eitaa logo
تراث
6 دنبال‌کننده
10 عکس
2 ویدیو
9 فایل
یافته ها و دریافتهایی در حوزه معارف (قرآن و حدیث) تاريخ و فرهنگ راه ارتباطی: @HistoryofShiism
مشاهده در ایتا
دانلود
نشانه های انحطاط یک دولت امام علی (علیه السلام) میفرماید:یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ تقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِل چهار  عامل باعث شکست «دولت‌ها» می‌شود: ۱ـ ضایع کردن اصول ۲ـ سرگرم شدن به فروع ۳- به کار گماردن آدم‌های پست  ۴- کنار گذاردن انسان‌های فاضل   غرر الحکم و درر الکلم , جلد۱ , صفحه۸۰۰
💠 معيار دليل است (۱) در منابع مکتوب از فيلسوف بزرگ اسلامی بوعلى سينا عبارتی پیرامون مواجهه با افکار و‌ گفتار دیگران گزارش شده که برآیند آن چنین می باشد :
«
معیار دلیل 
است»
«مَن تعوّد أن يصدّق من غير دليل، فقد انسلخ عن الفطرة الإنسانية* ؛هركس كه عادت كرده حرف را بدون دليل قبول كند، خود را از فطرت آدمی برکشیده است » [نک: حکمت متعالیه ۲/۳۶۴] پی‌نوشت: *در برخی گزارش‌ها اینگونه آمده است: «...فَقَدِ انْخَلَعَ مِنْ كَسْوَةِ الْانْسانِيَّةِ»
در کتابت
💠عقلانیت و خردورزی در اسلام : 🔸اخلاق مداری از مفهوم روایات این چنین بر می آید فرجام تفکر و اندیشه ورزی (خردورزی) می بایست به نیک کرداری و كاربست عملی آن منتهی گردد. چنانکه امام صادق علیه السلام اینگونه بیان می فرمایند : «التَّفَکرُ یدْعُو إِلَی الْبِرِّ وَ الْعَمَلِ بِهِ؛ اندیشیدن انسان را به نیکی و انجام آن می‌کشاند». [کلینی، کافی، ج3 ص 142]
💠 بني اُمیه چه کردند؟ (1) 🔸استضعاف فکری جامعه با هدف تطهیر و خوب جلوه دادن خود 🔸ایجاد انحراف فکری در جامعه اسلامی عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلَامُ قَالَ: إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ اَلْإِيمَانِ وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ اَلشِّرْكِ لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوهُ. ترجمه: حضرت صادق عليه السّلام فرمود: همانا بنى اميه براى مردم تعليم ايمان را آزاد گذاردند و تعليم شرك را آزاد نگذاشتند، بخاطر اینكه اگر مردم را بر آن وادار كنند آن را نشناسند. [الكافی ج ۲، ص ۴۱۵]
💠اهمیت گفتگو و مباحثه قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «تَذَاكَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا؛ فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلَاءٌ لِلْقُلُوبِ؛ إِنَّ الْقُلُوبَ لَتَرِينُ كَمَا يَرِينُ السَّيْفُ، جِلَاؤُهَا الْحَدِيث‏؛ با يكديگر مذاكره و ملاقات و گفتگو كنيد زيرا حدیث صيقل دلهاست همانا دلها مانند شمشير زنگار ميگيرد و صيقل آنها حدیث است». [ كافي ، ج‏1، ص 99]
کتاب مرجع پژوهش-ویرایش نوزده.pdf
19.88M
🔷 عنوان کتاب: مرجع پژوهش (ویرایش 19) 🟢سرپرست نویسندگان: حمید قاسمی 🟢 نویسندگان: فرشته ادیب + 49 مولف دیگر 🟢 ناشر: اندیشه آرا 🟢تاریخ انتشار: 1400 🟢 تعداد صفحات: 984 🟢 توضیحات نسخه چاپی این کتاب با قیمت 349 هزار تومان عرضه شده است ولی سرپرست نویسندگان، فایل الکترونیکی آن را به عنوان نذر فرهنگی به صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار داده است.
💠 بني اُمیه چه کردند؟ (2) 🔸 انحراف فكري جامعه 🔸مهجور سازی کلام خدا 🔸تحمیق جامعه از طریق کور و کر سازی آنها 🔸عقیم سازی دین رُوِيَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ‏ إِنَ‏ بَنِي‏ أُمَيَّةَ وَطِئُوا عَلَى صِمَاخِ الدِّينِ وَ ذَبَحُوا كِتَابَ اللَّهِ بِشُفْرَةٍ ؛ بنی امیه دین را در زیر گامهای خود لگد مال کردند (دین را عقیم نمودند) و و کتاب خدا را قربانی نمودند. [لإختصاص ص 128]
💠امام جواد علیه السلام در کلام پدر عن يَحيى الصَّنعاني : دَخَلتُ عَلى أبي الحسن الرِّضا عليه السلام وَهُوَ بِمَكَّةَ وَهُوَ يَقشِرُ مَوزا وَيُطعِمُهُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام فَقُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ هذا المَولودُ المُبارَكُ ؟ قالَ : نَعَم يا يَحيى هذا المَولودُ الَّذي لَم يولَد في الإسلامِ مِثلُهُ مَولودٌ أعظَمُ بَرَكَةً عَلى شيعَتِنا مِنهُ ؛به نقل از يحيى صنعانى ـ : در مكّه به حضور امام رضا عليه السلام رسيدم ، ديدم حضرت ، موزى پوست مى كَند و در دهان ابو جعفر (امام جواد) عليه السلام مى گذارد . عرض كردم : فدايت شوم ! فرزند گرامى شما همين است ؟ فرمود : آرى يحيى ! اين فرزندى است كه هيچ فرزندى در اسلام بابركت تر از او براى شيعيان ما زاده نشده است . [کافی ج۶ ص۳۶۰]
نگاره " خطبه عقد امیرالمومنین(ع) و فاطمه(س)" 🔹نسخه احسن الکبار ، قرن ۱۶م
💠حیا ریشه تمامی فضائل اخلاقی و بی حیایی سرمنشا رذائل اخلاقی است 💠فرهنگ امری غیر وراثتی،آموزش پذیر و اکتسابی است عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «الْمَكَارِمُ عَشْرٌ، فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ فِيكَ فَلْتَكُنْ؛ فَإِنَّهَا تَكُونُ فِي الرَّجُلِ وَ لَا تَكُونُ فِي وَلَدِهِ‏، وَ تَكُونُ فِي الْوَلَدِ وَ لَا تَكُونُ فِي أَبِيهِ، وَ تَكُونُ فِي الْعَبْدِ وَ لَا تَكُونُ فِي الْحُرِّ». قِيلَ: وَ مَا هُنَّ؟ قَالَ: «صِدْقُ الْيَأْسِ‏، وَ صِدْقُ اللِّسَانِ، وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ،وَ إِقْرَاءُ الضَّيْفِ، وَ إِطْعَامُ السَّائِلِ، وَ الْمُكَافَأَةُ عَلَى الصَّنَائِعِ، وَ التَّذَمُّمُ لِلْجَارِ، وَ التَّذَمُّمُ لِلصَّاحِبِ، وَ رَأْسُهُنَّ الْحَيَاءُ»؛ امام صادق عليه السّلام فرمود: مكارم ده چيز است، اگر ميتوانى آنها را داشته باش، زيرا گاهى شخصى آنها را دارد و فرزندش ندارد و گاهى در فرزند هست و در پدرش نيست، و گاهى در برده هست و در آزاد نيست، عرض شد: آنها چه هستند؟ فرمود: نوميدى حقيقى (از آنچه‏ دست مردم است) و راستى زبان و اداء امانت وصله رحم و پذيرائى از مهمان و غذا دادن به مستمند(كسى كه از او غذا طلبد) و جبران نيكى ‏ها و مراعات حق همسايه و مراعات حق رفيق و سر همه مكارم (افضل و عاليتر از همه) حيا و شرم است (زيرا كسى كه در برابر خالق و مخلوق شرم داشته باشد، همه اين مكارم را انجام ميدهد و همان خصلت حيا بر تمام اين مكارم داعى و باعث مى‏شود). [كافي ج‏3 ؛ ص143]
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی: 🔹وجوب علم آموزی 🔹همگانی بودن علم آموزی (اختصاص به طبقه و گروه خاص اجتماعی نداشتن) 🔹تفکیک ناپذیری جنسیتی در علم آموزی 1- «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِيضَةٌ عَلى‏ كُلِّ مُسْلِمٍ‏* أَلَا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ ؛ طلب دانش بر هر مسلمانى فرض (واجب) است، به راستى خدا دانش‏جويان را دوست دارد». 2- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ ؛ طلب دانش فريضه (واجب) است‏» [كافي ج‏1 ،ص72] پی نوشت: *دربعضی از نسخه های کافی «كُلِّ مُسْلِمٍ و مُسْلِمةٍ» می باشد. این خود تاکیدی بر جنسیت ناپذیری فرایند آموزش علم می تواند باشد
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی: 🔹فراگیری علم و دانش امری فرا مکانی است در آموزه‌های اسلامی دستیابی به دانش فاقد هرگونه مرز جغرافیای و انسانی است. به عبارت دیگر هیچگونه حصر و محدودیت زمانی و مکانی در فراگیری، فرادهی، تلاش و تکاپوی علمی، کمیت و تنوع و گسترش قائل نشده و درروایات با تعابیری نظیر: « اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصِّين ... »[أبوليث سمرقندي، تنبيه الغافلين بأحاديث سيد الأنبياء والمرسلين، ص 431] یا « اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِخَوْضِ‏ اللُّجَجِ‏، وَ شَقِّ الْمُهَجِ»[حلوانی، نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 108] بدان تأکید و تحریص شده است.