🟠
🟠
#تدبر_در_قرآن ۴
.
.
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
اى كسانى كه #ايمان آورده ايد! از خداوند پروا كنيد و هر كس به آن چه براى فرداى (قيامت) خود فرستاده است، بنگرد. باز هم از خدا پروا كنيد كه خداوند به آنچه انجام مى دهيد، به خوبى آگاه است.
📙سوره حشر ؛ آیه ۱۸
📝 پیامها و نکات:
- 🔶️ايمان، زمينه #تقوا و شرط ثمر بخشى ايمان، داشتن تقوا است. «يا أيّها الّذين آمنوا اتّقوا»
- 🔷️به #اميد كار خيرِ وارثان نباشيم، هركس به فكر #قيامت خود باشد. «ولتنظر نفس ما قدّمت لغد»
- 🔶️در آنچه به عنوان عمل صالح ذخيره مى كنيم، دقّت كنيم. «ولتنظر نفس ماقدّمت»
- 🔷️محاسبه نفس لازم است. «و لتنظر نفس» (اگر امروز دقّت نكنيم، دقّت فردا سبب شرمندگى خواهد بود. «يوم ينظر المرء ما قدّمت يداه و يقول الكافر يا ليتنى كنت ترابا»(نبأ، آیه 40))
- 🔶️قيامت، نزديك است. «لغد» (چنانكه در جاى ديگر نيز مى فرمايد: «انهم يرونه بعيدا و نراه قريبا»(معارج، آیه 6))
- 🔷️#آينده نگرى و عاقبت انديشى، لازمه ى ايمان است. «ما قدّمت لغد»
- 🔶️تقوا، زمينه محاسبه نفس و محاسبه نفس، سبب #رشد و تقويت تقوا است.
(«و لتنظر نفس» ميان دو «اتّقوا اللّه» قرار گرفته است).
- 🔷️هيچ كس در هيچ مرحله اى خود را ايمن نداند. «يا أيّها الّذين آمنوا اتقوا اللّه... و اتقوا اللّه»
- 🔶️ايمان به خبير بودن خداوند، عامل تقوا است. «واتقوا اللّه... ان اللّه خبير»
✅در #روايات مى خوانيم: با نيمى از يك دانه خرما، يا اگر نداريد با سخنان خوب، دل هايى را شاد كنيد تا در قيامت كه #خداوند مى پرسد: من به تو چشم و گوش و... دادم چه ذخيره اى فرستادى، شرمنده نباشيد. زيرا در آن روز بعضى به هر سو مى نگرند، ولى ذخيره اى كه وسيله نجاتشان باشد از پيش نفرستاده اند.(تفسير نورالثقلين)
📚تفسیر نور
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
🆔 @towbekadeh
انس با نهج البلاغه ۴
.
آقا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در دعایی میفرمایند:
اللَّهُمَّ احْمِلْنِي عَلَى عَفْوِكَ وَ لَا تَحْمِلْنِي عَلَى عَدْلِكَ.
خدايا ، با عفوت با من رفتار كن نه با عدالتت.
📚نهج البلاغه ؛ خطبه ۲۲۷
.
🔵دعا رو به شکل کامل در پیام بعدی بخونید
.
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
🆔➯ @towbekadeh
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
#دعا #توبه #بازگشت #مناجات
توبه کده
انس با نهج البلاغه ۴ . آقا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در دعایی میفرمایند: اللَّهُمَّ احْمِلْ
.
از دعاهاى امیر المومنین علیه السلام :
.
🤲اللَّهُمَّ إِنَّكَ آنَسُ الْآنِسِينَ لِأَوْلِيَائِكَ
🔷️خدايا، تو با دوستانت از همه انس گیرنده تری
.
🤲وَ أَحْضَرُهُمْ بِالْكِفَايَةِ لِلْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ؛
🔷️و براى كفايتِ نیازِ آنان كه بر تو اعتماد نمايند از همه حاضرترى،
.
🤲تُشَاهِدُهُمْ فِي سَرَائِرِهِمْ وَ تَطَّلِعُ عَلَيْهِمْ فِي ضَمَائِرِهِمْ وَ تَعْلَمُ مَبْلَغَ بَصَائِرِهِمْ؛
🔷️آنان را در باطنشان مشاهده مى كنى، و به نهانهايشان آگاهى، و اندازه بيناييشان را مى دانى.
.
🤲 فَأَسْرَارُهُمْ لَكَ مَكْشُوفَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَيْكَ مَلْهُوفَةٌ؛
🔷️ بنا بر اين رازهايشان نزد تو معلوم است، و دلهايشان به جانب تو در غم و اندوه
.
🤲إِنْ أَوْحَشَتْهُمُ الْغُرْبَةُ آنَسَهُمْ ذِكْرُكَ،
🔷️اگر تنهايى آنان را به وحشت اندازد ياد تو مونسشان شود،
.
🤲 وَ إِنْ صُبَّتْ عَلَيْهِمُ الْمَصَائِبُ لَجَئُوا إِلَى الِاسْتِجَارَةِ بِكَ،
🔷️و اگر مصائب به آنان هجوم آورد به تو پناه جويند،
.
🤲عِلْماً بِأَنَّ أَزِمَّةَ الْأُمُورِ بِيَدِكَ وَ مَصَادِرَهَا عَنْ قَضَائِكَ.
🔷️ زيرا مى دانند زمام همه امور به دست تو، و سر چشمه تمام كارها در كفِ با كفايتِ فرمانِ توست.
.
🤲اللَّهُمَّ إِنْ فَهِهْتُ عَنْ مَسْأَلَتِي أَوْ عَمِيتُ عَنْ طِلْبَتِي، فَدُلَّنِي عَلَى مَصَالِحِي
🔷️خدايا اگر ندانم چه بخواهم و از درخواست خود سرگردان بمانم مرا به آنچه صلاح من در آنست راهنمائى فرما
.
🤲 وَ خُذْ بِقَلْبِي إِلَى مَرَاشِدِي،
🔷️و عنان دلم را به سوى آنچه خير من است بگردان
.
🤲 فَلَيْسَ ذَلِكَ بِنُكْرٍ مِنْ هِدَايَاتِكَ وَ لَا بِبِدْعٍ مِنْ كِفَايَاتِكَ.
🔷️ كه اين برنامه ها از هدايتها و كفايتهاى تو بيگانه و عجيب نيست
.
🤲اللَّهُمَّ احْمِلْنِي عَلَى عَفْوِكَ وَ لَا تَحْمِلْنِي عَلَى عَدْلِكَ.
🔷️خدايا، با عفوت با من رفتار كن نه با عدالتت.
📚نهج البلاغه ؛ خطبه ۲۲۷
.
@towbekadeh
🌷امام على عليه السلام :
🔶️براى تأديب خود همين بس كه از آنچه در ديگران نمى پسندى دورى كنى.
🔷️كَفاكَ أدبا لنفسِكَ اجتِنابُ ما تَكْرهُهُ مِن غيرِكَ
📚بحار الأنوار؛ ج ۷۰ ؛ ص ۷۳
.
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
🆔➯ @towbekadeh
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
🟠
🟠
#تدبر_در_قرآن ۵
.
.
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
.
قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا
وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا
به راستى رستگار شد، آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد.
و بى شك محروم و نااميد گشت هر كس كه آن را به پليدى آلود.
📙سوره شمس ؛ آیه ۹ و ۱۰
📝 پیامها :
- 🔶️سوگند به خورشيد و ماه و شب و روز و زمين و آسمان و روح انسان كه سعادت انسان در گرو رشد معنوى است نه زندگى مادّى. «والشمس... قد افلح من زكّاها»
- 🔷️اگر نفس را رها كنيم، انسان را به سقوط مى كشاند. لذا نفس را بايد كنترل كرد. «زكّاها»
- 🔶️تزكيه و خودسازى، محروم كردن نيست، رشد دادن است.«زكّاها»
- 🔷️هر كس نفس خود را در لابلاى عادات و رسوم و پندارها مخفى كند و غافلانه دنبال تأمين خواسته هاى نفسانى رود، محروميّت بزرگى خواهد داشت. «قد خاب من دساها»
- 🔶️زدودن علف هاى هرز كافى نيست، بارور كردن هم لازم است. («زكّاها» به معناى رشد است.)
- 🔷️به كاميابى هاى زودگذر نفس مغرور نشويد كه عاقبتش محروميّت است. «و قد خاب» (كلمه «خاب» يعنى محروم شد و به آنچه مى خواست نرسيد.)
🖇نکات :
🔷️امام باقر و صادق عليهما السلام در تفسير آيه «قد افلح من زكّاها» فرمودند: «قد افلح من اطاعَ»(تفسير نور الثقلين) يعنى آن كس كه از پيامبر و امامان معصوم، اطاعت كرد، رستگار شد.
🔶️در ديد الهى، پاكان رستگارند. «قد افلح من زكّاها» ولى در نزد فرعونيان، زورمندان رستگارند كه غلبه دارند و به ظاهر پيروزند. «قد افلح اليوم من استعلى»
🔷️در انجام كارهاى خير، اميد رستگارى است. «و افعلوا الخير لعلّكم تفلحون»(حج، آیه ۷۷) در حالى كه در تزكيه نفس و خودسازى، رستگارى قطعى است. «قد افلح من زكّاها»
🔶️تزكيه نفس، شامل دورى از عقائد و اخلاقيات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقائد و اخلاقيات و كردارهاى پسنديده است.
🔷️در قرآن، براى رستگارى انسان ها دو عامل مطرح شده است: يكى ايمان و ديگرى تزكيه. «قد افلح من زكاها»، «قد افلح المؤمنون»
✅بنابراين حقيقت ايمان و تزكيه يكى است و هر كس مى خواهد خودسازى كند، بايد مؤمن واقعى باشد. آرى مؤمن واقعى كسى است كه خود را تزكيه كند و تزكيه شده واقعى، كسى است كه ايمان داشته باشد و احكام و تكاليف دينى را به دقت انجام دهد كه در آغاز سوره مؤمنون آمده است.
📚تفسیر نور
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
🆔 @towbekadeh
انس با نهج البلاغه ۵
.
🌷امیرالمومنین علیه السلام:
🍀هيچ گنجى بى نياز كننده تر از قناعت نیست
🍃لَا كَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَةِ
📚نهج البلاغه ؛ فرازی از حکمت ۳۷۱
🔵شرح مختصر:
🔶️امام علیه السلام در این فراز از حکمت ۳۷۱ ، اشاره به اهميت قناعت كرده اند و مى فرمايد: «هيچ گنجى بى نيازكننده تر از قناعت نيست»
🔷️گنج هاى ديگر پايان مى پذيرند، گنجى كه پايان نمى پذيرد گنج قناعت است.
🔶️اضافه بر اين، براى حفظ گنج هاى ظاهرى رنج فراوان بايد كشيد چراكه دشمنان و سارقان و حسودان دائماً در كمين آن اند. ولى گنج قناعت هيچ سارق و دشمن و حسودى ندارد.
🔷️در گفتار حكيمانه ۵۷ آمده بود: «الْقَنَاعَةُ مَالٌ لاَ ينْفَدُ; قناعت سرمايه اى است كه هرگز تمام نمى شود». همين مضمون در گفتار حكيمانه ۳۴۹ و گفتار حكيمانه ۲۲۹ نیز آمده بود.
🔶️حقيقت قناعت يك ملكه درونى است كه انسان با داشتن آن با حدّاقل لازم براى زندگى مى سازد و به دنبال زرق و برق و اضافات و تشريفاتى كه وقت و فكر و عمر انسان را مصروف خود مى سازد نمى رود و به همين دليل آلوده انواع گناهان و مسائل غير اخلاقى نمى شود.
🔷️اضافه بر اين، شخص قانع، آزادگى فوق العاده اى دارد زيرا زير بار منت هيچ كس نيست; در حديثى از اميرمؤمنان(عليه السلام) در غررالحكم آمده است: « شخص آزاده، برده است هنگامى كه طمع كند، و برده، آزاده است هنگامى كه قناعت پيشه كند».(غررالحكم، ح ۸۹۷۵)
.
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
🆔➯ @towbekadeh
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
🟠
🟠
#تدبر_در_قرآن ۶
.
.
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
.
كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ
هركسى چشنده ى مرگ است. و بى گمان روز قيامت پاداش هاى شما به طور كامل پرداخت خواهد شد. پس هركس از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگانى دنيا، جز مايه ى فريب نيست.
📙سوره آل عمران ؛ آیه ۱۸۵
📝 پیامها و نکات
🔶️ مرگ در راه است، پس اين همه لجاجت واستكبار در برابر حق، براى چه؟ «كذّبوك... كلّ نفس ذائقة الموت»
🔷️مرگ، عدم نيست، يك امر وجودى است كه قابل چشيدن است، راه انتقال از دنيا به آخرت است. «ذائقة الموت»
🔶️گناهان وعوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هايى است كه بايد انسان با نيروى ايمان و عمل صالح خود را برهاند. «زُحزِح عن النّار»
🔷️جزاى كامل در آخرت است، و پاداش هاى دنيوى بى ارزش. «توفون اُجوركم يوم القيامة... ما الحيوة الدنيا الاّ متاع الغرور»
✅ امام صادق عليه السلام درباره ى «كلّ نفس ذائقة الموت» فرمودند:
همه ى اهل زمين و آسمان مى ميرند و فقط ملك الموت و حاملان عرش و جبرئيل و ميكائيل باقى مى مانند،
سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نيز بگيرد و تنها خود باقى مى ماند و خداوند به او خطاب مى كند كه بمير، او نيز مى ميرد. و همچنين آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشيده و كشته شده، به دنيا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد.[كافى، ج ۳، ص ۲۵۶]
📚تفسیر نور
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
🆔 @towbekadeh
💛
💛
💛
انس با نهج البلاغه ۶
.
💥یکشنبه و چهارشنبه ی هر هفته💥
.
🌹امیرالمومنین علیه السلام:
☘️آن كه پاداش الهى را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است.
🍃مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ، جَادَ بِالْعَطِيَّةِ.
📚نهج البلاغه ، حکمت ۱۳۸
🔵شرح مختصر :
🔶️امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به يكى از مهم ترين انگيزه هاى انفاق و بخشش در راه خدا اشاره كرده اند.
🔷️از جمله غرائز مسلم انسان جلب منفعت و دفع ضرر است; انسان همیشه مى خواهد کارى انجام دهد که سودى براى او داشته باشد یا ضررى را از او دور سازد و در همین راستا حاضر مى شود مواهبى را که در اختیار دارد براى رسیدن به امور مهم ترى هزینه کند و تمام تجارت هاى مادى با همین انگیزه صورت مى گیرد.
🔶️در تجارت معنوى که قرآن نیز از همین لفظ براى آن استفاده کرده (مانند آیه شریفه (هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَة تُنجِیکُمْ مِّنْ عَذَاب أَلِیم))(۱) نیز بر همین اساس کار مى کند، بنابراین کسانى که به وعده هاى الهى ایمان و یقین داشته باشند و بدانند در برابر هر انفاق در راه خدا، بهتر و بیشتر از آن را در این دنیا یا در آخرت و یا در هر دو دریافت مى کنند هرگز در انفاق کردن تردیدى به خود راه نمى دهند; سخاوتمندانه مى بخشند و از اموال و ثروت هاى خود در این راه با روى گشاده استقبال مى کنند.
قرآن مجید مى فرماید: «(وَمَا أَنفَقْتُمْ مِّنْ شَىْء فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ); و هر چیزى را (در راه خدا) انفاق کنید، عوض آن را مى دهد (و جاى آن را پر مى کند)، و او بهترین روزى دهندگان است».(۲)
🔷️البته انسان گاه تنها با ظن و گمانِ عوض نیز اموالى را که در دست دارد هزینه مى کند تا چه رسد به این که یقین داشته باشد. او در حال یقین بهتر و بیشتر خواهد پرداخت.
🔶️احادیث فراوانى از معصومین در تأثیر انفاق در راه خدا در برکات مادى و معنوى نقل شده است که نشان مى دهد این کار هم دنیاى انسان را رونق مى بخشد و هم مایه نجات او در آخرت است.
🌹در حدیثى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم که یکى از دوستان آن حضرت خدمتش رسید امام(علیه السلام) فرمود:
آیا امروز چیزى در راه خدا انفاق کرده اى؟
گفت: نه به خدا سوگند.
فرمود: چگونه خداوند عوض به ما مى دهد (اگر چیزى انفاق نکنیم) برو انفاق کن، هر چند یک درهم باشد».(۳)
🌹در حدیث دیگرى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است که فرمود:
صدقه بدهید که مال انسان را افزون مى کند. صدقه بدهید خدا شما را رحمت کند».(۴)
🌹در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) آمده است که فرمود:
صدقه موجب اداى دین مى شود و برکاتى به جا مى گذارد».(۵)
✅البته این در مورد کسانى است که در اعمال نیک همواره انتظار عوض دارند اما مخلصان واقعى، آنها هستند که براى جلب رضاى الهى انفاق مى کنند همان گونه که در سوره «دهر»، آیه ۹ آمده است: (إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللهِ لاَ نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَآءً وَلاَ شُکُوراً).
*
پی نوشت:
۱) صف، آیه ۱۰
۲) سبأ، آیه ۳۹
۳) کافى، ج ۴، ص ۴۴
۴) کافی، ج۴ ، ص ۹
۵) کافی، ج۴ ، ص ۹
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
🆔➯ @towbekadeh
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
🌷امام صادق عليه السلام :
🔶️نيكى كردن و خوش خويى خانه ها را آباد و عمرها را زياد مى كند .
🔷️إنّ البِرَّ و حُسنَ الخُلقِ يَعْمُرانِ الدِّيارَ ، و يَزيدانِ في الأعْمارِ
📚بحار الأنوار ؛ ج۷۱ ؛ص۳۹۵
.
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
🆔➯ @towbekadeh
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
🟠
🟠
#تدبر_در_قرآن ۷ بخش اول
.
.
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
.
هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ عَلَي عَبْدِهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ وَإِنَّ اللَّهَ بِكُمْ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ
او كسى است كه بر بنده خود آيات روشن و روشنگر فرو مى فرستد تا شما را از تاريكى ها به روشنى در آورد و همانا خداوند نسبت به شما رأفت و رحمت بسيار دارد.
📙سوره حدید ؛ آیه ۹
📝 پیامها :
- 🔶️بندگى خالصانه، زمينه ساز نزول الطاف الهى است. «ينزّل على عبده»
- 🔷️مُبلّغ بايد به استدلال روشن مجهز باشد. «و الرسول يدعوكم... آياتٍ بينات»
- 🔶️هدف اصلى انبيا، نجات مردم از تاريكى هاى جهل و شرك و تفرقه است. «ليخرجكم من الظّلمات الى النّور»
- 🔷️راه روشن، تنها راه خداست و غير آن هر چه باشد، تاريكى است. «الظّلمات... النّور» (كلمه «الظّلمات» به صورت جمع آمده، ولى كلمه «النّور» در سراسر قرآن به صورت مفرد آمده است.)
- 🔶️نزول وحى براساس قاعده لطف است. «هوالّذى ينزّل... انّ اللّه بكم لرؤف رحيم»
- 🔷️بهترين نشانه رأفت و رحمت الهى، هدايت بندگان است. «ليخرجكم من الظّلمات الى النّور انّ اللّه بكم لرؤف رحيم»
ادامه دارد...(شنبه ی هفته ی بعد)
📚تفسیر نور
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
🆔 @towbekadeh
💛
💛
💛
انس با نهج البلاغه ۷
.
🌹امیرالمومنین علیه السلام:
🍀از بهترين كارهاى مرد بزرگوار، چشم پوشى اوست از آنچه مى داند.
🍃مِنْ أَشْرَفِ [أَفْعَالِ] أَعْمَالِ الْكَرِيمِ، غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَم.
📚نهج البلاغه ؛ حکمت ۲۲۲
🔵شرح مختصر:
🔶️امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته مهمى درباره آداب معاشرت اشاره كرده اند.
🔷️كمتر كسى است كه عيب پنهانى يا آشكارى نداشته باشد و كمتر دوستى پيدا مى شود كه درباره دوستش كار نامناسبى، هرچند به عنوان لغزش انجام ندهد.
🔶️افراد بزرگوار و باشخصيت كسانى هستند كه عيوب پنهانى افراد را ناديده مى گيرند و از لغزش دوستان چشم پوشى مى كنند و هرگز به رخ آنها نمى كشند. اين كار،
1️⃣اولاً سبب مى شود كه آبروى مسلمان محفوظ بماند; آبرويى كه ارزش آن به اندازه ارزش خون اوست.
2️⃣ثانياً سبب مى شود فرد خطاكار يا صاحب عيب جسور نگردد
3️⃣و از همه اينها گذشته سبب مى شود رابطه مسلمان ها با يكديگر محفوظ بماند. در اسلام، غيبت از بزرگ ترين گناهان شمرده شده و اين همه تأكيد براى حفظ آبروى مسلمانان است.
🔷️اميرمؤمنان على(عليه السلام) در عهدنامه مالك اشتر مخصوصاً بر اين معنا تكيه كرده، مى فرمايد: «بايد دورترين رعايا نسبت به تو و مبغوض ترين آنها در نزد تو آنهايى باشند كه بيشتر در جستجوى عيوب مردمند، زيرا در (غالب) مردم عيوبى وجود دارد (كه از نظرها پنهان است و) والى از همه سزاوارتر است آنها را بپوشاند، بنابراين لازم است عيوبى را كه بر تو پنهان است آشكار نسازى».
🔶️از سويى ديگر مى دانيم خداوند ستار العيوب است و دوست دارد بندگانش نيز ستار العيوب باشند و تغافل يكى از طرق پوشاندن عيوب مردم است.
🔷️در حدیث جالبى که مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار آورده است از امیرمؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: « قدر و منزلت خود را با «تغافل» درباره امور پست و کوچک بالا برید ... و زیاده از امورى که پوشیده و پنهان است تجسس نکنید که عیب جویان شما زیاد مى شوند ... و با چشم برهم نهادن از دقت بیش از حد در جزئیات، بزرگوارى خود را ثابت کنید».(بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۶۴)
✅از این حدیث و پاره اى دیگر از احادیث این نکته روشن مى شود که موارد تغافل مربوط به امور سرنوشت ساز زندگى یک انسان نیست، زیرا که در آنها دقت و جستوجو به یقین لازم است. این دستور منافاتى با مسئله امر به معروف و نهى از منکر ندارد، زیرا وظیفه امر به معروف و نهى از منکر مربوط به واجبات و محرمات است که از محدوده تغافل بیرون است.
.
ڪانال توبـــ💗ــــه کده
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
🆔➯ @towbekadeh
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
یک #زخم دگر به زخم مان افزودند
با این خبری که آمد از #شاهچراغ ...
▪️#شهادت و مجروحیت تعدادی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیهالسلام در اثر حمله تروریستی را به مردم شریف #ایران_تسلیت عرض می کنیم.
.
@towbekadeh