eitaa logo
طوبای عفاف
759 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.7هزار ویدیو
452 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ نتائج مهم این راه «... اگر از این راه(تقوا) رفتید، آن وقت نتایج خوبی به دست شما خواهد رسید که آن نتایج را هم خدا در قرآن مکرّر در آیات متعدّد قرآنی بیان کرده: اِتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمون؛(سوره حجرات، ۱۰) رحمت الهی؛ لَعَلَّکُم تُفلِحون(سوره بقره، ۱۸۹) -فلاح یعنی رستگاری- اگر تقوا بود، رستگاری برای انسان پیش می‌آید؛ لَعَلَّکُم تَهتَدون؛(سوره بقره، ۵۳) -که در بعضی از آیات هست- تقوا موجب هدایت است، وقتی تقوا پیشه کردید، مشکلات، کوره‌راه‌ها از جلوی شما عقب خواهد رفت و راه درست برای شما روشن خواهد شد. اگر داشته باشید، موجب است: یَجعَل لَکُم فُرقانًا؛(سوره انفال، ۲۹) یعنی قدرت تشخیص؛ [این] خیلی مهم است. ما در همه‌ی مسائل زندگی نیاز داریم به قدرت تشخیص که راه درست را از نادرست، حق را از باطل تشخیص بدهیم؛ با «تقوا» فرقان به وجود می‌آید، قدرت تشخیص به وجود می‌آید. یک چیز دیگر: وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً(سوره طلاق،۲) -«مَخرَج» یعنی بن‌بست‌شکنی- اگر باشد، بن‌بستی وجود ندارد، بن‌بست در کارتان نیست. در همه‌ی زمینه‌ها اگر تقوا داشته باشید، مراعات کنید، همان پروای مورد نظر و ملاحظه‌ی از را داشته باشید، بن‌بستی در مقابل شما وجود ندارد. و بصیرت [هم به انسان میدهد]. اینها است برای تقوا. وَ مَن اَصدَقُ مِنَ اللهِ قیلًا؛(سوره نساء، ۱۲۲) هیچ کس، هیچ وعده‌دهنده‌ای صادق‌تر از خدای متعال نیست؛ وقتی وعده میدهد، تحقّق پیدا میکند، قطعی است و در این شکّی نیست. ۱۳۹۸/۲/۲۴ @toubaefaf
تقوا دامنه‌ی وسیعی هم دارد؛ یعنی از خلوت دل شما تقوا وجود دارد که شهوات را در دل راه ندهید، رَیب و شکّ در حق را در دل راه ندهید، هوای نفْس را از خودتان دور کنید؛ [یعنی] این مشکلاتی که ماها دچارش هستیم. /۰۲/۲۴ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر پیشه کردید، مشکلات و کوره‌راه‌ها از جلوی شما عقب خواهد رفت ماه رمضان ماه تقوا است؛ من و شما که مسئولیم -همه‌ی ما- به رعایت تقوا بیش از دیگران نیاز داریم. چند کلمه‌ای، چند دقیقه‌ای در این زمینه عرایضی میخواهم عرض بکنم. خب در آیه‌ی شریفه‌ی «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُون»،(سوره بقره، ۱۸۳) این «لَعَلَّکُم تَتَّقُون» -شاید تقوا پیشه کنید- به معنای امید است، یعنی امید این هست که این اتّفاق بیفتد. خب، امید در مورد خدای متعال معنا ندارد؛ خدا عالم به سرّ ‌و خفیّات و همه چیز است، امید معنی ندارد؛ بنابراین مراد این است که این ماه رمضان را، این تشریع الهی را قرار دادیم تا زمینه‌ای باشد، بستری باشد برای رواج تقوا؛ خطاب هم خطاب به عموم است، یعنی بین شما مردم تقوا رواج پیدا کند. بنابراین ماه رمضان، ماه رواج تقوا است. تقوا یعنی چه؟ ... یعنی «پروا کردن»، یا در تعبیرات معمولی ماها «ملاحظه کردن»؛ [مثلاً] میگویند فلانی ملاحظه‌ی فلانی را دارد، یا شما ملاحظه‌ی فلان کس را دارید؛ پروا یعنی این. پروا کردن، ملاحظه کردن، معنای تقوا است. اِتَّقُوا الله،(سوره بقره، ۱۸۹) یعنی ملاحظه‌ی خدا را بکنید، پروا داشته باشید از خدای متعال. یک خطّ مستقیمی به شما نشان داده است در این حرکت عظیم حیات بشری که محفوف به مشکلات است. فرض کنید مثل زمینی که این گوشه و آن گوشه‌اش مین وجود دارد که یک راهی را باز میکنند، میگویند این راه، راه سلامت است، راه امنیّت است، از اینجا بروید؛ صراط مستقیم این است. ملاحظه‌ی خدا -اِتَّقُوا الله- یعنی حواستان باشد از این راه منحرف نشوید، کج و راست نشوید که گرفتار خواهید شد، مشکل برایتان درست میشود. اگر از این راه رفتید، آن وقت نتایج خوبی به دست شما خواهد رسید که آن نتایج را هم خدا در قرآن مکرّر در آیات متعدّد قرآنی بیان کرده: اِتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمون؛(سوره حجرات، ۱۰) رحمت الهی؛ لَعَلَّکُم تُفلِحون(سوره بقره، ۱۸۹) -فلاح یعنی رستگاری- اگر تقوا بود، رستگاری برای انسان پیش می‌آید؛ لَعَلَّکُم تَهتَدون؛(سوره بقره، ۵۳) -که در بعضی از آیات هست- تقوا موجب هدایت است، وقتی تقوا پیشه کردید، مشکلات، کوره‌راه‌ها از جلوی شما عقب خواهد رفت و راه درست برای شما روشن خواهد شد. اگر تقوا داشته باشید، موجب فرقان است: یَجعَل لَکُم فُرقانًا؛(سوره انفال، ۲۹) یعنی قدرت تشخیص؛ [این] خیلی مهم است. ما در همه‌ی مسائل زندگی نیاز داریم به قدرت تشخیص که راه درست را از نادرست، حق را از باطل تشخیص بدهیم؛ با «تقوا» فرقان به وجود می‌آید، قدرت تشخیص به وجود می‌آید. یک چیز دیگر: وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً(سوره طلاق،۲) -«مَخرَج» یعنی بن‌بست‌شکنی- اگر باشد، بن‌بستی وجود ندارد، بن‌بست در کارتان نیست. در همه‌ی زمینه‌ها اگر تقوا داشته باشید، مراعات کنید، همان پروای مورد نظر و ملاحظه‌ی از را داشته باشید، بن‌بستی در مقابل شما وجود ندارد. و بصیرت [هم به انسان میدهد]. اینها وعده‌های قرآنی است برای تقوا. وَمَن اَصدَقُ مِنَ اللهِ قیلًا؛(سوره نساء، ۱۲۲) هیچ کس، هیچ وعده‌دهنده‌ای صادق‌تر از خدای متعال نیست؛ وقتی خدای متعال وعده میدهد، تحقّق پیدا میکند، قطعی است و در این شکّی نیست. ۱۳۹۸/۲/۲۴ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نکته های از دیدار مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی با فرزند مرحوم علامه طهرانی ره (آیةالله سید محمد صادق طهرانی) در سال ۱۳۹۷ @toubaefaf
بازسازی تصاویر بعضی بزرگان و عالمان شیعه که هر کدام از ایشان دریای علم، حکمت و فضائل اند. یاد عالمان راستین موجب نزول رحمت و برکت الهی و واکاوی آثار و اندیشه ایشان باعث تولید علم، پیداکردن طریق ثواب در بین مکاتب گوناگون، خروج از بحران های برآمده از نزاع و بی هویتی، و چراغ راه انسان برای خیر دنیا و آخرت است. تقدیم به ارواح طیبه و بلندشان صلوات @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«... مردمی كه از وجود عالِم در ميان خود بي بهره باشند، از معارف اصيل دور می گردند و فريب هرگونه تبليغ سوء را می خورند. از اين رو، عصمت و طهارت عليهم السلام به ما فرمودند: در شهرِ بي عالم زندگي نكنيد. بايد در منطقه ای اقامت كرد كه در آنجا دانشمندی پرهيزگار و خوشفكر باشد؛ عالِمي كه از اوضاع زمانه و توطئه های دشمنان آگاه باشد و هجوم حوادث روزگار، او را به اشتباه نيفكند؛ «العالم بزمانه لا تهجم عليه اللوابس» و بداند تيرهاي شبهه علمی و شهوت عملی از كجا به سوی جوانان رها می شود. عكس نقيض اين قضيه (حديث) اين است: كسي كه رخدادهاي زمانه بر او مشتبه مي شود، عالم به عصر خود نيست و در نتيجه، براي مصر و نسل معاصر خود سودمند نخواهد بود؛ بلكه جزو كسانی است كه تاريخ تبليغ و تأثير او گذشته است و دوران تعليمی وي سپري شده است، مگر آنكه فوراً در سيره علمي خويش تجديدنظر كند و آگاهي به عناصر محوری زمانه خود را بازيابد.» شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني، علامه جوادی آملی(حفظه الله تعالی)، ص۱۶۶ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ گمنامان نام آشنا عليه السلام فرمود: اگر پس از غايب شدن حضرت عليه السلام الهى كه مردم را به سوى دعوت مى كنند و راهنمايى مى نمايند و از دينش دفاع مى كنند و بندگان ناتوان خداوند را از دام شيطان و دام هاى دشمنان عليهم السلام نجات مى دهند، نبودند، هيچ كس نمى ماند مگر اين كه از باز مى گشت، ولى آنان اند كه زمام دل هاى شيعيان ضعيف راهمچون سكّان در دست ناخداى كشتى به دست گرفته اند؛ اينان همان انسان هاى برتر نزد خداوند هستند. لوْ لاَ مَنْ يَبْقَى بَعْدَ غَيْبَةِ قَائِمِكُمْ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْعُلَمَاءِ اَلدَّاعِينَ إِلَيْهِ وَ اَلدَّالِّينَ عَلَيْهِ، وَ اَلذَّابِّينَ عَنْ دِينِهِ بِحُجَجِ اَللَّهِ، وَ اَلْمُنْقِذِينَ لِضُعَفَاءِ عِبَادِ اَللَّهِ مِنْ شِبَاكِ إِبْلِيسَ وَ مَرَدَتِهِ، وَ مِنْ فِخَاخِ اَلنَّوَاصِبِ لَمَا بَقِيَ أَحَدٌ إِلاَّ اِرْتَدَّ عَنْ دِينِ اَللَّهِ، وَ لَكِنَّهُمُ اَلَّذِينَ يُمْسِكُونَ أَزْمَةَ قُلُوبِ ضُعَفَاءِ اَلشِّيعَةِ كَمَا يُمْسِكُ صَاحِبُ اَلسَّفِينَةِ سُكَّانَهَا أُولَئِكَ هُمُ اَلْأَفْضَلُونَ عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 📗الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۵ @toubaefaf
مراقبت از اندوخته‌های معنوی آیت‌الله پهلوانی رحمة الله علیه 💠 مراقب باشید تا شیطان، سرمایه ها و اندوخته‌های معنوی شما را از دستتان نگیرد. 💠 گاهی سه ماه رجب و شعبان و رمضان را زحمت کشیده‌اید و اندوخته‌هایی به دست آورده‌اید، برای آنکه از دستتان بگیرد و از نتایج آن محرومتان کند، همسرتان را تحریک می کند، تا اوقات تلخی کرده و بهانه جویی کند و شما در برابر رفتار نابجای او که دور از انتظارتان بوده، یک سخن ناشایسته ای بگویید و سرمایه های معنوی و اخروی را از دستتان بگیرد. 📚 سلوک با همسر ، ص ۸۵ https://eitaa.com/tavasolitabrizi
📗 صبح روز بیستم‌و‌نهم 💠 در فرازی از حدیث شریف معراج 👇🏻 «ای احمد اگر دوست داری پارسا ترین مردم باشی، زهد پیشه کن.» 🔸 زهد، به معنی نداشتن دلبستگی و تعلق به مواهب دنیوی است. 👌🏻به دنبال زهد چه مواهبی نصیب انسان می‌شود؟ 💠 سوره مبارکه بقره آیه ٢۶٩ يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ✅ خدا فیض حکمت را به هر که خواهد عطا کند، و به هرکس حکمت داده شود، به او خیر کثیر اعطاء شده است، و این حقیقت را جز خردمندان متذکر نشوند. 🔹چه مسیری انسان را به حکمت می‌رساند؟ 👇🏻 💠 در روایتی از امام صادق علیه السلام : «مَنْ زَهِدَ فِي اَلدُّنْيَا أَثْبَتَ اَللَّهُ اَلْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ اَلدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ اَلدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ اَلسَّلاَمِ» ☑️ كسى كه بدنيا زاهد و بى‌رغبت باشد، خدا حكمت را در قلبش پا برجا دارد و زبانش را بآن گويا سازد، و او را به عيبهاى دنيا و درد و دوايش بينا گرداند، و او را از دنيا سالم بيرون كند و ببهشت دار السلام در آورد. 👌🏻لذا از ثمرات زهد (١) جاری شدن حکمت در قلب، (٢) گویا شدن زبان به حکمت (رسیدن موهبات حکمت به دیگران از طریق شخص)، (٣) شناختن دردهای دنیا و داروهای آن و (۴) خارج شدن به صورت سالم به سمت دارالسلام. 🔹 شر و شروری از ناحیه شیاطین جن و انس صادر می‌شود. کسی که زهد داشته باشد به این آثار آگاه است. برای دفع شیاطین جن ذکر شریف «لا حول قوة الا بالله العی العظیم» و برای دفع شیاطین انس ذکر شریف صلوات سفارش شده است. 🎤سخنران : حاج آقا مصلی‌نژاد 🕌 مسجد سید شهرستان 🗓 پنجشنبه صبح ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ 🌐https://eitaa.com/masjedeseyyed
✅ گمنامان نام آشنا عليه السلام فرمود: اگر پس از غايب شدن حضرت عليه السلام الهى كه مردم را به سوى دعوت مى كنند و راهنمايى مى نمايند و از دينش دفاع مى كنند و بندگان ناتوان خداوند را از دام شيطان و دام هاى دشمنان عليهم السلام نجات مى دهند، نبودند، هيچ كس نمى ماند مگر اين كه از باز مى گشت، ولى آنان اند كه زمام دل هاى شيعيان ضعيف راهمچون سكّان در دست ناخداى كشتى به دست گرفته اند؛ اينان همان انسان هاى برتر نزد خداوند هستند. لوْ لاَ مَنْ يَبْقَى بَعْدَ غَيْبَةِ قَائِمِكُمْ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْعُلَمَاءِ اَلدَّاعِينَ إِلَيْهِ وَ اَلدَّالِّينَ عَلَيْهِ، وَ اَلذَّابِّينَ عَنْ دِينِهِ بِحُجَجِ اَللَّهِ، وَ اَلْمُنْقِذِينَ لِضُعَفَاءِ عِبَادِ اَللَّهِ مِنْ شِبَاكِ إِبْلِيسَ وَ مَرَدَتِهِ، وَ مِنْ فِخَاخِ اَلنَّوَاصِبِ لَمَا بَقِيَ أَحَدٌ إِلاَّ اِرْتَدَّ عَنْ دِينِ اَللَّهِ، وَ لَكِنَّهُمُ اَلَّذِينَ يُمْسِكُونَ أَزْمَةَ قُلُوبِ ضُعَفَاءِ اَلشِّيعَةِ كَمَا يُمْسِكُ صَاحِبُ اَلسَّفِينَةِ سُكَّانَهَا أُولَئِكَ هُمُ اَلْأَفْضَلُونَ عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 📗الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۵ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکایت «شکوفه عمر» 🔸 نقاشی شن: علی برنایی 🔸 راوی: محمد اطهری 🔻 برگرفته از کتاب « آیت الله حائری شیرازی» 📺 کاری از: گروه اجتماعی شبکه چهار سیما 🎥 استودیو ؛ نمایشی از نور و شن @haerishirazi