🔸در سفری به کربلا، ما را به محلی بردند و گفتند اینجا مقام شیر فضه است. آیا داستان شیر فضة معتبر است؟
کد: 5948
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ در سندیت این داستان، ایراد جدی وجود دارد؛
▫️اولین ایراد به این روایت، این است که به معصوم (ع) ختم نمیشود.
▫️مشکل دوم در سند روایت است. در سلسله سند این روایت، «ابوکریب»، «ابوسعیدالاشج» و «عبدالله بن ادریس» همگی مجهول اند و نامشان در هیچ کتاب معتبر رجالی نیامده است.
2️⃣ اما اِشکال دیگری که به خودِ این روایت وارد است، اینکه، اساس این داستان برپایه داستان دیگری به نام داستان «سفینه غلام آزاد شده پیامبر و خضوع شیر در برابر او» بنا شده است، حال آنکه خودِ این داستان دارای اعتبار نیست!
3️⃣ داستان سفینه و شکستن کشتی را، مرحوم محدث نوری از حسین بن حمدان نقل میکند.
▫️نجاشی در کتاب خود درباره حسین بن حمدان، مینویسد: «او مذهب فاسدی داشت».
▫️ابن غضائری هم درباره او میگوید: «دروغگو، مذهب فاسد و دارای کتاب گمراه کننده است که به روایات او نمیتوان توجهی کرد».
🔅نتیجه: به هیچ عنوان نمیتوان به داستان شیر و فضه اعتماد نمود و آن را معتبر دانست.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5948
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶جمله «اسقونی شربةً من الماء» کلام امام حسین (ع) نیست
🔸مشهور است امام حسین(ع) در روز عاشورا و قبل از شهادت، خطاب به دشمنان فرمود: «اسقونی شربةً من الماء، نشطت کبدی ـ یعنی جرعه ای آب به من بدهید که جگرم از تشنگی میسوزد.»
🔹این درحالی است که وقتی به کتابهای معتبر روایی و مقاتل مراجعه میکنیم، چنین عبارتی را نمیبینیم.
#کمی_تامل (1)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5952
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عبارت ««هل مِن ناصِر ینصُرُنی» عیناً در هیچکدام از کتاب های معتبر و مستندات مقاتل وجود ندارد.
🔹ولی عبارات دیگری که دارای همین مضمون و بلکه جانسوز تر از این عبارت است در کتاب لهوف، سید بن طاووس آورده شده است.
#کمی_تامل (2)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5957
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | برخلاف باور قالب مردم جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» روایتی از معصوم (ع) نیست.
🔹اگر چه این جمله روایتی از معصوم نیست ولی با اینحال شعاری حماسی و جذاب است که تمسک به آن میتواند راهگشا باشد.
#کمی_تامل (3)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5961
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
🔸آیا لازمه احترام به بشر، این نیست که اگر هر شخصی، هر عقیده ای را انتخاب نمود، آن را محترم بدانیم؟
کد: 5982
🔹پاسخ اجمالی:
🔅قبل از اینکه وارد حیطه پاسخ به این سئوال شویم، باید دو محدوده را مشخص و تبیین کنیم؛
▫️یکی آزادی فکر و دیگری آزادی عقیده.
📌آنچه که امروزه معمولا باعث مشکل میشود، اشتباه گرفتن این دو است. باید بدانیم که ارزش هر انسان به تفکر اوست نه به عقیده او. اگر عقیده ای هم محترم است، عقیده ای است که ناشی از تفکر باشد. اسلام هم قویّاً پایبند به آزادی تفکر بوده و از این رو است که اصول دین را زمانی از انسان میپذیرد که بر پایه تفکر باشد، نه تقلید، بنابراین باید بیان کرد اسلام احترام به آزادی تفکر را پاس میدارد ولی احترام به هر عقیده ای را، خیر. چون بسیاری از عقائد ریشه در تفکر ندارند.
🔅اگر عقیده ای، پایه هایش در تفکر و تعقل و استنتاج علمی بود، از نظر اسلام و تمام عقول آزاده دنیا، محترم است ولی اگر به عکس، ریشه در عقل و علم نداشت، نه تنها دارای احترام نیست بلکه به عنوان سدّ راه رشد انسانیت شناخته میشود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5982
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شعرِ «شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی…» منسوب به امام حسین (ع) دارای سند معتبری نیست
🔹«شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی/ او سمعتم بشهید او غریب، فاندوبونی؛ شیعیان من هرگاه آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید و هرگاه صدای غربتی از شهید یا غریبی شنیدید برای من گریه کنید.»
🔹این شعر از لحاظ سندی مخدوش بوده و اعتبار روایی ندارد.
🔹اگرچه از حیث مفهومی روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که نزدیک به همین مضمون است، بنابراین خواندن آن (شعر) به قصد زبانحال اشکالی ندارد.
#کمی_تامل (4)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5974
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
آیا مقتل ابومخنف معتبر است؟
کد: 5989
🔸متن سوال:
اخیرا یکی از دوستان، تاکید زیادی روی مطالعه عاشورا بر اساس «مقتل ابومخنف» مینمود. آیا این مقتل معتبر است؟ و میشود به نقل های آن اعتماد نمود؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ یکی از مشهورترین مقاتل که پیرامون وقایع کربلا تاکنون نگاشته شده، «مقتل الحسین» معروف به مقتل ابومخنف است.
2️⃣ این کتاب تا حدود قرن چهارم هجری در دسترس بوده و مورد مراجعه علما و محققان قرار داشته است ولی پس از آن، این کتاب نیز مانند سایر آثار ابومخنف، از میان رفته است و اگر نبود نقل قول های طبری، شیخ مفید، ابوالفرج اصفهانی و… امروز کسی از وجود چنین مقتلی اطلاع نمیداشت.
🔅به همین دلیل میتوان چنین گفت که، «مقتلی که امروزه به نام مقتل ابومخنف مشهور است، کتاب معتبری نیست و متعلق به قرن ششم هجری است». اما در دوران معاصر، برخی از پژوهشگران، سعی نموده اند، آنچه که در تاریخ طبری و دیگر کتاب های معتبر از ابومخنف و مقتل او نقل شده است گردآوری نموده و منتشر نمایند، که شاید بتوان تا حدودی به آنها اعتماد نمود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5989
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
🔸آیا بت شکنی حضرت ابراهیم (ع) مخالف با «آزادی عقیده» نیست؟
کد: 5998
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اسلام و فرهنگ متعالیِ مبتنی بر جهان بینی الهی، نه تنها برای آزادی فکر ارزش قائل است بلکه در صدد ترویج آن نیز هست. اما در آزادی عقیده چنین نیست. (ر.ک مطلب 5989) چرا که بسیاری از عقائد، ناشی از تفکر نبوده بلکه ریشه در یک سلسله عادت ها و تقلیدها و تعصب ها و... دارد که بیشتر مایه اسارت فکر است.
▫️حال اگر برای کسی چنین اسارتی اتفاق افتاد، بزرگترین خدمت به او، این است که او را از قید و بند این اسارت آزاد کنیم، دقیقا شبیه کاری که حضرت ابراهیم (ع) انجام داد.
2️⃣ وقتی حضرت ابراهیم (ع) از بت شکنی بعنوان استدلال استفاده کرد، وجدانهای خفته آنها تکان خورد. قرآن میفرماید: «فرجعوا الی انفسهم ـ اینها به خودشان بازگشتند و به وجدانشان رجوع کردند». (انبیاء/64)
▫️در نتیجه به خود گفتند: «انکم انتم الظالمون ـ واقعا که شما ظالمید!». پس کار حضرت ابراهیم (ع) همانطور که قرآن تمجید نموده، شایسته تقدیر و تعظیم است، چرا که اینکار، در راستای آزادی عقیده به معنای واقعی کلمه، یعنی آزادی اندیشه و تفکر بود.
3️⃣ آن حضرت با این حرکت، زنجیرهای اسارت از دست و پای تعقل آنها باز کرد و آنها را از خودبیگانگی نجات داد و آزادی تفکر را به آنان یادآوری نمود، در حالی که اگر سکوت میکرد، نه تنها این سکوت، احترام به «آزادی عقیده» نبود بلکه، احترام به «آزادی اسارت فکر»! بود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5998
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |عبارتِ «ان کان دین محمد لم یستقم بقتلی…» کلام امام حسین(ع) نیست
🔹این عبارت، روایتی از امام حسین (ع) نیست، بلکه بیتی از اشعار یکی از شعرا و خطبای معروف شهر کربلا به نام شیخ محسن هویزی حائری، معروف به شیخ محسن ابوالحب حویزی است که در سال های 1235 ـ 1305 قمری زندگی میکرده است.
🔹این بیت هم بخشی از اشعار اوست که در دیوانش به نام «الحائریات» آورده است و بیش از یکصد سال است که به نام خود او در ایوان بالا سر سیدالشهدا (ع) ثبت و ضبط شده است.
#کمی_تامل (5)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/6004
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| چرا اسلام با آزادی مطلق انسان مخالف است؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اسلام مخالف «آزادی مطلق» نیست، بلکه این عقل و روابط اجتماعیِ انسان است که منکر و نفی کننده «آزادی مطلق» است. چرا که «آزادی مطلق» از جهت روابط اجتماعی، اساسا امکان ظهور و بروز ندارد.
2️⃣ «آزادی مطلق» یعنی اینکه «هرکسی» «هرکاری» که خواست، انجام دهد. با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است، طبیعتا آزادی مطلق هرکسی، تجاوز به آزادی و حقوق دیگران و محدود کننده یک «آزادی مطلق» دیگر است!
🔅پس نتیجه اینکه «آزادی مطلق» نه یک «ممنوع شرعی»، بلکه یک «محال عقلی» است.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/6010
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| آیا مشکلاتی مثل زلزله، سیل و… با تقوا حل میشود؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اینکه خدای متعال در قرآن کریم میفرماید: «هرکس تقوا پیشه کند خداوند راه خروج از مشکلات را برای او ایجاد میکند». شکی نیست که تقوا راه خروج از مشکلات است.
2️⃣ ولی قبل از هرچیز باید دانست که، مشکلات و گرفتاری هایی که برای انسان پیش میآید دو نوع است:
▫️نوع اول گرفتاری هایی که اراده انسان در آن دخیل نیست مثل: زلزله، سیل و… در این نوع گرفتاری ها به صراحت نمیشود اظهار نظر کرد اگرچه ممکن است قانونی مثل قانون استجابت دعا، از طرف خداوند در عالم حاکم شده باشد که افراد و جوامع با تقوا چه بسا از این نوع مشکلات نجات یابند.
▫️اما قطعا تقوا، راه خروج از مشکلات و گرفتاری های نوع دوم است گرفتاری هایی که اراده و اختیار انسان در آن ها دخیل است مثل گرفتاری های اخلاقی، شخصی و اجتماعی.
3️⃣ زیرا تقوا به انسان متقی، بصیرت و نوری عنایت میکند تا از این نوع گرفتاری ها به دور بوده یا راه خروجی برای او پیدا شود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/6013
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| جمله «انما الحیاة عقیدة و جهاد» منسوب به امام حسین(ع) در کتب روایی یافت نشد
🔹این سخن به عنوان حدیثی از امام حسین (ع) مشهور شده است و بسیاری آن را جزء احادیث مشهور آن حضرت هم به شمار میآورند در حالی که وقتی به کتب حدیثی معتبر مراجعه میکنیم اثری از این جمله نمیبینیم.
فقط دو نفر از بزرگان متأخر، از این جمله، بعنوان یک جمله ادبی و بصورت شاهد مثال استفاده کرده اند، یکی مرحوم علامه جعفری در شرح خود بر نهج البلاغه و یکی هم مرحوم خویی در کتاب منهاج البراعه.
شهید مطهری معتقد است که این جمله، قطعا متعلق به سیدالشهدا (ع) نیست.
جناب محمد صحتی سردرودی هم در کتاب «عاشورا پژوهی» معتقد است که: این سخن روایت یا حدیث نیست و از امام حسین (ع) نقل نشده بلکه یکی از شعرای معاصر مصری به نام احمد شوقی آن را سروده است.
#کمی_تامل (6)
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/6016
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| چرا تاریخ اسلام برخلاف مسیحیت از همان روزهای نخستین، سراسر جنگ است؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ سکه جنگ، دو رو دارد: تهاجم و دفاع.
▫️جنبه تهاجمی جنگ، قطعا بد و زشت است و از هرکس که باشد بد است ولی جنبه دفاع آن، نه تنها زشت نیست بلکه حرکتی مقدس است که نزد تمام افراد بشر، با هر دین و مذهب و گرایشی پسندیده و پذیرفته شده است. پس این تجاوز است که بد است.
2️⃣ در مورد جنگ های صدر اسلام، باید دانست که هیچ کدام از آنها، جنگ های تهاجمی به معنای تجاوز آن نبود، بلکه همگی دفاعی مشروع بود که در برابر تجاوزات و تهاجمات صورت گرفته بود، که با ورق زدن برگهایی از تاریخ، دفاعی بودن جنگ های پیامبر و امیرالمومنین(ع) برایتان روشن شود.
4️⃣ اگر کسی به نام اسلام در پی تجاوز باشد ـ مثل کاری که سلطان محمود غزنوی و سلاطین عثمانی و… مرتکب شدندـ این را نباید به پای اسلام و تئوری اسلام نوشت کما اینکه ما نیز جنگ طلبی ناپلئون بناپارت، جنگ های سی ساله بین کشورهای کاتولیک و پروتستان، جنگ های صدساله بین انگلستان و فرانسه و جنگ های جهانی اول دوم را به پای مسیحیت نمینویسیم.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6037
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| چرا قرآن به زبان عربی است؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ قرآن به هر زباني که نازل ميشد اين سؤال مطرح بود، مثلاً اگر قرآن انگليسي بود همين سؤال طرح ميشد که چرا انگليسي؟!
2️⃣ خداوند در قرآن: ما هيچ رسولي را جز به زبان قومش نفرستاديم. (ابراهيم/4)
🔅بنابراين عربى بودن قرآن امرى طبيعى مىباشد؛ چرا كه پيامبر(ص) از ميان قومى برانگيخته شد كه زبانشان عربى بود. همانطور که زبان تورات عبري و انجيل سرياني بود.
3️⃣ با توجه به تعصبات قومي اعراب، دست کم در زمان پيامبر(ص) اگر قرآن به زبان غيرعرب بود، اعراب نميپذيرفتند، ولي ملت هاي ديگر چنين تعصب ناپسندي ندارند يا ضعيف است.
🔅امام صادق(ع): «اگر قرآن بر عجم(غير عرب) نازل شده بود عرب به آن ايمان نمىآورد، ولى قرآن بر عرب نازل شد و عجم به آن ايمان آورد و اين فضيلتى است براى عجم.»
4️⃣ به اعتراف زبان شناسان، زبان عربي داراي امتيازاتي در فصاحت و دقت در کلمات است. مثلا در زبان عربي به جاي 6 صيغه 14صيغه دارند، تمام اسم ها مذکر و مونث دارند و افعال و ضماير و صفت ها مطابق آن ها ميباشند.
5️⃣ قرآن با جاذبه هاي دروني و آواي دلپذير باعث شده تا در اذهان مردم بخصوص باديه نشينان عرب نقش ببندد تا از انواع تحريف ها مصون بماند.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/10102
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| کمک های ما به سوریه، لبنان و… چه توجیهی دارد؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ قاعده اخلاق انسانی ایجاب میکند که دفع ظلمِ ظالم، عقلا بر هر انسان آزاده ای جایز، بلکه واجب است. حال اگر کسی برای دفع این ظلم، به مظلوم یاری نرساند به نوعی در ظلم ظالم شریک خواهد بود.
2️⃣ مضافا؛ هزینه برای یاری رسانی به گروه های مقاومت در لبنان و سوریه و… نه تنها هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری برای امنیت ایران نیز میباشد.
3️⃣ کمک به این گروه ها که در نوک پیکان حملات قرار دارند در حقیقت جنگ خارج از مرزهاست. اگر ایران بواسطه این گروه ها در خارج از مرزها نجنگد باید در داخل مرزهای کشور به مقابله با دشمنان برخیزد که در اینصورت متحمل لطمات و هزینه هایی به مراتب بیشتر خواهد شد.
🔅امام علی(ع): «به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد.»
📌پس کمک به سوریه و لبنان و یمن و فلسطین، نه تنها عینِ آرمانخواهی اسلامی، بلکه یک واجب عقلی برای حفظ امنیت ملی و دفاع پیشگیرانه در برابر تجاوز دشمن است.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6042
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| ۱۴۰۰ سال گریه و عزاداریِ تکراری کافی نیست؟ آیا خسته نمیشوید؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ صرف قدمت یک عمل و تکرار هر ساله آن، نمیتواند توجیه مناسبی برای تعطیل کردن آن عمل باشد. سابقه عید نوروز را برخی حدود 3000 سال میدانند. شب یلدا، سیزده به دَر و…، هرکدام شاید قدمتی به اندازه عید نوروز دارند ولی تاکنون، نه کسی آنها راخسته کننده دانسته و نه از تکراری بودن آن اظهار خستگی و دلزدگی کرده است.
2️⃣ اما اینکه چرا از تکرار عزاداری برای مظلومیت امام حسین(ع) خسته نمیشویم و ذاتا عمل خسته کننده ای هم نیست بلکه هرساله بر شکوه آن افزوده میشود، شاید به این دلیل است که، عزاداری برای آن حضرت یک «حس فطری» برخاسته از فطرت و ذات انسان است. انسان ذاتا و فطرتا هرگاه بشنود انسانی مظلوم واقع شده و عده ای به ستم بر او ظلم روا داشتند، ناراحت و غمگین میشود، بخصوص که این انسان، شخصیتی برجسته و تاثیر گذار باشد.
🔅امام صادق(ع): اموری که با فطرت الهی انسان سر و کار دارد، انسان باتکرار آن خسته نمیشود. مثل طلوع خورشید که همه روزه اتفاق میافتند ولی خسته نمیشویم.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6069
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| آیا جزیه، نوعی باج خواهی دینی نیست؟
🔹پاسخ اجمالی:
📌باج، به هرصورتی که باشد، زور و ظلم است و قرآن هم به انواع مختلف، ظلم را نفی نموده است. در مورد جزیه هم باید بیان نمود:
▫️اولا: جزیه نه باج و پول زور، بلکه نوعی مالیات به میزان ناچیز بود که دولت اسلامی در برابر ارائه خدماتی (مانند تامین امنیت) به شهروندان غیرمسلمان خود، از آنها دریافت مینمود.
🔅همانطور که در حکومت اسلامی، مسلمانان مالیات میپردازند، اهل کتاب هم که تحت حاکمیت حکومت اسلامی و در سرزمین های اسلامی زندگی میکنند، بایستی مالیات بپردازند. امروزه حکومت اسلامی از شهروندان غیرمسلمان خود جزیه دریافت نمیکند، زیرا آن ها مشمول تمامی وظایف و مسئولیت های افراد ملت هستند (مانند خدمت نظام وظیفه و قوانین مالیاتی).
▫️ثانیا: اساس جزیه، نه یک قانون صرفا اسلامی، بلکه قانونی بود که از ایران به جامعه اسلامی سرایت نموده و از سوی قانونگذار اسلامی تایید شد. یعنی از ایران باستان وارد اسلام شد، حال بهانه ای شده برای برخی کهنه پرستان به ظاهر ایرانی، تا به خاطر آن به اسلام بتازند.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6046
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| آیا لباس سیاه مناسب است؟!
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ انسان در مناسبت های مختلف، از رنگ های متنوع استفاده میکند. برای شادی، رنگ های روشن و برای مصیبت و عزا، رنگ های تیره.
2️⃣ اگر کسی رنگ سیاه، انتخاب اول و دائمی او باشد، باید برای وضعیت روحی و روانی او نگران بود ولی کسی که هوشمندانه از رنگ ها برای بیان مقاصد خود استفاده میکند، در مسیر درست و فطرت الهی خود حرکت کرده است.
3️⃣ استفاده از رنگ سیاه در ماتم و عزا ریشه ای بس کهن دارد. مثلا شاهنامه فردوسی در مورد مرگ رستم آمده است:
به یکسال در سیستان سوگ بود/ همه جامه هاشان سیاه و کبود
▫️در یونان باستان و امروزه نیز در برخی کشورهای غربی و شرقی سیاه به عنوان نماد عزا مطرح میباشد، در اسلام نیز موارد متعددی وجود دارد.
4️⃣ پس سیاه پوشی در عزا و مصیبت نه تنها امری مذموم و ناپسند نیست، بلکه موضوعی پذیرفته شده نزد مردم جهان است.
🔅با توجه به این نکات، به نظر میرسد مطرح کردن «دعوای رنگ ها» بصورت همه ساله و در ایام محرم، موضوعی انحرافی برای سست کردن اعتقادات دوستداران امام حسین(ع) باشد.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6073
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| اگر هدف از عزاداری، شناخت امام حسین است، چرا بجای مجالس عزاداری از روش گفتگو استفاده نمیکنیم؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ برای معرفی شخصیت امام حسین(ع)، تشکیل میزگرد، کنفرانس و… بسیار مفید و لازم است که بطور مفصل انجام شده و میشود.
2️⃣ برای بهره برداری گسترده و عمیق از کار بزرگ و ایثاری که امام حسین (ع) و اصحاب ایشان به خرج دادند، استفاده از روش گفتگو و شناخت کافی نیست، بلکه احساسات و عواطف هم برای ایجاد انگیزه درونی، لازم است. این عوامل، میل به حرکت را در انسان ایجاد میکند. انسانی که میداند فلان غذا برای او مفید است، تا اشتها و انگیزه نداشته باشد، رو به غذا نمیآورد.
3️⃣ پس برای حرکت، به غیر از دانش و شناخت، باید در انسان، میل و انگیزه هم وجود داشته باشد. صرف شناخت امام حسین (ع)، به تنهایی نمیتواند عامل حرکت، به سوی آن هدف متعالی باشد، هدفی که به ما یادآوری میکند، برای رسیدن به یک زندگی حداقلی، نباید تن به ذلت داد و آزادگی را در مسلخ عادات جاهلی ذبح نمود.
4️⃣ یکی از راه هایی که این انگیزه را ایجاد میکند همین جلسات عزاداری است.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6084
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| آیا واقعه عاشورا یک دوئل عشقی بین یزید و امام حسین(ع) بود؟
🔹پاسخ اجمالی:
📚 آنچه که در کتاب مجهول المولف «الامامة و السیاسة» درباره ارینب همسر عبدالله بن سلام، عشق یزید به او، نقشه معاویه برای تصاحب ارینب به نفع یزید و ممانعت امام حسین(ع) و ازدواج آن حضرت با ارینب آمده، به دلیل:
▫️بی اعتباری کتاب
▫️نامشخص بودن راویان
▫️ناهماهنگی زمانی و مکانی
▫️وجود شخصیتهای خیالی و ساختگی
▫️و...
🔅به کلی بی اساس و از درجه اعتبار ساقط بوده و پذیرش آن دور از عقل و روش های علمی است.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6101
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ | آیا وقف مانع تلاش و به تبع آن، مانع کار و تولید نیست؟
🔹پاسخ اجمالی:
1⃣ وقف ذاتا مختص به اسلام نبوده بلکه در میان اقوام و ادیان دیگر نیز جریان داشته و دارد.
2⃣ کشورهای غربی هم از وقف در جهت توسعه بهره می گیرند. به عنوان مثال:
▫️بخش قابل توجهی از درآمد موسسه «نوبل»
▫️شرکت مایکروسافت
▫️دانشگاه های آکسفورد و دانشگاه هاروارد آمریکا
▫️و...
از محل اموال وقفی و خیرخواهانه است.
📌اگر وقف در مسیر صحیح خود جریان یابد نه تنها مانع رونق و تولید ثروت نیست، بلکه در خدمت پیشرفت جامعه خواهد بود.
🔅به عنوان مثال 25 درصد مراکز درمانی، 20 درصد مراکز علمی و فرهنگی کشور موقوفه اند، و بسیاری از طرح های توسعه ای، اقتصادی، اشتغال زایی، محرومیت زدایی و... در کشور از محل موقوفات است.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6095
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ | آیا پیاده روی دهه آخر صفر برای زیارت امام رضا (ع) بدعت نیست؟
🔹پاسخ اجمالی:
1⃣ بدعت به اصطلاح علما، یعنی «وارد کردن چیزی در دین، که جزء دین نیست». اینکه اصل زیارت، در دین وجود داشته قابل تشکیک نیست.
2⃣ سنت پیاده به زیارت رفتن، هم در روایات به آن سفارش شده و هم سیره بزرگان و علما و حتی در میان پادشاهان نیز بوده است، بعنوان مثال شیخ مرتضی انصاری یا شاه عباس صفوی و... با پای پیاده به زیارت علی بن موسی الرضا شرفیاب شده اند.
3⃣ پیاده روی برای زیارت امام رضا (ع) نه تنها بدعت نبوده و برخلاف تصور عده ای، از اموری نیست که در این چند سال اخیر اتفاق افتاده باشد بلکه سبقه تاریخی داشته و تا به امروز ادامه یافته است ِ
4⃣ امروزه بدلیل وجود رسانه های رسمی و غیر رسمی و فراگیر شدن این امر توسط عاشقان آن حضرت نگاه های زیادی به این حرکت معطوف شده و رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6122
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ | آیا نذر برای امامان شرک نیست؟!
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ نذر نوعی عبادت است که مانند سایر عبادات، باید برای خدا باشد. در نذر دوشرط لازم است که اگر نباشد، نذر شرعی نبوده و محقق نمیشود. اول، نیت و قصد قربة الی الله و دوم صیغه نذر. پس اگر کسی در نذر، نیتی برای غیر خدا داشته باشد، نذر او باطل است. یا اگر در صیغه نذر، نام خدای متعال نباشد، اساسا نذری جاری نمیشود. مثلا در موقع نذر باید بگوید: «اگر فلان حاجت من برآورده شد، برای خدا روزه میگیرم یا بخاطر خدا به فقرا کمک میکنم».
2️⃣ اینکه محل مصرف مال مورد نذر، کجا باشد مختار است. مثلا میتواند محل مصرف نذر را، فقرا، مسجد، هیئت یا حرم امامان و… قرار دهد.
3️⃣ بنابراین هم نیت و هم صیغه نذر، هر دو تاکید بر انجام نذر برای خدا دارند و باید برای جلب رضای الهی باشد. با این توضیحات، نذر نه تنها شرک نیست، بلکه عین توحید است.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6110
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir