دسیسه ها سبب شد...
نه اينكه ما نمى دانيم كه علومى كه در شرق بود، دسيسه ها اسباب اين شد كه عقب بزنند آنها را، و به جاى او علوم غرب را بياورند. دانشهايى كه در شرق بود و اروپا از آن تقليد مى كرد، دستهايى آمد و آنها را عقب زد و محتوا را از ما گرفت، الآن وضع ما وضعى شده است كه خيال مى كنيم كه هر چه هست، در غرب است و ما هيچ چيز نداريم. محتواى خودمان را گرفتند. يعنى مغزهاى ما را شستشو كردند؛ جايش يك مغز ديگرى گذاشتند كه از همان غرب ارتزاق مى كند. و اين يك مطلب مهمى است كه بايد بتدريج اين مملكت از زير آن بار بيرون برود. يكى هم از مسائل، همان مسئله طب قديم است. آنها همه اين دردهايى كه الآن هست با همين دواهاى علفى معالجه مى كردند و معالجه شان يك معالجات اساسى بود و اروپا از طب بو على تا همين آخر استفاده مى كردند. كتاب بو على تا همين آخر، شايد حالا هم مورد نظر آنها باشد، بروزش نمى دهند. (بیانات حضرت امام در تاریخ 17 تير 1358، نقل از صحيفه امام، ج9، ص 7 و 8)
(کشف الاسرار حضرت امام خمینی ص 280 و 281)
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
او را نمی شناسیم...
فلاسفه غرب الآن هم محتاج به اين هستند كه از فلاسفه شرق ياد بگيرند. كتابهاى ابو على الآن هم، من گمان مىكنم تا چند وقت پيش از اين و الآن هم همين طور، مورد استفاده اطباى غرب است. قانون بو على رسماً تدريس مى شده آنجا؛ استفاده از آن مى شده. لكن اين تحفه شرقى رفته غرب، غرب از آن استفاده كرد و ما خودمان گم كرده ايم خودمان را، بو على را نمىشناسيم.
( از بیانات حضرت امام خمینی در تاریخ 12 شهريور 1358 به نقل از صحيفه امام، ج9، ص 392)
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
کارشان اساسی بود...
فلاسفه غرب الآن هم محتاج به اين هستند كه از فلاسفه شرق ياد بگيرند. كتابهاى بو على الآن هم، من گمان مىكنم تا چند وقت پيش از اين و الآن هم همين طور، مورد استفاده اطباى غرب است. قانون بو على رسماً تدريس مى شده آنجا؛ استفاده از آن مى شده. لكن اين تحفه شرقى رفته غرب، غرب از آن استفاده كرد و ما خودمان گم كرده ايم خودمان را، بو على را نمىشناسيم.
( از بیانات حضرت امام خمینی در تاریخ 12 شهريور 1358 به نقل از صحيفه امام، ج9، ص 392)
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
ایرانی با همت...
دوستان عزیزم! چرا جهت معالجات امراض از گیاهان دارویی ایران استفاده نکنیم؟ چرا طب سنتی و شیوه گیاه درمانی و طریقه استفاده از ادویه جات مورد استفاده ما ایرانی ها قرار نگرفته؟ چرا وزارت بهداري و دست اندرکاران تا به حال در گسترش و احیاي طب سنتی و گیاه درمانی قدمی برنداشته اند؟ چرا ما ایرانی ها با داشتن گنجینه هاي طبی همیشه باید در چنگال داروهاي خارجی اسیر و عاجز باشیم؟ چرا بعضی از داروهاي فرنگی در ایران بازار سیاه پیدا کرده و تا چند صد برابر قیمت اصلی به فروش می رسد؟ آیا خودمان مقصر هستیم که زیر بار داروهاي گیاهی نرفته ایم و یا داروهاي فرنگی در علاج امراض معجزه گر بوده اند؟! آیا تبلیغات و زرق و برق داروهاي فرنگی ما را به طرف خود کشیده و یا داروهاي گیاهی را مصرف نموده ایم و نتیجه نگرفته ایم؟... بله.... این چراها وقتی جوابش داده خواهد شد که انشاالله در رأس این امر، یک ایرانی با همت و معتقد قرار گیرد.
بخشی از سخنرانی مرحوم شهید بهشتی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، 1/7/1359
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
یک تابلو است...
منحصر کردن مباحث طب اسلامی در تغذیه و روش های درمانی به هیچ عنوان به نفع جریان طب اسلامی نیست. در واقع طب اسلامی یک تابلو است که راه رسیدن به تمدن اسلامی را نشان می دهد و مبلّغی است که از معارف و مفاهیم ناب اسلامی تبلیغ می کند. طب اسلامی فقط نیامده است که بگوید برای درمان فلان بیماری انجیر بخورید!؛ آمده است بگوید راه حقیقی رشد و کمال بشر در هر زمینه ای بازگشت به آموزه های الهی است و برای رسیدن به علومی که نافع حقیقی بشر است راهی جز دین وجود ندارد. طب اسلامی می خواهد بگوید که برای شناخت انسان که موضوع علم طب است هیچ راهی جز سؤال از خدایی که خالق انسان است وجود ندارد و راه های دیگر بیراهه هایی هستند که دشمنان حقیقت و ائمه ضلالت برای انحراف انسان از صراط مستقیم ساخته و پرداخته اند. طب اسلامی عرصۀ مبارزه ایست برای احیاء هویت گمشدۀ انسانی در پس حیوان انگاری های شیطانی مدرنیسم. (سخنرانی در دیدار مدیران روابط عمومی دانشگاه های کشور، اسفند 1386)
نگارخانه ی طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
خطرناک است...
در آموزشهای بنیانی که با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی کاری خطرناک است، توجه میکنید؟ چه در زمینهی منطق، چه در زمینهی اصول، چه حتی گاهی در زمینهی نحو و ادبیات. یک وقت آدم میبیند که به یک پایهای دست میزنند و یک چیزی کنارش درست می کند این پایهها طاقت نمی آورد و سقف میآید پایین. یعنی خیلی باید به این توجه داشت. چون پایهها هم در طول سالهای متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده. یعنی واقعاً "شیخانصاری" را هیچ نمی شود دست کم گرفت، یا فرض کنید "صاحب جواهر" را یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق "خواجهنصیر" را یا "علامهحلی" را یا "ملاصدرا" را. اینها خیلی مغزهای برجسته و بزرگی بودند آنی هم که الان دست ماست این محصول و این کار متراکم و در هم تنیده مجموعهی این هاست. اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را دستکاری کردند یک وقتی میبینیم که نتوانستیم آن پایهی مناسب محکم را کنارش درست کنیم آن وقت سقف میآید پایین؛ یعنی به این باید توجه بشود!
( بیانات بسیار مهم و تذکرات جدی مقام معظم رهبری به حجتالاسلام میر باقری و اعضای دفتر فرهنگستان قم در 1389/4/14)
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
@tt_ej_poster
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
عن ظهر القلب این را قبول دارم....
حوزه ى علميه كه سالى دوازده ميليارد تومان (مبلغ مربوط به سال 76 است) مخارج دارد، براى تهيه ى آن مانده است. بايد جايى پيدا كرد. البته پول دولتى نبايد باشد؛ اين، مبناست. مبنايى است كه اين را گذشتگان ما هم گفتند؛ بنده هم عن ظهر القلب اين را قبول دارم و به اين معتقدم. البته كسانى هستند كه الان هم معتقد نيستند؛ مىگويند نه آقا، بيخود مىگويند، اشتباه مىكنند، بايد دولت پشتيبانى كند! به نظر ما پشتيبانى دولت به صورت دادن مرسوم شهريّه و پول نبايد باشد. نوع ديگرى بايد پشتيبانى كند. حمايتهاى دولت از نحوه ى ديگرى است. پول حوزه از جاى ديگرى بايد تأمين شود كه بهترين شيوه اش هم همين است كه يا اوقافِ تضمين شده ى مسلمين باشد- كه مال خود حوزه باشد و هيچ شبهه اى در آن نباشد. با روش درست، سرمايه گذاريهاى اوقافى بشود، كه متعلّق به اشخاص هم نباشد- يا اينكه همين وجوهات، كيفيتش تصحيح شود؛ طورى بشود كه بتواند جواب بدهد. من گمان مىكنم بسيارند كسانى كه اگر ببينند حوزه چه كارهايى مىكند، حرفى ندارند كه تبرّعات زيادى هم بدهند.
بيانات در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه ى علميه ى قم 29/ 06/ 1376
@NO_GOV_MONEY
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
حوزه ها با این پول پاکیزه رشد پیدا کرده اند....
ما بايد معيار و ضابطه را اينگونه بگذاريم که طلبه نمىخواهد شهريه و مستمرى را از غير وجوهات يا از غير مراجع بگيرد. پاى اين خواست بايستيد. بنده هم به اين موضوع اعتقاد دارم. اوايلِ بعد از رحلت امام، پيشنهادهايى از طرف خود دولتي ها به ما شد كه وسوسه انگيز هم بود؛ امّا من، به خاطر همين موضوع زير بار نرفتم و اصلًا قبول نكردم. طلبه بايد بداند كه ممرّ درآمدش، همين وجوهات سهم امام و سهم سادات و پول پاكيزه اى است كه حوزه ها با آن رشد پيدا كرده اند. اما حالا اينكه ]با بودجه دولت[ مدرسه ساخته يا تعمير شود.. چه اشكال دارد؟!
بيانات در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزهى علميه ى قم 16/ 03/ 1380
@NO_GOV_MONEY
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
سالهاست با اين قضيه مخالفت كرده ام...
روحانى شيعه فقط متصل به مردم و براى مردم و در شئون روحانى، در خدمت مردم است؛ لذا تغذيه ى مالى روحانيون هم از مردم است. بارها بعضى از آقايان معتبر و معروف قم به بنده گفته اند كه شما بياييد از منابع دولتى براى حوزه ها يك بخشى را به عنوان شهريه جدا كنيد؛ بنده سالهاست با اين قضيه مخالفت كرده ام و گفته ام نمى كنم. خود من هم كه شهريه مى دهم، از وجوهات مى دهم. اين خيلى مهم است: پشتيبان ما مردمند.
ديدار با علما و روحانيون استان سمنان 17/ 08/ 1385
@NO_GOV_MONEY
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
معیشت طلاب از این موضوع جداست...
مراقب باشید یک مغالطهی دیگری به وجود نیاید؛ استقلال حوزهها به معنای عدم حمایت نظام از حوزه و حوزه از نظام تلقی نشود؛ یک عدهای این را میخواهند. بعضیها میخواهند به عنوان استقلال و به نام استقلال، رابطهی حوزه را با نظام قطع کنند؛ این نمیشود. وابستگی غیر از حمایت است، غیر از همکاری است. نظام به حوزه مدیون است؛ باید به حوزهها کمک کند. البته معیشت طلاب به صورت سنت معمول و بسیار پرمعنا و پررمز و راز باید به وسیلهی مردم اداره شود؛ مردم بیایند وجوهات شرعیشان را بدهند؛ این اعتقاد من است.
دیدار جمعی از علما و اساتید و مدیران مدارس و طلاب حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب 89/7/29
@N0_GOV_MONEY
هدایت شده از پویش نه به صدقه دولتی
این خواب را به گور می برید...
وقتی طاغوت پهلوی می خواست حوزه ی علمیه را وامدار خود کند امام غیورمان که رحمت خداوند بر او باد چنین خروشیدند:
حالا تازه وزارت اوقاف هم آقایان میخواهند درستش کنند، به تخیل اینکه تقلید از یک مملکت دیگری، به تخیل اینکه روحانیت را تحت وزارتخانه ببرند، این خواب را به گور میبرید. شما خیال میکنید که روحانیت اسلام را میشود مثل روحانیت مسیح کرد؟ هیچ امکان ندارد. روحانیت شیعه مستقل است، اتکا ندارد به هیچ جا؛ این طلاب محترمی که با سی چهل تومان در ماه ساختهاند و زحمت دارند میکشند، ]با این قناعت[ دیگر ما نمیترسیم که طرفدار یک مملکتی و یک دولت دیگری باشند. اینها مستقلاند در افکار خودشان. (کتاب روحانیت و حوزههای علمیه از دیدگاه امام خمینی (قدس سره) ص ۱۱۲)
@NO_GOV_MONEY
معرفی سایت حدیث نگاری: پوسترهای زیبای حدیثی را از دست ندهید:
https://hadisnegari.com/gallery