📌 یادآوری مهم: مهلت ارسال دفاتر الکترونیکی فصل تابستان ۱۴۰۵ برای مودیانی که سال مالی از ٠۱/٠۱ تا ۱۲/۲۹ باشند
📥 مطابق آییننامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم، مهلت ارسال دفاتر الکترونیکی در سال ۱۴۰۵ برای دورههای سهماهه، تا دو ماه پس از پایان هر دوره تعیین شده است.
🔸 بر این اساس، مودیان مالیاتی برای ارسال دفاتر الکترونیکی ماههای تیر، مرداد و شهریور (فصل تابستان)، تنها تا ۳٠ آبان ماه ۱۴۰۵ فرصت دارند.
❌ آیا این مهلت تمدید میشود؟
⚠️ تا این لحظه هیچگونه بخشنامهای مبنی بر تمدید این مهلت از سوی سازمان امور مالیاتی صادر نشده است. در صورت اعلام هرگونه تمدید، مراتب فوراً اطلاعرسانی خواهد شد.
🔆تهیه مطلب :ابراهیم قنبری - مشاور رسمی مالیاتی
✨نرمافزار حسابداری تیپ
:::
🔵 @tipacc
✍پیش نویس بخشنامه درخصوص حسابرسی پرونده های مالیات بر ارزش افزوده
✨نرمافزار حسابداری تیپ
:::
🔵 @tipacc
💳 کارتخوان دارید؟ این نکات مهم درباره معافیت مالیاتی را بدانید!
خیلیها تصور میکنند کل مبلغی که از دستگاه کارتخوان عبور میکند، «سود خالص» است و باید به آن مالیات تعلق بگیرد؛ در حالی که مجموع تراکنشهای کارتخوان با سود کسبوکار یکسان نیست.
در محاسبه مالیات، هزینههای قابلقبول و معافیتهای قانونی حتماً لحاظ میشوند. بیایید این ابهام را باز کنیم:
🔹 چه مشاغلی معاف از مالیات هستند؟
برخی فعالیتها به طور کلی از مالیات معافاند، از جمله:
🌱 کشاورزی، دامداری و زنبورداری.
🧶 کارگاههای فرش دستباف و صنایعدستی با رعایت شرایط قانونی میتوانند از مالیات به نرخ صفر برخوردار شوند.
🔹 سقف معافیت سالانه چقدر است؟
برای عملکرد سال ۱۴۰۴، معافیت ماده ۱۰۱ برای صاحبان مشاغل حقیقی، ۲۰۰ میلیون تومان از درآمد مشمول مالیات سالانه تعیین شده است.
⚠️ یک نکته بسیار مهم:
این عدد (۲۰۰ میلیون تومان) را سقف مجاز تراکنش کارتخوان تلقی نکنید! اگر تراکنشهای شما از این مبلغ بیشتر باشد، به این معنی نیست که معافیت شما کلاً حذف میشود؛ بلکه صرفاً درآمد مازاد بر این مبلغ مشمول نرخ مالیاتی خواهد بود.
📌 نکته کلیدی:
فراموش نکنید که استفاده از هرگونه معافیت، مشروط به ارسال اظهارنامه در مهلت مقرر است. عدم ارائه اظهارنامه، به معنای از دست دادن تمامی معافیتها و تعلق جریمههای غیرقابلبخشایش خواهد بود.
✨نرمافزار حسابداری تیپ
:::
🔵 @tipacc
*📎برخی احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۵*
*🔺مالیات حقوق و دستمزد*
■معافیت سالانه : ۴,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (ماهانه ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال)
■ نرخهای تصاعدی :
○ مازاد تا ۹,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال ← ۱۰٪
○ تا ۱۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ← ۱۵٪
○ تا ۱۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ← ۲۰٪
○ تا ۱۶,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ← ۲۵٪
○ بیش از آن ← ۳۰٪
■ نرخ ثابت ۱۰٪ برای اعضای هیئت علمی و قضات
*🔺* معافیتها و مشوقهای مالیاتی
■ حد نصاب نرخ صفر :
○ اشخاص حقوقی تا ۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
○ اشخاص حقیقی تا ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
■ مشوق افزایش درآمد : به ازای هر ۱۰٪ افزایش (بیش از ۴۵٪ نسبت به سال قبل)، ۱ واحد درصد کسر مالیات (حداکثر ۵ واحد). شرط: تسویه بدهی سال قبل و ارائه اظهارنامه در مهلت
*🔺مالیات مشاغل*
■ سقف استفاده از تبصره ۱۰۰ (مقطوع) برای عملکرد ۱۴۰۴ : ۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (۱۵۰ برابر معافیت ماده ۸۴)
■ معافیت سالانه مشاغل و مستغلات (مواد ۵۷ و ۱۰۱) : ۲,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
■ درآمد اتفاقی (بند «ل» ماده ۱۳۹) : معاف تا ۹,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال و مازاد مشمول نرخهای عادی
*🔺مالیات خانههای لوکس*
■ زمین مسکونی با ارزش > ۵۰۰ میلیارد ریال و واحد مسکونی با ارزش > ۷۵۰ میلیارد ریال : مازاد مشمول ۲ در هزار
■ معاف :
○ واحدهای در حال ساخت
○ مالک تنها یک واحد برای حداقل ۱۰ سال
■ واحدهای غیرمجاز : جریمه ۲ برابر مالیات واحد مجاز
*🔺مالیات خودروهای لوکس*
خودروهای سواری و وانت دوکابین با ارزش > ۷۵ میلیارد ریال : مازاد مشمول ۱٪ سالانه (مبنای ارزش روز)
*🔺مالیات بر ارزش افزوده*
نرخ کل در سال ۱۴۰۵ : ۱۰٪ (افزایش ۱ واحد درصد نسبت به قبل) – سهم دولت برای حقوق بازنشستگان
✨نرمافزار حسابداری تیپ
:::
🔵 @tipacc
✅ جدول ۱۴ ساله پایه سنوات تجمیعی ۱۴۰۵
در بخشنامه مزد سال ۱۳۹۲ مقررات مربوط به نحوه محاسبه پایه سنوات کارگران با قرارداد کار مدت موقت که در پایان قرارداد کار سنوات خود را تسویه کرده بودند تغییر کرد. این تغییرات که به نفع کارگران بود باعث شد این قبیل کارگران نیز مانند کارگران قرارداد دائم مشمول دریافت پایه سنوات تجمیعی شوند.
این جدول نیز که قسمتی از جدول پایه سنوات اصلی است به کارگران با تاریخ استخدام از ابتدای سال ۱۳۹۱ به بعد تخصیص یافته است. همچنین در این جدول یک مثال از نحوه محاسبه پایه سنوات و مزد کارگران از روی جدول پایه سنوات ارائه شده است.
✨نرمافزار حسابداری تیپ
:::
🔵 @tipacc