eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
235 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تصویب انتقال سازمان ثبت اسناد از قوه‌قضائیه با هدف: 🔻کاهش گلایه‌های مردم به دلیل اختلال و کندی سامانه‌های ثبت اسناد؛ 🔻ضرورت تسهیل و بهبود خدمات‌رسانی در فرآیند صدور اسناد رسمی؛ 🔻تسریع در اجرای کامل قانون جامع حدنگار (کاداستر) به عنوان ابزار اصلی حکمرانی زمین؛ 🔻ایجاد بستر پاسخگویی و نظارت مجلس بر این سازمان؛ 🔻حجم سنگین کار پیش روی در تبدیل اسناد عادی به اسناد رسمی و ضرورت افزایش توان اجرایی این سازمان و بهبود فرآیندها در قالب دولت الکترونیک؛ 🔻لزوم تعامل حداکثری و همکاری نزدیک این سازمان با وزارتخانه‌هایی همچون راه و شهرسازی و جهادکشاورزی این پیشنهاد توسط کمیته احیاء و بهره‌برداری عادلانه اراضی به کمیسیون تلفیق ارائه و پس از تصویب در کمیسیون، امروز-۳آبان‌ماه۱۴۰۲- در صحن علنی مجلس با رأی موافق حدود ۷۰درصد نمایندگان به تصویب رسید. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
📚 قابل توجه دانشجویان و دانش‌آموختگان رشتۀ معماری، مرمت، مطالعات معماری ایران و علاقمندان معماری ایرانی و معماری سنتی شهر یزد کتاب «گودال‌باغچه‌های یزد»، اثر: 🔘 مهندس معصومه عبدی (پژوهشگر دورۀ دکترای معماری) 🔘 دکتر حمیدرضا بیگ زاده شهرکی (عضو هیأت علمی گروه معماری دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد) 🔘 دکتر رضا ابویی (عضو هیأت علمی دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه یزد) توسط انتشارات آذرخش تهران چاپ و منتشر شد. طبق توافق صورت گرفته با ناشر، این کتاب با 20% تخفیف قابل ارائه به اساتید و دانشجویان محترم خواهد بود. علاقمندان به تهیه کتاب می توانند تقاضای خود را حداکثر تا روز دوشنبه 8 آبان 1402 صرفاً از طریق پیام‌رسان ایتا به آیدی @saebrahimian اعلام نمایند: 💠 قیمت پشت جلد: 200هزار تومان 💠 قیمت با تخفیف 20%: 160هزار تومان @torabiran
تولید کوچک مقیاس راز پیروزی در تمام نبردهایی بوده که با نظام سرمایه‌داری داشتیم. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar از این دست مثال‌ها را می‌توان تا بی‌نهایت ادامه داد 👇 📌 در شبکه توزیع یکپارچه دشمن می‌تواند با مسموم کردن منبع و سرمنشاء، کل یک شهر را درگیر بیوترورسیم کند اما آب آبرسانیِ محلی از طریق خود یک پدافندغیرعامل بود. 📌 عمر مفید خانه‌های یا محصول شرکت‌های نهایتا ۶۰سال عمر مفید دارند، در حالی که ما خانه‌های سنتی در یزد و کاشان و قم با عمر ۲۰۰سال و ۳۰۰ سال داریم که هنوز در حال استفاده هستند و در صورت استفاده و مرمت درست نمی‌توان برای آن تاریخ انقضا مشخص کرد. و صدها مثال دیگر 👌 @torabiran
رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟! 🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۳۵ شمسی. در شهر سنتی، یکی از مفاهیم مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی مفهوم قناعت بود که انعکاس این مفهوم در معماری بازارها سبب شده بود تا بازارها به صورت راسته بازار احداث بشوند (مثلا راسته بزازها، راسته خراط‌ها، راسته مسگرها و ...) تا اگر کسی به قصد خرید یک جنس مشخص وارد یک راسته معین می‌شود، با سایر اجناسی که نیازی به خرید آنها ندارد مواجه نشود. 🔹 اما در پاساژها و سیتی‌سنترها و مراکز تجاری معاصر، مبتنی بر مفهوم مصرف‌گرایی، اغلب مراکز تجاری بزرگ، به صورت مختلط (مخلوطی از مغازه‌های با کاربری‌ها و اجناس مختلف) احداث می‌شوند تا وقتی مشتری به قصد خرید یک کالای مشخص وارد بازار شود، با انبوهی از کالاهای دیگر نیز مواجه شود تا به خرید هرچه بیشتر و مصرف‌گرایی هرچه بیشتر تحریک شود. این نوع دامن زدن به فرهنگ مصرف‌گرایی، از مهمترین شاخصه‌های اقتصاد سرمایه‌داری است؛ اقتصادی که هدف نهایی‌اش نه رفع احتیاج بازار، بلکه ایجاد بازار احتیاج است. @baladetayyeb
مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان در شیراز است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهای راستهٔ شمشیرگرها واقع شده‌است طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. مسجد وکیل در زمینی به مساحت 11هزار مترمربع واقع شده است. این مسجد 8هزار و 660 مترمربع زیربنا دارد. به همین خاطر می‌توان مسجد وکیل را یکی از بزرگ‌ترین مساجد ایران دانست. در درگاه ورودی مسجد وکیل طرح درخت زندگی، به وضوح، قسمت های عمده ای از این بخش ها را اشغال کرده و به کاشی های مربعی نما، موجی ملایم بخشیده است. @AsrTarikh @torabiran
آب در کنار سایر عناصر اربعه از گذشتگان دور در بین ایرانیان جایگاه ارزشمندی داشته است. آب در فرهنگ ایرانی نماد پاکی و پاکیزگی است. بعد از ورود اسلام به ایران و پذیرش آن در بین ایرانیان، به دلیل توجه دین مبین اسلام به بهداشت و پاکیزگی، این فرهنگ و نگاهِ ایرانی نه تنها منسوخ نشد بلکه جایگاه ویژه‌ای یافت. شاهد این موضوع نیز وجود حوض‌های بزرگ، حمام‌های کاملا بهداشتی، آب‌انبارها، پایاب‌ها و پاکنه در شهرها و حتی روستاهای مختلف ایران می‌باشد. اما نگاه ویژه فرهنگ ایرانی به آب در معماری سنتی ایران به شکل ویژه‌ای خود را به نمایش گذاشته است. در خانه‌های سنتی، مدارس دینی و حتی مساجد آب (این نماد پاکی و طهارت و شفافیت)، در مهم‌ترین و شاخص‌ترین قسمت یعنی قسمت محوری و مرکزی ساختمان قرار می‌گیرد. با قرارگرفتن آب در میانه حیاط تصویری از ساختمان اطراف در آن منعکس می‌گردد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند، اما در همین حین و با وزش کوچکت‌ترین باد و نسیمی این تصویر شکسته می‌شود و به انسان گوشزد می‌کند که هیچ چیز در این دنیا پایدار و ماندنی نیست. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
تخریب بافت‌های تاریخی تخریب #فرهنگ است، تحریف #تاریخ است، تضعیف #هویت است. چند روز پیش آیت‌الله ارا
اگر گنبد و گلدسته‌های این حرم مقدس و مسجد گوهرشاد را فاکتور بگیریم، چیزی جز یک توسعه_شهری جنون‌آمیز که بانیان آن هم جز سوداگری سرمایه‌سالار چیزی در ذهن نداشتند باقی نخواهد ماند. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
🎙سخنرانی مهمّ آیت‌الله میرباقری: تبیین جایگاه شهر قم در روایات، و انتقاد از الگوی ساخت‌وساز در قم 💠 حرم‌های چهارگانۀ اهل‌بیت (ع) (یعنی: حرم مکه، حرم مدینه، حرم کوفه و‌ حرم قم)، مُکمّل یکدیگر هستند. خدا این حرم‌ها را برای پیشبرد طرح نبی‌اکرم(ص) در اختیار آن حضرت قرار داده است. 💠 مأموریت الهی نبی‌اکرم(ص) این است که بر محور این حرم‌ها، یک اُمّت تاریخیِ مُؤمن را سامان دهند و آنها را از میدان‌های سخت و درگیری‌های تُند و از دلِ طوفان‌ها و گرداب‌های جبهۀ شیطان، عبور دهند.
💠 حرم مکه و حرم مدینه به دست دیگران افتاد؛ لذا امیرالمؤمنین(ع) به کوفه هجرت کردند. بعد از مدتی، آن محیط هم تحت نفوذ بنی‌امیه و بنی‌عباس قرار گرفت و
اهل‌بیت(ع)، محیط دیگری را، که قم هست، حرم خودشان قرار دادند. 💠 حضرت معصومه(س)، محور آن اُمّتی هستند که بر محور قم شکل می‌گیرد. ، غیر از اینکه می‌شود، نقش‌آفرینی در تحولات آخرالزمان و محور ساماندهی جبهۀ مؤمنین در درگیری‌ با جبهۀ باطل خواهد بود 💠 متأسفانه در دو دهۀ اخیر،
به‌سمتی رفته که متناسب با جایگاه دینی و تاریخی این شهر، و در شأن حرم اهل‌بیت(ع) نیست!مظاهر شهر قم نباید مظاهر غربی باشد. قم نباید به شهری تبدیل شود که مهاجرت در آن، بر محورِ توریسم صنعتی شکل بگیرد. 💠
این نقد به‌معنای مخالفت با آبادانی و عمران نیست؛
به این معناست که عُمران و ساخت‌وساز و بسط این شهر، باید متناسب با این حرم و این فرهنگ و متناسب با آن رسالت دینی و تاریخی باشد. @torabiran
جایگاه و به عنوان در اندیشه آیت‌الله‌خامنه‌ای عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
بنا یا تندیس یابود شهدای غزه چه شکلی باید باشد!؟ عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعطیلی صداوسیما اگر شدنی بود بزرگترین خدمت آقایان و به کشور می‌بود. شما بنا بر مسائل بهداشتی حق نگه‌داری گوسفند و مرغ را در خانه و در محیط شهری نداری، اما تلویزیون بیت‌المال را خرج آموزش نگه‌داری سگ و گربه می‌کند! عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
مسجد امام سجاد(ع) جزو قديمی ترين مساجد تهران است که بيش از نيم قرن از عمر آن میگذرد. در سال ۱۳۲۳ کار ساخت این مسجد آغاز شد و در سال ۱۳۲۶ به پایان رسیده و گشایش یافت. با این حال کل ساختمان مسجد در سال ۱۳۴۲ به انجام رسید. علی آشتیانی ناظر این بنا و طراح آن حسین لرزاده بودند. معمار و ناظر ساخت آن حسین علی ایزدمهر و کار کاشی‌کاری آن برعهدهٔ محمد گودرزیان بوده‌است. در دو بخش بنا در خیابان‌های جمهوری و فخررازی، این ساختمان دارای دو کتیبهٔ سنگی به خط نستعلیق است که در کتیبهٔ خیابان اصلی، ویژگی‌های ساختمان حک شده و در کتیبهٔ دیگر شعری در وصف مسجد آمده‌است. این مسجد، گنبدی آجری با ساقهٔ کاشی‌کاری شده دارد و ستون‌های سنگی داخل بنا و دیوارها، آجری و کاشی‌کاری شده است‌.  @torabiran
آل‌های بی‌عار
"مسجد جامع ساوه" از جمله مساجد اولیه ایران بوده که ساخت و تکمیل آن از قرون اولیه اسلام آغاز شده و تا دوره قاجار ادامه داشته است و به عنوان مجموعه‌ای با معماری ایرانی اسلامی و ذوق هنرمندان کشورمان در دوره‌های مختلف مورد توجه پژوهشگران است. تاکنون تاریخ ساخت مسجد جامع ساوه تعیین نشده، اما قدیمی‌ترین اسناد یافت شده، کتیبه‌هایی است که در قرن چهارم نوشته شده‌اند؛ که بر این اساس، این مسجد هزار سال عمر دارد و در دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده‌است. به‌طوری‌که نوسازی‌های انجام‌شده موجب شده‌است که اثری از بنای اولیه مسجد در روزگار کنونی باقی نماند. این مسجد تماماً از خشت و گل ساخته‌است و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است. @torabiran
1381154029_mwtny_-_mrd_lswyty.mp3
4.47M
موطنی، تراژدی غم‌انگیزی از اشعار "ابراهیم طوقان" با آهنگسازی "محمد فلیفل" آهنگساز لبنانی است که اولین بار در سال 1934 در فلسطین ساخته شد. @torabiran
مردم ایران در گذشته چگونه شرایط سخت و خشن طبیعت کویری را به شرایط مطلوب زندگی تبدیل می‌کرده‌اند؛!؟ یخچال خشتی میبد در گذشته که امکانات امروزه وجود نداشت، مردم برای نگهداری مواد غذایی و تولید یخ باید دست به ساخت یخچال های طبیعی می زدند. از همین رو در فاصله ۵۰ کیلومتری یزد، یخچال خشتی میبد برای تولید و نگهداری یخ (احتمالا در دوره صفویه) ساخته شد. سازه این یخچال از خشت و گل است. چرا که بهترین عایق برای جلوگیری از ورود گرما و خروج سرما می باشد. این یخچال دارای سه بخش اصلی به نام مخزن یخ، حوضچه تولید یخ و دیوار سایه انداز است. روش کار بدین صورت بود که در پایان روز آب را داخل حوضچه رها می‌کردند تا در سرمای شب منجمد شود، تا چند شب این کار ادامه داشت تا لایه‌های یخ زده به یک یخ ضخیم تبدیل شود. بعد از آن یخ‌ها را شکسته و داخل مخزن انبار می‌کردند. گفته می‌شود برای جلوگیری از چسبیدن یخ‌ها به همدیگر از لایه‌ای از کاه بین آنها استفاده می‌شده. آدرس یخچال خشتی میبد: شهر یزد، ۵۰ کیلومتری شمال یزد، روبروی کاروانسرای شاه‌عباسی عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارمغان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این شما و این بروکسل، پایتخت بلژیک. و این مدینه فاضله‌ای که ملغمه‌ای است از استعمار، تجاوز و لیبرال‌دموکراسی جالب اینکه خود را موظف به صدور به شرق و غرب عالم می‌داند: یا با زبان خوش یا با زور اسلحه. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا پ. ن: جدای از وجود یا عدم وجود اراده در کارایی مساجد، معماریِ مساجد در پویا بودن یا نبودن آنها تاثیر زیادی دارد، به طور مثال وجود صحن و حیاط و رواق و همچنین تنوع فضاهای مسقف و بسته می‌تواند دست مردم محل را در به میدان آوردن کالبد مسجد بازتر کند. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30