🔴 پیمایش نگرش ها و رفتارهای اجتماعی-سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران
بخش دوم؛
نگرش ها و رفتارهای سیاسی🔻
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📉میزان موفقیت آقای رئیسی:
🔸21 درصد از بانوان باحجاب شهر تهران موفقیت آقای رئیسی در دولت را در حد زیاد می دانند.
🔹 28.8 درصد میزان موفقیت ایشان را در حد کم می دانند.
🔸 24.3 درصد اصلا ایشان را در دولت موفق نمی دانند.
🔹24.9 درصد نیز نظری در این موضوع ندارند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝 رفتار انتخاباتی بانوان باحجاب تهران در مجلس ۱۴۰۲ که در سال ۱۴۰۰ به آقای رئیسی رای داده اند:
از بانوان باحجاب تهرانی رأی دهنده به آقای رئیسی در سال 1400:
🔹52.2 درصد در انتخابات مجلس 1402 قطعاً شرکت می کنند.
🔸12.5 درصد نیز بیان داشته اند که احتمالاً شرکت می کنند.
🔹14.5 درصد هنوز درباره شرکت در انتخابات تصمیمی نگرفته اند.
همچنین 4.4 درصد بیان داشته اند که احتمالاً شرکت نمی کنند.
🔸و 16.5 درصد نیز قطعاً شرکت نخواهند کرد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝 انتخاب سرلیستی بانوان باحجاب تهران در مجلس ۱۴۰۲ که در سال ۱۳۹۶ به آقای روحانی رأی داده اند:
🔰62.6 درصد از بانوان با حجاب تهران که در سال 1396 به آقای روحانی رأی داده اند در انتخابات مجلس 1402 به سرلیستی آقای روحانی و خاتمی رأی نخواهند داد.
🔹42.1 درصد از بانوان باحجاب تهرانی رأی دهنده به آقای روحانی در انتخابات 1396 اعلام داشته اند در انتخابات مجلس 1402 سرلیستی آقای احمدی نژاد را انتخاب می کنند.
🔸 همچنین از کسانی که در انتخابات 1396 به آقای روحانی رأی داده اند بیان کرده اند در انتخابات مجلس 1402 سر لیستی آقایان
🔹روحانی: 19.5 درصد
🔸 خاتمی: 17.9 درصد
🔹قالیباف: 14.4 درصد
🔸جلیلی: 5.1 درصد
🔹و لاریجانی: 1درصد
را انتخاب خواهند کرد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
انتخاب سرلیستی بانوان باحجاب تهران در مجلس ۱۴۰۲ که در سال ۱۳۹۶ به آقای رئیسی رأی داده اند:
🔹33.7 درصد از بانوان باحجاب تهرانی رأی دهنده به آقای رئیسی در انتخابات 1396 اعلام داشته اند در انتخابات مجلس 1402 سرلیستی آقای احمدی نژاد را انتخاب می کنند.
🔸 همچنین از کسانی که در انتخابات 1396 به آقای رئیسی رأی داده اند بیان کرده اند در انتخابات مجلس 1402 سر لیستی آقایان
🔹جلیلی: 25.9 درصد
🔸 قالیباف: 20.9 درصد
🔹روحانی: 9.4 درصد
🔸خاتمی: 6.4 درصد
🔹و لاریجانی: 3.7 درصد
را انتخاب خواهند کرد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📈میزان اهمیت دخالت دشمنان در ایجاد مشکلات کشور:
🔸58.3 درصد پاسخگویان دخالت دشمنان را ریشه مشکلات کشور، در حد زیاد و خیلی زیاد می دانند.
🔹 21.7 درصد نیز دخالت دشمنان را ریشه مشکلات کشور، در حد کم و خیلی کم می دانند.
🔸 همچنین به نظر 19.9 درصد، دخالت دشمنان هیچ اهمیتی در ریشه مشکلات کشور ندارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📈میزان اهمیت ضعف مدیریت در ایجاد مشکلات کشور:
🔸89.5 درصد پاسخگویان ضعف مدیریت را ریشه مشکلات کشور، در حد زیاد و خیلی زیاد می دانند.
🔹8.1 درصد نیز ضعف مدیریت را ریشه مشکلات کشور، در حد کم و خیلی کم می دانند.
🔸همچنین به نظر 2.4 درصد، ضعف مدیریت هیچ اهمیتی در ریشه مشکلات کشور ندارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📉میزان مشارکت بانوان باحجاب تهران در انتخابات ۱۴۰۲:
🔸31.4 درصد پاسخگویان بیان داشته اند که حتماً در انتخابات مجلس 1402 شرکت خواهند کرد.
🔹8.6 درصد احتمالاً شرکت خواهند کرد.
🔸13.9 درصد هنوز تصمیم برای شرکت در انتخابات نگرفته اند.
🔹5.4 احتمالاً شرکت نمی کنند.
🔸و 40.7 درصد اینطور اعلام داشته اند که قطعا شرکت نخواهند کرد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
رفتار انتخاباتی بانوان باحجاب شرکت نکرده انتخابات 1400 در انتخابات مجلس 1402:
🔹70.9 درصد از بانوان باحجاب تهران که در انتخابات 1400 شرکت نکرده اند اعلام داشته اند که در انتخابات 1400 نیز شرکت نخواهند کرد.
🔸6.8 درصد از بانوان باحجاب تهران که در انتخابات 1400 شرکت نکرده اند در انتخابات 1402 قطعاً شرکت می کنند.
🔹3.1 درصد از بانوان باحجاب تهران که در انتخابات 1400 شرکت نکرده اند در انتخابات 1402 احتمالاً شرکت می کنند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝رفتار انتخاباتی بانوان باحجاب تهران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰:
🔰44.9 درصد از بانوان باحجاب تهران در انتخابات 1400 شرکت نکرده اند اما 40.7 درصد بانوان با حجاب تهران در انتخابات مجلس 1402 اعلام داشته اند که قطعاً شرکت نمی کنند.
🔻در انتخابات ریاست جمهوری1400:
🔸51.8 درصد بانوان باحجاب تهران به آقای رئیسی رأی داده اند.
🔹 44.9 درصد در انتخابات شرکت نکرده اند.
🔸رأی آقای همتی 1.7 درصد
🔹و آقای رضایی 1.6 درصد
لازم به ذکر است که بر اساس جمع بندی داده ها:
🔹16 درصد از بانوان باحجاب تهران شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اعلام داشته اند که در انتخابات مجلس 1402 قطعاً شرکت نخواهند کرد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
🔰به بهانه پیمایش بانوان باحجاب شهر تهران
🔖«این صخره مرجانی»: بازتولید دوباره زنان نهضت
🖊سیدعلی موسوی
◀️رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم ع
🔻بخش یک
🔸قشر مذهبی جامعه، موتور حرکت امروز جمهوری اسلامی ایران به سمت آرمانهای متعالیاش است. در این میان مردم مذهبی پایتخت به دلیل مقاومت بینظیرشان در برابر فشارهای فرهنگی ـ سیاسی ـ اقتصادی نقش تعیینکنندهتری دارند. پس از طی یکسال هجوم پرخاشگرانه و رادیکال علیه حجاب، طبعاً بانوان تهرانی بهشکل خودآگاهانهای حجاب خود را با «اراده»ی متمایزی برگزیدهاند. از اینرو عمق و قدرت «اراده حجاب» پس از این هجمه با قبل آن قابل مقایسه نیست.
🔹بانوان دارای حجاب دو طیفاند:
1⃣بانوان دارای حجابی که در حجابشان حدود شرعی را رعایت نکردهاند.
2⃣بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نمودهاند. در مقایسه این دو طیف، طیف دوم را بانوان محجبه (به معنای خاص کلمه) مینامیم. این طیف، هسته سخت بانوان در حرکت فرهنگی امروز انقلابی ما هستند. بر اساس نمونهگیری تیام، 52.2 درصد این بانوان دارای تحصیلات دانشگاهی و 56.3 درصد شاغل، دانشجو یا بازنشسته هستند. با توجه به دقتهای لازم در انتخاب نمونه با اطمینان خوبی در مورد آن میتوان سخن گفت. به آن معنا که بیش از نیمی از بانوان محجبه، با وجود گذار از دو پدیده دانشگاه و اشتغال که وجوه اساسی زیست مدرن زنانهاند، و با وجود این هجمه، بهصورت کامل به حجاب خود پایبند بودهاند. این پدیده اجتماعی، حاکی از توسعه و عمق زیست پدیدهای است که در کتاب ارزندۀ «آن صخره مرجانی» بهعنوان «زنان نهضت» از آن یاد میکند. این پدیده پیش از انقلاب اسلامی، پدیدهای نادر بود که با پوشش مانتو و روسری و عینکهای آفتابی با قابهای کائوچویی درشت میتوانستیم آن را پیدا کنیم. امروزه این پدیده به گسترهای بزرگ در پایتخت رسیده است. جالبتر ترکیب 41.9 درصدی چادری این طیف است، ترکیبی که 56.8 درصد آنان دارای تحصیلات دانشگاهی و 51.4 درصد آنان شاغل یا بازنشستهاند. این ویژگیها طبعاً نه توصیفی است از زن سنتی و نه توصیفی است از زن مدرن. این نوع زیست زنانه، پدیدهای زاییده نهضت اسلامی ایران معاصر است که توانسته مزیتهای مورد ادعای دنیای مدرن را در عین حفظ مستحکم ارزشهای اسلامی، همراه خود در پدیده پرمؤلفه و پیچیدهای به نام «زندگی» حمل کند.
🔹این به معنای فقدان چالش در این امر پیچیده تمدنی نیست. چالش، طبیعت گذار فرهنگی است. تولد و رشد نوپدیدههای تمدنی چون زنان نهضت نتیجه همین چالش است. مسئله نسبت این طیف با خانه، خانواده، فرزندآوری و میزان پذیرش لایهای از اندیشههای دارای گرایش فمنیستی، طبعاً مسئله زیرساختی این تحلیل است و دادههای دیگر این پیمایش ـ که بعداً منتشر میگردد ـ میتواند در تحلیل آن مفید واقع شود.
🔸ازجمله چالشهای مورد اشاره در دادههای نشریافته در مورد بانوان محجبه آن است که درمجموع 9.3 درصد آنان (که از بین مانتوییها 11.7 درصد و از بین چادریها 2.6 درصد) کاشت ناخن و درمجموع 15.7 درصدشان (که از بین مانتوییها 16 درصد و از بین چادریها 10.7 درصد) عمل زیبایی بینی داشتهاند. این به معنای آن است که 10-15 درصد از ایشان با فشار هنجاری عملهای زیبایی در جامعه زنان همراهی کردهاند. شاید در نگاه اول درصد کمی به نظر بیاید اما حکایت از یک اتفاق دارای امکان توسعه است. ورود این پدیده به زیست این قشر از زنان در ساخت گونهای از زیست مذهبی که به دنبال بهرهبردن از هنجاریهای زیبایی عمومی است، مؤثر میباشد. تحقق چنین زیستهای دوگانهای، منطق «امکان» و «گزینه» را برای زیست اجتماعی بانوان محجبه فراهم میسازد. وجود چنین گزینهای خود زمینه شکلگیری یک بلوک 10-15 درصدی را فراهم کرده است.
❓سؤال اصلی این است که این بلوک چقدر پایایی دارد؟ به عبارتی خانمی که کاشت ناخن کرده، چقدر آمادگی دارد در قدم بعد به جای مقنعه روسری بپوشد و در قدم بعد روسریاش را عقب تر بکشد؟ چقدر احتمال دارد با دانستن احکام شرعی مرتبط با این عمل، دل از آن بشوید تا زیست خود را در طیف مذهبیها پایدارتر کند؟
🔸اینجا است که نقطه تعیینکننده تغییر فرهنگی خود را نمایانتر میسازد. این بلوک اجتماعی، مهمترین نقطه تحول فرهنگیاند. به عبارتی دعوتکنندگان به خیر و فعالان فرهنگی انقلابی قبل از توجه به پدیده کشف حجاب و خانمهای به اصطلاح ضعیفحجاب، باید نسبت به این پدیده احساس مسؤلیت کنند. در صورت فائقآمدن بر این پدیده امکان پیشروی به بلوک بعدی از خانمهای دارای پایبندی کمتر نسبت به حجاب فراهم میشود و حرکت تحولی سمتوسوی خود را تغییر خواهد داد؛ همانطور که این آمار این پیشروی را نشان میدهد. ادامه 🔽🔽🔽
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
🔻بخش دو
🔹همانطور که این آمار این پیشروی را نشان میدهد7 درصد بانوان محجبه بیان کردهاند که مادرشان محجبه نیست. این پیشروی ارزندهای است که سمتوسوی بهرهمندی از سرمایهگذاریهای فرهنگیمان را بهوضوح نشان میدهد. این طیف حجابشان زاییده فضای خانوادهشان نیست و نهادهای اجتماعی و زیست عمومی در جمهوری اسلامی این فضای زیست را برای او فراهم ساخته است.
🔸اما به هر حال دشمن نیز در حال پیشروی در خاک ماست چرا که 24.1 درصد اذعان کردهاند که خواهر غیرمحجبه دارند و با لحاظ اینکه بخشی از ایشان مادران محجبه دارند لذا قسمتی از این درصد را میتوان حوزه پیشرفت دشمن در خاک خودی دانست. از اینرو باید با دقت روی همان بلوک 10-15 درصدی محجبه متمرکز شد. امکان تمرکز بر کل طیفهای مختلف اجتماعی در قدم اول فراهم نیست؛ سنگ بزرگ علامت نزدن است. از یک نقطه کانونی باید آغاز کرد. نقطه مرکزی توجهات ما همین بلوک 10-15 درصدی مورد اشاره در میان خانمهای محجبه تهرانیاند. این قشر تنها با یک منطق زیست همراه خواهد شد. این قشر به دنبال جمع دو پدیده زیست مذهبی و هنجار القائی از محیط است. تا وقتی منطق حجاب برای این طیف تبدیل به منطق هویتی پیشرو نشود، زیستهای دوگانه اینچنینی اقناع نخواهند شد. مسئله اساسی «نوع باور خود محجبهها نسبت به حجاب است» . باید حجاب را به مانند ابتدای انقلاب تبدیل به «نماد هویتی زنان پیشرو نهضت» کنیم. این گونه است که تهدید تبدیل به فرصت میشود. همانطور که طبق شواهد کتاب ارزنده «آن صخره مرجانی»، قبل از پیروزی انقلاب، زن محجبه تبدیل به نماد زن پیشرو نهضت اسلامی شده و حتی زنان مدرن نیز برای رسیدن به این مرجعیت هویتی، محجبه شدند. آنگاه قدرت افسانهای «این صخره مرجانی» را خواهیم دید.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a