eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
237 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
14.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شورای عالی شهرسازی اصلی‌ترین چالش‌ ساخت مسکن در کشور! سعید شعرباف، کارشناس مدیریت شهری: 📌شورای عالی شهرسازی، انحصاری‌ترین شورای عالی در کشور است. 📌مشکل احتکار زمین چالش جدی است و از ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
آیت‌الله میرباقری: 🔻 این مدل شهر کنونی حتماً با یک الگوی مسکن و یک الگوی تغذیه و یک الگوی روابط اجتماعی و یک فرهنگ خاصی سازگار است؛ مثلاً آپارتمان‌های کنونی متناسب با یک روابط خانوادگی و عشیره‌ای بزرگ نیست بلکه متناسب با خانوادۀ سلولی غربی است. همچنین این الگوی مسکن متناسب با یک زوجی است که زندگی کاری مفصلی بیرون از منزل دارند و نشاط و انبساط خود را نیز در یک روابط خاصی گذرانده‌‌‌‌اند و در آخر برای رفع خستگی نیاز به یک پارکینگ برای استراحت دارند تا دوباره صبح سرکار بروند. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هر دو تصویر فوق مربوط به عمارتی حکومتی و به عبارتی دیپلماتیک است. تصویر سمت چپ مربوط به ساختمان مجلس شورای اسلامی و ساختمان سمت راست مربوط به محل اجلاس D8 در کشور مصر است. در بناهای این‌چنینی علاوه بر اینکه طراح و سازنده بایستی به هویت ملی و ریشه‌های تاریخی خود اشراف کامل داشته باشد، سفارش دهنده (دولت‌ها) نیز معمولا خواستار تبلور نشانه‌های حوزه تمدنی خود در بنای سفارش داده شده هستند. اما اینکه ساختمان مجلس شورای اسلامی با چه رویکرد و نگاهی طراحی و ساخته شده جای تامل جدی دارد. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
افزایش ساخت‌وساز عمودی در کلان‌شهرها با گسترش سطوح بتنی و آسفالتی، «جزیرهٔ حرارتی شهری» را تشدید کرده و دمای محیط را افزایش می‌دهد. این دما، واکنش‌های شیمیایی آلاینده‌ها را تسهیل کرده و موجب تشدید ‎ می‌شود. ✍️ حسین رضوانی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
مضحک‌ترین محراب جهان. محراب دلقک‌ها. طراح این پروژه علناً نمازگزاران را به سخره گرفته. قبلا هم گفته بودم: معماری مدرن در مقابل معماری سنتی مانند همان جوان بی هنر است که پدر دانشمند خودش را به سخره گرفته. معماری مدرن ابتدا سنت هزار ساله را نفی می‌کند ولی وقتی خودش وارد میدان می‌شود هیچ چیزی برای ارائه ندارد. اگر عظمت و زیبایی این محراب را درک نمی‌کنید اصلا نگران عقل و بصیرت خود نباشید. کارتون پادشاه لخت را بخاطر دارید؟ چهل سال پیش پخش شد. یک روز یک نفر وارد کاخ شد و گفت: من لباسی می‌دوزم که احمق‌ها از دیدن آن عاجز هستند. پادشاه اولین سفارش دوخت را داد. چند روزی در کاخ ماند و وانمود کرد در حال دوختن لباس است. پادشاه هم بی‌صبرانه منتظر بود. تا اینکه بالاخره خیاط افسانه‌ای با جعبه خالی وارد مجلس پادشاه شد. کسی لباس را نمی‌دید ولی کسی هم جرات نداشت وجود لباس را انکار کند. "چون در آن صورت جزء احمق‌ها به حساب می‌آمد." پادشاه از همه بدتر‌. لخت شد و وانمود کرد که در حال پوشیدن لباس نامرئی است. و با همان وضع و با افتخار در شهر جلوی مردم راه افتاد. تا اینکه یک پسربچه از بالای درخت فریاد زد: پادشاه لخته!! پادشاه لخته!! شما همان پسر بچه باشید و اصلا سعی نکنید که پادشاه و وزیر و درباری باشید. تا مجبور نباشید برای مصون ماندن از اتهام حماقت، هر کار ابلهانه و تمسخر آمیز را فقط بخاطر برچسب معماری مدرن تحسین کنید. ✍️ علیرضا سرودلیر عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
📚 "سود سرمایه غیرتولیدی از مهم‌ترین عوامل تورم و بالا رفتن نرخ‌ها است." ✍️ شهید بهشتی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
49.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌇 شهر اسلامی؛ الگوی تمدن‌سازی انسانی 🌇 📹 در این کلیپ، آیت‌الله اراکی از طرح نوین جمهوری اسلامی برای مدیریت جامعه انسانی و جایگاه ویژه فرهنگ اسلامی در عمران شهری سخن می‌گوید. ایشان تأکید دارند که: ✔️ تمدن‌سازی، ساخت برج‌های سر به فلک کشیده نیست؛ این سازه‌ها رابطه انسان را با طبیعت قطع می‌کنند. ✔️ شهری که طلوع خورشید در آن دیده نشود، شهری برای انسان نیست. ✔️ شهر خوب، شهری است که همسایگی و روابط اجتماعی در آن حفظ شود. ✔️ برج‌سازی، نه‌تنها روابط اجتماعی را نابود می‌کند، بلکه بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی مردم نیز نتیجه همین سبک ساختمان‌سازی است. ✔️ ارتفاع‌سازی به نفع ثروت‌اندوزان است و هیچ منفعتی برای عموم مردم ندارد. 🏡 افقی‌سازی، راهی به سوی آرامش آیت‌الله اراکی معتقد است که افقی‌سازی نه‌تنها از نظر مادی صرفه اقتصادی بیشتری دارد، بلکه به آرامش اجتماعی و اصلاح روابط انسانی نیز کمک می‌کند. جامعه باید خانواده‌محور باشد، و خانواده باید همسایه داشته باشد. 💔 جنایتی به نام تخریب بافت‌های قدیمی ایشان از تخریب بافت‌های قدیمی شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم به‌عنوان جنایتی فرهنگی یاد کردند و گفتند این محله‌ها و همسایه‌ها که در طول صدها سال شکل گرفته بود، بخشی از هویت فرهنگی ماست که از بین رفته است. 📝 پی‌نوشت: این سخنرانی در سال ۱۳۹۲ ایراد شده است. ♦️زیست شهر نوین مولّد♦️ @zistshahr
44.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منان رئیسی: من مدعی هستم که نوع شهرسازی و معماری ما با نرخ طلاق و اختلافات خانوادگی مرتبط است. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
. ✅ تاثیر ساختارهای اجتماعی بر هدایت و تربیت انسان ها 🏢 آپارتمان انسان مصرف گرا تربیت می کند! 💠 تربیت شدن و یا هدایت کردن فقط با کلاس درس محقق نمی شود، ساختارهای اجتماعیِ یک جامعه، می توانند روی تربیت و هدایت انسان ها مؤثر باشند. حکومت ها می توانند از طریق ساختارها انسان های مطلوب خود را تربیت کنند. دولت اسلامی باید ساختارهای جامعه را به گونه تنظیم کند که ذات پدیده ها و ساختارها به سمت عبودیّت و آموزه های دینی هدایت کنند. باید از ساختارهایی استفاده کنند که خاستگاه و غایت آن، توحید، عبودیت و آموزه های دین است. 💠 همان طور که هایپرمارکت ها انسان مصرف گرا تربیت می کنند، آپارتمان ها هم انسان مصرف گرا و غیر مولّد تربیّت می کنند. یعنی زندگی آپارتمانی زمینه مصرف گرا شدن را فراهم می کند. در زندگی آپارتمانی تولید و تولید گری بهینه نیست و زمینه برای تولید فراهم نمی باشد! 💠 انسان مصرف گرا یعنی انسانی که فقط می خورد و مصرف می کند ولی در چرخه ی تولید، مشارکتی ندارد، در این زندگی ها اسراف بیشتر است و متأسفانه برکت کمتر است. در چنین محیط زندگی، تلاش و عرق ریختن برای بدست آوردن نیازها خیلی کمتر رخ می دهد. خدا دوست دارد انسان تولید کند، تولیدگر باشد. متأسفانه زمینه زندگی مطلوب دینی و عمل به دستورات الهی در آپارتمان و شهر مدرن وجود ندارد ضمن اینکه نیازهای مادی هم به خوبی برطرف نمی شود! ✍ استاد مهران فر عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
🔻کیبوتص‌ها یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی در تاریخ اسرائیل هستند. این کلمه عبری به معنای "جمع" یا "گروه" است و به جوامع اشتراکی اشاره دارد که اصول اولیه آن بر پایه کار مشترک، برابری اقتصادی، و زندگی گروهی بنا شده است. کیبوتص‌ها در اوایل قرن بیستم و عمدتاً از دهه ۱۹۱۰ به وجود آمدند. نخستین کیبوتص، «دگانیا»، در سال ۱۹۱۰ در نزدیکی دریاچه جلیل (طبریه) تأسیس شد. این حرکت توسط اشغالگران یهودی جوان که از اروپای شرقی آمده بودند آغاز شد. این افراد عمدتاً صهیونیست‌های سوسیالیست بودند که هدفشان احیای سرزمین یهودی و بازگشت به کار کشاورزی به‌عنوان بخشی از آرمان ملی و اجتماعی صهیونیسم بود. ویژگی‌های کیبوتص‌ها ۱. اشتراک منابع: همه چیز در کیبوتص به اشتراک گذاشته می‌شد، از زمین و درآمد گرفته تا مسئولیت‌ها و امکانات زندگی. هیچ‌کس مالک خصوصی زمین یا منابع نبود. ۲. برابری اقتصادی: درآمد حاصل از کشاورزی، صنعت، یا خدمات بین اعضا به صورت مساوی توزیع می‌شد. ۳. زندگی جمعی: اعضا در خانه‌های کوچک زندگی می‌کردند، اما بیشتر جنبه‌های زندگی، از غذا خوردن تا تربیت کودکان، به‌صورت جمعی انجام می‌شد. ۴. کار کشاورزی: کیبوتص‌ها در ابتدا عمدتاً بر کشاورزی متمرکز بودند و اغلب در مناطق دورافتاده و بیابانی ایجاد می‌شدند تا این زمین‌ها را احیا کنند. نقش کیبوتص‌ها در تشکیل اسرائیل کیبوتص‌ها نقشی کلیدی در ساختار اقتصادی و اجتماعی اسرائیل ایفا کردند: آن‌ها پایگاه‌های اصلی برای گسترش شهرک‌سازی یهودیان در دوران قبل از تشکیل دولت اسرائیل بودند. در توسعه کشاورزی مدرن و نوآوری‌های فناوری کشاورزی نقش مهمی داشتند. بسیاری از رهبران اولیه اسرائیل، از جمله بن گوریون، تجربه زندگی در کیبوتص داشتند و ارزش‌های آن را به سیاست‌های ملی وارد کردند. تغییرات در کیبوتص‌ها در دهه‌های اخیر، کیبوتص‌ها دچار تغییرات عمده‌ای شده‌اند: بسیاری از آن‌ها از مدل اشتراکی فاصله گرفته‌اند و به سمت خصوصی‌سازی و اقتصادی شدن حرکت کرده‌اند. برخی از آن‌ها اکنون به‌جای کشاورزی، بر صنعت و گردشگری متمرکز هستند. بسیاری از جوانان دیگر علاقه‌مند به زندگی در این جوامع نیستند، که باعث کاهش جمعیت برخی کیبوتص‌ها شده است. کیبوتص‌های مدرن امروزه، کیبوتص‌ها به نوعی تغییر کرده‌اند تا با واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی جدید تطبیق یابند. آن‌ها همچنان بخشی از تاریخ و فرهنگ رژیم صهیونسیتی را تشکیل می‌دهند و نمادی از روحیه جمعی و همکاری هستند که نقش مهمی در شکل‌گیری دولت نامشروع اسرائیل ایفا کردند. کیبوتص‌ها محصول پیوند ایدئولوژی صهیونیسم با آرمان‌های سوسیالیستی بودند. آن‌ها نه تنها به‌عنوان ابزار عملی برای تحقق اهداف صهیونیسم (مثل احیای سرزمین و تقویت حضور یهودیان) عمل کردند، بلکه خود به نمادی از تلاش برای ایجاد جامعه‌ای برابر و اشتراکی در چارچوب ایدئولوژی ملی‌گرایانه یهودی تبدیل شدند. در آیه ۲ سوره مائده خداوند خطاب به مومنین می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ». بر محور بر و تقوا همکاری و معاونت کنید و بر محور اثم و عدوان تعاون نکنید. کیبوتص‌ها مصداق تعاون بر اثم و عدوان هستند. در همین سوره مائده آیه ۶۲، درباره یهود می‌فرماید ««وَتَرَىٰ كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي ٱلْإِثْمِ وَٱلْعُدْوَٰنِ وَأَكْلِهِمُ ٱلسُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» بسیاری از این‌ها در اثم و عدوان و حرام‌خواری با سرعت پیش می‌روند! ✍️ امیر گودرزی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30