eitaa logo
طوبای عفاف
622 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
4هزار ویدیو
482 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
✍سلام. دیوارنگاره مسجد بالاسر حرم حضرت امام رضا علیه السلام، (دارالإخلاص) این ابیات از ملک الشعرای بهار است. دل ز دل بردار اگر بایست دلبر داشتن دل به دلبر کی رسد جز دل ز دل برداشتن دلبر و دل داشتن نبود طریق عاشقان یا دم از دل داشتن زن یا ز دلبر داشتن عشق‌ را شهوت چو رهبر گشت عشقی کافر است با مسلمانی نشاید عشق کافر داشتن بندهٔ نفسی مرو زی عشق کت ناید درست سوی دریا رفتن و طبع سمندر داشتن عقر کن خنگ هوس را تا توانی زیر گام سطح این چرخ محدب را مقعر داشتن شو که از راه مجاز آری حقیقت را به‌ دست نی مزاج خویش را هر دم فروتر داشتن ای زده دست طلب در دامن نفس پلید بایدت آن دست را پیوسته بر سر داشتن نفس را بگذار تا ز آفاق و انفس بگذری سنگ را درهم شکن خواهی اگر زر داشتن بشکن این آیینهٔ زنگار سود نفس را تا توانی چهره پیش مهر انور داشتن شو مجرد تا در اقلیم غنا گیری قرار کاین‌چنین کشور به کف ناید ز لشگر داشتن گر توانگر بود خواهی بایدت در هر طریق ناتوانگر بودن و طبع توانگر داشتن در تکاپوی طلب واپس‌تر است از گرد راه آنکه بنشیند به امید تکاور داشتن ای برادر هرچه هستی هیچ شو در راه دوست تا توانی جمله اشیا را برابر داشتن ای پسر باید پی تسخیر شهرستان دل دل ز جان بگرفتن و جان دلاور داشتن ترک‌ خود کن ای‌ پسر تا هر چه‌ خواهی آن کنی اینت ملک و اینت جاه و اینت کشور داشتن با سپاه جهد کن تسخیر ملک معرفت تا توانی جمله گیتی‌ را مسخر داشتن پیش شاهنشاه کل ننگ است در شاهنشهی خان خاقان یافتن یا قصر قیصر داشتن بلکه باید ملک معنی را گرفتن وانگهی قیروان تا قیروان دریای لشکر داشتن چشم صورت‌بین ببند ای دل که نبود جز گزاف طرهٔ تاریک و رخسار منور داشتن نیز ناید در نظر جز ریشخند کودکان سبلت افشانده و ریش مدور داشتن مانوی کیش‌ است در کیش حقیقت آنکه خواست دیدهٔ حق‌‌بین به دیوان مصوّر داشتن چیست نمرودی خلیل‌الله را هشتن ز دست وانگه از کوری نظر بر صنع آزر داشتن رو به کنج عافیت بنشین که از دریوزگی است کنج دارا جستن و ملک سکندر داشتن چیست دون‌طبعی هوای خسروی کردن به‌دهر با نشان خدمت از فرزند حیدر داشتن بوالحسن خورشید آل مصطفی کاید درست با ولایش تاجی از خورشید بر سر داشتن حجه هشتم رضا، شاهی که بتوان با رضاش هفت چرخ نیلگون را زیر چنبر داشتن هرکه امروز از صفا محشور شد در حضرتش بایدش آسایش از فردای محشر داشتن نعمت دنیا و عقبی بر سرکوی رضاست با رضای او توان نعمای اوفر داشتن ای طلب ناکرده و نادیده احسان امام شایدت دل را بدین معنی مکدر داشتن رو طلب کن با دل بیدار و چشم اشکبار تا ببینی آنچه نتوانیش باور داشتن چون‌ توئی کاهل‌، چه‌ می‌خواهی که‌ از بی‌ دولتیست بینوای کاهل امید از توانگر داشتن پادشاهی نیست آن کز روی غفلت چند روز بر سر از دود دل درویش افسر داشتن منصب شاهنشهی چبود؟ مقام بندگی بر در نوباوهٔ موسی بن جعفر داشتن ای به غفلت در پی اکسیر دنیا کنده جان بایدت در بوته ابن یک بیت چون زر داشتن «‌این ولی‌الله این اکسیر اعظم این امام خاک شو تا زر شوی‌، این کشتن این برداشتن‌» ملک الشعرای بهار @toubaefaf
💠آیت الله بهجت: گزیده گوی بود و سرشار از (سکوت)می فرمود: «اگر توانستی این لب ها را بدوز تا درهای دیگر برایت باز شود.»
عجل الله تعالی فرجه الشریف علیه السلام خطاب به خُزَایِی فرمود: «اى دِعْبِل، بعد از من فرزندم محمد(جواد) است، بعد از محمد، فرزندش على است، بعد از على، فرزندش حسن و بعد از حسن، فرزندش حجت است كه در زمان غيبت او، مردم انتظارش را می كشند. اگر از دنيا يك روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را طولانى كند تا اينكه (عج) خروج كرده و زمين را از و داد پر كند، چنانكه از جور و فساد پر شود. 📚شیخ صدوق ره، عیون اخبار الرضا، ج2، ص266 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کعبه و روز دحوالارض حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی همواره بر اساس آیه شریفه ﴿وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ﴾، بر و گرامی داشت آنها، توصیه و تاکید می فرمایند. ایشان روز «دحوالارض» را یکی از پربرکت ترین روزهای ایام سال می دانند چرا که طبق برخی روایات زمین کعبه و حرم خدا، در این روز ظاهر گشته و گسترش یافته است. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در صفحه ۲۶۱ کتاب «صهبای حج» در این باره می نویسند: «کعبه اوّلین معبد مردمی و عبادتگاه توده انسان ها در روی زمین است: ﴿إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ...﴾ که تعیین محل و نقشه ساختن آن به رهنمود و دستور خدای سبحان بود: ﴿وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ...﴾. بنابراین، کعبه اوّلین معبدی (نه اوّلین خانه) است که در روی زمین ساخته شد. گرچه بر اساس گفته شده: «مکان کعبه اولین زمینی بود که از زیر آب بیرون آمد»، لیکن استفاده این معنا که «اوّلین خانه ساخته شده کعبه است» از آیه، مشکل به نظر می ‏رسد؛ زیرا اولیّت آن را مقید کرده که برای عبادت بوده است. البته آیه شریفه ﴿إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...﴾، معنای مزبور را نفی نیز نمی ‏کند، زیرا قیودی همچون وصف، همانطور که اطلاق ندارد مفهوم نیز ندارد، مگر اینکه جمله مشتمل بر وصف، در مقام تحدید باشد... . مطالعه بیشتر: ◀️ شمّه‏ ای از تاریخ کعبه ◀️ معنای دحوالارض ◀️ برنامه های معنوی ◀️ دعای روز دحوالأرض 👇👇👇👇 https://news.esra.ir/fa/w/300637 📚 کتاب صهبای حج 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 طلبه ها و مبلغین حتما بشنوند... 🔻راهکاری شگفت انگیز، برای تاثیرگذاری بر جوانان! ✅شما اینکار را انجام دهید! تنها حضورتان بین جمع جوانان اثرگذار خواهد بود. ⚠️ویدیو را با دقت مشاهده کنید ❗️و حداقل برای ۵ نفر بفرستید 💠 رسانه برهان را در ایتا دنبال کنید ؛ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/4052091064Cdd42e0aec8 💠 سایت موسسه معارفی فقهی برهان ؛ 🌐 https://borhan.org/
یکی از بزرگترین مستحبات امروز زیارت امام رضا علیه‌السلام است. 👈هرجا هستید قصد ادب کنید و از فضیلت زیارت امروز جا نمانید ولو به یك زیارت مختصر! 💠مؤسسه معارفی فقهی برهان https://eitaa.com/joinchat/1898971287C4526c7bcf1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰زیارتنامه مختصر امام رضا علیه‌السلام 🔹اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وَلِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقى وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّكَ مَضَيْتَ عَلى ما مَضى عَلَيْهِ آبآؤُكَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلى هُدىً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّكَ نَصَحْتَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَاَدَّيْتَ الاَْمانَةَ فَجَزاكَ اللَّهُ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَيْرَ الْجَزآءِ اَتَيْتُكَ بِاَبى وَ اُمّى زآئراً عارِفاً بِحَقِّكَ مُوالِياً لاَِوْلِيآئِكَ مُعادِياً لاَِعْدآئِكَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّكَ 🔹اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّكَ الاِْمامُ الْهادى وَالْوَلِىُّ الْمُرْشِدُ اَبْرَءُ اِلَى اللَّهِ مِنْ اَعْدآئِكَ وَاَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ بِوِلايَتِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای داود! مرا نزد بندگانم محبوب گردان «خداوند به داود پیامبر (علیه السلام) وحی کرد: به خلقم نعمت های مرا یادآوری کن و به آنان نیکی نما و (بدین وسیله )مرا محبوب آنان گردان، زیرا آنان جز کسی که به آنان نیکی کرده را دوست نمی دارند. وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى داود ذَكِّرْ خَلْقِي نَعْمَائِي وَ أَحْسِنْ إِلَيْهِمْ وَ حَبِّبْنِي إِلَيْهِمْ فَإِنَّهُمْ لَا يُحِبُّونَ إِلَّا مَنْ أَحْسَنَ إِلَيْهِم‏»(1) در نقل دیگری از امام باقر (علیه السلام) آمده: «أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى علیه السلام أَحْبِبْنِي وَ حَبِّبْنِي إِلَى خَلْقِي؛ قَالَ مُوسَى: يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْكَ فَكَيْفَ لِي بِقُلُوبِ الْعِبَادِ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ فَذَكِّرْهُمْ نِعْمَتِي وَ آلَائِي فَإِنَّهُمْ لَا يَذْكُرُونَ مِنِّي إِلَّا خَيْرا(2)(بنا به نقل دیگر )إِنَّكَ إِذَا ذَكَرْتَ ذَلِكَ لَهُمْ أَحَبُّونِي‏ (3) خدا به حضرت موسی وحی کرد: مرا دوست بدار و محبوب بندگان ساز.حضرت عرض کرد : خدایا تو می دانی که هیچ کس نزد من محبوب تر از تو نیست اما چگونه قلب بندگانت را متوجه تو گردانم. خداوند متعال فرمود: نعمت هایم را به یادشان آور، زیرا آنان از من جز خیر و خوبی سراغ ندارند (و بنا به نقل دیگر اضافه کرد:) زیرا هر گاه نعمت هایم را به یادشان آوری، مرا دوست خواهند داشت. 1. دیلمی حسن، ارشاد القلوب، اول، قم، شریف رضی، 1412 ق، ج1، ص116 2. مجلسی محمد باقر ، بحار الانوار، هشتم، بیروت، الوفا، 1403 ق، ج67، ص13 3. همان @toubaefaf