eitaa logo
نهاد رهبری دانشگاه باهنر کرمان
229 دنبال‌کننده
894 عکس
512 ویدیو
122 فایل
اخبار-کلیپ ها و تصاویر و فایلهای صوتی زیبا و...
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐مسابقه حفظ چهل حدیث در فضائل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با جوایز ارزنده💐💐 @uknahad
چهل حدیث در شان حضرت علی علیه السلام ١ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابی‌طالب علیه‌السلام. سرلوحة پروندة هر مؤمن (در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است. (مستدرک حاکم، ج ٣، کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٥) ٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اِنّ علیاً وَلِیُّکُمُ بَعدی. علی(ع) بعد از من مولی و صاحب‌اختیار شما است. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢ ـ الفردوس، ج ٥، ص ٢٩٢) ٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: انتَ (یاعلیُّ) مِنّی بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسی اِلّا اَنَّهُ لانَبیَّ بعدی. منزلت تو (یاعلی) نسبت به من همانند منزلت هارون است نسبت به موسی جز آنكه بعد از من پیامبری نخواهد بود. (سُنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٤١ ـ صحیح مسلم، ج ٤، ص ٤٤) ٤ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: سَتکَونُ بَعدی فِتنَةٌ فَاِذا کانَ کذلِکَ فَالْزِموا علیَّ بْنَ اَبی‌طالب. به زودی بعد از من یک فتنه و آزمون سختی خواهد بود شما در آن تنها به علی بن ابی‌طالب تمسّک بجوئید. (اُسدالغابة، ج ٥ ص ٢٨٧ ـ الِإستیعاب ج ٤ـ ص ١٦٩) ٥ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم» انتَ (یا علیُّ) تُبَیِّنُ لِأُمَّتی مَا اختَلَفوا فیه بَعدی. تو (یاعلی) بعد از من آنچه امّت من در آن اختلاف خواهند داشت برای آنان روشن خواهی ساخت. (تاریخ بغداد، ج ٤، ص ٣٤٨ ـ مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٢٣) ٦ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی. همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحب‌اختیار او است. (مُسند احمد، ج ٤، ص ٤٣٨ ـ خصائص نسائی، ص ٢٣) ٧ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اَعلُم اُمتّی مِن بعدی علیُّ بنُ ابی‌ِطالب. بعد از من، اعلم اُمت من علی بن ابی‌طالب(ع) است (کنزل‌العمال، ج ١١، ص ٦١٤) ٨ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: أقضی أُمّتی عِلیٌّ. بیناترین امّت من در أمر قضاوت علی(ع) است. (الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٦٧ ـ ذخائرالعقبی، ص ٨٣ ـ مناقب خوارزمی، ص ٣٩) ٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اَلّلهمَّ أَئْتِنی بِأحَبِّ خَلقِکَ اِلَیکَ یأکُلُ مَعی هذاَالطَّیرَ. فَجاءَ عَلٌّی(ع) فَأَکَلَ مَعَه. (پرنده‌ای بریان در محضر پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بود. حضرت عرض کرد) بارالها! محبوب‌ترین خلق خود را برسان تا با من هم‌خوراک این پرنده شود. در این هنگام علی علیه‌السلام رسید و از آن پرنده تناول نمود. (این حدیث مشهور بنام «حدیثُ‌الطَّیر» معروف است.) (سنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٣٦ ـ مستدرك حاكم، ج ٣، ص ١٣٠ـ١٣٢) ١٠ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: أنا و علیٌّ مِن شَجَرةٍ واحدةٍ وَالنّاسُ مِن أشجارٍ شَتّی. ریشة من و علی از یک درخت است، و دیگر مردم از درختان گوناگون هستند. (مجمع‌الزوائد، ج ٩، ص ١٠٠ ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٨) ١١ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اوّلُ مَن صلّی مَعی علیٌّ. اول کسی که با من نماز گزارد علی علیه‌السلام بود. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٦ ـ الفردوس، ج ١، ص ٢٧) ١٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: إِنّ الملائکةَ صَلّت عَلَیَّ و علی عَلِیٍّ سَبْعَ سِنینَ قَبلَ أَنْ یُسلِمَ بَشَرٌ. هفت سال پیش از آنکه بشری مسلمان شود، فرشتگان بر من و علی صلوات و درود می‌فرستادند. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢ ـ مختصر تاریخ دمشق «ابن‌منظور»، ج ١٧، ص ٣٠٥) ١٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: انتَ یا علیُّ بِمَنزِلَةِ الکَعبةِ تُؤتی ولاَتأتی. تو (یاعلی) همانند کعبه‌ای، همه به سوی تو رو می‌آورند (به تو نیازمندند) و تو به سوی کسی رو نمی‌آوری (به کسی نیاز نداری) (اُسدالغابة، ج ٤، ص ٣١) ١٤ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اَنا مدینةُ العِلم و علیٌّ بابُها فَمَن اَرادَ المَدینَةَ فَلْیَأْتِها مِن بابِها. من شهر علم هستم و علی علیه‌السلام دروازة آن، هر کس که آهنگ شهر کند باید که از دروازه آن وارد شود. (تاریخ بغداد، ج ٤، ص ٣٤٨ ـ مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٢٦) ١٥ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لَولاکَ (یا علیُّ) ما عُرِفَ المؤمنونَ مِنْ بعدی. اگر تو (یاعلی) نبودی، مؤمنان بعد از من، از دیگران تمییز داده نمی‌شدند. (کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٥٢ ـ الریاض‌النضرة، ج ٣، ص ١٧٣) ١٦ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن اَرادَ أَن یُنْظُرَ اِلی آدَمَ فی عِلمِهِ و الی نوحٍ فی تقواهُ و اِلی ابراهیمَ فی حِلمِهِ و اِلی موسی فی هَیبَتهِ وَ اِلی عیسی فی عبادَتِهِ فَلیَنظُر الی علیِّ بنِ ابی‌طالب. هر کس بخواهد به علم آدم و پارسائی نوح و بردباری ابراهیم و هیبت موسی و عبادت عیسی(ع) نظر کند
باید که به علی بن‌ ابی‌طالب(ع) نظر نماید (مناقب خوارزمی، ص ٥٠) ١٧ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: النَّظَرُ اِلی وَجهِ عَلیٍّ عِبادَةٌ. نگاه کردن به سیمای علی علیه‌السلام عبادت است. (مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٤٢ ـ الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٩٧ ـ مناقب ابن مغازلی، ص ٢٠٦) ١٨ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: علیٌّ مِنّی بِمنزِلةِ رَأسی مِن بَدَنی. علی(ع) برای من، هم‌چون سر من است برای پیکر من. (تاریخ بغداد، ج ٧، ص ١٢‌ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٣) ١٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: کنتُ انَا و علیٌّ نوراً بین یَدَیِ اللهِ تعالی قَبل أَن یُخلقَ آدمُ بأَربَعَةِ عَشَرَ اَلفَ عامٍ! من و علی(ع) چهارده هزار سال پیش از خلقت آدم(ع) نوری بودیم که در ساحت قدس خدای متعال به سر می‌بردیم! (الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٢٠ ـ میزان الاعتدال، ج ١، ص ٢٣٥) ٢٠ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مولَاه اَللّهمَّ والِ مَنْ والاه وَ عادِ مَن عاداه. هر کس که من مولا و صاحب‌اختیار او هستم علی نیز مولا و صاحب‌اختیار اوست. بارالها! هر کس که ولایت علی را پذیرفت تو ولی او باش و هر که با او دشمنی كرد تو نیز دشمن او باش. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٩ ـ سنن ترمذی، ج ٥، ص ٦٣٣ ـ مستدرک حاکم، ج ٣، ص ١٠٩) ٢١ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: هذا (علیٌّ) اَخی وَ وَصِیّی وَ خلیفَتی مِن بَعدی فَاسمَعموا لَهُ و أَطیعوا. این (علی) برادر و جانشین من و خلیفة بعد از من بر شما است. گوش به فرمان او باشید و از وی اطاعت نمائید. (تاریخ طبری، ج ٢، ص ٣٣١ـ ‌الکامل، ج ٢، ص ٦٣ـ شرح ابن‌ابی‌الحدید، ج ١٣، ص ٢١١ـ ‌کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٣١ـ معالم التنزیل، ج ٤، ص ٢٧٩) ٢٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: إِنَّ هذا (علیّاً) و شیعتَه هُمُ الفائزونَ یَومَ القِیامة. این علی(ع) و شیعیان او هستند که در روز قیامت کامیاب و رستگار خواهند بود. (تفسیرالدر المنثور سورة بیّنه، آیة ٧ ـ‌ الفردوس، ج ٣، ص ٦١ ـ وسیلة المتعبّدین، ج ٥، قسمت ٢، ص ١٧٠) ٢٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لَوِإجتَمَعَ الناسُ عَلی حُبِّ عَلِیّ بنِ ابی‌طالبٍ لَما خَلَقَ اللهُ النارَ! اگر تمام مردم در دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام یکدل بودند و وحدت کلمه داشتند خداوند آتش جهنم را هرگز نمی‌آفرید! (مقتل‌الحسین خوارزمی، ج ١، ص ٣٨ ـ الفردوس، ج ٣، ص ٣٧٣) ٢٤ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: یا عائشه! إنَّ هذا (علیّاً) اَحبُّ الرّجالِ اِلَیَّ و أکرَمُهُم عَلیَّ فَاعْرِفی حَقَّهُ وَ اَکرِمی مَثواهُ. عایشه! این (علی) محبوب‌ترین مردان و گرامی‌ترین آنان در نزد من است. تو حقانیت و موقعیّت او را بشناس و مقام و منزلتش را گرامی بدار. (اسدالغابة، ج ٥، ص ٥٤٨ ـ ذخائر العقبی، ج ١، ص ٦٢، الریاض‌النضرة، ج ٣، ص ١١٦) ٢٥ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: یا علی! ما کنتُ أُبـالی مَنْ ماتَ مِن أُمَّتی وَ هُوَ یُبْغِضُکَ ماتَ یَهُودیّاً او نَصرانیّاً! یا علی! هر کس از امّت من تو را دشمن بدارد، دیگر برای من مهم نیست او یهودی خواهد مرد یا مسیحی! (الفردوس، ج ٥، ص ٣١٦ـ مناقب ابن مغازلی، ص ٥٠) ٢٦ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: حُبُّ عَلّیِ بنِ ابی‌طالبٍ یأکُلُ اُلذّنوبَ کما تَأکُلُ النارُ الحَطَبَ. محبت و دوستی علی بن ابی‌طالب (آنچنان) گناهان را نابود می‌کند همانند آتش که (با حرص و وَلَع) هیزم را می‌خورد و نابود می‌نماید. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٢١ ـ‌ الفردوس، ج ٢، ص ١٤٢ ـ‌ الریاض النضره، ج ٣، ص ١٩٠) ٢٧ ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: علیٌّ مَعَ‌ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَلَنْ یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلیَّ الحَوضَ یَومَ القیامَة. علی با حق است و حق با علی است، این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا در روز قیامت در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. (تاریخ بغداد، ج ١٤، ص ٣٢١ـ ابن عساکر، ج ٣، ص ١٥٣) ٢٨ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اذا کانَ یومُ القیامَة وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلی شَفیرِ جَهنّمَ لَم یَجُزْ اِلّا مَن مَعَهُ کِتابُ علیِّ بنِ ابی‌طالب. روزی که قیامت برپا می‌شود و پل صراط بر کنارة جهنم نصب می‌گردد هیچ کس حق عبور از آن را نخواهد داشت مگر اینکه برگة اجازة علی بن ابی‌طالب را به همراه داشته باشد. (مناقب ابن مغازلی، ص ١٤٢ ـ فرائدالسمطین، ج ١، ص ٢٨٩) ٢٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لَوأَنَّ الغِیاضَ أَقلامٌ والبَحْرَ مِدادٌ والجِنَّ حُسّابٌ والإِنسَ كُتّابٌ ما اَحْصَوْا فضائلَ علیِّ بن ابی‌طالب علیه‌السلام! اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن‌ ابی‌طالب علیه‌السلام ر
ا اِحصا و شمارش نمایند! (تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص ١٣ ـ کفایة‌الطالب گنجی شافعی، ص ١٢٤ـ١٢٣) ٣٠ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: ما مَرَرْتُ بسماءٍ اِلّا و أهلُها یُشتاقُون اِلی علیِّ بنِ ابی‌طالب و ما فی‌الجَنَةِ نبیٌّ اِلّا و هو مشتاقٌ الی علیِّ بن ابی‌طالب. (در معراج) از هیچ آسمانی گذر نکردم مگر أهلش را مشتاق دیدار علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام دیدم، و در بهشت هیچ پیغمبری نبود مگر اشتیاق دیدار علی بی ابی‌طالب علیه‌السلام را داشت. (الریاض النضرة، ج ٣، ص ١٢٠ ـ ذخائر العقبی، ص ٦٤) ٣١ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: زَیّنوا مجالِسَکُم بِذِکرِ عَلیٍّ. همایش‌ و محافل خود را با ذکر و یاد علی(ع) مُزیّن نمائید. (مناقب ابن مغازلی، ص ٢١١) ٣٢ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: یا علی! إنّ شیعتَکَ عَلی منابِرَ مِن نورٍ مُبیَضَّةً وَجوهُهُم حَوْلی، أَشفَعُ لَهُم وَ یکُوُنونَ فی‌الجّنةِ جیرانی. یا علی! شیعیان تو در قیامت بر فراز منبرهایی از نور و با چهره‌های سفید و درخشان در پیرامون من هستند، آنان را شفاعت می‌کنم و در بهشت در جوار من خواهند بود. (شرح ابن ابی‌الحدید، ج ٩، ص ١٥٨ ـ مجمع‌الزوائد هیثمی، ج ٩، ص ١٣١ ـ ینابیع المودة، ص ٦٣) ٣٣ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: قُسِّمتِ الحِکمةُ عَشَرةَ أجزاءٍ أُعْطِیَ عَلِیٌّ تِسَعةَ أَجزاءٍ وَالنّاسُ جُزءً واحداً وَ هُوَ أعلَمُ بِالعُشِرالباقی! علوم و حکت ده بخش است، به علی(ع) نُه بخش و به دیگر مردم یک بخش عطا شده و علی(ع) در آن یک بخشِ یک دهم نیز از دیگران اعلم و داناتر است! (البدایة و النهایة ابن‌کثیر، ج ٧، ص ٣٦٠ ـ میزان‌الاعتدال ذهبی، ج ١، ص ١٢٤ ـ لسان‌المیزان عسقلانی، ج ١، ص ٢٣٥) ٣٤ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: عَلَّمَنی رَسولُ‌الله صل‌الله علیه و آله اَلفَ بابٍ مِنَ العِلمِ کُلُّ بابٍ یَفتحُ الفَ بابٍ. پیامبر اکرم(ص) هزار باب علم به من آموخت که از هر بابی هزار باب دیگر گشوده می‌گردد. (کنزالعمال، ج ١٣، ص ١١٤ ـ ینابیع المودة، ص ١٤) ٣٥ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: سَلونی قبل أَن تَفقِدونی فَاِنّی لا أُساَلُ عَن شئٍ دونَ العَرشِ الّا أخبرتُ عَنهُ. از من (هرچه بخواهید) بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید، هر چه از مادون عرش الهی از من سؤال شود همه را پاسخ می‌دهم. (کنزالعمال، ج ١٣، ص ١٦٥) ٣٦ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: سَلونی قبل أن تَفقِدونی عَنِ عِلمٍ لایعرِِفُهُ جِبرائیل و لامِیکائیل. علومی از من بپرسید که نه جبرائیل آن را می‌داند و نه میکائیل، پیش از آنکه دیگر مرا از دست بدهید. (نزهة‌المجالس صفوری، ج ٢، ص ١٤٤) ٣٧ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لَو أنَّ السَمواتِ وَالأرضَ وُضِعَت فی کفّة میزانٍ وَ وُضِعَ ایمانُ عَلیٍّ فی کفَّةِ میزانٍ لَرُجِّحَ ایمانُ عَلِیٍّ عَلَی السّموات وَالأرض. اگر آسمان‌ها و زمین را در یک کفة ترازو بگذارند و ایمان علی(ع) را در کفة دیگر، ایمان علی(ع) بر آسمان‌ها و زمین برتری خواهد یافت. (کفایة‌الطالب، گنجی شافعی، ص ٧٧ ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٧) ٣٨ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: ایُّها‌َالناس، اِمتَحِنوا أولادَکُمْ بِحُبّ عَلِیٍّ. فَمَن أَحَبّهُ فَهُو منکُم وَ مَن اَبغَضَهُ فَلَیسَ مِنکُم! ای مردم، بچه‌های خود را به محبّت علی(ع) بیازمائید، هر کس که علی را دوست داشت او فرزند شما (و حلال‌زاده) است و آن کس که او را دشمن داشت او فرزند شما (و حلال‌زاده) نیست! (تاریخ‌ امیرالمؤمنین(ع)، ابن‌عساکر، ص ٢٥٥) ٣٩ـ «پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: یا عمّار! اِنْ رَأَیتَ علیاً قَد سَلَکَ وادیاً و سَلَکَ الناسُ وادیاً غیرَهُ فَاسلُکْ مَعَ عَلِیٍّ وَدَعِ الناسَ. عمار! هر وقت دیدی که علی(ع) تنها به راهی می‌رود و همة مردم به راهی دیگر، تو مردم را واگذار و در مسیری برو که علی(ع) می‌رود. (کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٣ ـ تاریخ بغداد، ج ١٣، ص ١٨٧) ٤٠ـ از زبان عمربن‌الخطّاب لَولا عَلِیٌّ لَهَلَکَ عُمر! اگر علی نبود، مسلّماً عمر به هلاکت می‌رسید! (الفصول‌المهمة، ابن صباغ مالکی، ص ١٧ـ نورالابصار شبلنجی، ص ٨٨ ـ نظم دررالسمطین سمط١ ص ١٢٩، المناقب ‌الثلاثة بلخی، ص ١٢) @uknahad
🎊🎈🎉🌹💐🌸🌷 احادیثی جالب در مورد بزرگترین عید خدا، عید سعید غدیر: 🎊🎈🎉🌹💐🌸🌷 ۱- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم): اى مسلمانان! باید حاضران به غایبان برسانند: کسى را که به من ایمان آورده و مرا تصدیق کرده است، به ولایت على سفارش مى کنم. آگاه باشید ولایت على، ولایت من است و ولایت من،ولایت خداى من است. این عهد و پیمانى بودازطرف پروردگارم که فرمانم داد تا به شما برسانم. یا معشر المسلمین لیبلغ الشاهد الغائب! اوصى من آمن بى وصدقنى بولایة على، الا ان ولایة على ولایتى و ولایتى ولایة ربى، عهدا عهده الى ربى وأمرنى أن أبلغکموه. (بحار الانوار، 37: 141) ۲- امام صادق علیه‌السلام فرمود : یک درهم به برادران با ایمان و معرفت دادن در روز عید غدیر برابر هزار درهم است. بنابرین در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان! عن الصادق (علیه السلام) : الدرهم فیه بألف درهم لإخوانک العارفین ، فأفضل على اخوانک فى هذا الیوم و سر فیه کل مؤمن و مؤمنة. (مصباح المتهجد : 73) ۳- امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند : روز غدیر خم عید بزرگ خداست ، خدا پیامبرى مبعوث نکرده ، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، «روز عهد معهود» و در زمین، «روز پیمانِ گرفته‌شده و جمع مشهود» است . هو عید الله الأکبر ، و ما بعث الله نبیا الا و تعید فى هذا الیوم و عرف حرمته و اسمه فى السماء یوم العهد المعهود و فى الارض یوم المیثاق المأخوذ و الجمع المشهود . (وسائل الشیعه 5: 224)   ۴- امام صادق (علیه السلام) فرمود: ارزش عمل در عید غدیر برابر با هشتاد ماه است. شایسته است آن روز، ذکر خدا و درود بر پیامبر (صلی‌الله علیه و آله وسلم) زیاد شود، و مرد، بر خانواده خود توسعه دهد . والعمل فیه یعدل ثمانین شهرا ، و ینبغى ان یکثر فیه ذکر الله عزوجل ، والصلوة على النبى (ص) ، و یوسع الرجل فیه على عیاله . (وسائل الشیعه 7: 325)   ۵- امام صادق (علیه السلام) فرمود : روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است. یعنى اگر انسانى همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است. صیام یوم غدیر خم یعدل صیام عمر الدنیا لو عاش انسان ثم صام ما عمرت الدنیا لکان له ثواب ذلک. ( وسائل الشیعه 7: 324) ۶- امام رضا (علیه السلام): عید غدیر روز لبخند زدن به چهره شیعیان است. هو یوم التبسم فى وجوه الناس من اهل الایمان. (اقبال : 464 ) ۷- امام رضا (علیه السلام) فرمود: عید غدیر روز تبریک و تهنیت است. هر کدام به دیگرى تبریک بگویید و هر وقت شیعه‌ای برادرش را ملاقات کرد، چنین بگوید: «حمد و ستایش مخصوص خدایی است که ما را از چنگ زنندگان به ولایت امیرمؤمنان و امامان علیهم السلام قرار داد». هو یوم التهنئة یهنئ بعضکم بعضا ، فاذا لقى المؤمن أخاه یقول : «الحمد لله الذى جعلنا من المتمسکین بولایة أمیر المؤمنین و الائمة علیهم السلام». (اقبال: 464) ۸- امام باقر (علیه السلام): شیطان، دشمن خدا، چهار بار ناله کرده است: روزى که مورد لعن خدا واقع شد، و روزى که به زمین هبوط کرد، و روزى که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم مبعوث شد، و روز عید غدیر. ان ابلیس عدوالله رن اربع رنات : یوم لعن ، و یوم اهبط الى الارض ، و یوم بعث النبى (صلی‌الله علیه و آله وسلم) و یوم الغدیر. (قرب الاسناد :10) ۹- قیل لابى عبد الله (علیه السلام): هل للمؤمنین من الاعیاد غیر العیدین و الجمعة؟ قال: نعم لهم ما هو اعظم من هذا؛ یوم اقیم امیرالمؤمنین (علیه السلام) فعقد له رسول الله الولیة فى اعناق الرجال والنساء بغدیر خم. به امام صادق (علیه السلام) گفته شد : آیا مؤمنان غیر از عید فطر و قربان و جمعه عید دیگرى دارند ؟ فرمود : آرى ، آنان عیدی بزرگتر از اینها هم دارند و آن روزى است که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در غدیر خم بالا برده شد و رسول خدا مسأله ولایت را بر گردن زنان و مردان قرار داد. (وسائل الشیعه، 7: 325)   ۹- پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله وسلم) روز عید غدیر فرمود : على (علیه السلام) تفسیر کتاب خدا، و دعوت کننده به سوى خداست. آگاه باشید که حلال و حرام بیش از آنست که من معرفى و به آنها امر و نهى کنم و بشمارم . پس دستور داشتم که از شما عهد و پیمان بگیرم که آنچه را در مورد على امیرمؤمنان و پیشوایان بعد او از طرف خداوند بزرگ آوردم بپذیرید. اى مردم! اندیشه کنید و آیات الهى را بفهمید، در محکمات آن دقت کنید و متشابهات آن را دنبال نکنید! به خدا قسم هرگز کسى آیاتی از قرآن که نیاز به تفسیر دارد را نمی‌تواند تبیین و تفسیر کند جز آن کسى که من دست او را گرفته‌ام و او را معرفى کردم. (وسایل الشیعه: 18، 142)   ۱۰- امام رضا علیه السلام: كسى كه در روز غدیر به شیعه‌ای غذا بدهد، مانند كسى است كه به تمام پيامبران و صديقين غذا داده است. وَ مَنْ أَطْعَم
َ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ. (إقبال الأعمال 1: 465) ۱۱- فيّاض بن محمّد طوسى نقل می‌کند كه: حضرت على بن موسى الرضا عليه السّلام را در روز غدير ملاقات نمودم در حاليكه گروهى از خواص در محضر مباركش بودند و آنها را براى افطار نزد خود نگاهداشته بود و در عين حال غذا و هدايا و لباس و حتى انگشترى و كفش براى خانه‏‌هاى آنها فرستاده بود و وضع زندگى آنها را از حيث معيشت تغيير داده بود و همچنين وابستگان و نزديكان خود را هم از هر جهت به وضع و صورت نوينى در آورده بود بطوريكه در كليه شئون زندگى و آلات و ادوات معمولى وضع جديد و نوينى بخود گرفته بودند كه با روزهاى قبل فرق داشت و آن حضرت فضيلت اين روز را براى آنها بيان مي فرمود. (الغدير 1: 533) ۱۲- امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند در روز غدیر همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی را می‌آمرزد و دو برابر آنچه در ماه رمضان و در شب قدر و شب فطر از آتش جهنم آزاد کرده بود، آزاد می‌کند! إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً وَ يُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ الْفِطْرِ (تهذيب الأحكام، شيخ طوسي، ۶:۲۴/ وسائل الشيعة، شیخ حر عاملي، ۱۴:۳۸۸) ⁦‼️⁩اجازه دهید حدیث آخر را کمی توضیح دهم: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم فرمود: خداوند متعال در آخر هر روز ماه رمضان موقع افطار یک میلیون نفر را از آتش جهنم آزاد می‌کند. آن گاه که شب و روز جمعه شد در هر ساعت از آن یک میلیون نفر را از آتش آزاد می‌کند که همه‌ی آنها مستحق عذاب بوده‌اند. آنگاه که آخر ماه رمضان شد خداوند به شمار آن چه از اول ماه تا آخر آزاد کرده آزاد می‌کند. (بحارالانوار، ج۶۹، ص۴۳) ⁦‼️⁩خب بیایید یه حساب و کتاب کنیم: هر روز یک میلیون نفر (یعنی اگر ماه رمضان حداقل ۲۹ روز باشد و ۴ جمعه را از آن کم کنیم می‌شود ۲۵ میلیون نفر)، هر جمعه ۲۴ میلیون نفر (اگر ساعت را به معنای متداول امروزی بگیریم) اگر ماه رمضان چهار جمعه داشته باشد مجموعا ۹۶ میلیون نفر، به اضافه‌ی آن ۲۵ میلیون نفر، ۱۲۱ میلیون نفر، در شب عید فطر هم ۱۲۱ میلیون نفر، مجموعاً ۲۴۲ میلیون نفر. ⁦‼️⁩⁦‼️⁩ نتیجه: حالا امام رضا علیه السلام می‌فرماید خداوند مهربان در عید غدیر، دو برابر آنچه در ماه رمضان و شب عید آزاد کرده بود از جهنم آزاد می‌کند؛ یعنی ۴۸۴ میلیون نفر! البته اینها احتمالاً عدد کثرت باشه. یعنی نه اینکه خداوند متعال، ۴۸۴ میلیون و یک نفر رو دیگه آزاد نمی‌کنه! خلاصه یعنی خییییلیییی⁦☺️⁩⁦☺️⁩⁦☺️⁩ @uknahad
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عید غدیر سه روز است. چرا فقط یک روز جشن می‌گیریم؟ دو ماه عزاداری می‌کنیم ولی حاضر نیستیم سه روز جشن بگیریم؟ بسیار شنیدنی @uknahad
امام کاظم علیه السلام فرمودند: رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ. مردی از اهالی قم، مردم را به سوی حق دعوت می کند. گروهی با او هم پیمان می شوند که مانند پاره های آهن هستند، بادهای تند قدم هایشان را نمی لغزاند، از نبرد و دفاع ترسی ندارند و از آن خسته نمی شوند، و توکلشان بر خدا است و عاقبت، از آنِ متقین است. (بحارالأنوار، ج 57، ص ۲۱۵) ولادت حضرت امام کاظم علیه السلام مبارک باد 🌹🌷🌸💐⁦🇮🇷⁩⁦❤️⁩⁦🇮🇷⁩⁦❤️⁩⁦🇮🇷⁩ @uknahad
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعر بسیار زیبای آقای حسین رستمی درباره امام کاظم علیه السلام در محضر مقام معظم رهبری حفظه الله. @uknahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
22 مرداد سالروز یک خیانت بزرگ دیگر از حکومت منحوس پهلوی ملعون، جداکردن بحرین از پیکره ایران عزیز. @uknahad
توئیت اردشیر زاهدی وزیر خارجه دوران پهلوی در مورد جدایی بحرین @uknahad
دل من لک زده تا کنج حرم گریه کنم دو قدم روضه بخوانم، دو قدم گریه کنم... 💌 @hozekerman