eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
965 ویدیو
29 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ تبرئه متجاوزین به علت زشت بودن دختر! به گزارش خبرگزاری گاردین، دو مرد ایتالیایی به یک دختر خارجی (اهل پرو) تجاوز کرده‌اند و سه قاضی زن در دادگاه تجدید نظر، مجرمین را تبرئه کرده‌اند! با این استدلال که دختر ظاهر زیبایی نداشته و شکل مردان بوده و نمی‌توانسته مردان را تحریک کند!! https://eitaa.com/umefafgaraei
#حیا https://eitaa.com/umefafgaraei
آیا تصویر فوق مربوط به یک خواهر بسیجی است⁉️🤔 خیر 😐 🔺این تصویر متعلق به در قرن 13 میلادی است. 😯 💢در روم باستان هم مرسوم بوده است که خانم‌ها با حجاب و پوشش سر در جامعه حاضر می‌شدند ... https://eitaa.com/umefafgaraei
#معرفی_کتاب📚 📖 نام کتاب: فرهنگِ برهنگی و برهنگیِ فرهنگی ✍ نویسنده: غلامعلی حداد عادل 🎀 موضوع : رابطه میان #نوع_لباس انسان و خصوصیات روانی، #شخصیت، فرهنگ، وضع مالی و طبقه اقتصادی و اجتماعی افراد. ♻️ 🎀 این کتاب در عین آن‌که به تأثیر عوامل مختلف بر شکل و اندازه و نوع لباس توجه نموده، به‌طور اختصاصی نیز موضوع «#رابطه_لباس_و_فرهنگ » را مورد بحث قرار داده است‌.👠 🎀 مهمترین محورهای مورد بحث در این کتاب عبارتند از: 1⃣ رابطه لباس غربی با فرهنگ غربی. 2⃣ زمینه‌های تاریخی و بازوهای علمی و فلسفی تبلیغ برهنگی. 3⃣ رابطه حجاب با فرهنگ اسلامی. 4⃣ ورود بی‌حجابی به ایران. 🎀 چاپ بیست و چهارم https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از نشست کارگروه عفاف‌گرایی و تربیت جنسی روز چهارشنبه 22 اسفند عنوان نشست: مفهوم شناسی کلید واژگان عفاف، حیا، غیرت، حجاب و تقوا در آموزه های دینی و مباحث تربیت جنسی اسلامی با ارائه آقای فرید محمدی مقدم مدیر کانون فرهنگی تبلیغی مردمی امین https://eitaa.com/umefafgaraei
بسمه تعالی آقای محمدی مقدم: هر فعالیت فرهنگی تخصصی، براي پيمودن مسير درست و رسيدن به افق¬ های نوین، نيازمند توضيح و تبيين واژه¬ هاي كليدي است. چرا كه در غير اين¬ صورت ممكن است ابعاد مختلف موضوع يا مسئلة فعالیت تخصصی ‌اش مشخص نگردد و فعال فرهنگی را از دست¬ يابي به افق‌ هاي نوين باز دارد. 1. عفت: واژه عفاف از كلمة «اَلعِفَّة» در لغت عرب گرفته شده که به معنایِ «اَلکَفُّ عَمّا لا یَحِلُّ وَ یَجمُلُ» می ‌باشد؛ یعنی پرهیز و خودداری از آنچه حلال و پسندیده نیست. عفّت داراي مفهوم عام و خاص است؛ مفهوم عام آن پرهیز از هرگونه تمايلات نامشروع غرایز است و مفهوم خاص آن بازداشتن نفس از تمايلات نامشروع غریزة جنسي می باشد که به خویشتن¬ داری می¬انجامد و آدمی را به¬سوی ازدواج و ارضای مشروع رهنمون می¬ کند و بدین ترتیب، مدیریت غریزة جنسی و تربیت جنسی صحیح را در پی می ¬آورد. قرآن¬ كريم در دو جا از واژة عفت در مورد نیازهای اقتصادي و معیشتی استفاده كرده است و در دو جا هم به عفت ¬طلبي در امور جنسي سفارش نموده است: وَليَستَعفِفِ الّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً ؛ وَ أن يَستَعفِفنَ خَيرٌ لَهُنَّ كه معادل مناسب آن در زبان فارسي همان عفت ¬پيشگي و عفاف ¬گرايي است. برخی معتقدند عفاف، صفتی است صرفاً درونی و اگر کسی این صفت را در باطن و درون داشته باشد عفیف است و ارتباطی با ظاهر و رفتارهای بیرونی ندارد. حال اینکه عفاف در آموزه¬ های دینی افزون بر ویژگی باطنی و درونی، شامل رفتارهای ظاهری و بیرونی هم می ¬شود. واژه پاکدامنی به معنای عفاف¬گرایی در امور جنسی است و از آنجا كه در آموزه¬ هاي ديني از واژة «عفاف» در امور اقتصادي و معیشتی نيز استفاده شده است (مثل: العَفافُ زِينَةُ الفَقرِ). عفاف و پاکدامنی برای زنان بسیار با اهمیت بوده و در دعا نیز آمده است: «خدایا به زنان توفیق رعایت حیا و عفت را تفضّل فرما» و راهکارهای گوناگون برای عفیف گشتن زنان می¬توان ارائه کرد که هر یک جایگاه خاص خودش را دارد. اما برخی از روایات اسلامی، عفاف¬ورزی مردان را، راهکاری برای عفیف گشتن زنان دانسته ¬اند. "یا مُوسی عِفّ یَعِفُّ اَهلُکَ". ای موسی عفاف بورز، خانواده¬ ات نیز عفاف می¬ ورزد. https://eitaa.com/umefafgaraei
2. حیا: واژة حیا به ¬معنای شرم و آزرم می باشد. در برخی منابع، اجتناب نفس از اموری که هراس، ملامت و مجازات را به دنبال دارد، حیا نامیده اند. تعریف ابن ابی الحدید از حیا: حیا، عبارت است از گرفتگی نفس از زشتی ¬ها، و این از خصایص انسان است ... و در بچه ¬ها اولین چیزی که از قوة فهم آنان آشکار می ¬شود حیاست و خدا آن را در انسان قرار داده تا کناره ¬گیری کند از زشتی¬ هایی که نفس، انسان را به سوی آن می¬ کشاند، و مانند حیوان نشود و حیا مرکَّب از ترس و عفت است. در ادبیات مذهبی، واژه عفت و حیا، اغلب در کنار هم به¬ کار می روند و گاه در ترک یک کارِ نادرست، مترادف باهم آورده می ¬شوند. البته حیا در جایی تحقق پیدا می ¬کند که حضور ناظری محترم احساس شود و آدمی به¬ خاطر این درکِ حضور، از ارتکاب گناه باز ایستد. ولی عفاف ¬ورزی، بدون حضورِ ناظر محترم نیز قابل تحقق است. 3. غیرت: یکی از واژه¬های هم ¬مرز با عفت، واژة غیرت است که در اصطلاحِ خاص، به¬معنای واکنش نشان دادن در برابر بی ¬عفتی¬ ها می ¬باشد؛ بدین ¬صورت که انسانِ غیور، نه بی¬ عفتی دیگران را برمی ¬تابد و نه خود آلوده به بی¬ عفتی می¬شود. اميرمؤمنان می‌ فرماید: "وَ عِفَّتُهُ عَلَي قَدرِ غَيرَتِهِ" عفت و پاكدامني هر شخصي به اندازة غيرت اوست. تا هنگامی که انسانِ غیور، با گسترة وسیع مباحث عفاف¬ گرایی آشنا نشود، نسبت به برخی رفتارها و اعمالِ منافی با عفت، غیرت نمی ¬ورزد و واکنش نشان نمی¬ دهد. مثلاً سخن گفتن غیرضروری با نامحرمان، استعمال عطر بانوان در حضور نامحرمان، نمایان بودن روی پای بانوان در برابر نامحرمان و نیز خانه¬های به¬ صورت اُپن، از دیدگاه آموزه¬ های دینی نوعی بی¬عفتی به¬ شمار می ¬آید ولی از آنجا که برخی به¬ دلیل ناآگاهی، موارد اینچنینی را بی¬ عفتی نمی¬ دانند لذا در برابر آن غیرت نمی ¬ورزند. آنچه در واقعه گوهرشاد اتفاق افتاد در واقع یک اقدام غیرتمندانه بود و شهدای این واقعه در واقع شهدای غیرتمندی بودند که در راه عفاف و حجاب به شهادت رسیدند و مناسب است روز 21 تیرماه به عنوان روز غیرتمندی و عفاف‌گرایی اعلام گردد و برای بزرگداشت این روز، مردان بیشتر فراخوان شوند تا زنان! امید است در محل شهادت آن عزیزان، نمادها و اِلِمان ‌ها و نشان ‌هایی ماندگار نصب گردد، تا همواره یاد و خاطره شهدای این واقعه گرامی داشته شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
4. حجاب: حجاب، واژة عربی است به معنای منع کردن و از آنجا که به صورت اسم فاعل به ¬كار رفته، به¬معناي مانع و منع¬كننده می ¬باشد. به پرده، حجاب مي¬ گويند، زيرا مانع از ديدن است. و به دربان، حاجب گفته مي‌ شود، زيرا وي مانع از ورود افراد است. به چادر بانوان نیز حجاب گویند چون مانع از دیده شدنِ ویژگی‌ های جنسیّتی آنان است. واژة عفاف به معنای خویشتنداری و پرهیز می ¬باشد و پرهیز، پدید آمدنِ حالتی است برای نفس، که آدمی را از غلبة شهوت باز می¬ دارد و اغلب همراه با ظهور و بروز و نمود بیرونی است. مثلاً فرد عفیف به محضِ مواجهه با صحنة تحریک ¬زا، بی¬درنگ چشم فرو می ¬گیرد و بدین ¬ترتیب عفت دیدگانش را پاس می ¬دارد و یا از پوششِ تحریک ¬زا و اغواگر می ¬پرهیزد و بدین ¬گونه در ظاهر، حجاب و عفت در پوشش را رعایت می ¬کند و به ¬عکس فرد بی ¬عفت چون در نفسِ خویش حالت پرهیز ندارد رفتارهای بیرونی ¬اش غالباً تحریک¬ زا و فسادآور است. چنان ¬که امام صادق می¬فرماید: "فَسادُ الظّاهرِ مِن فَسادِ الباطِنِ" فسادِ ظاهر، ناشی از فساد باطن است. 5. تقوا: تقوا اسم مصدر از ریشه «و ق ی»، در لغت به معنای پرهیز، حفاظت و مراقبت شدید و فوق العاده است و در اصطلاح به معنای پیروی از فرامین اِلهی می¬باشد که شامل انجام همة واجبات و مستحبات و ترک همة محرمات و مکروهات می ¬شود و از این جهت گسترة وسیعی دارد و تمام آداب و احکام مربوط به عفاف را نیز در برمی ¬گیرد. https://eitaa.com/umefafgaraei
https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از نظرات اعضای حاضر در کارگروه خانم صفری زاده: اینکه برخی از افراد که ظاهر و پوشش مناسبی ندارند و بر این باورند که دل باید پاک باشد، می توان از قرآن دلیل آورد که عفاف فقط امری باطنی و دورنی نیست و در ظاهر هم باید عفیف بود؟ آقای دکتر سعیدی رضوانی: واژه بی عفتی در زبان فارسی بر خلاف زبان عربی، بار بسیار سنگینی دارد و امور شدیدی را به ذهن متبادر می کند. به این معنا که نمی توان فردی را که در مواردی آن درجه مطلوب عفاف را ندارد و حدودی از عفت بینایی، شنوایی و ... را رعایت نکرده است، بی عفت تلقی نمود. در خصوص مغفول ماندن شهدای گوهرشاد نیز درست می فرمایید. سالها پیش در دوره های حرم شناسی ویژه خادمین، خبری از معرفی گوهرشاد و وقایع آن نبود. آقای وارسته پور: در باب اهمیت عفاف مردان مباحثی گفته شد که سؤالی به ذهن می رسد. در باب فعالیت های میدانی که توسط تشکل های فرهنگی در خصوص حجاب بانوان خاکستری انجام می شود، اگر این اصل عفاف مردان را مد نظر قرار دهیم، آیا تمرکز بر روی بانوان تأثیری خواهد داشت؟ آقاتی دکتر اسلامیان: آیا بحث افراط و تفریط در حجاب، به اصل حجاب آسیب نمی زند؟ افراط در حجاب باعث تأثیرات سوء در افراد غیرمعتقد می شود. تفاوت حجاب مانتویی و چادری را چطور تبیین می نمایید؟ اگر پوشش با مانتو کامل باشد، چه اصراری به پوشش چادر مطرح است. حجاب در حد قابل قبول، چه نوع حجابی است؟ تعریف دقیقی از حجاب را ارائه می فرمایید؟ سرکار خانم درویش زاده: گل کلام کتاب آقای ترکاشوند که در بین جوانان باب شده است، این است که مسئله حجاب را بررسی می کند و مطرح می کند که حجاب آنی نیست که شما فکر می کنید. سؤالی که مطرح است این است که حدود حجاب واقعاً مشخص نیست! الان حضور بنده در این جلسه به نوعی خلاف حجاب است. چرا که بهتر این است که زن را کسی نبیند و از خانه خارج نشود. بهتر است در این زمینه بیشتر کار شود تا بتوان جواب خوبی برای نسل امروز و به اصطلاح برای افراد خاکستری ارائه داد. آقای محمدی مقدم: اگر در عرب، کسی چشم چرانی کند، به او می گویند که زناکار هستی و همین باعث می شود که او از این عمل پرهیز کند. اینکه در جامعه ما اگر به فردی بی عفت گفته شود ناراحت می شود، همین ناراحتی سبب می شود که از عمل بد خود دست بردارد. باید در این خصوص فرهنگ سازی صورت بگیرد. https://eitaa.com/umefafgaraei