چرا خداوند تمام بندگانش را مطيع و موحّد نيافريد؟
این سئوال را از امام صادق عليه السلام پرسيدند و حضرت فرمود:
اگر چنين مىشد، ديگر ثواب و عقاب معنا نداشت، زيرا آنان مجبور بودند و اختيارى نداشتند، امّا خداوند انسان را مختار آفريد و علاوه بر عقل و فطرت، با تعاليم پيامبران و كتب آسمانى مسير هدايت او را روشن كرد و او را به اطاعت فرمان داد و از نافرمانى نهى كرد تا فرمانبرداران از عاصيان مشخّص شوند. گرچه تمام اسباب طاعت و عصيان را خداوند آفريده، امّا به چيزى امر يا نهى نكرده مگر آنكه انسان مىتواند ضد آن را نيز انجام دهد و مجبور نيست.
تفسير اثنىعشرى، بحار، ج3، ص6
@toubaefaf
سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ
مواهب بهشتیان
... مهمتر از همه همان مواهب معنوی است که در این آیه به آن اشاره کرده، میفرماید:
«برای آنها سلام و تهنیت الهی است، این سخنی است از ناحیه پروردگار رحیم و مهربان آنها سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ» سوره یس، ۵۸
این ندای روح افزا و نشاط بخش و مملوّ از مهر و محبت او چنان روح انسان را در خود غرق میکند، و به او لذت و شادی و معنویت میبخشد، که با هیچ نعمتی برابر نیست، آری شنیدن ندای محبوب، ندایی آمیخته با محبت، و آکنده از لطف، سر تا پای بهشتیان را غرق سرور میکند، که یک لحظه آن بر تمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد. و چنان آنها را مجذوب میکند که از همه چیز جز او غافل میشوند، و همه نعمتهای بهشتی را در آن حال به دست فراموشی میسپارند.
برگزیده تفسیر نمونه، ج4، ص103
@toubaefaf
#بهشت
«إِنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ
هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ
لَهُمْ فِيها فاكِهَةٌ وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ؛ سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» سوره یس، ۵۸-۵۵
بى شك اهل بهشت در آن روز به خوشى مشغولند.
آنان و همسرانشان در زير سايهها بر تختهاى زينتى تكيه مىزنند.
در آن جا (هر گونه) ميوه براى آنان مهيّا است و هر آن چه بخواهند برايشان موجود است. سلام، سخن پروردگار مهربان به آنان است.
نکته ها
«شُغُلٍ» به معناى امرى است كه انسان را به خود مشغول كند. «فاكِهُونَ» از «فكاهة» به معناى سخن مسرّتآميز است.
«ارائك» جمع «اريكة» به معناى تخت مزيّن در حجله عروس است.
در #بهشت از هر سو #سلام است؛
خداوند به آنان سلام مىكند: «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ»
فرشتگان سلام مىكنند: «وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» سوره رعد، 24
اهل بهشت نيز به يكديگر سلام مىكنند. «تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ» سوره يونس، 10
پیام ها
1- در بهشت، بيكار نيست. «فِي شُغُلٍ» ( «شُغُلٍ» كه با تنوين و به اصطلاح نكره آمده به معناى مشغلهاى است كه كنه و عمق آن ناشناخته و وصفناپذير است.)
2- در بهشت، غم و اندوه نيست. «فاكِهُونَ»
3- در بهشت، زندگى بدون مرگ، سلامتى بى مرض، جوانى بى پيرى، عزّت بىذلّت، نعمت بى محنت، بقا بىفنا، خشنودى بى خشم و انس بى وحشت است. «فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ»
4- در بهشت، تنهايى نيست. «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ»
5- مسكن بهشتى آرامش بخش است. «فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ»
6- نشستن بر تخت و صندلى، به نشستن روى زمين برترى دارد. «عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
7- در بهشت بهترين تغذيه است. «لَهُمْ فِيها فاكِهَةٌ» (فاكهة به صورت نكره آمده تا علامت آن باشد كه با ميوههاى آن چنانى پذيرايى مىشوند).
8- در بهشت محدوديّت نيست. «وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ» ( «يَدَّعُونَ» به معناى آن است كه هر چه مىخواهى بخواه و تمنّا كن.)
9- معاد جسمانى است. (كلمات ميوه و همسر و تخت نشانهى آن است كه در قيامت با همين جسم زندگى خواهيم كرد).
10- در بهشت رضا و سلامى با عظمت از خدا دريافت مىشود. سَلامٌ قَوْلًا ...
11- دريافت سلام الهى، آرزو و خواسته بهشتيان است. وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ سَلامٌ ...
تفسير نور(10جلدى)، ج7، ص: 550
@toubaefaf
🍃همسران بهشتی
(۴۴) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
«وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ عِينٌ» سوره صافات، ۴۸
و (بهشتیان) در کنارشان زنانی هستند که فقط به شوهرانشان عشق میورزند
قاصرات: يكى از معانى قصر، كوتاه كردن و ديگرى حبس كردن است قاصِراتُ الطَّرْفِ يعنى زنانى كه نگاه خود را از ديگران كوتاه كرده و فقط به شوهران خود نگاه مىكنند.
در اقرب الموارد آمده: «امرأة قاصرة الطرف» يعنى زنى كه جز به شوهر خود نگاه نمىكند، ظاهرا منظور زنانى است كه فقط به شوهران خويش عشق مىورزند. (تفسير احسن الحديث، سید علی اکبر قرشی، ج9، ص142)
«... چشم از غير دوختن، از ويژگىهاى زنان بهشتى است. «قاصِراتُ الطَّرْفِ»
زنان بهشتى، هم زيبا و دلربا هستند، هم پاك و #عفيفه و پوشيده. «عِينٌ، بَيْضٌ مَكْنُونٌ» (تفسیر نور، ج۸، ص۳۰)
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: زنان بهشتى داراى اخلاق نيك و صورت زيبا هستند. «خيرات الاخلاق حسان الوجوه» تفسير نورالثقلين
«همسران بهشتى هم نيكو سيرتند، «خَيْراتٌ» هم نيكو صورت. «حِسانٌ»
پرده و #پوشش حتّى در بهشت يك ارزش است. «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ» سوره الرحمن، ۷۲
(تفسیر نور، ج9، ص413)
@toubaefaf
(۴۵) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف که از نشانه های صالحان است
قال رسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله: قالَ اللّه ُتعالى: أعْدَدْتُ لِعِباديَ الصّالِحينَ ما لا عَينٌ رَأتْ و لا اُذُنٌ سَمِعتْ و لا خَطَرَ على قَلبِ بَشرٍ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: خداوند متعال فرموده است: براى بندگان نيك خود چيزهايى فراهم آورده ام كه نه چشمى ديده است و نه گوشى شنيده است و نه به ذهن بشرى خطور كرده است.
فهرست میزان الحکمه ج2
@toubaefaf
🍃پاداش بی نهایت
«فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ» سوره سجده، ۱۷
هيچ كس نمىداند چه پاداش مهمّى كه مايهى روشنى چشمهاست براى آنان نهفته است، اين پاداش كارهايى است كه انجام مىدادند.
قرة: قرار: ثبات و محل استقرار «قرت عينه» يعنى چشمش آرام گرفت آن كنايه از شادى است «قرة عين» چيزى است كه مايه سرور و شادى باشد. (تفسير احسن الحديث، ج8، ص289)
نکته ها
#قرآن در مورد ميزان پاداشهاى الهى چند تعبير دارد. يك جا «ضِعْفٌ» (سوره اعراف، 38) به معناى دو برابر، يك جا «أَضْعافاً» (سوره بقره، 245) به معناى چند برابر يك جا «عَشْرُ أَمْثالِها» (سوره انعام، 160) به معناى ده برابر و در جاى ديگر تشبيه به دانهاى كه هفت خوشه برآورد و در هر خوشه صد دانه باشد، يعنى هفتصد برابر(سوره بقره،261)
ولى اين آيه فراتر از عدد و رقم را بازگو مىكند و مىفرمايد: هيچ كس از پاداش اين گروه از مؤمنان، كه اهل #نمازشب و #انفاق هستند، آگاه نيست.
#امام_صادق عليه السلام فرمود: «ثواب هر كار نيكى در قرآن بيان شده است، مگر #نمازشب؛ كه جز خداوند كسى پاداش آن را نمىداند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود». (تفاسير مجمعالبيان والميزان)
پیام ها
۱. سحرخيزى، نماز شب، كمك به محرومان، بالاترين پاداشها را دارد. «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ»
۲. برخى پاداشهاى الهى، براى ما قابل درك نيست. «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ»
۳. در شيوهى تربيت، گاهى بايد نوع و مقدار تشويق و پاداش مخفى باشد. «ما أُخْفِيَ لَهُمْ»
۴. عبادت مخفى، پاداشهاى مخفى دارد. تَتَجافى ... أُخْفِيَ لَهُمْ
۵. براى دريافت پاداش بىحساب، سختى سحرخيزى را بر خود هموار كنيم. «تَتَجافى- أُخْفِيَ لَهُمْ»
۶. سعديا گرچه سخندان و نصيحت گويى؛ به عمل كار برآيد به سخندانى نيست.
«بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»
تفسیر نور، ج۷، ص313
@toubaefaf
«رضایت و خوشنودی» خدا، حد نهایی خواسته انسان است.
💠 طبق فرازی از حدیث معراج از جمله چیزهایی که خدا نصیب افرادی میکند که محبت خدا شامل حالشان شده است، «رضایت» خدا از آنان است (... و رضائی عنهم...).
👌🏻گاهی بنده از خدا راضی است و گاهی خدا از بنده راضی است. حالت دوم، مقام والاتری است.
🔹 بررسی چند آیه و روایت در توضیح این مقام👇🏻
☑️ سوره مبارکه توبه آیه ٧٢:
🔰 وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
🔰خدا اهل ایمان را از مرد و زن وعده فرموده که در بهشت خلد ابدی که زیر درختانش نهرها جاری است درآورد و در عمارات نیکو و پاکیزه بهشت عدن منزل دهد و برتر و بزرگتر از هر نعمت، مقام رضا و خشنودی خداست و آن به حقیقت فیروزی بزرگ است.
👌🏻در این آیه تصریح شده است که «وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚ»
✅ در رابطه با این آیه در روایت از امام سجاد علیه السلام میخوانیم:
وقتی اهل بهشت وارد بهشت میشوند خداوند جبار رو به آنان کرده و میفرماید: «دوستان من و ای فرمانبرداران من ای ساکنان بهشت در جوار من، آیا مایلید به چیزی بهتر از آن چیزی که در آن هستید خبر دهم؟ اهل بهشت سوال میکنند پروردگارا بهتر از آنچه در آن هستیم چیست؟ ما در آنچه دلخواهمان است غرقیم و دیدگانمان در جوار تو خدای کریم از نعمتها روشن گشته است...خداوند می فرماید «و رضائی عنکم و محبتی لکم» (خوشنودی من از شما و محبت من نسبت به شما) از آنچه در آن هستید بهتر است...سپس امام سجاد علیه السلام آیه ٧٢ سوره مبارکه توبه را تلاوت فرمودند.
🔸 از حضرت علی علیه السلام: "قدر و اندازه انسان به اندازه همت اوست...کسی که همتش به اندازه چیزی است که وارد شکمش میشود قیمتش به اندازه چیزی است که از شکمش خارج میشود..."
👌🏻اما حضرت در ادامه فرمودند در «رضایت و خوشنودی» خدا، حد نهایی خواسته انسان است.
🔸 چطور بفهمیم خوشنودی خدا شامل حالمان شده است؟ 👇🏻
☑️ امام علی علیه السلام:
«خوشنودی خدا را با خوشنودی خودت از تقدیرات الهی بدست آور»
راضی بودن از مقدرات الهی نشان دهنده این است که خوشنودی خدا شامل شخص شده است.
🎤سخنران: حاج آقا مصلینژاد دامت برکاته
🗓 سهشنبه صبح ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
🌐https://eitaa.com/masjedeseyyed
#الهی_نامه
🔰علامه حسن زاده آملی:
🌀 «الهی! #خداخدا گفتن #مجازی ما که این همه برکت دارد، اگر به #حقیقت گوییم چون خواهد بود!»
✅ افلاکیان خاک نشین:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2755330048Cb7c070550d
#اگر_عیاشان_میدانستند
🌀علامه قاضی رضوان الله علیه:
«اگر عیاشان و خوشگذران بدانند که در معرفت الهی چه مقدار شور و #عشق و لذت است، دست از همه کارها برداشته و به طرف #معرفت_الهی روی می آوردند.»
📒 منبع: صد روایت از زندگی آیت الله قاضی
✅افلاکیان خاک نشین:
https://eitaa.com/joinchat/2755330048Cb7c070550d
«هذا ذِكْرٌ وَ إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ لَحُسْنَ مَآبٍ» سوره ص، ۴۹
اين ياد (ما در دنيا از صالحان) است و البتّه براى پرهيزكاران بازگشتگاهى نيكو (در قيامت) خواهد بود.
ذكر، ابعاد مختلفى دارد: قرآن ذكر است، «نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ» (سوره حجر، 9)
نماز ذكر است، «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» (سوره طه،14)
تاريخ بزرگان نيز ذكر است. «هذا ذِكْرٌ» (تاريخ بزرگان وسيله يادآورى و درس آموزى است).
و اینکه #تقوا وسيلهى خوش عاقبتى است. «لِلْمُتَّقِينَ لَحُسْنَ مَآبٍ» (كلمه «مَآبٍ» به معناى مرجع و بازگشت است).
تفسیر نور، ج8، ص119
@toubaefaf
دیار آرامش برای اهل ایمان و عمل صالح... «إِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دارُ الْقَرارِ»
«وَ قالَ الَّذِي آمَنَ يا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشادِ»
«يا قَوْمِ إِنَّما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا مَتاعٌ وَ إِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دارُ الْقَرارِ» سوره غافر(مؤمن)، ۳۹-۳۸
و كسى كه (از قوم فرعون به موسى) ايمان آورده بود گفت: «اى قوم من! از من پيروى كنيد، تا شما را به راه درست هدايت كنم.
اى قوم من! همانا اين زندگى دنيا كالايى (ناچيز) است و همانا آخرت، آن سراى پايدار است.
پیام ها
1- گاهى بايد تقيه را شكست و عقيدهى خود را ابراز كرد. (مؤمن آل فرعون كه تا مدّتى ايمان خود را پنهان مىكرد، تقيه را شكست، در برابر فرعون موضع گرفت و به مردم گفت: از من پيروى كنيد.) «وَ قالَ الَّذِي آمَنَ يا قَوْمِ اتَّبِعُونِ»
2- وظيفهى مؤمن، دعوت ديگران است. «وَ قالَ الَّذِي آمَنَ يا قَوْمِ اتَّبِعُونِ»
3- در دعوت مردم، گاهى بايد يك تنه به پاخاست و منتظر ديگران نبود. «قالَ الَّذِي آمَنَ»
4- تبليغ دين در فضاى خفقان طاغوتى، به قدرى ارزش دارد كه خداوند آن را در قرآن بازگو مىكند و ياد و خاطرهاش را گرامى مىدارد. وَ قالَ الَّذِي آمَنَ ...
5- پيروى از سخن مؤمن، پيروى از خدا و رسول است. «اتَّبِعُونِ»
6- در شيوهى تبليغ، دشمن را خلع سلاح و شعارهاى زيباى او را شكار كنيد.
(در آيهى 29 خوانديم كه فرعون مىگفت: «ما أَهْدِيكُمْ إِلَّا سَبِيلَ الرَّشادِ» من جز به راه رشد، شما را هدايت نمىكنم. در اين آيه مىخوانيم كه مؤمن آل فرعون نيز مىگويد: «أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشادِ» (آرى، رسيدن به رشد و سعادت آرمان همه انسانهاست كه مستكبران از اين آرمان سوء استفاده مىكنند و مؤمنان بايد از اين نياز فطرى، به شكل درست استفاده كنند. «اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشادِ»
7- رشد، در تشخيص جايگاه دنيا از آخرت است. سَبِيلَ الرَّشادِ يا قَوْمِ إِنَّما ...
8- ايمان به ناپايدارى دنيا و پايدارى قيامت، زمينهى سعادت و رشد است. سَبِيلَ الرَّشادِ ... الْحَياةُ الدُّنْيا مَتاعٌ
9- دنيا، جز وسيلهاى براى كاميابى موقّت نيست. «مَتاعٌ» (اين كلمه به چيزى گفته مىشود كه از آن بهره كم برده مىشود.)
10- با مقايسه ارزش دنيا وآخرت، حقايق را بهتر درك مىكنيم. مَتاعٌ ... دارُ الْقَرارِ
11- زرق و برق دنيا زودگذر است به جهان ابدى فكر كنيم. «مَتاعٌ- دارُ الْقَرارِ»
12- در شيوه تبليغ، به خواستههاى طبيعى و فطرى مردم توجّه داشته باشيم.
(زندگى جاودانه خواسته طبيعى و فطرى انسان است و مؤمن آل فرعون رسيدن به اين خواسته را در گرو پيروى از راه حقّ معرّفى مىكند.) يا قَوْمِ ... الدُّنْيا مَتاعٌ وَ إِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دارُ الْقَرارِ
تفسیر نورج8، ص256
@tobaefaf
زن و مرد در پيمودن راه تكامل و دريافت الطاف الهى يكسانند.
(۴۶) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
«مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزى إِلَّا مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ» سوره غافر، ۴۰
هر كس كار بدى انجام دهد، جز به همان مقدار كيفر داده نمىشود و هر كس از مرد يا زن كه مؤمن باشد و كار شايستهاى انجام دهد، پس اينانند كه داخل بهشت مىشوند و در آن جا بى حساب روزى داده مىشوند.
«...كار خوب به جنسيّت انسان (زن يا مرد بودن) ربطى ندارد. «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى»
زن و مرد در پيمودن راه تكامل و دريافت الطاف الهى يكسانند. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى»
✍ این آیه و چندین آیه دیگر در #قرآن_حکیم دلیل بر تساوی حقوق زن و مرد است، مانند: سوره های آل عمران/۱۹۵، نساء/۱۲۴، نحل۹۷، احزاب/۳۵ و...
پس #حیاوعفاف و ثمره های آن در راستای پرورش فضیلت های الهی در جان ها و برآورده شدن نیازهاست و بی حیایی بیشترین تضییع حقوق زن و مرد و نسل ها را رقم می زند.
@toubaefaf