eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
993 ویدیو
30 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
ارائه برخی از نظرات اعضای کارگروه در خصوص مباحث مطرح شده: دکتر صمدی: بازی سیمز 4 حتی بحث سه نوع خانواده را مطرح می کند (همجنس گرایی: زن زن و مرد مرد). حتی در بازی فوتبال برای انتخاب بازیکن مورد نظر به ویژگی همجنسگرا بودن آن نیز تأکید می گردد. خانواده ها نقش مهم دارند و به عقیده من خانواده ها نیز مقصر هستند. بچه های خود را به مهدها و مدارس می سپارند و نظارتی روی آنها ندارند. جلسه خوب بود اما دردها را همه می دانند. کی قرار است که رویکردها، راهبردها و راهکارهای مقابله و پیشگیری گفته شود و مدرس به تعداد کافی تربیت شود؟ یکی از مهمانان کارگروه: نوع صحبت و اعتراف آن شخصی که سایت آویزون را مدیریت میکرد، بسیار روح من را خراش داد. چرا اینقدر محکم صحبت میکرد و خیلی راحت از کار خود گزارش ارائه میداد؟ یکی از خانم های عضو کارگروه: آیا امکان برگزاری جلساتی را با انجمن اولیاء و مربیان خواهید داشت؟ چون برخی از خانواده ها از جریان وجود این بازی ها مطلع نیستند و تازه خوشحال هم هستند که سر فرزندانشان گرم است. یکی از خانم های عضو کارگروه: ما در شرایط جنگ و شبیخون فرهنگی هستیم. چرا در مملکت ما بحث فرهنگی و خصوصاً این داستان، مسئول مشخصی ندارد؟ یکی از خانم های عضو کارگروه: جلسه بسیار پر بار، با کیفیت و روان بود. اما اولاً پیگیری و ادامه این مباحث احساس می گردد و دوم اینکه با توجه با اینکه قانونمندی امری بسیار مهم و لازم است، چرا در جامعه درست و به جا اجرا نمی شود؟ و برنامه ریزان چه زمان قرار است که کار درست را انجام بدهند؟ جلسه ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با موضوع سبک زندگی عفیفانه با ارائه حجت الاسلام بیاتی جلسه اول: 24 شهریور https://eitaa.com/umefafgaraei
# سبک زندگی عفیفانه جلسه اول: شنبه 24 شهریور 1397 با ارائه حجت الاسلام بیاتی https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا حجت الاسلام بیاتی: وقتی می خواهیم درباره موضوعی به نام عفاف صحبت کنیم باید جایگاه آن را در منظومه دین معلوم کنیم. بحث عفاف در لایه های ارزش ها است، نه مثل حجاب که در لایه های رفتارها است. فقط حجاب جزء رفتارهای عفاف به شمار نمی رود و یکی از مشکلات ما در این زمینه باور به همین موضوع است. وقتی این ارزش می خواهد خودش را در سبک زندگی و یا همان رفتارها نمود بدهد، باید در بخش های مختلف خودش را نمود بدهد و معنا ندارد که در یک بخش (مثل حجاب) فقط نمود داشته باشد. چون ارزشها مابین رفتارها و باورها هستند، قطعاً ارزشها شکل نمی گیرد، مگر اینکه یک سری باورها نهادینه شود. وقتی ما از سبک زندگی عفیفانه صحبت می کنیم در واقع درباره سه لایۀ عوامل تقویت کننده و یا سازنده عفاف، عوامل تخریب کننده عفاف و خویشتنداری در افراد و نمایشگرها، نشانه ها، نمادها و برونداد عفاف، بحث می شود. نکته: خویشتنداری و عفت در دو لایه فرد و اجتماع نیازمند به یک شبکه مسائل عفاف می باشد. ضمن اینکه این موضوعات به عفاف ارتباط دارند، خودشان نیز به یکدیگر ارتباط دارند. یعنی اینکه عفاف خودش پشتیبان دارد و گاهی ان پشتیبانها هم خودشان پشتیبان دارند. این هم افزائی ها در همه موضوعات وجود دارد. ما پیش فرضی داریم که حجاب منجر به عفاف می شود، پس برویم و حجاب را درست کنیم. برای اینکه از این پیش فرض فاصله بگیریم، بایستی ابتدا عوامل تقویت کننده عفاف مطرح گردد. با اذعان به اینکه عفاف در ذات انسانها است و نیاز به تولید اولیه ندارد و ما به رشد آن نیاز داریم (بصورت طبیعی فهم از خویشتنداری در بین همه ملتها وجود دارد) https://eitaa.com/umefafgaraei
عوامل تقویت کننده عفاف: 1. احساسهای عفاف ساز 2. رفتارهای عفاف ساز 3. باورهای عفاف ساز 4. موقعیتهای عفاف ساز نکته: در خویشتنداری عوامل به دو دسته سلبی و ایجابی تقسیم میشوند. سلبی مثل کنترل نگاه و ایجابی مثل ازدواج. یعنی اگر عفاف را یک سکه در نظر بگیریم، یک روی آن ممنوعات و روی دیگر آن مجوزات است. الف) باورهای عفاف ساز: شریفترین بخش و عامل عفاف ساز 1. یاد خدا و فکر به وجود خدا (لایه خوف و لایه شوق) 2. یاد مرگ (باعث نابودی شهوات) ب) احساسهای عفاف ساز 1. احساس کرامت و ارزشمندی برای خود 2. احساس مسئولیت در قبال ناموس (غیرت: احساس مهربانی نسبت به ناموس خود) 3. احساس مهربانی اجتماعی و عشق به انسانها (امر به معروف) 4. حب اهل بیت (جایگزینی حس و عشق با حس و عشق، نه با علم) 5. صبر (تقویت اراده) (صبر وقتی معنا دارد که بتوانی صبر نکنی و صبر بکنی. وقتی که چاره ای جز صبر نداری، اسمش صبر نمی شود. صبر هم باشد، صبر اررزشی نیست) 6. احساس تنفر از فحشا (گاهی نمی تواند این کار را انجام دهد، اما گاهی می تواند و بدش می آید). (ارائه حدیثی از امام صادق با این مضمون که گناه از نگاه ما هیچ لذتی ندارد و برای ما رنگ و بوی تعفن دارد و تمایلی به انجام آن نداریم، حتی اگر کسی ما را در حال ارتکاب به گناه نبیند. پ) رفتارهای عفاف ساز 1. مدیریت نگاه 2. انجام مناسک عبادی مثل نماز 3. ورزش و تخلیه هیجانات اضافی 4. واسطه گری در ازدواج (معرفی دختر و پسران به یکدیگر و خانواده ها) 5. ازدواج (دائم و بهنگام) سه نوع ازدواج که باعث عفاف می‌شود: ازدواج دائم و بهنگام، ازدواج موقت و ازدواج مجدد یکی از اشتباهات ما این است که ازدواج موقت و ازدواج مجدد را با ازدواج اول و دائم مقایسه میکنیم. اما پیامبر این ازدواج‌ها را با اموری چون زنا مقایسه می‌کند. ازدواج موقت و مجدد ازدواجهای جایگزین و اورژانسی هستند. 6. تحریک کردن و جذابیت جنسی داشتن برای همسر (سیری در منزل مساوی با بالا رفتن ضریب امنیت) ت) موقعیتهای عفاف ساز 1. اجرای حدود مفاسد جنسی (کمرنگ و تعطیل شدن این امر در جامعه ما: عدم مجازات زناکار در جمع و نشنیده شدن نعره های او در جمع). چرا که این موقعیت زمینه عفاف را فراهم میکند. 2. شأن خانوادگی (هر چقدر گمنامی زیاد میشود، تشخص خانوادگی از بین میرود و جرمها بیشتر میشود) 3. معماری عفیفانه (خانه، دانشگاه، محل کار طوری طراحی شود که زن و مرد اختلاط کمتری داشته باشد). مردها از نظر بصری ضعیف هستند و زود جذب می شوند و زنهای محجبه هم در نهانخانه قلب خود از اینکه ساعتها با پوشش کامل باشند، رضایت ندارند. 4. تربیت جنسی فرزندان (استحمام فرزندان توسط والد همجنس، عدم خوابیدن در یک رختخواب از ورود به سنی مشخص، مخفی نگه داشتن روابط زناشویی از دید فرزندان) تفاوت تربیت و آموزش جنسی: در آموزش جنسی اکثر امور بیانی هستند اما در تربیت جنسی اقل امور بیانی بوده و اکثراً عملی هستند. 5. اشتغال مردان (بسیاری از بی عفتی ها به دلیل عدم اشتغال و عدم تشکیل خانواده برای مردان است.) 6. غذای معتدل و متناسب با مزاج برای بچه‌ها (کنترل مزاج فرزندان در مسائل جنسی؛ خوراندن غذای گرم و سرد با توجه به مزاج فرزندان) 7. جمعیت و فرزندآوری (تنهایی، موقعیت‌ها و فرصت‌های مناسبی را خلق می‌کند که فرد با خودش مشغول شود و یا چیزی را ببیند. خیلی از بچه ها در تنهایی و خلوت به گناه می افتند). 8. مشغولیت خود (گذاشتن بچه ها در موقیعت های سرگرم کننده مثل کلاسهای مختلف آموزشی و تفریحی) 9. لقمه پاک و حلال https://eitaa.com/umefafgaraei
سؤالات و نقطه نظرات برخی از اعضای حاضر در کارگروه: آقای دکتر رسولی: هنوز من متوجه کار و طرح شما نشدم. الگوی شما برای دانشگاه و تبیین حجاب و عفاف چیست؟ شما فعلاً یک سری مطالبی را مطرح کردید که یک سری گردآوری داده بوده است. شکل ماهوی عفاف درست است. اما معنای شبکه چیست؟ شما در شبکه عفاف خود، عفاف را در مرکز قرار داده اید. اگر آن قسمت را جدا کرده و کنار بگذاریم، شبکه بهم نمی ریزد؟ شبکه به این معنا است که زمانی که بخشی از آن کنار گذاشته شد، شبکه بهم نریزد. مخصوصاً شبکه هایی که مرکزگرا است، مثل شبکه شما که عفاف در مرکز است. یعنی همه چیز به عفاف ختم می شود. پس از نظر سانتیفیک، کلمه شبکه برای این شکل، اشتباه است. باید کلمه را عوض کنید. اسمش را مثلاً چارت یا عوامل وابسته به عفاف بگذارید. مورد بعدی اینکه شما تمدن را جزء عوامل تقویت کننده عفاف قرار ندادید! آیا ما قبل از اسلام عفاف و حجاب نداشتیم؟ شما چطور می‌توانید فردی را دین گریز و اسلام ستیز است را قانع کنید که به حجاب و عفاف بپردازند؟ از اول انقلاب تا الان، تفکر فعالان فرهنگی ما این طور است که جوان ما بفمد که تمدن ما وقتی شروع شد که اسلام آمد. چرا این برداشت به وجود آمده است؟ ایران قبل از اسلام دارای تمدن بوده و زنان ایرانی دارای حجاب و حتی پوشش چادر بوده‌اند. اما تمدن در لیست ارائه شده شما دیده نمی‌شود. شما فرهنگ را به معنای تمدن گرفتید، در صورتی که فرهنگ بخشی از تمدن است. تمدن به معنای سبک زندگی است که علاوه بر فرهنگ عواملی از جمله سیاست، اقتصاد، جنگ، آداب و رسوم و ... را نیز در بر دارد. خانم وقار: مستندات و منابع شما برای مواردی که مطرح کردید، چیست؟ خانم داودی پور: آیا شما با این چهار عنوانی که اشاره نمودید، می توانید با جوانهایی که فضای فکری آنها بسیار ملتهب است کار کنید؟ راه حلهایی را دارید؟ این عناوین اصلاً کفاف این را می‌دهد که سراغ جوانها بروید و روی آن‌ها اثری بگذارد؟ حجت الاسلام بیاتی: انسان به دلایل پیچیدگی هایی که دارد، نمی توان گفت که کدام عامل باعث عفاف و خویشتنداری او می شود. هر کسی ممکن است با یک عامل، خویشتندار و عفیف گردند. پس بریدن قسمتی از شبکه، طرح را بهم نمی ریزد. تمدن به تنهایی وجود ندارد و با اجزای خود به وجود می آید. مثل این جمع حاضر که با حضور تک تک افراد به وجود آمده است و اِلا جمع غیر از افراد وجود خارجی ندارد. آقای دکتر صابری: علامه جعفری در کتاب فرهنگ پیشرو و فرهنگ پیرو، بالای 100 تعریف از فرهنگ را ارائه داده است. در مورد رابطه بین تمدن و فرهنگ نیز بحثهای زیادی بین اندیشمندان اسلامی و غربی هست. بعضی از اندیشمندان فرهنگ را بصورت بود و تمدن را بصورت نمود می دانند. یعنی تمدن را جنبه انتزاعی و فرهنگ را جنبه نمادین و به وجود آمدن می دانند. بعضی اندیشمندان فرهنگ و تمدن را متباین و متضاد می دانند و برخی مثل دکتر نصر معتقدند که تمدن فرهنگ را خراب می کند. نکته: در خصوص مستندات و منابع عرض کنم که درسنامه ای را با مبانی اسلامی و دینی در حدود 600، 700 صفحه تدوین کرده ایم. با روش مطالعه ای و کتابخانه ای کار کرده ایم. https://eitaa.com/umefafgaraei
عوامل و تخریب کننده‌های خویشتن‌داری و عفاف: الف) احساسات تخریب کننده‌ ب) موقعیتهای تخریب کننده‌ پ) رفتارهای تخریب کننده الف) احساسات تخریب کننده‌: 1. محبت به اهل فساد (فرد گناه نمیکند اما فرد فاسد و گناهکار را دوست دارد و به اصطلاح دنبال کننده او است. مثل لایک در فضای مجازی و دوست داشتن آن فرد) 2. دوستی با نامحرم (دوست دختر و دوست پسر) 3. خیانت دانستن ازدواج های مجدد و موقت ب) موقعیتهای تخریب کننده‌: 1. سهولت دسترسی به گناه (مثلاً دسترسی به محتواهای گناه آلود در اینستاگرام، نرم افزارهای موقعیت یاب برای قوادّی و ایجاد موقعیت و معرفی افراد برای گناه به یکدیگر و ...) 2. خلوت با خود (افزایش قدرت خیال در تنهایی) 3. خلوت با نامحرم: این مورد بمب اتم عفاف محسوب میگردد که فضای مجازی این امکان را کاملاً مهیا کرده است که دختر و پسر به چت خصوصی میپردازند. این مورد حتی در بین افرادی کاملاً مذهبی دیده می شود که هیچگاه ارتباطی با نامحرم نداشته اند (قدرت مردها برای دروغ گفتن و قدرت زنان برای باور دروغ بسیار بالا است). 4. اختلاط و معاشرت با نامحرم (نیجه اینگونه اختلاط ها مثل مقایسه کردن زنهای همکار با همسر) 5. مجلس لهو و لعب 6. طلاق (عدم تأمین نیازهای جنسی و عاطفی برای مرد و زن) 7. طلاق عاطفی 8. گفتمان فمینیسم و زن محوری باعث تخریب عفاف می‌گردد ولی مرد محوری خیر (مرد محوری خوب نیست اما باعث تخریب عفاف نمیگردد). 9. اعتیاد به مواد مخدر پ) رفتارهای تخریب کننده عفاف: 1. نگاه شهوانی 2. موسیقی حرام (محرک جنسی) 3. معاشرت با اهل فحشا 4. استمنا (آمادگی برای بی عفتی بزرگتر مثل زنا و لواط) 5. قوّادی (فرایندی است که ارتباط افراد را به منظور برقراری رابطه جنسی فراهم و ممکن می‌کند. قوّادان این کار را با آشنا کردن، مرتبط ساختن و تهیه محل مناسب برای مشتریان خود انجام می‌دهند.) قوّادی سیستمی نظیر اپلیکشین موبایل 6. کلام تحریک کننده 7. بی حجابی همراه با حواشی 8. رعایت نکردن سطوح پوشش و آرایش 9. پرخوری (فراهم آوردن زمینه شهوت) 10. تشبّه به لباس جنس مخالف 11. استشمام بوی خوش نامحرم (تفاوت با استعمال) 12. لمس نامحرم (دست دادن) 13. شرب خمر 14. رقص 15. رابطه جنسی (رابطه جنسی سطوحی دارد. مثلاً عمل زنا فرد را برای عمل لواط آماده میکند) https://eitaa.com/umefafgaraei
نکته مهم: همه این موارد گفته شده که قابل اجرا و بکارگیری نیست و ما باید اولویت بندی کنیم. ما در سیر نزول به چهار مرحله ارزش گذاری عفاف، مرحله تثبیت ارزش گذاری، مرحله هنجار سازی یا مرحله تثبیت هنجارها هستیم. در جلسه دوم باید ببینیم که جمهوری اسلامی در سال 97، در کدام مرحله است؟ ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
# سبک زندگی عفیفانه جلسه دوم: یکشنبه 25 شهریور 1397 با ارائه حجت الاسلام بیاتی https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا حجت الاسلام بیاتی: برای داشتن یک زندگی با محتوا و با پیش فرض خویشتن داری جنسی، باید به سه لایه تقویت کننده های عفاف، تخریب کننده های عفاف و نمایشگرها، نشانه ها و نمادهای عفاف توجه شود. افراد به طور طبیعی خویشتن داری را درک می کنند. اگر شما با یک ملحد و کافر در مورد خویشتن داری صحبت کنید، چون این موضوع یک امر فطری است، امر قابل فهمی است. اینکه انسان به عنوان یک انسان باید در فضای فردی و اجتماعی یک سری را امور را رعایت کند و این موضوع در همه جوامعی که در آنها تمدن و فرهنگ وجود دارد، قابل درک است. نمایشگرها، نشانه ها و نمادهای عفاف: آن چیزهایی که نشان می دهد یک فرد عفیف است. نکته: در این زمینه متأسفانه از سوی حوزه و دانشگاه کم کاری شده است و نمودهای عفاف به نوعی تنها در مسأله حجاب دیده می شود و در صورتی که چنین نیست. نمایشگرهای عفاف الف. رفتارها 1. حجاب 2. مدیریت نگاه (علاوه بر یک عامل تقویت کننده، علامت عفاف نیز هست) غمض بصر: بستن چشمها و غض بصر: کوتاه کردن نگاه و ادامه ندادن آن و لذت نیاوردن در آن روایت: برای سنجش حیای یک فرد به چشم او نگاه کنید. نکته: در اولین آیه ای که در خصوص حجاب نازل شده است (برای زنان و مردان) به نگاه اشاره شده است (قل للمؤمنیین یغضون ...) در صورتی که به گمان ما حجاب خانمها از نگاه آنها مهمتر است. چرا حفظ نگاه زن از حجاب او اولویت دارد؟ چون نگاه در مرد عامل است و در زن نماد است. در عدم مدیریت نگاه خود فرد آسیب می بیند. تحقیقی توسط آمریکایی ها در مورد خانمهایی که به آنها تعرض جنسی شده بود، صورت گرفته بود، از مردان متجاوز پرسیده شده بود که چرا با وجود خانمهایی که برای سرویس جنسی مهیا هستند، سراغ افراد دیگر رفته اید؟ بیش از 67 درصد از مردها اعلام کردند که نگاه آن خانم طوری بود که من گمان کردم او هم موافق این رابطه است. در صورتی که خانمها اذعان داشتند که چنین قصدی نداشتند. وقتی خانمی نگاه ادامه داری دارد، گاردش را باز کرده است. در حجاب هم، میزان گرفتن رو به هنگام صحبت با نامحرم، میزان گارد خانمها را نشان می دهد. امام علی (ع) به امام حسن (ع) می فرمایند: «دخترانت را در غرفه هایی قرار بده تا مردها را نبینند.» نمی فرماید که مردها آنها را نبینند. 3. عفت در کلام همه ما می دانیم که کلمات مستهجن و رکیک، کلماتی هستند که نشان دهنده ذهنیت های باز و بی حیای متکلم است. پس اگر فردی شروع به استفاده این کلمات نمود، از عدم استحکام خویشتن داری خودش خبر می دهد و می گوید که من خیلی هم مقید نیستم. 4. ازدواج بهنگام: تلاش برای ازدواج فرزندان و یا تلاش برای ازدواج بهنگام خود 5. امر به معروف در حوزه مباحث عفیفانه (علامت عفت و خویشتن داری خود فرد را می رساند) 6. غیرت ورزی امام علی (ع): عفت یک مرد به اندازه غیرت او است. 7. پرهیز از رسانه های اغوا کننده (عدم استفاده از نرم افزارهای خاص و عدم استفاده از فیلترشکن) ب. موقعیتها 1. التزام به منزل بانوان (عدم اصرار برای خروج از منزل و عدم لذت از حضور اجتماعی و خروج از منزل برای ضرورت) 2. معماری عفیفانه (نوع طراحی محل کار) 3. مدیریت خلوت و اختلاط (عدم ایجاد موقعیت خلوت با نامحرم، باز گذاشتن درب و ...) 4. واسطه گری در امر ازدواج (نگران ازدواج دیگران بودن) 5. جایز بودن ازدواج موقت و مجدد در جامعه (خیانت نداستن این ازدواجها) این ازدواجها در موقعیت های خاص ضرورت دارد. مثلاً خانمی که دارای چند فرزند است و همسرش را از دست داده است. به دلایل نیازهای مختلفی که دارد، نیاز به ازدواج دارد و طبیعتاً نمی تواند با مرد مجردی ازدواج کند و سهم مردی می شود که توانایی در اختیار گرفتن همسر دوم را دارد و یا خانمهایی که به تجرد قطعی نزدیک شده اند و یا به آن رسیده اند که طبق آمار رقم بسیار بالایی می باشد. جامعه ما در برداشت از این قضیه بسیار ضعیف است و این مسأله تبدیل به یک بحران شده است. در طول این 40 سال حتی یک فیلم نیز درباره ازدواج موقت و ضرورت آن در مواقع خاص ساخته نشده است. چرا که این مورد جلوی بی عفتی را می گیرد. https://eitaa.com/umefafgaraei
نقطه نظرات برخی از اعضای حاضر در جلسه: آقای دکتر سعیدی: انتخاب دوست نیز می تواند نشانگر عفت باشد. مثلاً دوست خوب نشانه عفیف بودن فرد باشد. معاشرت با افراد خویشتن دار به خویشتن داری فرد منجر می شود. انتخاب محل زندگی نیز نشانه دیگری است. افراد ثروتمندی هستند که در مناطق به اصطلاح بالا شهر که از نظر موقعیت های عفاف در سطح ضعیفی قرار دارد سکونت نمی کنند و یا نزدیک به مدارس دخترانه خانه نمی خرند و یا افرادی که به دلیل حفظ موقیعت های عفیفانه برج نشین نشده اند. انتخاب سفر نیز مهم است. مثلاً انتخاب سفر ترکیه یا سفر کربلا. متأسفانه برخی از افراد متدین، فرزندان خود را برای زندگی بدون در نظر گرفتن موقعیت های عفاف، به کشورهای دیگر می فرستند و این نشانه بی اهمیتی عفاف برای آنها است. فرستادن دختر خود برای تحصیل به شهرهای دیگر نیز می تواند از این قبیل باشد. چرا که شاهد تغییر حجاب و رفتار دختران بعد از رفتن به شهرهای دیگر، برای تحصیل بوده ایم. آقای دکتر صمدی: نمایشگر دیگری که برای عفاف می توان احصا نمود، انتخاب رشته ورزشی برای خانمها است. مثلاً ورزشهای خیابانی مثل دوچرخه سواری و اسکیت. مورد دیگر اصرار برای کلاسهای فوق برنامه مثل زبان است. در صورتی که در تمام مدارس مذهبی مشهد، اگر جلوی یک دانش آموز دوره دوم قرآن بگذاریم در یک خط حداقل سه غلط اعرابی دارد! این مورد را بنده در تمام دانش آموزان تست کرده ام. متأسفانه از دوره پیش دبستانی در یک مجموعه مذهبی بوده است ولی در پیش دانشگاهی در قرائت قرآن مشکل دارد و حتی متدینین ما گرفتار این مشکل هستند. حالا انتخاب کلاس موسیقی و غیره هم بماند. یکی از آقایان حاضر در جلسه: موردی را در موقیعت های عفاف مطرح کردید که درباره ارتباط دانشجو با استاد همجنس بود. اگر دانشگاه استاد خانم نداشته باشد تکلیف چیست؟ حجت الاسلام بیاتی: در این صورت بحث اختیار و انتخاب مطرح نیست. متأسفانه در خود حوزه های علمیه نیز بعد از گذشت 40 سال، برای بخش خواهران مجبور به گذاشتن اساتید مرد هستیم و ساختارسازی ها اشکال دارد. یک کم کاری و یک عدم برنامه ریزی در این زمینه وجود دارد و به حاکمیت برمی گردد. این نشان دهنده نگرش عفیفانه پایین در این زمینه است. آقای ابوترابیان: ما آنقدر در مدارس دخترانه مشکل داریم که گفتنی نیست. درصد بالایی از معلمان مجرد خانم در این مدارس هستند که زهر تلخی را بر علیه ازدواج در کام این بچه ها می ریزند و آن وقت این خانمها چطور میتوانند دختران ما را به عفاف و ازدواج تشویق کنند. متأسفانه سیستم نیز اینها را آسیب شناسی نکرده است. آموزش و پرورش بایستی که بچه ها را مبتنی بر خانواده بار بیاورد. یکی از آقایان حاضر در جلسه: در رابطه با ارتباط اساتید و دانشجویان نکته ای را عرض کنم، گاهی اگر استاد به هنگام صحبت به دانشجو نگاه نکند، دانشجو گمان می کند که استاد برای او اهمیتی قائل نیست و استاد در چنین حالتی دچار یک پارادوکس می شود که باید چه کار بکنم؟ بنابراین آموزش به اساتید در مورد چگونگی مواجهه با دانشجویان دختر و پسر بسیار ضروری می باشد. رفتار با دختر بی حجاب در کلاس چگونه باشد. بحث دوم اینکه دانشجوهای ما از ازدواج و اتفاقی که در ازدواج خواهد افتاد، نا امید هستند و لذا ازدواج سفید را جزء گزینه های خود قرار می دهند. نکته بعدی اینکه اگر به تفکیک جنسیتی پرداخته شود، برخی مسائل حل خواهد شد. چرا که در برخی از رشته ها اصلاً نیازی به حضور خانمها نمی باشد. خانم درویش زاده: در بحث نمایشگرها بایستی به چند قدم عقبتر برگردیم. الگوی تحصیلی و ازدواج ما از اساس غلط است. هیچ کدام از مواردی که در جامعه داریم، اسلامی نیست و به طور طبیعی خروجی آن همین می شود. من هر چه گشتم ندیدم که در اسلام الگوی اشتغال خانم را داشته باشیم. الگوی تحصیل چه در دانشگاه و چه در حوزه، غربی است. برخی از دوستان من که در حال تحصیل در سطوح سه و چهار هستند، دلیل تحصیل و کار خود را، ننشستن در خانه بیان می کنند که این مغایر با نمایشگر موقعیتی التزام به منزل بانوان است که شما مطرح نمودید. ساختار تحصیل مشکل دارد. خانمی که از صفر تا دکترا، با این ساختار تحصیل کرده است، چگونه باید به گفت که عفیف باش. خانمی که یاد گرفته است صحبت با آقا برای او مهم نباشد چطور می توان عفت را به او گفت؟ برای اصلاح این ساختارها باید برنامه داشت. https://eitaa.com/umefafgaraei
اجازه بدهید که نقدی بر بیانات اکثر شما وارد کنم. در ابتدا عرض شد که نگاه عمده به عفاف، حجابی است و الان نیز در گفته های شما همین نگاه دیده می شود. باید وارد دایره عفاف بشویم و عفاف را به معنای واقعی خود ببینیم. نکته مهم دیگر اینکه ما دو نوع عفاف داریم. عفاف عرفی و عفاف اسلامی. آن چیزی که الان اتفاق می افتد و در نظرسنجی ها نیز بیان می شود، عفاف و حجاب عرفی است که رأی می آورد. یعنی مردم به آن فهمی که خودشان از عفاف و حجاب دارند، مقید هستند. مثلاً می گویند من که بی عفت نیستم، یعنی زنا نمی کنم. یعنی مصداق بی عفتی را چیز دیگری نمی داند و برای دیگران نیز همین را مبنا قرار می دهد. یعنی مراتب عفاف را در ذهن خود ندارد و برخی موارد را اصلاً بی عفتی نمی داند. مثلاً اینکه در دل خود فرد دیگری را دوست داشته باشد، را بی عفتی نمی داند. لذت از گفتگوی یک زن را بی عفتی نمی داند. الان خیلی از محجبه ها و متدینین ما تناقضی بین حجاب و عفاف نمی بینند و معتقدند ممکن است فردی حجاب نداشته باشد اما عفیف باشد. در صورتی که یکی از مصادیق عفاف حجاب است. حالا با توجه به عرف اسلامی ما در کدام مرحله قرار داریم؟ دکتر صابری فتحی: غالب افراد هنجارها و مصادیق را قبول دارند و می دانند که انجام کارهایی درست نیست ولی با این وجود آن را انجام می دهند و البته انجام آن کارها نیز برای مثلاً خواهر خود مجاز نمی دانند. دکتر زمانی: شما وضع موجود را بررسی می کنید که ببینید باید از کجا شروع کنید؛ اما باید به صورت یک سیر تحولی به این موضوع نگاه کنیم. یعنی اینکه ما نمی توانیم به صورت ایستا به این مسأله نگاه کنیم. اگر 4 لایه را برای جامعه در نظر بگیریم. لایه بیرونی بحث نمادها است، بعد الگوهای رفتاری، بعد هنجارها و ارزشها و سپس باورها و اعتقادات است. ما یک جواب طیفی داریم. به باور من ما در مرحله چهارم نیستیم. فرض کنید در یک کلاس درس که همه افراد چادری هستند، فردی با پوشش دیگر در آن کلاس رفت و آمد کند و این مسأله تداوم پیدا کند و استاد اصلاً نمی داند با این خانم چطور برخورد کند؟ نگاهش نکند یک جور است، نگاهش بکند یک جور است. این یک نفری که مدام می رود و می آید، خودش یک نماد است. این نماد، الگوی رفتاری ایجاد می کند؛ سپس در جمع تأثیر می گذارد و باعث می شود که جای هنجارها عوض بشود؟ به جایی می رسد که یک خانم چادری می گوید من چادر سرم میکنم اما می خواهم خوش باشم. این یعنی چه؟ یعنی یک درجه هایی از عفاف خورده شده است. نکته بعدی اینکه دانشجویی در سال چهارم با اینکه چادری است و پدرش سپاهی است، می گوید که من دوست پسر ندارم ولی در اینستاگرام دوست پسر دارم؛ چرا چادر نماد عفاف نیست؟ بحث نمادها خیلی تأثیر دارد. https://eitaa.com/umefafgaraei
حجت الاسلام بیاتی: اسلام با روش مشخصی در طی 23 سال، بر پیامبر قرآن را نازل نموده است. با اینکه پیامبر همه قرآن را در شب قدر دفعتاً دریافت نموده است اما برای اجراییات آنها، وحی تدریجی و مجدد صورت گرفته است. این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما باید به قدر ظرفیت مخاطبت، عملیات را تعریف کنید. اسلام به اجتماعی پذیر نمودن موضوعات دینی قائل است و ترتّب و اولویتها را در نظر می گیرد. ما نیز قصد یک برش مفهومی را داریم. در موضوع عفاف، اسلام توسط آیاتی، که این آیات عفاف در 34 دسته قرار می گیرد و از سوره 31ام آغاز شده و به سوره 104ام قرآن می رسد، این موضوع را نازل نموده است. این موضوع 4 گام دارد. گام اول در مکه صورت می گیرد و پیامبر قصد فرهنگ سازی دارد. گام اول ارزش گذاری نسبت به عفاف و ضد ارزش تولید کردن در خصوص بی عفتی (این کار را قبول ندارم و با آن مقابله می کنم. از قبیل سوره هایی که به قوم لوط می پردازد). گام دوم تثبیت ارزش گذاری (خوب و یا بد دانستن انجام کاری). گام سوم مقام تولید هنجار موافق با مسأله عفاف و گام چهارم تثبیت هنجارها (عمومی کردن هنجارها) ما در کدام یک از این چهار مرحله و گام قرار داریم؟ در جامعه ما این تصور وجود دارد که ما در مرحله چهارم هستیم. فهم و توقعی که از جامعه اسلامی وجود دارد، اجرای تمامی حدود، با تمامی زوایا و ابعاد و اقشار مختلف اجتماع است. توقع ما از جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی است. در حکومت اسلامی همه موارد اجرا می شود نه در جمهوری اسلامی. عدم درک این مسأله باعث جدایی برخی از افراد کاملاً مذهبی شده است. چرا که بر این باورند که چرا همه اسلام اجرا نمی گردد. آیا عفاف در جامعه ما فرهنگ است؟، ارزش است؟، ارزشش عمومی است؟، هنجار است؟ و یا هنجارش عمومی است؟ خانم درویش زاده: به زعم بنده ما در زمان مکه پیامبر هستیم و هنوز ارزشها تبیین نشده است. از لحاظ تئوری تا گام چهارم نیز پیش رفته ایم اما از نظر نهادینه شدن در گام اول هستیم. با وجود استثناهایی، برای کل جامعه ارزشگذاری نشده است. مثلاً ارتباط با نامحرم یک مصداق است. اختلاط کاری و درسی بین زن و مرد، آنقدر زیاد شده است که برای آنها عادی شده است و اصلاً شما نمی توانید به افراد بگویید که صحبت با نامحرم چنین مسائلی دارد و سریع افراد گارد می گیرند. دکتر صمدی: کلیت و میانگین جامعه در مرحله سوم و هنجارسازی هستند، اما نسل جوان و جدید در مرحله دوم هستند. یکی از آقایان حاضر در جلسه: در برخی از مصادیق عفاف شاید در مراحل سوم و چهارم باشیم، ولی در برخی موارد مثل حجاب یا زینت و آرایش هنوز عقب هستیم. دکتر صابری فتحی: به اعتقاد من هر چهار مرحله به نوعی در همه جوامع وجود دارد. فقط ممکن است که بر روی مصادیق آن اختلافاتی وجود داشته باشد. در جامعه ما بحث جمع اضداد مشکل ساز شده است. یعنی مردم ما کاری را برای خودشان مباح می دانند ولی برای دیگری حرام می دانند (مثل فردی که متلک گویی به دختران محل را برای بقیه اشکال می داند ولی اهالی محل از دست خود آن فرد عاصی هستند). نظام ما (دولت و مسئولین) نیز به طور گزینشی با هر چهار مورد برخورد می کند. مثلاً در گزینش های استخدامی ممکن است که دختر خانمی را به دلیل بدحجابی رد بکنند ولی فرد دیگری را هزاران رابطه را داشته است نمی بینند و حتی چشمان خود را نیز بر روی آنها بسته اند. نکته بعدی اینکه من مثل دکتر صمدی از جوانها ناامید نیستم. عصیانگری جوانها اقتضای سن آنها است و ما نیز وقتی جوان بودیم، قبول حرفهای بزرگترهایمان برای ما سخت بود، ولی حالا که بزرگتر شدیم کارهای جوانها برای ما عجیب به نظر می رسد. به اعتقاد من ما در مرحله چهارم هستیم. مقام معظم رهبری در یک سخنرانی فرمودند: خانمی که بدحجاب است، در شب 21 رمضان قرآن را به سر می گیرد یا آقایی که لباس مناسبی ندارد در روز عاشورا سینه زنی میکند. ولی افراد به دلیلی هوای نفس و لذت طلبی هایی که وجود دارد، لغزشها وجود دارد. حجت الاسلام بیاتی: مرحله ارزشگذاری و تثبیت ارزش ذهنی است و لغزشها که در ذهن وجود ندارد و نافرمانی نیز معنا ندارد. دکتر صمدی: طبق یک مطالعه ای که صورت گرفته است، 60 درصد مردم ایران با قانون حجاب موافق بودند و 35 درصد این افراد به عنوان شریعت و 25 درصد به عنوان عرف و اکثریت، موافق بودند و عمدتاً خانمهای متأهل با اختلاف بالایی نسبت به حجاب موافقتر بودند و آقایان نیز در انتخاب حجاب اختیاری سهم بیشتری داشتند. حجت الاسلام بیاتی:
حجت الاسلام بیاتی: به دلیل اینکه سیر نزول آیات تمام شده است و 1400 سال هم گذشته است و از انقلاب ما هم 40 سال گذشته است، ما در تمام چهار مرحله قدم برداشتیم. حرف من سر درصد است و ما باید اکثریت را در نظر بگیریم. با وجودی که قبول داریم که افرادی در این مراحل در حال رفت و برگشت هستند ولی قابل تشخیص است که در کدام مرحله هستیم. مثل قیمت ارز که شناور است، اما در لحظه مشخص است که قیمت آن چقدر است. اکثریت جامعه ما در این لحظه در کجا قرار دارند؟ ما مرحله اول را طی کردیم و چیزی به اسم عفاف در جامعه ما وجود دارد و همه از آن دفاع می کنند. تثبیت عفاف نیز صورت گرفته است. ما در مرحله سوم و بیان هنجارها هستیم و هنوز این مرحله را رد نکرده ایم. ما بخاطر حفظ حجاب، برخی از مصادیق دیگر عفاف را نمی بینیم و از حفظ آنها غافل شده ایم. اگر ما مصادیق عفاف را سنگرهایی فرض کنیم، سنگر حجاب فتح شده است و سایر سنگرها نیز در حال فتح شدن هستند، اما ما تمام تمرکز خود را بر سنگر فتح شده حجاب قرار داده ایم و احساس یأس می کنیم. طرح بنده، طرح مقابله با بی عفتی های بزرگ می باشد که باید یک مطالبه عمومی نسبت به آن شکل بگیرد. مثلاً زنا کم کم دارد فتح می شود. عمومی نشده است ولی اینکه اعلام می شود 5000 خانه مجردی در تهران وجود دارد، این یعنی چه؟ این را در 2 یا 4 ضرب کنید، چند می‌شود؟ بسیار زیاد. یا در خود ارضایی طبق آمارها تا 50 درصد پیش رفته ایم. ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
# سبک زندگی عفیفانه جلسه سوم: دوشنبه 26 شهریور 1397 با ارائه حجت الاسلام بیاتی https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا حجت الاسلام بیاتی: ما به عفاف نگاهی منظومه ای و شبکه مسائلی داریم. وقتی درباره عفاف صحبت می کنیم در سه لایه تقویت کننده های عفاف، تخریب کننده های عفاف و نمایشگرها، نشانه ها و نمادهای عفاف (که از عفت فرد خبر می دهند) بحث می کنیم. بی عفتی از نظر ما صرفاً برقراری رابطه جنسی نیست. فردی که در قلب و ذهنش کس دیگری را دوست داشته باشد (مثلاً همسر برادر)، نوشتاری و یا به صورت گفتگویی، ارتباط با نامحرم داشته باشد و از آن کسب لذت بکند و نمایاندن زیبایی های خصوصی نیز، بی عفتی محسوب می گردد. منظور ما از عفاف خویشتن داری جنسی است. یعنی افراد توان و قدرت مهار غرایز جنسی خود را دارند. مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در مورد عفاف و حجاب است، در زمان احمدی نژاد تصویب شد اما ریالی برای آن بودجه در نظر گرفته نشد. این مصوبه 308 بند و 26 ارکان دارد ولی مشکلش این است که عفاف را حجابی دیده است. البته در این 308 بند، به موارد ناچیزی از عفاف توجه شده است ولی مشخص است که طراحان این طرح به حوزه های عفاف اشرافی نداشتند و به جوانب طرح نپرداختند. به نظر می رسد که نظام عزمی در این زمینه تاکنون نداشته است و احساس ضرورتی را در این مورد نداشته است و باورش این بوده است که با درست شدن حجاب، عفاف نیز درست می شود. در آموزش و پرورش نیز هیچ ردپایی از اقدام برای خویشتنداری بچه ها دیده نمی شود. در حالی که در آموزش و پرورش برخی از ایالتهای امریکا، این یکی از وظایف آموزش و پرورش می باشد و والدین می توانند در این خصوص از مدارس انتظار داشته باشند. هیچ برنامه ای برای خویشتنداری دانش آموزان وجود ندارد و این بچه ها زمانی که وارد دانشگاه می شوند به مشکل برمی خورند. طبق تحقیقی که در برخی دانشگاه های شهرهای بزرگ صورت گرفته است، 90 درصد دانشجویان دوستی (حداقل گفتگو و از حداکثر آن آمار دقیقی در دست نیست) با جنس مخالف را تجربه نموده اند. ما در خصوص عفاف، در کدام مرحله از 4 مرحله قرار داریم؟ ما وقتی اولویت های مسأله عفاف را درک کنیم، اینقدر بیخود روی مسأله حجاب غیرتی نمی شویم. ما در ذهن خود برای حجاب و رابطه آن با اسلام در ذهن خود معنایی را تعریف کردیم و در این 40 سال به شدت تبلیغ کردیم، که آن را ملازم را با اسلام دانستیم. آیه حجاب در چه سالی نازل شد؟ سوره 94 (سوره احزاب) و سوره 104 (سوره نور) در سال چندم بر پیامبر نازل شد؟ سال سوم هجرت تازه حجاب همسران پیامبر نازل گردید و سال هشتم خداوند حجاب حداقل را بیان فرموده است. پس می تواند حکومت اسلامی باشد ولی حجاب نباشد؛ به دلیل عدم آمادگی افراد. بنابراین حجاب پیش فرضی به نام عفاف دارد. ما حجاب را برای عفاف می خواهیم. خدا حجاب را برای چه مطرح کرده است؟ وجود پرده در اتاق برای چیست؟ اگر پنجره برداشته شود، حکم پرده چه خواهد بود؟ اگر دیواری نباشد، حکم پرده چه خواهد شد؟ می توان در جایی که پنجره وجود ندارد، پرده را به کمک داربست نصب نمود؟ ما در سال 1397 مشکلات و بی عفتی هایی در حوزه های مختلف داریم که بعضاً در برخی ها سکوت مطلق داریم، در برخی کمی توجه و در برخی حساسیت داریم. چرا حساسیت در حجاب از سایر مسائل ویرانگر در عفاف، بیشتر است؟ https://eitaa.com/umefafgaraei
بنابراین در مراحل 1. ارزشگذاری عفاف: مردم عفاف را ارزش بدانند و حکومت نیز اعلام کرده باشد. 2. تثبیت ارزش: اکثریت افراد خود را نسبت به آن ملتزم ذهنی بدانند. حتی یک فرد بی عفت نیز می گوید که آدم باید باعفت باشد. سازمان تبلیغات اسلامی در مطالعه ای به آمار 95 درصدی باور به عفت افراد جامعه رسیده است. 3. هنجار سازی عفاف: توجه به تمام مصادیق عفاف (متأسفانه بی عفتی ندانستن برخی از مصادیق بی عفتی در جامعه امروز ما و عدم الزام دانستن برخی موارد وجود دارد. مثل نگاه طولانی مدت به نامحرم حتی در جامعه متدینین) اگر بخواهیم عفاف اسلامی و نه عفاف عرفی داشته باشیم، باید تمام مراتب را رعایت کنیم. اما همه مراتب را نمی توان دفعی انجام داد. بایستی برای هر مورد حد و خط قرمزی تعیین شود و جامعه اسلامی در مواردی که آن حدود لحاظ نشود، اقدامات لازم را انجام بدهد. در این صورت اگر برخورد شود، جامعه نیز همراهی می کند چون مورد مقبولیت قرار گرفته است. نمودار مراتب بی عفتی از کم به زیاد قلبی و ذهنی نوشتاری سمعی کلامی بصری جلوه گری و نمانیدن زینت (حجاب) لمس بوسه جنسی (زنا) - در تحقیقی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1391، در 31 مرکز استان صورت پذیرفته است، تعیین شده است که چند درصد افراد حجاب شرعی خود را رعایت می کنند (در نظر گرفتن 27 آیتم برای هر فرد اعم از آقا و خانم). طبق این مطالعه که برای مترددین است، 65 درصد مراکز استانها حجاب شرعی خود را رعایت نمی کنند. بدحجابها به سه دسته غافل، متخلف و معاند (به شکل بدن نما و استفاده از رنگهای کاملاً غیر متعارف) تقسیم می شوند. حدود 55 درصد بدحجابها غافل هستند و تنها 10 درصد آنها متخلف و معاند هستند. با حجابها نیز که 35 درصد هستند، به سه دسته مروج، منضبط و هوشیار تقسیم می شوند. پیشنهاد و طرح ما این است که باید با بی عفتی های بزرگ مقابله صورت بگیرد و ممنوع بودن این بی عفتی ها اعلام گردد و برای آنها قانون گذاری شود روی آن کار رسانه ای صورت بگیرد. به بی عفتی های کوچک نیز اهمیت قائل هستیم ولی تصّور اجرای تمام احکام اسلامی صحیح نیست. مثلاً سنگ بنای صحبتها و گفتمانهای خود را حجاب قرار ندهیم و به بی عفتی های بزرگ و شدید بپردازیم. بی عفتی های بزرگ کدامها هستند؟ ملاک تعیین مراتب عفاف 1. گناه کبیره بودن (مثل خود ارضایی) 2. جرم انگاری و تعیین مجازات علنی و بازدارنده در دین دارند (ورود حدود و تعزیرات به این موارد) 3. شدت قبح فطری، عقلی و اجتماعی (واکنش شدید افکار عمومی) 4. نزدیک بودن به التذاذ جنسی حرام (خودارضایی، دوستی پنهانی شهوانی، قیادت و قوّادی، زنا، لواط، مساحقه، شراب خواری، مجلس لهو و لعب، رقص، سقط جنین، خلوت با نامحرم، تشبّه به جنس مخالف، اشاعه فحشا و ...)
دکتر صابری فتحی: وجود محرکها و عشوه گری های زنان در جامعه باعث گناهی مثل خود ارضایی در برخی افراد می گردد. لذا چطور می توان بدحجابی را نادیده گرفت و به گناه بزرگتری مثل خود ارضایی پرداخت؟ شاید همین عامل بدحجابی منجر به برقراری دوستی پنهان این فرد شود. حجت الاسلام بیاتی: در برابر حذف حجاب اینقدر مقاومت نکنید. حجاب عامل مهمی است. اما عوامل مهمتر دیگری نیز وجود دارد. چرا بدحجابی باعث خود ارضایی شود؟ بدحجابی خودش معلول حضور گسترده زنان در اجتماع است. در گذشته مصرف پوشش و چادر چقدر بود، الان چقدر است؟ هرچه حضور زنان در جامعه بیشتر بشود، مصرف پوشش آنها نیز بیشتر می گردد. تبعاً تبّرج نیز بیشتر می شود. چرا به اصل التزام به حضور بانوان در منزل اهمیت ندهیم؟ اصالتاً حجاب برای چیست؟ هدف غایی نیست. حجاب موضوعیت اصیل ندارد و تبعی است. شما با محجبه های بی عفت چه می کنید؟ یکی از آقایان حاضر در جلسه: وجود محجبه های بی عفت، حتی به تعداد خیلی کم نیز بسیار زیاد است و تأثیر بسیار بدی بر روی افراد دارد. بنده قبل از اینکه وارد دانشگاه شوم، دید دیگری نسبت به اکنون داشتم. من افرادی را در دانشگاه می شناسم که از حداقل حجاب شرعی برخوردار نیستند اما عفیفتر از برخی خانمهای چادری هستند. حجت الاسلام بیاتی: مسأله نگاه بسیار در جامعه ما کمرنگ شده است و تلوزیون نیز در این باره در حق ما خیانت کرده است. ارتباط و گفتگوهای طولانی مدت و فیس تو فیس را نشان می دهد و بعضاً فاصله را نیز کاملاً نادیده می گیرد. در برخی کشورهای اروپایی برای رعایت فاصله حدودی تعیین شده است که افراد می توانند در صورت عدم رعایت آن از یکدیگر شکایت کنند. چرا این مفاهیم در کشور ما وجود ندارد و در آن کشورها هست. چون آنها به ته و انتهای این مسیر رسیده اند و لزوم توجه به آن را درک کرده اند. https://eitaa.com/umefafgaraei
بی عفتی های بزرگ بر دو نوع هستند. بی عفتی های علنی و مخفیانه 1. بی عفتی های علنی از قبیل: رقص (نمایش در سریال های تلوزیون)، قیادت (اپلیکیشن موبایل)، رابطه دختر و پسر، شراب خواری (عدم دخالت پلیس)، مجالس لهو و لعب (عدم دخالت پلیس)، تشبّه به جنس مخالف 2. بی عفتی های مخفیانه از قبیل: لواط، خود ارضایی، مساحقه، زنا، لمس و بوسه نتیجه علنی شدن برخی موارد: 1. قبح آن در جامعه شکسته می شود (جامعه کم کم برخی از این موارد را از دایره بی عفتی خارج می کند. مثل رقص یا شراب) 2. فراوانی تعداد گناهان جنسی (از آنجا که موارد علنی ذکر شده به شدت تحریک کننده هستند، افراد را برای انجام اصل التذاذ جنسی (هر چند مخفیانه) آماده می کنند.) 3. افراد وقیح جرأت می کنند از ارتکاب علنی گناهان جنسی سخن به میان آورند. (طنزپردازی به نام ژوله چالش جدیدی را در خصوص مواردی که افراد در تلوزیون اجرا نموده و از آنها ایراد گرفته شده است، را به راه انداخته است و به تمسخر ایراد گیرندگان می پردازد) 4. مقابله با بسیاری از بی عفتی ها، به صورت رسمی و حکومتی سخت می شود. انجام علنی مراتب مقدماتی > کثرت علت عدم قبح اجتماعی > کثرت گناهان جنسی مخفیانه > جرأت طرح علنی مفاسد جنسی > تضعیف گفتمان عفاف در جامعه > حکومت توان مقابله رسمی ندارد > گفتمان قفل می شود. در نتیجه باید ریشه بی عفتی را بیابیم. باید چه کار کنیم؟ بی عفتی های بزرگ خودشان ریشه دارند و ساختار سازی می کنند. 1. از راه تصویب اسناد بین المللی در جامعه اسلامی (مثل سند 2030) گاهی فرزند من خودش اقدام به تماشای فیلمها و تصاویر مستهجن می کند و گاهی آموزش و پرورش آموزش جنسی به بچه ها را در دستور کار قرار می دهد. 2. از بستر فضای مجازی به گسترش اباحه گری و شیوع بی عفتی های بزرگ می پردازد. 3. برهم زدن اقتصاد سالم و نوشانیدن مال حرام به افراد (رابطه مال حرام و بی غیرتی و بی عفتی) 4. از مسیر تغذیه و مصرف گوشت خوک، شراب و تراریخته گاهی پدر بی احتیاطی می کند و مراقب فرزندش نیست که چه غذاهایی را مصرف می کند، گاهی خود پدر چنین مواد غذایی ایی را به منزل می آورد و گاهی هم وزارت بهداشت خودش مسیر ورود تراریخته به کشور را ترتیب می دهد و یا آدامس هایی وجود دارد که در آنها درصدی شراب وجود دارد. 5. از مسیر از بین بردن هویت جنسی، تشخص جنسیتی و بهم زدن مسئولیتهای متناسب با جنسیت در جامعه (دختران و پسران ما چه فهم و مسئولیتی از خودشان در زندگی دارند؟) 6. از طریق دانشگاه ها و تولید دانش در علوم انسانی و تجربی (علم را بدون خدا، بدون دین و بدون هدایت کننده بالاتر فرض نموده و مدیری که این علوم را می خواند، بر این اساس تصمیم گرفته و اقدام می کند) به تعداد مدخل دشمن، پروژه عملیاتی تعریف می شود. اما پیشنهاد اصلی ما این است که در خصوص بی عفتی های بزرگ یک مطالبه گری ایجاد گردد. ما در قم و فیضیه از طلبه ها ثبت نام کردیم. افرادی نیز در سامانه ما ثبت نام کرده اند. باید یک مطالبه گری صورت بگیرد و اجازه ندهیم که کسی از خط قرمزها رد بشود. خط قرمزها تعیین گردد و به جامعه بگوییم که اگر این را قبول دارید، نسبت به آن حساس باشید. پیشنهادی را در گذشته در خصوص دستگیری افرادی که در خانه های مجردی دستگیر می شدند ارائه دادم که عملی نشد. گفتم تصاویری را از این افراد ضبط نموده و چهره آنها را مات کنید، اما نوع لباس و پوشش آنها مثل شلوار پاره یا وصله دار او را نمایش دهید و یک انگاره ذهنی درست کنید. افراد با دیدن این نوع پوششها که در تن افراد فاسد باشد، کمتر به سراغ خرید آنها می روند. چون قبح عملکرد آن افراد فاسد را به لباس آنها زده اید. ما هنوز کار روانی را بلد نیستیم. در حالی که این کار را خدا خوب بلد است. خداوند فرمود حجاب برای زنان آزاد است، کنیزها حجاب نمی خواهند. حالا کنیزها التماس می کنند که بگذارید ما نیز حجاب داشته باشیم. باید طوری فضاسازی شود که خود افراد بخواهند و التماس کنند. ام سلمه می گفت زمانی که آیه حجاب نازل شد تمام زنان به حجاب رو آوردند، در حالی که در مورد این قضیه یک مورد مجازات نیز نداشتیم. به این خاطر که فشار اجتماعی آنها را مجبور به انجام این کار می کرد نه فشار حکومت. اینها دو چیز هستند. https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با موضوع سبک زندگی عفیفانه با ارائه حجت الاسلام بیاتی جلسه اول، دوم و سوم: 24، 25 و 26 شهریور 1397 در پیام‌رسان سروش و ایتا @um.efafgaraei https://eitaa.com/umefafgaraei
# معرفی کتاب # کتاب چهارم # کتاب ازدواج اولین کتاب دکتر حمید حبشی با عنوان «کتاب ازدواج» توسط دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها چاپ شد. https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# پیام تکان دهنده یکی از مدیران مدارس ابلاغ شفاهی اجرای سند 2030 استفاده از تصاویر شهدا و سردار سلیمانی ممنوع ... آموزش مخفیانه مسائل جنسی ... https://eitaa.com/umefafgaraei
با سلام و احترام کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی چهارشنبه 4 مهر ساعت 15:30 موضوع: نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی (جلسه دوم) با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی مدرس، پژوهشگر و فعال فرهنگی و پخش مستند "من میترا نیستم" در ساعت 15 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
دومین نشست تخصصی کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با موضوع "نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی" با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی، چهارشنبه چهارم مهر ماه، ساعت 15:30 در محل سالن شورای پژوهشکده مطالعات اسلامي در علوم انسانی برگزار گردید.