💢عزاداریهای دروغین
🔹«رضاخان برای اجرای سیاستهای [استعمار] میبایست میان علما و مردم موقعیت خوبی به دست میآورد و اگر علما، مردم و مجلس از نیات واقعی وی آگاه میشدند، او را در اجرای برنامههایش ناکام میگذاشتند...یکی از مواردی که #رضاخان میتوانست از احساسات مردم سوء استفاده کند و خود را متدین نشان دهد، عزاداری امام حسین علیهالسلام بود. حسن اعظام قدسی (از رجال دوره رضاخان) در خاطراتش هنگام ذکر وقایع سال 1301ش/ 1341ق مینویسد:
🔸سردار سپه پس از موفقیتهای فوقالذکر به فکر افتاد که حالا باید توجه مردم را به خود جلب و معتقد به خود نماید و بهترین راه هم اعمال مذهبی، خاصه عزاداری است که عامه طبقات متوجه خواهند گردید. من الاتفاق #ماه_محرم که عموم مردم مشغول عزاداری [هستند] و مجالس در تمام تهران دایر است.
🔹سردار سپه روز دهم محرم (عاشورا) دسته قزاق [را] با یک هیأت از صاحب منصبان در جلو و افراد با بیرقها و کتل با نظم و تشکیلات مخصوص از قزاقخانه حرکت [دادند و از] میدان توپخانه، خیابان ناصریه به بازار آمده، صاحبمنصبان در جلو و جلوی آنها سردار سپه با یقه باز و روی سرش کلاه و غالب آنها به سرشان گل زده بودند و پای برهنه وارد بازار شدند و دسته سینهزن از افراد، چند قدم ایستاده، نوحهخوان میخواند و افراد سینه میزدند.
🔸پر واضح است که مشاهده این حال در مردم خوشباور خالی از تأثیر نبود و شخص #وزیر_جنگ از این پس بین عامه مردم یک شخص مذهبی و مخصوصا پابند به عزاداری که ایرانیان خیلی به آن علاقهمند میباشند معرفی شده و ایشان شبها نیز به مجالس روضه اصناف میرفت و در مجالس روضه آنان شرکت میجست. بعضی از وعاظ و روضهخوانها روی منابر از او تعریف و او را دعا میکردند. مردم از زن و مرد متوجه میشدند که وزیر جنگ به روضه میآید و نویسنده خود چه در خیابان ناصریه و چه در مسجد شیخ عبدالحسین (ترکها) دسته قزاق را به طوری که ذکر شد (وزیر جنگ در جلو سینهزنها) مشاهده نمودم.»(فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص19-18)
◀️« #آیتالله_بدلا نیز در خاطرات خود درباره مراسم عزاداری در تهران مینویسد:
یکی از خاطراتی که... به یاد دارم، مربوط به ایام عاشوراست... یکبار در شب #شام_غریبان اطلاع دادند که دستهای از قزاقها قرار است در مراسم روضه شرکت کنند،... معروف بود که میگفتند در این دسته یک سر سوزن ضعف و سستی و بینظمی وجود ندارد. خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر میزد و در حالی که در عزای امام حسین علیهالسلام گل به پیشانی مالیده بود قزاقها را مرتب میکرد...
⚫️رضاخان مقابل آقا سید کمالالدین [یکی از علمای بزرگ تهران] روی زمین نشست و گفت: این قزاقها همه، یاران شما و #امام_زمان هستند و آمدهاند تا سربسپارند و از دعای خیر شما بهرهمند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا اینها به اسلام و مملکت خدمت کنند ما که وارد #بیت_علما میشویم هدفمان این است که وابستگی خودمان را به مردم و علما اثبات کنیم. خلاصه رضاخان مضمون این جملات را با یک لحن عوامفریبانه به زبان آورد.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص22)
🔸« عبدالله مستوفی نیز نقل میکند:
این اقدامات... به قدری #سردار_سپه را در نظر عامه آخوندان و آخوندمنشان محبوب کرد که مجلسیان را هم که هیچ معتقد به این کارها نبودند به فکر باز کردن دکان وجاهت بغل دکان سردارسپه انداخت و آنها هم از 11 تا 13 محرم به مباشرت ارباب کیخسر [زردشتی] در مجلس، عزاداری برپا کردند و مثل سردار سپه طاقه شال به علمهای دسته محلات بستند و بر روضهخوانها پاکتهای وزن سنگین قیمت تقدیم داشتند و اگر موقع نگذشته بود شاید دسته هم راه میانداختند.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص23-22)
🔹« مرحوم #آیتالله_شاهآبادی به کرات به #آیتالله_مدرس میفرمود: این مردک الان که به قدرت نرسیده است چنین به دستبوس علما و مراجع میرود و تظاهر به دینداری میکند و از محبت اهلبیت دم میزند لکن به محض آنکه به قدرت رسید به علما پشت میکند و اول کسی را هم که لگد خواهد زد خود شما هستید.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص24)
⚫️عزاداریهای افراد را باید بر اساس اعمال و رفتارشان صحتسنحی کرد. سیاستمداری که در عزای حسین بن علی علیهالسلام شرکت میکند ولی #صلحنامه_عمرسعد را امضا میکند عزادار اباعبدالله الحسین نیست. او عزای قدرت دارد و هیئت حسینی را وسیلهای برای رسیدن به آن میبیند.
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
@tollabolkarimeh 🌷
◾️ گریه بر سید الشهدا(علیهالسلام)از نماز شب بالاتر است
آیت الله العظمی بهجت(ره)
▪️ فضیلت بکاء بر سیدالشهدا(علیهالسلام)بالاتر از نماز شب می باشد؛ زیرا نماز شب عمل قلبی صرف نیست، بلکه کالقلبی است، ولی حزن و اندوه و بکاء، عمل قلبی است، بهحدی که بکاء و دمعه (اشک چشم) از علائم قبولی نماز وتر است.
در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۱۶
@tollabolkarimeh 🌷
❌ امروز نمی توانیم 《حق الیقین》 و 《حیاه القلوب》 مرحوم مجلسی را تجویز کنیم، به درد مردم نمیخورد/ آن مضمون را به زبان امروزه بنویسید ❌
🔴 یک روز مرحوم مجلسی(رضوانالله علیه) در کتاب «حقالیقین» و «عینالحیاة» و امثال اینها، #اخلاق و #عقاید_دینی را با همان زبانِ خودش میگفت و دنیایی را به تفکر اعتقادىِ شیعی نزدیک میکرد. شما خیال نکنید که این کتب مجلسی بیهوده نوشته شده است؛ نخیر، پایههای تشیع را - در آن زمانی که تشیع در کشور ما تازه بود - همین کتابها قرص کرده است. به کتابهای «حیاةالقلوب» و «حقالیقین» و «عینالحیاة» مجلسی به چشم حقارت نگاه نکنید و نگویید اینها چه اثری دارد؛ نخیر، اینها یک روز خیلی اثر داشته است.
✴️ مجلسی وقتی آمده است که در همان شهر، یک قرن و نیم قبل از آن، برای اینکه مردم را به عقاید شیعه وادار کنند، چه کارهای حتّی غیرانسانی یی کرده بودند؛ مجلسی و امثال او آمدند این عقاید را در دلهای مردم محکم کردند. آن روز آن مطالب به درد میخورد؛ اما #امروز من و شما نمیتوانیم «حقالیقین» و «حیاةالقلوب» را تجویز کنیم؛ بگذارید در قفسه به عنوان تاریخ بماند؛ اگر #هنر داریم، آن مضمون را با #زبانِ_امروز بنویسیم. بنده امروز «حقالیقین» و «حیاةالقلوب» را برای مردم تجویز نمیکنم؛ به درد مردم نمیخورد. ممکن است خیلی از شماها اصلاً «حقالیقین» را نخوانده باشید؛ اما بنده خواندهام. «حیاةالقلوب»، «حقالیقین»، «عینالحیاة» - این کتب فارسی مرحوم مجلسی - پُر از مطلب است؛ اما نه مطلب باب #جوان_امروز؛ نه مطلب باب #تفکر_روشنفکرىِ_امروز که در زمان مجلسی از این حرفها عین و اثری نبود.
۱۳۷۰/۱۲/۰۵
#امام_خامنه_ای
#نیاز_امروز
@tollabolkarimeh 🌷
❓ #سؤال: گاهی انسان به خود اجازه منبر رفتن نمیدهد، چون میداند به تمام آنچه میگوید، عمل نمیکند. آیا این کار درست است؟
🔴 #جواب: یک نفر را به راه آوردن، یک سنی را شیعه کردن، یک کافر را مسلمان نمودن، از #اهم_واجبات است، چه ربطی به فاسق بودن انسان دارد؟! از این گذشته، آنچه را که دیگران نمیتوانند بگویند، بگوید. مانند فضائل اهلبیت علیهمالسلام، تا گفتارش بر خلاف کردارش نباشد.
📖 در محضر بهجت، ج۲، ص۴۰۸
#آیت_الله_بهجت
#تبلیغ
@tollabolkarimeh 🌷
💢منع زنان برای ورود به ورزشگاهها تبعات منفی بیشتری دارد
✔️حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی بحرالعلوم، رئیس مؤسسه فقه اجتماعی:
🔹فقیه نمیتواند حکم کند که زنان به ورزشگاه بروند یا نروند، این مسئله درست است یا درست نیست؛ زیرا بخش اعظمی از آن مسئله عرفی و مدیریتی است.
🔹به طور کلی حضور زنان در ورزشگاهها هیچ مشکلی ندارد و اگر موانعی هست که میتواند سبب محرمات شود، باید از سوی مسئولان برطرف شود.
🔹برخلاف برخی نگاههای موجود که که حضور زنان در ورزشگاهها سبب یا زمینهساز بروز برخی گناهان، فحاشیها و مشکلات میداند، برخی معتقدند که حضور زنان به ویژه اگر به صورت خانوادگی باشد، چه بسا باعث آرامش بیشتر فضای ورزشی و ورزشگاهها شود.
🔹باید تکلیف کار خود را بدانیم، بحث کلیتر از این مباحث است؛ زیرا هرقدر جامعه را با منعهای بدون پشتوانه روبرو کنیم آثار منفی بیشتری دیده خواهد شد.
نقل از اجتهاد
@tollabolkarimeh 🌷
اربعین را روایت کنید...
✅به همت اداره کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران و با هدف تولید آثار تصویری متنوع با موضوع اربعین حسینی علیه السلام فراخوان عکس اربعین برگزار میشود.
✅علاقه مندان به شرکت در این فراخوان میتوانند عکس های خود از مراسم پیاده روی اربعین سال های گذشته را حدکثر تا ساعت 24 روز 19 شهریورماه 1398 مصادف با شام عاشورا 1441 با مراجعه به کانال معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران به نشانی https://eitaa.com/farhangi_whc ارسال نمایند.
✅شایان ذکر است تصاویر تولید شده با نام صاحب اثر در فضای مجازی، سایت معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران و نیز سایر رسانه ها منتشر خواهد شد.
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سخنان شگفت انگیز شیخ عدنان مفتی وهابی عربستانی درباره ی امام حسین (ع) و سرگردانی مجری در برنامه تلویزیونی
⁉️ آیا او شیعه شده است.
@tollabolkarimeh 🌷
💢 چرا شیعیان در دهه اول و قبل از شهادت سیدالشهدا(ع) عزاداری میکنند؟
📌 متن زیر پاسخ محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و تاریخپژوه در مورد شبههای در بحث عزاداری است که در ادامه میخوانید؛
📝 سوال و شبههای مطرح شده به این عنوان که چرا شیعیان در دهه اول محرم و از روز اول محرم شروع به عزاداری میکنند در حالی که امام و یارانش هنوز به شهادت نرسیدهاند و آن واقعه جانسوز در روز دهم محرم و در روز عاشورا اتفاق افتاده است؟
✍️ درست است که فاجعه کربلا در روز دهم محرم اتفاق افتاده اما ما با توجه به سیره امامان خود و برای عرض ادب به امام حسین(ع) و شهیدان کربلا از روز اول محرم عزاداری میکنیم چراکه در نقلهای تاریخی و حدیثی داریم که همین که ماه محرم فرا میرسید امامان ما دیگر لبخندی بر لبشان دیده نمیشد و حزن و اندوه آن ذوات مقدس را فرا میگرفت و عزادار بودند و این عزاداری در روز عاشورا به اوج میرسید.
✍️ با توجه به محدودیتهایی که برای آن امامان از سوی دستگاههای خلافت ایجاد شده بود، ائمه در خانه خود عزاداری میکردند و شُعرایی را دعوت میکردند و آنها با سرودن اشعاری حزین در مصیبت بزرگ شهادت امام حسین(ع)، فضای حزین و سوگواری را پدید میآوردند و ائمه و خانوادههای ایشان به عزاداری میپرداختند.
✍️ لذا چون روش ائمه در بزرگداشت شهادت امام حسین(ع) از اول محرم بوده است شیعه هم با تأسی به سیره پاک آن ذوات مقدس از اول محرم عزاداری خود را آغاز میکند.
نقل از مفتاح
@tollabolkarimeh 🌷
❓سوال:
قمه زدن چه حکمی دارد ؟
🔸آیت الله خامنه ای(دام ظلّه):
قمه زنى علاوه بر اینكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقهاى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شكل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنابراین در هیچ حالتى(چه پنهان و چه آشکار) جایز نیست. (رساله اجوبه، سوال ۱۴۶۱)
🔸آیت الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
قمه زنی قطعا حرام است و باید از انجام اعمالی که موجب وهن مذهب و یا آسیب به بدن می شود اجتناب کرد .
🔸آیت الله سیستانی(دام ظلّه):
باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند اجتناب شود .
🔸آیت الله فاضل لنکرانی(ره) :
توجه به گرایشی كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اكثر نقاط جهان پیدا شده است و ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام، شناخته میشود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان، حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ به گونهای عمل شود، كه موجب گرایش بیشتر و علاقهمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مسئله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلكه به علت عدم قابلیت پذیرش، و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است، شیعیان علاقهمند به مكتب امام حسین ـ علیه السلام ـ از آن خودداری نمایند؛ و چنان چه در این مورد، نذری وجود داشته باشد؛ نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.
🔸آیة الله جوادی آملی(دام ظلّه):
چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود.
🔸آیت الله بهجت(ره):
ازهرعملی كه باعث وهن به تشیع می شود باید پرهیز نمود.
🔸آیت الله نوری همدانی(دام ظلّه) :
قمه زدن اشکال دارد.
🔸آیة الله مظاهری اصفهانی(دام ظلّه):
قمه زدن و مانند آن جائز نیست.
🔸آیة الله سید كاظم حائری(دام ظلّه):
خرافاتی مانند قمه زنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است.
🔸آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
عزاداران محترم و متعهد به جای اینکه قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنها را به مخاطره می اندازند بکوبند . خداوند توفیق بیشتر برای پیمودن این راه به همه ی مسلمانان عنایت بفرماید.
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کدام مرجعِ تقلیدِ واقعی، جُرأت داره بِگه : قَمه زَنی جایز است؟
@tollabolkarimeh 🌷