10.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علی رو از پا انداخت😔
#یا_علی
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 اُلفت بین مؤمنین
♨️ از سلسله دروس اخلاقی آیت الله مظاهری، این هفته به شرح ایشان بر حدیثی با موضوع «الفت بین مؤمنین» می پردازیم؛ ان شا الله
📍بحث این جلسه راجع به روایتی از امام صادق «سلاماللهعلیه» است که از قول امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» فرمودهاند:
«الْمُؤْمِنُ مَأْلُوفٌ وَ لَا خَیْرَ فِیمَنْ لَا یَأْلَفُ وَ لَا یُؤْلَفُ» [الکافی، ج ۲، ص ۱۰۲]
«مؤمن اهل معاشرت است و خیری نیست در کسی که اُلفت نگیرد و با او اُلفت نگیرند».
محتوای این حدیث، در کلمات پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوالهوسلّم» و ائمۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم» آمده است. لذا میتوانیم بگوییم که روایت، تواتر معنوی دارد.
طبق این روایت شریف، مؤمن کسی است که الفت میگیرد و با او الفت میگیرند و در کسی که الفت نمیگیرد و با او الفت گرفته نمیشود، خیری نیست.
به عبارت دیگر، مؤمن باید جاذبه داشته باشد، مردم او را بپذیرند، چنانکه او هم باید مردم را بپذیرد.
مؤمن باید حسّ مردمداری داشته باشد، حسّ پذیرایی داشته باشد و قوّۀ جاذبۀ او بیش از قوّۀ دافعۀ او باشد. اگر کسی مردمپذیر نباشد یا مردم او را نپذیرند، مؤمن واقعی نیست، و اصلاً خیر ندارد. وقتی مردمپذیر شد، وقتی مردم او را پذیرفتند، آن وقت است که خیردار میشود، امربهمعروف و نهیازمنکرش کاربرد دارد، گفتار و کردارش نفوذ دارد و حتّی میرسد به آنجا که مردم میخواهند در رفتار و گفتارشان، او را اسوه و الگوی خود قرار دهند.
اهمیّت به این روایت برای همه و برای هر مؤمنی خیلی خوب است، امّا برای خواصّ جامعه واجب است. اگر مردم کسی را نپذیرند و او نیز مردمپذیر نباشد، به عبارت دیگر، اگر کسی جاذبه نداشته باشد، نمیتواند کار فرهنگی مفیدی ارائه کند و نمیتواند اثرگذار باشد.
جاذبه و الفت چگونه حاصل میشود؟
🔺ادامه دارد🔻
#تهذیب_نفس
#ماه_رمضان
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 آیه آیه ذکر
📍سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸۳
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ
از بزرگترین اهداف روزهی ماه رمضان یا شاید بشود به یک معنا گفت: «تمام الهدف» تقواست. «لعلکم تتّقون.».... از جمله چیزهایی که در این ماه رمضان عادی است، این عبارت صریح خدای متعال است که «لیلة القدر خیر من الف شهر، تنزّلالملئکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر، سلامٌ هی حتی مطلع الفجر.» یک شب تا صبح، مظهر سلام الهی است. همان «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم» که مخصوص مؤمنین است. مخصوص اهل بهشت است. مخصوص بندگان خالص خداست. این، در اختیار ماست که استفاده کنیم. این، آن کلمهای است که من میخواهم در باب ماه رمضان عرض کنم. این، کلید اصلاح همهی امور است؛ و از اینجا شروع میشود. کمااینکه اصل انقلاب از اینجا شروع شد: از مسجد و دین و تقوا.اگر به امام بزرگوار نگاه کنید، بیشتر معلوم میشود که پایه و قاعدهی اصلی این حرکت عظیم، تقوا بود. امام، مظهرِ تقوا و توجّه و معرفت و عمل برای خدا و اخلاص بود. اگر این نبود، نمیشد. اگر امام آن قدر خوب و اهل معنا و معرفت نبود، این کار به اینجا نمیرسید. این مقدّمهای برای اصلاح است.۱۳۷۲/۱۱/۱۷
#قرآن
#ماه_رمضان
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
1.jpg
13.68M
🔺کیفیت اصلی تصویر بالا
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
23.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 حال و هوای شرکت کنندگان در مراسم ویژه ناشنوایان شب قدر حرم مطهر رضوی
#ماه_رمضان
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 تحول معنوی
📍 وظیفه ی هر فردی به عنوان یک فرد این است که در این راه حرکت کند؛ «عليكم انفسكم لا يضركم من ظل اذا اهتديتم».(مائده/۱۰۵) باید این حرکت را انجام بدهد؛ حرکت از ظلمت به نور، از ظلمت خودخواهی به نور توحيد. جاده ی این راه چیست؟ بالاخره مسیری را می خواهیم حرکت کنیم و به جاده ای نیاز داریم؛ این جاده، همان واجبات و ترک محرمات است. ایمان قلبی موتور حرکت در این راه است؛ ملكات اخلاقی و فضائل اخلاقی، آذوقه و توشه ی این راه است، که راه و حرکت را برای انسان آسان و تسهیل می کند؛ سرعت می بخشد. تقوا هم عبارت است از خویشتن پایی؛ مواظب خود باشد که از این راه تخطی و تجاوز نکند.
🔺 ۱۳۸۶/۰۲/۲۵
🔹صفحه ۹۳ از کتاب تحول معنوی
🔰 وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
1.jpg
19.63M
🔺کیفیت اصلی تصویر بالا
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 الفت بین مومنین
📍ادامه بیان آیت الله مظاهری
وقتی انسان بتواند بر دل مردم حکومت کند، بین او و مردم جاذبه و الفت پدید میآید و سخنش بر دل و جان آنان تأثیر دارد. مثلاً اگر یک سخنران با مطالعه صحبت کند، امّا حکومت بر دلها نداشته باشد، سخنش تأثیر این که دیگران را بسازد را ندارد یا کم دارد؛ امّا کسی که حکومت بر دلها دارد، با یک صحبت کوتاه، در دل مستمعین نفوذ میکند، از سخنان او متأثر میشوند و خوب میتواند کار کند.
انبیاء«سلاماللهعلیهم» هم برای نفوذ کلام خود باید حکومت بر دلها داشته باشند، از اینرو پروردگار عالم مقدّمات آن را فراهم کرده است: «الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ» [الأحزاب، ۳۹]
نکتۀ اساسی در این مبحث آن است که حکومت بر دلها، وابسته به مراعات تقوای الهی است و اگر کسی متّقی باشد، به طور ناخودآگاه این جاذبه پیدا میشود.
قرآن کریم میفرماید: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» [ مریم، ۳۹]
بر این اساس، کسی که از ایمان و تقوا برخوردار است، جاذبه دارد و محبّتش در دلها ریخته میشود و حتماً خدا او را محبوب دلها میکند.
تقوا یعنی اهمیّت به واجبات مخصوصاً نماز، اهمیّت به مستحبّات مخصوصاً انس با قرآن و دعا و توسّل و خدمت به خلق خدا و مهمتر، اجتناب از گناه، چه صغیره و چه کبیره، خصوصاً اجتناب از حقالنّاس.
یکی از آثار تقوا این است که انسان حکومت بر دلها پیدا میکند و تا حکومت بر دلها نباشد، حرف انسان تأثیر ندارد. این به تجربه هم اثبات شده است.
افراد متّقی یک جاذبۀ خاصّی در میان مردم دارند و در بین مردم جا باز کردهاند. اقبال و توجه مردم، دست ما نیست، دست خداست. اگر واقعاً متّقی باشیم، اقبال مردم به طور ناخودآگاه برای ما پیدا میشود. ماییم که باید با تقوا باشیم، ماییم که باید توکّل داشته باشیم، ماییم که باید غیر خدا را با خدا شریک نکنیم، ماییم که باید توحید افعالی داشته باشیم، ماییم که باید توحید عبادی را رعایت کنیم. ما اگر «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعین» را راست بگوییم و به آن عمل کنیم، قطعاً توحید عبادی و توحید افعالی، ما را از همه چیز بینیاز میکند. در این صورت، به طور ناخودآگاه جاذبه و اقبال مردم و حکومت بر دلها برای ما پیدا میشود.
#تهذیب_نفس
#ماه_رمضان
#تقوا
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 شهید نظر می کند به وجه الله
📍اللهم ارزقنا شهادة فی سبیلک
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 تهذیب
مسئله ی تهذیب هم خیلی مهم است. شما جوانید؛ در جوانی تربیت
نفس خیلی آسان است. در سنین ماها اگر نگوییم محال، یک چیزی نزدیک
[محال است]؛ یعنی خیلی مشکل است، دشوار است؛ در سنین شما خیلی آسان است. تهذیب نفس هم چیزی نیست که خیلی مُغلَق و پیچیده باشد؛ پرهیز از گناه، توجه ویژه به نماز اول وقت خواندن، به جماعت خواندن، با حضور قلب خواندن. مرحوم آقای بهجت از قول استادشان مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی نقل میکردند که اگر کسی نماز اول وقت بخواند، من ضامنم که او رستگار خواهد شد؛ نماز اول وقت. کار سختی نیست؛ نماز صبح، اول وقت؛ نماز ظهر و عصر، اول وقت؛ نماز مغرب و عشاء [اول وقت]. توجه به قرآن، قرآن را با تدبر [خواندن]، هر روز قرآن خواندن. هر روز با تدبر قرآن خواندن. البته حفظ قرآن چیز خیلی خوبی است، تلاوت با آهنگ خوش خیلی چیز خوبی است اما از همه ی اینها مهم تر، خواندن همه روزه و مرتّب قرآن با تدبر، ولو کم - یک صفحه - و با توجه به معنا، با تدبر در معنا و استفاده ی از نکته هایی که اهل نظر و اهل دل درباره ی این آیات بیان کرده اند، است. تهذیب اینها است. عمده، پرهیز از گناه است؛ سعی کنید از گناه پرهیز کنید. خود سعی برای پرهیز از گناه عبادت است؛ خود این یک عبادت است و عبادت بزرگی است و انسان را بالا میبرد، پیش میبرد. بنابراین درس خواندن از آن طرف و تهذیب از این طرف.
🔺 رهبر معظم انقلاب - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
#طلبگی
#ماه_رمضان
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang