eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
965 ویدیو
29 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺باید منتظر دختری که مدام سرش در گوشی موبایل است، باشیم. چون مدام الگوهای جدیدی به او ارائه می‎شود. اما دختری که کتاب‎خوان باشد، و می‌شود و درگیر ارتباط نادرست با پسران نمی‌شود. چون عمدتاً این نوع روابط مبتنی بر سادگی دختران است. ✅سطوح لذت‎های انسان شامل نظیر خوردن، پوشیدن و مسائل جنسی؛ نظیر هنر، ادبیات، موسیقی و گذشت و سطح نظیر انس و مناجات با خداست. ❇️اما کدام سطح لذت قابل تصویرتر است و بهتر می‌شود آن را به مخاطب شناساند؟ 🔺به سادگی می‎توان در فضای مجازی، لذات جسمی و دنیوی را به تصویر کشید. اما لذت‎های انسانی و الهی کمتر قابل تصویر شدن هستند. درست است که یک ظرف است و می‎توان محتوای خوب و بد را در آن قرار داد؛ اما اصولاً سینما دارای سوگیری می‎باشد و به انتقال مفاهیم اومانیستی، نسبت به مباحث الهی راغب‎تر است. 🎤از کسی که در زندگی خورده بود، پرسیده شد: "هزینه این شکست چقدر بود؟" پاسخ داد: "حدوداً ۵۰ میلیون". از او پرسیدند: "آیا قبل از ازدواج ۵۰ هزار تومان برای خرید کتاب هزینه کرده بودی، تا قبل از اینکه وارد این فضا شوی با آن آشنا شوی؟" پاسخش منفی بود. 📊 با مواردی مثل خشونت رابطه عکس و با مواردی نظیر امید به زندگی رابطه مستقیم دارد. 🍂مرحوم ، 24 اسفندماه بر اثر سانحه رانندگی درگذشتند و امروز مراسم تشییع و تدفین ایشان است. و یادشان گرامی💐 @umefafgaraei
🌱یا مهدی... 🌱ای نقطه شروع شفق، ای مجری حق 🌱میلاد تو قصیده بی انتهاییست که تنها خدا بیت آخرش را می‌داند. 🌱بیا و حسن ختام زمان باش 🌱🌹🌹🌹🌱 🍃خانمی که امام زمان (عجل الله) به دیدن او آمد... 🔺مرحوم آیت الله سیدمحمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سیدعلی سیستانی تصمیم می‎گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند. 🔺در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می‌کند. به سوی خانه می‌رود؛ می‎بیند حضرت ولی عصر در یکی از اتاق‎های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است. ایشان می‎گوید هنگامی که وارد شدم اشک می‎ریختم، سلام کردم. 🌷حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می‎گردی و این رنج‎ها را متحمّل می شوی؟! مثل ایشان باشید تا من به دنبال شما بیایم» 🌷بعد فرمودند: «او بانویی است که در دوره کشف حجاب -زمان رضاخان پهلوی- هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد.» 🌺. 🌷 @umefafgaraei
🔰چهل و یکمین نشست در سال 1400 💬 با عنوان «دانشجویان و کنش‎های پوشش: لغزش، نرمش، ارزش (مطالعه‎ای در دانشگاه فردوسی مشهد)» 👤با ارائه دکتر محمود سعیدی رضوانی؛ دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد ⏰در تاریخ چهارشنبه 25 اسفند ساعت 15:30 🎧 به‎صورت حضوری و وبینار برگزار شد. ❇️ در این نشست به ارائه مقاله ای در خصوص واکاوی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص پرداختند. در این مقاله تدوین شده، با 30 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی که با نمونه‎گیری هدفمند «باحداکثر تنوع» انتخاب شده بودند، مصاحبۀ نیمه‎ساختاریافته صورت گرفت و بعد از تحلیل داده ها، مواجهه و رفتار پوششی دختران در سه محور اصلی به شرح زیر قرار گرفت: 1️⃣ لغزش نسبت به حجاب 2️⃣ نرمش نسبت به حجاب 3️⃣ ارزش نسبت به حجاب 🔴این سه محور هر یک دارای مضامین و مقوله های متعددی هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‎شود. @umefafgaraei
1️⃣ لغزش نسبت به حجاب 1-1: لغزش دانشی بینشی شامل 🔹اباحه‌گری دینی 🔹شخصی‎انگاری حجاب 🔹تحریک‎کننده نپنداشتن موی سر 🔹عدم‎آگاهی از دستور اسلام به حجاب و... 1-2: لغزش روانی هیجانی 🔸افزایش اعتماد به نفس با بدحجابی 🔸بیمار پنداشتن مزاحمان خیابانی بدحجابان 🔸در حسرت آزادی پوشش در غرب 🔸بدحجابی، واکنش منفی به عملکرد مذهبی‎ها و... 1-3: لغزش فرهنگی تربیتی 🔹عملکرد منفی و بی‎اثر مدارس در خصوص تبیین حجاب 🔹تفاوت عصر فرهنگی و تغییر پوشش باتوجه‌به مقتضیات زمان 🔹عادی‎انگاری بدحجابی 🔹جدایی عفاف و حیا از حجاب و... 2️⃣ نرمش نسبت به حجاب 2-1: نرمش فرهنگی اجتماعی 🔸تفاوت پوشش در محیط‌های رسمی و غیررسمی 🔸باور به آراستگی و اعتدال در حجاب 🔸رعایت حجاب به‌دلیل اجبار خانواده و... 2-2: باور به حجاب حداقلی 🔹کامل دانستن پوشش مانتو و عدم‎اعتقاد به پوشش چادر 🔹محدودیت داشتن حجاب برتر و... 3️⃣ ارزش نسبت به حجاب 3-1: ارزش دانشی بینشی 🔸انتخاب حجاب بعد از آگاهی از مضرات بدحجابی 🔸لزوم خودشناسی در انتخاب و التزام به حجاب و... 3-2: ارزش دینی قانونی 🔹دلایل لزوم رعایت حجاب به‎عنوان یک امر اجتماعی دینی 🔹لزوم رعایت حجاب به‌دلیل امر خدا و... 3-3: ارزش فرهنگی اجتماعی 🔸علاقه، احساس آرامش و امنیت با رعایت حجاب 🔸کمک به حفظ بنیان خانواده‏ها با رعایت حجاب و... 3-4: عوامل ارزشمندی حجاب 🔹نقش خانواده در انتخاب و پایداری حجاب 🔹نقش معلمان و مسئولان مدرسه در گرایش به حجاب 🔹نقش شهدا در رعایت حجاب و... @umefafgaraei
◾️اکثر گزاره‎های مشارکت‎کنندگان نشان ‌داد: افرادِ به حجاب، به‎نوعی از خود می‌کنند. این افراد تلاش می‌کنند با ارائۀ نوعی استدلال نظیر: «خدا می‎بخشد؛ حجاب به موی سر نیست؛ مهم حیاست نه حجاب ظاهری؛ قرن ۲۱ اقتضای حجاب عصر پیامبر (ص) را نمی‌کند و...» خود را به نمایش بگذارند. ◾️گروه نخست (غیرمقیدها) به‎ شدت معتقد به بودن خود هستند و باوری به ارتباط عفاف و حجاب ندارند و حتی در مسیر اثبات عفیف بودنشان، برخی را محکوم به بی‌حیایی و بی‎عفتی می‌کنند. شاید عبارت «قطعاً ما باعفتیم؛ اما باحجاب نیستیم» چکیدۀ مناسبی برای انبوه عبارت‌های مرتبط با این «ادعا» باشد. ◾️گروه روی‎گردان از حجاب به‎شدت، با استدلال‎ ضرورت حجاب، به منظور پیشگیری از تحریک‎زایی حاصل از بی‎حجابی و بدحجابی و درنتیجه انحراف مردان و ‎ها مخالفند. برخی از استدلال‌های این گروه: «تحمیل محدودیت به زنان درست نیست؛ برخی مردان که حتی با دیدن موی زن هم، تحریک می‌شوند، مریض هستند». ◾️سه نکتۀ دفاعِ افراد غیرمقید از دین‎داری‎شان، عفتشان و تأکید بر بی‎ربط بودن بی‎حجابی و بدحجابی به فروپاشی خانواده‌ها، نشان می‌دهد بیشترِ این گروه از جامعه، از ارزش‌هایِ اساسی یک جامعۀ دینی، حداقل در سطح باورها فاصله نگرفته‎اند. 🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه برگزار شده به همراه پرسش و پاسخ عفافگرایان: 👇 https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/CzQt2G2JJZSdKaa 🔖 آدرس اصل مقاله: 👇 https://cwfs.ihu.ac.ir/article_206986.html @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جزای عدم غیرتمندی 🍃 (ص) می فرمایند: 🍂سه نفر هستند که در ، به آنها عنایتی نمی‎کند، به آنها نگاه نمی‎کند، صحبتی نمی‎کند... یعنی این را ندارند که حتی بشوند... @umefafgaraei
☘️مسئله از مهمترین آموزه های اخلاقی است و ابعاد گسترده ای دارد و منحصر به عفاف جنسی نمی باشد. ☘️در پژوهشی که توسط دکتر جناتی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان صورت گرفته است، گزاره های عفاف در تحلیل شده است و کلیه گزاره های مرتبط با مفهوم تجزیه و تحلیل و سپس، طبقه بندی موضوعی گردیده و درنهایت، یک برای در سوره نساء ترسیم شده است. 🔖واژگان همگون با عفاف در سورۀ نساء عبارتند از: محصنات، حافظات للغیب، معروف، غیرمسافحات و طیب 📝نتایج پژوهش نشان داد که عفاف در این سوره از نظر رفتاری، گفتاری، مالی، خویشتنداری و مراعات عفاف، در هر دو جنس مرد و زن، از ابعاد گسترده ای برخوردار است. ✅بررسی کمی ابعاد عفاف در این سوره نشان می‎دهد، از بیشترین بسامد برخوردار است. 🔍خداوند در این سوره، به بیان حوزه های مختلف عفاف در رفتار می پردازد و مواردی چون به کارگیری روش صحیح عملی درباره ایتام، پرهیز از جهالت، توصیه به رفتار شایسته با زنان، پرهیز از خودستایی، پرهیز از خیانت و تعدی به خود و دیگران، رعایت عدالت، شهادت حق، دقت در انتخاب همنشین، پرهیز از ریا و... را بیان می‎کند. 📎لینک اصل مقاله: https://www.sid.ir/FileServer/JF/14002013996001.pdf @umefafgaraei
💐با سلام و تحیت 🔷از کلیه اعضای معزز کارگروه و کانال «مسیر عفافگرایی»، که خالصانه و برای کسب ، با ما مشارکت نمودند، سپاسگزاریم. همراهی شما مایۀ فخر و سربلندی است. 🔶در سال 1400 با همراهی شما بزرگواران، 41 چهارشنبه در خدمت علاقه مندان به مباحث مربوط به و بودیم و سعی شد به موضوعات و ابعاد مختلفی پرداخته شود؛ اعم از بررسی ابعاد سند توسعه پایدار 2030، مطالبات فعالان عفاف و حجاب، رابطه ایمان و عفت جنسی، راهکارهای خویشتنداری جنسی، امر به معروف و نهی از منکر، تقویت حیا و عفاف، هویت‎یابی عفاف و حجاب، بررسی نمایشی شدن پوشش، ازدواج مناسب و بهنگام، سلسله جلسات هم‎اندیشی در خصوص نقد کتاب‎های داستان و قتل اهواز، بررسی انیمیشن‎های هالیودی و... 🔷امید است کاستی‎های ما را بر ما ببخشید. انشاالله اگر عمری باشد در سال 1401 با و بیشتر و با جلسات و محتواهای ، در خدمت خواهیم بود. 🔶همانطور که مستحضرید در سال 1400، کتاب به قلم چند تن از اعضای کارگروه تألیف و به چاپ رسید. همچنین کتاب‎های داستان با مضامین عفاف و حجاب ازجمله و نیز منتشر شد و کتابهای و نیز در دست چاپ است که انشاالله در سال 1401 محضر شما عفافگرایان معرفی خواهد شد. ✍️دکتر محمود سعیدی رضوانی @umefafgaraei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎈حجاب و عفاف کاربران در فضای مجازی 🌿بسیاری از کاربران به چگونگی رفتار دینی در رعایت ارتباط مبتنی بر آگاه نیستند و موارد متعدّدی در پسندیدن، گفت‌وگوهای برخط، نظردهی و... مشاهده می‎شود که با مطابق نیست. 🌿کاربران در ارتباطاتی که از طریق فضای مجازی با یکدیگر برقرار می‌کنند، به دلیل می‎توانند خود را آن‌گونه‌که مایل‌اند، اظهار کنند. گمنامی، معمولاً به دو شکل بر برقراری تأثیرگذار است: ⬅️از یک طرف، وقتی فرد در شرایط گمنامی قرار دارد، بدون ترس از قضاوت دیگران، به بیان خواسته ها و نظرهایش می‎پردازد. در این حالت، ممکن است ارتباط وی به راحتی به سوی پیش برود. ⬅️از طرف دیگر، گمنامی باعث می‌شود که افراد تمایل بیشتری به داشته باشند. بنابراین، سطحی از احساسات منتقله، حتّی از آنچه در تعامل رودررو می‎گذرد، پیشی گرفته است. 📌فضای مجازی، قواعد را کمرنگ می‎کند. در فضای واقعی، در جامعه ایران، قواعد عرفی و قانونی مشخّصی برای مثال در خصوص رعایت وجود دارد. این قواعد در فضای مجازی، یا به صورت اندکی به نمایش گذاشته می‎شوند و یا اصلاً به نمایش گذاشته نمی‎شوند. 📝بر پایه یک پژوهش، نمره نگرش به حجاب در دنیای واقعی و در دنیای مجازی، در کسانی که کمتر از یک ساعت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بالاتر از افرادی است که بیش از یک ساعت از این شبکه‌ها بهره می‌برند. ✍️مصطفی علیمرادی @umefafgaraei