eitaa logo
طلبه‌تراز | فرهنگ‌ورسانه
374 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
649 ویدیو
61 فایل
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ بحث #فرهنگ است، بحث ذهن است، بحث قوّه درّاکهٔ انسانی است؛ بحث سازندگی شخصیت انسان هاست و خلاصه بحث #دل است. «رهبر معظم انقلاب_۱۳۷۵٫۰۲٫۳۱» 👤 خادم کانال ===== @k_alavi313 👁️‍🗨️ خادم تبادل ===== @Tabadol_VA
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀مرحوم آیت الله شیخ علی سعادت‌پرور تهرانی: بنده پس از اینکه دستورات سیر و سلوک را به طور کامل از خدمت علامه طباطبایی استفاده کردم و مدت‌ها گذشت و نوع شاگردان سیر و سلوکی که سال‌های اول به خدمت علامه رسیده بودند، همه رفته بودند و اغلب احساس کرده بودند که دیگر نیازی نیست به عنوان سیر و سلوک در خدمت علامه طباطبایی باشند. در چنین زمانی بنده دریافتم علامه طباطبایی معارف و رازهایی آسمانی از فتوحات معنوی و کمالات انسانی دارند و از افشا کردن آن پرهیز می‌کنند. با این اندیشه تلاش کردم که بدانم چگونه می‌توانم علامه را به سخن بیاورم و زمینه‌ای فراهم کنم تا ایشان رازهای توحیدی خویش را باز گویند و موفق شوم از خرمن مشاهدات توحیدی ذاتی و واردات الهی ربانی آن حضرت بهره ببرم. چنین شد که هر روز سوالاتی را آماده می‌کردم و به محضر علامه طباطبایی شرفیاب می‌شدم و با این سوالات علامه را به سخن در می‌آوردم و آنچه را می‌فرمودند به جان دل دریافت می‌کردم و مطالب ایشان را پس از آن نشست‌ها به دقت می‌نوشتم. از علامه طباطبایی سوال كردم: «آیا امكان تشرف به محضر امام زمان(عج) وجود دارد و در صورت امكان چه اعمال و دستوراتی تشرف را حاصل می‌كند؟» ایشان فرمودند: در این مورد، رعایت سه مطلب ضروری است: - برای دیدار امام زمان(عج) باید بسیار باتقوا و پرهیزكار بود. - باید محبت، عشق و معرفت فرد زیاد باشد. البته هرگز كسی نخواهد توانست به حدی معرفت كسب كند كه درخور امام زمان(عج) باشد، اما می‌توان در حد توان نسبت به این مسئله تلاش كرد. - مداومت كردن بر یکی از زیار‌ت‌های مشهور. خود ایشان در اين مورد زیارتی را كه با «سلام علي آل یاسین» آغاز می‌شود توصيه می‌فرمودند. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
💠احکام رسانه و فضای مجازی ❓سؤال: آیا کپی کردن کارهای گرافیکی یا دانلود فیلم، کلیپ و آهنگ با ذکر منبع در فضای مجازی اشکال شرعی دارد؟ 📮جواب: اگر قرائن و شواهد یا متعارفی وجود دارد که در این گونه امور استفاده برای عموم آزاد است، اشکال ندارد و الا استفاده، خرید و فروش و کپی برداری بنابر احتیاط واجب جایز نیست. 📚 منبع:سایت مقام معظم رهبری 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀گرفتاری دل 🔻ادامه شرح حدیث حدیث با بیان آیت الله مظاهری چهارم: «وَ أَمَلًا لَا يَبْلُغُ مُنْتَهَاهُ أَبَدا» یعنی دلش پر از آمال و آرزوهای طولانی و دست نیافتنی است. به راستی دل‌ بسیاری از مردم چنین شده است. امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» در خطبه‌ای می‌فرمایند: «إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ‏ عَلَيْكُمُ‏ اثْنَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ‏ الْأَمَلِ‏»[نهج البلاغه، خطبۀ ۴۲] من از دو چیز دربارۀ شما خیلی خوف دارم؛ یکی پیروی از هوا و هوس و دیگری، آمال و آرزوهای بیجا و دست نیافتنی. حکایت می‌کنند یک کسی یک کوزه روغن بالای سرش بود، رفت در فکر و در آمال و آرزو؛ گفت: این کوزه روغن را فردا می‌فروشم، به جای آن یک گوسفند تهیه می‌کنم، این گوسفند، سال بعد دو تا می‌شود، سپس چهار تا می‌شود، چند سال دیگر شش گوسفند می‌شود و بالأخره گلّه پیدا می‌کنم. در اثر آن گلّه، خانه می‌خرم، در اثر آن گلّه، نوکر و کلفت و زن و قصر پیدا می‌کنم، اگر یک دفعه کلفتم، نوکرم، تمرّد کند، با این چوب بر سرش می‌زنم، چوب را بلند کرد که بر سر خادم بزند، به کوزۀ روغن خورد، کوزۀ روغن ریخت روی سرش، تمام شد. چه خوب می‌گوید، اگر مثال است، اگر واقعیت ندارد، برویم سر دل خودمان می‌بینیم که راستی چنین است، ناگهان بانکی برآمد خواجه مرد، با یک دنیا آمال و آرزو. اما ای کاش فقط همین بود، با یک دنیا آمال و آرزو می‌مرد، امّا آرزوهای دست نیافتنی او را جهنّمی می‌کند. اگر فقط جهنّم می‌رفت باز هم طوری نبود؛ خطرناک‌تر از آن، به قول استاد بزرگوار ما حضرت امام«قدّس‌سرّه»، آن است که دم مرگ، ملک مقرّب خدا می‌آید، می‌خواهد جانش را بگیرد. آن لحظه امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیهم» می‌آیند. خود آن حضرت به حارث همدانی فرمودند: «مَنْ‏ يَمُتْ‏ يَرَنِي‏»[تفسير القمي، ج‏۲، ص ۲۶۶]. ملک مقرّب باید با اجازۀ امیرالمومنین«سلام‌الله‌علیهم» محتضر را قبض روح کند و چون او در آمال و آرزوها فرو رفته است، حاضر نیست جان بدهد، بالأخره به زور او را می‌برند، ولی با بغض ملک مقرّب خدا، با بغض امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیهم» از دنیا می‌رود که مصیبتش بدتر و سنگین‌تر از این است که فقط به جهنّم برود. آمال و آرزوها با انسان چنین می‌کند و راستی وقتی واقعیّت اجتماع را در نظر بگیریم، می‌ببینیم که این روایت شریف دردها و معضلات اجتماع ما را بیان می‌کند. اگر نگوییم همه، بسیاری از مردم شبانه‌روز در حال دویدن برای دنیا و به فکر دنیا هستند، امّا به فکر آخرت نیستند. اگر معنویّت در زندگی نباشد، مال دنیا وزر و وبال و غم و غصّه و فقر و نگرانی می‌آورد. آمال و آرزوها بر زندگی مردم حکم‌فرماست و همه را بیچاره کرده است. تجمّل‌گرایی‌ها، اسراف‌ها و تبذیر‌ها، در همۀ خانه‌ها رفته است. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀سهم افراد در وظایف مربوط به 📍در این‌ وظیفه‌ هر کسی‌ سهم‌ ویژه‌ئی‌ دارد: 1️⃣پدران‌ و مادران‌ با گفتار و کردار خود، فرزندان‌ را به‌ نماز تشویق‌ و راهنمائی‌ کنند. 2️⃣معلمان‌، شاگردان‌ مدارس‌ و دانشگاهها را در سمت‌ و سوی‌ این‌ حقیقت‌ درخشان‌ به‌ حرکت‌ وادار نمایند. 3️⃣فضلاء و علماء و روحانیون‌ محترم‌، امام‌ جماعت‌ در مراکز آموزشی‌ و اقامتگاههای‌ دانشجویان‌، برای‌ نسل‌ نو را فرصتی‌ مغتنم‌ بشمرند. 4️⃣نویسندگان‌ کتابهای‌ درسی‌، رازها و رمزها و درس‌های‌ نماز را در کتابهای‌ درسی‌ بگنجانند. 5️⃣وزارت‌ ارشاد و سازمان‌ تبلیغات‌ و صداوسیما از هنر بویژه‌ هنر سینما برای‌ نشان‌ دادند گوهر نماز و چهره‌ی‌ نمازگزار بهره‌ بگیرند. 6️⃣هنرمندان‌ عزیز با زبان‌ شعر و قصه‌ و نقاشی‌ و جز اینها، و با آفرینش‌ آثار هنری‌ با کیفیت‌، بلکه‌ برجسته‌، دست‌ چیره‌ی‌ هنر را به‌ کاری‌ چنین‌ شایسته‌ مشغول‌ سازند. 7️⃣در مدارس‌، معلمان‌ و مدیران‌، و در همه‌ی‌ مراکز، مسئولان‌، با حضور خود در صفوف‌ نماز، نمازگزاران‌ را تشویق‌ کنند. 8️⃣در گردهمائی‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و آموزشی‌ و تبلیغی‌، نماز را در وقت‌ خود همچون‌ الهام‌ بخش‌ صداقت‌ و هدایت‌ به‌ جای‌ آورند. 9️⃣نویسندگان‌ و گویندگان‌ دینی‌ درباره‌ی‌ نماز و مفهوم‌ و فلسفه‌ و هدف‌ و آثار و برکات‌ و احکام‌ آن‌ بگویند و بنویسند. 0⃣1⃣مردم‌، مساجد را با حضور در نمازهای‌ جماعت‌ که‌ بهترین‌ شیوه‌ی‌ نمازگزاردن‌ است‌، رونق‌ بخشند. 1️⃣1️⃣در همه‌ی‌ بناهای‌ عمومی‌ و جایهائی‌ که‌ همواره‌ به‌ طبع‌ حال‌، مردمی‌ در آن‌ گرد می‌آیند مانند فرودگاهها و وایستگاههای‌ قطار و بندرها و عزیمتگاه‌های‌ خودروهای‌ همگانی‌ و ادارات‌ دولتی‌ و بوستانهای‌ شهری‌ و مانند اینها نماز خانه‌ها یا مساجدی‌ بنا کنند و افزون‌ بر این‌، مردم‌، هر زمین‌ پاکیزه‌ و مناسبی‌ را به‌ هنگام‌ در آمدن‌ وقت‌ نماز، مسجد بشمار آورند و در آن‌ به‌ نماز بایستند. 🔺پیام به سومین سمینار نماز - ۱۳۷۲/۰۶/۱۶ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀دغدغه های فرهنگی امروز در فرهنگ غرب، انصافاً عناصری وجود دارد که برای ما حیاتی است. ما باید آنها را یاد بگیریم. چیزهای خوب، زیاد دارند. اگر این چیزهای خوب نبود، غرب با این همه فسادی که دارد به این‌جا نمی‌رسید! غرب با این فسادهایی که دارد، باید اصلاً مضمحل می‌شد و مثل دود به هوا می‌رفت. امّا علت این‌که دود نشدند و به هوا نرفتند چیست؟ چند عنصرِ واقعاً حسابی در کار اینها بوده است: از جمله این‌که، ✔️آدمهای منظّمی هستند؛ ✔️آدمهای پر کاری هستند و ✔️در تلاشهایشان خستگی ناپذیرند. اینها عناصر مثبت و مطلوب فرهنگ آنهاست. اینها را البته باید گرفت و استفاده کرد. 🔺بیانات در دیدار اعضاى «گروه ادبیات مقاومت» حوزه‌ى هنرى سازمان تبلیغات اسلامی - ۱۳۷۲/۰۷/۱۲ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شهید همّت: 🔹همه چیزمون با خدا باشه 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀وصیت نامه ی شهداء؛ مناجات نامه پدر شهیدی نزد من آمد و وصیت نامه ای را از جوانش برای من آورد شرحی که درباره ی این جوان میداد، این بود که این جوان شب جمعه غسل میکند، دعای کمیل میخواند، ذکر و زیارت انجام میدهد، شب جمعه را تا صبح به عبادت و توجه میگذراند، همان شب وصیت نامه اش را مینویسد... این وصیت نامه خودش یک مناجات است. در این وصیت نامه با پدرش حرفی ندارد، با مادرش حرفی ندارد، با رفیقان و دوستانش هیچ صحبتی ندارد، به بازماندگانش هیچ سفارشی ندارد؛ با خدایش، با معبودش حرف میزند و راز و نیاز میکند. در آخر میگوید: خدایا! تو را فراموش نمیکنم، به امید آنکه تو هم مرا فراموش نکنی. و دوا روز بعد این جوان شهید میشود. این روحیه ی جوانهای ما است در میدانهای جنگ. 🔺خطبه های نمازجمعه تهران - ۱۳۵۹/۱۱/۱۰ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀گرفتاری دل 🔻ادامه شرح حدیث حدیث با بیان آیت الله مظاهری خدا مرحوم محقق همدانی«رحمت‌الله‌علیه» را رحمت کند. آخوند ملاحسین‌قلی همدانی«رحمت‌الله‌علیه» شاگردهای مهذّبی تحویل جامعه داده است. ایشان بارها و بار‌ها به شاگردان خود می‌گفته است: «ایاک، ثم ایاک، ثم ایاک، والتوغّل فی الدّنیا»؛ یعنی بر حذر باشید، بر حذر باشید، بر حذر باشید، از اینکه در دنیا و مادیّات فرو روید. بعضی اوقات می‌گفته است: «والتّوغل فی مشتهیات النّفس»، از فرو رفتن در خواهش‌های نفسانی بپرهیزید. فراموش نمی‌کنم در زمان جوانی، به یکی از فضلا که از من بزرگ‌تر بود گفتم: آقا حال شما چطور است؟ ‌گفت: کسی که متوغّل در مادیّات است، کسی که متوغّل در کثرات است، اسم و رسمی در عالم وحدت ندارد که ببیند حالش چطور است! این در حالی است که در آن زمان دنیاگرایی به شکل امروز نبود، مخصوصاً در بین طلاب علوم دینی، توجه به دنیا و تجمّلات نبود یا خیلی کم بود. امّا اکنون می‌بینیم توغّل در مشتیهات نفس و فرورفتن در دنیا و دچار شدن به تجمّلات، دامن همه را گرفته است و شیوع همگانی دارد. بالأخره همه در دنیای به معنای عام فرو رفته‌اند و سروکاری با عالم وحدت و عالم آخرت و عالم معنویت نیست که نیست. اوّل مصیبتش طبق روایتی که خواندم این است که: «فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْ‏ءٍ»، دیگر آن چهار تا خصلت و رذیلت هم در دل او می‌آید و در دلش نفوذ پیدا می‌کند. نتیجۀ آن یک دنیا غم و غصّه است، اصلاً دل می‌شود غم و غصّه، دل می‌شود محتاج، دل می‌شود مشغول، دل می‌شود آمال و آرزو. تقاضا دارم روی این روایت یک قدری فکر کنید. خیلی روایت خوبی است. بعد از فکر برای خود، باید همه فکری برای اجتماعمان بکنیم. اسلام یعنی معنویّت، اسلام یعنی پر بودن مسجدها، اسلام یعنی صداقت، اسلام یعنی گناه نکردن، فساد اخلاقی نداشتن، اسلام یعنی قانون مواسات و خدمت به خلق خدا، اسلام یعنی گره گشایی در اداره‌ها، که متأسفانه در جامعۀ ما چنین نیست. وقتی چنین نشد، همه یک دنیا غم و غصّه، یک دنیا نگرانی و اضطراب خاطر، یک دنیا منهای خدا، یک دل پر از وحشت، یک دل پر از فقر، یک دل پر از آمال و آرزو و یک دل پر از اشتغال به غیر خدا پیدا می‌کنند. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استغفار.pdf
94.2K
🌀 هایی که از بیانات آیت الله مظاهری در روزهای گذشته با عنوان استغفار، ارائه شد را می توانید در این👆 پرونده مطالعه بفرمایید. 🔻لینک برگه های ارائه شده در کانال: 1️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3510 2️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3523 3️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3524 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀 از آیه ۱۰۵ سوره مبارکه مائده که از بیانات رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی در دو هفته قبل خدمت عزیزان ارائه شد. 🔻لینک برگه های ارائه شده در کانال: 1️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3525 2️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3539 3️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3552 4️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3508 5️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3495 6️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3489 😇 اگر در مورد محتوای ارائه شده نقد یا پیشنهادی داشتید به آیدی @k_alavi313 مراجعه بفرمایید. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اکران فیلم سینمایی «هناس» آغاز شد روایت زندگی شهید هسته‌ای هم اکنون در سینماها که برداشتی آزاد از داستانی واقعی است، به زوایای زندگی پرتلاطم داریوش رضایی‌نژاد از شهدای ترور هسته‌ای، همسر و فرزندش آرمیتا و ترور این دانشمند ایرانی می‌پردازد. «هناس» را هم‌اکنون در سینماها ببینید. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀 که با استفاده از کتاب تحول معنوی، از بیانات رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی که تا این هفته خدمت عزیزان ارائه شد. 🔻لینک برگه های ارائه شده در کانال: 1️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3369 2️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3491 3️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3497 4️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3527 5️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3541 6️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3554 😇 اگر در مورد محتوای ارائه شده نقد یا پیشنهادی داشتید به آیدی @k_alavi313 مراجعه بفرمایید. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍داستان به مشهد رفتن خواربارفروش 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀برکات دنیوی و اخروی یاد خداوند 1️⃣بیان هشتمین حدیث از جلسات اخلاقی آیت الله مظاهری بِسْمِ‏ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ «رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري‏ وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي‏» مرحوم کلینی«رحمت‌الله‌علیه» در جلد دوم اصول کافی در باب ذکر، روایاتی نقل کرده که معمولاً صحیح‌السّند و ظاهر‌الدّلاله است. در این روایات، علاوه تأکید بر ذکر و یاد خدا، برخی از آثار و برکات آن تبیین گردیده است. از جمله در حدیث قدسی از قول امام صادق«سلام‌الله‌علیه» نقل می‌کند که فرمودند: «قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ ذَكَرَنِي‏ سِرّاً ذَكَرْتُهُ عَلَانِيَةً»[الکافی، ج ۲، ص ۵۰۱] در حدیث قدسی دیگری نیز از قول مبارک امام صادق«سلام‌الله‌علیه» نقل می کند: «قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا ابْنَ آدَمَ اذْكُرْنِي فِي مَلَإٍ أَذْكُرْكَ فِي مَلَإٍ خَيْرٍ مِنْ مَلَئِكَ»[الكافي، ج‏۲، ص ۴۹۸] درس اخلاق؛ شرح چهل حدیث، حدیث ششم؛ برکات دنیوی و اخروی یاد خداوند بر اساس این دو روایت و روایات مشابه دیگر، خداوند تعالی می فرماید: هرکس در خلوت یا جلوت من را یاد کند، من هم به یاد او هستم. به عبارت دیگر هرکه به صورت پنهانی یا آشکارا، به یاد خداوند سبحان باشد، خدا به شکل برتری به یاد او خواهد بود. اگر کسی به یاد خدا باشد، همه‌جا را محضر خدا بداند و ادب حضور را مراعات کند، خداوند متعال در دنیا و آخرت از او یاد می کند و فریادرس اوست. رسول خدا«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فرمودند: هرکس اهل ذکر باشد و زیاد خدا را یاد کند، خداوند او را دوست می‌دارد و او را از آتش جهنّم و از نفاق دور خواهد کرد.[الكافي، ج‏۲، ص۵۰۰] آنکه مداومت بر ذکر دارد، در روز قیامت مقام بالایی دارد، دست عنایت خدا روی سر اوست و خدا کمک کار او خواهد بود. وحشت و اضطراب از قیامت ندارد، چون خدا را دارد و این نتیجۀ این است که در دنیا در نهان و آشکار به یاد خدا بوده است. چنین کسی در پرتو یاد خدا به جایگاهی می رسد که می‌گوید: «هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَهْ‏»[الحاقه، ۱۹]؛ مردم بیایید و ببینید چقدر سرفرازم. اندازۀ یاد خدا هم با میزان یاد او از خدا تناسب دارد. هر چقدر او به یاد خدا بوده است، به همان اندازه خدا در آخرت به یاد او خواهد بود. در روایت دیگری، ابو حمزۀ ثمالى از قول امام باقر«سلام‌الله‌علیه» نقل می‌کند که فرمودند: در توراتی که تحریف نشده، نوشته شده است که حضرت موسى«سلام‌الله‌علیه» از به پروردگار متعال گفت: آیا تو به من نزدیکی تا با تو مناجات کنم؟ یا دور هستى تا صدایت بزنم؟ خداوند عزّوجلّ فرمود: «أَنَا جَلِيسُ‏ مَنْ‏ ذَكَرَنِي»؛ من همنشین کسى هستم که مرا یاد کند. سپس موسی پرسید: در آن روزی که هیچ کس پناهی به جز تو ندارد، یعنی در قیامت، چه کسی در پناه توست؟ خداوند تعالی فرمود: «الَّذِينَ يَذْكُرُونَنِي فَأَذْكُرُهُمْ»؛ آنها که من را یاد مى‏کنند، پس من هم آنها را یاد مى‏کنم.[الكافي، ج‏۲، ص۴۹۶] خوشا به حال افرادی که در عالم برزخ و در قیامت خدا با آنهاست و خدا را دارند. خوشا به حال آنان‌که در قبر، وقتی که همه می‌روند و با چشم ناامیدی به همه نگاه می‌کنند و می‌بینند که هیچ‌ فریادرسی ندارند، خدا با آنهاست. راجع به پل صراط که همه باید از آن گذر کنند: «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها كانَ عَلى‏ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا»[مریم، ۷۱]؛ در روایت می‌خوانیم از مو باریک‌تر، از شمشیر برنده‌تر و از آتش سوزاننده‌تر است.[امالی الصدوق، ص ۱۷۷] امّا برای مؤمن، یک لحظه است و مثل برق از آن عبور می‌کند.[فضائل الشیعه، ص ۵] 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
طلبه‌تراز | فرهنگ‌ورسانه
🌀در پیروزیها باید تسبیح خدا و استغفار کرد به نظر من این دوگانه‌ها[در مواجهه با حوادث] سؤالات [مهم] است؛ ما از خودمان باید سؤال کنیم که در این دوگانه‌ها چه جوری باید عمل کنیم. البتّه پاسخ‌ دادنِ زبانی به اینها آسان است امّا پاسخ‌ دادن عملی و ملتزم شدن، به این آسانی نیست. به نظر من پاسخ اینها در منابع اسلامی ما روشن است. [مثلاً] در مواجهه‌ی با پیروزی‌ها قرآن به ما درس میدهد: اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ، وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا، فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ وَ استَغفِرهُ اِنَّه کانَ تَوّابًا؛(سوره نصر) نمیگوید خوشحالی کن، مثلاً برو وسط میدان شعار بده؛ فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک؛ [میگوید] برو تسبیح کن؛ این مربوط به تو نیست، مربوط به خدا است؛ استغفار کن. در خلال این حرکت ممکن است یک غفلتی از تو سر زده باشد، از خدای متعال طلب مغفرت کن؛ در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: دچار غرور نشدن، و از خدا دانستن که «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللهَ رَمىٰ».(۱۷ انفال) این اغترار به نفْس و اغترار [نسبت] به خدا که انسان غرّه بشود، [درست نیست]؛ «فَحَقُّ لَکَ اَن لا یَغتَرَّ بِکَ الصِّدّیقون»؛(صحیفه‌ی سجّادیّه، دعای سی‌ونهم) در دعای صحیفه‌ی سجّادیّه [آمده] که صدّیقون هم نبایستی اغترار پیدا کنند به تو که بگویند «ما که دیگر با خدا وضعمان روشن است و ...»؛ نخیر، خدای متعال با صدّیقون هم رودربایستی ندارد؛ [اگر] یک وقت خطائی بکنند، ضربه را خواهند خورد. کاری که انجام میگیرد، کار خوبی را که انجام گرفته، از خودمان ندانیم، از خدا بدانیم. واقع قضیّه هم همین است. 🔺بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀نسیان نفس؛ خطرناک تر ازهمه لغزش ها و انحرافات معنای نسیان نفس این است که انسان از هویّت و هدف وجود و باطن و دل و روح خود غفلت کند و دچار فراموشی شود؛ یعنی تسلیم جریان مادّىِ فاسدی شود که او را با خود می‌برد تا به منجلاب و باتلاق برساند و برای انسان هیچ مقاومتی در مقابل حرکت بدی و فساد و شر وجود نداشته باشد. «فانسیهم انفسهم» یعنی انسان دچار لاابالیگری و وادادگی شود و اصلاً نداند که برای چه آمده است. مثل بچه، همه‌ی عمر را گذراندن؛ چون معمولاً بچه به سرنوشت فکر نمیکند؛ برای او همین لحظه و آن، مهم است. بالاخره بعد از این شصت سال، هفتاد سال بناست بمیریم. بعد از آن، چه پیش می‌آید؟ آخر، هدف این زندگی چه بود؟ این آمدن و رفتن و ماندن، اصلاً برای چه بود؟ هیچ در اندیشه‌ی این نیفتادن و فکر این را نکردن، بسیار خطرناک است. «اولئک هم الفاسقون»؛ (حشر ۱۹) اینها فاسقند. فسق به همین معناست؛ یعنی خارج شدن از چیزی بر اثر فساد و گندیدگی. وقتی پوست خرمای گندیده از آن جدا میشود، به آن فَسَقَ میگویند؛ «فِسْقْ» از این‌جا گرفته شده است؛ یعنی بر اثر وادادگیها، آن عطر و آب و رنگ و عنصر ایمان از وجود انسان جدا شود. بنابراین یکی از آفتهای استقامت، نسیان است. 🔺بیانات در دیدار کارگزاران نظام - ۱۳۸۰/۰۹/۲۱ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang