قضاوت مکن
ای برادر خواهرم بیدار باش
گر قضاوت می کنی هشیار باش
هر چه می بینی نمی باشد سند
هر چه می گویی بگویش مستند
هر کسی خندان بود بی درد نیست
تو ندانی آدم بی درد کیست
هر کسی مکتب نرفته کور نیست
او ز علم و معرفت پس دور نیست
آنکه بیکار است او بیعار نیست
گر دهی کارش دگر بیکار نیست
بد حجابی خود دلیل کُفر نیست
خود نداند معنی این کار چیست
هر که دارد سیم و زر او دزد نیست
حاصل رنجش بود کنکاش چیست
هر کسی کرده سکوت او لال نیست
زندگی هرگز بدین مِنوال نیست
هر کسی گریان شود افسرده نیست
او بود غمگین ولی دلمرده نیست
هرکه میخندد مگو او دلخوش است
درد برجانش بود او سرخوش است
هر که گوید عیب ما دشمن که نیست
گو برادر جُرم او آخر ز چیست
هر که را دیدی فقیر او کی گداست
بِینِ مسکین و گدا دانی جداست
ساد ه پوشی هم نباشد اُملی
گر تمیزی ای برادر چون گُلی
شیک پوشی هم دلیل مال نیست
جیب شاید خالی و خوشحال نیست
هر که گوید عاشقم دلداه نیست
او به پایت گویمت اِستاده نیست
هر کسی دستت گرفت او یار نیست
تو ندانی دشمنت یا دوست کیست
بر تو گویم مُتهِم محکوم نیست
گویا ظلمی شده معلوم نیست
الغرض این قصه باشد بس دراز
گر ندانی گویمت درد است و راز
زندگی بر ما دو روزی بیش نیست
این دو روزه حاصلش تشویش نیست
پس بدان کار قضاوت با خداست
تو ندانی حق و این قصه جداست
(بیقرارا) چشم خود را باز کن
بعد از آن شعر دگر آغاز کن.🙏🙏🙏
❓ آیا درست است, بعد از ظهور امام زمان عجل الله فرجه،عمر ها به صورت عجیب طولانی می شود؟؟
🔰 پاسخ:
🍃 از برخی روایات استفاده می شود که شکوفایی شگفت انگیز علم و دانش به ویژه علم بهداشت و درمان، در عصر حکومت حضرت مهدی باعث می شود تا وضعیت جسمی مردم دگرگون شود و عمر آنان طولانی گردد به گونه ای که یک شخص هزار فرزند، نوه و... خود را می بیند و آنگاه چشم از جهان فرو می بندد؛ چنان که در روایتی امام صادق علیه السلام می فرماید: «هنگامی که قائم ما قیام کند... مردم عمری دراز خواهند داشت؛ به گونهای که برای هر شخص هزار فرزند متولد می شود.»
این مطلب را شاید از برخی آیات قرآن نیز بتوان استفاده کرد، چنان که میخوانیم: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُوا مِنکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّـالِحات...؛(نور، ۵۵) خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند وعده میدهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد،... و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پا بر جا و ریشه دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدل میکند، آنچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت.»
✅ براساس روایتی که از پیشوایان معصوم علیهم السلام نقل شده، این وعده الهی به طور کامل در هنگام ظهور حضرت مهدی محقق خواهد شد. و طبیعی است وقتی در جامعه به جای ترس و ناامنی، آرامش و امنیت حاکم شد و مردم از آیین حق الهی پیروی نمودند، آن جامعه به رشد و شکوفایی خواهد رسید و مردم از جهت جسمی و روحی سالمتر خواهند بود، در نتیجه عمرها طولانیتر و نسلها زیادتر خواهد شد.
----------------------
چشماندازی به حکومت مهدی عج ص ۲۱۱ ـ ۲۱۳
بحار الانوار ج ۵۲، ص ۳۳۵ و ۳۳
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 نسبت بین «عمل» و «ولایت»/ مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود🔸
خروج از ظلمات و رسیدن به نور، بوسیلۀ #ولایت محقق می شود؛ می گوییم: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور». اول می گوییم «الله ولی الذین آمنوا»، بعد از آن: «یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ یعنی اوّل «تحقق ولایت الله» و سپس «خروج از ظلمت به سوی نور».
ولایت کشتی ای است که انسان باید سوار شود و این کشتی حرکت کند و بعد از آن، حرکت از ظلمت به نور انجام می شود. میزان خروج از ظلمت به سوی نور، به اندازۀ مقدار مسیری است که انسان به وسیلة کشتی طی می کند، نه آن مقداری که با پای خودش حرکت میکند.
اوّلین کار، مستقر شدن در کشتی ولایت است، بعد خود کشتی انسان را از ظلمت به سوی نور می برد. مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود. بلکه با «ولایتی» که انسان در آن قرار دارد، طی می شود؛ به #کاروان ولایتش بستگی دارد.
پس نقش این اعمال و رفتار و نماز و اینها چیست؟! اینها جزء دستورات حضور در کشتی است. میگویند تو اگر نماز نخواندی، اِخراجت میکنیم. پس نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، جزء مقدمات و #ادب_حضور_در_کشتی است؛ نه راهی برای طی مسیر ظلمت به نور. طی مسافت، فقط به وسیله ولایت است.
یعنی این طور نیست که هر کسی بیشتر نماز خواند، مسافت بیشتری را از ظلمت به سوی نور طی می کند. اصلاً طی مسافت به وسیله عمل انسان انجام نمیشود. اصلاً خود انسان، خودش را خارج نمی کند از ظلمات به سوی نور. آیه میگوید: «الله»، خارجت میکند. «تو» مُخرِج نیستی؛ «خدا» مُخرِج است. خدا با «سازمان ولایت»، این مسأله اخراج را صورت میدهد.
✅کوچ شبهات و پرسشها؛
1️⃣ هرکسی که این چند ساله تجربۀ پاسخگویی و سر و کله زدن با جوانان را حتی برای مدت کوتاهی داشته باشه به این نتیجه رسیده که پاسخهای مرسوم و رایج، برای نسل امروزی چندان اقناع گرانه نبوده و کمتر مخاطبی را مُجاب میکند .
2️⃣ پرسش: چرا باید حجاب داشته باشم؟.
پاسخ : چون در قرآن آمده است، چون سنت مسلمین بوده، چون کارکردهای مثبتی دارد، و ....
دو پاسخ اول؛ بر مبنای تعبّدی بودن و مکلّف بودن انسان شکل گرفته، و پاسخ سوّم بر مبنای توجه دادن مخاطب به سودی که خودش از حجاب خواهد برد و البته ناظر به بخشی از فلسفه حجاب.
اما به نظر شما، همه مخاطبین ما صرفا تعبّدی به مسائل نگاه می کنند، و یا از سودی که حجاب برای آنها دارد، بی اطلاع هستند؟
3️⃣ ممکن است مخاطب جوان به محض شنیدن پاسخ ما( که معمولا آنرا هم پیش بینی میکند)،فرمان بحث را به این سمت بچرخاند؛ چرایی اجباری بودن حجاب؟، میخواهید مردان هوسران را مهار کنید، حجاب را برای خانمها واجب می کنید؟، تعارض حجاب با حق انتخاب پوشش و...
4️⃣ بد نیست از این زاویه به پرسشها نگاهی داشته باشیم؛ مبانی موجود در پاسخ ما چه بود؟، وجود خدا و مکلف کردن انسان به تکالیف، لزوم تعبد و اطاعت پذیری در احکام؟، صدور احکام بر اساس رعایت مصالح و مفاسد( علل الشرایع، فلسفۀ احکام) و ...
پرسشهای مخاطب بر اساس چه مبانی شکل گرفته بودند؟، نگاه انسان محورانه به حقوق انسان( اومانیسم)، داشتن حق انتخاب و مجبور نبودن به پذیرش حکم دیگری، داشتن حق مالکیت بر بدن( مباحث ترویجی فمنیسم برای زنان و دختران)، نگاه درجۀ دوم به زنان، به دلیل واجب شدن حجاب برای زنان، با هدف مصونیت ایمان مردان(جنس دوم محسوب کردن زنان در احکام یا همان وجود بالذات و وجود بالعرض فلیسوفان خودمان) و...انگار پرسش ازحجاب، فقط درگاه شروع مناظره بود تا سفرۀ بحث دیگری را پهن کند.
5️⃣ این وسط اتفاقی افتاده که باید آنرا فهمید و برایش چاره جویی کرد؛ مبانی و اساس شکل گیری پرسشها از یک جغرافیای عقیدتی( که روحانیت با آن آشنا بود)، به جغرافیای باور دیگری کوچ کردهاند، اما پاسخها هنوز در جغرافیای اول شکل میگیرند. در واقع یک گسست و شکافی بین پاسخگو و پرسشگر در حوزۀ هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی اتفاق افتاده و انگارهرکدام به دنیای متفاوتی از یکدیگر تعلق دارند، و یا با زبانی سخن می گویند که دیگری زبانشان را نمی فهمد. بهمین خاطر ساعتها با هم گفتگو کرده و کلنجار می روند، اما نتیجه نمیگیرند. ( به قول امروزیها، به درک متقابلی از همدیگر نمیرسند).
🔵 در مورد کوچ شبهات و ایدئولوژیهایِ نوظهوری که دگرگونی اساسی در مبنا و هویت شبهات و پرسشهای دینی ایجاد کرده اند، بازهم خواهم نوشت.(انشاءالله)
تذکر: این نوشته درپی گزارش فضای شکل گیری شبهات می باشد، درد را بشناسیم، درمان را هم خواهیم یافت.
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
💠پرسش:
چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟
✍️ پاسخ:
نکتهی اول: همه انسانها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير اینها، هم گوسفند میکشند و هم از گوشت آن استفاده میکنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادقاند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاههای كشورهاي دنيا كنند.
نکتهی دوم: اگر مسلمان گوسفند میکشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسانها را میکشند تا بهوسیله آنها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربهتر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست.
نکتهی سوم: براي قرباني حج، بهصورت كلي دو نوع حكمت میتوان در نظر گرفت: 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهشهای نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال.
پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشنها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد.
مهربان خدای من
امروز با صادقانه ترین لحنی که در خود سراغ دارم تو را می خوانم.این روزها، ما بندگان سرا پا تقصیرت، عجیب دچار خودتبعیدی شده ایم.گویا بشر، خود را از فطرت پاک خویش به دیار هرچه بدیست، تبعید نموده است.
خدای مهربان من
ما عجیب دچارخوداغفالی شده ایم.عرفه را نقطه ی عطفی در تمرکزمان برخویشتن قرار ده.
خدای مهربانم
فصاحت و بلاغت کلاممان را تنها در مسیر دفاع از حق کارساز نما و آنجا که قصد توجیه گناه داریم کلام فصیح و بلیغ را از ما بگیر.
خدایا
تو پناهمان ده تا تکلیفمان با دل و دینمان روشن باشد.
خدایا
ظلم با تمام وزنه ی وقاحتش بر گُرده ی خلق سنگینی می کند به برکت این روز دستان ظلمی که بر سر سفره ی مردم است را کوتاه کن.
خدای مهربان من
طاقتمان کم شده، آنچه شاهدش هستیم صبرمان را اندک و دلمان را پرخون نموده است.این حجم از بی عدالتی را بر ما مپسند.
خدایا
در این روز مارا به تامل وا دار که این تامل بالاترین پاداشمان خواهد بود.
❇️ یک نکته، یک تامل
ما مسئول نفهمیده شدن توسط دیگران نیستیم!
ممکن است دیگران شرایط ما، درد دل ما و رفتار ما را نفهمند، اما چه باید کرد؟!
اگر دیگران انتظار داشته باشند که فقط کارهایی انجام دهیم که آنها بفهمند و تصمیم های بگیریم که آنها دلیلش را درک کنند، یعنی عملاً انتظار دارند آن گونه که آنها زندگی کرده اند زندگی کنیم!
گاهی ممکن است بگویند غیرمنطقی هستیم یا ضد اجتماعی هستیم، اما به این می ارزد که خودمان و تابع ارزش های اخلاقی و انسانی خویش باشیم.
گاهی حتی دیگران از ما توضیحی نمی خواهند و ایرادی نمیگیرند، و ما به سبب نقص در عزت نفس گمان داریم که باید برای هر کسی مربوط و نامربوط را توضیح دهیم و خوشایند سازیم.
تا زمانی که رفتار ما و تصمیم های ما به کسی آسیبی نمیزند ما توضیحی به کسی بدهکار نیستیم.
چقدر اوقات و فرصتها که با این توضیح خواستن ها و تلاشهای بیهوده برای قانع کردن دیگران بر باد رفته اند.
برای ارتباط موثر باید تلاش کنیم که منظور و مفهوم مورد نظر خود را به درستی به مخاطب برسانیم؛ اما لازم نیست در گرفتن رضایت و بازخورد مثبت آنها نسبت به خود و یا کارمان، افراط کنیم
🔻پاسخ علماومراجع به استفتاء حوزه نیوز:
❓آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟
□ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر مراجع عظام تقلید ارسال نموده که پاسخ آن بدین شرح است:
❓ سؤال:
□ سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟
نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت میکند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند میتواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانکها آغاز میشود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک میپردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز میشود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده میشود.
✍️ پاسخ دفتر آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی:
علیکم السلام
قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.
✍️ پاسخ حضرتآیتالله علوی گرگانی:
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما:
چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.
💠 پنج عمل افضل در روز #عید_قربان
🌷حضرت امام جواد عليه السلام:
در روز عید قربان چیزی با فضیلت تر از پنج چیز نیست:
1⃣ قربانی کردن،
2⃣ قدم برداشتن در جهت نیکی به پدر و مادر
3⃣ برقراری رابطه با خویشاوندی که قطع رحم کرده تا به او چیزی ببخشد
4⃣ و آغاز به سلام کند،
5⃣ یا مردی که از بهترین جای قربانیش به دیگران اطعام کند و بقیه آن را به همسایگان از یتیمان و بیچارگان و بردگان بدهد و از اسیران دلجویی کند.
🌹عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلَ يَوْمَ النَّحْرِ مِنْ دَمٍ مَسْفُوكٍ أَوْ مَشْيٍ فِي بِرِّ الْوَالِدَيْنِ أَوْ ذِي رَحِمٍ قَاطِعٍ يَأْخُذُ عَلَيْهِ بِالْفَضْلِ وَ يَبْدَؤُهُ بِالسَّلَامِ أَوْ رَجُلٍ أَطْعَمَ مِنْ صَالِحِ نُسُكِهِ وَ دَعَا إِلَي بَقِيَّتِهَا جِيرَانَهُ مِنَ الْيَتَامَي وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْمَمْلُوكِ وَ تَعَاهَدَ الْأُسَرَاء.
📚خصال، ج1، ص 298.
✍ قربانی کردن
♈️ یکی از اعمال حج در روز دهم ذی الحجه برای حاجیان این است که در منا قربانی کنند و این عمل برای آنان یک واجب است.
♈️ قربانی کردن برای کسانی که در حج حضور ندارند، طبق قول مشهور مستحب موکد است. #علامه_مجلسی می نویسد:« از اعمال عید قربان، قربانی کردن است و این عمل [برای غیر حاجیان] سنت موکده است و حتی برخی علما این عمل را برای غیر حاجیان نیز واجب شمرده اند در صورتی که مکلف قدرت مالی داشته باشد»(📚زاد المعاد ص۲۰۰).
♈️ #پیامبر_اکرم فلسفه عید قربان را "اطعام فقرا و مساکین" بیان می کنند:
💥 إنَّما جَعَلَ اللّهُ الأَضحَى لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم 👈 «خداوند عید قربان را گذاشته است تا مستمندانتان از گوشت سیر شوند. پس، از گوشت [قربانی] به آنها بدهید»(📚بِحار الأنوار، ج٩٤، ص٧٥).
♈️ #امام_صادق علیه السلام علت قربانی را "آمرزش گناهان" و "امتحان الهی" اعلام می دارند:
💥 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا عِلَّةُ الْأُضْحِيَّةِ فَقَالَ إِنَّهُ يُغْفَرُ لِصَاحِبِهَا عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا عَلَى الْأَرْضِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ يَتَّقِيهِ بِالْغَيْبِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ ثُمّ قالَ أنظُر كيفَ قَبِلَ اللهُ قربانَ هابيلَ و رَدّ قربانَ قابيل(📚علل الشرائع، ج۲، ص٤۳٧): 👈 از #امام_صادق سوال شد علت قربانی کردن چیست؟ حضرت گفت:« وقتی اولین قطره خون قربانی به زمین می ریزد، گناهان صاحب قربانی بخشیده می شود و فلسفه دیگر قربانی این است که خداوند عزّ و جلّ بداند چه کسی در نهان از او پروا می کند. خداوند عزّ و جل می گوید: "گوشت ها و خون هایشان به خدا نمی رسد اما تقوای شما به او می رسد{حج:۳۷}"، نگاه کنید چگونه خداوند قربانی هابیل را قبول و قربانی قابیل را رد کرد».
♈️ قربانی کردن از بس مهم است که #امیرالمومنین می فرماید:
💥 حدّثنا أبي رضي اللّهُ عنه قال حدّثنا سعدُ بنُ عبدِ الله عن أحمدَ بنِ أبي عبد الله البَرقي عن أحمد بن يحيى المقرى عن عبد الله بنِ موسى عن إسرائيلَ عن أبي إسحاق عن شُريح بن هاني عن علي(ع) أنه قال 👈 لو عَلِمَ النّاسُ ما في الأُضحيّةِ لَاستَدانُوا و ضَحُّوا لأنّه لَيُغفَرُ لصاحبِ الأُضحيّةِ عندَ أوّل قطرةٍ تَقْطُرُ مِن دَمِها(📚علل الشرائع، ج۲، ص٤٤۰): 👈 اگر مردم مى دانستند چه چیزی در قربانی است قرض می گرفتند و قربانی می کردند، چرا که اولین قطره خون قربانی که می ریزد گناهان صاحبش بخشیده می شود.
♈️ حتی با اینکه قرض ناپسند است اما برای قربانی تجویز و پرداخت آن تضمین شده است:
💥 حَدّثَنا محمّدُ بنُ موسى بن المتوكل رضي الله عنه قال حدثنا محمدُ بنُ يحيى العَطّار، عن محمدِ بنِ أحمدَ بنِ يحيى بنِ عِمرانَ الأشعري، عن موسى بنِ جعفرٍ البغدادي عن عُبيد الله بنِ عبد الله، عن موسى بنِ إبراهيمَ، عن أبي الحسن موسى(ع) قال: قال رسولُ اللّه لِأُمّ سلمةَ و قد قالت له يا رسولَ الله نَحضُرُ الأَضحَى و ليس عندي ما أُضَحِّي به فأَستقرضُ و أُضَحِّي؟ قال فاستقرِضي فإنّه دَينٌ مَقضىٌّ(📚وسائل الشيعة، ج۱٤، ص۲۱۱): 👈 امام موسی بن جعفر می گوید أمّ سَلَمه به پیامبر گفت: در عید قربان حاضر شویم در حالی که چیزی نداریم که با آن قربانی کنیم، پس قرض بگیریم و قربانی کنیم؟ #پیامبر گفت: 👈 قرض کن که آن قرضى است که باز پرداختش تضمینی است.
♈️ اساسا طبق فرمایش #امام_محمد_باقر عليه السلام، خداوند "قربانی" و "غذا دادن به دیگران" را دوست دارد:
💥عَنه، عَن الحسنِ بنِ عليِ بنِ الحَكَم، عن علي بنِ أبي حمزةَ، عن أبي بصيرٍ، عن أبي جعفرٍ قالَ: إنّ اللّهَ يُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ و إطعامَ الطَّعامِ(📚المحاسن، ج۲، ص۳٨٨):
👈 خداوند "خونریزی" و "غذا دادن" را دوست دارد{هِراقَة و إراقة يعني ريختن}.