بسم الله الرحمن الرحیم
#دعا
#کرونا
رابطه ی دعا و مدت بلا
ابو ولّاد، حفص بن سالم، در روایتی صحیح و زیبا، از امام کاظم علیه السلام روایت کرده است:
«هیچ بلائی نیست که بر بنده ی مؤمن نازل شود و خدای عزوجل دعا را به او الهام کند، مگر این که رفع آن بلا نزدیک باشد، و هیچ بلائی نیست که بر بنده ی مؤمن نازل شود و او دست از دعا بردارد، مگر این که مدت بلا طولانی می شود. بنابراین هرگاه بلا نازل شد، بر شما باد دعا کردن و تضرّع به خدای عزوجل. [کافی، کتاب دعا، باب الهام دعا، روایت دوم]
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلَّادٍ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُلْهِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعَاءَ إِلَّا كَانَ كَشْفُ ذَلِكَ الْبَلَاءِ وَشِيكاً وَ مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُمْسِكُ عَنِ الدُّعَاءِ إِلَّا كَانَ ذَلِكَ الْبَلَاءُ طَوِيلًا فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. (كافی: جلد 2 صفحه ی 471 حدیث 2).
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
در روایت اول از این باب آمده که امام صادق علیه السلام فرموده اند: آیا می دانید معیار طول بلا از کوتاهیِ بلا چیست؟ اصحاب گفتند: نه. فرمود: هرگاه خدا دعا را هنگام نزول بلا الهام کرد، علامت این است که مدت بلا کوتاه است.
محمد ذکاوت صفت ـ تهران ـ 9 اسفند 1398
بسم الله الرحمن الرحیم
#کرونا
#دعا
#بلا
دعا و دوا 💊🤲
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
در فرسته ی «روایات طبی از دیدگاه اعتقادات امامیه» به آدرس، نقل کردیم که:
مهمترین بخش طب اسلامی، احادیثی است که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان شیعه علیهم السلام نسبت داده می شود. این روایات در کتابهایی مانند طب الرضا، طب الائمه و طب الصادق و... منتشر شده اند. مرحوم شیخ صدوق (متوفی ۳۸۱ ق.) در کتاب «اعتقادات الإمامیة» بابی را به احادیث طبی اختصاص داده و به صراحت، تکلیف مخاطب را با آن همه روایات طبی روشن کرده است... .
در آن متن گفتیم که: «مرحوم شیخ صدوق، با آن همه تساهل در پذیرش روایات، و با نزدیک بودن به عصر صدور روایات و زندگی در عصر غیبت صغری، با توجیه یکی دو روایت طبی، هیچ یک از روایات طبی را به طور مطلق حجّت نمی داند.»
اما مرحوم صدوق در پایان می نویسد: بر اساس سندها و طریق های درست و موثق، دواهای صحیح در نزد امامان علیهم السلام، آیات و سوره های قرآن و دعاهای مختلف اند. («اعتقادات الإمامیة» مرحوم شیخ صدوق، ص 116 )
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
می گویم: تقویت جسم با غذاهای خوب، و تقویت روح با قرآن و دعاهای مختلف، تأثیر مهمی در ناگیرا شدنِ بدن در برابر بیماری های خواهد داشت.
محمد ذکاوت صفت ـ قم ـ 7 اسفند 1398
بسم الله الرحمن الرحیم
#کرونا
#بلا
#ابهداشت_در_اسلام
جواز شرعی، عقلی و عُقلائیِ فرار از بیماری
در بعضی از پیام رسان های مجازی، بر اساس برداشتی غلط از آیه ی 243 سوره ی بقره (أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ... .)، ملازمةً ادعا شده که فرار از شهری که بیماری در آن شایع شده است، صحیح نبوده و مورد نارضایتی خداوند است.
برای این که مخاطبان محترم بدانند که این روش برداشت از قرآن، نوعی تفسیر به رأی بوده و حرام است، توضیح مختصری خدمت شما عرض می کنم:
در کتاب شریف «وسائل الشیعه»، جلد 2، صفحه ی 429، بابی وجود دارد به نام «باب جواز فرار از منطقه ای که وبا و طاعون در آن شیوع شده، مگر برای کسی که بودنِ او در آن منطقه واجب است مانند رزمندگان و مرزبانان».
این باب، با احتساب تکراری بودنِ یک روایت، دارای چهار روایت است که همه ی این روایات صحیحه اند و علاوه بر صحّت سندی، دارای متن درست عقلائی اند و با عقل و نیز با عمومات قرآنی موافق اند.
ترجمه ی یکی از این روایات به عرض می رسد:
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
ابان احمر می گوید: بعضی از اصحاب ما از امام کاظم علیه السلام سؤال کرد: اگر طاعون در شهری بیاید و من در آن شهر باشم، آیا از آن شهر خارج شوم؟ امام فرمود: بله. او گفت: اگر در روستائی باشم، می توانم [از ترس طاعون] از آن روستا خارج شوم؟ امام فرمود: بله. ... آن مرد گفت: ما شنیده ایم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: فرار از طاعون، مانند فرار از جنگ است [یعنی حرام است]. امام فرمود: این سخن را رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی کسانی فرموده است که در مرز با دشمن [و در منطقه ی نظامی] باشند و طاعون آن جا بیاید و آنها از آن منطقه فرار کنند [و با فرار آنها، راه برای نفوذ دشمن باز شود]، بنابراین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فقط برای این گروه فرموده است که فرار آنها از آن منطقه حرام است.
اللهم اکف المؤمنین و المؤمنات من کل داءٍ و سُقمٍ و آفَةٍ و عاهَةٍ. (آمین)
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
محمد ذکاوت صفت ـ قم ـ 2 بهمن 1398
پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائی درباره غسل، کفن و نماز میت بر اثر کرونا
🔹سؤال: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار کرونا ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص غسل، کفن و نماز چنین میتی وظیفه چیست؟
🔸مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمیشود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی هر چند با صرف هزینه باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.
🔹در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و هر چند از روی لباس کفن کرده و دفن نمایند./ مهر
@tth_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
کاربرد عقل در دین
1️⃣ مقدمه
مرحوم کلینی در کافی، جلد 3 کافی، ص 68، روایت صحیح زیر را نقل کرده است:
محمد بن سکین و دیگران نقل کرده اند که شخصی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد که فلانی که آبله داشت، جُنُب شد. اطرافیانش او را غسل دادند و آن مرد بر اثر آن غسل، مرد. امام علیه السلام فرمود: او را کشتند، چرا سؤال نکردند؟ چرا او را تیمّم ندادند؟ دوای جهل، سؤال است.
(مرحوم علامه مجلسی، در بعضی احتمالات معنائی، از این روایت بر ضامن بودنِ فتوا دهنده استفاده کرده است. نک: بحار، ج 78، ص 154).
2️⃣ ادعای دینداری و نادیده گرفتنِ تقوا و پرهیز
در این زمانِ شیوع ویروس کرونا در ایران و قم، در حالی که جمعی از مراجع و متدیّنین با همکاری گروهی از عقلای متعهد و متخصص، دست به دست هم داده اند تا با تمهیدات لازم، مانع ابتلا و اشاعه ی بیشترِ این ویروس گردند، گروهی ـ که واقعاً نمی دانم چه صفتی را می توان به آنها داد ـ این همه توصیه و تلاش را نادیده گرفته فقط و فقط، دین و دینداری را در برپائی نماز جمعه و جماعت و زیارت و هیأت می دانند.
3️⃣ منع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از حضور در نماز جمعه و جماعت
صفت اصلی انسانِ دین دار، عقل مدار بودن است (نک: روایات 1 تا 36 کتاب عقل و جهل کافی). کسی که عقل ندارد ـ یعنی از سرمایه ی عقل خود استفاده نکند ـ دین ندارد. چگونه پیامبری که برای اذیت نشدنِ دیگران، مانع می شود کسی که سیر خورده و با بوی دهنش مردم را اذیت می کند، به نماز جمعه و جماعت حاضر شود (کافی، ج 4، ص 374، باب الثوُّم)، راضی می شود که اجتماع نماز جمعه در این وضعیت بحرانی ـ که هم قوه ی احتمالِ واگیری زیاد است و هم قوه ی محتملِ مرگ بسیار بالا است ـ تشکیل شود و همین عبادت که جز برای سلامتیِ جسمی و روحی نیست، یک فاجعه ی جسمی و روحی ایجاد کند؟ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصَارِ.
اللَّهُمَّ أَسْأَلُكَ تَمَامَ الْعَافِيَةِ وَ أَسْأَلُكَ دَوَامَ الْعَافِيَةِ وَ أَسْأَلُكَ الشُّكْرَ عَلَى الْعَافِيَة.
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
محمد ذکاوت صفت ـ بَنَک ـ 12 اسفند 1398
سلام وعرض ادب وبااجازه ازشما بزرگوار🌺
🤔شبهه داری⁉️
سوال اعتقادی یادرگیری ذهنی داری❓
ازصحت احادیث مجازی اطلاع نداری⁉️😓
دنبال تجربیات اخلاقی ومشاوره ای هستی⁉️🤫👇👇👇
✔️📚پرسمان اعتقادی، اخلاقی📚✔️
🔴 #بانک_سوالات،
پرسشها ،و پاسخ هایی که توسط طلاب واساتید، صورت گرفته، درکانال جهت استفاده شماسرواران قرارمیگیرد📕
لطفا به کسانی که میتوانید معرفی کنید، 🔻
https://eitaa.com/porsemanmoshavere
https://eitaa.com/porsemanmoshavere
عضو بشید 👆 شاید بین این سوال وجواب ها، سوالات شما هم باشد که تاحالا نمیتونستید مطرح کنید😍🌸
❇️ توصیه های آیت الله العظمی مظاهری در پاسخ به سوالی در مورد کرونا
1️⃣ همگان باید به توصیههای بهداشتی و دستورات پزشکی، به طور جدّی «توجه و عمل» کنند.
2️⃣ مسئولان مربوطه باید به طور همه جانبه درباره این مشکل، «برنامهریزی و اقدام عاجل و مستمّر» داشته باشند، چنانکه تاکنون نیز تلاشهای فراوانی را به انجام رسانیدهاند.
3️⃣ همگان به خداوند متعال «توکّل» کنند و با اعتماد به الطاف خداوند رحمان و رحیم، سعی نمایند که تمرکز فکری بر روی این مشکل و اضطراب در این باره را کاهش دهند.
4️⃣ «توسّل» به قرآن کریم و اهلبیت علیهمالسلام خصوصاً زیارت عاشورا و زیارت جامعه کبیره را فراموش ننمایند.
5️⃣ از «قرائت قرآن» به خصوص سوره مبارکه حمد و آیة الکرسی و سوره یس و همچنین «دعا» خصوصاً ادعیۀ مأثوره نظیر دعای مشلول، دعای یستشیر و دعای مجیر، که مایه آرامش دلها و رفع بلاها و شفای بیماران است غفلت ننمایند.
6️⃣ «اجتناب جدّی از گناه» و «توبه» به معنای حقیقی هم، یکی از عوامل دفع بلا و اصلاح امور و حُسن عاقبت است که باید مورد توجه و عمل همگانی باشد.
امیدوارم خداوند با تفضّل خود، همه مشکلات و ابتلائات را مرتفع فرماید و امید و شادی و اطمینان را بر بندگان خود خصوصاً مردم با ایمان و ملّت عزیز ایران حکفرما سازد.
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
🔰 پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛
👈 توصیههای مهم رهبر انقلاب اسلامی به مردم در خصوص بیماری شایعشده
🔻حضرت آیت الله خامنهای پس از کاشت نهال در سخنانی، کاشت درخت را حرکتی با برکت خواندند و در خصوص بیماری شایع شده در کشور، گفتند: همچنانکه قبلاً از پزشکان، پرستاران و مجموعههای درمانی صمیمانه تشکر کردم، لازم میدانم بار دیگر از این عزیزان که با کار بسیار با ارزش خود در حال جهاد در راه خدا هستند، تشکر کنم.
🔹️ رهبر انقلاب اسلامی مشاهده نمونههای درسآموز از تلاش و فداکاری کادرهای درمانی در رسیدگی به بیماران را نشاندهنده مسئولیتپذیری و تعهد انسانی آنان دانستند و افزودند: همچنین لازم میدانم از خانوادههای پزشکان، پرستاران و همه عوامل درمانی که با صبر و تحمل خود در کنار تلاش شبانهروزی عزیزانشان هستند، سپاسگزاری کنم.
🔹️ ایشان با دعا برای عافیت بیماران و همچنین طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان از این بیماری و صبر و آرامش برای بازماندگان آنها، چند توصیه خطاب به مردم بیان کردند.
حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر رعایت توصیهها و دستورالعملهای مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی، افزودند: از این دستورها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.
🔹️ رهبر انقلاب اسلامی در توصیهای دیگر همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: البته این بلا آنچنان بزرگ نیست و بزرگتر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار میتواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
ایشان افزودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوشمضمونی است که میتوان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.
🔹️ حضرت آیت الله خامنهای همچنین همه دستگاههای کشور را به همکاری و در اختیار قرار دادن امکانات مورد نیاز وزارت بهداشت که در صف مقدم مقابله با بیماری قرار دارد، توصیه کردند و گفتند: نیروهای مسلح و دستگاههای مرتبط با دفتر رهبری نیز به انجام این کار موظف شدهاند.
🔹️ رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به درگیر شدن کشورهای زیادی در دنیا با این بیماری، افزودند: مسئولان ما از روز اول با صفا، صداقت و شفافیت خبررسانی کردند و مردم را در جریان قرار دادند اما برخی کشورهای دیگر که این بیماری در آنها شدیدتر و همهگیرتر است، پنهانکاری میکنند البته ما برای آن بیماران نیز از خداوند طلب عافیت میکنیم.
ایشان حادثه پدیدآمده را مسئلهای گذرا و نه فوقالعاده دانستند و گفتند: البته من نمیخواهم مسئله را خیلی کوچک فرض کنم اما آن را خیلی بزرگ هم نکنیم، این مسئله مدتی نه چندان طولانی برای کشور وجود خواهد داشت و سپس رخت برمیبندد اما تجربیات حاصل از آن و فعالیت مردم و دستگاهها که به مثابه یک رزمایش عمومی است، میتواند به عنوان یک دستاورد باقی بماند.
🔺️ حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به اقدامات پسندیده و نوعدوستانه برخی هموطنان مانند کمکهای مالی و توزیع اقلام بهداشتی افزودند: این کارها بسیار خوب است و با حفظ این دستاوردها، بلا به نعمت و تهدید به فرصت تبدیل میشود و امیدواریم روزگار عافیت کامل برای ملت عزیز ایران نزدیک باشد. ۹۸/۱۲/۱۳
💢متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که امروز رهبر انقلاب خواندن آن را به مردم توصیه کردند:
🔹و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ :
يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.
🔹ترجمه دعای هفتم:
اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده ميشود، و اي آن كه سختيِ دشواريها با تو آسان ميگردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست.
سختيها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به ارادهي تو موجود شوند،
و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند.
تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواريها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني.
اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگينياش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمدهام كه با آن مدارا نتوانم كرد.
اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آوردهاي و به سوي من روان كردهاي.
آنچه تو بر من وارد آوردهاي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كردهاي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند.
پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشودهام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواستهام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه.
و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار.
اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بيطاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو ميتواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمدهام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايستهي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ
#حدیث
#شکر
#ناسپاسی
✳️چرا مؤمن ناسپاسى مى شود.؟
امام صادق عليه السلام :إنَّ المُؤمِنَ مُكَفَّرٌ؛ و ذلكَ أنّ مَعروفَهُ يَصعَدُ إلى اللّهِ تعالى فلا يَنتَشِرُ في الناسِ، و الكافِرُ مَشهورٌ؛ و ذلكَ أنَّ مَعروفَهُ لِلناسِ يَنتَشِرُ في الناسِ و لا يَصعَدُ إلَى السَّماءِ.
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
مؤمن ناسپاسى مى شود؛ زیرا خوبى او به درگاه خداى تعالى بالا مى رود و در میان مردم شایع نمى شود، اما خوبى هاى كافر چون براى مردم است در بين مردم شيوع مى يابد و به درگاه الهى بالا نمى رود.
📚 علل الشرائع : 560/1