eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
987 ویدیو
30 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
نقطه نظرات برخی از اعضای حاضر در جلسه: آقای دکتر سعیدی: انتخاب دوست نیز می تواند نشانگر عفت باشد. مثلاً دوست خوب نشانه عفیف بودن فرد باشد. معاشرت با افراد خویشتن دار به خویشتن داری فرد منجر می شود. انتخاب محل زندگی نیز نشانه دیگری است. افراد ثروتمندی هستند که در مناطق به اصطلاح بالا شهر که از نظر موقعیت های عفاف در سطح ضعیفی قرار دارد سکونت نمی کنند و یا نزدیک به مدارس دخترانه خانه نمی خرند و یا افرادی که به دلیل حفظ موقیعت های عفیفانه برج نشین نشده اند. انتخاب سفر نیز مهم است. مثلاً انتخاب سفر ترکیه یا سفر کربلا. متأسفانه برخی از افراد متدین، فرزندان خود را برای زندگی بدون در نظر گرفتن موقعیت های عفاف، به کشورهای دیگر می فرستند و این نشانه بی اهمیتی عفاف برای آنها است. فرستادن دختر خود برای تحصیل به شهرهای دیگر نیز می تواند از این قبیل باشد. چرا که شاهد تغییر حجاب و رفتار دختران بعد از رفتن به شهرهای دیگر، برای تحصیل بوده ایم. آقای دکتر صمدی: نمایشگر دیگری که برای عفاف می توان احصا نمود، انتخاب رشته ورزشی برای خانمها است. مثلاً ورزشهای خیابانی مثل دوچرخه سواری و اسکیت. مورد دیگر اصرار برای کلاسهای فوق برنامه مثل زبان است. در صورتی که در تمام مدارس مذهبی مشهد، اگر جلوی یک دانش آموز دوره دوم قرآن بگذاریم در یک خط حداقل سه غلط اعرابی دارد! این مورد را بنده در تمام دانش آموزان تست کرده ام. متأسفانه از دوره پیش دبستانی در یک مجموعه مذهبی بوده است ولی در پیش دانشگاهی در قرائت قرآن مشکل دارد و حتی متدینین ما گرفتار این مشکل هستند. حالا انتخاب کلاس موسیقی و غیره هم بماند. یکی از آقایان حاضر در جلسه: موردی را در موقیعت های عفاف مطرح کردید که درباره ارتباط دانشجو با استاد همجنس بود. اگر دانشگاه استاد خانم نداشته باشد تکلیف چیست؟ حجت الاسلام بیاتی: در این صورت بحث اختیار و انتخاب مطرح نیست. متأسفانه در خود حوزه های علمیه نیز بعد از گذشت 40 سال، برای بخش خواهران مجبور به گذاشتن اساتید مرد هستیم و ساختارسازی ها اشکال دارد. یک کم کاری و یک عدم برنامه ریزی در این زمینه وجود دارد و به حاکمیت برمی گردد. این نشان دهنده نگرش عفیفانه پایین در این زمینه است. آقای ابوترابیان: ما آنقدر در مدارس دخترانه مشکل داریم که گفتنی نیست. درصد بالایی از معلمان مجرد خانم در این مدارس هستند که زهر تلخی را بر علیه ازدواج در کام این بچه ها می ریزند و آن وقت این خانمها چطور میتوانند دختران ما را به عفاف و ازدواج تشویق کنند. متأسفانه سیستم نیز اینها را آسیب شناسی نکرده است. آموزش و پرورش بایستی که بچه ها را مبتنی بر خانواده بار بیاورد. یکی از آقایان حاضر در جلسه: در رابطه با ارتباط اساتید و دانشجویان نکته ای را عرض کنم، گاهی اگر استاد به هنگام صحبت به دانشجو نگاه نکند، دانشجو گمان می کند که استاد برای او اهمیتی قائل نیست و استاد در چنین حالتی دچار یک پارادوکس می شود که باید چه کار بکنم؟ بنابراین آموزش به اساتید در مورد چگونگی مواجهه با دانشجویان دختر و پسر بسیار ضروری می باشد. رفتار با دختر بی حجاب در کلاس چگونه باشد. بحث دوم اینکه دانشجوهای ما از ازدواج و اتفاقی که در ازدواج خواهد افتاد، نا امید هستند و لذا ازدواج سفید را جزء گزینه های خود قرار می دهند. نکته بعدی اینکه اگر به تفکیک جنسیتی پرداخته شود، برخی مسائل حل خواهد شد. چرا که در برخی از رشته ها اصلاً نیازی به حضور خانمها نمی باشد. خانم درویش زاده: در بحث نمایشگرها بایستی به چند قدم عقبتر برگردیم. الگوی تحصیلی و ازدواج ما از اساس غلط است. هیچ کدام از مواردی که در جامعه داریم، اسلامی نیست و به طور طبیعی خروجی آن همین می شود. من هر چه گشتم ندیدم که در اسلام الگوی اشتغال خانم را داشته باشیم. الگوی تحصیل چه در دانشگاه و چه در حوزه، غربی است. برخی از دوستان من که در حال تحصیل در سطوح سه و چهار هستند، دلیل تحصیل و کار خود را، ننشستن در خانه بیان می کنند که این مغایر با نمایشگر موقعیتی التزام به منزل بانوان است که شما مطرح نمودید. ساختار تحصیل مشکل دارد. خانمی که از صفر تا دکترا، با این ساختار تحصیل کرده است، چگونه باید به گفت که عفیف باش. خانمی که یاد گرفته است صحبت با آقا برای او مهم نباشد چطور می توان عفت را به او گفت؟ برای اصلاح این ساختارها باید برنامه داشت. https://eitaa.com/umefafgaraei
اجازه بدهید که نقدی بر بیانات اکثر شما وارد کنم. در ابتدا عرض شد که نگاه عمده به عفاف، حجابی است و الان نیز در گفته های شما همین نگاه دیده می شود. باید وارد دایره عفاف بشویم و عفاف را به معنای واقعی خود ببینیم. نکته مهم دیگر اینکه ما دو نوع عفاف داریم. عفاف عرفی و عفاف اسلامی. آن چیزی که الان اتفاق می افتد و در نظرسنجی ها نیز بیان می شود، عفاف و حجاب عرفی است که رأی می آورد. یعنی مردم به آن فهمی که خودشان از عفاف و حجاب دارند، مقید هستند. مثلاً می گویند من که بی عفت نیستم، یعنی زنا نمی کنم. یعنی مصداق بی عفتی را چیز دیگری نمی داند و برای دیگران نیز همین را مبنا قرار می دهد. یعنی مراتب عفاف را در ذهن خود ندارد و برخی موارد را اصلاً بی عفتی نمی داند. مثلاً اینکه در دل خود فرد دیگری را دوست داشته باشد، را بی عفتی نمی داند. لذت از گفتگوی یک زن را بی عفتی نمی داند. الان خیلی از محجبه ها و متدینین ما تناقضی بین حجاب و عفاف نمی بینند و معتقدند ممکن است فردی حجاب نداشته باشد اما عفیف باشد. در صورتی که یکی از مصادیق عفاف حجاب است. حالا با توجه به عرف اسلامی ما در کدام مرحله قرار داریم؟ دکتر صابری فتحی: غالب افراد هنجارها و مصادیق را قبول دارند و می دانند که انجام کارهایی درست نیست ولی با این وجود آن را انجام می دهند و البته انجام آن کارها نیز برای مثلاً خواهر خود مجاز نمی دانند. دکتر زمانی: شما وضع موجود را بررسی می کنید که ببینید باید از کجا شروع کنید؛ اما باید به صورت یک سیر تحولی به این موضوع نگاه کنیم. یعنی اینکه ما نمی توانیم به صورت ایستا به این مسأله نگاه کنیم. اگر 4 لایه را برای جامعه در نظر بگیریم. لایه بیرونی بحث نمادها است، بعد الگوهای رفتاری، بعد هنجارها و ارزشها و سپس باورها و اعتقادات است. ما یک جواب طیفی داریم. به باور من ما در مرحله چهارم نیستیم. فرض کنید در یک کلاس درس که همه افراد چادری هستند، فردی با پوشش دیگر در آن کلاس رفت و آمد کند و این مسأله تداوم پیدا کند و استاد اصلاً نمی داند با این خانم چطور برخورد کند؟ نگاهش نکند یک جور است، نگاهش بکند یک جور است. این یک نفری که مدام می رود و می آید، خودش یک نماد است. این نماد، الگوی رفتاری ایجاد می کند؛ سپس در جمع تأثیر می گذارد و باعث می شود که جای هنجارها عوض بشود؟ به جایی می رسد که یک خانم چادری می گوید من چادر سرم میکنم اما می خواهم خوش باشم. این یعنی چه؟ یعنی یک درجه هایی از عفاف خورده شده است. نکته بعدی اینکه دانشجویی در سال چهارم با اینکه چادری است و پدرش سپاهی است، می گوید که من دوست پسر ندارم ولی در اینستاگرام دوست پسر دارم؛ چرا چادر نماد عفاف نیست؟ بحث نمادها خیلی تأثیر دارد. https://eitaa.com/umefafgaraei
حجت الاسلام بیاتی: اسلام با روش مشخصی در طی 23 سال، بر پیامبر قرآن را نازل نموده است. با اینکه پیامبر همه قرآن را در شب قدر دفعتاً دریافت نموده است اما برای اجراییات آنها، وحی تدریجی و مجدد صورت گرفته است. این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما باید به قدر ظرفیت مخاطبت، عملیات را تعریف کنید. اسلام به اجتماعی پذیر نمودن موضوعات دینی قائل است و ترتّب و اولویتها را در نظر می گیرد. ما نیز قصد یک برش مفهومی را داریم. در موضوع عفاف، اسلام توسط آیاتی، که این آیات عفاف در 34 دسته قرار می گیرد و از سوره 31ام آغاز شده و به سوره 104ام قرآن می رسد، این موضوع را نازل نموده است. این موضوع 4 گام دارد. گام اول در مکه صورت می گیرد و پیامبر قصد فرهنگ سازی دارد. گام اول ارزش گذاری نسبت به عفاف و ضد ارزش تولید کردن در خصوص بی عفتی (این کار را قبول ندارم و با آن مقابله می کنم. از قبیل سوره هایی که به قوم لوط می پردازد). گام دوم تثبیت ارزش گذاری (خوب و یا بد دانستن انجام کاری). گام سوم مقام تولید هنجار موافق با مسأله عفاف و گام چهارم تثبیت هنجارها (عمومی کردن هنجارها) ما در کدام یک از این چهار مرحله و گام قرار داریم؟ در جامعه ما این تصور وجود دارد که ما در مرحله چهارم هستیم. فهم و توقعی که از جامعه اسلامی وجود دارد، اجرای تمامی حدود، با تمامی زوایا و ابعاد و اقشار مختلف اجتماع است. توقع ما از جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی است. در حکومت اسلامی همه موارد اجرا می شود نه در جمهوری اسلامی. عدم درک این مسأله باعث جدایی برخی از افراد کاملاً مذهبی شده است. چرا که بر این باورند که چرا همه اسلام اجرا نمی گردد. آیا عفاف در جامعه ما فرهنگ است؟، ارزش است؟، ارزشش عمومی است؟، هنجار است؟ و یا هنجارش عمومی است؟ خانم درویش زاده: به زعم بنده ما در زمان مکه پیامبر هستیم و هنوز ارزشها تبیین نشده است. از لحاظ تئوری تا گام چهارم نیز پیش رفته ایم اما از نظر نهادینه شدن در گام اول هستیم. با وجود استثناهایی، برای کل جامعه ارزشگذاری نشده است. مثلاً ارتباط با نامحرم یک مصداق است. اختلاط کاری و درسی بین زن و مرد، آنقدر زیاد شده است که برای آنها عادی شده است و اصلاً شما نمی توانید به افراد بگویید که صحبت با نامحرم چنین مسائلی دارد و سریع افراد گارد می گیرند. دکتر صمدی: کلیت و میانگین جامعه در مرحله سوم و هنجارسازی هستند، اما نسل جوان و جدید در مرحله دوم هستند. یکی از آقایان حاضر در جلسه: در برخی از مصادیق عفاف شاید در مراحل سوم و چهارم باشیم، ولی در برخی موارد مثل حجاب یا زینت و آرایش هنوز عقب هستیم. دکتر صابری فتحی: به اعتقاد من هر چهار مرحله به نوعی در همه جوامع وجود دارد. فقط ممکن است که بر روی مصادیق آن اختلافاتی وجود داشته باشد. در جامعه ما بحث جمع اضداد مشکل ساز شده است. یعنی مردم ما کاری را برای خودشان مباح می دانند ولی برای دیگری حرام می دانند (مثل فردی که متلک گویی به دختران محل را برای بقیه اشکال می داند ولی اهالی محل از دست خود آن فرد عاصی هستند). نظام ما (دولت و مسئولین) نیز به طور گزینشی با هر چهار مورد برخورد می کند. مثلاً در گزینش های استخدامی ممکن است که دختر خانمی را به دلیل بدحجابی رد بکنند ولی فرد دیگری را هزاران رابطه را داشته است نمی بینند و حتی چشمان خود را نیز بر روی آنها بسته اند. نکته بعدی اینکه من مثل دکتر صمدی از جوانها ناامید نیستم. عصیانگری جوانها اقتضای سن آنها است و ما نیز وقتی جوان بودیم، قبول حرفهای بزرگترهایمان برای ما سخت بود، ولی حالا که بزرگتر شدیم کارهای جوانها برای ما عجیب به نظر می رسد. به اعتقاد من ما در مرحله چهارم هستیم. مقام معظم رهبری در یک سخنرانی فرمودند: خانمی که بدحجاب است، در شب 21 رمضان قرآن را به سر می گیرد یا آقایی که لباس مناسبی ندارد در روز عاشورا سینه زنی میکند. ولی افراد به دلیلی هوای نفس و لذت طلبی هایی که وجود دارد، لغزشها وجود دارد. حجت الاسلام بیاتی: مرحله ارزشگذاری و تثبیت ارزش ذهنی است و لغزشها که در ذهن وجود ندارد و نافرمانی نیز معنا ندارد. دکتر صمدی: طبق یک مطالعه ای که صورت گرفته است، 60 درصد مردم ایران با قانون حجاب موافق بودند و 35 درصد این افراد به عنوان شریعت و 25 درصد به عنوان عرف و اکثریت، موافق بودند و عمدتاً خانمهای متأهل با اختلاف بالایی نسبت به حجاب موافقتر بودند و آقایان نیز در انتخاب حجاب اختیاری سهم بیشتری داشتند. حجت الاسلام بیاتی:
حجت الاسلام بیاتی: به دلیل اینکه سیر نزول آیات تمام شده است و 1400 سال هم گذشته است و از انقلاب ما هم 40 سال گذشته است، ما در تمام چهار مرحله قدم برداشتیم. حرف من سر درصد است و ما باید اکثریت را در نظر بگیریم. با وجودی که قبول داریم که افرادی در این مراحل در حال رفت و برگشت هستند ولی قابل تشخیص است که در کدام مرحله هستیم. مثل قیمت ارز که شناور است، اما در لحظه مشخص است که قیمت آن چقدر است. اکثریت جامعه ما در این لحظه در کجا قرار دارند؟ ما مرحله اول را طی کردیم و چیزی به اسم عفاف در جامعه ما وجود دارد و همه از آن دفاع می کنند. تثبیت عفاف نیز صورت گرفته است. ما در مرحله سوم و بیان هنجارها هستیم و هنوز این مرحله را رد نکرده ایم. ما بخاطر حفظ حجاب، برخی از مصادیق دیگر عفاف را نمی بینیم و از حفظ آنها غافل شده ایم. اگر ما مصادیق عفاف را سنگرهایی فرض کنیم، سنگر حجاب فتح شده است و سایر سنگرها نیز در حال فتح شدن هستند، اما ما تمام تمرکز خود را بر سنگر فتح شده حجاب قرار داده ایم و احساس یأس می کنیم. طرح بنده، طرح مقابله با بی عفتی های بزرگ می باشد که باید یک مطالبه عمومی نسبت به آن شکل بگیرد. مثلاً زنا کم کم دارد فتح می شود. عمومی نشده است ولی اینکه اعلام می شود 5000 خانه مجردی در تهران وجود دارد، این یعنی چه؟ این را در 2 یا 4 ضرب کنید، چند می‌شود؟ بسیار زیاد. یا در خود ارضایی طبق آمارها تا 50 درصد پیش رفته ایم. ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
# سبک زندگی عفیفانه جلسه سوم: دوشنبه 26 شهریور 1397 با ارائه حجت الاسلام بیاتی https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا حجت الاسلام بیاتی: ما به عفاف نگاهی منظومه ای و شبکه مسائلی داریم. وقتی درباره عفاف صحبت می کنیم در سه لایه تقویت کننده های عفاف، تخریب کننده های عفاف و نمایشگرها، نشانه ها و نمادهای عفاف (که از عفت فرد خبر می دهند) بحث می کنیم. بی عفتی از نظر ما صرفاً برقراری رابطه جنسی نیست. فردی که در قلب و ذهنش کس دیگری را دوست داشته باشد (مثلاً همسر برادر)، نوشتاری و یا به صورت گفتگویی، ارتباط با نامحرم داشته باشد و از آن کسب لذت بکند و نمایاندن زیبایی های خصوصی نیز، بی عفتی محسوب می گردد. منظور ما از عفاف خویشتن داری جنسی است. یعنی افراد توان و قدرت مهار غرایز جنسی خود را دارند. مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در مورد عفاف و حجاب است، در زمان احمدی نژاد تصویب شد اما ریالی برای آن بودجه در نظر گرفته نشد. این مصوبه 308 بند و 26 ارکان دارد ولی مشکلش این است که عفاف را حجابی دیده است. البته در این 308 بند، به موارد ناچیزی از عفاف توجه شده است ولی مشخص است که طراحان این طرح به حوزه های عفاف اشرافی نداشتند و به جوانب طرح نپرداختند. به نظر می رسد که نظام عزمی در این زمینه تاکنون نداشته است و احساس ضرورتی را در این مورد نداشته است و باورش این بوده است که با درست شدن حجاب، عفاف نیز درست می شود. در آموزش و پرورش نیز هیچ ردپایی از اقدام برای خویشتنداری بچه ها دیده نمی شود. در حالی که در آموزش و پرورش برخی از ایالتهای امریکا، این یکی از وظایف آموزش و پرورش می باشد و والدین می توانند در این خصوص از مدارس انتظار داشته باشند. هیچ برنامه ای برای خویشتنداری دانش آموزان وجود ندارد و این بچه ها زمانی که وارد دانشگاه می شوند به مشکل برمی خورند. طبق تحقیقی که در برخی دانشگاه های شهرهای بزرگ صورت گرفته است، 90 درصد دانشجویان دوستی (حداقل گفتگو و از حداکثر آن آمار دقیقی در دست نیست) با جنس مخالف را تجربه نموده اند. ما در خصوص عفاف، در کدام مرحله از 4 مرحله قرار داریم؟ ما وقتی اولویت های مسأله عفاف را درک کنیم، اینقدر بیخود روی مسأله حجاب غیرتی نمی شویم. ما در ذهن خود برای حجاب و رابطه آن با اسلام در ذهن خود معنایی را تعریف کردیم و در این 40 سال به شدت تبلیغ کردیم، که آن را ملازم را با اسلام دانستیم. آیه حجاب در چه سالی نازل شد؟ سوره 94 (سوره احزاب) و سوره 104 (سوره نور) در سال چندم بر پیامبر نازل شد؟ سال سوم هجرت تازه حجاب همسران پیامبر نازل گردید و سال هشتم خداوند حجاب حداقل را بیان فرموده است. پس می تواند حکومت اسلامی باشد ولی حجاب نباشد؛ به دلیل عدم آمادگی افراد. بنابراین حجاب پیش فرضی به نام عفاف دارد. ما حجاب را برای عفاف می خواهیم. خدا حجاب را برای چه مطرح کرده است؟ وجود پرده در اتاق برای چیست؟ اگر پنجره برداشته شود، حکم پرده چه خواهد بود؟ اگر دیواری نباشد، حکم پرده چه خواهد شد؟ می توان در جایی که پنجره وجود ندارد، پرده را به کمک داربست نصب نمود؟ ما در سال 1397 مشکلات و بی عفتی هایی در حوزه های مختلف داریم که بعضاً در برخی ها سکوت مطلق داریم، در برخی کمی توجه و در برخی حساسیت داریم. چرا حساسیت در حجاب از سایر مسائل ویرانگر در عفاف، بیشتر است؟ https://eitaa.com/umefafgaraei
بنابراین در مراحل 1. ارزشگذاری عفاف: مردم عفاف را ارزش بدانند و حکومت نیز اعلام کرده باشد. 2. تثبیت ارزش: اکثریت افراد خود را نسبت به آن ملتزم ذهنی بدانند. حتی یک فرد بی عفت نیز می گوید که آدم باید باعفت باشد. سازمان تبلیغات اسلامی در مطالعه ای به آمار 95 درصدی باور به عفت افراد جامعه رسیده است. 3. هنجار سازی عفاف: توجه به تمام مصادیق عفاف (متأسفانه بی عفتی ندانستن برخی از مصادیق بی عفتی در جامعه امروز ما و عدم الزام دانستن برخی موارد وجود دارد. مثل نگاه طولانی مدت به نامحرم حتی در جامعه متدینین) اگر بخواهیم عفاف اسلامی و نه عفاف عرفی داشته باشیم، باید تمام مراتب را رعایت کنیم. اما همه مراتب را نمی توان دفعی انجام داد. بایستی برای هر مورد حد و خط قرمزی تعیین شود و جامعه اسلامی در مواردی که آن حدود لحاظ نشود، اقدامات لازم را انجام بدهد. در این صورت اگر برخورد شود، جامعه نیز همراهی می کند چون مورد مقبولیت قرار گرفته است. نمودار مراتب بی عفتی از کم به زیاد قلبی و ذهنی نوشتاری سمعی کلامی بصری جلوه گری و نمانیدن زینت (حجاب) لمس بوسه جنسی (زنا) - در تحقیقی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1391، در 31 مرکز استان صورت پذیرفته است، تعیین شده است که چند درصد افراد حجاب شرعی خود را رعایت می کنند (در نظر گرفتن 27 آیتم برای هر فرد اعم از آقا و خانم). طبق این مطالعه که برای مترددین است، 65 درصد مراکز استانها حجاب شرعی خود را رعایت نمی کنند. بدحجابها به سه دسته غافل، متخلف و معاند (به شکل بدن نما و استفاده از رنگهای کاملاً غیر متعارف) تقسیم می شوند. حدود 55 درصد بدحجابها غافل هستند و تنها 10 درصد آنها متخلف و معاند هستند. با حجابها نیز که 35 درصد هستند، به سه دسته مروج، منضبط و هوشیار تقسیم می شوند. پیشنهاد و طرح ما این است که باید با بی عفتی های بزرگ مقابله صورت بگیرد و ممنوع بودن این بی عفتی ها اعلام گردد و برای آنها قانون گذاری شود روی آن کار رسانه ای صورت بگیرد. به بی عفتی های کوچک نیز اهمیت قائل هستیم ولی تصّور اجرای تمام احکام اسلامی صحیح نیست. مثلاً سنگ بنای صحبتها و گفتمانهای خود را حجاب قرار ندهیم و به بی عفتی های بزرگ و شدید بپردازیم. بی عفتی های بزرگ کدامها هستند؟ ملاک تعیین مراتب عفاف 1. گناه کبیره بودن (مثل خود ارضایی) 2. جرم انگاری و تعیین مجازات علنی و بازدارنده در دین دارند (ورود حدود و تعزیرات به این موارد) 3. شدت قبح فطری، عقلی و اجتماعی (واکنش شدید افکار عمومی) 4. نزدیک بودن به التذاذ جنسی حرام (خودارضایی، دوستی پنهانی شهوانی، قیادت و قوّادی، زنا، لواط، مساحقه، شراب خواری، مجلس لهو و لعب، رقص، سقط جنین، خلوت با نامحرم، تشبّه به جنس مخالف، اشاعه فحشا و ...)
دکتر صابری فتحی: وجود محرکها و عشوه گری های زنان در جامعه باعث گناهی مثل خود ارضایی در برخی افراد می گردد. لذا چطور می توان بدحجابی را نادیده گرفت و به گناه بزرگتری مثل خود ارضایی پرداخت؟ شاید همین عامل بدحجابی منجر به برقراری دوستی پنهان این فرد شود. حجت الاسلام بیاتی: در برابر حذف حجاب اینقدر مقاومت نکنید. حجاب عامل مهمی است. اما عوامل مهمتر دیگری نیز وجود دارد. چرا بدحجابی باعث خود ارضایی شود؟ بدحجابی خودش معلول حضور گسترده زنان در اجتماع است. در گذشته مصرف پوشش و چادر چقدر بود، الان چقدر است؟ هرچه حضور زنان در جامعه بیشتر بشود، مصرف پوشش آنها نیز بیشتر می گردد. تبعاً تبّرج نیز بیشتر می شود. چرا به اصل التزام به حضور بانوان در منزل اهمیت ندهیم؟ اصالتاً حجاب برای چیست؟ هدف غایی نیست. حجاب موضوعیت اصیل ندارد و تبعی است. شما با محجبه های بی عفت چه می کنید؟ یکی از آقایان حاضر در جلسه: وجود محجبه های بی عفت، حتی به تعداد خیلی کم نیز بسیار زیاد است و تأثیر بسیار بدی بر روی افراد دارد. بنده قبل از اینکه وارد دانشگاه شوم، دید دیگری نسبت به اکنون داشتم. من افرادی را در دانشگاه می شناسم که از حداقل حجاب شرعی برخوردار نیستند اما عفیفتر از برخی خانمهای چادری هستند. حجت الاسلام بیاتی: مسأله نگاه بسیار در جامعه ما کمرنگ شده است و تلوزیون نیز در این باره در حق ما خیانت کرده است. ارتباط و گفتگوهای طولانی مدت و فیس تو فیس را نشان می دهد و بعضاً فاصله را نیز کاملاً نادیده می گیرد. در برخی کشورهای اروپایی برای رعایت فاصله حدودی تعیین شده است که افراد می توانند در صورت عدم رعایت آن از یکدیگر شکایت کنند. چرا این مفاهیم در کشور ما وجود ندارد و در آن کشورها هست. چون آنها به ته و انتهای این مسیر رسیده اند و لزوم توجه به آن را درک کرده اند. https://eitaa.com/umefafgaraei
بی عفتی های بزرگ بر دو نوع هستند. بی عفتی های علنی و مخفیانه 1. بی عفتی های علنی از قبیل: رقص (نمایش در سریال های تلوزیون)، قیادت (اپلیکیشن موبایل)، رابطه دختر و پسر، شراب خواری (عدم دخالت پلیس)، مجالس لهو و لعب (عدم دخالت پلیس)، تشبّه به جنس مخالف 2. بی عفتی های مخفیانه از قبیل: لواط، خود ارضایی، مساحقه، زنا، لمس و بوسه نتیجه علنی شدن برخی موارد: 1. قبح آن در جامعه شکسته می شود (جامعه کم کم برخی از این موارد را از دایره بی عفتی خارج می کند. مثل رقص یا شراب) 2. فراوانی تعداد گناهان جنسی (از آنجا که موارد علنی ذکر شده به شدت تحریک کننده هستند، افراد را برای انجام اصل التذاذ جنسی (هر چند مخفیانه) آماده می کنند.) 3. افراد وقیح جرأت می کنند از ارتکاب علنی گناهان جنسی سخن به میان آورند. (طنزپردازی به نام ژوله چالش جدیدی را در خصوص مواردی که افراد در تلوزیون اجرا نموده و از آنها ایراد گرفته شده است، را به راه انداخته است و به تمسخر ایراد گیرندگان می پردازد) 4. مقابله با بسیاری از بی عفتی ها، به صورت رسمی و حکومتی سخت می شود. انجام علنی مراتب مقدماتی > کثرت علت عدم قبح اجتماعی > کثرت گناهان جنسی مخفیانه > جرأت طرح علنی مفاسد جنسی > تضعیف گفتمان عفاف در جامعه > حکومت توان مقابله رسمی ندارد > گفتمان قفل می شود. در نتیجه باید ریشه بی عفتی را بیابیم. باید چه کار کنیم؟ بی عفتی های بزرگ خودشان ریشه دارند و ساختار سازی می کنند. 1. از راه تصویب اسناد بین المللی در جامعه اسلامی (مثل سند 2030) گاهی فرزند من خودش اقدام به تماشای فیلمها و تصاویر مستهجن می کند و گاهی آموزش و پرورش آموزش جنسی به بچه ها را در دستور کار قرار می دهد. 2. از بستر فضای مجازی به گسترش اباحه گری و شیوع بی عفتی های بزرگ می پردازد. 3. برهم زدن اقتصاد سالم و نوشانیدن مال حرام به افراد (رابطه مال حرام و بی غیرتی و بی عفتی) 4. از مسیر تغذیه و مصرف گوشت خوک، شراب و تراریخته گاهی پدر بی احتیاطی می کند و مراقب فرزندش نیست که چه غذاهایی را مصرف می کند، گاهی خود پدر چنین مواد غذایی ایی را به منزل می آورد و گاهی هم وزارت بهداشت خودش مسیر ورود تراریخته به کشور را ترتیب می دهد و یا آدامس هایی وجود دارد که در آنها درصدی شراب وجود دارد. 5. از مسیر از بین بردن هویت جنسی، تشخص جنسیتی و بهم زدن مسئولیتهای متناسب با جنسیت در جامعه (دختران و پسران ما چه فهم و مسئولیتی از خودشان در زندگی دارند؟) 6. از طریق دانشگاه ها و تولید دانش در علوم انسانی و تجربی (علم را بدون خدا، بدون دین و بدون هدایت کننده بالاتر فرض نموده و مدیری که این علوم را می خواند، بر این اساس تصمیم گرفته و اقدام می کند) به تعداد مدخل دشمن، پروژه عملیاتی تعریف می شود. اما پیشنهاد اصلی ما این است که در خصوص بی عفتی های بزرگ یک مطالبه گری ایجاد گردد. ما در قم و فیضیه از طلبه ها ثبت نام کردیم. افرادی نیز در سامانه ما ثبت نام کرده اند. باید یک مطالبه گری صورت بگیرد و اجازه ندهیم که کسی از خط قرمزها رد بشود. خط قرمزها تعیین گردد و به جامعه بگوییم که اگر این را قبول دارید، نسبت به آن حساس باشید. پیشنهادی را در گذشته در خصوص دستگیری افرادی که در خانه های مجردی دستگیر می شدند ارائه دادم که عملی نشد. گفتم تصاویری را از این افراد ضبط نموده و چهره آنها را مات کنید، اما نوع لباس و پوشش آنها مثل شلوار پاره یا وصله دار او را نمایش دهید و یک انگاره ذهنی درست کنید. افراد با دیدن این نوع پوششها که در تن افراد فاسد باشد، کمتر به سراغ خرید آنها می روند. چون قبح عملکرد آن افراد فاسد را به لباس آنها زده اید. ما هنوز کار روانی را بلد نیستیم. در حالی که این کار را خدا خوب بلد است. خداوند فرمود حجاب برای زنان آزاد است، کنیزها حجاب نمی خواهند. حالا کنیزها التماس می کنند که بگذارید ما نیز حجاب داشته باشیم. باید طوری فضاسازی شود که خود افراد بخواهند و التماس کنند. ام سلمه می گفت زمانی که آیه حجاب نازل شد تمام زنان به حجاب رو آوردند، در حالی که در مورد این قضیه یک مورد مجازات نیز نداشتیم. به این خاطر که فشار اجتماعی آنها را مجبور به انجام این کار می کرد نه فشار حکومت. اینها دو چیز هستند. https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با موضوع سبک زندگی عفیفانه با ارائه حجت الاسلام بیاتی جلسه اول، دوم و سوم: 24، 25 و 26 شهریور 1397 در پیام‌رسان سروش و ایتا @um.efafgaraei https://eitaa.com/umefafgaraei
# معرفی کتاب # کتاب چهارم # کتاب ازدواج اولین کتاب دکتر حمید حبشی با عنوان «کتاب ازدواج» توسط دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها چاپ شد. https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# پیام تکان دهنده یکی از مدیران مدارس ابلاغ شفاهی اجرای سند 2030 استفاده از تصاویر شهدا و سردار سلیمانی ممنوع ... آموزش مخفیانه مسائل جنسی ... https://eitaa.com/umefafgaraei
با سلام و احترام کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی چهارشنبه 4 مهر ساعت 15:30 موضوع: نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی (جلسه دوم) با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی مدرس، پژوهشگر و فعال فرهنگی و پخش مستند "من میترا نیستم" در ساعت 15 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
دومین نشست تخصصی کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با موضوع "نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی" با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی، چهارشنبه چهارم مهر ماه، ساعت 15:30 در محل سالن شورای پژوهشکده مطالعات اسلامي در علوم انسانی برگزار گردید.
دومین نشست تخصصی کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با موضوع "نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی" با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی، چهارشنبه چهارم مهر ماه، ساعت 15:30 در محل سالن شورای پژوهشکده مطالعات اسلامي در علوم انسانی برگزار گردید.
سینمایی ابد و یک روز در کتاب های درسی.mp3
14.18M
# تصویر گری کتاب درسي با خشونت 4 / 7 / 97 وزارت آموزش و پرورش امسال در تصميمي بي سابقه دانش آموزان را به ديدن فيلمي مجبور خواهد کرد که به گفته کارشناسان به علت داشتن صحنه هاي غير متعارف و ديالوگ هاي غير اخلاقي مناسب سن دانش آموزان نيست. https://eitaa.com/umefafgaraei
فيلم ابد و يک روز که جزو کتاب درسي يکي از پايه هاي تحصيلي دانش آموزان گنجانده شده، فيلمي است که بايد با مشورت دستگاه هاي کارشناسي، رده بندي سني مي شد؛ اما به صرف پيشنهاد مؤلف، مشاهده اش جزيي از برنامه درسي براي دانش آموزان سراسر کشور شده است. https://eitaa.com/umefafgaraei
# معرفی کتاب # کتاب پنجم # سلامت و اختلال جنسي همسران (رويکردي اسلامي و روان‌شناختي) نوشته مسعود نورعليزاده میانجی هنگامي که با نگاهي آسيب ‌شناختي به روابط همسران مي‌نگريم، ساية شوم مشکلات و اختلالات جنسي و عدم تأمين رضايت‌بخش نيازهاي جنسي را بر پيکرة خانواده مي‌بينيم. بسياري از همسران با پديده‌اي به نام "بي‌سوادي جنسي" و "بي‌مهارتي در عملکرد جنسي" مواجه‌اند. https://eitaa.com/umefafgaraei
کتاب سلامت و اختلال جنسي همسران، محصول کار پژوهشي شش ‌ـ ‌‌هفت‌‌ساله‌اي است که با رويکردي علمي و کاربردي نگارش يافته و اکنون در اختيار جامعة علمي و خانواده‌ها قرار مي‌گيرد. محتواي اين کتاب، با رويکردي اسلامي و روان‌شناسي (يا به‌عبارت ‌بهتر، روان‌شناسي اسلامي) و با تحليل‌هاي برآمده از آموزه‌هاي اسلامي (به‌ويژه از قرآن و حديث) و اندوخته‌هاي روان‌شناختي به رشتة تحرير درآمده است. این متن هم علمي است و هم کاربردي. در واقع در نگارش اين کتاب، کوشش شده است که مطالب کاربردي و مهارتيِ قابل فهم، بر مبناي پژوهش علميِ کاملاً مستند و مستدل استوار شود. قلم به‌گونه‌اي است که هم مي‌تواند مورد استفادة عملي همسران قرار گيرد و هم اندوخته‌هايي براي فعاليت‌هاي علمي پژوهشگران و مشاوران داشته باشد. به‌عبارت‌ديگر، در کنار تحليل‌هاي علمي، مطالب و راهکارهاي کاربرديِ مهارت‌محور و تکنيک‌وار هم آمده است. برخی مطالب، با توضيح متفاوت آمده که به‌منظور روشن شدن بهتر مطالب و استفادة بيشتر همسران است. فهرست عناوين فصول كتاب به شرح زير است: فصل اول: مسائل جنسي همسران و سلامت و اختلال آن (کليات و مفاهيم) فصل دوم: ويژگي‌ها و تفاوت‌هاي رفتار جنسی در همسران فصل سوم: نظام فقهي، حقوقي و اخلاقي خانواده و نقش آن در سلامت جنسي همسران فصل چهارم: دانش جنسي و مهارت‌هاي سلامت‌بخشي به آن فصل پنجم: اختلالات جنسي؛ انواع، عوامل و رهنمودهاي درماني فصل ششم: انحرافات جنسي همسران؛ انواع، عوامل و رهنمودهاي مقابله‌ https://eitaa.com/umefafgaraei
با سلام و احترام کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی چهارشنبه 11 مهر ساعت 15:30: نقش پورنوگرافی در تربیت جنسی (جلسه سوم: بررسی اثرات برنامه های ماهواره) با ارائه استاد حسین مدبر عزیزی ساعت 15: بررسی ابعاد و حساسیت های اربعین 1440 با ارائه دکتر رضا صمدی و ساعت 14:30 اکران مستند "رستاخیز" با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از نشست 4 و 11 مهر کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با ارائه استاد مدبر
خلاصه ای از نشست 4 مهر به نام خدا برخی از مباحث مطرح شده توسط استاد مدبر: افزایش انتشار و رواج فیلمهای پورن و استهجان کامل و بدون سانسور و عرضه این محصولات در سوپر مارکتها و فروشگاه های دیگر توزیع گسترده انیمشینی پورن در سطح مشهد به طور جدی و عدم پاسخگویی مسئولین در این رابطه https://eitaa.com/umefafgaraei
اثرات بسیار سوء فیلترشکنها بر روی تربیت جنسی فرزندان: استفاده از فیلتر شکن از یک سال قبل آغاز شده است و تأثیر انفجار آن در سالهای آینده خودش را بیشتر نشان خواهد داد. قبل از فیلتر تلگرام، استفاده از فیلتر شکن در کشور ما خیلی کم بود و خانواده ها خیلی استفاده نمی کردند، اما بعد از فیلتر تلگرام، (بدون توجه به دلایل مثبت و منفی این عمل) متأسفانه مراجعه به سایتی که معرفی کننده انواع فیلتر شکنها است، گسترش یافته است. حکایت منزلی که در آن، قفل سنگینی دارد ولی دیوار ندارد!. تلگرام را فیلتر نموده ولی دیوارهای آن را برداشته ایم و فیلتر شکن در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. آمار استفاده از فیلتر شکن در کشور ما 1700 درصد افزایش یافته است و هیچ کس هم ناراحت نمی شود. استفاده از فیلتر شکن یعنی ورود به سایت مستهجن شدن. چیزی که در همه جای دنیا برای کودکان ممنوع است. یک بخش فیلتر شکن تلگرام است، هزاران بخش دیگر آن سایتهای مستهجن است. درصد منفی زدن کنکوری های ما، به قول یکی از دوستان 100 برابر افزایش یافته است (افت تحصیلی وحشتناک). یکی از کارشناسان برنامه های ماهواره ای: اگر زنی قبل از ازدواج باکره باشد، یعنی تجربه جنسی کامل نداشته است. از آنجا که یک پایه مهم در زندگی داشتن تفاهم جنسی است، خوب فردی که اصلاً تجربه جنسی را نداشته است، به سادگی می تواند تفاهم جنسی او بهم بخورد. لذا اول ازدواج و بعد سنجش تفاهم جنسی صحیح نیست، چون نمی فهمند که شیوه جنسی یکدیدگر به هم می خورد یا خیر!. بنابراین این بحث یک مانع جدی و سمی برای یک رابطه آزاد و سالم است. استاد مدبر: منظور از شیوه جنسی ایشان چیست؟ ممکن است فردی برای داشتن تفاهم در شیوه جنسی مجبور شود تا آخر عمر مدام گزینه های خود را عوض کند تا به فرد مورد نظر خود برسد. این فرد خیلی طرفدار دارد. تازه این یکی از راهنمایی هایی است که به افراد جوان می کند. بازدید روزانه سایتهای پورن جهان (با IP مشخص): سایت x : 150 میلیون بازدید در روز، سایت دیگری 168 میلیون بازدید، 190 میلیون بازدید، 204 میلیون بازدید، 288 میلیون بازدید، 546 میلیون بازدید، 671 میلیون بازدید، یک میلیارد و 171 میلیون بازدید، یک میلیارد و 314 میلیون بازدید و یک میلیارد و 607 میلیون بازدید در روز آمار دیگر سایتهای پورن می باشد. یکی از معروف ترین این سایتها 37 میلیون عضو دارد. این سایت به افرادی که می خواهند خارج از زندگی مشترک نیز رابطه داشته باشند، خدمات ارائه می دهد. شعار آن هم این است: " زندگی کوتاه است، خیانت کن". یکی از مخالفین جدی پورن، دکتر توماس مورن: ما سالها است مذهب خویش را از دست داده ایم. در غیاب دین، زندگی بیش از هر زمان دیگری به منجلاب تبدیل می شود. به همین دلیلی ما در تصویرگری سکس و پورنوگرافی تا این حد به بیراهه رفته ایم. کافی است نگاهی به انبوه مجلات مستهجن و فیلمهای پورن بیندازیم تا بیشتر به حقیقت این مفاهیم پی ببریم. ما خود را از آغوش فرشتگان به درون جهنم انداخته ایم و تنها شاهد حماقت روز افزون هستیم. https://eitaa.com/umefafgaraei
سؤالات و نقطه نظرات برخی از حاضرین در جلسه: جناب آقای وارسته پور: تئوری ای که این افراد توانسته اند با آن در کشورهای خودشان، به این مسأله عینیت بخشند، چیست؟ بالاخره یک کار تئوری و فلسفی در این خصوص انجام داده اند که توانسته اند آن را به این شکل رواج بدهند. بالاخره بحث پورن مخالف با فطرت هر انسان می باشد. سرکار خانم داودی پور: شبکه هایی که فارسی زبان هستند و برای ایران پخش می شوند، با همین هدف پورن راه اندازی شده اند یا خیر، با هدف دیگری راه اندازی شدند ولی در این مسیر پیش رفتند؟ مورد بعدی اینکه تفاوت سایتهایی را که تعداد بازدید در آنها با هم متفاوت بود، در چیست؟ تفاوت در محتواهای آنها است یا نوع سرمایه گذاری در آنها؟ جناب آقای دکتر رسولی: اگر بخواهیم اثر تربیتی پورن را بررسی کنیم، باید غیر از فاکتورهای اقتصادی، فاکتورهای تربیتی را وارد بحث بکنیم. به چند سؤال باید پاسخ داده شود؟ اول اینکه میزان اثر پورن فیلم، پورن داستان، پورن عکس و بازی و انیمیشن بر روی افراد چقدر است؟ و برای اینکه ما بتوانیم مقایسه کاملی در جامعه داشته باشیم، باید اثرات روابط صحیح زناشویی با آنچه که در روابط نمایشی پورن دیده می شود، را بررسی بکنیم و فاکتور به فاکتور آنها را درآوریم. اثرات جسمی و فیزیولوژی را از این فیلمها بیرون کشید. دو هدف عمده پورن برای مراحل قبل از ازدواج و بعد از ازدواج است. اثرات پورن در این دو مرحله چیست؟ مقاله ای را در خصوص پورن مطالعه نمودم که در آن قید شده بود که هدف از تولید فیلمهای پورن این است ازدواج دائمی رخ ندهد. خیلی از جوانها هستند که می خواهند روابط زناشویی را با دیدن این فیلمها یاد بگیرند. خوب این مسأله باید به آنها گوشزد شود. سناریوهایی که برای داستانهای پورن نوشته می شود، برای بازیگران آسیای شرقی، حوزه خاور میانه، روس، سیاه پوست، اروپایی و آمریکایی متفاوت است و لازم است تا به آن پرداخته شود. رفتار جنسی در پورن، درست عکس الگوی ترشح هورمون و فیزیولوژی واقعی مرد و زن است. بنابراین افرادی که می خواهند از این فیلمها برای آموزش استفاده کنند، رفتار جنسی پر خطر بوده و عدم رضایت رخ می دهد و در نهایت منجر به طلاق می گردد. https://eitaa.com/umefafgaraei