🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
3️⃣ قسمت سوم
▪️تسليم و رضا، دو رکن از ارکان ايمان هستند. اميرالمؤمنين«سلاماللهعلیه» ميفرمايند: «الْإِيمَانُ أَرْبَعَةُ أَرْكَانٍ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ التَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ وَ تَفْوِيضُ الْأَمْرِ إِلَى اللَّهِ وَ التَّسْلِيمُ لِأَمْرِ اللَّهِ»[الكافي، ج۲، ص۵۶]؛ ايمان چهار رکن دارد که عبارتند از: رضايت به قضاي الهي، توکّل به خدا، واگذاري امور به حقتعالي و تسليم در برابر اوامر خداوند.
▪️رسیدن به مقام تسلیم و رضا، هرچند از نظر «عملي» و در مقام «باور»، بسيار سخت است، امّا از حيث «علمی» و از نظر «دانستن» خیلی آسان است؛ به خاطر اینکه اگر کسی خداوند را قبول داشته باشد، یعنی خدا را، خدا بداند، حتی اگر توحید او با تقلید عوامانه به دست آمده باشد و بداند که خدا هست، او را مستجمع جمیع صفات کمالات میداند، او را عادل میداند و به قدرت او اقرار دارد، همچنین خداوند را عالم میداند، در نتیجه میفهمد که هرچه از خداوند سر بزند صحیح است، قدرت دارد و هرچه بندگان بخواهند میتواند به آنها عنایت فرماید، علم به احوال خلایق دارد و مصائب و مشکلات آنان را میداند، رئوف است و رأفت او از همه بیشتر است و مهربانتر از او نسبت به بندگانش وجود ندارد. امام صادق ميفرمايند: «إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَرْضَاهُمْ بِقَضَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»[الكافي، ج۲، ص۶۰]؛ داناترين مردم نسبت به خدا، راضىترين آنها از خداى عزّوجل است.
▪️همه، چه خواص و چه عوام، علم به تسلیم و رضا را دارند. بنابراین خوب میتوانند بدانند که اگر بلاها و مصیبتها، از طرف خود بندگان نباشد، مصلحت و حکمتی در آن است، هر چند خودشان به آن مصلحت یا حکمت پی نبرند. مثلاً در فقدان فرزند، انسان بايد به اين فکر کند که اگر فرزندش از دنيا نميرفت، ولي در جواني گناهکار و لاابالي ميشد و علاوه بر خودش، پدر و مادر را نيز دچار نابودي و بيآبرويي ميکرد، خوب بود؟ پس حتماً در فقدان او حکمت و مصلحتي نهفته است.
▪️وقتی مصلحت باشد، باید انسان تسلیم و راضي شود. گاهی انسان میداند آنچه واقع شده به مصلحت اوست، بنابراین تسلیم میشود، اما نمیتواند راضی گردد و مرتبۀ والاتر آن است که علاوه بر تسلیم، راضی هم باشد و مصیبت خود را از الطاف خفیّۀ خداوند تعالی بداند.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
41.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 وظیفه هر فردی
📍وظیفهی هر فردی به عنوان یک فرد این است که در این راه حرکت کند؛ «عَلَیکُم أَنفُسَکُم لَا یَضُرُّکُم مَن ضَلَّ إِذَا اهتَدَیتُم». باید این حرکت را انجام بدهد؛ حرکت از ظلمت به نور، از ظلمت خودخواهی به نور توحید. جادهی این راه چیست؟ ..........👆
🔺بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۳۸۶/۰۲/۲۵
#وظیفه
#تقوا
#جاده
#تحول_معنوی
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
4️⃣ قسمت چهارم
▪️هر آدمی میتواند با استفاده از برهانهای خداشناسی، از نظر علمی، تسلیم و رضا پیدا کند، مخصوصاً با برهان فطرت، عمق جان انسان تسلیم و رضا را میداند، علم او نیز شهودی است.
▪️اگر چنین علمی راجع به تسلیم و رضا برای انسان پیدا نشود، به عبارت دیگر اگر کسی نداند که باید در برابر مصلحت و حکمت خداوند، تسلیم و به آن راضي باشد، خداشناسی او ضعیف است، توحیدش اشکال دارد و عدالت خدا را نفهمیده است.
▪️بنابراین، دانستن تسلیم و رضا از لحاظ علمی خیلی آسان است؛ امّا بايد توجه شود که این مرتبه از تسلیم و رضا، گرچه لازم است، ولي کاربرد عملی ندارد. به قول مولوی:
پای استدلالیان چوبین بود
پای چوبین سخت بی تمکین بود
▪️در مباحث معنوی، علم خوب است، لازم است، امّا کاربرد ندارد. از جمله در مبحث قضا و قدر، دانستنیها به کار نمیآید. شاهد عرض اینکه اگر به یک نفر انسان معمولی گفته شود: خداوند عادل نیست، عصبانی میشود و گوینده را کافر میداند و اگر بتواند او را به سختی تنبیه میکند. امّا خودش با اینکه میداند خدا عادل است، در مشکلات از خدا گله میکند. یعنی علم او به عدالت خداوند کاربردی نیست و در عمل، خودش خداوند را عادل نمیداند.
▪️آنچه در اين زمينه کاربرد دارد، «باور قلبی» است، یعنی انسان قلباً باور کند که خدا عادل است، قادر است، عالم است، رئوف است، حکیم است و آنچه واقع میشود و خود انسان یا جامعه، در آن تقصیر ندارد، صددرصد بر وفق حکمت و بر طبق مصلحت است و به آن راضي باشد.
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕓 زمان رفت و برگشت برای اربعین، جزو عمر حساب نمیشه...
#اربعین
#امام_حسین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری
📍دو عامل پرواز مستقيم به بهشت، جلسۀ دوم: رضايت به مقدّرات الهي
5️⃣ قسمت پنجم
▪️امام سجاد«سلاماللهعلیه» در دعای ابوحمزۀ ثمالی، چنين باوري را از خداوند متعال درخواست دارند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ يَقِيناً صَادِقاً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ يُصِيبَنِي إِلَّا مَا كَتَبْتَ لِي وَ رَضِّنِي مِنَ الْعَيْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين»[اقبال الاعمال، ج ۱، ص ۷۶]
▪️اين باور و عمل بر طبق آن، سبب میشود انسان در قیامت، دو بال پیدا کند و از قبر، مستقیم به جایگاه خود در بهشت پرواز نماید. در اثر این باور قلبی انسان مصیبت را نه تنها مصیبت نمیداند، بلکه از الطاف خفیّۀ خداوند بر میشمرد و حتی آن را بهتر از نعمت میداند و شکر آن را بهجا ميآورد.
▪️از امام صادق«سلاماللهعلیه» روايت شده است که هرگاه نعمتي به رسول خدا«صلّىاللَّهعليهوآلهوسلّم» ميرسيد، ميفرمودند: «الْحَمْدُ لِلهِ عَلَى هَذِهِ النِّعْمَةِ» و آنگاه که با امر ناخوشايندي مواجه ميشدند، ميفرمودند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِ حَالٍ»[الکافی، ج ۲، ص ۹۷].
▪️راوي ميگويد: از امام صادق«سلاماللهعلیه» سؤال کردم: مؤمن چگونه شناخته ميشود؟ يعني ويژگي او چيست؟ امام«سلاماللهعلیه» فرمودند: تسليم در برابر خداست و در غم و شادي، در سختي و آساني، راضي به رضاي اوست.[الكافي، ج۲، ص۶۲]
▪️امام حسين«سلاماللهعلیه» هنگام حرکت به سمت کربلا فرمودند: «رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَيْتِ»[بحار الأنوار، ج۴۴، ص ۳۶۷]. آن امام عزيز، در روز عاشورا نيز در حالی که صدای مبارکش، در اثر ضعف و جراحت، جوهر نداشت و نمیتوانستند بلند حرف بزنند؛ امّا زیر لب چنین زمزمه میکردند: «يَا إلهي صَبرًا عَلى قَضائِكَ وَ لا مَعبُودَ سِواكَ يَا غيَاثَ المُسْتَغيثينَ»[ینابیع المودّه، ج۳، ص ۸۲].
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
22.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 بدون عمل نمیشه
📍آن کسی که صبورانه، شائقانه، با استفاده ی از همه ی توان و نیروی خود و با امید به اینکه به آنجا خواهد رسید، حرکت بکند، از طولانی شدن زمان، از دراز بودن راه، از پی درپی آمدن گردنه ها، از در میان راه ماندن بعضی از رفیقانِ نیمه راه، نمی هراسد؛ این آدم باید مطمئن باشد که به آن قله خواهد رسید.
🔺بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان - ۱۳۸۵/۰۸/۱۸
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
📜 گزیده توصیهها و دستورات سلوکی پیرامون راهپیمایی اربعین و زیارت سیدالشهداء(ع)، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)، در قالب چند استوری تقدیم حضورتان میشود.
👈 برای مطالعه متن کامل توصیهها، به جلد پنجم از دوره ادب حضور «آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا(ع) و دستورات زیارت اربعین» مراجعه کنید.
🏴 هرکه دارد هوس کربوبلا بسمالله...
#اربعین
#امام_حسین
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
👇
📜 گزیده توصیهها و دستورات سلوکی پیرامون راهپیمایی اربعین و زیارت سیدالشهداء(ع)، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)
📍 ۱ تا ۹
◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang