eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
153 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
عشق ابوالاسود دئلی به فرزندان رسول و امام هدایت علی علیه السلام خبر جالب زیر از ابوعبیده مورخ و ادیب نقل شده است. او گوید: ابوالاسود دئلی، خانه اش در میان بنوقشیر [اجداد ابوالقاسم قشیری که بعدها در خراسان سکونت گزیدند] بود. ابوالاسود «علویّ الرأی» و بنوقشیر «عثمانی مذهب» بودند. به همین جهت، آنان او را اذیت کرده، شبها به خانه اش سنگ می انداختند. ابوالاسود آنان را سرزنش کرد. گفتند کار ما نیست، خدا به خانه ات سنگ می اندازد! ابوالاسود گفت: دروغ می گویید، سنگ شماست که به خطا می رود، اگر سنگ خدا بود به خطا نمی رفت. ابوالاسود محل خانه اش را عوض کرده به میان بنوهذیل رفت، و شعری هم علیه بنوقشیر گفت، این که آنان به علی، دشنام می دهند، و گفت که حب و دوستی او نسبت به علی (ع) و فرزندان رسول (ص) صادقانه است. ابن عساکر راوی این روایت، می گوید، اشعار دیگری هم از طریق ابوالاسود، در مذمت بنوقشیر نقل شده که آنها را آورده است. متن خبر از تاریخ دمشق ابن عساکر: عن أبي عبيدة قال: كان أبو الأسود الدّيلي ينزل في بني قشير، و كانوا عثمانية، و كان أبو الأسود علويّ الرأي، و كان بنو قشير يسيئون جواره و يؤذونه و يرجمونه بالليل، فعاتبهم على ذلك فقالوا: ما رجمناك و لكنّ اللّه رجمك قال: كذبتم لأنكم إذا رجمتموني أخطأتموني، و لو رجمني اللّه لما أخطأني، ثم انتقل عنهم إلى هذيل و قال فيهم: شتموا عليا ثم لم أزجرهم عنه فقلت مقالة المتردّد اللّه يعلم أن حبّي صادق لبني النبي و الإمام المهتدي‏ قال القاضي: و قد روي لنا من طريق آخر أن أبا الأسود قال في هذا المعنى و في بني قشير: يقول الأرذلون بنو قشير طوال الدّهر لا تنسى عليّا بنو عمّ النبي و أقربوه أحبّ الناس كلّهم إليّا أحبّ محمّدا حبّا شديدا و عباسا و حمزة و الوصيّا فإن يك حبّهم رشدا أصبته و ليس بمخطئ إن كان غيّا شعر دیگری هم از ابوالاسود در باره بنوقشیر و عثمانی گری آنان به ما رسیده است: افراد پست از بنوقشیر می گویند هیچ وقت علی را [برای بد گفتن به او] فراموش نکنید. و اما برای من بنو عم رسول و نزدیکانش، دوست داشتنی ترین مردمان هستند. محمد و عباس و حمزه و وصی [علی] را بسیار دوست دارم. اگر دوستی ایشان درست باشد که فایده اش را خواهم بود، اگر هم نباشد، اشتباه و ضرر نکرده ام. و يقال: إن معاوية قال له لما أنشد هذا: شككت؟ فقال: ما شككت، قال اللّه: وَ إِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلى‏ هُدىً أَوْ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ أ فهذا شكّ؟ وقتی این شعر را سرود، معاویه در باره بیت آخرش به ابوالاسود گفت: یعنی در دوستی اینان شک کردی؟ ابوالاسود گفت، شک نکردم، این مانند این آیه است که فرمود: و انّا و ایّاکم لعَلی هدی، او فی ضلال مبین. آیا این تردید است؟ تاریخ ابن عساکر ج 25، ص 201
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جالب دکتر سعید رفیع، معاون یک شرکت بزرگ نفتی در تگزاس، در گفتگوی مجازی با برخی اساتید دانشگاه صنعتی شریف در سفر گر روم بینی یا ختن از دل تو کی رود حب الوطن
⭕نقش یهود در شهادت امام علی(ع) 🔻قرآن قوم یهود را دشمن اصلی پیامبر(ص) و مسلمانان معرفی کرده است(مائده ۸۲) و توطئه‌های پیاپی این قوم در ستیز با اسلام و همکاری با کفار و مشرکین علیه پیامبر(ص) شاهد این دشمنی کینه‌توزانه است. 🔻از مواردی که برخی روایات به آن تصریح کرده‌اند، نقش پررنگ یهود در ترور امیرالمومنین(ع) است که چند نمونه از این احادیث عبارت‌اند از: 🔻۱.از امام صادق(ع) درباره‌ی آیه ۴ سوره اسراء پرسیدند که می‌فرماید بنی اسرائیل دوبار در زمین فساد خواهند کرد؛ حضرت فرمود یکی قتل علی بن ابیطالب(ع) است. (بحارالانوار ج۵۳) 🔻۲.امام علی(ع) بلافاصله بعد از ضربت خوردن فرمود: «قَتَلَنِی ابْنُ مُلْجَمٍ قَتَلَنِی اللَّعِینُ ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ»؛ مرا ابن ملجم کشت؛ مرا ملعونی که فرزند زن یهودی ‌بود کشت.(شیخ مفید، الارشاد، ج۳) 🔻۳.در روایتی پیامبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) می‌فرماید: «إِنَّ قَاتِلَکَ شِبْهُ الْیَهُودِیِّ بَلْ هُوَ یَهُودِیٌّ» به درستیکه قاتل تو شبه یهودی بلکه یهودی است.(بحارالأنوار ج ۴۲)
‍ *خوشحالی عایشه از شنیدن خبر شهادت امیر المومنین علیه السلام* ------------------※--------------- 🔸 خبر کشته شدن على (علیه السلام) را به حجاز بردند، وقتى این خبر به عائشه رسید گفت: «عصایش را انداخت و سرجاى خودش آرام گرفت. همچنان که چشم‌ها در هنگام بازگشت مسافر روشن مى‌شود». ✍ وذهب بقتل علی علیه السلام إلى الحجاز سفیان بن أمیة بن أبی سفیان بن أمیة بن عبد شمس فبلغ ذلک عائشة فقالت: فأَلقتْ عَصاها واستقرَّ بها النَّوى کما قرَّ عیناً بالإیابِ المُسافِرُ. ————«※(📚)※»—————— الطبقات الکبیر، تالیف ابن سعد، جلد ۳، صفحه ۳۸، چاپ مکتبة الخانجی قاهره ------------------------------------- 🌐 http://bit.ly/2sIN2uZ
هیچ زبانی در دنیا نیست که از دیگر زبانها واژگان وام نگرفته باشد ، همه زبانها از همدیگر هَنایش (تاثیر) پذیرفته‌اند. یک نویسنده عرب (جهود العلامة محمد ابن تاویت التطوانی/ المراکشی)  ۳ هزار واژه عربی که ریشه فارسی دارند را بدست آورده است. سه هزار واژه از فارسی یعنی هر واژه می‌تواند در زبان عربی به ۷۰ صیغه ، وزن  و یا قالب دیگر در آید. این خصلت زبان عربی است. شاید بندرت فردی باور کند. کلماتی مانند : جناه ، جنایی و جنحه ، جناح ، جنائیی ، جنحه ، مجنی ، جنایت ، جان ، یجان از واژه گناه ساخته شده. دستکم ۱۵ نویسنده  بزرگ ایرانی در شکل‌دهی ادبیات عرب نقش داشته‌اند که سیبویه یکی آنها است‌.  این دانشمندان بودند که از مصدرهای فارسی با استفاده از ابواب و قالب‌های گرامر عربی صدها واژه نوین ابداع و به غنای ادبیات عربی افزودند. به عنوان مثال نظر عربی شده ” نگر”  است  انظر نظر ینظر منظر و …. از آن ساخته شده است خیمه از واژه پهلوی گومه و کیمه ( به معنی کلبه) گرفته شده و خیام مخیم خیم یخیم صرف شده است. بندرت  کسی  در عربی بودن واژه کم (چن چند؟) ، جص(گچ) ، رباط ، بیان ، نور ، دار‌الاخره ، تکدی ، رجس ، نجس  و یا باکره (پاکیزه) تردید کرده است. اما در حقیقت  همه اینگونه واژگان یا بطور کامل فارسی هستند و یا معرب شده هستند. برای نمونه برای این واژگان در زبان عربی ریشه و مصدر حقیقی وجود ندارد و وزن بعضی از آنها نیز عربی نیست. واژه نور بر وزن کور و دور و خور است. که نور معرب شده خور ( به معنی خورشید و روشنایی) است. زبانشناس جفری آرتور عقیده داره بیست و هفت واژه قرآن ریشه فارسی دارد به عنوان مثال : سجیل : معرب سنگ وگل ، اباریق : جمع ابریق ، معرب آبریز ، مِسک : معرب مِشک ، کورت : کور شدن ، تاریک شدن ، بیع : خرید و فروش ، بیعانه (بیانه) قسمتی از پیش پرداخت ، زنجبیل : معرب زنجفیل ، قرطاس : کرباس و ... زبان عربی اشتقاقی‏ و قالبی است ،‏ عرب‏‌زبانان از قالب‌های افعال ، تفعیل ، مفاعله ، استفعال و …. بهره می‌برند و با ریختن ریشه واژه در این قالب‌ها که «باب» یا قالب نامیده می‌شوند ، واژه می‌سازند. در عربی همین روش را برای ریشه‌های واژه‌های پارسی هم به کار می‌برند. برقع : پرده ، خندق از کندک ، الأسوار ، معرب سوار ، البارجاه ، معرب از بارگاه ، مهرجان (برگرفته از مهرگان که برای هرگونه جشن بکار می‌رود). "الکلمات الفارسیه فی المعاجم العربیه" نام یک کتاب فرهنگ لغات عربی است که سه هزار واژه عربی از ریشه فارسی را توضیح داده‌است. نویسنده این کتاب "دکتر جهینه نصر علی" سوریه‌ای است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این کتاب در واقع تکمیل کننده کتاب "معجم المعربات الفارسیه منذ بواکیر العصر الحاضر" نوشته "دکتر محمد التونجی" است. نویسنده با مراجعه به فرهنگ لغات عربی واژگان معرب از فارسی را بر اساس توضیحات فرهنگ لغات عربی استخراج و در این کتاب منتشر نموده‌است. ♦️السید ادی شیر عراقی ♦️دکتر جهینه نصر علی سوریه‌ای ♦️دکتر محمد التونجی سوریه‌ای ♦️جهود العلامة محمد ابن تاویت التطوانی مراکشی. چهار ادیب عرب هستند که به درستی واژگان پارسی در زبان عربی را بدست آورده‌اند. همچنین دکتر آذرتاش در کتاب "راه‌های نفوذ فارسی در فرهنگ و زبان تازی" و دکتر دکتر محمد عجم در کتاب "۵۰۰۰ واژگان فارسی معرب شده" دو نویسنده ایرانی هستند که از وجود واژگان پارسی در زبان عربی پرده برداشته‌اند. توضیحات بیشتر 👇👇 http://arabijafari.blogfa.com/post/9
🔸‏تمدن وحشی غرب انگلیسی ها در اوگاندا، ابتدای قرن بیستم
🟢 امیرالمؤمنین علی(ع) را «که کُشت» و «چه کُشت»؟ 🔹 اگر بگوييم على(ع) را كه كشت، البته عبدالرحمن بن ملجم. اگر بگوييم على(ع) را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشک‌مغزى و خشكه‌مقدسى. همينهايى كه آمده بودند على(ع) را بكشند، از سر شب تا صبح عبادت می‌کردند. 🔸واقعاً خيلى تأثرآور است. على(ع) به جهالت و نادانى آنها ترحم می‌‏كرد، تا آخر هم حقوق آنها را از بيت‌المال می‌‏داد و به آنها آزادى فكرى می‌‏داد. 🔹 ابن ابی‌الحدید می‌گوید: اگر می‌خواهید بفهمید که جمود و جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که اینها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب‏ نوزدهم رمضان را انتخاب کردند. گفتند: ما می‌خواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون می‌خواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شبهای عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم. 📗 استاد مطهری، اسلام و نيازهای زمان، ج۱، ص۸۰
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 aparat.com/v/z25je 🔴 بررسی آمارهای دو مؤسسه معتبر بررسی محتوای اینترنت در ایالات متحده آمریکا توسط استاد روح‌الله در سال ۱۳۹۶: 🔺کاربران اینترنت به نسبت کسانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند، ۲۱۸٪ بیشتر دچار عمل زنا شده‌اند. 🔺بیش از ۶۸٪ طلاق‌های ثبت‌شده در جهان، به‌خاطر ارتباط یکی از طرفین با جنس مخالف از طریق اینترنت بوده است. 🔺بیش از ۵۶٪ طلاق گرفته‌ها فیلم‌های پورن می‌دیده‌اند. 🔺بیش از ۶۰٪ از دختران و ۹۰٪ از پسران استفاده کننده از اینترنت زیر ۱۸ سال، حتماً فیلم‌های پورن دیده‌اند. 🔺بیش از ۷۱٪ از نوجوانان تحت تأثیر اینترنت، به دور از چشم والدین به سراغ رفتار جنسی رفته‌اند. 🔺۱۲٪ از کل سایت‌های جهان پورن‌ند! 🔺سالی ۴۵۰ میلیون صفحه پورن به اینترنت اضافه می‌شود. 🔺فقط در آمریکا ۶۰۰ میلیون سایت پورن ایجاد شده است. 📚منابع: 1⃣ Covenanteyes.com 2⃣ Familysafe.com
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مطالعه کتاب هایی که حاصل رنج ،تلاش و پیگیری افراد دانایی است که با پشتکار و علاقه ، حاصل دانش و تجربیات خود را در دسترس ما قرار داده اند؛ همواره عامل پیشرفت و نوآوری و درنوردیدن مرزهای علم ،دانش و آگاهی بوده و است. پ.ن: «ما هنوز از خط مقدم علم عقبیم، هنوز در بسیاری از دانشهای مورد نیاز زندگی دچار عقب‌ماندگیهای مزمن هستیم؛ با همه‌ی این پیشرفتی که در بخشی از دانشها داشته‌ایم. پس چون دچار عقب‌ماندگی هستیم، باید کار کنیم. وانگهی کاروان علم در دنیا متوقف که نمیشود؛ دارند با سرعت حرکت میکنند. ما نه فقط باید جایگاه فعلیمان را حفظ کنیم، بلکه باید جلو برویم؛ اینها همه‌اش تلاش لازم دارد، مجاهدت لازم دارد. لذا اولین حرف ما به دانشگاههای کشور و دانشمندان کشور و نخبگان کشور این است که نگذارید این حرکت از دوْر بیفتد، نگذارید حرکت علمی کشور متوقف شود؛ هیچ مانعی نتواند دانشگاه کشور را از رشد به سمت پیشرفت علمی باز بدارد.» رهبر معظم انقلاب  ۱۳۹۲/۵/۱۵ @ttt1400
👓 ۸۳درصد مردم مقید هستند اعمال شب قدر را انجام دهند!!! 🔹 طبق نظر‌سنجی ایسپا (که تقریبا معتبرترین نهاد آمارگیر در ایران است) ۸۳درصد مردم اعلام کردند اعمال شب قدر را انجام خواهند داد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 رهبرانقلاب: در دعای دیشب بود «اللّهم العن قتلة امیرالمؤمنین»؛ خدايا قاتلان اميرالمؤمنين را لعنت كن ⚠️ با اينكه يک نفر فقط شمشير زد اما آن كسانی هم كه تاثير داشتند، جزو قتله اميرالمومنين هستند
📌 بر بازار «علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع) را در شط‌ کلأ دیدم‌ که‌ از پرس‌ و جو می‌کرد.» (1) امیرمؤمنان علی(ع) ضمن تذکر به کسانی که کالای خوب و بد را می کنند، یا درهم ها و کالای معیوب را در بازار رد و بدل می کنند، بر وزن کالاها برای جلوگیری از نظارت کرده و کاسبان را بر رعایت وزن هنگام خرید و فروش و تأثیر آن بر برکت مال، تشویق می کرد.(2) 📚(1)ابن‌ حنبل، فضایل‌ الصحابه، ج‌1، ص 547. 📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج3، ص400. 📚کتانی، الترتیب‌ الاداریه، ج 2، ص 34. 📚 کلینی، الکافی، ج5، ص152، ح8.