فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جای_خالی_عفاف_در_سینما
#مسعود_ده_نمکی کارگردان سینما در برنامه تلویزیونی شب گذشته: شاید #غیرتی دیگر وجود ندارد که برخی فیلمها را در سینما میبینیم.
الحمدلله دیگر در فیلم ها خط قرمزی وجود ندارد.
ظاهراً قرار است که آزادی ها بی حد و حصر گردد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#حجاب
#اخبار_بین_الملل
📱آیفون آپدیت ۱۱/۱ ایموجی (شکلک) #حجاب را به ایموجی های خود اضافه کرد...
💯این ایموجی پیشنهاد رئوف الحامدی دختر ۱۶ ساله صعودی است که با نمایش آن موافقت شد❗️
🌐منبع:
https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/hijab-emoji-iphone-woman-in-headscarf-gender-neutral-characters-new-apple-a7986996.html
https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصهای از نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی
چهارشنبه 21 فروردین
با عنوان در در جستجوی مکانیسم های مؤثر کنترل اجتماعی بر کاهش کجروی
با ارائه جناب آقای امیرحسین عبدالحسینیان
https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا
آقای عبدالحسینیان:
فرهنگ متشکل از شیوه زندگی جامعه است و جامعه متشکل از مردمی است که با هم کنش متقابل دارند و در یک فرهنگ سهیم می باشند. نیازهای مادّی و معنوی انسان او را به زندگی اجتماعی کشانده است. بدون نظم و پایبندی به آن شالوده زندگی اجتماعی از هم خواهد پاشید و اجتماع از بین خواهد رفت. از این رو معاشرتی انظباط یافته برای افراد در نهادهای مختلف اجتماعی، امری ضروری است.
اجتماعی شدن که غالباً فرهنگ آموزی نیز نامیده می شود، فراگردی است که یک فرد از طریق آن مهارت های فنی جامعه اش را به دست می آورد، درباره انواع رفتارهای قابل فهم و پذیرش جامعه اش آگاهی می یابد و رویکردها و ارزش هایی را میپذیرد که سازگاری با قواعد اجتماعی را برایش با معنی و حتی ارضا کننده میسازد.
نظارت اجتماعی فرایندی است که از طریق آن نظم در جامعه برقرار می شود. معمولا آشکارترین مظاهر مستحکم نظارت اجتماعی از طریق پلیس و نیروهای انتظامی، قوانین و دادگاه های مختلف برقرار می شود.
افراد همزمان با رشد اجتماعی خویش، آداب و رسوم جامعه را می پذیرند و این کار از طریق گروه ها و سازمان هایی مانند خانواده، گروه های دوستانه، مدرسه، دانشگاه و محل کار عملی می شود. معمولاً وقتی کسی از هنجارها تخلف می کند، فشار هنجارهای اجتماعی حکم می کند که از او بخواهند، خود را مجدداً با هنجارها همساز کند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
کژرفتاری را می توان «ناهمنوایی با هنجار یا مجموعه ی هنجارهای معینی تعریف کرد که توسط تعداد قابل ملاحظه ای از مردم در اجتماع یا جامعه ای پذیرفته شده است.» در واقع رفتار انحرافی به مفهوم رفتاری است که به طریقی با انتظارهای رفتاری مشترکِ یک گروه خاص سازگاری ندارد و دیگر اعضای جامعه آن را ناپسند یا نادرست می دانند.
دین مبتنی بر وحی از بخش های گوناگون تشکیل می شود؛ بخشی شامل عقاید است؛ شامل باور و اعتقاد به حقایق و واقعیت های جهان هستی بر اساس توحید؛ مانند اعتقاد به وجود خدا، وحی و نبوّت، قیامت و معاد، بهشت و دوزخ و مانند آنها. بخش دیگر دین، اخلاقیّات است؛ یعنی تعالیمی است که فضایل و رذایل اخلاقی را به انسان شناسانده و راه تهذیب نفس او را از رذایل و تخلّق آن را به فضایل ارائه داده است. بخش دیگر دین شریعت و مناسک و احکام و مقررات است که روابط فرد با خود و با خدای خود و با دیگران، در این بخش قرار می گیرد.
بررسی مسئله دین در جامعه ما از دو جهت دشوار است. یکی از جهت حساسیت ها و دیگری از جهت تخصص. دین یکی از ارکان اساسی جامعه است و کارکرد آن در کارکرد کل جامعه بسیار موثر است.
مهم ترین سیستم کنترل درونی «دین و مذهب» می باشد.
راهکارهای دینی کنترل اجتماعی، همواره آثار چشمگیری در زمینه مهار جرم و کجروی داشته و توجّه اندیشمندان علوم اجتماعی را به ویژه در این عرصه، به خود جلب کرده اند. این در حالی است که رواج پندار عقلانی نبودنِ دین در میان اندیشمندان قرن بیستم، مدتهاست که آنان را از متغیّرهای دینیِ کنترل رفتار و یافته های به دست آمده در این باب، غافل ساخته است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
یک دلیل عمده عدم پیروی از هنجارها، بیرونی بودن و تحمیل آنها بر مردم است. در جوامع سنتی نظیر ایران، تقریباً به ندرت می توان اشخاصی را یافت که از هنجارهای درونی گروه خود پیروی نکنند. به زحمت بتوان یک «عروسی» را یافت که در آن آئینه چراغ، مهریه، عقد و هنجارهای دیگر رعایت نشود. همینطور مردم از بیشتر هنجارهای سنتی دیگر نظیر رفتن به مجالس ختم و عزاداری، دید و بازدید عید ... پیروی می کنند. امّا در مورد هنجارهای بیرونی، مردم در هنگام عدم پیروی عموما یک نوع احساس زرنگی یا کسب ارزش را به نمایش می گذارند.
به عبارت دیگر، عدم پیروی از هنجارهای بیرونی به گونه ای از جانب خود فرد یا افراد دیگر، با یک نوع امتیاز و تشویق همراه است؛ تا جایی که عدم پیروی از هنجارهای بیرونی در جامعه، خود به یک هنجار تبدیل شده است، آن هم یک نوع هنجار درونی! از اینجاست که بی هنجاری و نابهنجاری در اکثر کشورهای جهان سوم، خود به هنجار تبدیل شده است و اگر کسی تذکّری درباره آن بدهد، مورد پوزخند قرار می گیرد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از سؤالات و نقطه نظرات برخی از اعضای حاضر در جلسه:
آقای مدبر: بحثی در رسانه با عنوان هنجارسازی و نیازسازی وجود دارد. لذا گفته می شود که وقتی می خواهید مواردی را در جامعه اجرا کنید، اول آن را تبدیل به هنجار کنید. حتی اگر هنجار نباشد. و برای هنجار کردن از انگیزه های ذهنی انسانها استفاده کنید. بر اساس تکنیک های اقناعی، مسلماً اگر اقناع صورت بپذیرد، هنجاری ایجاد و یا ناهنجاری تبدیل به هنجار می گردد. اما تعریف شما از هنجار با بحث رسانه همخوانی ندارد.
دکتر رسولی: اگر در مورد هنجار ثابت، ناپایدار و سیال هم کار کنید، بهتر است. این هنجارها باید با هم به کار گرفته شود.
دکتر صابری فتحی: به زعم بنده، مبانی هایی که بیان گردید، در برخی موارد با هم متناقض بوده است. در مورد هنجارها می گویید که باید خرد جمعی (نظر مردم) باشد که گویا این با مبانی اسلامی در تناقض است. مثالهایی که از آقای مصباح و رفیع پور آوردید با هم متناقض بود.
آقای کاظمی مقدم: گفته شد که برخی مثال ها و مصداق ها با هم در تناقض بود؛ اما نکته ای که به رفع این تناقضها کمک می کند این است که مسیر برگشت هنجارها به ارزشها را، در همین جا متوقف نکنیم. ارزشها را به باورها و باورها را به هست ها برسانیم. در مسئله حجاب، گاهی بحثها حساس می شود و گمان می گردد که باید همه چیز را گفت. در حالی که خیلی ساده تر از این هاست. نمی توان گفت که حکم حجاب تکلیفی است یا وضعی. امور اجباری واجب است از طرف خداوند. آیا حجاب واجب است؟ محدوده آن کجاست؟ اگر حجاب یک باید شرعی شود، در حوزه هنجار قرار می گیرد و هنجار شرعی می شود.
دکتر سعیدی رضوانی: تعریف هنجار از نگاه جامعه شناسان متفاوت است. برای مثال در جامعه، نشان دادن جهیزیه به سایرین، یک هنجار محسوب می گردد و از طریق رسانه و فرهنگ و ... پذیرفته شده است، اما جامعه شناسان آن را هنجار نمی دانند چون ارزش (ترجیح چیزی بر دیگری) نیست.
دکتر شیرازی: در طی این 40 سال به اندازه 400 سال کار کرده ایم ولی به اندازه 4000 سال ظرفیت داشته ایم. می بایست یک مدیریت دانش در این حوزه ها صورت بگیرد. بحث امپراطوری رسانه ها، تمام رشته ها و مسائل را تحت تأثیر قرار داده است و این مورد نباید مورد غفلت واقع شود. اگر در هر یک از جلسات کارگروه، یکی از مدیران (حداقل در سطح استانی) نیز به جلسه دعوت گردند تا مباحث گفته شده صرفاً روی کاغذ نباشد و اجرایی گردد، عالی می شود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
با سلام و احترام
کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی
سلسله جلسات شبهه شناسی مسائل حجاب
سخنران: حجت الاسلام عبدالحمید صادقی
معاونت مؤسسه امام سجاد (ع)
تاریخ برگزاری جلسات:
جلسه اول: چهارشنبه 29 فروردین
جلسه دوم: چهارشنبه 5 اردیبهشت
جلسه سوم: چهارشنبه 12 اردیبهشت
زمان برگزاری: ساعت 15:15 الی 17:15
مکان برگزاری: پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، طبقه دوم، سالن شورا
و اکران مستند ساعت 14:45
https://eitaa.com/umefafgaraei
#معرفی_کتاب 📚
📖 نام اثر: از یاد رفته
📌موضوع : این کتاب مجموعه ای از خاطرات امر به معروف و نهی از منکر با محوریت #عفاف_و_حجاب است که به همراه احادیث و سخنانی از بیانات مقام معظم رهبری و با مقدمه ای از آیت الله جاودان و حجت السلام پناهیان نگارش شده است.
🔸اثری بسیار مفید در زمینه امر به معروف که به چاپ ششم رسیده است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
مدتهاست که اطرافیانم من را به خاطر #حجابم #مسخره می کنند و آزارم می دهند؛ 😔
چه پاسخی برای شخص خودم و آنها دارید؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
#عفت_در_فضای_مجازی
چرا خانم متأهل و مذهبی، نیمه های شب در فضای مجازی فعالیت دارد؟ اصلاً فرض کنیم که در آن تایم، امر به معروف و نهی از منکر می کند؛ ولی گفتگوی یک خانم و آقای نامحرم، ساعت دو نیمه شب چه توجیهی دارد؟
#عفت_در_روابط_مجازی
📛بیشتر مراقب فضای مجازی باشیم.
🎧استاد #ماندگاری
https://eitaa.com/umefafgaraei
بررسی #میل_و_نیاز_جنسی
دکتر سید محسن #اصغری_نکاح
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
#قسمت_اول
سؤال: نیازهای جنسی با دیگر نیازها چه تفاوتها و شباهتهایی دارند؟ و اینها چه ضرورتی را در تربیت جنسی و دیگر اختلالها ایجاد می کنند؟
پاسخ: نیازهای زیست شناختی، مانند خوردن، آشامیدن و نیاز جنسی در مرحله نیازهای مبنایی قرار می گیرند که به زیست انسان برمی گردند. نیاز جنسی با نیاز خوردن و آشامیدن شباهت هایی دارد. از جمله اینکه همه اینها تنشی را از انسان برطرف نموده و یک محرومیت را جبران می کنند. در سیستم عصب شناختی ما، در مغز و دستگاه زیستی، بدن پیام هایی را صادر می کند که نیازهای ما را گزارش می دهد و ما را به سمت تأمین این نیازها سوق می دهد. از این منظر وجه مشترکی بین همه نیازها وجود دارد. نیاز جنسی به تنش زدایی کمک می کند که به دلیل ترشح هورمون ها تحریکی ایجاد می شود، لذا با یک رفتار جنسی باید برطرف شود.
درست است که اگر نیاز جنسی برآورده نشود، هیچ اتفاقی برای بقای فرد پیش نمی آید. اما اگر تنش ها انباشته شود و سازوکار مناسبی آن را تأمین نکند، باعث می شود که فرد از نظر بهداشت روانی دچار پریشانی شود. اگر کسی چند ساعت آب میل نکند و چند روز غذا نخورد یا نخوابد، دچار بحران هستی می شود؛ ولی اگر کسی تمایل جنسی و رفتار جنسی نداشته باشد بقای او به خطر نمی افتد. نمی خواهیم ارزش گذاری کنیم که ارزش یکی بیشتر یا کمتر است. ولی اگر فردی در چرخه مناسب رفتارهای تعاملی جنسی قرار نگیرد، بقاء انسانها به خطر می افتد. اگر میل جنسی در مسیر تعامل برآورده نشود، نسل بشریت به خطر می افتد.
البته ازدواج کردن و فرزند آوری مسائلی است که خود فرد باید آن را انتخاب کند. نیاز خوردن و خوابیدن به بقای فرد مرتبط است، اما نیاز جنسی به بقای نسل برمیگردد. که اگر به خطر افتد، بقای نسل بشریت به خطر می افتد. نیازهای خوردن و خوابیدن، نیازهایی است که انفرادی برآورده می شود ولی نیازهای جنسی تعاملی است. ارگانهای تناسلی طوری طراحی شدند که مکمل هم هستند و این همکاری بسیار شگفت انگیزی است. این ارگانها برای تعامل با هم، برنامه ریزی شدند؛ پس از این بُعد، نیازهای جنسی با سایر نیازها متفاوت است. اگر این تفاوت وجود دارد، فهم متفاوت و برنامه تربیتی متفاوتی لازم دارد و اختلالات آن هم، باید با همان برنامه طبیعی تعریف شوند.
اینکه گنجایش تحریک جنسی ما چقدر است متفاوت است. تعداد محرک هایی که بالقوه می توانند محرک جنسی باشند چقدر است؟ میل جنسی از نظر نوع محرک، گستره و شدت آن و اثر محرک بر میل جنسی، کاملاً متفاوت است. پس برنامه ویژه ای برای تربیت، درمان و اختلال شناسی لازم دارد.
البته همه امیال ما در مغز مدیریت می شوند. اما مسئله این جا است که میل جنسی در پردازش های مغز، جایگاه بسیار متفاوتی از امیال دیگر دارد. دامنه و اثر تحریکات این میل، ماندگار است. برای تأمین میل جنسی، باید برنامه ریزی آگاهانه داشت.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/umefafgaraei
#حدیث
#پوشیدن_لباس_تنگ_ننگ_است...
از امام حسین(ع) حدیث به ندرت نقل شده است، اما با این وجود، روایت است در روز عاشورا اباعبدالله الحسین(ع) فرمودند: "برای من جامه ای بیاورید که آن را در زیر جامه هایم بپوشم تا چون کشته شوم و جامه هایم را بیرون کنند، آن جامه را کسی از تن من بیرون نکند". پس جامه ای برایشان حاضر کردند. اما چون چسبان بود و بر بدن مبارکشان تنگ می افتاد آن را نپوشیدند و فرمودند: "لباس تنگ و چسبان، جامه ی اهل ذلت است! جامه ای از این گشادتر بیاورید". پس جامه ی وسیع تر آوردند، آن گاه لباس را پوشیدند.
📗عباس قمی، ۱۳۸۷، ص ۵۳۲
امام بزرگوار حتی در زمان جنگ نیز، نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند...
بر پایه این روایات #پوشش_تنگ_و_چسبان که حجم بدن را نمایان کند، مایه #خواری آدمی و #بی_اعتباری اوست.
جامعه ی امروز ما این را مسائل را می داند؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
#معرفی_کتاب📚
📖نام کتاب: دختران به عفاف روی می آورند
✍ نویسندگان : وندی شلیت، نانسی دموس
📝مترجمان : سمانه مدنی، پریسا پورعلمداری
📌ناشر : نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، معارف
✨توضیح: این کتاب روایت دختران و پسران #آمریکائی است که در جامعهای مملو از تشویق به بیعفتی، تصمیم دارند خود را از بیاخلاقی و هرزهگریها پاک نگه دارند.
✨نویسندگان این کتاب دو اندیشمند یهودی و مسیحی هستند که وضعیت حیا و عفاف را در آمریکا به چالش کشیده و تأثیر فمنیسم بر ارزشهای اخلاقی را مورد بررسی قرار دادهاند.
این کتاب در ۳ بخش:
1⃣ دختران به عفاف روی میآورند
2⃣ زن آگاه شدن در دنیای شهوانی
3⃣ اخلاق جنسی در آموزههای اسلامی
تنظیم شده و به نقد جریان فمنیسم میپردازد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اجرای_سند_2030
✅خبری که در میان اخبار مرتبط با سیل های اخیر گم شد!
✅اعتراف و افتخار آذری جهرمی به اجرای سند ۲۰۳۰ در وزارت ارتباطات
آذری جهرمی 23 فروردین و در نشست ژنو، در گزارشی به صراحت از پیاده سازی موفق سند 2030 در وزارت ارتباطات و انجام اقدامات زیرساختی گسترده برای محقق شدن این سند، سخن به میان آورده است!
آذری جهرمی گفت: "مایلم که اعلام کنم ذیل برنامه توسعه پایا (سند 2030) یونسکو، اقدامات قابل قبول و محسوسی را انجام داده ایم!
https://eitaa.com/umefafgaraei
#ولادت_حضرت_علی_اکبر
#روز_جوان
#الگوی_جوانان
جوانان امروز می بایست به خصایص بلند و اوصاف شایستة حضرت علی اکبر علیه السلام، مثل #عفت، #پاکدامنی، #ادب، #وقار، ایثار، سخاوت، شجاعت و اطاعت و تسلیم بودن در برابر فرمان امام خود آراسته شده و حمایت از دین را از آن سرور خوبان یاد گرفته و نسخه عملی زندگی خویش قرار دهند و با پناه آوردن به بارگاه ربانی او، از تمام #ناپاکی_ها دست شسته و از دام رهبران شیطان صفت رهیده، به سوی خداوند عالم رفته و در دامان پروردگار مهرآفرین آرام گیرند.
مقام عصمت از مقامات عالیة الهیه است که هر کس را لیاقت آن نیست. حضرت علی اکبر علیه السلام نیز دارای مقام عصمت بودند. برای تبیین این امتیاز می توان به روز عاشورا اشاره نمود. زمانی که حضرت علی اکبر علیه السلام عازم میدان شدند، امام حسین علیه السلام در حق او چنین دعا فرمودند: «اللهم اشهد انه برز الیهم غلام اشبه الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسولک و کنّا اذا اشتقنا الی نبیک نظرنا الیه».
«بار الها گواه باش جوانی که در سیرت و صورت و گفتار، شبیه ترین فرد به پیغمبرت بود، به جنگ این مردم رفت. ما هر گاه به دیدن پیغمبرت مشتاق می شدیم به این جوان نگاه می کردیم».
کسی می تواند در اخلاق و رفتار مشابه نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم باشد که خواص باطنی آن حضرت را که منشأ بروز آن اخلاق و رفتار بس عظیم است را نیز داشته باشد.
ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان مبارک باد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#زن_در_غرب
#عفاف_در_گفتار
📌امروزه گفتن جملات #جنسی به خانمها، به قدری در خیابان های #فرانسه زیاد شده است که جنبشهای «مبارزه با خشونت علیه زنان» به دولت فرانسه پیشنهاد دادند، کسانی که به خانمها متلک می اندازند، 80 دلار جریمه شوند ...💵
🌐منبع:
https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/news/article-5307773/amp/Men-face-fines-80-comment-womans-body.html
https://eitaa.com/umefafgaraei
#فرزند_صالح
💠 ربِّ هَبْ لي مِنَ الصَّالِحينَ
🔹پروردگارا! مرا فرزندی که از صالحان باشد عطا کن
📚آیه 100 سوره صافات
📝 ممکن است شما قبل از تولد فرزندتان تمایل داشتید که دختر یا پسر داشته باشید، اما اگر جنسیت فرزندتان علی رغم میل شما بود، بدانید بهترین انتخاب، انتخابی است که خداوند برای شما برگزیده، پس با تمام وجود شکرگذار هدیه ی الهی باشید.
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جای_خالی_عفاف_در_سینما
سکانسی از فیلم سینمایی مستهجن رحمان ۱۴۰۰، که پر از شوخی های مبتذل و جنسی و مغایر با عرف و فرهنگ جامعه ما است، بعد از این که ۲۲ میلیارد تومان فروخت، فهمیدند که نسخه بدون مجوز این فیلم به روی پرده بوده است!!! 😐
https://eitaa.com/umefafgaraei