سلام یعنی، من تسلیم اعرابم!
کد: 10071
🔸متن شبهه یا شایعه:
سلام یعنی ( من تسلیم اعرابم)
«به دروغ می گویند سلام، سلامتی می آورد، یا با سلام سلامتی می آید، چنین چیزی درست نیست، در زمان حمله اعراب، ایرانی های شکست خورده در کوچه و خیابان در هنگام برخورد با یک فرد عرب از ترس جان و اینکه مورد حمله قرار نگیرد و به دردسر جزیه دادن و غیره نیفتد، هنگامی که از کنار عرب ها رد میشدند دستان خود را به علامت تسلیم بالا می بردند و می گویند سلام یعنی تسلیم و هر کسی که اعلام تسلیم شدن می کرد یعنی می گفت سلام از خوردت تازیانه و شلاق و مشت و لگد در امان می ماند. امروز ۱۴۰۰ سال است که از حمله اعراب گذشته است اما آثار آن حمله در مغز و دل ایرانی پا بر جا مانده است. بجای سلام که همان من تسلیم اعراب هستم باشد درود را به کار ببرید تا سنگربه سنگر این بلای ایران سوز را از مغز و دل خود بیرون بیندازیم.»
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ مطلب فوق مطلبی بیپایه و اساس و فاقد دلیل است. طبق معمول، از خودشان تعاریف غلطی ارائه داده و آن را به تاریخ جنگهای عربی متصل نموده تا احساسات را بر شناخت غلبه دهند. و البته هیچ قصدی به جز تهاجم علیه فرهنگ اسلامی ندارند، و الاّ برایشان هیچ فرقی ندارد که «درود» بگویند، یا «های» و… .
2️⃣ لغت نامه دهخدا: سلام کلمه دعایی مأخوذ از عربی، به معنی بهی که در درود بر کسی گویند یعنی سلامت و بیگزند باشید و نیز تهنیت و زندش و تحیت و درود و خیر و عافیت و تعظیم و تکریم.
3️⃣ «سلام» از نامهای خداوند متعال است که نه تسلیم کسی میشود و نه سر فرود میآورد.
🔅«… لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ…» (الحشر/23)
4️⃣ سلام؛
▫️معنی سلام، یعنی «سلامتی».
▫️نام خداوند متعال، «سلام» است، چرا که هستی و کمال محض میباشد و هیچ نیستی، نقص و کاستی به او راه ندارد.
▫️«اسلام» را از آن جهت «اسلام» نامیدند که آموزهها و برنامههایش برای رشد و کمال فرد و جامعه و دور شدنشان از عیبها میباشد.
▫️«اسلام» به معنای «تسلیم»، از آن جهت است که دوری از عیب و نقص، فقط با ایمان در قلب سلیم، و تسلیم به خداوند محقق میگردد.
5️⃣ سلام دعاست؛ هنگامی که به کسی «سلام» گفته میشود، برای او به نام خدا، آرزوی سلامتی [جسم، روان، روح و…] شده است که والاترین نمود برای خیر خواهی و محبت میباشد.
6️⃣ سلام در قرآن؛
◽️خداوند به بندگانش صالحش «سلام» میدهد؛ آیا العیاذ بالله مقابل آنها سر فرود آورده یا تسلیم شده است؟! یا برای آنان خیر، رشد، کمال و دروی از عیبها را اراده نموده است؟
▫️«سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ / الصافات/79»
▫️«سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ / الصافات/109»
▫️و…
◽️خداوند میفرماید: مؤمنین در بهشت، گفتگوی لغو و بیهوده ندارند، بلکه به «سلام» میگویند «إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا / الواقعة، 26»؛ خب یعنی چه؟ یعنی مرتب مثل طوطی کلمه «سلام» را تکرار میکنند؟! یا یعنی به جز سخن حق و آنچه موجب رشد، کمال و بهجت است به یک دیگر نمیگویند؟ «لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا» (مریم/62)
◽️همچنین از نامهای بهشت، «دارالسلام» است، یعنی جایگاه کمال و دور بودن از عیبها و خلاص شدن از تعلقات فانی. (یونس/25)
🔅پس «سلام»، نام خدا و بهترین دعای خیر میباشد که خیر خواهی صادقانه نیز نمودِ محبت خالصانه میباشد.
7️⃣ «درود» را چون معادل «سلام» در فارسی گرفتهاند، به همان معنای سلام، تحیت، آرزوی رحمت الهی و دعای خیر معنا کردهاند؛ وگرنه معانی دیگری نیز دارد، مانند: «چوب، تخته و درخت»؛ چنان که چوبتراش (نجار) را در فارسی «درودگر» میگویند. وقتی میگویند: «پدر خاقانی، به نام علی، در شروان، به شغل درودگری اشتغال داشت؛ یعنی چوبتراش و نجار بود» (رجوع شود به فرهنگ دهخدا، معین و ..)
8️⃣ تمام اقوام جهان هنگامى كه به هم میرسند براى اظهار محبت به يكديگر نوعى تحيت دارند كه گاهى جنبه لفظى دارد و گاهى به صورت عملى است كه رمز تحيت مىباشد، در اسلام نيز سلام يكى از روشن ترين تحيتها است.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/10071
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
آیا جمله «اسلام، شهید انقلاب است» از علامه طباطبایی است؟!
کد: 5774
🔸متن شبهه یا شایعه:
از علامه طباطبائی پرسیدند
چرا از انقلاب اسلامی دفاع نمیکنید!؟
ایشان گفت:
این انقلاب یک شهید داشت آنهم اسلام بود!
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ این ادعا توسط نزدیکان و اقوام علامه طباطبایی رد شده است، علاوه بر آن این بیان با مبانی فکری و عملی ایشان سازگار نمیباشد.
2️⃣ علامه طباطبایی را باید فیلسوف اجتماعی پشتیبان انقلاب اسلامی دانست که بخش مهمّی از مبانی انقلاب اسلامی در آثار ایشان و یا متأثّر از ایشان و در آثار شاگردان ایشان (مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی) تبیین گردیده است.
3️⃣ در بعد نظریه سیاسی، علامه طباطبایی معتقد به اصل سیاست الهی و حکومت اسلامی و معتقد نظریه ولایت فقیه در عصر غیبت و لزوم جهاد و مبارزه و فراهم کردن مقدّمات تشکیل حکومت اسلامی است. مبنایی که در اصل آن با امام خمینی(ره) و قاطبه فقهای شیعه اختلافی ندارد.
▫️آیت الله احمدی میانجی، از شاگردان علامه طباطبایی، در خاطرات خویش چنین میگویند: «فردی از اهل علم ساکن مشهد در امر امام خمینی تردید داشت یک بار که علامه به زیارت بارگاه قدس رضوی آمد درباره امام از وی سئوالاتی نمود علامه در جواب آن مرد مردد گفت: امام بر ملکوت مسلط است.» [خاطرات فقیه اخلاقی احمدی میانجی ص ۲۰۴؛]
4️⃣ علامه مبارزه علیه رژیم شاه را مصداق امر به معروف و جهاد میدانستند. موضع گیری که مرحوم علامه در قبال شهادت نوه خودشان داشتند و از زبان دختر ایشان نقل شده است، با این شایعات مطرح شده تعارض دارد.
5️⃣ نقل شده است که مرحوم علامه در اواخر عمرشان میفرمودند: «راهی را که ما عمری با سختی ها و ریاضت ها رفتیم این جوان ها و شهیدان انقلاب اسلامی در یک شب سپری کردند.»
▫️ایشان پس از فاجعه هفتم تیر ماجرایی دارند که به این صورت نقل شده است: پس از فاجعه هفتم تیر اطرافیان علامه – به علت کسالت و بیماری ایشان – تصمیم داشتند خبر شهادت شهید مظلوم بهشتی (از شاگردان علامه طباطبائی) را به ایشان نرسانند. در همان احوال یکی از اطرافیان علامه به اتاق ایشان میرود و علامه به وی میفرماید: «چه به من بگویید و چه نگویید من آقا بهشتی را میبینم که در حال صعود است.» [زمهر افروخته، سید علی تهرانی ص111]
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5774
آیا مردم ایران به زور شمشیر و ظلم اعراب مسلمان شدند؟!
کد: 5790
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ ایرانیان همواره قومی بودند که در مقابل فرهنگ های مهاجم و بیگانه مقاومت کرده، در ملیت دیگران هضم نشده اند. از طرفی، آزاد اندیشی و حق گرایی، ویژگی دیگر ملت ایران است که باعث خضوع ایشان در برابر حقیقت گشته است.
▫️مردم ایران قومی نبودند که با تهدید و ارعاب و زیر قبضه شمیر فرهنگ و اخلاقیات خود را واگذاشته و به آیین قوم غالب روی آورند خصوصا در شرایطی که هم به لحاظ دانش جنگی، تسلیحات و فنون نظامی و هم به لحاظ نفرات و بدنه اجتماعی نسبت به مهاجمین و بلکه تمام اقوام زمان خویش برتری قابل توجه ای داشتند.
▫️اگر مردم ایران مردمی بودند که به زور شمشیر دین و مذهب خود را عوض میکردند چرا این تغییر مذهب را در زمان حمله مغول و حمله های سنگین تری که به ایران صورت گرفت نمیبینیم؟!
2️⃣ دكتر زرين كوب بیان میدارد:
سقوط دولت ساساني به دست عرب انجام شد، ولي نه به خاطر قدرت زرهي عرب بلكه ضعف و فساد بر دولت ساساني غلبه كرده بود. اصلا مقارن هجوم عرب، ايران از پاي درآمده بود. دولت ساساني در آن روزگار مانند مرده حضرت سليمان (ع) بود كه بر عصايي تكيه داشت و موريانه عصا را خورد و آن پيامبر به زمين افتاد. ضعف و فساد در همه اركان كشور راه يافته و دولت ساساني روي به نكبت و ذلت نهاده بود. (تاريخ ايران بعد از اسلام، ص 157-158)
📌زرين كوب به داستان كفشگري اشاره ميكند كه آرزو داشت پسرش درس بخواند چون در پسر خود هوش زياد و استعداد فراوان ميديد. او حاضر شد براي اين كار، خرج زيادي هم بكند، ولي وقتي به نوشيروان گفتند كه فلان كفشگر حاضر است علوفه فراواني براي لشگر ايران تهيه كند به شرط اينكه پسرش بتواند درس بخواند، نوشيروان قبول نكرد و علوفه ها را پس دادند.
كشوري كه در آن علم در اختيار گروه خاصي باشد، كشور ماندگار نخواهد شد و شكست ميخورد در حالي كه دين اسلام و مسلمانان علم را براي همه ميخواستند. در زمان ساسانيان به خاطر طبقاتي بودن علم، به علم توجه زيادي نشد حتي در آن زمان، كتاب كم نوشته شد.
3️⃣ دکتر زرین کوب درباره تأثیر مذهب در حمله اعراب به ایران مینویسد:
نبردی که ایرانیان در طی این دو قرن با مهاجمان عرب کردند همه در تاریکی خشم و تعصب نبود. در روشنی دانش و خرد نیز این نبرد دوام داشت و بازار مشاجرات و گفتگوهای دینی و فلسفی گرم بود. بسیاری از ایرانیان، از همان آغاز کار دین مسلمانی را با شور و شوق پذیرفتند. دین تازه ای را که عرب ها آورده بودند، از آیین دیرین نیاکان خویش برتر مییافتند و ثنویت مبهم و تاریک زرتشتی را در برابر توحید محض و بی شائبه اسلام، شرک و کفر میشناختند. (زرین کوب، دوقرن سکوت، ص۲5۳)
4️⃣ استاد مطهری رمز اسلام آوردن ایرانیان را در این میداند که اسلام یک فرهنگ و محتوای بیگانه و مهاجم نبود بلکه اسلام نسبتش با همه ملت ها «علی السواء» بود، شعارهایش شعارهای کلی و عمومی و انسانی بود و همه ملت ها آن را میپسندیدند. مسئله ملیت و قومیت به معنایی که امروز میان مردم مصطلح است در اسلام هیچ اعتباری نداشت بلکه این دین همه اقوام مختلف جهان را برابر میدانست. از ابتدا نیز دعوت اسلامی مختص به ملت و قوم خاصی نبود. از طرفی تعالیم معقول، خرد پسند و فطری اسلام کشش و جاذبه خاصی داشت که به موجب آن جاذبه ملل مختلف را تحت نفوذ خود قرار میداد. (مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص62)
5️⃣ بسیاری از شهرهای ایران به وسیله صلح توسط مردم به سپاه اعراب تسلیم شد و مفاد صلح نامه ها در کتب و اسناد تاریخی موجود است اما در هیچ یک از این صلح نامه ها اجباری یا حتی توصیه ای به ایرانیان برای مسلمان شدن نوشته نشده است.
6️⃣ اسناد و شواهد بیشماری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه ایرانیان بعد از تسلیم شدن در برابر مسلمین، در اعمال و مناسک مذهبی خود آزاد بوده و آتشکده ها همچنان بر پا بود. به آن ها این امکان داده میشد که مسلمان شوند یا دین خود را حفظ کرده و جزیه بپردازند. به گفته زرین کوب «مجوس هم جزیه های که به اسلامیان میپرداختند به مراتب سبک تر و راحت تر از مالیات سرانه ای بود که پیش از آن به حکومت خویش ساسانیان میدادند».
7️⃣ در انتها ذکر این نکته لازم است که؛ امام علی (ع) و امام حسن و امام حسین (ع) در هیچ فتحی از فتوحات عصر خلفا شخصاً حضور نداشتند و مطالبی که در فضای مجازی منتشر میشود صحت ندارد و فاقد اعتبار است.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5790
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
آیا احمد الحسن یمانی طبق حدیث بیان شده از امام کاظم (ع) از فرزندان حضرت مهدی یا امام سیزدهم شیعیان است؟
کد: 5806
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ طرفداران و مریدان احمدالحسن یمانی شجره نامه ساختگی ایجاد کردند که در آن او را منسوب به امام زمان (عج) میدانند. در حالی است كه، بنابر نظر وزیر امنیت دولت عراق و گروهی از طوایف بصره، او از طایفه (همبوش) كه یكی از طوایف (البوسویلم) است، میباشد. و این طایفه از سادات محسوب نمیگردند.
2️⃣ طرفداران احمد حسن در مقام استدلال بر مدعای خود گاه مرتکب اشتباهات بزرگی شدهاند که در بهترین فرضها ریشهای جز بیبهره بودن آنان از کمترین دانش ادبیات نمیتواند داشته باشد. به عنوان نمونه در برخی موارد آنچه را نویسندهای برای شرح یک روایت در ادامۀ روایت نوشته، جزو حدیث پنداشتهاند و آن را جزو دلایل حقانیت احمد حسن محسوب کردهاند.
🔅برای مثال مینویسند:
قال موسی بن جعفر(ع): … و كل قائم من ولده من بعده مهدی قد هداهم اللّه عزّ و جلّ ذكره، و هدی بهم عباده إلیه سبحانه، فهم الائمة المهدیون و العباد الصالحون... .
(مغربی، 1414: ج3، 364 – 365)
▫️طرفداران احمد حسن مدعی هستند بنابر فرمایش امام موسی بن جعفر (ع) امام مهدی (عج) فرزندانی دارد که مهدی هستند و در نتیجه، این روایت از جمله دلایلی است که اندیشۀ وجود مهدیهایی از نسل امام مهدی(عج)را تأیید میکند.
📌در حالی که مطلب بالا اساساً حدیث نیست و سخن قاضی نعمان مغربی نویسندۀ کتاب است که در ادامۀ فرمایش امام موسی بن جعفر(ع) و برای توضیح آن آمده است. طرفداران احمد حسن آن را بخشی از حدیث به شمار آوردهاند.
3️⃣ برای فهم مقصود قاضی نعمان نویسنده این کتاب باید به این نکته توجه کرد قاضی نعمان به دلیل حضور در دولت فاطمی، طبق مسلک آنها کتاب خود را به رشتۀ تحریر درآورده است. آنها معتقد به مهدویت مهدی فاطمی بوده و بعد از او فرزندان او را جانشین مهدی میدانستند.
▫️البته به نظر برخی از نویسندگان، این کار او از روی تقیه بوده و به نظر برخی دیگر وی واقعاً اسماعیلی بوده است.
4️⃣ احمد الحسن هم ادعاى یمانى بودن دارد، هم ادعاى سفارت و هم ادعای فرزندى امام زمان (عج) را دارد! ولی ما روایتى نداریم درباره اینکه شخصى مجمع العناوین در آخر الزمان ظهور مىکند.
5️⃣ یکی از ادعاهای این فرقه ی ضاله این است که پس از حضرت مهدی عج امام سیزدهم داریم و برای این ادعای خود دست به جعل و تحریف احادیثی زده اند که در حدیثی از امام صادق( ع) این نوع تحریف و انحراف پیشگوئی شده است؛
🔅«…و اما در غیبت عیسی (ع)، به درستی که یهودیان و مسیحیان هم داستان شدند بر این که او کشته شده، ولی خداوند عزوجل آنان را تکذیب نمود و فرمود او را نکشتند و به دار نیاویختند ولی مطلب بر آنان مشتبه شد.
غیبت قائم (ع) نیز همین گونه است که سر انجام، این امت آن را انکار میورزند در اثر طولانی شدن آن، بعضی از هدایت نیافتگان قائل میشوند که آن حضرت اصلا متولد نشده، و برخی دیگر خواهند گفت که او متولد شد و از دنیا رفت و گروهی کافر میشوند، به خاطر این که میگویند یازدهمین نفر از ما بدون فرزند بوده و کسانی دیگر سرکش خواهند شد به خاطر این اعتقاد که امامت را به سیزده نفر و بیشتر سرایت دهند و بعضی هم خداوند عزوجل را عصیان و نافرمانی میکنند به این که میگویند روح امام قائم (ع) در پیکر شخصی دیگر وارد شده و سخن میگوید…» (بحار الانوار ، جلد 51 ، صفحه 220و 221)
6️⃣ در سال ۲۰۰۸ طبق اسناد احمدالحسن برای تبلیغ خود به طلاب ۱۰۰۰دلار و به غیر طلاب ۵۰۰ دلار پرداخت میکرد، و هم اکنون شهریه های سنگینی به حامیان خود پرداخت میکند و شبکه های ماهواره ای و روزنامه و نشریه های فعال در کشور های مختلف دارد که تامین هزینه این حجم فعالیت جز از طریق سرویس های جاسوسی صهیونیستی برای هیچکس مقدور نمیباشد.
7️⃣ یمانی چندین بار تصمیم بر قیام و شورش و کشتن علما گرفت که توسط نیروهای امنیتی عراق حرکات و توطئه های آن ها خنثی شد.
▫️در روز تاسوعای ۱۴۲۸ق حادثه پادگان الزرگه در حومه نجف رخ داد. بالغ بر ۲۰۰۰نفر از اعضای گروهی موسوم به «جندالسماء» که در آن مقطع از همپیمانان فرقه یمانی بودند به همراه پیروان فرقه یمانی برای حمله به نجف اشرف در منطقه الزرگه جمع شدند تا مراجع را بکشند.
📌جالب آنکه الگرعاوی سرکرده فرقه «جندالسماء» که خودش ادعای قائمیت داشته است و احمد الحسن هم مدعی است پسر امام زمان است با اینحال این دو گروه باهم متحد شدند تا مراجع را بکشند. این مسئله مؤید وابستگی هر دو جریان علیرغم اختلافات به یک اتاق فرمان مشترک است.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5806
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
حمله اعراب به ایران و کتاب دوقرن سکوت
کد: 10200
🔸سوال:
آیا مطالب کتاب دوقرن سکوت «عبدالحسین زرین کوب» که در فضای مجازی به این کتاب در رابطه با جنگ اعراب به ایران استناد میشود، معتبر است؟
🔹پاسخ:
1️⃣ کتاب «دو قرن سکوت» نوشته «عبدالحسین زرین کوب»، بر اساس دیدگاه باستانگرائی و برتری ایران قبل از اسلام تالیف شده و از نظر تاریخی، ایراداتی اساسی دارد.
2️⃣ مولف در مقدمه چاپ های بعدی كتاب این ایرادات را گوشزد نموده و اعتراف میكند كه با توجه به شور جوانی ای که در دوران نگاشتن این كتاب با او همراه بوده، در بسیاری از مسائل مغرضانه نویسندگی كرده است.
3️⃣ نویسنده در زمان و شرایطی به تألیف كتاب مذكور می پردازد كه غرب زدگی، حمله به اسلام و تقدیس ایران باستان، دو پایه سیاست فرهنگی عصر پهلوی بود كه توسط روشنفكران سكولار انجام میگرفت.
4️⃣ گام مهمتر زرین كوب در این عرصه، نگارش كتاب گرانسنگ «كارنامه اسلام» بود. زرین كوب در مقدمه این كتاب مینویسد: «كارنامه اسلام یك فصل درخشان تاریخ انسانى است... .»
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/10200
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
ماجرای سفر رضاخان به ترکیه و دختر زیباروی!
کد: 10508
🔸متن شایعه:
زمانى رضا شاه به ترکيه رفت و اتاترک رهبر ترکها براى پذيرايى از شاه ايران سنگ تمام گذاشت... شب دختر زيبايى را به بستر رضا شاه فرستاد.
اما رضا شاه او را بيرون فرستاد… همه تعجب کردن…گفتن چرا دختر به اين زيبايى را رد کردى؟ رضا شاه گفت: شما چ فکرى مى کنين؟؟ اگه روزى اتا ترک اومد ايران من دختر کى رو بفرسم پيشش…! همه دختراى ايران ناموس منند…!
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ در متن این داستان – هم مانند سایر شایعات – سند و منبعی قید نشده است، که خود نشان از جعلی بودن مطلب میباشد.
2️⃣ در جستجوهای صورت پذیرفته این ماجرا در هیچ منبع معتبری یافت نشد.
3️⃣ رضاخان چگونه زنان و دختران ایرانی را ناموس خود میدانست که دستور داد به زور چادر از سرشان بکشند و بارها به نوامیس این کشور به بهانه اجرای قانون کشف حجاب تعدی کنند؟! آنهم در کشوری مسلمان و پایبند ارزشهای دینی و اخلاقی؟!
4️⃣ گوشه ای از جنایات کشف حجاب:
«… از فحاشی و کتک زدن و لگد زدن هیچ مضایقه نکرده و نمیکنند … تا بحال چقدر زن حامله یا مریضه به واسطه لطمات و صدمات که از طرف پاسبانها به آنها رسیده جان سپردند و چقدر از ترس و حرس فلج شدند و چقدر مال ما را به اسم روسری یا چادر نماز به غارت بردند ... اگر یک نفر از ماها با روسری یا چادر نماز به دست یک پاسبان میافتاد مثل اسرای شام با ماها رفتار میکردند. بهترین رفتار آنها با ما با همان چکمهها لگد بر دل و پهلوی ما بود …» (خشونت و فرهنگ، اسناد محرمانه کشف حجاب)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/10508
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
چرا خدایی که میگویید این همه توبه پذیر است توبه فرعون را قبول نکرد؟
کد: 5906
🔹پاسخ اجمالی:
▫️توبه کسی مثل فرعون، یک انقلاب درونی و قیام بر علیه زشتیِ عملکرد نبود. توبه فرعون، یک عکس العمل طبیعی در شرایط اضطرار بود نه یک انقلاب درونی، یک ضرب المثل معروف بیان میدارد: «الغریق یتشبّث بکلّ حشیش؛ انسان در حال غرق شدن به هر خاشاکی دست (چنگ) میاندازد.»
▫️خداوند تواب و توبه پذیر است، به شرطی که فرد، توبه کننده و عملش توبه باشد. در حالی که کار فرعون توبه و یک انقلاب درونی نبود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5906
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
در تاريخ عرب سر بریدن رسم بود فرقی هم نمیکرد مظلوم باشی یا ظالم
کد: 10155
🔸خلاصه متن شبهه:
«تاريخ عرب
۱. ﺑﺮﯾﺪﻥ ﺳﺮ ﺣﺴﯿﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﯽ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩ ﻋﺒﯿﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﯾﺎﺩ
۲. ﺑﺮﯾﺪﻥ ﺳﺮ ﻋﺒﯿﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﯾﺎﺩ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺛﻘﻔﯽ
۳. ﺑﺮﯾﺪه ﺷﺪﻥ ﺳﺮ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺛﻘﻔﯽ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﺑﯿﺮ
۴. ﺑﺮﯾﺪه ﺷﺪﻥ ﺳﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﺑﯿﺮ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩ ﻋﺒﺪﺍﻟﻤﻠﮏ ﻣﺮﻭﺍﻥ
و ﺗﻮﺿﯿﺢ اینکه:
ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ، ﻧﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ نه القاعده ﻭ ﻧﻪ ﺩﺍﻋﺶ
«فقط اسلام بود و قلمرو مسلمانان»
...
این داستان عاشورا از دو جهت برای من جالب است؛
اول اعراب صدر اسلام وقتی با نوه پیامبر و پسر عمو خودشان اینگونه رفتار میکردند ببین با ایرانیان بیچاره مغلوب در جنگ چه کرده اند. اجداد بی گناه من و تو که به جرم مسلمان نبودن و یا نهایتا دفاع از وطن و ناموسشان ، بی رحمانه تر از کشتگان کربلا شهید شدند ...»
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ تمام سیاه نمایی های متن بالا، بخاطر همان تعصب بی دلیل و دور از خرد «تقابل عرب و عجم» است، آن هم با همان دلیل های نخ نمای همیشگی «جنگ اعراب با ایران».
2️⃣ آن هایی که رگ به اصطلاح تعصبشان از فرسخ ها قابل مشاهده است، درباره خیانت ها و کشتار های پادشاهان ایرانی، حمله مغول و… حرفی به میان نمیآورند؟
❗️بر اثر حملۀ مغول زیانهای مادی و معنوی بسیاری به ایران وارد شد و به قول جوینی: «آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند». (جوینی، عطا ملک محمد بن محمد؛ پیشین، ج1، ص 83)
‼️در بین پادشاهان خودمان میتوان به حمله آقا محمد خان به كرمان و در آوردن 20 هزار جفت چشم در ميدان اصلي كرمان اشاره کرد.
3️⃣ بطور کلی از ابتدای خلقت تمایلات نفسانی (دنیاپرستی، جاه طلبی و…) انسان ها را مجبور کرد تا از خوی حیوانی خود پیروی کرده و کشتارها و خون هایی به ناحق ریخته شود، چه بسیار خون مظلومان، نادیان حق و… که ریخته شد مانند جنگ های کشورهای پروتستان و کاتولیک اروپایی که حدود 7.5 میلیون نفر کشته داد، جنگ های ناپلئونی میان چنگ کشور اروپایی که 3 تا 7 میلیون نفر کشته داد، جنگ جهانی اول و دوم که تنها در جنگ جهانی دوم 50 تا 85 میلیون نفر کشته شدند و… .
🔅 حال سوال ما اینست آیا مسمانان در این جنگ ها نقشی داشتند؟!
4️⃣ در تاریخ نمونه های زیادی از این موارد وجود دارد و ربطی به منطقه جغرافیایی و دین و مذهب و … ندارد، اسلام هم از وجود افراد دنیا پرست و جاه طلب و… خالی نبود، و بودند افراد دنیا پرستی که به خاطر شهوت های خود بسیار خون به ناحق ریختند و سرها به نیزه کردند.
5️⃣ سنت سربریدن نیز با انگیزه های مختلف در ادوار تاریخی گذشته و در نقاط مختلف رخ داده است و مختص به قومیت و ملیت خاصی نیست. (ر.ک: the14.ir/10157)
6️⃣ در رابطه با جنگ اعراب با ایران، این جنگ در زمان خلافت هیچ کدام از ائمه معصومین نبوده، و در زمان خلیفه دوم بود. (و بسیاری از نقل های آن فاقد منبع معتبر است)
7️⃣ حال یه سوال آیا وجود چنین افراد مسلمان نمایی که در همه ادیان، مذاهب، فِرَق و… وجود دارد باید ما را از چشیدن معارف ناب الهی باز دارد؟! (آیا پوست سخت بادام مارا از خوردن مغز آن باز میدارد؟!)
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/10155
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
انکار وجود حضرت رقیه توسط شهید مطهری!
کد: 11085
🔸متن شبهه:
شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی در بخش بیان تحریفات عاشورا می نویسند:
داستان طفلی از ابی عبدالله که در شام از دنیا رفت و بهانه پدر می گرفت و سر پدر را آوردند و همان جا وفات کرد.
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اين بخش از کتاب حماسي حسيني مربوط به يادداشتهاي شهيد مطهری ميباشد که در واقع فيشهاي تحقيقاتي ايشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقيق نمايند تا به نتيجه نهايي و قطعي برسند. چنانکه در ميان اهل پژوهش و تحقيق مرسوم است. ولي متأسفانه ناشرِ آثارِ ايشان همانطورکه در مقدمه کتاب نيز تذکر داده است اين يادداشتهاي خام را که هنوز در آنها تحقيق صورت نگرفته است، در کنار سخنرانيهاي استاد که ديدگاههاي نهايي ايشان بوده، به چاپ رسانده است و اين دستاويزي براي برخي اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است.
2️⃣ شکي نيست که دختر کوچکي از امام حسين(ع) در شام از دنيا رفت و در آنجا دفن شد، اما اين که نام آن دختر «رقيه» بوده يا نام ديگري داشته در بين دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد.
🔗لینک مطلب:
the14.ir/11085
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
در کجای دنیا قصر را در کنار خرابه میسازند؟!
کد: 10146
🔸متن شبهه:
شنیده شده که میگویند از صدای گریه حضرت رقیه (س) یزید در کاخش از خواب بیدار شد و… در کجای دنیا قصر را در کنار خرابه میسازند؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اکثرا – اعم از نویسندگان و گویندگان – گفتار خود را به کتاب کامل بهائی نسبت میدهند، درحالیکه در کامل بهائی این اتفاق را در خانه و کاخ یزید ترسیم میکند، اما همه میگویند در خرابه. (کامل بهائی، عماد الدین طبری، ج 2، ص 235-236)
2️⃣ با دقت در در عبارات این کتاب در مییابیم؛
▫️این اتفاق در خانه یزید رخ داده است نه در خرابه. (البته باید گفت در ابتدا ورود اسرا به شام آنها را به خرابه بردند.)
▫️با صدای گریه و فغان اسراء، یزید(لعنة الله) از خواب بیدار شد نه تنها با گریه حضرت رقیه (س).
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/10146
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
چرا باید از خداوند «رحمن» و «رحیم» بترسیم؟
کد: 5933
🔸متن سوال یا شبهه:
اگر آنطور که قرآن مدعی است، خدا «رحمن» و «رحیم» است، چرا باید از این خدای مهربان و بخشنده بترسیم؟
🔹پاسخ اجمالی:
💠دعای وداع ماه مبارک رمضان بیان شده است: «ای کسی که امیدواری به او، امیدواری به فضل و احسان اوست و ترس از او، ترس از عدل اوست».
🔅ترس اصلی نه از خدای متعال، بلکه از عدل اوست. از سوی دیگر، عدالت الهی هم به نوبه خود امر ترس آوری نیست. اما اینکه انسان از عدالت میترسد، چون به وضعیت خود آگاه است و در حقیقت از خودش میترسد، چون در گذشته خطایی کرده و یا میترسد که در آینده مرتکب اشتباهی شود و به حقوق دیگران تجاوز نماید.
↩️ در همین زمینه امام سجاد (ع) بیان بسیار راهگشا و زیبایی دارند؛ حضرت در دعای ابوحمزه ثمالی میفرمایند: «مولای من، هرگاه به خطاهای خودم مینگرم ترس تمام وجودم را فرا میگیرد و هرگاه به کرم و فضل تو نگاه میکنم امیدوار میشوم».
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5933
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
اگر حزن جدم زیاد سخت نبود باید ظهر عاشورا به جشن میپرداختیم
کد: 11088
🔸متن شایعه:
امام صادق(ع): اگر حزن جدم زیاد سخت نبود باید ظهر عاشورا به جشن میپرداختیم، چون برای علی اکبر و قاسم در کربلا عروسی گرفته شده است.
🔹پاسخ:
1️⃣ چنین مطلبی از امام صادق (ع) صحت ندارد و در هیچ منبع معتبری یافت نشد.
2️⃣ عروسی حضرت قاسم و علی اکبر هم در منبع معتری نیامده است.
🔅میرزا حسین نوری: قصه عروسی قبل از روضه (کتاب روضه الشهداء)، از عصر شیخ مفید تا تألیف کتاب فوق در هیچ کتابی دیده نشده است، چگونه میشود قضیهای به این عظمت و قصهای چنین آشکار محقق و مضبوط باشد و به نظر تمام این جماعت نرسیده باشد. (لؤلؤ و مرجان، میرزا حسین نوری، ص ۱۹۳)
🔅شیخ عباس قمی مینویسد كه: قصه دامادی قاسم در کربلا و تزویج فاطمه بنت الحسین برای او صحّت ندارد. (منتهی الآمال، حاج شیخ عباس قمی، ج اول، ص ۵۷۴)
🔅علامه مجلسی: قصه دامادی او (قاسم بن الحسن ع) در کتب معتبره به نظر فقیر نرسیده است. (مجلسی، جلاءالعیون، ص۶۷۶)
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/11088
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
🔸در سفری به کربلا، ما را به محلی بردند و گفتند اینجا مقام شیر فضه است. آیا داستان شیر فضة معتبر است؟
کد: 5948
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ در سندیت این داستان، ایراد جدی وجود دارد؛
▫️اولین ایراد به این روایت، این است که به معصوم (ع) ختم نمیشود.
▫️مشکل دوم در سند روایت است. در سلسله سند این روایت، «ابوکریب»، «ابوسعیدالاشج» و «عبدالله بن ادریس» همگی مجهول اند و نامشان در هیچ کتاب معتبر رجالی نیامده است.
2️⃣ اما اِشکال دیگری که به خودِ این روایت وارد است، اینکه، اساس این داستان برپایه داستان دیگری به نام داستان «سفینه غلام آزاد شده پیامبر و خضوع شیر در برابر او» بنا شده است، حال آنکه خودِ این داستان دارای اعتبار نیست!
3️⃣ داستان سفینه و شکستن کشتی را، مرحوم محدث نوری از حسین بن حمدان نقل میکند.
▫️نجاشی در کتاب خود درباره حسین بن حمدان، مینویسد: «او مذهب فاسدی داشت».
▫️ابن غضائری هم درباره او میگوید: «دروغگو، مذهب فاسد و دارای کتاب گمراه کننده است که به روایات او نمیتوان توجهی کرد».
🔅نتیجه: به هیچ عنوان نمیتوان به داستان شیر و فضه اعتماد نمود و آن را معتبر دانست.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5948
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶جمله «اسقونی شربةً من الماء» کلام امام حسین (ع) نیست
🔸مشهور است امام حسین(ع) در روز عاشورا و قبل از شهادت، خطاب به دشمنان فرمود: «اسقونی شربةً من الماء، نشطت کبدی ـ یعنی جرعه ای آب به من بدهید که جگرم از تشنگی میسوزد.»
🔹این درحالی است که وقتی به کتابهای معتبر روایی و مقاتل مراجعه میکنیم، چنین عبارتی را نمیبینیم.
#کمی_تامل (1)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5952
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عبارت ««هل مِن ناصِر ینصُرُنی» عیناً در هیچکدام از کتاب های معتبر و مستندات مقاتل وجود ندارد.
🔹ولی عبارات دیگری که دارای همین مضمون و بلکه جانسوز تر از این عبارت است در کتاب لهوف، سید بن طاووس آورده شده است.
#کمی_تامل (2)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5957
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | برخلاف باور قالب مردم جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» روایتی از معصوم (ع) نیست.
🔹اگر چه این جمله روایتی از معصوم نیست ولی با اینحال شعاری حماسی و جذاب است که تمسک به آن میتواند راهگشا باشد.
#کمی_تامل (3)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5961
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
🔸آیا لازمه احترام به بشر، این نیست که اگر هر شخصی، هر عقیده ای را انتخاب نمود، آن را محترم بدانیم؟
کد: 5982
🔹پاسخ اجمالی:
🔅قبل از اینکه وارد حیطه پاسخ به این سئوال شویم، باید دو محدوده را مشخص و تبیین کنیم؛
▫️یکی آزادی فکر و دیگری آزادی عقیده.
📌آنچه که امروزه معمولا باعث مشکل میشود، اشتباه گرفتن این دو است. باید بدانیم که ارزش هر انسان به تفکر اوست نه به عقیده او. اگر عقیده ای هم محترم است، عقیده ای است که ناشی از تفکر باشد. اسلام هم قویّاً پایبند به آزادی تفکر بوده و از این رو است که اصول دین را زمانی از انسان میپذیرد که بر پایه تفکر باشد، نه تقلید، بنابراین باید بیان کرد اسلام احترام به آزادی تفکر را پاس میدارد ولی احترام به هر عقیده ای را، خیر. چون بسیاری از عقائد ریشه در تفکر ندارند.
🔅اگر عقیده ای، پایه هایش در تفکر و تعقل و استنتاج علمی بود، از نظر اسلام و تمام عقول آزاده دنیا، محترم است ولی اگر به عکس، ریشه در عقل و علم نداشت، نه تنها دارای احترام نیست بلکه به عنوان سدّ راه رشد انسانیت شناخته میشود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5982
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شعرِ «شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی…» منسوب به امام حسین (ع) دارای سند معتبری نیست
🔹«شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی/ او سمعتم بشهید او غریب، فاندوبونی؛ شیعیان من هرگاه آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید و هرگاه صدای غربتی از شهید یا غریبی شنیدید برای من گریه کنید.»
🔹این شعر از لحاظ سندی مخدوش بوده و اعتبار روایی ندارد.
🔹اگرچه از حیث مفهومی روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که نزدیک به همین مضمون است، بنابراین خواندن آن (شعر) به قصد زبانحال اشکالی ندارد.
#کمی_تامل (4)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5974
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
آیا مقتل ابومخنف معتبر است؟
کد: 5989
🔸متن سوال:
اخیرا یکی از دوستان، تاکید زیادی روی مطالعه عاشورا بر اساس «مقتل ابومخنف» مینمود. آیا این مقتل معتبر است؟ و میشود به نقل های آن اعتماد نمود؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ یکی از مشهورترین مقاتل که پیرامون وقایع کربلا تاکنون نگاشته شده، «مقتل الحسین» معروف به مقتل ابومخنف است.
2️⃣ این کتاب تا حدود قرن چهارم هجری در دسترس بوده و مورد مراجعه علما و محققان قرار داشته است ولی پس از آن، این کتاب نیز مانند سایر آثار ابومخنف، از میان رفته است و اگر نبود نقل قول های طبری، شیخ مفید، ابوالفرج اصفهانی و… امروز کسی از وجود چنین مقتلی اطلاع نمیداشت.
🔅به همین دلیل میتوان چنین گفت که، «مقتلی که امروزه به نام مقتل ابومخنف مشهور است، کتاب معتبری نیست و متعلق به قرن ششم هجری است». اما در دوران معاصر، برخی از پژوهشگران، سعی نموده اند، آنچه که در تاریخ طبری و دیگر کتاب های معتبر از ابومخنف و مقتل او نقل شده است گردآوری نموده و منتشر نمایند، که شاید بتوان تا حدودی به آنها اعتماد نمود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5989
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
🔸آیا بت شکنی حضرت ابراهیم (ع) مخالف با «آزادی عقیده» نیست؟
کد: 5998
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اسلام و فرهنگ متعالیِ مبتنی بر جهان بینی الهی، نه تنها برای آزادی فکر ارزش قائل است بلکه در صدد ترویج آن نیز هست. اما در آزادی عقیده چنین نیست. (ر.ک مطلب 5989) چرا که بسیاری از عقائد، ناشی از تفکر نبوده بلکه ریشه در یک سلسله عادت ها و تقلیدها و تعصب ها و... دارد که بیشتر مایه اسارت فکر است.
▫️حال اگر برای کسی چنین اسارتی اتفاق افتاد، بزرگترین خدمت به او، این است که او را از قید و بند این اسارت آزاد کنیم، دقیقا شبیه کاری که حضرت ابراهیم (ع) انجام داد.
2️⃣ وقتی حضرت ابراهیم (ع) از بت شکنی بعنوان استدلال استفاده کرد، وجدانهای خفته آنها تکان خورد. قرآن میفرماید: «فرجعوا الی انفسهم ـ اینها به خودشان بازگشتند و به وجدانشان رجوع کردند». (انبیاء/64)
▫️در نتیجه به خود گفتند: «انکم انتم الظالمون ـ واقعا که شما ظالمید!». پس کار حضرت ابراهیم (ع) همانطور که قرآن تمجید نموده، شایسته تقدیر و تعظیم است، چرا که اینکار، در راستای آزادی عقیده به معنای واقعی کلمه، یعنی آزادی اندیشه و تفکر بود.
3️⃣ آن حضرت با این حرکت، زنجیرهای اسارت از دست و پای تعقل آنها باز کرد و آنها را از خودبیگانگی نجات داد و آزادی تفکر را به آنان یادآوری نمود، در حالی که اگر سکوت میکرد، نه تنها این سکوت، احترام به «آزادی عقیده» نبود بلکه، احترام به «آزادی اسارت فکر»! بود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5998
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |عبارتِ «ان کان دین محمد لم یستقم بقتلی…» کلام امام حسین(ع) نیست
🔹این عبارت، روایتی از امام حسین (ع) نیست، بلکه بیتی از اشعار یکی از شعرا و خطبای معروف شهر کربلا به نام شیخ محسن هویزی حائری، معروف به شیخ محسن ابوالحب حویزی است که در سال های 1235 ـ 1305 قمری زندگی میکرده است.
🔹این بیت هم بخشی از اشعار اوست که در دیوانش به نام «الحائریات» آورده است و بیش از یکصد سال است که به نام خود او در ایوان بالا سر سیدالشهدا (ع) ثبت و ضبط شده است.
#کمی_تامل (5)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/6004
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| چرا اسلام با آزادی مطلق انسان مخالف است؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اسلام مخالف «آزادی مطلق» نیست، بلکه این عقل و روابط اجتماعیِ انسان است که منکر و نفی کننده «آزادی مطلق» است. چرا که «آزادی مطلق» از جهت روابط اجتماعی، اساسا امکان ظهور و بروز ندارد.
2️⃣ «آزادی مطلق» یعنی اینکه «هرکسی» «هرکاری» که خواست، انجام دهد. با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است، طبیعتا آزادی مطلق هرکسی، تجاوز به آزادی و حقوق دیگران و محدود کننده یک «آزادی مطلق» دیگر است!
🔅پس نتیجه اینکه «آزادی مطلق» نه یک «ممنوع شرعی»، بلکه یک «محال عقلی» است.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/6010
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| آیا مشکلاتی مثل زلزله، سیل و… با تقوا حل میشود؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اینکه خدای متعال در قرآن کریم میفرماید: «هرکس تقوا پیشه کند خداوند راه خروج از مشکلات را برای او ایجاد میکند». شکی نیست که تقوا راه خروج از مشکلات است.
2️⃣ ولی قبل از هرچیز باید دانست که، مشکلات و گرفتاری هایی که برای انسان پیش میآید دو نوع است:
▫️نوع اول گرفتاری هایی که اراده انسان در آن دخیل نیست مثل: زلزله، سیل و… در این نوع گرفتاری ها به صراحت نمیشود اظهار نظر کرد اگرچه ممکن است قانونی مثل قانون استجابت دعا، از طرف خداوند در عالم حاکم شده باشد که افراد و جوامع با تقوا چه بسا از این نوع مشکلات نجات یابند.
▫️اما قطعا تقوا، راه خروج از مشکلات و گرفتاری های نوع دوم است گرفتاری هایی که اراده و اختیار انسان در آن ها دخیل است مثل گرفتاری های اخلاقی، شخصی و اجتماعی.
3️⃣ زیرا تقوا به انسان متقی، بصیرت و نوری عنایت میکند تا از این نوع گرفتاری ها به دور بوده یا راه خروجی برای او پیدا شود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/6013
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| جمله «انما الحیاة عقیدة و جهاد» منسوب به امام حسین(ع) در کتب روایی یافت نشد
🔹این سخن به عنوان حدیثی از امام حسین (ع) مشهور شده است و بسیاری آن را جزء احادیث مشهور آن حضرت هم به شمار میآورند در حالی که وقتی به کتب حدیثی معتبر مراجعه میکنیم اثری از این جمله نمیبینیم.
فقط دو نفر از بزرگان متأخر، از این جمله، بعنوان یک جمله ادبی و بصورت شاهد مثال استفاده کرده اند، یکی مرحوم علامه جعفری در شرح خود بر نهج البلاغه و یکی هم مرحوم خویی در کتاب منهاج البراعه.
شهید مطهری معتقد است که این جمله، قطعا متعلق به سیدالشهدا (ع) نیست.
جناب محمد صحتی سردرودی هم در کتاب «عاشورا پژوهی» معتقد است که: این سخن روایت یا حدیث نیست و از امام حسین (ع) نقل نشده بلکه یکی از شعرای معاصر مصری به نام احمد شوقی آن را سروده است.
#کمی_تامل (6)
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/6016
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir