🔻شهید لاجوردی و خطر منافقان انقلاب -۳
ترکیب التقاط و تظاهر در چپ مذهبی
🖊مهدی جمشیدی
۶. لاجوردی در یک بخش مهم و تاریخی از وصیّتنامهاش، به حریم ممنوعهای پا میگذارد که حاکی از حقایق مکتوم است: «چندين بار، خطر منافقين انقلاب را به مسئولين گوشزد کردهام، ولی نمیدانم چرا ترتيب اثر ندادهاند، گرچه نسبت به بعضی، تا اندازهای میدانم؛ همانان که التقاط به گونۀ منافقين خلق، همۀ ذهن و باورشان را پُر کرده و همانان که رياکارانه برای رسيدن به مقصودشان، دستمال ابريشمی بسيار بزرگ - به بزرگی مجمعالاضداد - به دست گرفتهاند، هم رجايی و باهنر را میکُشند و هم به سوگشان مینشينند، هم با منافقين خلق، پيوند تشکيلاتی و سپس ... برقرار میکنند، هم آنان را دستگير میکنند و هم برای آزادیشان و اعطای مقام به آنان تلاش میکنند و از افشای ماهيّت کثيف آنان، سخت بيمناک میشوند، هم برای جلب رضايت مسئولين، خود را در صف منافقکُشان جا میزنند و هم در حوزههای علميّه به فقه و فقاهت روی میآورند تا مسير فقه را عوض کنند.»
در اینجا، لاجوردی به جریانی اشاره میکند که در دهۀ شصت در قدرت رسمی، حضور مؤثّر داشت؛ «چپ مذهبی» که در دهههای بعد، «اصلاحات» خوانده شد. در نظر او، منافقان دو دستهاند: «منافقان خَلق» یا همان سازمان مجاهدین خَلق و «منافقان انقلاب» یا همان سازمان مجاهدین انقلاب. داستان نفاق، در همین فاصلۀ اندک از وقوع انقلاب، به درون انقلاب نیز راه یافت و در کنار خطر منافقان خَلق، خطر منافقان انقلاب نیز شکل گرفت. لاجوردی مینویسد حقیقت و ماهیّت اینان را برای مسئولان، شرح داده ولی مواجههای از طرف آنان رخ نداده است؛ حال یا به دلیل سادهاندیشی و ساهلوحی برخی از مسئولان و یا به دلیل همپیالهگی آنان با اینان. بههرحال، چالش از نظر او بسیار جدّی شده و اینکه در هستۀ مرکزیِ قدرت سیاسی، چنین کسانی حضور داشتهاند، به دغدغۀ اصلی او تبدیل شده بوده است. او از یک «بازی چندضلعی» سخن میگوید که در آن، شواهد مؤیّد و نقیض، در کنار یکدیگر نشانده شدهاند تا کسی پی به ماهیّت امر نبرد؛ منافقان انقلاب، رفتار دوگانهای را در پیش گرفته بودند که هم نشان میداد با سازمان مجاهدین خَلق، ستیز دارند و هم علائم پنهان، حاکی از اتّصال این دو به یکدیگر بود. این راز، سر به مُهر باقی مانده و هرگز مشخص نشد که چه ارتباطات و غایاتی در میان بوده است.
او سپس به توصیف ماهیّت منافقان انقلاب میپردازد و بیش از هرچیز، به «التقاط» اشاره میکند؛ یعنی مسألۀ سیاسی را از دریچۀ فکر و معرفت مینگرد و نشان میدهد که امر سیاسی را بریده از ایدئولوژی، تفسیر و تحلیل نمیکند. او از یک التقاط تمامعیار مینویسد که با ریاکاری و تظاهر، توأم شده و از این جهت، کار تشخیص و تمیز بر بسیاری دشوار شده است. اجرای ترور شهید رجایی و شهید باهنر، نقطهای است که به باور لاجوردی، ماهیّت این جریان سیاسی در آن متعیّن و مجسّم شده است؛ لاجوردی معتقد بود که این ترور، کار خالصِ سازمان مجاهدین خلق نبود، بلکه سازمان مجاهدین انقلاب نیز در آن دست داشت و به همین دلیل، سالها در پی اثبات تحلیل خویش بود. اتهاماتی که وی به چپ مذهبی نسبت میدهد، بسیار سنگین است؛ زمینهسازی برای ترور شهید رجایی و شهید باهنر و پیوند تشکیلاتی با سازمان مجاهدین خَلق. لاجوردی، هر دو جریان سیاسی را میشناخت و کمتر کسی چون او وجود داشت که چنین شناخت تجربی و عینیای از آنها داشته باشد. میدانیم که این پرونده، تا سالهای پایانی دهۀ شصت، همچنان گشوده و بینتیجه بود و سرانجام نیز در اثر فشارهای سیاسی، بسته شد؛ بیآنکه واقعیّت امر، آشکار شود. اگر آن پرونده به سرانجام میرسید، ریشههای نفاق در درون ساختار جمهوری اسلامی خشکانده میشد، اما چنین نشد و در دهههای بعدی، نفاق در قالب فتنههای سالهای هفتادوهشت و هشتادوهشت و ... سربرآورد. ما با یک زخم کهنه مواجه هستیم که حکمِ آتش زیر خاکستر را دارد. مواجهههای سطحی و تعارفی و موردی، موجب گردیده که نفاق، ساختار منسجمی بیابد و دوباره و چندباره به قدرت بازگردد و مصائب فراوانی را برای انقلاب به وجود بیاورد. سعید حجاریان میگوید لاجوردی به من میگفت تو [سعید حجاریان] و بهزاد [نبوی] و خسرو [تهرانی]، از مسعود [رجوی] خطرناکتر هستید؛ چون مسعود در اثر سادهلوحی، خیلی زود و آشکارا خودش را در برابر انقلاب قرار داد، اما شما زیرک هستید و ماهیّت خودتان را پنهان نگاه داشتهاید و به همین دلیل، ضربههای جدّی خواهید زد. این پیشبینی لاجوردی، درست از آب درآمد و یکسال پس از شهادت لاجوردی، فتنۀ سال هفتادوهشت رخ داد.
🔻جامۀ حقیقت بر تن رؤیاها:
یکیشدنها در قاب جذبهی حسین
🖊مهدی جمشیدی
۱. استاد عبدالعظیم صاعدی در کتاب «و رؤیاهای جهان به تأخیر افتاده بود»، در قطعهای با عنوان حقیقت مینویسد: فانوسهای جهان/ شعلهاش/ کابوسهای جهان/ بود/ هفتاد و دو تن/ در/ طیف نیمروز/ که هنوز/ و تا ابد/ بیپایان خواهد بود/ هفتاد و دو رؤیا شدند/ تا/ هفتاد و دو ملّتِ جهان را/ حقیقت/ یکی/ بیش نباشد:/ «حسین».
شاید به گمان برخی، این کلمات را باید حاصل ذوق شاعرانهای انگاشت که هرچند حس لطیفی در مخاطب برمیانگیزاند، اما برخلاف عنوانش، نسبتی با حقیقت ندارد و فقط میل ادبی و بازی احساسی با کلمههای سرگردان، آن را آفریده است. اما حقیقت، چنین نیست؛ این قطعه نیز همچون قطعههای دیگر صاعدی، برگردان شاعرانه از تمنّاهای عارفانه است که ریشه در طلب از چشمۀ جوشان معارف توحیدیِ علامه طهرانی دارد. صاعدی، همواره کوشیده حالات و مقاماتی را روایت کند که با جان و ضمیر خویش، آنها را یافته و در مکتب ملکوتیِ علامه طهرانی، آن را آموخته است. و من به مثابه مخاطبی که به قدر بضاعت ناچیز خویش، به آثار هر دو بزرگوار، علاقمند هستم، بهروشنی، رگهها و ریشههای عقلِ عارفانۀ علامه طهرانی را در حس شاعرانۀ صاعدی میبینم. یکی اصل است و دیگری فرع؛ یکی ریشه است و دیگری ساقه؛ یکی مرکز است و دیگری پیرامون؛ یکی سرچشمه است و دیگری رود؛ یکی از عرفان، روایت عالمانه دارد و دیگری روایت شاعرانه. و چه زیبا و شوقانگیز است که حقایق قدسی و مشاهدات معنایی را در دو روایت، خواندن و از دو زبان، شنیدن.
۲. عاشورا در ظرف تاریخ به وقوع پیوست اما از تاریخ، بیرون زد و و بر فراز تاریخ نشست. شاعر، از «بیپایانیِ عاشورا» آغاز میکند که در متن ابدیّت، جاری خواهد بود؛ واقعهای که همچون خورشید بیغروب است و زوال و رفتن و تمامشدن برای آن معنا ندارد. واقعهها میآیند و میروند، اما عاشورا، نمیرود؛ چون در آن طیفِ نیمروز، محبوس نشده و تاریخ، عاجزتر از آن است که بتواند زنجیرِ زمان به پای زخمیِ عاشورا افکند و آن را از تداومِ حرکت بازدارد. و نهفقط آن واقعه، بلکه آن هفتاد و دو تن نیز، همچنان در حیات هستند؛ حیاتِ مستمر که با غروب روز عاشورا، پایان نخواهد یافت. چنین وضعی، از «ولایت» بر زمان حکایت دارد؛ چنانکه علامه طهرانی از مقام فنای اصحاب عاشورا سخن میگفت و بر این باور بود که این فنا، ولایت در پی دارد و اهل ولایت نیز، رفتنی و زوالیافتنی نیستند. ولایت از تکوینِ قدسیِ این عالَم حکایت دارد که پیوستن به آن، همصدایی و همداستانی با غایت خلقت است و چنین نسبتی به سبب ذات و سرشت الهیاش، در هیچ نقطه از زمان، متوقف نخواهد ماند. حسی که ما نسبت به عاشورا داریم، همانند چشمۀ تمامنشدنیای است که هیچگاه از طراوت و تازگی، بینصیب نمیماند. آن وضع تکوینی، چنین حاصلی دارد و به این واسطه، سرّ بقاء و دوام، آشکار میشود.
۳. عاشورا در ظاهر، پردۀ «کثرت» است؛ هفتاد و دو تن، در معرکۀ نبرد هستند و جرعۀ شهادت مینوشند و یکبهیک، مقام فنا را تجربه میکنند؛ هفتاد دو تن، یک طیف هستند در بستر طیف نیمروز. در یک سو، قطعههای روز و در سوی دیگر، قطعههای انسانی. اما این روایت، در ظاهر و پوسته، متوقف مانده و به باطن عاشورا، راه ندارد؛ عاشورا، فقط و فقط، تجلّی یک «حقیقت» است و آن حسین - علیهالسلام- است و دیگران، جملگی پرتوهایی از وجود ایشان هستند. آن طیف، در اثر تابش این پرتو واحد، شکل گرفته است و کثرتی است که در ریشه، اشاره به وحدت دارد و در نهایت نیز، دوباره همان وحدت را متجلّی خواهد کرد. پس عاشورا، آئینۀ وحدت است و حقیقت محض و منحصر را نمایش میدهد. اما از عاشورا که سر به بیرون مینهیم و به عالَم انسانی نظر میافکنیم، «هفتاد و دو ملّت» را میبینیم که طریق تعدّد و کثرت پیمودهاند و در تشتّت و تنش و تلاطم، غوطهورند. هفتاد و دو تن در عاشورا، جام وحدت سر کشیدند و یکی شدند و به مقام «معیّت وجودی» و «اتّحاد روحی» دست یافتند، اما خارج از گسترۀ عاشورا، هفتاد و دو ملّت پدید آمد که مَثَل تفرّق است. در این حال، هفتاد و دو ملت نیز همچون هفتاد و دو تن، چشم شیدایی به روی حسین باز میکنند و مجذوب حقیقت واحد میشوند. عالَم رؤیاییِ عاشورا، عالَم عشق و شیدایی و شیفتگی است و کثرت را برنمیتابد و آدمیان را در امتداد جذبۀ واحد، به سیر و شدن و صیرورت درمیآورد، اما عالَم بریده از عاشورا، چون بیگانه با حقیقت است، به وصال وحدت نیز نخواهد رسی
📚 نسخهی اصلی کتابهای استاد صاعدی را در اینجا بخوانید: 👇👇👇
شاهنامۀ عبودّیت.pdf
2.97M
🔻کتاب 55:
شاهنامۀ عبودیّت
🖊 سرودهی استاد عبدالعظیم صاعدی
🔴 فتنه گران به دانشگاها برمیگردند....
⏪شریفی زارچی استاد اخراجی فعال در فتنه جنبش فواحش نوشته: بازگشت من به دانشگاه شریف قطعی شد و پس از یک سال وقفه، از ترم پاییز درس خواهم داد
✍️ این برانداز فتنه گر هم بنام وفاق ملی به دانشگاه برگشت تا دوباره درس فتنه و آشوب و بی غیرتی به فرزندان این مملکت بدهد، اما عزیزان ما همچون آرمان علیوردی و روح الله عجمیان و....هیچگاه به خانه بر نمیگردند....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویری ببینید از کمین نیروهای مقاومت برای سربازان صهیونیست
@Farsna
پزشکیان در دیدار وزیر خارجۀ قطر: حامیان رژیم صهیونیستی رژیم را وادار به توقف نسلکشی کنند
🔹در غزه هر ساعت و دقیقه حقوق انسانی و همه قواعد حقوقی بینالمللی نقض میشود اما کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر که گاهی برای محاکمه یک فرد، فریاد سر میدهند، در برابر این جنایات نهتنها سکوت میکنند که حتی از بانی این جنایات و نسلکشی حمایت نیز میکنند.
🔸وزیر خارجۀ قطر: روی نقشآفرینی سازندۀ ایران در حل مسئلۀ غزه بهعنوان یک بازیگرِ همواره حکیم و مسئول حساب میکنیم.
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صهیونیستها چقدر برای شکستن دیوار صوتی در آسمان لبنان هزینه میکنند؟
@Farsna
✅ فراخوان ثبت نام Research PLUS با همکاری 5 دانشگاه مطرح کشور برای اولین بار💥
🔹به همراه آموزش کامل ابزارهای موثر #هوش_مصنوعی در نگارش مقالات و متون علمی
🔹دوره ای کم نظیر برای دانشجویان تمامی مقاطع و رشته ها، معلمان، دبیران و اساتید جوان
🔷 ارائه 5 #مدرک_معتبر مجزا در زمینه های مختلف در پوستر
🔹به مدت 25 ساعت و به صورت #مجازی (ثبت نام محدود)
🌎 تدریس توسط تعدادی از #دانشمندان برتر جهان (نویسندگان صدها مقاله ISI و داوران بهترین مجلات جهان)
♻️آموزش رایگان روزانه ابزارهای هوش مصنوعی در کانال
🔰لینک کانال در ایتا و تلگرام :
🆔️@researchplus2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
▫️دانشگاه جامع امام حسین (ع)
🌐 https://Www.ihu.ac.ir
▫️پیامرسان بله، ایتا و روبیکا:
🆔 @ihu_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پخت برنج از راه دور!
🔹چینیها یک دستگاه پلوپز ساختهاند که از راه دور با فرمان کاربر فعال میشود و برنجی که از قبل در مخزن دستگاه گذاشتهاید را میپزد.
@Farsna
فقط لیدرها میتوانند به ورزشگاهها بوق ببرند
🔹رئیس دپارتمان مسئولیتهای اجتماعی فدراسیون فوتبال: این را بهعنوان یکی از الزامات در نظر گرفتیم که دیگر بوق به ورزشگاه نیاید. AFC و فیفا هم اعتقاد دارند این صداها منجر به آسیب رسیدن به گوش میشود.
🔹قرار است ورود بوق بهجز برای لیدرها و مشوقان رسمی باشگاهها ممنوع شود تا همه لذت بیشتری از فوتبال ببرند.
🔹بهجز تولیدکنندگان و فروشندگان بوق کسی با این ممنوعیت مخالف نیست.
@Farsna
ژنرال صهیونیست: حزبالله یک جنگ فرسایشی را به ما تحمیل کرده است
🔹یسرائیل زیو: حزبالله یک جنگ فرسایشی طولانیمدت را بر اسرائیل تحمیل کرده و دهها شهرک در معرض ضربات این حزب قرار دارند و حمله به آنها به یک روال عادی و روزمره تبدیل شده است.
🔹این حملات که با سکوت دولت اسرائیل همراه است و اذعان به از بین رفتن قدرت بازدارندگی اسرائیل است.
@Farsna
پزشکیان: بنا نداریم همۀ مدیران را تغییر دهیم
🔹برای عبور از چالشها، کشور باید با روشهای علمی اداره شود. ما معتقدیم که هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که راهحل برونرفت از آن وجود نداشته باشد.
🔹ما بنا نداریم همۀ مدیران کشور را با برچسبهای مختلف تغییر دهیم، بلکه معیار ما شایستهگزینی براساس شاخصهای تعیین شده است.
🔹طبیعتا اگر مدیری در ارزیابیها رتبه قابل قبولی کسب کرد، باقی خواهد ماند و مدیرانی که بدون تخصص و شایستگی منصوب شدهاند، کنار گذاشته خواهند شد.
@Farsna
سخنگوی پلیس فرانسه: مدیرعامل تلگرام به همکارینکردن برای رسیدگی به جرائم سایبری و مالی موجود در تلگرام متهم است.
@Farsna
حملۀ حزبالله به اراضی اشغالی
🔹منابع خبری گزارش دادند که همزمان با نشست رؤسای ستادهای مشترک ارتشهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، نیروهای مقاومت لبنان حملات گسترده پهپادی و موشکی به شمال مناطق اشغالی انجام دادند.
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقوع انفجار در تلآویو
🔹کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی بهنقل از شاهدان عینی از وقوع یک انفجار در تلآویو خبر داد. منابع عبری میگویند که هنوز علت و ماهیت انفجار مشخص نیست.
@Farsna
وقوع انفجار در تلآویو
🔹کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی بهنقل از شاهدان عینی از وقوع یک انفجار در تلآویو خبر داد. منابع عبری میگویند که هنوز علت و ماهیت انفجار مشخص نیست.
@Farsna
ادامه مذاکرات آتشبس غزه در قاهره
🔹سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد گروههای مذاکرهکننده هماکنون درحال دیدار در قاهره برای رایزنی دربارۀ آتشبس غزه هستند.
@Farsna
ادامه مذاکرات آتشبس غزه در قاهره
🔹سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد گروههای مذاکرهکننده هماکنون درحال دیدار در قاهره برای رایزنی دربارۀ آتشبس غزه هستند.
@Farsna
پزشکیان: با شکلی که داریم پیش میرویم، تهران در سالهای آینده قابل زندگی نخواهد بود
🔹در آینده در تهران آب و منابع آن را چگونه میخواهیم تأمین کنیم؟ تهران را طوری توسعه دادهایم که نمیتوانیم در آینده فضای خوبی برای زندگی در آن داشته باشیم.
🔹معتقدم ما میتوانیم برای مشکلات راه پیدا کنیم، اما اول باید اراده کنیم. نباید سر چیزهای بیخودی با هم دعوا کنیم. میتوانیم با پیروی از سند چشمانداز بهترین شویم.
🔹هر کسی در این کشور برای عزت و سربلندی کشور تلاش کند با ماست، حتی اگر به ما فحش دهد. ممکن است کسی از قیافه، اخلاق و سلیقۀ من خوشش نیاید، اما برای این مملکت افتخار خلق کند، باید منت او را بکشیم.
@Farsna
پزشکیان: با شکلی که داریم پیش میرویم، تهران در سالهای آینده قابل زندگی نخواهد بود
🔹در آینده در تهران آب و منابع آن را چگونه میخواهیم تأمین کنیم؟ تهران را طوری توسعه دادهایم که نمیتوانیم در آینده فضای خوبی برای زندگی در آن داشته باشیم.
🔹معتقدم ما میتوانیم برای مشکلات راه پیدا کنیم، اما اول باید اراده کنیم. نباید سر چیزهای بیخودی با هم دعوا کنیم. میتوانیم با پیروی از سند چشمانداز بهترین شویم.
🔹هر کسی در این کشور برای عزت و سربلندی کشور تلاش کند با ماست، حتی اگر به ما فحش دهد. ممکن است کسی از قیافه، اخلاق و سلیقۀ من خوشش نیاید، اما برای این مملکت افتخار خلق کند، باید منت او را بکشیم.
@Farsna
آمریکا: ایران همچنان آمادۀ حمله به اسرائیل است
🔹سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری مدعی شد که تهدیدهای ایران علیه اسرائیل کاهش نیافته است.
🔹کربی در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: «مجبوریم فرض را بر این بگذاریم که ایران همچنان آماده حمله به اسرائیل است.»
@Farsna