بهدلیل اهمیت مواجهه صحیح با مسائل مربوط به غريزهی جنسي و کاهش تبعات منفی و نابهنجاری های ناشی از نادیده گرفتن این مسئله، با اهتمام و دغدغه مندی حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید محمود مرویان، مدیر وقت سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1390، جلساتی تحت عنوان تربیت جنسی از منظر اسلام و روانشناسی، در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی آغاز به کار نمود.
کارگروه مذکور در جلساتی که هر دو هفته یکبار برگزار میشد، با حضور اساتید برجسته کشوری به طرح مباحثی پیرامون ضرورت تربیت جنسی و شیوع بزه های جنسی میپرداخت.
پس از دو سال از آغاز فعالیت و با فراهم شدن امکان تشکیل جلسات در خارج از سازمان تبلیغات، به میزبانی یکی از تشکلهای فرهنگی، جلسات به مکان دیگری تحت عنوان کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی ادامه یافت.
سپس در سال 1393، با فراهم شدن زمینه فعالیت در فضایی آکادمیک و با امکانات بیشتر، کارگروه مذکور به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد انتقال یافت. همراه با این انتقال، بهدلیل وجود مکان مناسبتر، فرصت حضور بانوان نیز فراهم گردید و همچنین امکان پیادهسازی، ویراستاری و بارگذاری مذاکرات هر جلسه در سایت دانشگاه فردوسی مشهد، میسر گردید.
ادامه فعالیتهای کارگروه:
2. مشارکت در تدوین کتاب خانواده و مراقبتهای جنسی فرزندان، نوشته استاد فرید محمدی مقدم
3. تدوین راهنمای برنامه درسی تربیت جنسی دوره ابتدایی (این راهنما به وزارت آموزشوپرورش، دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی ارائه شده است و در صورت پیگیری انشاءالله در عفافگرایی فرزندان میهنمان در دوره ابتدایی مؤثر خواهد بود).
4. برگزاری دورۀ یک روزۀ ارزیابی اسناد بینالمللی تعلیم و تربیت در حوزه آموزش و بهطور خاص سند 2030، توسط آقای دکتر مرزوقی استاد دانشگاه شیراز
5. آغاز به تدوین کتاب «رویارویی تربیت جنسی با آموزش جنسی» با مشارکت اعضا
6. برگزاری جلسات نقد و بررسی طرح بیماری HPV و واکسن گارداسیل از رسانه ملی
7. راه اندازی جلسات اکران فیلمها و مستندهای ارزشی قبل از جلسۀ اصلی چهارشنبهها
8. برگزاری سلسله جلسات نقد مستندها و فیلمهای مرتبط با حوزه تربیت جنسی از قبیل «انقلاب جنسی 1 و 2»، «پول و پورن»، «بهم میاد»، «یک پیشنهاد ساده»، «بازگشت گومورا»، «پشت صحنه» و ...
9. برگزاری جلسات تحلیل روانشناسی و جامعهشناسی موضوعات روز جامعه از قبیل «تجاوز و قتل ستایش»، «پویش چهارشنبههای سفید و دختران خیابان انقلاب»، «بررسی کتاب الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی از دکتر عباسی»، «ارائه الگوی تربیت جنسی خانواده محور»، «ارائه الگوی تربیت جنسی مدرسه محور»، «ویژگیهای مربی تربیت جنسی»، «واکاوی آسیبهای روانشناختی خود ارضائی»، «ضرورت نگاه چند بعدی به نیازهای جنسی»، «تبیین شبکه مسائل عفاف»، «علل شکلگیری بازار اقتصاد جنسی»، «بررسی ابعاد تربیتی واکسنهای مرتبط با آسیبهای اجتماعی»، «اعتماد ناپذیری آمریکا و مروری بر جنایات پزشکی آن»، «فیلترینگ تلگرام؛ بایدها و نبایدها»، «بررسی ابعاد حقوقی، آموزشی، فرهنگی سند 2030» و ...
10. راهاندازی جلسات کارگروه تدوین، نقد و بررسی داستانهایی با موضوعات تربیتی و تربیت جنسی برای سنین 3 الی 18 سال، با بهرهمندی از محضر جناب آقای میری و آقای دکتر رسولی (یکشنبهها ساعت 14)
11. تدوین بیش از 30 داستان با موضوعات مختلف تربیتی و تربیت جنسی از قبیل امیدواری، عاقبتاندیشی، وفای به عهد، مرجعیت والدین، حیا و ایمان، عفاف و حجاب، غیرت، مواجهه با سوءاستفاده جنسی، تصویر بدنی و ...
12. ساخت انیمشنی با موضوع تصویر بدنی برای گروه سنی 6 الی 9 سال با عنوان رؤیای گیشا
13. انجام طرح پژوهشی با عنوان قصهها بهعنوان ابزار افزایش اعتماد به نفس کودکان توسط خانم سلطانی
14. انجام پروژه نقد و بررسی و تولید «داستانهای مناسب جهت تربیت جنسی و عفافگرایی کودکان 6 تا 12 سال» توسط دکتر سعیدی رضوانی، خانم مریم سلطانی و خانم غلامی
15. انجام طرح پژوهشی تجارب جهانی در زمینه منطق و چگونگی برنامه درسی تربیت جنسی (بررسی اسناد مالی و بینالمللی با رویکرد اسلامی) توسط دکتر کرمی و خانم حجازی
16. انجام طرح پژوهشی نیازهای آموزشی مربیان تربیت جنسی با حمایت مؤسسه سجا توسط دکتر سعیدی رضوانی، دکتر باقری و خانم غلامی
17. انجام طرح پژوهشی تدوین شبکه مسائل تربیت جنسی با حمایت آستان قدس توسط دکتر سعیدی رضوانی، خانم حجازی، آقای نقرهای و خانم شیرزاد (مراحل پایانی).
به لطف خداوند متعال این کارگروه توانسته است در طول این سالها، به نوعی به یک مرجعیت علمی دست بیابد. بدین جهت افراد، گروهها و دستگاههای مختلفی برای یافتن راهکارهایی جهت حل مشکلات خود در این زمینه، از پتانسیل این کارگروه استفاده مینمایند.
مجله ووگ در جدیدترین شماره خود تصاویری از تلفیق حجاب و فشن را منتشر کرده است.
سرویس مد و لباس هنر آنلاین: نخستین مجله مصور ویژه مد و شیوه زندگی و یکی از مجلات مشهور و تأثیرگذار مد در جهان در جدیدترین شماره خود تصاویری منحصر به فرد از تلفیق حجاب و فشن را منتشر کرده است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
# آموزش اخلاق و تربیت کودکان با استفاده از قصّه
اخلاقی که به کودکان می آموزیم، بهتر است در قالب قصّه باشد. به عقیده ی بسیاری از روانشناسان 70 درصد پایههای اخلاقی و رفتاری کودکان در سنین 6 سالگی گذارده میشود. کودکان از شنیدن داستانها ضمن اینکه سرگرم میشوند، به آن گوش میکنند و از آن اخلاق و رفتاری می آموزند که والدین مایلند فرزندشان بدان سو جهت یابند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
# آموزش اخلاق و تربیت کودکان با استفاده از قصّه
داستان سجایا و خصایص پسندیده ی کودک را پرورش می دهد و او را به حسن سلوک و صداقت و اخلاص ترغیب میک ند که این خود بهترین روش غیر مستقیم برای تکوین اخلاق صحیح و عالی می باشد و به طور کلی داستان به شرط اینکه درست انتخاب شود، بیش از سایر وسایل تربیتی در رفتار کودک مؤثر است. داستان بزرگترین وسیله ی ظهور وجدان پاک و خوی و خصلت مطلوب در کودک است.
پژوهشهای انجام گرفته، بر نقش تأثیرگذار قصّه بر روی بینش، نگرش و رفتار کودکان صحّه می گذارند. چرا که کودک می تواند به کمک قصّه و همانند سازی با شخصیتها یا موقعیتهای داستان، اضطراب و پریشانیهای خود را شناسایی کند، مضامین و هیجانات مربوط به آنها را که در زمانهای مختلف، در زندگیاش اتفّاق میافتد، کشف کند و در مورد مسائل فکر نموده و راه حل های مختلف را کشف کند.
چرا که در قصه، فکر اصلی در قالب حکایت ارائه می شود و قصّه گویی بیان هنرمندانه حکایت براي انتقال غیرمستقیم انواع پیامها، از جمله پیامها و مؤلفه های تربیت جنسی و عفاف گرایی به مخاطب است. قصّه ها ابزارهای مناسبی برای معرفی الگوهای موفق و متفکر به کودکان هستند و کودک از طریق همانند سازی با این الگوها به تفکر درباره اموری چون عزت نفس، هویت جنسی، وفای به عهد، اراده و مقاومت، عفاف و حیا و ... می پردازد. بنابراین قصّه های خوب ظرفیت و توانایی بالایی جهت شناساندن و انتقال مؤلفه های تربیت جنسی و عفاف گرایی، دارند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
در پژوهشی تحت عنوان «انتخاب، متناسبسازی و تدوین داستانهای مناسب جهت شناساندن و انتقال مؤلفههای تربیت جنسی و عفافگرایی به کودکان 6 تا 12 سال» که توسط سعیدی رضوانی، سلطانی و غلامی (1397)، انجام پذیرفت، تعداد 155 داستان از منابع مختلف انتخاب و جهت ارزشیابی محتوایی و ساختاری، در اختیار چهار داور قرار داده شد تا داستانهای مناسب مشخص گردد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
پس از بررسی و تجزیه و تحلیل نظرات داوران، از مجموع 155 داستان گردآوری شده، 30 داستان به عنوان داستان برجسته، 43 داستان بهعنوان داستان مناسب و 70 داستان بهعنوان داستانهای کمتر مناسب (داستانهای دارای مشکل ساختاری و محتوایی) شناخته شد.
با توجه به ظرفیت ادبیات فارسی و داستان، جهت آموزش غیرمستقیم مفاهیم و ارزشهای دینی و پرورش روحیات مثبت عاطفی، هیجانی و اجتماعی در کودکان، در مسیر تربیت جنسی و عفافگرایی و با توجه به مؤلفه های 12گانه راهنمای تربیت جنسی دکتر سعیدی رضوانی
برای مؤلفه حیا و ایمان 57 داستان
مؤلفه مواجهه با سوءاستفاده جنسی 42 داستان
مؤلفه عاقبتاندیشی 52 داستان
مؤلفه وفای به عهد 39 داستان
مؤلفه اراده و جسارت، صبر و مقاومت و سختکوشی 40 داستان
مؤلفه هویت و نقش جنسی 8 داستان
مؤلفه تصویر بدنی 2 داستان
مؤلفه حجاب و غیرت 4 داستان
مؤلفه مرجعیت والدین 13 داستان و
برای مؤلفه عزت نفس 8 داستان پیشنهاد گردید.
در این کانال تلاش میگردد، تا داستان های مناسب با موضوعات عفافگرایی و تربیت جنسی به مربیّان و والدین گرامی معرفی گردد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
به گزارش «راشا تودی»، بر اساس یکی از مستندهای این شبکه با نام «جایگزینها»، کارشناسان هشدار می دهند که عروسکهای جنسی به روحیه تجرّد و بیگانگی از جامعه در ژاپن دامن می زنند و با رونق این عروسکها، افراد مجرد بیش از پیش از روابط انسانی دوری می گزینند.
آمارهای این تجارت نشان از آن دارد که سالانه تا ۲۰۰۰ عروسک جنسی با ظاهر و هیبت انسانی، با انگشتان متحرک و سر جداشونده و البته آلت جنسی، در ژاپن فروخته می شود. «نوبورا تاکانا»، فروشندهی این نوع عروسکها، معتقد است که مزیت داشتن یکی از این عروسکهای ۴۲۰،۰۰۰ ینی(۳۷۵۰ دلاری)، بدون خواسته بودن آن است:
" این احساس جالبیه. شبیه عروسک به نظر میاد، ولی حس می کنید که واقعا زنده است."
او معتقد است که یک عروسک جنسی، مشکلات رابطه با همسر را ندارد:
" وقتی با همسرتان رابطه برقرار می کنید، ممکن است مسایلی ایجاد شود. هیچکدام از این مسایل را با این عروسکها ندارید!"
کارشناسان شواهد نزول نرخ تولد را در مناطقی از ژاپن که بیشترین فروش عروسک را دارد، محرز می دانند. «کاناکو آمانو»، جمعیت شناس از موسسه پژوهشی NLI توکیو معتقد است که عروسکهای جنسی خطری اساسی برای آینده این کشور هستند، کشوری که پیش بینی می شود تا ۳۰ سال دیگر، یک سوم از جمعیت آن کاسته خواهد شد.
تنهایی اقشار میانسال، مهمترین عامل فروش عروسکهای جنسی در ژاپن است. «مورو»، یکی از شهروندان ژاپنی که صاحب چندتا از این عروسکهاست، اولین عروسک را یک سال بعد از فوت همسرش خرید. او می گوید: " یک خلاء در قلب من بود."
او در حالی با تیم مستندساز راشا تودی مصاحبه می کند که عروسکهایش را در یک ردیف در کاناپه کناری خود نشانده است:
" وقتی با آنها آشنا شدم، زندگیم به نحو پیچیدهای با آنها گره خورد. از وقتی این «دخترها» در خانه من ظاهر شدهاند، به لطف آنها، دیگر آن احساس تنهایی را ندارم."
مورو دوست دیگری به نام «کِرِرو» دارد که خود صاحب ۲۰ عروسک جنسی است. این دو معمولا با هم برای رانندگی خارج از شهر یا قدم زدن در پارک می روند و هر بار چندتا از عروسکها را هم با خود می برند. وقتی آنها برای عکس گرفتن روی نیمکت پارک می نشینند، عروسکها را هم کنار خود می نشانند، درباره خصوصیات «انسانی» این موجودات بیجان شوخی می کنند، یا از این می گویند که فلان عروسک امروز غمگین یا خوشحال است.
با این حال، این عروسکها تنها مورد استفاده افراد میانسال به بالای ژاپنی نیست. «هیتسوجی»، دختر جوانی که یک مدل محبوب نوجوانان در ژاپن است، عروسکی به نام «ماسیرو» دارد و می گوید که دیگر هیچ احتیاجی به ارتباط با مردان ندارد.
به گفته آمانوف کارشناس جمعیت شناسی:
" منحنی مردان و زنان ازدواجنکرده شیب صعودی بالایی دارد. این یکی از دقیقترین و معتبرترین پژوهشهای ملی در ژاپن است."
منبع: مشرق نیوز
https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصهای از کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟» توسط آقای فرید محمدی مقدم:
1. مترجم، تصاویر کتاب را بازسازی کرده است، اما تصویرگر هیچ تقیّدی به ارائه یک الگوی اسلامی، به جز در صفحه آخر کتاب نداشته است. بنابراین تصاویری که یک دختر بالغ در جامعه حضور پیدا میکند، خود آسیبزا است و میتواند الگوی خواننده (دختران بین 9 الی 12 سال) قرار بگیرد. زیرا تصاویری که بخشی از موها نمایان است، میتواند منجر به ترویج بد حجابی گردد.
2. شروع آموزش از معرفی اندامها، شروع خوبی است اما در معرفی و کارکرد اندامها کاملاً سکولار عمل شده است. در حالی که میشد به روش توحید مفضل، اندامها، کارکرد آنها و چگونگی مراقبت از آنها را بیان نمود؛ به طوری که کودک بفهمد که این خدای خوب و مهربان است که این اندامها و کارکردشان را به او عطا نموده است. این روش سبب میشود تا خدا شناسی کودک تقویت گردد و اُنس او با خدا بیشتر شود و به آرامش روحی برسد و زمینه عبودیت و بندگی و عبادت بیشتر فراهم شود. به عنوان مثال نویسنده در صفحه 8 میگوید: «همه این تغییرات توسط هورمونها (مواد شیمیایی که بدنت تولید میکند تا تو را از یک دختر کوچک به یک خانم تبدیل کند) ایجاد میشود». که به روش توحید مفضل این گونه باید بیان شود: «خدای خوب و مهربان در وجود تو غدههایی را قرار داده است که کار آنها ترشح هورمونها است. با ترشح هورمونها خدای مهربان تو را از یک دختر کوچک به یک خانم تبدیل میکند».
مطالب ارائه شده در خصوص مراقبت از چشمها و مطالب صفحه 30 در رابطه با بهداشت صورت خوب و مفید است ولی اگر به روش توحید مفضل بیان شود، بهتر خواهد بود.
3. متن برای دختر 9 و 10 ساله سنگین بوده و بسیار هم ادبی نوشته شده است و کلمات قلمبه نیز در آن به کار رفته است که درک ان برای کودک دشوار است. مثلاً در صفحه 3 آمده است: «فارغ از اینکه چقدر احساس بیتجربگی داری و یا اعتماد به نفس و جرأتت همراه بدنت رشد خواهد کرد».
4. در صفحه 9 کتاب، تصویر بازی والیبال در فضای سبز و با این شکل حجاب، اثر منفی دارد و به همان صورت الگو سازی میکند.
5. نویسنده در صفحه 11 کتاب، دوچرخه سواری دختران، اسکیت و موسیقی را توصیه و فرهنگ سازی میکند.
6. مطالب و محتوای صفحات 12 و 13 خوب است ولی سکولار بیان شده است.
7. در صفحه 15 آمده است: «تا بهترین چهره را برای فردای پیش رو داشته باشی!!». این عبارت دختر بچه را به این سمت و سو سوق میدهد که برتری دختران فقط به چهره زیبا و جذاب آنان است و باید تمام تلاش خویش را در این جهت به کار بگیرند.
8. محتوای صفحات 16، 17 و 19 مفید است.
9. در صفحه 18، بحث استفاده از چسب مو برای پیشگیری از سیخ شدن موها قابل تأمل و دقت میباشد. آیا توجه دادن دختران تا این اندازه، به آرایش موها صحیح میباشد؟
10. در صفحه 20 آمده است: «خوب است موسیقی را روشن و بقیه صداهای جهان را قطع کنی ...». در کتاب موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، زیانهای موسیقی بیان شده است و بایستی دعا و ارتباط با خدا جایگزین موسیقی گردد.
11. دو سطر اول مطلب صفحه 24 میتواند آسیبزا باشد و با عفاف و حیا در مقابل نامحرمان منافات دارد. در صفحه 28 نیز بر روی لبخند مانور داده است که میتواند آسیبزا باشد. اما در در سطر پنجم صفحه 28 جمله خوبی عنوان شده است:
«میتوانی با خویشتن داری، این کنایهها را بیاثر کنی. اگر عقب نشینی نکنی و پیشتاز فعالیتها باشی، به اعتماد به نفست کمک خواهی کرد».
نتیجهگیری آقای محمدی مقدم:
1. این کتاب برای الگوگیری نویسندگان اسلامی خوب است. اما برای الگو گیری نیز، برای ورود به هر موضوعی لازم است تا با کارشناسان متعهد مشورت صورت بگیرد.
2. کتاب مذکور برای ترویج عموم قطعاً آسیبهای جدی دارد.
3. ممکن است شخصی بگوید که تک تک موضوعاتی که در این کتاب به آن پرداخته شده است، مثل مراقبت از موها، گوشها، دندانها، پوست دست و صورت و ناخنها هیچ اشکالی ندارد وخیلی هم خوب و لازم است. کاملاً درست است اما زمانی که همه اینها در کنار هم قرار میگیرند، یک معنا و مفهوم و ایده را در ذهن و اندیشه دختر تثبیت میکنند و آن این است که اصالت با بدن و جسم است. به علاوه، همان طور که از نام کتاب نیز برمیآید: «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟»، ناخودآگاه یک حب افراطی نسبت به مراقبت از بدن و جسم پدید میآورد و کم کم بدن اصل میشود و حقیقت انسان که روح و ملکوت، عقل، اخلاق و ادب است به فراموشی و غفلت سپرده میشود و این تفکر اُمانیستی و انسان مداری، خود شیفتگی، اصالت به فرد، دنیا و جسم را برای فرد تقویت میکند. اگر به جای «مراقبت از بدنم»، «مراقبت از خودم» باشد، میتوان از روح و ملکوت اخلاقی، عقل و اندیشه نیز سخن به میان آورد. چون انسان متشکل از مجموعه بدن، روح، عقل و اندیشه میباشد.
4. تولید کتاب کار خیلی سختی نیست. حتی کتابهای تجاری. اما تولید کتاب خوب و ماندگار کاری سخت و پر هزینه میباشد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
# دیدگاهها و نقطه نظرات برخی از بزرگواران حاضر در جلسه در خصوص کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟»:
جناب آقای دکتر علیرضا رسولی نیز، به برخی از اشکالات و آسیبهای کتاب اشاره نمودند و بیان کردند:
1. کتاب در بعد خویشتن، فقط مبانی اُمانیستی را بیان کرده است و هیچ اشارهای به بیان مبانی دینی و توحیدی نشده است.
2. تصاویر داخل کتاب در مواردی که اشاره به خارج از منزل دارد، از دید حجاب نقاشی شده در تصاویر، دارای اشکال است و بیشتر شبیه حجابهای امروزی، که موها بیرون است را نشان داده است.
3. کتاب از دید نگارش ادبی برای کودک 9 – 12 سال مناسب نیست و دارای کلمات ثقیل برای کودک است.
4. کتاب ورزشهایی مثل دوچرخه سواری و اسکیت را برای دختران و همچنین گوش دادن به موسیقی را ترویج میکند.
5. کتاب با اشاره به آرایش و داشتن چهرهای زیبا برای فردای فرد، در واقع برتری دختران را فقط به چهرۀ آنها ترویج میکند.
6. در پاسخ به سؤالات جنسی نویسنده به سبک «آموزش جنسی» و مشابه به سؤالات و پاسخهای کتاب «لک لکی در کار نیست» عمل کرده است. در واقع در پاسخ به سؤالات جنسی کودک، بسیار صریح عمل نموده است به طوری که نه مطابق با اصول «تربیت جنسی» است و نه مناسب با سن کودک.
7. در این کتاب میشد مباحث علمی از دید توحید مفضل انجام گیرد و از مباحث علمی برای توحید و مبانی اسلامی و معنوی هم استفاده شود.
8. خودِ عنوان کتاب دارای مشکل و ایراد است. بهتر بود عنوان کتاب "چگونه از «خود» مراقبت کنیم" باشد. چرا که این عنوان خود، شامل جسم و روح و تعالی شده و میشد که هر دو را بیان نمود.
9. در نهایت، حُسن کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟» در شرح کامل مباحث بهداشتی – شخصی میباشد.
جناب آقای احمد ابوترابیان افزودند:
1. یکی از مهمترین مسائلی که در هر کتاب مطرح است، گروه سنی مخاطب است و در طراحی کتاب باید ویژگیهای مخاطب در نظر گرفته شود. مخاطب کتاب توحید مفضل بزرگسالان هستند و کاربرد آن برای کودکان چندان قابل استفاده نیست، مگر اینکه مطالب آن متناسب سازی شود.
2. کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟» نوشته یک نویسنده غربی است و از آنها انتظار نمیرود که مفاهیم و دیدگاههای اسلامی را مد نظر قرار داده باشند و خانم جعفری آن را ترجمه نمودهاند. مگر اینکه ایشان به جای ترجمه صرف، آن را ترجمه و تألیف نموده باشند.
یکی از آقایان حاضر در جلسه ادامه دادند:
1. همین تقسیم بندی سنی کودکان در دو جلد کتاب (9 تا 12 سال و 12 تا 17 سال) میتواند اشارهای به تغییر و افزایش سن تکلیف برای دختران داشته باشد که از سوی تعداد معدودی از مراجع تقلید اعلام شده است. مترجم به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه قصد تأیید این مسأله را دارد.
2. در خصوص قطع کردن تمام صداها و گوش دادن به موسیقی، نکته قابل تأملی وجود دارد. طبق مطالعات صورت گرفته، در تمام 24 ساعت شبانه روز، در روی کره زمین صدای اذان وجود دارد. یعنی فضای زمین هیچگاه از اذان خالی نمیشود (با توجه به افق متفاوت شهرستانها، شهرها، استانها و کشورها در طول شبانه روز). پس چرا باید همه صداها را به جز موسیقی، قطع نمود؟
3. بنده به دلایل زیادی که اکثر آنها توسط حاضرین در جلسه ذکر گردید، هیچ گاه این کتاب را برای مطالعه به دختران توصیه نخواهم نمود.
یکی از خانمهای حاضر در جلسه نیز اذعان داشتند:
کیفیت جلسه بسیار پر بار و مفید بود. مطالب رسا و گویا بیان گردید، به طوری که کاملاً قابل فهم بوده و لطافت خود را داشت و علاوه بر این، عمده دیدگاههای مطرح شده بعضاً فراتر از بحث بود.
https://eitaa.com/umefafgaraei