eitaa logo
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
200 دنبال‌کننده
124 عکس
0 ویدیو
13 فایل
در این کانال نگاره های تولیدی از علما در گروه طلبگی تا اجتهاد منتشر میشود..برای نسخه باکیفیت به سایت مراجعه فرمایید...
مشاهده در ایتا
دانلود
اقدامی نکردند ما ابن سینا داشتیم که هنوز که هنوز است کتابش مرجع درسی و مهم پزشکی دانشگاه‌های دنیاست، یا رازی را داشتیم یا دیگرانی از این قبیل را، چرا بایستی امروز به خودکفائی علمی کشور امید نبندیم؟ من در چند سال قبل در اوایل انقلاب، ‌سال 1359 بود یک سفری با یک هیأتی به هند رفته بودم. آنجا مأمورین وزارت خارجه به ما اطلاع دادند که یک بیمارستان گیاه درمانی وجود دارد. من خیلی علاقمند شدم که آنجا را ببینم و رفتم دیدم از نزدیک، بیمارستان بسیار وسیع و مفصلی بود، اسم فارسی هم برایش انتخاب کرده بودند به نام همدرد. با اینکه هند بود. در دهلی نو مرکزش بود و در استان‌های مختلفی از هند شعبه داشت که این فقط یک بیمارستان نبود، هم بیمارستان بود هم مرکز تحقیقات، بلکه یک دانشکده بود که تدریس در آنجا می‌شد، ما در آنجا کارهای گیاهی درمانی را دیدیم. بنده آنجا به ذهنم آمد که می‌بایستی این (گیاه درمانی) را در ایران پیگیری کنیم، وقتی از هند به ایران آمدم با مسؤولین آن وقت صحبت کردم و از آنها قول گرفتم که به طور قطعی دنبال این قضیه باشند، ولی اقدامی نکردند..من امیدوار هستم تا چند سال دیگر فصل جدیدی در مسئله درمان از سوی محققان ایرانی باز شود. (بیانات در دیدارجمعی از پزشکان 5 شهریور 63) نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
بند دوازدهم... بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران. (بند دوازدهم سیاست های کلی سلامت ابلاغ شده ی امام خامنه ای در 18 فروردین 93 ) 1-12 ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. 2-12 استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن. 3-12 تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی. 4-12 نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی. 5-12 برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی. 6-12 اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه. نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
دغدغه ی قلبی... انرژی هسته‌ای مال آنها (یعنی غربی ها) بوده است که ما آن را گرفته و به خوبی از پس آن برآمدیم. دغدغه قلبی امروز من طبّ ایرانی-اسلامی است، به آن بپردازید. نقل قول محمدحسن طریقت منفرد وزیر اسبق بهداشت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران مهر 1394 از بیانات امام خامنه ای مورخ نوروز 1391 در دیدار با هیأت دولت در جوار حرم رضوی نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
باب جدید... گیاهان دارویی و طبّ سنتی از جمله کارهایی است که می‌تواند باب جدیدی در مسایل کلان مربوط به بهداشت و درمان بگشاید. توجه و اهتمام جناب عالی در این کار بسیار مفید خواهد بود. بخشی از نامه امام خامنه ای به ریاست محترم جمهور در سال 1386 نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
او را علاج کرد... امروز در تمام کشور ایران یک نفر که قانون بوعلی را بفهمد معلوم نیست باشد و این ضربتی است که این کشور از دست اجانب به‌وسیله زمامداران بی‌خرد ما خورد... همه شنیدید در زمان تصدی رضاخان همین شاه کنونی (محمدرضا) به تیفوئید مبتلا شد، در وقتی که تمام دکترهای درجه اول کشور از درمان آن مأیوس شدند، ‌طبیب طالقانی با دستور طب قدیم او را علاج کرد. خوب بود با چنین امتحانی رضاخان با زمامداران آن روز به فکر این بیفتند که طب کشور خود ما نیز باید دست کم در حساب بیاید لکن بقدری اینها خود را باختند و انگاره را از دست دادند که حاضر نیستند برای خود جزیی فضیلتی قائل شوند و با حسن و هوش خود هر طور شده است مبارزه می‌کنند که مبادا بر خلاف اروپا سخنی بگویند. (کشف الاسرار حضرت امام خمینی ص 280 و 281) نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
این بالاتر است... پیگیری این طب سنتی واقعا مژده ای است برای ما، این جزو مهم ترین کارهاست. یک علتش این است که ما به خودکفایی نزدیک می شویم، یک جهت دیگر این است که ثروت های ناشناخته فراوانی در داخل کشور که مهمل مانده و مورد استفاده قرار نگرفته، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یک استفاده این است که طبیب ایرانی و محقق ایرانی احساس می کند که از درون خودش می جوشد و می تواند به خودش متکی باشد که این غیر از بی نیازی دارویی است! این خودکفایی علمی است و خودکفایی علمی از خودکفایی دارویی بالاتر است. (از بیانات حضرت امام خامنه ای به نقل از روزنامه کیهان مورخ پنج‌شنبه 18 مرداد 1386، شماره 18871 ) نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
دسیسه ها سبب شد... نه اينكه ما نمى ‏دانيم كه علومى كه در شرق بود، دسيسه ‏ها اسباب اين شد كه عقب بزنند آنها را، و به جاى او علوم غرب را بياورند. دانشهايى كه در شرق بود و اروپا از آن تقليد مى ‏كرد، دستهايى آمد و آنها را عقب زد و محتوا را از ما گرفت، الآن وضع ما وضعى شده است كه خيال مى‏ كنيم كه هر چه هست، در غرب است و ما هيچ چيز نداريم. محتواى خودمان را گرفتند. يعنى مغزهاى ما را شستشو كردند؛ جايش يك مغز ديگرى گذاشتند كه از همان غرب ارتزاق مى ‏كند. و اين يك مطلب مهمى است كه بايد بتدريج اين مملكت از زير آن بار بيرون برود. يكى هم از مسائل، همان مسئله طب قديم است. آنها همه اين دردهايى كه الآن هست با همين دواهاى علفى معالجه مى ‏كردند و معالجه ‏شان يك معالجات اساسى بود و اروپا از طب بو على تا همين آخر استفاده مى‏ كردند. كتاب بو على تا همين آخر، شايد حالا هم مورد نظر آنها باشد، بروزش نمى ‏دهند. (بیانات حضرت امام در تاریخ 17 تير 1358، نقل از صحيفه امام، ج‏9، ص 7 و 8) (کشف الاسرار حضرت امام خمینی ص 280 و 281) نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
او را نمی شناسیم... فلاسفه غرب الآن هم محتاج به اين هستند كه از فلاسفه شرق ياد بگيرند. كتابهاى ابو على الآن هم، من گمان مى‏كنم تا چند وقت پيش از اين و الآن هم همين طور، مورد استفاده اطباى غرب است. قانون بو على رسماً تدريس مى‏ شده آنجا؛ استفاده از آن مى ‏شده. لكن اين تحفه شرقى رفته غرب، غرب از آن استفاده كرد و ما خودمان گم كرده ‏ايم خودمان را، بو على را نمى‏شناسيم. ( از بیانات حضرت امام خمینی در تاریخ 12 شهريور 1358 به نقل از صحيفه امام، ج‏9، ص 392) نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
کارشان اساسی بود... فلاسفه غرب الآن هم محتاج به اين هستند كه از فلاسفه شرق ياد بگيرند. كتابهاى بو على الآن هم، من گمان مى‏كنم تا چند وقت پيش از اين و الآن هم همين طور، مورد استفاده اطباى غرب است. قانون بو على رسماً تدريس مى‏ شده آنجا؛ استفاده از آن مى ‏شده. لكن اين تحفه شرقى رفته غرب، غرب از آن استفاده كرد و ما خودمان گم كرده ‏ايم خودمان را، بو على را نمى‏شناسيم. ( از بیانات حضرت امام خمینی در تاریخ 12 شهريور 1358 به نقل از صحيفه امام، ج‏9، ص 392) نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
ایرانی با همت... دوستان عزیزم! چرا جهت معالجات امراض از گیاهان دارویی ایران استفاده نکنیم؟ چرا طب سنتی و شیوه گیاه درمانی و طریقه استفاده از ادویه جات مورد استفاده ما ایرانی ها قرار نگرفته؟ چرا وزارت بهداري و دست اندرکاران تا به حال در گسترش و احیاي طب سنتی و گیاه درمانی قدمی برنداشته اند؟ چرا ما ایرانی ها با داشتن گنجینه هاي طبی همیشه باید در چنگال داروهاي خارجی اسیر و عاجز باشیم؟ چرا بعضی از داروهاي فرنگی در ایران بازار سیاه پیدا کرده و تا چند صد برابر قیمت اصلی به فروش می رسد؟ آیا خودمان مقصر هستیم که زیر بار داروهاي گیاهی نرفته ایم و یا داروهاي فرنگی در علاج امراض معجزه گر بوده اند؟! آیا تبلیغات و زرق و برق داروهاي فرنگی ما را به طرف خود کشیده و یا داروهاي گیاهی را مصرف نموده ایم و نتیجه نگرفته ایم؟... بله.... این چراها وقتی جوابش داده خواهد شد که انشاالله در رأس این امر، یک ایرانی با همت و معتقد قرار گیرد. بخشی از سخنرانی مرحوم شهید بهشتی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، 1/7/1359 نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
یک تابلو است... منحصر کردن مباحث طب اسلامی در تغذیه و روش های درمانی به هیچ عنوان به نفع جریان طب اسلامی نیست. در واقع طب اسلامی یک تابلو است که راه رسیدن به تمدن اسلامی را نشان می دهد و مبلّغی است که از معارف و مفاهیم ناب اسلامی تبلیغ می کند. طب اسلامی فقط نیامده است که بگوید برای درمان فلان بیماری انجیر بخورید!؛ آمده است بگوید راه حقیقی رشد و کمال بشر در هر زمینه ای بازگشت به آموزه های الهی است و برای رسیدن به علومی که نافع حقیقی بشر است راهی جز دین وجود ندارد. طب اسلامی می خواهد بگوید که برای شناخت انسان که موضوع علم طب است هیچ راهی جز سؤال از خدایی که خالق انسان است وجود ندارد و راه های دیگر بیراهه هایی هستند که دشمنان حقیقت و ائمه ضلالت برای انحراف انسان از صراط مستقیم ساخته و پرداخته اند. طب اسلامی عرصۀ مبارزه ایست برای احیاء هویت گمشدۀ انسانی در پس حیوان انگاری های شیطانی مدرنیسم. (سخنرانی در دیدار مدیران روابط عمومی دانشگاه های کشور، اسفند 1386) نگارخانه ی طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
خطرناک است... در آموزش‌های بنیانی که با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی کاری خطرناک است، توجه می‌کنید؟ چه در زمینه‌ی منطق، چه در زمینه‌ی اصول، چه حتی گاهی در زمینه‌ی نحو و ادبیات. یک وقت آدم می‌بیند که به یک پایه‌ای دست می‌زنند و یک چیزی کنارش درست می کند این پایه‌ها طاقت نمی آورد و سقف می‌آید پایین. یعنی خیلی باید به این توجه داشت. چون پایه‌ها هم در طول سال‌های متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده. یعنی واقعاً "شیخ‌انصاری" را هیچ نمی شود دست کم گرفت، یا فرض کنید "صاحب جواهر" را یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق "خواجه‌نصیر" را یا "علامه‌حلی" را یا "ملاصدرا" را. اینها خیلی مغزهای برجسته و بزرگی بودند آنی هم که الان دست ماست این محصول و این کار متراکم و در هم تنیده مجموعه‌ی این هاست. اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را دستکاری کردند یک وقتی می‌بینیم که نتوانستیم آن پایه‌ی مناسب محکم را کنارش درست کنیم آن وقت سقف می‌آید پایین؛ یعنی به این باید توجه بشود! ( بیانات بسیار مهم و تذکرات جدی مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام میر باقری و اعضای دفتر فرهنگستان قم در 1389/4/14) نگارخانه طلبگی تا اجتهاد @tt_ej_poster
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
عن ظهر القلب این را قبول دارم.... حوزه‏ ى علميه كه سالى دوازده ميليارد تومان (مبلغ مربوط به سال 76 است) مخارج دارد، براى تهيه‏ ى آن مانده است. بايد جايى پيدا كرد. البته پول دولتى نبايد باشد؛ اين، مبناست. مبنايى است كه اين را گذشتگان ما هم گفتند؛ بنده هم عن ظهر القلب اين را قبول دارم و به اين معتقدم. البته كسانى هستند كه الان هم معتقد نيستند؛ مى‏گويند نه آقا، بيخود مى‏گويند، اشتباه مى‏كنند، بايد دولت پشتيبانى كند! به نظر ما پشتيبانى دولت به صورت دادن مرسوم شهريّه و پول نبايد باشد. نوع ديگرى بايد پشتيبانى كند. حمايتهاى دولت از نحوه‏ ى ديگرى است. پول حوزه از جاى ديگرى بايد تأمين شود كه بهترين شيوه‏ اش هم همين‏ است كه يا اوقافِ تضمين شده‏ ى مسلمين باشد- كه مال خود حوزه باشد و هيچ شبهه‏ اى در آن نباشد. با روش درست، سرمايه‏ گذاريهاى اوقافى بشود، كه متعلّق به اشخاص هم نباشد- يا اين‏كه همين وجوهات، كيفيتش تصحيح شود؛ طورى بشود كه بتواند جواب بدهد. من گمان مى‏كنم بسيارند كسانى كه اگر ببينند حوزه چه كارهايى مى‏كند، حرفى ندارند كه تبرّعات زيادى هم بدهند. بيانات در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه‏ ى علميه ‏ى قم 29/ 06/ 1376 @NO_GOV_MONEY
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
حوزه ها با این پول پاکیزه رشد پیدا کرده اند.... ما بايد معيار و ضابطه را اين‏گونه بگذاريم که طلبه نمى‏خواهد شهريه و مستمرى را از غير وجوهات يا از غير مراجع بگيرد. پاى اين خواست بايستيد. بنده هم به اين موضوع اعتقاد دارم. اوايلِ بعد از رحلت امام، پيشنهادهايى از طرف خود دولتي ها به ما شد كه وسوسه‏ انگيز هم بود؛ امّا من، به‏ خاطر همين موضوع زير بار نرفتم و اصلًا قبول نكردم. طلبه بايد بداند كه ممرّ درآمدش، همين وجوهات سهم امام و سهم سادات و پول پاكيزه ‏اى است كه حوزه‏ ها با آن رشد پيدا كرده‏ اند. اما حالا اين‏كه ]با بودجه دولت[ مدرسه ساخته يا تعمير شود.. چه اشكال دارد؟! بيانات در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه‏ى علميه‏ ى قم 16/ 03/ 1380 @NO_GOV_MONEY
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
سالهاست با اين قضيه مخالفت كرده ام... روحانى شيعه فقط متصل به مردم و براى مردم و در شئون روحانى، در خدمت مردم است؛ لذا تغذيه ‏ى مالى روحانيون هم از مردم است. بارها بعضى از آقايان معتبر و معروف قم به بنده گفته‏ اند كه شما بياييد از منابع دولتى براى حوزه ‏ها يك بخشى را به عنوان شهريه جدا كنيد؛ بنده سالهاست با اين قضيه مخالفت كرده‏ ام و گفته‏ ام نمى‏ كنم. خود من هم كه شهريه مى‏ دهم، از وجوهات مى‏ دهم. اين خيلى مهم است: پشتيبان ما مردمند. ديدار با علما و روحانيون استان سمنان 17/ 08/ 1385 @NO_GOV_MONEY
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
معیشت طلاب از این موضوع جداست... مراقب باشید یک مغالطه‌ی دیگری به وجود نیاید؛ استقلال حوزه‌ها به معنای عدم حمایت نظام از حوزه و حوزه از نظام تلقی نشود؛ یک عده‌ای این را میخواهند. بعضیها میخواهند به عنوان استقلال و به نام استقلال، رابطه‌ی حوزه را با نظام قطع کنند؛ این نمیشود. وابستگی غیر از حمایت است، غیر از همکاری است. نظام به حوزه مدیون است؛ باید به حوزه‌ها کمک کند. البته معیشت طلاب به صورت سنت معمول و بسیار پرمعنا و پررمز و راز باید به وسیله‌ی مردم اداره شود؛ مردم بیایند وجوهات شرعیشان را بدهند؛ این اعتقاد من است. دیدار جمعی از علما و اساتید و مدیران مدارس و طلاب حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب 89/7/29 @N0_GOV_MONEY
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
این خواب را به گور می برید... وقتی طاغوت پهلوی می خواست حوزه ی علمیه را وامدار خود کند امام غیورمان که رحمت خداوند بر او باد چنین خروشیدند: حالا تازه وزارت اوقاف هم آقایان می‌خواهند درستش کنند، به تخیل اینکه تقلید از یک مملکت دیگری، به تخیل اینکه روحانیت را تحت وزارت‌خانه ببرند، این خواب را به گور می‌برید. شما خیال می‌کنید که روحانیت اسلام را می‌شود مثل روحانیت مسیح کرد؟ هیچ امکان ندارد. روحانیت شیعه مستقل است، اتکا ندارد به هیچ جا؛ این طلاب محترمی که با سی چهل تومان در ماه ساخته‌اند و زحمت دارند می‌کشند، ]با این قناعت[ دیگر ما نمی‌ترسیم که طرفدار یک مملکتی و یک دولت دیگری باشند. این‌ها مستقل‌اند در افکار خودشان. (کتاب روحانیت و حوزه‌های علمیه از دیدگاه امام خمینی (قدس سره) ص ۱۱۲) @NO_GOV_MONEY
معرفی سایت حدیث نگاری: پوسترهای زیبای حدیثی را از دست ندهید: https://hadisnegari.com/gallery
عید مباهله به همه ی همراهان عزیز مبارک... @ttej_bazi
پوسترکده ی تبیان رو از دست ندهید: https://image.tebyan.net/ArchiveGallery/1
با توجه به مشکلات اقتصادی و وضعیت نابسامان معیشت مردم، دولت هیچ کارایی ندارد. آیا امکان دارد که رییس جمهور از وضعیت گرانی کالاهای مختلف بی اطلاع باشد؟ آیا می توان گفت که ایشان نداند که قیمت اجناس مختلف به حدی بالا رفته که خانواده ها برای دادن جهیزیه مشکلاتی پیش رو دارند؟چرا با وجود فشارهای اقتصادی بر مردم که ناشی از سوء تدبیر دولتمردان است، برخی افراد هنوز هم مطالبه گری و انتقاد از دولت را بر نمی تابند، باید دید که چنین افرادی رابطه شان با دولت چگونه است که بر نمی تابند. از بیانات حضرت آیت اله ممدوحی رحمه الله در گفتگو با رسا ۲۱ تیر ۹۹ @tt_ej_poster
حوزه و روحانیت باید نسبت به مطالبه گری و پاسخگویی دولتمردان در قبال وعده ها و عملکردها فعال باشند، به گونه ای که نسبت به مشکلات و ناکارآمدی های دولت ادعا کنند و از قوه مجریه و مقننه درخواست پاسخ داشته باشند که متأسفانه اینطور نیستند..مشکلات موجود مطابق با شئون جمهوری اسلامی نیست و مسؤولان باید نسبت به مشکلات موجود پاسخگو باشند…حوزه باید از دولتمردان دعوت کند تا در جامعه مدرسین یا در بدنه حوزه حضور یابند و رسماً مطالبه گری کند و درخواست پاسخ داشته باشد. از بیانات حضرت آیت اله ممدوحی رحمه الله در گفتگو با رسا ۱ تیر۹۹ @tt_ej_poster
آیت الله شیخ حسن ممدوحی از لحاظ فقاهت، علم، تعهد و فکر انقلابی یکی از افراد کم نظیر بود. مرحوم آیت الله ممدوحی در زمینه های علمی در سطح بالایی قرار داشت و به بیان دیگر یک شخص متخصص و ممتاز در عرصه علم به شمار می رفت…مرحوم آیت الله ممدوحی در مراحلی که مربوط به انقلاب بود همواره در صف مقدم قرار داشت. ازبیانات حضرت آیت الله نوری همدانی در مراسم تشییع پیکر آیت الله ممدوحی ۳ مهر ۹۹ @tt_ej_poster
جز از طريق رايانه استفاده نكنند… آنچه مهم است اين است كه انسان بايد به استفاده از علوم وتبعات آن عادت كند. … خود آقايان، حقيقتاً بايد استفاده كنيد. مثلًا فرض كنيد جناب آقاى محقّق، تصميم بگيرند جز از طريق رايانه استفاده نكنند. اصلًا كتابخانه را رايانه اى كنند. امروز اطّلاعات يك كتابخانه عظيم، در حجم بسيار كوچكى جا مى گيرد. گفته اند ابوالفرج اصفهانى، كتابهايش را چهل شتر بار مى كرد و با خودش از اينجا به آنجا مى برد. كجايى؟ از خواب بيدار شو ابوالفرج! ببين چهل هزار كتاب- بلكه بيشتر: چهارصد هزار كتاب- را مى شود روى يك صفحه، با يك دستگاه كوچك به همراه داشت و هر مطلبى را كه خواست از آن بيرون آورد! بيانات در ديدار مسئوولين مركز تحقيقات رايانه‏اى علوم اسلامى حوزه علميه قم ۱۴/ ۱۰/ ۱۳۷۱ @tt_ej_poster
باید وارد شوند…. بعضى‌ها از این مردمان مؤمن، جوانهاى مؤمن از معمّم و غیر معمّم، روحانى و غیر روحانى – بعضى غیر روحانیّون در این زمینه [فعالیت فرهنگی در فضای مجازی] فعّال‌تر هم هستند- کارهاى بسیار خوبى را انجام میدهند؛ ناگهان در سطح دنیا یک مطلبى را، یک مفهومى را، یک فکر درستى را منتشر میکنند، طرف مقابل میماند. بعضى[روحانیون] از این جهت نقص دارند که با این کار، با این فن آشنا نیستند؛ بعضى هم مشکلات نرم‌افزارى دارند، جواب شبهات را نمیدانند، … اینها را باید بشناسیم، اینها را باید بدانیم؛ اینها کارهاى حوزه‌هاى علمیّه است و حوزه‌هاى علمیّه به این کارها باید وارد بشوند. معناى این، آن نیست که ما فقاهت را کنار بگذاریم؛ نه، این عین فقه است. فقه فقط احکام عملى نیست؛ «فقه الله الاکبر» معارف اسلامى است… بیانات در اوّلین جلسه‌ درس خارج فقه در سال تحصیلى جدید ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ @tt_ej_poster