14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆به مناسبت فرارسیدن #روز_جهانی_کتاب 📚 / ۲۳ آوریل🔰
🎬 مستند گنجینه، معرفی دو اثر خطی ارزشمند از آثار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه، موجود در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی
✍ روز جهانی کتاب یک رویداد سالانه است که در ۲۳ آوریل، برگزار میشود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است. در سال ۱۹۹۵ میلادی، یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته شود. این روز همچنین مصادف با سالگرد درگذشت ویلیام شکسپیر است.
ایده اعلام این روز به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلف، اولین بار در کاتالونیا نشأت گرفت. آنجا در روز ۲۳ آوریل، روزی به نام سن ژورژ، به ازای هر کتاب که فروخته میشود یک شاخه گل رز، به خریدار کتاب هدیه داده میشود. موفقیت روز جهانی کتاب براستی بیش از هر چیز، به حمایت کلیه گروههای ذینفع از این روز بستگی دارد. این گروهها عبارتاند از: نویسندگان، ناشران، محققین، صحافان، معلمان، کتابداران، کتاب بازان، کتابخانه ها، کتاب موزه ها، مؤسسات خصوصی و دولتی، سازمانهای غیردولتی و رسانههای عمومی، بخصوص نوشتاری. که با بسیج و دور هم جمع شدن این روز را پاس می دارند ....
/شهید رابع
@tollabolkarimeh 🌷
⚡زوایهی متفاوت از ماجرای سیدحسن آقامیری
«نظارت استصوابی مردمی بر روحانیون»
✏ محمد لیاقت/حوزه علمیه قم
🔹 سوره ی بقره
وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لا يَعْلَمُونَ الْكِتابَ إِلاَّ أَمانِيَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَظُنُّونَ (78) فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ (79)
برخی از یهودی ها، بی سوادهایی اند که تصور می کنند، معارف کتاب خدا در حدّ آرزوهای پوچ آنهاست و آنها فقط پيرو گمان و خیالات خویش اند [نه تحقيق و علم](78) [ولی] وای بر عالمانشان که دست نوشته هایی آماده می کنند و آن وقت می گویند:«این نوشته ها از طرف خداست!» تا با فروختنش مبلغ ناچیزی به جیب بزنند. پس وای بر آن ها با این دست نوشته هایشان و وای بر آنها با چیزی که از این راه به دست می آورند! (79)
🔹 در تفسیر آیات مذکور حديثى از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه داراى نكات بسیار قابل ملاحظه است:
" مردى به امام صادق علیه السلام عرض كرد با اينكه عوام يهود اطلاعى از كتاب آسمانى خود جز از طريق علمايشان نداشتند، چگونه خداوند آنها را نسبت به تقليد از علماء و پذيرش از آنان مذمت مىكند؟!آيا عوام يهود با عوام ما كه از علماى خود تقليد مىكنند تفاوت دارند؟ ...
امام فرمود: بين عوام ما و عوام يهود از يك جهت فرق و از يك جهت مساوات است، از آن جهت كه مساوى هستند خداوند عوام ما را نيز مذمت كرده همانگونه كه عوام يهود را نكوهش فرموده.
🔹 اما از آن جهت كه با هم تفاوت دارند اين است كه عوام يهود از وضع علماى خود آگاه بودند، مىدانستند آنها صريحا دروغ مىگويند، حرام و رشوه مىخورند و احكام خدا را تغيير مىدهند، آنها با فطرت(؛معارف قلوبشان) خود اين حقيقت را دريافته بودند كه چنين اشخاصى فاسقند و جايز نيست سخنان آنها را در باره خدا و احكام او بپذيرند، و سزاوار نيست شهادت آنها را در باره پيامبران قبول كنند، به اين دليل خداوند آنها را نكوهش كرده است (ولى عوام ما پيرو چنين علمايى نيستند).
و اگر عوام ما از علماى خود فسق آشكار و تعصب شديد و حرص بر دنيا و اموال حرام ببينند هر كس از آنها پيروى كند مثل يهود است كه خداوند آنان را به خاطر پيروى از علماى فاسق نكوهش كرده است،
فاما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدينه، مخالفا على هواه، مطيعا لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه.
🔹 نسبت و مناسبات نظارتی بین مردم و روحانیون به عنوان علمای دین، مطلبی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
دیدگاه ها و مطالب منتشر شده در رابطه با نسبت سنجی میان وظایف متقابل روحانیت و مردم، بیشتر در جهت تبیینِ وظایف و رسالات روحانیون نسبت به هدایت مردم بوده است تا وظایف مردم نسبت به روحانیون و علما.
🔹 مسئله ی بسیاری مهمی که به نوعی در لایه و افقی، ضامنِ صیانت دین و به تبع آن حفظِ عالمان و جامعه ی دینی از اوهام و انحرافات است، مسئله ی تعاملِ مسئولانه ی مردم با روحانیون و نهاد روحانیت است.
🔹 مواجهه ی مسئولانه ی نظارتی مردم با سازمان روحانیت و روحانیون، تعاملی است که بر معیارِ تقوا و خداترسی مردم(پاکی و صداقت در عمل و گرایشات) و ثانیا مبتنی بر فهم مردم از محکمات و اصول قطعی دین می باشد و این حدّ از فهم و درک، می تواند معلول درک قطعی عقلی و فطری(معارف قلوب) خود مردم یا معلولِ رجوع به گفتار و رفتار اولیاء و علمای راستین دین باشد.
🔹 باتوجه به آیه ی مذکور و حدیثی که در ذیل آن وارد شده است به علاوه ی احادیث دیگری که در ارتباط با این موضوع است، می توان مدعی شد که در لایه و سطحی از تعامل و ارتباط مردم با روحانیون، مردم به عنوان مخاطب تبلیغی روحانیون، موظف به داشتن رویکردی نه صرفا تقلیدی و چشم بسته بلکه رویکردی تحقیقی برای احراز تقوا و عدم مخالفت رفتار و دیدگاه علما و روحانیون، با اصول و معارف فطری و عقلی قطعی هستند؛ رویکردی که نهایتا به انتقاد و انکار روحانیونی منجر شود که در مقام عمل و نظر نافی محکمات دینی هستند.
🔸 مشاهده متن کامل یادداشت:
http://mobahesat.ir/22884
@tollabolkarimeh 🌷
💢 نظر فقهی آیت الله نوری همدانی در مورد روزه مومنین در ماه رمضان با توجه به بیماری كرونا
🔹 روزه یكی از اعمال واجبی است كه برای افرادی كه شرائط آن را دارند واجب است مگر اینكه در سفر و یا بیمار باشند و یا اینكه در وضعیتی باشند كه اگر روزه بگیرند خوف آن را داشته باشند كه بیمارشوند و یابیماریشان تشدید گردد.
🔹 به نظر اینجانب ملاك خوف از بیماری، یا تشدید بیماری است و خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد یا پزشك متعهد و متدین تشخیص دهد که در چنین شرایطی وجوب روزه برداشته خواهد شد و اگر فرد روزه بگیردعمل حرام انجام داده است.
🔹 همانطور كه اگرسالم باشد و خوف ضرر و بیماری نداشته باشد واجب است روزه بگیرد و ترك آن كفاره دارد.
🔹 اگركسی هم به هر عنوان نمیتواند روزه بگیردحق روزه خواری را درجامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است./اجتهاد
@tollabolkarimeh 🌷
✍️ بیانیه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی درباره روزهداری امسال
◽️۱- افرادی که از توانایی و سلامت جسمی برخوردارند، واجب است فریضه روزه ماه رمضان را بجای آورند.
◽️۲- کسانی که مبتلای به بیماری کرونا هستند، با توجه به لزوم مراعات توصیههای پزشکی و مراقبتهای ویژه و عدم توانایی روزهداری، بالطبع روزه بر آنها واجب نیست.
◽️۳- کسانی که از سلامت و توانایی کامل برخوردار نیستند، اگر روزه برای آنها ضرر دارد، نباید روزه بگیرند.
امّا درمورد خوف ابتلای به بیماری کرونا که در فتوای برخی از مراجع تقلید نیز به آن اشاره شده؛ یادآوری سه نکته حائز اهمیت است:🔻
◽️اولاً: ترس از مبتلا شدن به بیماری کرونا باید مستند به روزه گرفتن باشد؛ پس اگر خوف، ارتباطی به روزه نداشته باشد و در غیر ماه رمضان هم که بنای روزهداری نیست، چنین خوفی وجود داشته باشد، این خوف اعتباری ندارد و مجوز روزه خواری نیست؛
◽️ثانیا:ً ترس باید منشأ عقلایی داشته باشد؛ یعنی عقلای این امر، باید این خوف را معتبر بدانند؛ یعنی روزه را سبب ابتلای به بیماری کرونا یا عدم بهبودی آن یا طول کشیدن درمان یا شدت آن یا بازگشت آن بدانند. در حالی که پزشکان حاذق نظری غیر از این دارند و مدعی هستند که روزه برای افراد سالم نه تنها سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن نمیشود، بلکه سبب تقویت آن نیز خواهد شد. لذا افراد سالم باید روزه بگیرند و ترس از ابتلای به بیماری کرونا که روزه سبب آن نیست مجوز روزهخواری نمیشود؛
◽️ثالثاً: چنانچه شخص خاصی بداند یا احتمال عقلایی بدهد که روزه گرفتن برای او ضرر دارد نه تنها روزه بر او واجب نیست بلکه صحیح هم نخواهد بود و این یقین یا احتمال شخص، مجوز روزه خواری برای عموم نیست.
❗️توجه! چنانچه فرد یا افرادی به هر دلیلی روزه بر آنها واجب نباشد، شرعاً مجاز به روزه خواری علنی در ملأ عام نیستند و این عمل حتی برای افراد معذور نیز حرام قطعی است.
متن کامل:👇
https://hawzahnews.com/news/896842
@tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از طلاب الکریمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چقدر شنیدن این حرفا لازمه برامون
اگر بوی خدا نگیریم باختیم...
@tollabolkarimeh 🌷
#رایگان
🔊 کتاب صوتی خاطرات خودگفته رهبر انقلاب؛ «خون دلی که لعل شد» منتشر شد.
🌀کتاب صوتی «خون دلی که لعل شد»، ترجمهی فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» زندگینامهی رهبر معظّم انقلاب، به همت انتشارات انقلاب اسلامی تولید و منتشر شد.
⚜این کتاب شامل بیان حکمتها، درسها و عبرتهایی است که به فراخور بحثها بیان شده و هر کدام از آنها میتواند چراغ راهی برای آشنایی مخاطب کتاب بویژه جوانان عزیز با فجایع رژیم منحوس پهلوی، و همچنین سختیها، مرارتها و رنجهای مبارزان و در مقابل، پایمردیها، مقاومتها، خلوص و ایمان انقلابیون باشد.
نسخه صوتی کتاب حاضر در 14 فصل به مدت زمان 550 دقیقه (9ساعت و 15 دقیقه) با فرمت mp۳ ضبط و عرضه شده است.
📲 لینک دانلود:
https://b2n.ir/787678
@tollabolkarimeh 🌷
✅عظمت روحانیت در سایه انقلاب
◽️من خوب یادم هست وقتی که طلبه شدم خودم هم درک می کردم که مردم به روحانی به چشم گدای سربار جامعه و کسی که فایدهای برای جامعه ندارد و احیاناً ضرر دارد.
📟خود بنده وقتی میخواستم طلبه بشوم، دوستان، فامیلها، آشناها هم به خودم هم به پدرم میگفتند چرا میگذاری بچهات گدا شود؟! آخوندی یعنی گدایی! حتی متدینی که وجوهات به آخوندها میدادند، آنها هم به این چشم میدادند.
❇️خدا به برکت انقلاب اسلامی و برکت خونهای شهدا و رهبری امام آنچنان عزتی به ما بخشید که یک معمم در کشورهای خارجی هم مردم به احترام امام به او احترام میگذاشتند.
«بیانات در پنجمین دوره بصیرت روحانیون ندسا، ۱۳۸۴/۰۲/۱۷»
#علامه_مصباح/فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷
🔰 عدالت پیشینی و پسینی
🔷 مفهوم سکولار عدالت یا عدالت عینی در زندگی فردی ، به رعایت حقوق و مقررات از سوی فرد مربوط میشود که از دو مرحله تکاملی عبور میکند: در مرحله ابتدایی تنها به خاطر ترس از مجازات و پرهیز از کیفربینی است که شخص به وظایف خود عمل میکند. در مرحله تکاملیافته بعدی است که انسان به رفتار عادلانه خو میگیرد و آن را نه از روی ترس، بلکه با درک و اعتقاد به درست بودن آن، انجام میدهد.
🔶 در این نگرش، ارزشمندترین چیزی که انسان کسب میکند، رهیافت فایدهگرایانه آن است. در تفکر سکولار، عدالت در بالاترین مرتبه به این دلیل رعایت میشود که عادت انسان شده و انسان بدان خو گرفته است. در این دیدگاه، رفتار عادلانه امری پسینی است که در اثر فشارها و هنجارهای اولیه در مرحله ابتدایی به وجود میآید و انسان خود را با آن منطبق میکند.
♦️اما در منطق اسلامی، رفتار عادلانه از امری ذاتی و پیشینی منبعث است و کنشهای فرد از درونمایهای نشأت میگیرد که وی را با رغبت به سوی آن کنشها کشانده است. این درونمایه نه بر اثر فشارهای ساختاری یا هنجارهای اجتماعی بلکه بر اثر آموزشهای عقیدتی و اهتمام به بنیانهای معرفتی باورها به وجود آمده است.
📖کتاب گفتمان عدالت در انقلاب اسلامی، نوشته سید حسین فخرزارع
#عدالت
@tollabolkarimeh 🌷
🔴این تصویر مصلی تهران هست.
پر شده از مواد غذایی بسته بندی شده برای نیازمندان.
مردمی که جلوی دشمناشون سفت و سخت ایستادن
بین همدیگه با مهربانی رفتار میکنن.
بسیج عهدهدار این کار بزرگ شده تا کمکهای مردمی برسه به دست افرادی که واقعا مستحق هستن.
پ.ن:
آنچه مردم و مسئولان باید بدانند؛
به یکدیگر رحم كنید تا خداى متعال به شما رحم كند
@tollabolkarimeh 🌷
هزینه بیمارستان ،تعداد ۲۰ نفر از بیماران که توانایی پرداخت نداشته اند پرداخت گردید
@tollabolkarimeh 🌷