temp5679807917476617901content.pdf
3.11M
● نسخه PDF
📚مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام | جلد 2⃣
✍ مجمع جهانی اهل البیت
http://eitaa.com/monzer_ir
pte-journa-v12n44p165-fa.pdf
365.8K
● مقاله پژوهشی / PDF
📚 صلح امام حسن (ع) در سنجه تمدن اندیشی؛ امنیت و همگرایی اجتماعی
✍ سید علیرضا وسیعی | فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام
http://eitaa.com/monzer_ir
sibtonnabi-3.pdf
3.09M
● نسخه PDF
📚مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام | جلد 3⃣
✍ مجمع جهانی اهل البیت (ع)
http://eitaa.com/monzer_ir
📌آیا امام #حسن و امام #حسين علیهم السلام در #فتوحات #ایران شرکت داشتند؟
✅ #پاسخ:
◀️روایت حضور حسنین(ع) در فتوحات #ایران اولین بار در #تاریخ #طبری نقل شده است و از آنجا به دیگر منابع سرایت کرده است.
◀️#طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه متعارض وچه صحیح.
◀️طبری، از #جاعلان حدیث همانند #علی_بن_مجاهد و #سیف_بن_عمر هم روایت نقل کرده است.
◀️طبری، درباره #فتوحات #طبرستان دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم #حسنین(ع) آمده است و در روایت دیگر، نامی از آنان نیست.
◀️در سند روایات شخصی بنام #علی_بن_مجاهد قرار دارد که بزرگان دانش رجال اهل تسنن، وی را #کذاب دانسته و سند روایت وی را به دلیل انقطاع، #مرسل می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست.
📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405،
📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330،
📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198،
📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252.
◀️افزون بر کمی سن حسنین(ع) برای حضور در نبرد ایران، #امیرمومنان علی(ع) در دوران #خلافت خویش نیر برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان #امامت امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند.
◀️در برخی منابع آمده است که امام #حسن(ع) و امام #حسین(ع) در زمان خلافت #عمر به غاصب بودن وی اعتراض کرده است.
◀️امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به حمایت از #ابوذر، از #عثمان انتقاد کرده اند.
◀️باتوجه به انتقاد اهل بیت(ع) از #خلفا، چگونه امکان حمایت حسنین(ع) از #فتوحات بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند.
📚ابن عساکر، الاصابه، ج2، ص69.
◀️در روایت جعلی طبری آمده است که،
#حسنین(ع) برای فتح #طبرستان #خدعه و نیرنگ کرده اند، و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است امام #معصوم امت جامعه باشد، عقلا پذیرفتنی نیست.
◀️به نظر می رسد انگیزه #جعل_خبر، یا توجیه #فتوحات #خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، #قداستی را برای مناطق مفتوحه درست کنند.
امام حسن مجتبی (۳-۵۰ق) دومین امام شیعیان ۱۰ سال (۴۰-۵۰ق) امام و حدود ۷ ماه خلیفه مسلمانان بود. اهل سنت ایشان را آخرین خلیفه از خلفای راشدین دانستهاند.
امام حسن بن علی نخستین فرزند امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و نخستین نوه پیامبر(ص) است. بنابر گزارشهای تاریخی، نام «حسن» را پیامبر(ص) برای ایشان برگزید و ایشان را بسیار دوست داشت. ایشان هفت سال از عمر خود را با پیامبر(ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشتند.
فضایل امام حسن(ع) در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. ایشان یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد و شیعیان آنان را معصوم میدانند. آیه اطعام و آیه مودت و آیه مباهله نیز درباره ایشان و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. ایشان دو بار کل داراییاش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد. گفتهاند به سبب همین بخشندگیها، ایشان را «کریم اهل بیت» خواندهاند. او ۲۰ یا ۲۵ بار پیاده به حج رفت.
از زندگی ایشان در دوران خلیفه اول و دوم خبر چندانی در دسترس نیست. به دستور خلیفه دوم به عنوان شاهد، در شورای شش نفره تعیین خلیفه سوم حاضر بود. گزارشهایی نیز از شرکت ایشان در برخی جنگها در دوره خلیفه سوم وجود دارد. از گزارشهای مربوط به این دوره آن است که هر گاه مردم از عثمان نزد امام علی(ع) شکایت میبردند، آن حضرت فرزندش حسن را نزد عثمان میفرستاد، ایشان در شورشهای اواخر خلافت عثمان، به دستور امام علی(ع) به محافظت از خانه خلیفه پرداخت. در دوره خلافت امام علی(ع) همراه ایشان به کوفه رفت و در جنگهای جمل و صفین از فرماندهان سپاه بود.
امام حسن بن علی در ۲۱ رمضان سال ۴۰ قمری، و پس از شهادت امام علی(ع)، به امامت رسید و در همان روز، بیش از چهل هزار نفر با ایشان برای خلافت بیعت کردند. معاویه، خلافت ایشان را نپذیرفت و با لشکری از شام به سوی عراق حرکت کرد. امام مجتبی(ع) سپاهی به فرماندهی عبید الله بن عباس به سمت معاویه فرستاد و خود به همراه یک گروه دیگر به ساباط رفت. معاویه تلاش کرد با طرح شایعاتی میان سپاهیان امام حسن(ع)، زمینه را برای برقراری صلح فراهم کند. در این شرایط، امام حسن(ع) مورد سوءقصد یکی از خوارج قرار گرفت و زخمی شد و برای مداوا به مدائن انتقال یافت. همزمان، گروهی از سران کوفه به معاویه نامه نوشتند و قول دادند امام حسن بن علی را به وی تسلیم کنند یا به قتل برسانند. معاویه نیز نامههای کوفیان را برای حسن بن علی(ع) فرستاد و به ایشان پیشنهاد صلح داد. امام مجتبی(ع) صلح و واگذاری خلافت به معاویه را پذیرفت به این شرط که معاویه بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) عمل نماید و برای خود جانشین تعیین نکند و همه مردم از جمله شیعیان علی(ع) در امنیت باشند. بعدها معاویه به هیچیک از این شرطها عمل نکرد. صلح با معاویه، نارضایتی شماری از یاران امام حسن(ع) را در پی داشت و حتی برخی، ایشان را «مذلّ المؤمنین» (خوار کننده مومنان) خواندند.
ایشان پس از ماجرای صلح در سال ۴۱ قمری، به مدینه بازگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند. آن حضرت در مدینه مرجعیت علمی را بر عهده داشت و بنابر برخی گزارشها از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بود.
وقتی معاویه تصمیم گرفت برای ولایتعهدی پسرش یزید بیعت بگیرد، صد هزار درهم برای جعده (همسر امام حسن(ع)) فرستاد تا امام را مسموم کند. گفتهاند حسن بن علی(ع) ۴۰ روز پس از مسموم شدن به شهادت رسید. بنابر نقلی، او وصیت کرده بود کنار قبر پیامبر(ص) دفن شود ولی مروان بن حکم و عدهای از بنی امیه مانع این کار شدند. پیکر او در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
نسل امام حسن (ع) از حسن مثنی، زید، عمر و حسین اثرم ادامه یافت. نوادگان ایشان را سادات حسنی مینامند. بسیاری از آنها در طول تاریخ تحرکات اجتماعی و سیاسی داشته و در سده دوم و سوم، قیامهایی بر ضد حکومت عباسی انجام داده و حکومتهایی در نقاط مختلف کشورهای اسلامی بر پا کردهاند. این سلسله از سادات در برخی مناطق همچون مراکش به شُرَفاء معروفاند.
سفره امام حسن(ع)
یکی از آیینهای مذهبی در ایران، سفره امام حسن(ع) است که در آن، برای گرفتن حاجت، نذری داده میشود. پیشینه این سفره را قبل از عصر صفویه دانستهاند. رنگ اشیای موجود در این سفره، باید سبز باشد و در کنار آن، روضه امام حسن(ع) خوانده میشود. در این سفره که بیشتر در میان بانوان رواج دارد، گذشته از خوراکیهای ساده و متنوع، معمولا قرآن و شمع و جانماز و تسبیح نیز گذاشته میشود.
ویکی شیعه
چیزی که امام حسن مجتبی علیهالسلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند. چیزی که فتنهی خوارج را بهوجود آورد و امیرالمومنین علیهالسلام را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همهی مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن میانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش میشد و همه آن را قبول میکردند!
رهبر انقلاب ۱۳۷۲/۸/۱۲
پ.ن:
❇️ امام حسن سلام الله علیه آنقدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت.
❇️ اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل می کند.
❇️ با خیال کوچکشان با افکار ناقصشان در مقابلش می ایستادند و غارتش کردند، اذیتش کردند و عرض می کنم که شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند.
📚امام خمینی، صحیفه نور،جلد ۸،صفحه ۸۹
May 11
📌برخورد شدید #پیامبر(ص) با حرمت شکنان #حجاب و #عفاف
روزی #زنی از #انصار در بازار طلافروشی #یهودیان #بنی_قینقاع نشسته بود و فردی یهودی پایین پیراهن زن مسلمان را بالا زده و به قسمت بالای پیراهن سنجاق کرد تا آبروی زن مسلمان برود.
بین انصار و یهودیان درباره این موضوع درگیری شد و یک #مسلمان از انصار هم کشته شد.
با نزول آیه ۵۸ انفال رسول الله(ص) به سراغ این طائفه رفت و ۱۵ روز آنان را #محاصره کرد تا آنکه یهودیان تسلیم شدند و رسول الله(ص) آنان را به بند کشید و از مدینه #اخراج کرد.
قوه قضائیه با تاسی به سیره نبوی، با کسانی که چادر را از سر ناموس مسلمان کشیدند، باید با اشد مجازات برخورد کند.
📚واقدی، المغازی، ج۱، ص۱۷۷
📚ابن سعد، طبقات الکبرا، ج۱، ص۲۹
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۳۰۹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔶حاکمان چه بخواهند و چه نخواهند و چه ظرفیت آن را داشته باشند یا نداشته باشند، الگوی رفتار و گفتار مردمان خواهند شد. به ویژه در دوران کنونی که رسانهها و عمدهترین ابزارهای اطلاعرسانی و تبلیغی نیز در اختیار آنان قرار دارد. آنان به صورت مرتب و روزانه در مرأی و منظر مردمان هستند. بسیاری از جوانان و نوجوانان آرزوی رسیدن به مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی آنان را دارند و از این رو سبک زندگی آنان و نوع گفتار و رفتارشان همواره مورد توجه دیگران قرار میگیرد.
🔶به همین دلیل، در آموزههای دینی نقشآفرینی فرهنگی حاکمان مورد تأکید و توجهی ویژه قرار گرفته و از آنان خواسته شده است که به شدت مواظب رفتار و گفتار خود باشند. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) چنین میخوانیم:
صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ.
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۵۰.
دو گروه از امت من هستند كه اگر صالح شدند، امت من نیز صالح میشود و اگر فاسد شدند امت نیز فاسد خواهد شد. و در پاسخ به این پرسش که اینان کیستند؟ فرمودند: «فقیهان و فرمانروایان»
🔶جملة دیگری هم به پيامبر اکرم(ص) نسبت دادهاند که «الناس علي دين ملوکهم» و مولوي نيز در دفتر پنجم همين جمله را به پيامبر نسبت داده است:
آن رسول حق قلاووز سلوک
گفت الناس علي دين الملوک
چنين جملهاي هر چند جملهاي حکیمانه و تا حد زیادی درست است؛ اما به اين شکل در احاديث معتبر نيامده است. هر چند مضمون آن و مشابه آن در احاديث وارد شده است. في المثل، امام علي عليه السلام ميفرمايد:
النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛
مردم به حاکمانشان شبيهترند تا به پدرانشان.
🔶علامه مجلسي در کتاب عين الحيات ميگويد: «عدل ملوک و امرا، از بزرگترين مصالح مردم است. عدل و صلاح ايشان موجبِ صلاح جميع عبّاد و معموريِ بلاد است و فسق و فجورشان مورثِ اختلالِ نظام امور اکثر عالميان و ميل اکثرِ مردم به طريق ايشان ميگردد.»
🔶سعدي چه زيبا نقش حاکمان در شکلدهي به سبک زندگي مردم را ترسيم ميکند. وی در حکايت 19 از باب اول گلستان (در سيرت پادشاهان) ميگويد:
آوردهاند كه نوشيروان عادل را در شكارگاهى صيدى كباب كردند و نمك نبود. غلامى به روستا رفت تا نمك آرد. نوشيروان گفت: نمك به قيمت بستان تا رسمى نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از اين قدر چه خلل زايد؟
گفت: «بنياد ظلم در جهان، اول، اندكى بوده است هركه آمد بر او مزيدى كرد تا بدين غايت رسيده.»
اگر ز باغ رعيت مَلِک خورد سيبي/ برآورند غلامان او درخت از بيخ
به پنج بيضه که سلطان ستم روا دارد/ زنند لشکريانش هزار مرغ به سيخ
🔶به همين دليل است که امام علي (ع) تأکيد ميکند حاکمان جامعه، خود بايد در عمل از همه سبقت بگيرند و پيش از تبليغ زباني، با رفتار خود فرهنگسازي کنند:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا؛
اي مردم، به خدا من شما را به طاعتي برنميانگيزم، جز که خود پيش از شما به گزاردن آن برميخيزم. و شما را از معصيتي باز نميدارم، جز آنکه خود پيش از شما آن را فرو ميگذارم.
🔶همان حضرت در تمثیلی زیبا حاکمان را به نهری تشبیه میکند که جداول و جویهایی از آن منشعب میشود:
المَلِکُ کَالنَهرِ العَظِيم تَستَمِد مِنه الجَداوِل؛ فَانِ کانَ عَذباً عَذُبَت وَ اِن کانَ مَلِحاً مُلِحَت؛
زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري ميشود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود.
و مولوي نیز همین حديث را در دفتر اول مثنوي به زبان ادبي و شعري توضيح داده است:
خوي شاهان در رعيت جا کند
چرخ اخضر خاک را خضرا کند
شه چو حوضي دان حشم چون لولهها
آب از لوله روان در کولهها
چون که آب جمله از حوضي است پاک
هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک
ور در آن حوض آب شور است و پليد
هر يکي لوله همان آرد پديد
ز آنکه پيوسته است هر لوله به حوض
خوض کن در معني اين حرف خوض
(بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم»)
احمدحسین شریفی
هیچ کسی را در طول تاریخ نداریم که آماج تحریف شخصیت و دروغ پردازی و اتهامات فراوانی قرار گرفته باشد همچون حضرت رسول اکرم(ص).
صدها سال بر فراز هزاران منبر و هزاران قلم مسموم در جهت تحکیم بنیان های حکومت های اموی و عباسی، هر آنچه خواستند بر علیه آن حضرت نوشتند و بیان کردند و نشر دادند.
مسلمانان در طول قرن های متمادی اموری غیر واقع از آن حضرت شنیدند و باور کردند. کتاب های تاریخ و حدیث و سیره پر شد از نسبت های ناروا به آن یگانه ی دوران.
بعدها مستشرقین هم با خواندن همین منابع، پیامبری را به غرب معرفی کردند که کمترین شباهت را با شخصیت ملکوتی آن حضرت داشت.
با تمسک به نام محمد در زیر لوای آبروی محمد چه جنگ ها و خشونت ها و خونریزی ها که انجام نشد و سیره ی ساختگی محمد دست آویز قدرت طلبان و وسیله ی ارضای جاه طلبی ها شد.
بسیاری از آثار مذکور بر اساس احادیث جعلی و ساختگی در صدر اسلام تدوین و نگاشته شده است. رمان نویسان برای روایت زندگی پیامبر اکرم و همچنین عموم پیامبران از «اسرائیلیات» که در تفاسیر اسلامی وجود دارد، استفاده می کنند. اسرائیلیات نقل ها و روایت های جعلی هستند که از صدر اسلام رواج پیدا کرده اند.
عده ای از منافقان، بنی امیه و آل زیبر در راستای مشروعیت بخشیدن به حکومت های خودکامه و غاصبانه خود اقدام به جعل حدیث و تحریف تاریخ و شبهه افکنی در مورد شخصیت حضرت رسول(ص) کردند، این شبهات به حدی بر پیکره اسلام مهلک و کشنده بود که جهان اسلام را از موضع امامت در مسیر غلط حکومت های غاصب و نامشروع قرار داد و اسلام ناب محمدی را از مسیر اصلیش منحرف کرد.
دستگاه بنی امیه همیشه شعار پیامبر اسلامی(ص)را سر می دادند و با نام پیامبر شعار می دادند ولی رفتاری را از خود ارائه می دادند که آن رفتار سنخیتی با نبی مکرم اسلام نداشت.بلکه در دوران خلفا بنی امیه یک شخصیتی از پیامبر در دستگاه بنی امیه درست شد که نتیجه آن سلطه غرب بر جهان اسلام بود.
در بسیاری از داستان های تاریخی متأسفانه نویسندگان با انگیزه ی جذب خواننده به گونه ای وقایع را تغییر دادند که تحریف پدید آمده است.
به هر حال بسیاری از خاورشناسان پیامبر را آنگونه که هست معرفی نمی کنند و با مطرح کردن شبهاتی سعی می کنند چهره پیامبر و اسلام را مشوش نشان دهند، بلکه اسلام را از اسلام خالی کنند.
پ.ن:
✅ #مقاله
دو تصویر متضاد از سیمای حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)
نویسنده: مرتضی شیرودی
این نوشتار به بررسی زندگی و شخصیت پیامبر اعظم (ص) از دو دیدگاه غربی و شرقی می پردازد و به برخی شبهات مربوطبه پاسخ می دهد. اهم موضوعات: تصویر غربی از پیامبر(ص)؛ شبهات و ابهامات آثار غرب در باره پیامبر(ص)؛ پاسخ ها و نقدها:تصویر شرقی از سیمای پیامبر(ص).
توهين غربی ها به اسلام و پيامبر(ص)، سابقه طولانى دارد. نخستين توهين ها از اسپانياى اسلامى و از قرطبه و در سال 229 / 850 آغاز شد. پرفكتوس راهبه مسيحى اولين ناسزاگو عليه پيامبر بود. به تأثير از او، تعدادى از جوانان مسيحى قرطبه يك گروه شهادت طلب را تشكيل دادند تا مانع از گسترش نام و آئين محمد(ص) در اسپانيا شوند. شهادت طلبان قرطبه با حمايت آشكار و پنهان برخى مقامات كليسا و گروهى از مردم مسيحى می كوشيدند پيامبر را دروغگو، شهوت پرست و خوش گذران نشان دهند...
🟢 نمونهای از رفتار اخلاقی پیامبر(ص)؛ نه تنها «عفو»، بلکه «صفح»
🔸انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت میکرد. میگوید رسول اکرم(ص) در بسیاری از اوقات روزه میگرفتند و بعد هم غذای بسیار سادهای، چه هنگام سحر و چه افطار میخوردند و معمولًا افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه میکردم. یک شب که ایشان با عدهای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آن قدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کردهاند.
🔹 من هم شیر را خودم خوردم وبعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم(ص) آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکردهاند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، میگوید: رسول اکرم(ص) تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند.
🔸این را میگویند صفح. قرآن میفرماید عفو کنید و صفح کنید. صفح با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی میکند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. عفو، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمیدهد بلکه اصلًا نامش را هم نمیبرد، به روی طرف هم نمیآورد، اسمش را هم نمیبرد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها بهصورت صفح است.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۲۰۴