eitaa logo
طوبای عفاف
665 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
459 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
14020122.MP3
8.66M
📗 صبح روز بیستم 🎤سخنران : حاج آقا مصلی‌نژاد 🕌 مسجد سید شهرستان جهرم 🗓 سه‌شنبه صبح ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ 🌐https://eitaa.com/masjedeseyyed
💎 آداب روزه‌داری واقعی 🔻از امام صادق عليه‌السلام نقل شده که فرمود: إذا أصبَحتَ صائما فَلْيَصُمْ سَمعُكَ و بَصَرُكَ مِنَ الحَرامِ، و جارِحَتُكَ و جِميعُ أعضائكَ مِنَ القَبِيحِ، و دَعْ عَنكَ الهَذْيَ و أذَى الخادِمِ، و لْيَكُنْ علَيكَ وَقارُ الصِّيامِ، وَ الزَمْ ما استَطَعتَ مِن الصَّمتِ و السُّـكوتِ إلاّ عن ذِكرِ اللّه ِ و لا تَجعَلْ يَومَ صَومِكَ كَيَومِ فِطرِكَ ✳️ هرگاه روزه گرفتى، گوش و چشمت را از حرام روزه بدار و همه اعضا و اندامهايت را از زشتى و پُرگويى و اذيّت كردن خدمتكارت فروگذار. بايد وقار روزه در تو باشد و تا مى توانى خاموش باش، مگر از ذكر خدا و روزى كه روزه دارى با روزى كه روزه ندارى يكسان نباشد. 📚 بحارالأنوار: ۲۹۲/۱۶ ‌
شب قدر3.mp3
4M
🔰بیانات حضرت آیت الله شب زنده دار «دام ظله» پیرامون استفاده از لیالی قدر 📆تاریخ: یکشنبه _ 1402/01/20 مصادف با هیجدهم ماه مبارک رمضان 1444ه ق @pand_saadat
السلام علیک یا کتاب ما و کیمیای ما است حرای ما است هوای ما است "حرام زاده رهش از حلال زاده جداست" که انتهای نسب نامه‌های ما است برای قرب تا ابد کافی است که راه ما و رهنمای ما است به کمتر از و آل او دلت مفروش قسم به اش که بهای ما است تمام حیثیتِ از باشد ما است و رضایِ ما است به حکم محکم لایمکن الفرار از که آنچه عشق نوشته به پای ما است مرا زمانه‌ی مرگم فقط نجف ببرید که ابتدا و انتهای ما است خوشا به زمزمه‌ی نجف که نُقل مجلس شبهای ما است بگو بیاورد آنکه بجز دارد بزن به سینه بگو ادعای ما است بگو چه می‌کند آنکه ندارد او برای او است جهیم و برای ما است چه خاک بر سر خود می‌کند اگر بیند به حشر کعبه‌ی مشگل گشای ما است شنیده‌ایم صدای درِ بهشت است از آن به بعد سلام و صلای ما است اگرچه درک از محالها باشد به قدر ظرفیت اَدراکَمای ما است من از نقل می‌کنم، فرمود: که استجابت هر ربنای ما است بجز   و پیمبر کسی نشناخت حدیث هرشب او باخدای ما است و حق با است یعنی که خدای ما نه  ولی ناخدای ما است فقط رسیده‌ایم اینجا که با باشیم هزار شکر فقط ماجرای ما است است کارگریِ پدر به خاطر ما همیشه نان حلال سرای ما است فرشته های شب به شب فقط  دیدند به دست مادرمان  لای لای ما است کسی که عشق را ندارد او به جهنم که فکر و ذکر و دل و دلربای ما است "حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر " برای ما که نگفتند آشنای ما است چه کارمان به سوالات منکر است و نکیر بجای ماست و بجای ما است قسم به وعده شیرین نه ، جزای ما است به حلقه‌های ضریحش دخیلها بستند گره گشای دل انبیای ما است فقط فقط و فقط از او می‌گفت شفاست فاطمه  است من از بگویم فرموده که نام جمله پسرهای ما است قسم به پنجه‌ی گوهر تراش های بهشت همیشه قبله‌ی ی ما است علیست شاخص حق و علیست معنی خیر نگاه کن به خود و گو کجای ما است قسم به عین و به لام و به یای نام که درد ما است و دوای ما است کنار خانه‌ی مولا یتیم‌ها جمعند عزایشان است و عزای ما است چقدر کاسه‌ی شیر آمده ... چه می‌گویند: دعای ما و های‌هایِ ما است و سهم شیر خودش را به قاتلش بخشید کریمِ زخمیِ صاحب عطای ما است به یاد مادرش اُفتاده پیش بابایش که پاره‌ی جگر مجتبای ما است به حال خود رحم کن نمی‌بینی پس از تو روضه‌ی کرببلای ما است میان کرببلا تا به میدان رفت صدا زدند فقط کینه‌های ما است به زورِ نیزه را زِ اسب هُل داند صدا زدند ببین ردِ پای ما است  سمت جوانش رسید اما دیر به ناله گفت چرا جای جای ما است صدای عمه‌ی سادات بود و بُهتِ  چقدر پیشِ تو روی عبای ما است @shere_aeini
و بازدارندگى از منكرات‌ و (بی حیایی) (۴۲) هزار و یک نکته پیرامون سؤال: چگونه نماز فرد و جامعه را از فحشا و منكر باز مى‌دارد؟ پاسخ: 1. ريشه‌ى تمام منكرات غفلت است و خداوند در آيه 179 سوره‌ى اعراف، انسان غافل را از حيوان بدتر شمرده است. «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» و نماز چون ياد خدا و بهترين وسيله‌ى غفلت‌زدايى است، پس زمينه‌ى منكرات را از بين مى‌برد. 2. اقامه‌ى نماز و داشتن رنگ الهى، مانع گرفتن رنگ شيطانى است. چنانكه كسى‌كه لباس‌ سفيد بپوشد، حاضر نيست در جاى كثيف و آلوده بنشيند. 3. در كنار نماز، معمولًا توصيه به زكات شده است، كه فرد را از منكر بخل و بى‌تفاوتى در برابر محرومان و جامعه را از منكر فقر كه زمينه‌ى رويكرد به منكرات است، رها مى‌سازد. 4. نماز، داراى احكام و دستوراتى است كه رعايت هر يك از آنها انسان را از بسيارى گناهان باز مى‌دارد، مثلًا: شرط حلال بودن مكان و لباس نمازگزار، انسان را از تجاوز به حقوق ديگران باز مى‌دارد. رعايت شرط پاك بودن آب وضو، مكان، لباس و بدن نمازگزار، انسان را از آلودگى و بى‌مبالاتى دور مى‌كند.شرط اخلاص، انسان را از منكر شرك، ريا و سُمعه باز مى‌دارد. شرط قبله، انسان را از منكر بى‌هدفى و به هر سو توجّه كردن باز مى‌دارد. ركوع و سجده، انسان را از منكر تكبّر باز مى‌دارد. توجّه به پوشش مناسب در نماز، انسان را از منكر برهنگى و بى حيايى حفظ مى‌كند. توجّه به عدالت امام جماعت، سبب دورى افراد از فسق و خلاف مى‌شود. نماز جماعت، انسان را از گوشه‌گيرى نابجا نجات مى‌دهد. احكام و شرايط نماز جماعت، بسيارى از ارزش‌ها را زنده مى‌كند از جمله: مردمى بودن، جلو نيافتادن از رهبر، عقب نماندن از جامعه، سكوت در برابر سخن حقّ امام جماعت، نظم و انضباط، ارزش‌گذارى نسبت به انسان‌هاى با تقوا، دورى از تفرقه، دورى از گرايش‌هاى مذموم نژادى، اقليمى، سياسى و حضور در صحنه كه ترك هريك از آنها، منكر است.لزوم تلاوت سوره حمد در هر نماز، رابطه‌ى انسان را با آفريننده‌ى جهان، «رَبِّ الْعالَمِينَ»، با تشكّر، تعبّد و خضوع در برابر او، «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» با توكّل و استمداد از او، «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ»، با توجّه و يادآورى معاد، «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» با رهبران معصوم و اولياى الهى، «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»، با برائت از رهبران فاسد، «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ» و رابطه‌ى انسان را با ديگر مردم جامعه‌ «نَعْبُدُ و نَسْتَعِينُ» بيان مى‌كند كه غفلت از هريك از آنها منكر، يا زمينه‌ساز منكرى بزرگ است. تفسیر نور، ج7، ص153 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین جملات علیه السلام به اصبغ بن نباته قبل از شهادت حجت الاسلام والمسلمین عالی
غریبم آشنایم جز نیست انیس ناله‌هایم جز نیست اسیرم، مستمندم، بی‌نوایم خدا داند نوایم جز نیست مناجات و دعا از من نخواهید مناجات و دعایم جز نیست دلم تا شهر کوفه پر کشیده که من حال و هوایم جز نیست و یا علی یا علی ﴿اَلّلهُمَّـ؏عَجِّل‌لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نام تو بردم نه غمی‌ماند و نه همّی بـــِاَبـــی أَنـــت و أمی
فضائل و کرامات امام علی علیه السلام امام حسین بن علی علیه السلام فرمود: روزی امیرالمؤمنین علیه السلام در زمین بی آب و علفی، کبکی را مشاهده فرمود. به او فرمود: ای کبک! از چه زمانی در این بیابان هستی و از کجا غذا و آب می آوری؟ پاسخ داد: ای امیرالمؤمنین! من از صد سال پیش در این بیابان هستم. هرگاه گرسنه می شوم، بر شما صلوات می فرستم و سیر می شوم، و هرگاه تشنه شدم، بر کسانی که به شما ستم کردند، لعنت می کنم و سیراب می گردم. منبع:(الخرائج و الجرائح، ج‏۲، ص۵۶۱) ♻️زره حضرت، تنها سینه ایشان را می‌پوشاند و هرگز پشت نداشت. از ایشان پرسیدند که چرا زره حضرت پشت ندارد؛ آیا نمی‌ترسند که کسی از پشت به ایشان ضربتی بزند؟ مولا علی (ع)در پاسخ فرمودند: من هرگز به دشمن پشت نمی‌کنم و از میدان نمی‌گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد. منبع:ابن بکار، الاخبار الموفقیات / ۳۴۳ (۱۹۴)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ۲۰ / ۲۸۰ ♻️شجاعت و استواری حضرت مولا امام علی علیه السلام در جنگ‌ها چنان بود که هر گاه مشرکان و کافران ایشان را در جنگ می‌دیدند، به همدیگر وصیت می‌کردند؛ مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند. منبع:ابن مغازلی، مناقب علی بن ابیطالب / ۱۴۰ (۱۰۹)؛ زمخشری، ربیع الابرار ۳ / ۳۱۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطابه شورانگیز شهید مطهری درباره حضرت مولا جان امیر المومنین علی(علیه السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطابه شورانگیز شهید مطهری درباره حضرت مولا جان امیر المومنین علی(علیه السلام)
كليد استجابت دعا «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماًځ» همانا خداوند و فرشتگان او بر پيامبر درود مى‌فرستند؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! شما (نيز) بر او درود فرستيد و به او سلام كنيد سلامى همراه با تسليم. نکته ها در كتاب‌هاى ششگانه‌ى اهل سنّت رواياتى آمده كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيدند: چگونه بفرستيم؟ فرمود: بگوييد: «اللهم صل على محمد و آل محمد» در صحيح بخارى‌ (باب چگونگى صلوات بر پيامبر) وقتى اين حديث را نقل مى‌كند، در همان نقل حديث، كلمه‌ى «آل محمد» را حذف كرده، چنين مى‌نويسد: از محمّد «صلّى اللّه عليه و سلّم» پرسيدند: چگونه صلوات بفرستيم؟ فرمود: بگوييد: «اللهم صل على محمد و على آل محمد»!؟ در 56 نام پيامبر، ذكر صلوات مهم است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «هركه دركتاب ونوشته‌اى بر من صلوات فرستد تا آن صلوات در آن نوشته باقى است، براى او پاداش خواهدبود». (تفسیر روح البیان) در حديث مى‌خوانيم: «هركس بر صلى الله عليه و آله يك صلوات فرستد، خداوند ده صلوات بر او مى‌فرستد و ده لغزش او را مى‌پوشاند». (تفسیر مجمع البیان) صلوات، كليد استجابت دعا و سبب سنگين شدن ميزان مؤمن در قيامت مى‌شود. خداوند در قرآن به پيامبرش 56: به زكات دهندگان صلوات فرست، خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً ... صَلِّ عَلَيْهِمْ‌ (سوره توبه، 103)، در اين آيه به مردم سفارش مى‌كند كه بر پيامبر صلوات فرستاده شود. آرى، در اسلام رابطه مردم و رهبر، رابطه صلوات ودرود است همان‌گونه كه در آيه 54 سوره انعام خدا به پيامبرش دستور مى‌دهد به كسانى كه به ملاقاتت مى‌آيند سلام كن. «إِذا جاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» عليه السلام فرمود: «درود خداوند به معناى رحمت، درود ملائكه به معناى به پاكى ياد كردن و درود مردم به معناى دعاست». تفسير نورالثقلين پیام ها 1- هرگاه خواستيد ديگران را به كار خيرى دعوت كنيد، اوّل خود عمل کنید. اندركاران شروع كنيد. (خداوند براى فرمان صلوات به مردم، اوّل از صلوات خود و فرشتگان نام مى‌برد.) «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ» 2- صلوات خدا و فرشتگان دايمى است. «يُصَلُّونَ» 3- صلوات بر پيامبر، لازمه ايمان و از وظائف مؤمنان است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا» 4- درود لفظى كافى نيست، تسليم عملى نيز لازم است. «صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا» 5- رابطه‌ى مردم و رهبر در حكومت الهى، صلوات و سلام است. (علاقه‌ى قلبى كافى نيست، اظهار علاقه لازم است.) «صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا» تفسیر نور، ج7، ص396 @toubaefaf
(۴۳) هزار و یک نکته پیرامون «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‌ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً» سوره احزاب، ۵۹ ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیک تر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. @toubaefaf
علیه السلام: عَلَيكُم في شَهرِ رَمَضانَ بِكَثرَةِ الاِستِغفارِ وَالدُّعاءِ ؛ فَأَمَّا الدُّعاءُ فَيُدفَعُ بِهِ عَنكُمُ البَلاءُ، وأمَّا الاِستِغفارُ فَيَمحى ذُنوبَكُم 🔹در ماه رمضان، زياد استغفار و دعا كنيد؛ امّا دعا، كه به سبب آن، بلا از شما دور مى شود و امّا استغفار، كه گناهانتان را محو مى‌كند. 📚الكافي : ج ٤ ص ٨٨ ح ٧ 📢 کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
تلاوت ویژه امشب بسم الله الرحمن الرحیم عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام ) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَةَ ثَلَاثَةٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَّ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً»  ابو بصیر مى‏‌گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس در شب بیست و سوم ماه رمضان سوره عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند که او از اهل بهشت خواهد بود، و من هرگز کسى را از این حکم استثنا نمى‌‏کنم و بیم آن ندارم که در این سوگند خداوند گناهى بر من بنویسد، این دو سوره نزد خدا جایگاهى عظیم دارند. ابن بابویه، محمد بن على،‏ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 109 @toubaefaf
السلام علیک یا أباعبدالله علیه‌السلام فرمود: «هیچ کسی نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می کند که ای کاش علیه السلام را کرده بودم؛ آن هنگامی که می بیند که با زوار علیه السلام چقدر کریمانه برخورد می کنند، چقدر نزد مورد کرامت واقع می شوند.» وسایل الشیعه، ج۱۴،ص۴۲۴ @toubaefaf
✍سلام. شب قدر کشف میل دل و باز یافت راه پیش روست. کمک ویژه این است که امشب زیارت امام حسین علیه السلام ویژه تر از همیشه است، چه از دور و چه نزدیک. التماس دعا @toubaefaf
السلام علیک علیه‌السلام به سدیر فرمودند: ای سدیر آیا قبر علیه السلام را هر روز زیارت می کنی؟ عرض کردم فدایت شوم نه، فرمودند: چقدر شما جفا می کنید آیا پس در هر ماه او را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر فرمودند: آیا پس در هر سال او را زیارت می کنی: عرض کردم گاهی اوقات چنین می شود، فرمودند: ای‌ سدیر چقدر شما به حسین علیه السلام جفا می کنید مگر نمی دانی که خداوند هزار هزار فرشته ژولیده موی و غبار گرفته دارد که گریه می کنند و امام حسین علیه السلام را زیارت می کنند و هرگز خسته نمی شوند و هیچ باک و رنجی بر تو نیست ای سدیر که در هر جمعه ۵ مرتبه و در هر روز یک مرتبه قبر علیه السلام را زیارت کنی، عرض کردم: فدایت شوم میان ما و او فرسخ های بسیاری است. حضرت فرمودند: بر روی پشت بام خانه ات برو، پس توجهی به جانب راست بعد چپ بنما پس سرت را بلند کن و بسوی آسمان پس رو کن بسمت قبر علیه السلام و بگو «السلام علیک السلام علیک و رحمة الله و برکاته» که برایت بدین خاطر یک زیارت نوشته می شود، این زیارت یک حج و یک عمره است سدیر گفت: چه بسیار که این فرمایش را در هر ماه بیش از بیست مرتبه انجام می دادم. عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِالرَّحْمَنِ عَنْ حَنَانٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ علیه السلام یَا سَدِیرُ تَزُورُ علیه السلام فِی کُلِّ یَوْمٍ؟ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَا قَالَ فَمَا أَجْفَاکُمْ قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ جُمْعَةٍ قُلْتُ لَا قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ شَهْرٍ قُلْتُ لَا قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ سَنَةٍ قَالَ قُلْتُ قَدْ یَکُونُ ذَلِکَ؛ قَالَ: یَا سَدِیرُ مَا أَجْفَاکُمْ لِلْحُسَیْنِ، أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ أَلْفَیْ أَلْفِ مَلَکٍ شُعْثاً غُبْراً یَبْکُونَهُ وَ یَزُورُونَهُ لَا یَفْتُرُونَ وَ مَا عَلَیْکَ یَا سَدِیرُ أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام فِی کُلِّ جُمْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَوْ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّةً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخُ کَثِیرَةٌ. فَقَالَ لِی: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ ثُمَّ الْتَفِتْ یَمْنَةً وَ یَسْرَةً ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ تَنْحُو نَحْوَ الْقَبْرِ فَتَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ» تُکْتَبُ لَکَ زَوْرَةً وَ الزَّوْرَةُ حَجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ» وسائل الشیعة، ج۱۴، ص۴۹۳ @toubaefaf
مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: تقدیر خداوند این است که فلسطین آزاد خواهد شد. 🔻وقت برچیدن و نابودی اسرائیل است هم امشب برای آزادی قدس دعا کنیم و هم شرکت در راهپیمایی فردا را فراموش نکنیم. @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این افتخار متعلق به اسلام و انقلاب اسلامی است. حضور باورنکردنی مردم در مراسم شب قدر امسال در مسجد مقدس جمکران
چرا خداوند تمام بندگانش را مطيع و موحّد نيافريد؟ این سئوال را از امام صادق عليه السلام پرسيدند و حضرت فرمود: اگر چنين مى‌شد، ديگر ثواب و عقاب معنا نداشت، زيرا آنان مجبور بودند و اختيارى نداشتند، امّا خداوند انسان را مختار آفريد و علاوه بر عقل و فطرت، با تعاليم پيامبران و كتب آسمانى مسير هدايت او را روشن كرد و او را به اطاعت فرمان داد و از نافرمانى نهى كرد تا فرمانبرداران از عاصيان مشخّص شوند. گرچه تمام اسباب طاعت و عصيان را خداوند آفريده، امّا به چيزى امر يا نهى نكرده مگر آنكه انسان مى‌تواند ضد آن را نيز انجام دهد و مجبور نيست. تفسير اثنى‌عشرى، بحار، ج3، ص6 @toubaefaf
سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ مواهب بهشتیان ... مهمتر از همه همان مواهب معنوی است که در این آیه به آن اشاره کرده، می‌فرماید: «برای آنها سلام و تهنیت الهی است، این سخنی است از ناحیه پروردگار رحیم و مهربان آنها سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ» سوره یس، ۵۸ این ندای روح افزا و نشاط بخش و مملوّ از مهر و محبت او چنان روح انسان را در خود غرق می‌کند، و به او لذت و شادی و معنویت می‌بخشد، که با هیچ نعمتی برابر نیست، آری شنیدن ندای محبوب، ندایی آمیخته با محبت، و آکنده از لطف، سر تا پای بهشتیان را غرق سرور می‌کند، که یک لحظه آن بر تمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد. و چنان آنها را مجذوب می‌کند که از همه چیز جز او غافل می‌شوند، و همه نعمتهای بهشتی را در آن حال به دست فراموشی می‌سپارند. برگزیده تفسیر نمونه، ج4، ص103 @toubaefaf
«إِنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ لَهُمْ فِيها فاكِهَةٌ وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ؛ سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» سوره یس، ۵۸-۵۵ بى شك اهل بهشت در آن روز به خوشى مشغولند. آنان و همسرانشان در زير سايه‌ها بر تخت‌هاى زينتى تكيه مى‌زنند. در آن جا (هر گونه) ميوه براى آنان مهيّا است و هر آن چه بخواهند برايشان موجود است. سلام، سخن پروردگار مهربان به آنان است. نکته ها «شُغُلٍ» به معناى امرى است كه انسان را به خود مشغول كند. «فاكِهُونَ» از «فكاهة» به معناى سخن مسرّت‌آميز است. «ارائك» جمع «اريكة» به معناى تخت مزيّن در حجله عروس است. در از هر سو است؛ خداوند به آنان سلام مى‌كند: «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» فرشتگان سلام مى‌كنند: «وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» سوره رعد، 24 اهل بهشت نيز به يكديگر سلام مى‌كنند. «تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ» سوره يونس، 10 پیام ها 1- در بهشت، بيكار نيست. «فِي شُغُلٍ» ( «شُغُلٍ» كه با تنوين و به اصطلاح نكره آمده به معناى مشغله‌اى است كه كنه و عمق آن ناشناخته و وصف‌ناپذير است.) 2- در بهشت، غم و اندوه نيست. «فاكِهُونَ» 3- در بهشت، زندگى بدون مرگ، سلامتى بى مرض، جوانى بى پيرى، عزّت بى‌ذلّت، نعمت بى محنت، بقا بى‌فنا، خشنودى بى خشم و انس بى وحشت است. «فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ» 4- در بهشت، تنهايى نيست. «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ» 5- مسكن بهشتى آرامش بخش است. «فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ» 6- نشستن بر تخت و صندلى، به نشستن روى زمين برترى دارد. «عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ» 7- در بهشت بهترين تغذيه است. «لَهُمْ فِيها فاكِهَةٌ» (فاكهة به صورت نكره آمده تا علامت آن باشد كه با ميوه‌هاى آن چنانى پذيرايى مى‌شوند). 8- در بهشت محدوديّت نيست. «وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ» ( «يَدَّعُونَ» به معناى آن است كه هر چه مى‌خواهى بخواه و تمنّا كن.) 9- معاد جسمانى است. (كلمات ميوه و همسر و تخت نشانه‌ى آن است كه در قيامت با همين جسم زندگى خواهيم كرد). 10- در بهشت رضا و سلامى با عظمت از خدا دريافت مى‌شود. سَلامٌ قَوْلًا ... 11- دريافت سلام الهى، آرزو و خواسته بهشتيان است. وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ سَلامٌ‌ ... تفسير نور(10جلدى)، ج‌7، ص: 550 @toubaefaf