صورتجلسه کمیته تخصصی پایان نامه ها مورخ 1401.04.11.pdf
114K
صورتجلسه کمیته تخصصی پایان نامه ها مورخ 1401.04.11
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
@ulomequrani
📣قابل توجه کلیه دانشجویان محترم
💢به اطلاع می رساند: بنا بر مصوّبه هیأت رئیسه دانشگاه، تعطیلات تابستانی دانشکده های علوم قرآنی از تاریخ 25 تیر ماه لغایت 19 مرداد ماه سال جاری می باشد. لذا دانشجویانی که قصد انجام امور آموزشی، پژوهشی، اداری و ... دارند برنامه ریزی لازم را داشته باشند.
🔹بدیهی است در تعطیلات تابستان خدماتی ارائه نخواهد شد.
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش مختصر فهرست گذاری خودکار، کتاب، رساله و پایان نامه.
کاری از جناب آقای ابراهیم امیدی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی قم
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
@ulomequrani
صورتجلسه کمیته تخصصی پایان نامه ها مورخ 1401.04.18.pdf
89.9K
صورتجلسه کمیته تخصصی پایان نامه ها مورخ 1401.04.18
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
@ulomequrani
هدایت شده از علی نصیری
✳️ علامه امینی و بررسی صدوری حدیث غدیر
علامه امینی برای اثبات صدور حدیث غدیر از چهار روش بهره جسته است که عبارتند از: 1. اثبات وجود تواتر در نقل حدیث غدیر؛ 2. احتجاج به حدیث غدیر از سوی اهل بیت و شماری از افراد در تاریخ؛ 3. نزول شماری از آیات شاهدی بر صحت صدور حدیث غدیر؛ 4. معرفی روز غدیر به عنوان روز عید مسلمانان.
1. اثبات وجود تواتر در نقل حدیث غدیر
علامه امینی برای اثبات وجود تواتر در نقل حدیث غدیر از دو روش بهره جسته است که عبارتند از: 1. بررسی ناقلان حدیث غدیر در سده های مختلف؛ 2. معرفی پدید آورندگان آثار علمی در زمینه حدیث غدیر خم.
1-1. بررسی ناقلان حدیث غدیر در سده های مختلف
علامه امینی حدیث غدیر را از سه دسته نقل کرده است که عبارتند از: 1. صحابه؛ 2. تابعان؛ 3. علماء. ایشان اسامی یکصد و ده تن از بزرگان صحابه را بر اساس حروف الفبا برمی شمرد که حدیث غدیر را نقل کرده اند که در میان آنان چهره هایی همچون ابیّ بن کعب، ابوذر غفاری، براء بن عازب، زبیر بن عوام، زید بن ارقم، خزیمة بن ثابت و قیس بن ثابت وجود دارد.
2-1. معرفی پدید آورندگان آثار علمی در زمینه حدیث غدیر خم
علامه امینی در کنار برشمردن اسامی صحابه، تابعان و علمایی که حدیث غدیر را نقل کرده اند، نام بیست و شش تن از عالمان اهل سنت و شیعه که در باره این حدیث آثاری را فراهم آورده اند را برشمرده است که در میان آنان رجال نامی همچون محمد بن جریر طبری، ابن عقده، ابوغالب احمد بن محمد بن رازی، کراجکی، شمس الدین ذهبی، میر حامد حسین و شیخ عباس قمی قرار دارد.
2. استدلال اهل بیت (ع) به ماجرای غدیر خم
علامه امینی در دفاع از اعتبار حدیث غدیر بیست و دو مورد از مواردی که از سوی پیشوایان دینی، عالمان دینی و حتی رجال سیاسی همچون مامون عباسی، به این حدیث استشهاد شده را منعکس ساخته است. احتجاج به حدیث غدیر از سوی حضرت امیر (ع) که خود در شش مورد اتفاق افتاد، احتجاج صدیقه طاهره، احتجاج امام حسن و امام حسین (ع) از جمله این موارد است.
3. نزول شماری از آیات شاهدی بر صحت صدور حدیث غدیر
سومین گامی که علامه امینی برای دفاع از اعتبار صدوری حدیث غدیر برداشته، انعکاس شماری از آیات قرآن است که به گونه ای ناظر به ماجرای غدیر خم است. ایشان برای اثبات مدعای خود از سه آیه بهره می گیرد که عبارتند از: 1. آیه تبلیغ؛ 2. آیه اکمال؛ 3. آیه عذاب واقع.
علامه امینی معتقد است که آیه تبلیغ در روز هیجدهم ذوالحجه و در حجة الوداع هنگامی که رسول اکرم (ص) به منطقه غدیر خم رسید، نازل شد؛ به این معنا که با گذر پنج ساعت از روز، جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و به ایشان اعلام کرد خداوند به شما سلام می رساند و از شما خواسته است که آن چه که در باره حضرت امیر (ع) نازل کرد را به مردم ابلاغ کن.
پیامبر (ص) بر اساس دستور الهی مردم را در غدیر خم گرد آورد و پیام الهی را به آنان ابلاغ کرد. علامه امینی برای اثبات مدعای خود روایت و گفتار سی تن از محدثان و مفسران اهل سنت را مورد بررسی قرار داده است. ایشان هم چنین بر این نکته تاکید کرده که در همان روز هیجدهم ذی حجه پس از معرفی حضرت امیر (ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص)، آیه اکمال دین نازل شد. از این جهت ایشان نزول این آیه در روز عرفه که در دو کتاب بخاری و مسلم آمده را نادرست اعلام کرده است. علامه امینی هم چنین نام سی تن از عالمان اهل سنت و دیدگاه آنان را برشمرده که اذعان کرده اند آیه «عذاب واقع» پس از ماجرای غدیر نازل شد.
4. معرفی روز غدیر به عنوان روز عید مسلمانان
چهارمین روشی که علامه امینی برای دفاع از اصالت و اعتبار حدیث غدیر برگزید، معرفی روز غدیر به عنوان عید مسلمانان از آغاز تا کنون است. ایشان سیر تاریخی این امر را مورد بررسی قرار داده است. علامه امینی معتقد است گرامیداشت روز غدیر و پذیرش آن به عنوان روز عید از سوی مسلمانان در سده های متمادی، حکایتگر دو نکته اساسی است:
1. این عید تنها به شیعه تعلق ندارد، بلکه تمام فرق اسلامی آن را گرامی می داشته اند. چنان که ابوریحان بیرونی از آن به عنوان عید همه مسلمانان یاد کرده است.
2. گستردگی تاریخی برشمردن روز غدیر به عنوان عید مسلمانان، حکایت از آن دارد که چنین روزی از دوران رسالت و پس از اعلام حضرت امیر (ع) به عنوان خلیفه پیامبر، این چنین مورد اقبال قرار گرفته است.
برگرفته شده از مقاله «روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر»، اثر استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
*❁﷽❁*
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَالْأَئِمَّةِالمعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.
سپاس خدای را که ما را از کسانی قرار دادکه به ولایت امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) وائمه اطهار (علیهم السلام) تمسک می جویند.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلاَم
سپاس خدای را که مقرر فرموده کمال دین و تمامیت نعمت خود را بر ولایت حضرت امیر المؤمنین علی بن ابی طالب که بر او درود و سلام باد.
🌺عیدسعیدغدیر ؛ عیدامامت و ولایت مبارک باد🌺
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
@ulomequrani
‼️ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از میان طلاب سطح دو خواهر و برادر و علاقه مند به رشته علوم قرآن و حدیث و علوم قرآنی (گرایش اعجاز و ادبی) در مقطع کارشناسی ارشد به صورت رایگان دانشجو می پذیرد.
✅ امکان تحصیل در دانشکده های علوم قرآنی 7 شهر قم، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز، کرمانشاه و میبد
⏳ زمان ثبت نام از 2 الی 30 مرداد ماه 1401
👈 جهت کسب اطلاع بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🆔 https://www.quran.ac.ir/tollab
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
◾️◾️◾️◾️
باز گشت همه به سوی اوست
بدین وسیله رحلت فرهیخته گرامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمدی آشنانی عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس انجمن علمی قرآن و عهدین را به ساحت مقدس امام عصر (عج) و خانواده ایشان به ویژه همسر و فرزندان گرامی و همچنین همکاران محترم در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.
و از خدوند مِهر گستر برای آن عزیز سفر کرده غفران الهی، و برای خانواده مکرمشان صبر و اجر مسالت داریم.
خداوند آن مرحوم را با انبیا و اولیا محشور فرماید.
◼️◾️◼️◾️◼️
هدایت شده از پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
#اطلاعیه_مهم
#سامانه_همانندجو
به اطلاع دانشجویان محترم مقطع ارشد و دکتری در شرف دفاع و پیش دفاع هستند می رساند که بایستی پایان نامه یا رساله خود را در سامانه همانندجو بارگذاری نمایند و طبق بخشنامه وزارت علوم تمامی دانشجویان ملزم به انجام آن هستند.
لینک ثبت نام در سامانه همانند جو،👇
https://tik.irandoc.ac.ir/User/Login
دانشجویان گرامی در هنگام ثبت نام و سپس ورود به کاربری خود در قسمت وابستگی سازمانی باید 《وزارت علوم، تحقیقات و فناوری》را و در قسمت نام موسسه(دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم-دانشکده علوم قرآنی قم) را انتخاب نمایند و در هنگام بارگذاری پایان نامه در صفحه ای که مشخصات نماینده موسسه و شناسه میخواهد طبق تصویر فوق ایمیل اینجانب با آدرس
ilamquran@gmail.com
و با شناسه NEFLKS
وارد نمائید سپس مابقی مراحل را طی نمائید.
به هر مقدار که سامانه همانندجو درصد همانندی زده دانشجو بایستی مواردی که سامانه آنها را رنگی کرده یعنی مشابهت است آدرس دهی انجام دهد لذا در صورتی که دانشجوی محترم به مواردی که توسط سامانه همانندجو آدرس ندهد پژوهش دانشکده از پذیرش پایان نامه امتناع خواهد نمود.
لذا دانشجویان محترم در این زمینه دقت زیادی انجام دهند.
#نکته: ما به هیچ عنوان درصد همانندجویی بیشتر از 40 درصد را نیز نمی پذیریم تا زمانی که به همه آن موارد رنگی شده آدرس داده شود و مجدد همانندجویی انجام گیرد تا در نهایت به 40 درصد برسد.
چون گواهی همانندجو برای صدور مدرک به وزارت علوم ارسال میشود و حتی یک درصد هم بالاتر باشد مدرک صادر نمیکنند.
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
@ulomequrani
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
#اطلاعیه_مهم #سامانه_همانندجو به اطلاع دانشجویان محترم مقطع ارشد و دکتری در شرف دفاع و پیش دفاع هستن
به اطلاع میرساند #شناسه #همانندجو اینجانب در سامانه به NEFLKS تغییر یافته و دانشجویان گرامی من بعد از این شناسه جدید جهت همانندجویی پایان نامه خود استفاده نمایند.
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
@ulomequrani
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
#اطلاعیه_مهم #سامانه_همانندجو به اطلاع دانشجویان محترم مقطع ارشد و دکتری در شرف دفاع و پیش دفاع هستن
اطلاعیه مهم
دانشجویان گرامی هنگام بارگذاری فایل پایان نامه در سامانه همانندجو باید آن فایل نهایی پایان نامه یا رساله باشد زیرا در گواهی ایرانداک تعداد کلمات نوشته می شود در صورتی که تعداد کلماتی که در گواهی نوشته شده با آن فایلی که به داور میدهیم برابری نکند دانشجو موظف است دوباره فایل نهایی را همانندجویی کند و کاری جز ضرر مالی و هدر رفتن وقت عاید دانشجو نمی شود.پس دقت نمایید هنگام بارگذاری در سامانه همان فایل نهایی و آماده دفاع را بارگذاری نمائید.
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
@ulomequrani
مراحل مختلف ثبت پایان نامه در گلستان.pdf
4.51M
#درخواست دفاع
به اطلاع دانشجویانی که قصد دفاع از پایان نامه خود دارند بایستی ابتدا طبق راهنمای فوق(از صفحه 20 به بعد) درخواست دفاع دهند و مدارک لازم را در سامانه گلستان بارگذاری نمایند.
پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
@ulomequrani