چرا خدایی که میگویید این همه توبه پذیر است توبه فرعون را قبول نکرد؟
کد: 5906
🔹پاسخ اجمالی:
▫️توبه کسی مثل فرعون، یک انقلاب درونی و قیام بر علیه زشتیِ عملکرد نبود. توبه فرعون، یک عکس العمل طبیعی در شرایط اضطرار بود نه یک انقلاب درونی، یک ضرب المثل معروف بیان میدارد: «الغریق یتشبّث بکلّ حشیش؛ انسان در حال غرق شدن به هر خاشاکی دست (چنگ) میاندازد.»
▫️خداوند تواب و توبه پذیر است، به شرطی که فرد، توبه کننده و عملش توبه باشد. در حالی که کار فرعون توبه و یک انقلاب درونی نبود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5906
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
در تاريخ عرب سر بریدن رسم بود فرقی هم نمیکرد مظلوم باشی یا ظالم
کد: 10155
🔸خلاصه متن شبهه:
«تاريخ عرب
۱. ﺑﺮﯾﺪﻥ ﺳﺮ ﺣﺴﯿﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﯽ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩ ﻋﺒﯿﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﯾﺎﺩ
۲. ﺑﺮﯾﺪﻥ ﺳﺮ ﻋﺒﯿﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﯾﺎﺩ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺛﻘﻔﯽ
۳. ﺑﺮﯾﺪه ﺷﺪﻥ ﺳﺮ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺛﻘﻔﯽ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﺑﯿﺮ
۴. ﺑﺮﯾﺪه ﺷﺪﻥ ﺳﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﺑﯿﺮ ﻭ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩ ﻋﺒﺪﺍﻟﻤﻠﮏ ﻣﺮﻭﺍﻥ
و ﺗﻮﺿﯿﺢ اینکه:
ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ، ﻧﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ نه القاعده ﻭ ﻧﻪ ﺩﺍﻋﺶ
«فقط اسلام بود و قلمرو مسلمانان»
...
این داستان عاشورا از دو جهت برای من جالب است؛
اول اعراب صدر اسلام وقتی با نوه پیامبر و پسر عمو خودشان اینگونه رفتار میکردند ببین با ایرانیان بیچاره مغلوب در جنگ چه کرده اند. اجداد بی گناه من و تو که به جرم مسلمان نبودن و یا نهایتا دفاع از وطن و ناموسشان ، بی رحمانه تر از کشتگان کربلا شهید شدند ...»
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ تمام سیاه نمایی های متن بالا، بخاطر همان تعصب بی دلیل و دور از خرد «تقابل عرب و عجم» است، آن هم با همان دلیل های نخ نمای همیشگی «جنگ اعراب با ایران».
2️⃣ آن هایی که رگ به اصطلاح تعصبشان از فرسخ ها قابل مشاهده است، درباره خیانت ها و کشتار های پادشاهان ایرانی، حمله مغول و… حرفی به میان نمیآورند؟
❗️بر اثر حملۀ مغول زیانهای مادی و معنوی بسیاری به ایران وارد شد و به قول جوینی: «آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند». (جوینی، عطا ملک محمد بن محمد؛ پیشین، ج1، ص 83)
‼️در بین پادشاهان خودمان میتوان به حمله آقا محمد خان به كرمان و در آوردن 20 هزار جفت چشم در ميدان اصلي كرمان اشاره کرد.
3️⃣ بطور کلی از ابتدای خلقت تمایلات نفسانی (دنیاپرستی، جاه طلبی و…) انسان ها را مجبور کرد تا از خوی حیوانی خود پیروی کرده و کشتارها و خون هایی به ناحق ریخته شود، چه بسیار خون مظلومان، نادیان حق و… که ریخته شد مانند جنگ های کشورهای پروتستان و کاتولیک اروپایی که حدود 7.5 میلیون نفر کشته داد، جنگ های ناپلئونی میان چنگ کشور اروپایی که 3 تا 7 میلیون نفر کشته داد، جنگ جهانی اول و دوم که تنها در جنگ جهانی دوم 50 تا 85 میلیون نفر کشته شدند و… .
🔅 حال سوال ما اینست آیا مسمانان در این جنگ ها نقشی داشتند؟!
4️⃣ در تاریخ نمونه های زیادی از این موارد وجود دارد و ربطی به منطقه جغرافیایی و دین و مذهب و … ندارد، اسلام هم از وجود افراد دنیا پرست و جاه طلب و… خالی نبود، و بودند افراد دنیا پرستی که به خاطر شهوت های خود بسیار خون به ناحق ریختند و سرها به نیزه کردند.
5️⃣ سنت سربریدن نیز با انگیزه های مختلف در ادوار تاریخی گذشته و در نقاط مختلف رخ داده است و مختص به قومیت و ملیت خاصی نیست. (ر.ک: the14.ir/10157)
6️⃣ در رابطه با جنگ اعراب با ایران، این جنگ در زمان خلافت هیچ کدام از ائمه معصومین نبوده، و در زمان خلیفه دوم بود. (و بسیاری از نقل های آن فاقد منبع معتبر است)
7️⃣ حال یه سوال آیا وجود چنین افراد مسلمان نمایی که در همه ادیان، مذاهب، فِرَق و… وجود دارد باید ما را از چشیدن معارف ناب الهی باز دارد؟! (آیا پوست سخت بادام مارا از خوردن مغز آن باز میدارد؟!)
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/10155
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
انکار وجود حضرت رقیه توسط شهید مطهری!
کد: 11085
🔸متن شبهه:
شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی در بخش بیان تحریفات عاشورا می نویسند:
داستان طفلی از ابی عبدالله که در شام از دنیا رفت و بهانه پدر می گرفت و سر پدر را آوردند و همان جا وفات کرد.
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اين بخش از کتاب حماسي حسيني مربوط به يادداشتهاي شهيد مطهری ميباشد که در واقع فيشهاي تحقيقاتي ايشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقيق نمايند تا به نتيجه نهايي و قطعي برسند. چنانکه در ميان اهل پژوهش و تحقيق مرسوم است. ولي متأسفانه ناشرِ آثارِ ايشان همانطورکه در مقدمه کتاب نيز تذکر داده است اين يادداشتهاي خام را که هنوز در آنها تحقيق صورت نگرفته است، در کنار سخنرانيهاي استاد که ديدگاههاي نهايي ايشان بوده، به چاپ رسانده است و اين دستاويزي براي برخي اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است.
2️⃣ شکي نيست که دختر کوچکي از امام حسين(ع) در شام از دنيا رفت و در آنجا دفن شد، اما اين که نام آن دختر «رقيه» بوده يا نام ديگري داشته در بين دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد.
🔗لینک مطلب:
the14.ir/11085
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
در کجای دنیا قصر را در کنار خرابه میسازند؟!
کد: 10146
🔸متن شبهه:
شنیده شده که میگویند از صدای گریه حضرت رقیه (س) یزید در کاخش از خواب بیدار شد و… در کجای دنیا قصر را در کنار خرابه میسازند؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اکثرا – اعم از نویسندگان و گویندگان – گفتار خود را به کتاب کامل بهائی نسبت میدهند، درحالیکه در کامل بهائی این اتفاق را در خانه و کاخ یزید ترسیم میکند، اما همه میگویند در خرابه. (کامل بهائی، عماد الدین طبری، ج 2، ص 235-236)
2️⃣ با دقت در در عبارات این کتاب در مییابیم؛
▫️این اتفاق در خانه یزید رخ داده است نه در خرابه. (البته باید گفت در ابتدا ورود اسرا به شام آنها را به خرابه بردند.)
▫️با صدای گریه و فغان اسراء، یزید(لعنة الله) از خواب بیدار شد نه تنها با گریه حضرت رقیه (س).
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/10146
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
چرا باید از خداوند «رحمن» و «رحیم» بترسیم؟
کد: 5933
🔸متن سوال یا شبهه:
اگر آنطور که قرآن مدعی است، خدا «رحمن» و «رحیم» است، چرا باید از این خدای مهربان و بخشنده بترسیم؟
🔹پاسخ اجمالی:
💠دعای وداع ماه مبارک رمضان بیان شده است: «ای کسی که امیدواری به او، امیدواری به فضل و احسان اوست و ترس از او، ترس از عدل اوست».
🔅ترس اصلی نه از خدای متعال، بلکه از عدل اوست. از سوی دیگر، عدالت الهی هم به نوبه خود امر ترس آوری نیست. اما اینکه انسان از عدالت میترسد، چون به وضعیت خود آگاه است و در حقیقت از خودش میترسد، چون در گذشته خطایی کرده و یا میترسد که در آینده مرتکب اشتباهی شود و به حقوق دیگران تجاوز نماید.
↩️ در همین زمینه امام سجاد (ع) بیان بسیار راهگشا و زیبایی دارند؛ حضرت در دعای ابوحمزه ثمالی میفرمایند: «مولای من، هرگاه به خطاهای خودم مینگرم ترس تمام وجودم را فرا میگیرد و هرگاه به کرم و فضل تو نگاه میکنم امیدوار میشوم».
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5933
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
اگر حزن جدم زیاد سخت نبود باید ظهر عاشورا به جشن میپرداختیم
کد: 11088
🔸متن شایعه:
امام صادق(ع): اگر حزن جدم زیاد سخت نبود باید ظهر عاشورا به جشن میپرداختیم، چون برای علی اکبر و قاسم در کربلا عروسی گرفته شده است.
🔹پاسخ:
1️⃣ چنین مطلبی از امام صادق (ع) صحت ندارد و در هیچ منبع معتبری یافت نشد.
2️⃣ عروسی حضرت قاسم و علی اکبر هم در منبع معتری نیامده است.
🔅میرزا حسین نوری: قصه عروسی قبل از روضه (کتاب روضه الشهداء)، از عصر شیخ مفید تا تألیف کتاب فوق در هیچ کتابی دیده نشده است، چگونه میشود قضیهای به این عظمت و قصهای چنین آشکار محقق و مضبوط باشد و به نظر تمام این جماعت نرسیده باشد. (لؤلؤ و مرجان، میرزا حسین نوری، ص ۱۹۳)
🔅شیخ عباس قمی مینویسد كه: قصه دامادی قاسم در کربلا و تزویج فاطمه بنت الحسین برای او صحّت ندارد. (منتهی الآمال، حاج شیخ عباس قمی، ج اول، ص ۵۷۴)
🔅علامه مجلسی: قصه دامادی او (قاسم بن الحسن ع) در کتب معتبره به نظر فقیر نرسیده است. (مجلسی، جلاءالعیون، ص۶۷۶)
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/11088
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
🔸در سفری به کربلا، ما را به محلی بردند و گفتند اینجا مقام شیر فضه است. آیا داستان شیر فضة معتبر است؟
کد: 5948
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ در سندیت این داستان، ایراد جدی وجود دارد؛
▫️اولین ایراد به این روایت، این است که به معصوم (ع) ختم نمیشود.
▫️مشکل دوم در سند روایت است. در سلسله سند این روایت، «ابوکریب»، «ابوسعیدالاشج» و «عبدالله بن ادریس» همگی مجهول اند و نامشان در هیچ کتاب معتبر رجالی نیامده است.
2️⃣ اما اِشکال دیگری که به خودِ این روایت وارد است، اینکه، اساس این داستان برپایه داستان دیگری به نام داستان «سفینه غلام آزاد شده پیامبر و خضوع شیر در برابر او» بنا شده است، حال آنکه خودِ این داستان دارای اعتبار نیست!
3️⃣ داستان سفینه و شکستن کشتی را، مرحوم محدث نوری از حسین بن حمدان نقل میکند.
▫️نجاشی در کتاب خود درباره حسین بن حمدان، مینویسد: «او مذهب فاسدی داشت».
▫️ابن غضائری هم درباره او میگوید: «دروغگو، مذهب فاسد و دارای کتاب گمراه کننده است که به روایات او نمیتوان توجهی کرد».
🔅نتیجه: به هیچ عنوان نمیتوان به داستان شیر و فضه اعتماد نمود و آن را معتبر دانست.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5948
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶جمله «اسقونی شربةً من الماء» کلام امام حسین (ع) نیست
🔸مشهور است امام حسین(ع) در روز عاشورا و قبل از شهادت، خطاب به دشمنان فرمود: «اسقونی شربةً من الماء، نشطت کبدی ـ یعنی جرعه ای آب به من بدهید که جگرم از تشنگی میسوزد.»
🔹این درحالی است که وقتی به کتابهای معتبر روایی و مقاتل مراجعه میکنیم، چنین عبارتی را نمیبینیم.
#کمی_تامل (1)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5952
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عبارت ««هل مِن ناصِر ینصُرُنی» عیناً در هیچکدام از کتاب های معتبر و مستندات مقاتل وجود ندارد.
🔹ولی عبارات دیگری که دارای همین مضمون و بلکه جانسوز تر از این عبارت است در کتاب لهوف، سید بن طاووس آورده شده است.
#کمی_تامل (2)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5957
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | برخلاف باور قالب مردم جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» روایتی از معصوم (ع) نیست.
🔹اگر چه این جمله روایتی از معصوم نیست ولی با اینحال شعاری حماسی و جذاب است که تمسک به آن میتواند راهگشا باشد.
#کمی_تامل (3)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5961
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
🔸آیا لازمه احترام به بشر، این نیست که اگر هر شخصی، هر عقیده ای را انتخاب نمود، آن را محترم بدانیم؟
کد: 5982
🔹پاسخ اجمالی:
🔅قبل از اینکه وارد حیطه پاسخ به این سئوال شویم، باید دو محدوده را مشخص و تبیین کنیم؛
▫️یکی آزادی فکر و دیگری آزادی عقیده.
📌آنچه که امروزه معمولا باعث مشکل میشود، اشتباه گرفتن این دو است. باید بدانیم که ارزش هر انسان به تفکر اوست نه به عقیده او. اگر عقیده ای هم محترم است، عقیده ای است که ناشی از تفکر باشد. اسلام هم قویّاً پایبند به آزادی تفکر بوده و از این رو است که اصول دین را زمانی از انسان میپذیرد که بر پایه تفکر باشد، نه تقلید، بنابراین باید بیان کرد اسلام احترام به آزادی تفکر را پاس میدارد ولی احترام به هر عقیده ای را، خیر. چون بسیاری از عقائد ریشه در تفکر ندارند.
🔅اگر عقیده ای، پایه هایش در تفکر و تعقل و استنتاج علمی بود، از نظر اسلام و تمام عقول آزاده دنیا، محترم است ولی اگر به عکس، ریشه در عقل و علم نداشت، نه تنها دارای احترام نیست بلکه به عنوان سدّ راه رشد انسانیت شناخته میشود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5982
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شعرِ «شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی…» منسوب به امام حسین (ع) دارای سند معتبری نیست
🔹«شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی/ او سمعتم بشهید او غریب، فاندوبونی؛ شیعیان من هرگاه آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید و هرگاه صدای غربتی از شهید یا غریبی شنیدید برای من گریه کنید.»
🔹این شعر از لحاظ سندی مخدوش بوده و اعتبار روایی ندارد.
🔹اگرچه از حیث مفهومی روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که نزدیک به همین مضمون است، بنابراین خواندن آن (شعر) به قصد زبانحال اشکالی ندارد.
#کمی_تامل (4)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/5974
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
آیا مقتل ابومخنف معتبر است؟
کد: 5989
🔸متن سوال:
اخیرا یکی از دوستان، تاکید زیادی روی مطالعه عاشورا بر اساس «مقتل ابومخنف» مینمود. آیا این مقتل معتبر است؟ و میشود به نقل های آن اعتماد نمود؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ یکی از مشهورترین مقاتل که پیرامون وقایع کربلا تاکنون نگاشته شده، «مقتل الحسین» معروف به مقتل ابومخنف است.
2️⃣ این کتاب تا حدود قرن چهارم هجری در دسترس بوده و مورد مراجعه علما و محققان قرار داشته است ولی پس از آن، این کتاب نیز مانند سایر آثار ابومخنف، از میان رفته است و اگر نبود نقل قول های طبری، شیخ مفید، ابوالفرج اصفهانی و… امروز کسی از وجود چنین مقتلی اطلاع نمیداشت.
🔅به همین دلیل میتوان چنین گفت که، «مقتلی که امروزه به نام مقتل ابومخنف مشهور است، کتاب معتبری نیست و متعلق به قرن ششم هجری است». اما در دوران معاصر، برخی از پژوهشگران، سعی نموده اند، آنچه که در تاریخ طبری و دیگر کتاب های معتبر از ابومخنف و مقتل او نقل شده است گردآوری نموده و منتشر نمایند، که شاید بتوان تا حدودی به آنها اعتماد نمود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5989
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
🔸آیا بت شکنی حضرت ابراهیم (ع) مخالف با «آزادی عقیده» نیست؟
کد: 5998
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اسلام و فرهنگ متعالیِ مبتنی بر جهان بینی الهی، نه تنها برای آزادی فکر ارزش قائل است بلکه در صدد ترویج آن نیز هست. اما در آزادی عقیده چنین نیست. (ر.ک مطلب 5989) چرا که بسیاری از عقائد، ناشی از تفکر نبوده بلکه ریشه در یک سلسله عادت ها و تقلیدها و تعصب ها و... دارد که بیشتر مایه اسارت فکر است.
▫️حال اگر برای کسی چنین اسارتی اتفاق افتاد، بزرگترین خدمت به او، این است که او را از قید و بند این اسارت آزاد کنیم، دقیقا شبیه کاری که حضرت ابراهیم (ع) انجام داد.
2️⃣ وقتی حضرت ابراهیم (ع) از بت شکنی بعنوان استدلال استفاده کرد، وجدانهای خفته آنها تکان خورد. قرآن میفرماید: «فرجعوا الی انفسهم ـ اینها به خودشان بازگشتند و به وجدانشان رجوع کردند». (انبیاء/64)
▫️در نتیجه به خود گفتند: «انکم انتم الظالمون ـ واقعا که شما ظالمید!». پس کار حضرت ابراهیم (ع) همانطور که قرآن تمجید نموده، شایسته تقدیر و تعظیم است، چرا که اینکار، در راستای آزادی عقیده به معنای واقعی کلمه، یعنی آزادی اندیشه و تفکر بود.
3️⃣ آن حضرت با این حرکت، زنجیرهای اسارت از دست و پای تعقل آنها باز کرد و آنها را از خودبیگانگی نجات داد و آزادی تفکر را به آنان یادآوری نمود، در حالی که اگر سکوت میکرد، نه تنها این سکوت، احترام به «آزادی عقیده» نبود بلکه، احترام به «آزادی اسارت فکر»! بود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/5998
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |عبارتِ «ان کان دین محمد لم یستقم بقتلی…» کلام امام حسین(ع) نیست
🔹این عبارت، روایتی از امام حسین (ع) نیست، بلکه بیتی از اشعار یکی از شعرا و خطبای معروف شهر کربلا به نام شیخ محسن هویزی حائری، معروف به شیخ محسن ابوالحب حویزی است که در سال های 1235 ـ 1305 قمری زندگی میکرده است.
🔹این بیت هم بخشی از اشعار اوست که در دیوانش به نام «الحائریات» آورده است و بیش از یکصد سال است که به نام خود او در ایوان بالا سر سیدالشهدا (ع) ثبت و ضبط شده است.
#کمی_تامل (5)
🔗لینک مطلب:
the14.ir/6004
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| چرا اسلام با آزادی مطلق انسان مخالف است؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اسلام مخالف «آزادی مطلق» نیست، بلکه این عقل و روابط اجتماعیِ انسان است که منکر و نفی کننده «آزادی مطلق» است. چرا که «آزادی مطلق» از جهت روابط اجتماعی، اساسا امکان ظهور و بروز ندارد.
2️⃣ «آزادی مطلق» یعنی اینکه «هرکسی» «هرکاری» که خواست، انجام دهد. با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است، طبیعتا آزادی مطلق هرکسی، تجاوز به آزادی و حقوق دیگران و محدود کننده یک «آزادی مطلق» دیگر است!
🔅پس نتیجه اینکه «آزادی مطلق» نه یک «ممنوع شرعی»، بلکه یک «محال عقلی» است.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/6010
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| آیا مشکلاتی مثل زلزله، سیل و… با تقوا حل میشود؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ اینکه خدای متعال در قرآن کریم میفرماید: «هرکس تقوا پیشه کند خداوند راه خروج از مشکلات را برای او ایجاد میکند». شکی نیست که تقوا راه خروج از مشکلات است.
2️⃣ ولی قبل از هرچیز باید دانست که، مشکلات و گرفتاری هایی که برای انسان پیش میآید دو نوع است:
▫️نوع اول گرفتاری هایی که اراده انسان در آن دخیل نیست مثل: زلزله، سیل و… در این نوع گرفتاری ها به صراحت نمیشود اظهار نظر کرد اگرچه ممکن است قانونی مثل قانون استجابت دعا، از طرف خداوند در عالم حاکم شده باشد که افراد و جوامع با تقوا چه بسا از این نوع مشکلات نجات یابند.
▫️اما قطعا تقوا، راه خروج از مشکلات و گرفتاری های نوع دوم است گرفتاری هایی که اراده و اختیار انسان در آن ها دخیل است مثل گرفتاری های اخلاقی، شخصی و اجتماعی.
3️⃣ زیرا تقوا به انسان متقی، بصیرت و نوری عنایت میکند تا از این نوع گرفتاری ها به دور بوده یا راه خروجی برای او پیدا شود.
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/6013
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| جمله «انما الحیاة عقیدة و جهاد» منسوب به امام حسین(ع) در کتب روایی یافت نشد
🔹این سخن به عنوان حدیثی از امام حسین (ع) مشهور شده است و بسیاری آن را جزء احادیث مشهور آن حضرت هم به شمار میآورند در حالی که وقتی به کتب حدیثی معتبر مراجعه میکنیم اثری از این جمله نمیبینیم.
فقط دو نفر از بزرگان متأخر، از این جمله، بعنوان یک جمله ادبی و بصورت شاهد مثال استفاده کرده اند، یکی مرحوم علامه جعفری در شرح خود بر نهج البلاغه و یکی هم مرحوم خویی در کتاب منهاج البراعه.
شهید مطهری معتقد است که این جمله، قطعا متعلق به سیدالشهدا (ع) نیست.
جناب محمد صحتی سردرودی هم در کتاب «عاشورا پژوهی» معتقد است که: این سخن روایت یا حدیث نیست و از امام حسین (ع) نقل نشده بلکه یکی از شعرای معاصر مصری به نام احمد شوقی آن را سروده است.
#کمی_تامل (6)
🔗پاسخ تفصیلی:
the14.ir/6016
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| چرا تاریخ اسلام برخلاف مسیحیت از همان روزهای نخستین، سراسر جنگ است؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ سکه جنگ، دو رو دارد: تهاجم و دفاع.
▫️جنبه تهاجمی جنگ، قطعا بد و زشت است و از هرکس که باشد بد است ولی جنبه دفاع آن، نه تنها زشت نیست بلکه حرکتی مقدس است که نزد تمام افراد بشر، با هر دین و مذهب و گرایشی پسندیده و پذیرفته شده است. پس این تجاوز است که بد است.
2️⃣ در مورد جنگ های صدر اسلام، باید دانست که هیچ کدام از آنها، جنگ های تهاجمی به معنای تجاوز آن نبود، بلکه همگی دفاعی مشروع بود که در برابر تجاوزات و تهاجمات صورت گرفته بود، که با ورق زدن برگهایی از تاریخ، دفاعی بودن جنگ های پیامبر و امیرالمومنین(ع) برایتان روشن شود.
4️⃣ اگر کسی به نام اسلام در پی تجاوز باشد ـ مثل کاری که سلطان محمود غزنوی و سلاطین عثمانی و… مرتکب شدندـ این را نباید به پای اسلام و تئوری اسلام نوشت کما اینکه ما نیز جنگ طلبی ناپلئون بناپارت، جنگ های سی ساله بین کشورهای کاتولیک و پروتستان، جنگ های صدساله بین انگلستان و فرانسه و جنگ های جهانی اول دوم را به پای مسیحیت نمینویسیم.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6037
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| چرا قرآن به زبان عربی است؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ قرآن به هر زباني که نازل ميشد اين سؤال مطرح بود، مثلاً اگر قرآن انگليسي بود همين سؤال طرح ميشد که چرا انگليسي؟!
2️⃣ خداوند در قرآن: ما هيچ رسولي را جز به زبان قومش نفرستاديم. (ابراهيم/4)
🔅بنابراين عربى بودن قرآن امرى طبيعى مىباشد؛ چرا كه پيامبر(ص) از ميان قومى برانگيخته شد كه زبانشان عربى بود. همانطور که زبان تورات عبري و انجيل سرياني بود.
3️⃣ با توجه به تعصبات قومي اعراب، دست کم در زمان پيامبر(ص) اگر قرآن به زبان غيرعرب بود، اعراب نميپذيرفتند، ولي ملت هاي ديگر چنين تعصب ناپسندي ندارند يا ضعيف است.
🔅امام صادق(ع): «اگر قرآن بر عجم(غير عرب) نازل شده بود عرب به آن ايمان نمىآورد، ولى قرآن بر عرب نازل شد و عجم به آن ايمان آورد و اين فضيلتى است براى عجم.»
4️⃣ به اعتراف زبان شناسان، زبان عربي داراي امتيازاتي در فصاحت و دقت در کلمات است. مثلا در زبان عربي به جاي 6 صيغه 14صيغه دارند، تمام اسم ها مذکر و مونث دارند و افعال و ضماير و صفت ها مطابق آن ها ميباشند.
5️⃣ قرآن با جاذبه هاي دروني و آواي دلپذير باعث شده تا در اذهان مردم بخصوص باديه نشينان عرب نقش ببندد تا از انواع تحريف ها مصون بماند.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/10102
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| کمک های ما به سوریه، لبنان و… چه توجیهی دارد؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ قاعده اخلاق انسانی ایجاب میکند که دفع ظلمِ ظالم، عقلا بر هر انسان آزاده ای جایز، بلکه واجب است. حال اگر کسی برای دفع این ظلم، به مظلوم یاری نرساند به نوعی در ظلم ظالم شریک خواهد بود.
2️⃣ مضافا؛ هزینه برای یاری رسانی به گروه های مقاومت در لبنان و سوریه و… نه تنها هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری برای امنیت ایران نیز میباشد.
3️⃣ کمک به این گروه ها که در نوک پیکان حملات قرار دارند در حقیقت جنگ خارج از مرزهاست. اگر ایران بواسطه این گروه ها در خارج از مرزها نجنگد باید در داخل مرزهای کشور به مقابله با دشمنان برخیزد که در اینصورت متحمل لطمات و هزینه هایی به مراتب بیشتر خواهد شد.
🔅امام علی(ع): «به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد.»
📌پس کمک به سوریه و لبنان و یمن و فلسطین، نه تنها عینِ آرمانخواهی اسلامی، بلکه یک واجب عقلی برای حفظ امنیت ملی و دفاع پیشگیرانه در برابر تجاوز دشمن است.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6042
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| ۱۴۰۰ سال گریه و عزاداریِ تکراری کافی نیست؟ آیا خسته نمیشوید؟
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ صرف قدمت یک عمل و تکرار هر ساله آن، نمیتواند توجیه مناسبی برای تعطیل کردن آن عمل باشد. سابقه عید نوروز را برخی حدود 3000 سال میدانند. شب یلدا، سیزده به دَر و…، هرکدام شاید قدمتی به اندازه عید نوروز دارند ولی تاکنون، نه کسی آنها راخسته کننده دانسته و نه از تکراری بودن آن اظهار خستگی و دلزدگی کرده است.
2️⃣ اما اینکه چرا از تکرار عزاداری برای مظلومیت امام حسین(ع) خسته نمیشویم و ذاتا عمل خسته کننده ای هم نیست بلکه هرساله بر شکوه آن افزوده میشود، شاید به این دلیل است که، عزاداری برای آن حضرت یک «حس فطری» برخاسته از فطرت و ذات انسان است. انسان ذاتا و فطرتا هرگاه بشنود انسانی مظلوم واقع شده و عده ای به ستم بر او ظلم روا داشتند، ناراحت و غمگین میشود، بخصوص که این انسان، شخصیتی برجسته و تاثیر گذار باشد.
🔅امام صادق(ع): اموری که با فطرت الهی انسان سر و کار دارد، انسان باتکرار آن خسته نمیشود. مثل طلوع خورشید که همه روزه اتفاق میافتند ولی خسته نمیشویم.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6069
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| آیا جزیه، نوعی باج خواهی دینی نیست؟
🔹پاسخ اجمالی:
📌باج، به هرصورتی که باشد، زور و ظلم است و قرآن هم به انواع مختلف، ظلم را نفی نموده است. در مورد جزیه هم باید بیان نمود:
▫️اولا: جزیه نه باج و پول زور، بلکه نوعی مالیات به میزان ناچیز بود که دولت اسلامی در برابر ارائه خدماتی (مانند تامین امنیت) به شهروندان غیرمسلمان خود، از آنها دریافت مینمود.
🔅همانطور که در حکومت اسلامی، مسلمانان مالیات میپردازند، اهل کتاب هم که تحت حاکمیت حکومت اسلامی و در سرزمین های اسلامی زندگی میکنند، بایستی مالیات بپردازند. امروزه حکومت اسلامی از شهروندان غیرمسلمان خود جزیه دریافت نمیکند، زیرا آن ها مشمول تمامی وظایف و مسئولیت های افراد ملت هستند (مانند خدمت نظام وظیفه و قوانین مالیاتی).
▫️ثانیا: اساس جزیه، نه یک قانون صرفا اسلامی، بلکه قانونی بود که از ایران به جامعه اسلامی سرایت نموده و از سوی قانونگذار اسلامی تایید شد. یعنی از ایران باستان وارد اسلام شد، حال بهانه ای شده برای برخی کهنه پرستان به ظاهر ایرانی، تا به خاطر آن به اسلام بتازند.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6046
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| آیا لباس سیاه مناسب است؟!
🔹پاسخ اجمالی:
1️⃣ انسان در مناسبت های مختلف، از رنگ های متنوع استفاده میکند. برای شادی، رنگ های روشن و برای مصیبت و عزا، رنگ های تیره.
2️⃣ اگر کسی رنگ سیاه، انتخاب اول و دائمی او باشد، باید برای وضعیت روحی و روانی او نگران بود ولی کسی که هوشمندانه از رنگ ها برای بیان مقاصد خود استفاده میکند، در مسیر درست و فطرت الهی خود حرکت کرده است.
3️⃣ استفاده از رنگ سیاه در ماتم و عزا ریشه ای بس کهن دارد. مثلا شاهنامه فردوسی در مورد مرگ رستم آمده است:
به یکسال در سیستان سوگ بود/ همه جامه هاشان سیاه و کبود
▫️در یونان باستان و امروزه نیز در برخی کشورهای غربی و شرقی سیاه به عنوان نماد عزا مطرح میباشد، در اسلام نیز موارد متعددی وجود دارد.
4️⃣ پس سیاه پوشی در عزا و مصیبت نه تنها امری مذموم و ناپسند نیست، بلکه موضوعی پذیرفته شده نزد مردم جهان است.
🔅با توجه به این نکات، به نظر میرسد مطرح کردن «دعوای رنگ ها» بصورت همه ساله و در ایام محرم، موضوعی انحرافی برای سست کردن اعتقادات دوستداران امام حسین(ع) باشد.
🔗پاسخ تفصیلی
the14.ir/6073
💠مرکز پاسخگویی به شبهات
@the14ir