eitaa logo
مرکز پاسخگویی به شبهات فضای مجازی
1.6هزار دنبال‌کننده
33 عکس
78 ویدیو
0 فایل
"مرکز پاسخگویی به شبهات" . |سایت| www.the14.ir . |اینستاگرام| instagram.com/the14ir . |تلگرام| t.me/the14ir . |سروش| sapp.ir/the14ir . |ایتا| eitaa.com/the14ir . |بله| ble.im/the14ir . |آپارات| aparat.com/the14 . |ارتباط با ما| @The14_admin .
مشاهده در ایتا
دانلود
شیوه نقل شده قرآن به سر نهادن از علامه حسن حسن زاده آملی صحت ندارد کد: 11021 🔸متن شایعه: «شیوه صحیح قرآن به سر نهادن: در آن بخش از دعا که قرآن ها را برابر چهره می‌گیرند. قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره می‌گیریم. آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود بدون این که صفحه باز شده تغییر کند آن را روی سر قرار دهید. به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد، یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می‌گیرد. بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید. آنچه در این ۲ صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده. یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید. اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل می‌شود سرنوشت یک ساله را معین می‌کند. خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شبشان صفحه ای روشن تر و پسندیده تر از شب قبل دارد. منبع: هزار و یک نکته حضرت علامه حسن حسن زاده آملی» 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ این مطلب در هیچ یک از آثار علامه یافت نشد، و انتساب این مطلب به علامه حسن زاده آملی صحت ندارد. 2️⃣ شیوه و نوع نگارش علامه نیز متفاوت با مطلب مذکور می‌باشد. 3️⃣ یقینا چنین مطلبی با موازین دینی و اعتقادی نیز در تضاد است؛ و در هیچ یک از منابع روایی شیعه بیان نشده است. 🔗لینک مطلب: the14.ir/11021 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
آیا ابن ملجم (بهمن جازویه) سردار بزرگ ایرانی است؟! کد: 5081 🔸متن شبهه یا شایعه (بصورت خلاصه): «ابن ملجم (بهمن جازویه) سردار بزرگ ایرانی (بهمن جازویه)سردار و دلاورِ ایرانی و یکی از فرماندهان ساسانی شاید خیلی هاتون این فرد رو نمیشناسید، خیلی ها هم قطعا ایشون رو یک کافرِ بالفطره میدونن، خیلی ها نفرینش میکنن و خیلی ها هم روز ۲۱ ماه رمضان بر روان پاکش درود میفرستند بگذریم… ... بگفته تاریخ، بعد از اینکه بهمن بدست اعراب اسیر می شود، او را بهمراه سایر اسرا برای بیگاری و بردگی و یا فروش به دربار خلیفه می فرستند. از آنجائیکه فردی بسیار توانا و هنرمند و صنعتگر بوده، خلیفه از فروش او صرفنظر و او را بکار می گمارند. نام او را می پرسند: میگوید «بهمن جازویه»، اما تلفظ نام او برای اعراب تازی بسیار مشکل بود... ... اما آنچه که برای بهمن جازویه مهم بود، اینکه مقاومت کند تا سر فرصت انتقام خونهای ریخته شده ایرانیان بی گناه و بریدن سر هزاران جوان پاک و وطن پرست را از علی بگیرد که در تجاوز به دختران و قتل عام فرزندان ایران نقش عمده ای داشته و اینجاست که در روز موعود به عهد خویش در برابر خونهای بناحق ریخته شده هموطنانش عمل می کند و علی را با یک ضربه شمشیر در مهراب مسجد، آلوده بخون و به زندگیش پایان می دهد. و ننگ بر ما که برای ۱۴۰۰ سال فریب شیادان و دکانداران روضه خوان را خورده و در ماههای رمضان گفته ایم «لعنت بر ابن ملجم که علی را کشت» ننگ بر ما که برای ۱۴۰۰ سال نخواستیم که بدانیم این ابن ملجم چه کسی بوده و چرا علی را کشت؟ بخشی از اسناد: ۱٫ کتاب الطبقات الكبرى نوشته: ابن سعد، در جلد پنجم صفحه ۲۶۳۲ و ۲۶۳۳ به طراحت کشنده خلفای راشدین را توضیح داده و نام برده البته نام جاذویه را ( زاذویه) نوشته ۲٫ کتاب المورد ( الکامل) جلد دوم صفحه ۵۴۹ ۳٫ کتاب تاريخ الحضارة الإسلامية ( تاریخ و تمدن اسلامی) ....» 🔹پاسخ اجمالی: 📌متن مذکور یک مطلب بی پایه و اساس و از توهمات یک شخص دین ستیز است و اینکه ابن ملجم مرادی را همان بهمن جازویه سردار ایرانی معرفی کرده است صرفا برای برانگیختن همان دعوای جاهلی بین فارس و عرب است، که البته ایرادات بسیاری دارد که تنها به بیان برخی از آن ها می‌پردازیم؛ 1️⃣ در کتاب «طبقات الکبری» کلمه «زاذویه» یافت نشد و جلد ۵ این کتاب هم در چاپ های مختلف، کمتر از 700 صفحه دارد؛ یعنی صفحه 2633 وجود ندارد. علاوه برآن در همان کتاب طبقات الکبری که شبهه کننده به آن استناد کرده است ابن ملجم را عرب خوانده است؛ «ابن سعد نسب او را از اعراب حِمیری و از قبیله مراد معرفی می‌کند که با بنی‌جبله از قبیله کنده هم پیمان بودند.» (طبقات الکبری، ج۳، ص۳۵) 2️⃣ در «الکامل فی التاریخ» هم اثری از زاذویه یا جاذویه نیست و در آدرس ادعایی شایعه هم اثری از داستان ابن ملجم نمی‌باشد. 3️⃣ «تاریخ الحضارة الإسلامیة» کتاب معتبر تاریخی نیست و چاپ سال ۲۰۰۳ و کاملا معاصر است. آخرین منبع شایعه هم ناقص و غیرقابل بررسی است. 4️⃣ «مولی» معانی مختلفی دارد از جمله سرور و غالبا عبارت مولی الموالی که لقب حضرت علی(ع) است را به معنای سرور سروران دانسته اند که هیچ معنای بدی ندارد. 5️⃣ برخلاف ادعای شبهه، عرب دانستن ابن ملجم مختص شیعیان نیست و مورخان سنی هم او را از قبایل عرب دانسته اند. 6️⃣ در تاریخ طبری نیز از ابن ملجم بنام عبدالرحمن بن عمر ملجم مرادی از قبیله کنده از یمن یاد شده است قبیله وی بعد ها در مصر ساکن می‌شود. اثری از ایرانیت او دیده نمی‌شود. بلاذري به نقل از كلبى او را عبدالرحمان بن عمرو بن ملجم خوانده است. گفته اند تبار وي به اعراب حميري مى‌رسد. 7️⃣ در مورد ایرانی بودن ابن ملجم مرادی هیچ نوشته ای در میان مورخان عرب وجود ندارد و از او بعنوان یک عرب از قبیله مراد یا کنده یا از تبار اعراب حمیری و یا اهل یمن یاد می‌شود هیچ نوشته ای در مورد ایرانی بودن وی ذکر نشده است. 8️⃣ نه امام علی(ع) و نه هیچ یک از معصومین(ع) در نبردهای ایران شرکت نداشتند و موارد منتسب به ایشان ابدا صحت ندارد. 9️⃣ گزارشات تاریخی مرگ «بهمن جاذویه» سردار ایرانی را در جنگ قادسیه در سال ۱۵ هجری نقل کرده اند؛ یعنی او ۲۵ سال پیش از شهادت حضرت علی(ع) از دنیا رفته بود. 🔟 عظمت شخصیت امیرالمومنین علی(ع)، علاوه بر شیعیان و اهل سنت، اندیشمندان غیرمسلمان را هم به ستایش واداشته و با چنین ادعاهای سخیف و فاقد سندی، خدشه ای به شخصیت ایشان وارد نمی‌گردد. 🔗لینک مطلب: the14.ir/5081 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
دویست سال نماز قضا را با چهار رکعت قضا کنید!!! کد: 10029 🔸متن شبهه یا شایعه: اگر نماز قضا داريد حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می‌کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی‌کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت می‌کند بعد از نماز این دعا را بخواند. بسم الله الرحمن الرحیم یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا کاشِفَ الکُرُوبِ یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ. 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ طبق جستجويي که در منابع معتبر روايي شيعه داشتيم اين روايت را نيافتيم. 2️⃣ بر فرض وجود چنين روايتي مفاد آن با ساير روايات قطعي و معتبر در تعارض است. زيرا روايات متعددي دلالت بر «وجوب قضاء ما فات کما فات» دارد. (شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البيت، سال 1409 ه.ق، ج8، ص 268.) 🔅 يعني قضاء نمازي که فوت شده و از دست رفته، بايد همانگونه که از دست رفته باشد. اگر دو رکعت بود دو رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و… و لذا هيچ چيزي جز بجا آوردن نمازهاي قضا شده نمي‌تواند جايگزين آن گردد. 📌(برفرض صحت نیز منظور اين است كه ثواب نمازهاي قضا را دارد نه اين جاي آن را پر كند. مثل اين كه درباره برخي كارها گفته شده ثواب حج را دارد معناي آن اين نيست كه اگر مستطيع هست نيازي به حج رفتن نيست.) 3️⃣ مطلب دیگر که در این متن بیان شده است که می‌توان به جعلی بودن این مطلب پی‌برد، اینکه در عصر پیامبر اکرم (ص) نیز عمر انسان ها در همین حدود صد سال بوده و چندان تفاوتی نداشته است. 4️⃣ این مطلب برای متزلزل کردن اعتقاد مردم نسبت به فریضه نماز است، و با جعل و انتشار این نوع مطالب در صدد اند تا از ارزش و اعتبار این امر مهم دینی بکاهند، تا این امر در ذهن مردم نهادینه شود "اگر نماز نخواندی مهم نیست در اوقاتی مخصوصی می‌توان همه آن ها را بجا آورد و جبران کرد" حال آنکه این مطلب از اساس باطل بوده و با آموزه های دینی مغایر است. 🔗لینک مطلب: the14.ir/10029 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
مخترعان و دانشمندان بزرگ مثل ادیسون بهشتی یا جهنمی؟! کد: 5411 🔸سوال: آیا مخترعان و دانشمندان بزرگ مثل ادیسون که با اختراع و دانش خود خدمت کرده اند به جهم می‌روند و عذاب می‌شوند؟ 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ در ابتدا اين نكته حائز اهميت است كه ما معتقد نيستيم تنها شرط ورود در بهشت مسلمان بودن است زيرا مشكل كفر و دوري از اسلام مربوط به افرادي است كه حقانيت دين اسلام بر آن ها آشكار و واضح گشت، ولي از روي تعصب و يا عناد و يا هواي نفس و يا عوامل ديگر از حق پيروي نكردند. اين افراد قطعا در قيامت در عذاب خواهند بود. ▫️اما كساني كه در كشف حقيقت كوتاهي نكردند، ولي دين حق را نيافتند و يا اصلا در محيطي بودند كه امكان دسترسي به دين حق نداشتند و يا خوب به آن ها معرفي نشده، به آنان منكر و مخالف اطلاق نمي‌شود كه مستحق عقوبتي باشند. 📌اين گروه در فرهنگ دين به عنوان مستضعفان فكري و فرهنگي شناخته مي‌شوند. اگر واقعاً و حقيقتاً به دنبال حقيقت و دين حق بودند، اما به دلايلي بر آن دست نيافتند، ولي بر اساس باورهاي فطري و عقلي و يا ديني كه داشتند، مؤمن بودند و انسان هاي درستكار بودند، مورد عفو الهي اند. 2️⃣ در قرآن هم خداوند مي‌فرمايد: ما از هر كس بيش از اندازه وسع و توانش تكليف نمي‌خواهيم (بقره، آيه 282)، پس محاسبه اعمال آنان، و بهشتي بودن يا نبودن و رتبه آنها در بهشت بر پايه عدل خداوندى به نسبت توانشان و ميزان مطابقت اعمال و كردار آنها با امور وجداني و فطري و عقلاني بشري و علم و باورهاي ديني آن ها صورت مي‌گيرد. 🔅لذا اگر مخترعان مورد اشاره در جست و جوی حقیقت و رسیدن به سعادت بوده اند ولی به مقصود نرسیده اند می‌توان آن ها را به دور از عذاب جهنم دانست. 3️⃣ اما یادآوری این مقدمه در مورد مقصرانی که اعتقاد ندارند و تنها با هدف دنیوی شخصی عملی را انجام می‌دهند ضروری است که قرآن کریم شرط ورود به بهشت را ایمان و عمل صالح می‌داند (آیاتی مانند 25 و 85 سوره بقره) و هیچکدام را به تنهایی برای کسب رضای الهی و نیل به ثواب اخروی کافی نمی‌داند. ▫️کسی کار و یا کشف و اختراعی کند که خدمت به تمام مردم باشد؛ اما به نیت کسب شهرت و ثروت و مانند آن و اصلا خدا و قیامت و بهشتی را در نظر نداشته باشد مانند کسانیکه برای ریا مدرسه و... می‌سازند، بی‌تردید در ازای کار او (به شرطی که دیگر عوامل تحقق خواسته او نیز مساعدت کنند) آنچه به دنبالش بوده نصیبش خواهد شد؛ نه ثواب اخروی و بهشت برین. ▫️دسته دیگری از افراد که ایمانی به آخرت ندارند اما به دلیل حس انسان دوستی بطور خالص به خدمت به خلق می‌پردازند. این افراد تخفیف در عذاب اخروی خواهند داشت البته چون شرط ایمان را نداشته اند بحث ثمره کامل و بخشش کامل و رفتن به بهشت شامل حالشان نیست اما از این تخفیف الهی در عذاب بی‌نصیب نیستند. 🔅بر اساس اين نگرش فعاليت و خدمات غير مسلمانان مثل افرادي كه اعمال نيكي را انجام داده اند همچون مخترعان و مكتشفان و خادمان به بشريت که همان دسته ی سومند، اگر هم پاداش اخروی داشته باشد تخفیف در عذاب آن‌ها است. 📌شهيد مطهري بعد از بررسي آيات و روايات درباره وضع مخترعان و مكتشفان غير مسلمان مي‌نويسد: «افرادي اين‌چنين كه البته در همه زمان‌ها كم يا بيش پيدا مي‌شوند، حداقل اين است كه در عذاب آن‌ها شاید تخفيف داده شود.» (عدل الهي،شهید مطهری، ص 347) 📌از پيامبر اكرم(ص) دربارة عبدالله بن جدعان كه از مشركان معروف جاهليت و از سران قريش بود، نقل شده : «كم عذاب ترين اهل جهنم ابن جدعان است، سؤال كردند: چرا؟ فرمود: گرسنگان را سير مي‌كرد.» (محدث نوري، ميرزا حسين، مستدرك الوسايل، موسسه آل البيت، قم، 1408ه.ق، ج7، ص247.) 4️⃣ در نتيجه هرچند در صدق عنوان عمل صالح براي رفتارهاي غير مسلمانان تاملاتي وجود دارد، اما در هر حال كارهاي نيك آنان مورد توجه قرار مي‌گيرد ولی موجب بهشتی شدن آنها نمی‌شود عمده ثمر آن برای آنان همان نیّتی است که داشته اند یعنی رسیدن به آن نیت دنیایی که داشتند و نهایتا تخفیف در آخرت خواهند داشت. 🔗لینک مطلب: the14.ir/5411 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
شب ۲۷ رمضان شب استجابت دعاست؟! کد: 10035 🔸متن شبهه یا شایعه: «امشب شب اجابت دعاست؛ ارسال کن به هرکسی که مهربونه وبخوانید ( ۱ حمد – ۱ قدر – ۱ آیت الکرسی – ۳ توحید و ۷ تا صلوات) روایت است از حضرت محمد (ص) هرکس شب ۲۷ رمضان را به هفت مومن تبریک بگوید حاجتش برآورده می‌شود. ۲۷ام رمضان مبارک ، التماس دعا» 🔹پاسخ اجمالی: ▫️چنین مطلب و حدیثی از رسول خدا (ص) در هیچ منبع موثق و معتبری نیامده است. ▫️این گونه مطالب به جهت تضعیف اعتقاد مردم، در صورت اجابت نشدن دعا و بی اعتبار و بی ارزش جلوه دادن دستورات دینی از سوی مخالفین دین نشر داده می‌شود. 🔅اعمال مخصوص این شب (شب 27 ماه مبارک رمضان) عبارتند از: 1️⃣ انجام أعمال مشترك شب‌هاي ماه رمضان، به ويژه اعمال مشترك دهه آخر و شب های قدر. 2️⃣ خواندن دعاي: اَللّهُمّ ارْزقني التّجافِي عَن دار الغرور … [از امام زین العابدین (ع) نقل شده است که این دعا را در این شب مکرر می‌خواندند.] 3️⃣ [غسل كردن] 📌همچنین اعمال دیگری برای این شب (27ام ماه رمضان) منابع نقل شده است؛ 1️⃣ از امام علی (ع) روایت شده است: از فضایل ماه رمضان فضایل نماز در آن از ایشان سوال شد. ایشان فرمودند: هر کس در شب بیست و هفتم ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند به این صورت؛ سوره حمد و ملک هر کدام یکبار، و اگر سوره تبارک را حفظ نیست و نمی‌تواند، سوره توحید را 25 مرتبه بخواند، خداوند او و والدینش را می‌آمرزد. 2️⃣ خواندن ۳۰ ركعت نماز [۱۵ نماز دو ركعتي]. به اين صورت كه هشت ركعت بين نماز مغرب و عشا و بيست و دو ركعت ديگر، پس از نماز عشا به جا آورده شود. 3️⃣ خواندن دعاي شب 27 ام ماه رمضان: يا مادّ الظّلِ و لَو شِئتَ جَعَلْتَهُ ساكِناً… . 4️⃣ خواندن دعایی منقول از پیامبر اکرم (ص) در این شب: رَبَّنا آمَنّا فَاغفرلنا ذنوبنا … . 5️⃣ خواندن دعای شب بیست و هفتم بر اساس کتاب های کهن: اَلْحَمْدُ لِلّه الّذي خَلَقَ بَدايعَهُ بقُدْرتِهِ … . 🔗پاسخ تفصیلی و متن ادعیه در آدرس زیر: the14.ir/10035 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
سهم نهاد های منصوب رهبری در مشکلات اقتصادی چقدر است؟! کد: 5573 🔸متن شبهه یا سوال (بصورت خلاصه): نهادهای ذیل تحت امر رهبری نظام هستند و مسئولین آنها مستقیما توسط مقام معظم رهبری منصوب می‌شوند: سازمان صداوسیما شورای نگهبان قوه قضاییه نیروهای مسلح بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سازمان اوقاف و امور خیریه سازمان حج و زیارت... ... ... ... مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها چرا با اینهمه اختیار و نهادهای مهمی که تحت امر رهبری هستند اما باز گفته می‌شود که رهبری در کارهای کشور دخالتی ندارند و مسئولیت اقتصاد مردم با دولت است؟ 🔹پاسخ: 1️⃣ مجموع بودجه و اجرائیاتی که در اختیار تمام این نهادهاست؛ کمتر از 5 درصد کل اجرائیات و بودجه کشور است. و بیش از 95 درصد مابقی در اختیار دولت و شخص رئیس‌جمهور قرار دارد. 📌(دولت در ایران بصورت سالانه 200 میلیارد دلار درآمد شامل صادرات نفتی، غیر نفتی و مالیات دارد که بسط ید آن را به وضوح نشان می‌دهد) 2️⃣ این نهادها که عموماً «دینی، فرهنگی و دفاعی» هستند و در بحث‌های اقتصادی نیز پیوست حمایت از محرومان را دارند؛ بدون اجازه دولت، هیچ دخالتی در امورات کلان کشور و فی‌المثل در قراردادهای خارجی، اجرای طرح‌های عمرانی کلان و… (که همگی از رئوس فعالیت‌های دولت هستند) ندارند و نمی‌توانند داشته باشند. 🔅ضمن اینکه بودجه بسیاری از آنها را نیز صاحب خزانه یعنی «دولت» تعیین می‌کند. 3️⃣ مع‌الوصف و علیرغم وجود یک کارنامه مطلوب – نسبت به سایر مجموعه ها – از نهادهای فوق‌الذکر در حوزه‌های دین، فرهنگ، دفاع و حمایت از محرومان در تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی، اما بدیهیست که در حوزه‌های منتصبین ولی فقیه نیز امکان بروز نقصان وجود دارد که صد البته این نقصان به دلیل راهبردهای درست رهبری نیست بلکه امکان وجود ضعف یا نقص در مدیران انتصابی؛ یک امر ممکن‌الوقوع است. 4️⃣ در نتیجه بودجه این نهادها کمتر از 5 درصد بوده و آن هم در بسیاری از موارد با تعیین دولت، این که گفته شود ضعف و نقصان های اقتصادی متوجه رهبری است با توجه به وجود نهادهای مذکور یک اشتباه با رنگ و بوی مغرضانه است. 🔅علاوه بر آن نباید توقع داشت که همه منصوبین ولی فقیه (اعم از منصوبین مستقیم و غیرمستقیم) عاری از هرگونه اشتباه و لغزش باشند، چرا که ممکن است این اشتباهات یا لغزش ها سهوی و یا به علت اسیر شدن در جاه و مقام و قدرت و… باشد اینکه در آینده شخصی اسیر نفسانیات می‌شود یا نه معلوم نیست، کما اینکه مثلا شاهدیم فرمانده اول سپاه امام مجتبی(ع)‌ در جنگ با معاویه با اینکه منصوب امام(ع) بود اما مرتکب فساد مالی شد و در مرحله بعد نیز به سپاه معاویه پیوست. و این مقوله نیز ربطی به ضعف مدیریت امام معصوم ندارد بلکه به نفسانیات بروز کرده فرد منصوب، مربوط است. 🔗لینک مطلب: the14.ir/5573 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
آیا امام حسن و امام حسین (ع) در حمله اعراب به ایران شرکت داشتند؟ کد: 10106 🔸متن سوال: در تاریخ طبری آمده است که امام حسن و امام حسین (ع) در حمله اعراب به ایران شرکت داشته و حتی فرمانده بوده‌اند؟ به این بحث بسیار دامن زده می‌شود، پاسخ چیست؟ 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ با این‌که تاریخ طبرى از سوی علمای اهل سنت مدح و ستایش شده است، و دوره نوینى را در تاریخ‌نگارى اسلامى آغاز کرد و اثر فراوانى بر مورّخان پس از خود گذاشت. اندیشمندان شیعی، هرچند کلیت آن‌ را به عنوان منبع قابل استناد تاریخی می‌پذیرند، اما انتقادات مهمی هم نسبت به آن دارند و تمام مطالب آن را قابل استناد نمی‌دانند. 2️⃣ سند این فراز (شرکت و فرماندهی حسنین (ع) در حمله به ایران) در تاریخ طبری، یکی «سیف بن عمر» است که در زمان حیاتش نیز به «زندیق» مشهور بود (المجروحین، این حبان، دار السوعی، ج1، ص341-342) و خود طبری در فرازهایی او را بی‌اعتبار خوانده است. ▫️سند دیگرش از «علی بن مجاهد» است که علما، محدثان، مورخان و مشاهیر اهل سنّت نیز خودشان وی را «جاعل و دروغ‌گو» معرفی کرده‌اند و نوشته‌اند که به تألیف تاریخ جنگ‌ها پرداخت و از خودش هر چه خواست دروغ نوشت. (تاریخ بغداد، الخطیب بغدادی – متوفی 463ق- ج 12، ص 106). 3️⃣ در خصوص این موضوع، نقل و جعل بسیار است. برخی گفته‌اند که پس از نافرمانی خلیفه وقت از امیرالمؤمنین (ع) در خصوص خودداری از حمله به ایران، بنا شد تا حسنین (ع) نیز راهی شوند تا اولاً مردم ایران به وسیله دو امام معصوم با اسلام آشناتر شوند و ثانیاً سپاهیان فرمان آنان را برده و ظلم نکنند. اما چون آنها نپذیرفتند، این دو بزرگوار همراهی ننموده و بازگشتند. 4️⃣ اما اقوال صحیح‌تر این است که اولاً هیچ سند محکمی دال بر رضایت حضرت امیر (ع) و عزیمت این دو امام (ع) وجود ندارد و ثانیاً معصوم هیچ گاه تحت پرچم غیر معصوم نمی‌رود و نمی جنگد و ثالثاً هیچ پیامبر یا امامی برای کشورگشایی نجنگیده است. 📌 چنان چه بنابر نقل ابن اثير، ابن خلدون، سيد هاشم معروف الحسني و همچنين باقر شريف قرشي: «حسن و حسين(ع) بعد از پيامبر در هيچ فتحی شرکت نداشتند». 🔗پاسخ تفصیلی: the14.ir/10106 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
چرا در جامعه ما ظلم و فساد زیاد است؟! کد: 5661 🔸متن سوال: چرا در جامعه ما ظلم و فساد زیاد است؟ مگر حکومت ما مدعی پیروی از حضرات معصومین نیست؟ پس این همه ظلم به مردم چه توجیهی دارد؟ مدیرانی که مشغول ظلم به مردم هستند، به ثمر نرسیدن تظلم مردم، دزدی و اختلاس‌ها تماما برای حکومتی است که مدعی پیروی از اهلبیت نباشد نه حکومت ما… 🔹پاسخ: 1️⃣ اساساً گزاره ظلم زیاد و ظلم کم یا فساد زیاد و فساد کم! به لحاظ فلسفی گزاره‌های صحیحی نیستند. 🔅این مقولات در ساختار حکومت به گونه‌ای هستند که اصطلاحا "کم آنها نیز زیاد است" اما در عین حال باید دانست مقولات مرتبط به نفس انسان‌ها مثل فساد، دروغ، ظلم و… هرگز قابل اندازه‌گیری نیستند که بتوان در رابطه با آنها با طعنه «زیاد» سخن گفت. 2️⃣درباره بروز موردی این مقولات در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز باید دانست که ظلم و فساد به دلیل مرتبط بودن با نفس انسان‌ها در هر حکومتی و حتی در حکومت امام معصوم (ع) نیز ممکن‌الوقوع است. ▫️کما اینکه مثلا مقوله فساد در حکومت امیرالمؤمنین(ع) هم رخ داد است. و مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم، به این مقوله اشاره داشتند؛ 📌«…وسوسه‌ی مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر‌‌المؤمنین (ع) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه‌ی زهد انقلابی و ساده‌زیستی میدادند، هرگز بعید نبوده و نیست؛ و این ایجاب میکند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه‌گانه حضور دائم داشته باشد و به‌معنای واقعی با فساد مبارزه کند، بویژه در درون دستگاه‌های حکومتی…» 3️⃣ اما نکته اینجاست که بنای رأس حکومت و رویه جاری آن در دوران امیرالمؤمنین(ع) بر اصلاح امور، مبارزه با فساد، بسط عدل به جای ظلم و توجه به مردم بوده است. 🔅به دیگر سخن اینکه؛ فاجعه این نیست که یک ظلم یا فساد صورت پذیرد و در ادامه شاهد برخورد با آن باشیم بلکه فاجعه آنجاست که رأس یک حکومت موافق ظلم و فساد باشد و رویه‌های جاری نیز مولد ظلم و فساد باشند. 📌در این زمینه می‌توان به کشور فرانسه اشاره کرد که قانون جدید رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر افزودن بر مالیات فقرا و کاستن از مالیات ثروتمندان! سبب ایجاد تظاهرات دنباله‌دار «جلیقه‌زردها» شده است. و یا باید به سیاست خارجی آمریکا اشاره کرد که چطور بصورت خودکار، زمینه قتل عام میلیون‌ها انسان را در کشورهای مختلف جهان فراهم آورده است. 4️⃣در زمینه عزم نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبارزه با ظلم و فساد همچنین لازم به توضیح است که بر اساس آنچه که همه می‌دانیم؛ هیچ ظلم و فساد اثبات شده‌ای در ایران اسلامی نیست که مورد برخورد یا پیگیری قضایی قرار نگرفته باشد و یا نظام اسلامی نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. 5️⃣ مردم ایران امروز به رأی‌العین، اجساد مفسدین اقتصادی را بر بالای دار دیده‌اند، دستبند را بر دستان یک مقام بلندپایه سیاسی که جرم شخصی داشته است، می‌بینند، برخی مقامات دولتی مرتکب اشتباه را پشت میله‌های زندان دیده‌اند و مشاهده می‌کنند که در ایران اسلامی بر خلاف کشورهای دیگری مثل ژاپن، ایتالیا، کلمبیا و غیره هیچ بازار داغی برای باندهای فساد، مافیا، یاکوزا وجود ندارد و «حکم قضایی و برخورد امنیتی با فساد و ظلم در ایران»؛ یک حکم بُرّا و تعیین‌کننده برای هنجارشکنان محسوب می‌شود. ▫️این مقولات نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی در بحث مبارزه با ظلم و فساد و بنیان‌گذاری برای جلوگیری از وقوع این مقولات، عزم جدی دارد و جزو پیشروترین کشورها محسوب می‌شود، اگر چه در برخی موارد پیگیری ها، اقدامات بازدارنده یا برخوردهای قضایی ممکن است با کندی مواجه باشد که یا بدلیل حساسیت موضوع و دستور اسلام به بررسی دقیق موارد و اتهامات است یا بدلیل نارسایی و نقص برخی قوانین است که امید است در آینده نزدیک اصلاح شوند همانطور که اصلاح برخی قوانین در دستور کار قوه مقننه وجود دارد. 🔗لینک مطلب: the14.ir/5661 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
کوکب کف الخضیب، و استجابت دعا کد: 10026 🔸متن سوال: آیا مطلب زیر صحت دارد؛ «در اوایل سال از کوکب کف الخضیب (حنا بدست بسته) صحبتی شده که حکما از قدیم برای آن شأنی قائل بودند و وقت رسیدن آن به نصف النهار را وقت اجابت دعا میدانستند. و در کتاب علامه حسن زاده هم به آن اشاره شده است. در اول تیر ساعت شش و بیست و یک دقیقه و پنجاه ثانیه صبح کف الخزیب می باشد و تقریبا ۳الی ۴ دقیقه است که در آن چند دقیقه هر دعایی کنید مستجاب می‌شود.» 🔹پاسخ: 1️⃣ ستاره کف الخضیب؛ دومین ستاره درخشنده صورت فلکی ذات الکرسی یا بتا ذات الکرسی است. این صورت فلکی از مرکز به سمت شمال ایران صورت فلکی دور قطبی شناخته می‌شود. که به دلیل میل آن تقریبا هیچ گاه غروب نکرده و همواره بالای افق است. 📌در نتیجه چنین ستاره ای وجود دارد. 2️⃣ این پدیده هر روز رخ می‌دهد‌، و مختص به روز خاصی نیست (اگر چه متن فوق فقط اول تیرماه را ذکر کرده است). 3️⃣ در مورد استجابت دعا؛ ▫️ابوالقاسم غلامحسین بن مولی فتح محمد کربلائی جینوری صاحب زیج جامع بهادری که نامش در جزو ۴۲ اعیان – الشیعه ص ۲۴۰ آمده است، در باب بیست و سوم مقالت سوم آن زیج (ص ۸۸ ط ۱) در معرفت ساعات بلوغ کف الخضیب بر دائره نصف النهار ضابطه و چند جدول بتفصیل ذکر نموده است. 📌او سيزده كوكب است و بر صورت زنى است بر كرسى نشسته و بر آنجا مسندى و پاى ها فرو گذاشته و بر ميانه I مسند، ستاره اى است روشن از قدر سوم كه او را كف الخضيب خوانند و به كوهان ناقه شناسند و گويند كه او چون به نصف النّهار رسد، دعا در آن وقت، مستجاب باشد؛ مگر از ظالمى. (اختیارات مظفری صفحه 41) 📌صاحب الإدراك آورده است كه چون كف الخضيب به نصف النّهار رسد، رد آن وقت دعا مستجاب شود الّا دعاى ظالم (شرحی بر بیست باب در معرفت اسطرلاب، بیرجندی، ص224) 4️⃣ با توجه به مطالبی که بیان شد موضوع روشن می‌شود، اما باید توجه داشت که برای دعا کردن اوقات خاصی مشخص شده که امید است در آن اوقات دعا مستجاب شود چرا که برای آن اوقات فضایلی است، مانند شب قدر، هنگام باریدن باران، هنگام اذان و… ، و این بدان معنا نیست که هر دعایی، با هر محتوا و هر نیتی مستجاب می‌شود، گاه دعاهای انسان به دلایلی مانند لقمه حرام، ترک امر بمعروف و نهی از منکر و قطع رحم مستجاب نمی‌گردد، همچنین برای استجابت دعا آداب و شرایطی وجود دارد که برای تحقق اجابت باید آن ها را نیز در نظر گرفت. 🔗لینک مطلب: the14.ir/10026 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
آيا خسرو پرويز نامه پيامبر (ص) را پاره كرده‌ است؟! کد: 10118 🔸خلاصه متن شبهه: «شاید خیلی از شما دلیل ایمان نیاوردن خسروپرویز، شاه ایران را به اسلام این می‌دانید که پیامبر مسلمانان، نامه را با اسم وی آغاز نکرده و او نامه را پاره کرده … اما حقیقت چیست؟!!! پیکی از اسلام به ایران آمد. خسروپرویز او را به حضور خواست. از وی درباره اسلام پرسید … وی گفت: در دین ما پرستش خدا مهمترین مورد است! خسروپرویز گفت: ما ۱۱۰۰سال است که خدا پرستیم!!! ... ... ... ... و تا آنجا بحث طول کشید که اسلام چیز جدیدی برای ایران نداشت! خسروپرویز نامه را پاره کرد و به پیک گفت: اگر شما الان می‌خواهید راه انسانیت را پیدا کنید، ما ۱۱۰۰سال پیش آنرا پیدا کرده ایم» منابع : محمدبن جریر طبری ترجمه ابولقاسم پاینده تاریخ طبری تاریخ الرسل و الملوک تهران ۱۳۷۵ احمدبن اسحاق یعقوبی ترجمه محمدابراهیم آیتی تهران ۱۳۷۴ ابن بلخی به تصحیح گای لیسترانچ و رینولد الن نیکلسون ۱۳۸۴ عبدالحسین زرین کوب تاریخ ایران بعد از اسلام 🔹پاسخ: 1️⃣ اساسا چنین چیزی در هیچ کتابی نقل نشده است و در منابعی که در پایان شبهه ذکر شده است چنین مطلبی بیان نشده است، بعنوان مثال: ▫️طبری در تاریخش اصلا به علت پاره کردن نامه اشاره ای نکرده است… و تنها گفته است: و خسرو نامه پیمبر را بدرید. (طبری، ١٣٧۵: ۳/ ١١۴٢) ▫️اما ابن بلخی در تاریخش علت را چنین بیان می‌کند که: پرویز خشم گرفت بر فرستاده پیغمبر (ص) و نامه بدرید و گفت چرا نام خویش پیشتر از نام من نبشت. (ابن بلخی، ١٣٨۴: ١٠۶) 2️⃣ علت پاره کردن نامه همان است که در ابتدا بدان اشاره کرده، یعنی بخاطر آنکه نام خسرو پرویز در ابتدای نامه آورده نشده بود. 3️⃣ خسرو پرویز بعدها به سبب ظلم هایی که روا داشته بود به دست فرزندش کشته شد. 4️⃣ آنچه مسلم است این است که ایرانی ها بت نمی‌پرسیدند، اما آن‌ها اهریمن را در عرض اهورامزدا به عنوان خالق بدی‌ها می‌دانند. از این جهت به آنها ثنوی مذهب می‌گفتند. یعنی دو مبدأ برای خلقت قائل هستند. بنابراین نمی‌توان گفت که آئین ایرانی ها توحیدی صرف بوده است. 📌 علاوه برآن پیامبر(ص) موحدان دیگر را به اسلام دعوت می‌کرد، یعنی این گونه نبود که هر کس موحد نبود، تکلیفش تمام بود. پیروان آئین یهود و آئین مسیح که دین الهی بوند اسلام دعوت شدند. هم یهودیان حجاز که با حضرت برخورد داشتند و هم در عرض دعوت از خسرو پرویز هراکلیوس امپراتور روم را به اسلام دعوت کرد، با ظهور اسلام چون ادیان قبلی نسخ می‌شوند دیگر کسی نمی‌تواند بگوید من موحد و پیرو آئین حضرت موسی(ع) هستم و به پیامبر بعدی ایمان نمی‌آورم. 🔅بنابراین پیامبر(ص) صرفا مأموریت دعوت از مشرکان را نداشت و پیروان ادیان ماقبل اسلام را هم به اسلام دعوت کرد. از این جهت حرفی که مطرح شده کاملا بی‌مبناست. 🔗پاسخ تفصیلی و متن شبهه بصورت کامل در آدرس زیر: the14.ir/10118 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
کشته شدن تمام مردان بالغ یهود بنی قریظه بدست امام علی(ع)! کد: 10180 🔸خلاصه متن شبهه: آیا کشته شدن تمام مردان بالغ یهود بنی قریظه که کافر هم نبودند، بدست امام علی(ع) حقیقت دارد؟ تعداد کشته شدگان چند نفر بود؟ مدتی است که این سوال در فضای مجازی در قالب های گوناگون بصورت شبهه مطرح می‌شود، لطفا جواب کاملی ارائه دهید. 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ ميان پيامبر و بني‌قريظه و دو طايفه ديگر يهود، پيماني منعقد شده بود، يهود بني‌قريظه، در جريان جنگ احزاب (خندق)، شهر مدينه را دچار نا امني کردند و پیمان خود را شکست. بطوریکه براي ترساندن مسلمانان به خانه‌هاي آنان ريختند. 2️⃣ به روايت تاريخ مجازات يهوديان بني‌قريظه، بر اساس حکم تورات انجام شد. سعد با بني‌قريظه هم‌ پيمان بود و بني‌قريظه پذيرفتند به هر صورت که سعد داوری و حَکَم بین یهودیان و مسمانان قرار گیرد، و با انتخاب یهودیان پیامبر اکرم (ص) نیز حَکَمیت سعد را پذیرفت. او داوري کرد مردان آنان که در توطئه شرکت داشتند، کشته شوند؛ زنان و کودکان اسير گردند؛ اموال شان در اختيار مسلمانان قرار گيرد. 3️⃣ کساني که کشته شدند، جنگجويان و توطئه‌گران بني‌قريظه بودند، نه آنکه تمام مردان بالغ کشته شده باشند این حرف دروغ بزرگی است. 4️⃣ گزارش‌ها درباره تعداد کساني که کشته شدند، بسيار متفاوت است. يهوديان، در طول تاريخ سعي کرده‌اند که مظلوم نمايي کنند؛ به عنوان مثال درباره کشته شدگان يهود در جنگ جهاني دوم، آمار بسيار متفاوت و اغراق آميز است. برخي شش ميليون، بعضي هشت ميليون و حتي نه ميليون تن و… آمده است. 5️⃣ در اين که تعدادي از جنايتکاران و توطئه‌گران يهوديان بني‌قريظه کشته شده‌اند، ترديدي نيست، ولي چند نفر و چه افرادي بودند، توسط چه کساني و چگونه کشته شدند، جاي بحث و ترديد فراواني است. 6️⃣ در اسلام اسيران عادي را اعدام نمي‌کنند اما کساني که از سران دشمن به حساب مي‌آيند يا اگر آزاد شوند از دشمني و جنگ دست بر نمي‌دارند، حاکم اسلامي مي‌تواند آنان را به قتل برساند. يهوديان بني قريظه که کشته شدند، جزو همين گروه بودند. 🔗پاسخ تفصیلی: the14.ir/10180 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
همین یک آیه از سوره نساء کافی است تا بدانیم اینها کلام خدا نیست کد: 10018 🔸متن شبهه: همین یک آیه از سوره نساء کافی است تا بدانیم اینها کلام خدا نیست وَالْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَكَتْ ترجمه: و زنان شوهر دار (بر شما حرام شد) مگر آنها را که (از راه اسارت) به حکم خدا مالک شده اید. 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ در ابتدا لازم است بیان شود از منظر اسلام هر قوم و آئینی ازدواجی مختص به خود دارد که محترم و مشروع است. از همین رو زنای با کفار معنا دارد و کسی که با کافری زنا کند نیز حدود الهی بر او جاری می‌شود: اگر مرد مسلمانی با زن کافر ذمی زنا کند، حکم او همان حکم زنا با زن مسلمان است. ▫️ همانطور که خداوند در آیه 8 سوره ممتحنه می‌فرماید: خدا شما را از نیكى كردن و رعایت عدالت نسبت به كسانى كه در راه دین با شما پیكار نكردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند منع نمى‌كند چرا كه خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد. 2️⃣ اما در بحث کنیز و کنیز گرفتن؛ کنیز گرفتن تنها از گروهی جایز است که دست به سلاح برده اند و علیه مسلمانان اقدام کرده اند. در حقیقت این دسته از افراد باید به جای نگهداری در کمپ یا زندان، به عنوان شهروند درجه دو در جامعه زندگی کنند تا با آداب زندگی جدید آشنا شوند و بعد از مدتی با راه های متعددی که اسلام قرار داده، آزاد شوند. 3️⃣ فلسفه حکم کنیزی زنان کافران حربی بر این استدلال استوار است که: اين گونه زنان يا بايد به محيط «كفر» بازگردانده شوند، يا بدون شوهر در ميان مسلمانان بمانند و يا رابطه آنان با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج کنند. صورت اول بر خلاف اصول تربيتى اسلام است چرا که اسلام برای هدایت آمده نه آنکه پس از جنگ با کفار، آنها را به حال خود وا گذارد. صورت دوم ظالمانه است چرا که ازدواج و نیاز زن و شوهر به هم یک امر غیر قابل انکار و حتمی است که اگر اسلام بخواهد جلوی آن را بگیرد ظلم کرده است، بنابراين تنها راه صحیح و معقول ابتدا اعلام طلاق و جدایی همسران کافران با تحقق اسارت و تفکیک آن ها از جامعه کفار بوده و سپس ورود تدریجی و نظام مند زنان کفار در جامعه اسلامی می باشد. 4️⃣ این نکته را نباید فراموش کرد ممکن بود پیروز جنگ، غیر مسلمانان باشند و ایشان برای نحوه رفتار با مسلمانان از هیچ قاعده ای پیروی نمی‌کردند. اما اگر مسلمانان پیروز شوند، فقط حق دارند مردان و زنان حاضر در میدان جنگ را به بردگی بگیرند تا سپس با طرح و برنامه حساب شده ای تدریجا آزاد شده و جذب جامعه گردند. این طرح اسلامی، موادی دارد که می توان اینگونه از آن ها نام برد: ▫️ماده اول – بستن سرچشمه هاى بردگى ▫️ماده دوم – گشودن دریچه آزادى ▫️ماده سوم – احیاى شخصیت بردگان ▫️ماده چهارم – رفتار انسانى با بردگان ▫️ماده پنجم – اعلام انسان فروشى بعنوان بدترین کار 📌یکی از مصادیق این مواد گفته شده، رفتار امام سجاد(ع) با بردگان و کنیزان بود. ایشان طبق روایات بیش از ۵۰ هزار و اعتقاد برخی ۱۰۰ هزار برده و کنیز را به بهانه های آزاد کردند. رفتار انسانی امام، با به اصطلاح بردگانی که اتفاقا در محضر ایشان آموزش اسلام و زندگی حقیقی را دیده بودند زبانزد خاص و عام گردیده بود‌. 5️⃣ توجه به این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است که اسلام هرگز ابداع کننده بردگی نبوده است و به جهت جلوگیری از آسیب های مختلف مالی و جسمی به قشر بزرگی از جامعه آن دوران همواره به سرنوشت دردناک بردگان در گذشته به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی نگریسته و به جای اعلام ممنوعیت آنی بردگی، با احکام و دستورات خود سعی در نظام مند کردن و ریشه کن سازی تدریجی این مسئله داشته است. 📌یکی از روش های ریشه کن سازی بردگی، احکام کفاره و جبران خطاها از طریق آزاد سازی بردگان است. اسلام سعی کرده علاوه بر تشویق بر عدم برده داری، از راه اجبار مسلمانان در جبران خطاهایشان، به تدریج برده داری را به صفر برساند. 🔗پاسخ تفصیلی: the14.ir/10018 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir