eitaa logo
کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی شیراز
520 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
452 ویدیو
195 فایل
⭕ پل ارتباطی شما با ما : @mezmar128
مشاهده در ایتا
دانلود
استـاد پناهیـانــ🌸: مواظبْ باشیم [ دلـمانــ ] جایے نرود✋ ڪه اگـــر رفت باز گرداندنش ڪار سختے است✌️ وگاهے محالـــ است.😓 اگر برگردد معلولــ و مجروح و سرخورده باز میگردد😶🍃 مُراقبْ باشیم [ دل ]👉 آرامــ❤️ سربــه هَوا و عاشقــْ پیشه است! وخیلے سریع " انــس " میگیرد.😊👌 اگــر غفـلتْ ڪنیم میرود و خودشــ را به چیزهاے " بے ارزش " وابستــه مےڪند .. @uniquran_shz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🌺🌺🌺 چهارشنبه ها.... ❤️💛💙💚💜❣ چه کسی همسر آینده مرا انتخاب می کند⁉️ https://eitaa.com/uniquran_shz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تقوا از لازم‌تر است آن ‌را مےپذیرم اما می‌گویم: آن‌ڪس ڪہ تخصص ندارد و کارے را مے‌پذیرد ،بے تقواست. 🇮🇷 https://eitaa.com/uniquran_s
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می نماید. دوره های متمرکز تربیت مربی(ویژه برادران و خواهران) با عنایت به برگزاری موفقیت آمیز دوره های تربیت مربی قرآن کریم در دانشکده ها و استقبال دانشجویان علوم قرآنی، معاونت فرهنگی دانشگاه در نظر دارد با توجه به ظرفیت ایام فراغت تابستان نسبت به برگزاری متمرکز دوره‌های تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، ترجمه و مفاهیم و تجوید اقدام نماید. مهلت ثبت نام : دوشبه 04/04/97 پیش نیاز: رشته حفظ: حداقل محفوظات 5 جزء از قرآن مجید رشته روخوانی و روان‌خوانی: تسلّط بر روخواني و روانخواني و تجوید سطح یک رشته ترجمه و مفاهیم: تسلط بر روان خوانی و ترجمه و مفاهيم قرآن در حد سطح يک رشته تجوید: تسلّط بر تجوید سطح دو قرآن كريم نکات مهم: 1. دانشجویانی که پیش از این در برخی دوره‌های تربیت مربی دانشگاه یا سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت نموده‌اند، صرفاً مجاز به حضور در رشته جدید در این دوره می‌باشند. 2. آزمون شفاهی از پیش نیازهای یادشده، در بدو ورود به دوره به عمل خواهد آمد. زمان و مکان و مدت: مکان برگزاری: دانشکده علوم قرآنی اصفهان زمان برگزاری: در بازه زمانی 13 مرداد تا 16 شهریور97 (زمان دقیق متعاقبا اعلام خواهد شد) مدت برگزاری: هر دوره به مدت یک هفته مزایا: ـ برگزاری دوره ها با هماهنگی مرکز ملی تربیت مربی حفظ و قرائت قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه است و هر کدام از متقاضیان تنها موظف به پرداخت ۵۰۰/۰۰۰ ریال از هزینه های برگزاری دوره هستند که به فراگیران ممتاز و برتر دوره بازگردانده خواهد شد، مابقی هزینه‌ها (بالغ بر۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال) بر عهده دانشگاه خواهد بود. ـ عزیزانی که دوره را با موفقیت به پایان برسانند ضمن دریافت گواهی‌نامه معتبر، برای برگزاری کلاس‌های قرآنی در دانشکده‌ها در اولویت هستند. جهت ثبت نام به امور فرهنگی دانشکده مراجعه فرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🌺🌺 اللَّهُمَّ عجّل لولیک الفرج ... https://eitaa.com/uniquran_shz
🍀🍀🍀شنبه ها و درس اخلاق 🌺🌺🌺🌺چهارمین قوه، قوه شهویه: ز آن به نفس بهیمی تعبیر می‌شود. این قوه به امورات حیوانی از قبیل رسیدگی به غرائز جنسی و پرخوری دلالت می نماید. اگر آدمی فاقد آن می‌بود در اسرع وقت رو به زوال و نابودی می‌رفت و از طرفی چون تحصیل سعادت ابدی بدون اقامت در نشئه طبیعت انجام نمی‌گیرد، سعادت انسان و حیات ملكوتی او نیز مرهون این قوه شریفه است. این قوه در صورتی می‌تواند سبب سعادت انسان باشد كه از حد اعتدال تجاوز نكند. بعلاوه نباید از تحت موازین عقلیه و شرعیه خارج شود. زیرا در آن صورت نه تنها سبب حصول سعادت نمی‌شود كه مایه شقاوت انسان نیز خواهد بود . فایده ی این قوه، حفظ و ادامه حیات بدن است که وسیله ی تحصیل کمال برای نفس است و در صورتی که به درستی از این قوه استفاده شود و افراط و تفریط در آن صورت نگیرد، فضیلتی به نام عفّت از آن به وجود می آید که به تعبیر فیلسوفان و عالمان اخلاقی، یکی از چهار جنس فضیلت شمرده می شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷✨🌷 صفت شهدا ... ❇️ استاد ماندگاری ... https://eitaa.com/uniquran_shz
بانکی‌پور در گفتگو با دانشجو: دانشجویان از خواستگاری مستقیم اجتناب کنند/ بزرگترین معضل ازدواج دانشجویی از تصور تا واقعیت کارشناس برجسته امور خانواده و ازدواج از بزرگترین معضل ازدواج دانشجویی از تصور عمومی تا واقعیت زندگی‌های دانشجویی و راه‌حل‌های آن می‌گوید. کد خبر: ۶۹۰۶۲۹ تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر حسین بانکی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و متخصص خانواده و ازدواج در گفتگوی تفصیلی با  خبرگزاری دانشجو، به معضلات ازدواج دانشجویی از تصور تا واقعیت پرداخت. مشروح این گفتگو تقدیم خوانندگان می‌شود.  معضل ازدواج دانشجویی از تصور تا واقعیت پاسخ دانشجویان متاهل به مراتب از پاسخ دانشجویان مجرد به سوال بزرگترین معضل ازدواج دانشجویی چیست؟ واقعیتر است. پاسخ دانشجویان مجرد به این سوال براساس ابهام، تخیل ذهنی و جو روانی حاکم بر جامعه است ولی دانشجویان متاهل بزرگ‌ترین مشکل ازدواج دانشجویی را عدم تطابق فرهنگی عنوان کردند. اگر مبنای کل نگری را در شناخت نسبت به افراد در نظر بگیریم در می‌یابیم که هر یک از ما نسبت به خود هویت‌های متفاوتی داریم یعنی هر کدام از ما تنها یک شخصیت نداریم و متعلق به چند کل می‌باشیم و نسبت به هر کل وجهه متفاوتی داریم. مثلا اگر متعلق به جامعه دانشگاهی باشیم نسبت به آن شخصیتی پیدا کرده‌ایم که شبیه شخصیت دیگر دانشجویان در محیط دانشگاه است. یک کل دیگر شهروند بودن یک شهر است اگر شما فرهنگ اصفهانی‌ها را بشناسید یک فرد اصفهانی را به عنوان یک شهروند اصفهانی خواهید شناخت اما معلوم نیست که حتما هویت اصفهانی بودن فرد با هویت دانشگاهی بودنش منطبق باشد. بنابراین ما نسبت به هر کلی وجهه‌ای از فرد را می‌شناسیم که چه بسا با کل دیگر و وجهه دیگر متفاوت باشد.  اما چرا دانشجویان متاهل بزرگ‌ترین معضل ازدواج دانشجویی را عدم تطابق فرهنگی عنوان کردند؟ ببینید دو دانشجویی که با هم ازدواج کردند هر کدام در محیط یک دانشگاه و تحت یک کل مشترک بودند و با ورود به دانشگاه هویت جدید مشترکی یافته‌اند که در آن هویت احساس وحدت می‌کنند ممکن است در یک تشکل نظریات هم را بپسندند و یا در شب شعری از ذوق شعری هم خوش‌شان بیاید و احساس کنند که به هم می‌خورند و روحیه‌شان مثل هم است اما همه این‌ها به هویت دانشگاهی آنها مربوط می‌شود تا اینکه به ازدواج با هم علاقه مند می‌شوند. اما زمانی که زندگی شکل گرفت این دو دانشجو با هویت شهروندی و خانوادگی خودشان وارد زندگی مشترک می شوند نه هویت دانشگاهی و آن موقع است که متوجه می شوند از نظر فرهنگی با هم تطابق ندارند یعنی تا قبل از ازدواج همدیگر را از یک بعد می نگریستند و خود را مناسب یکدیگر تشخیص می دادند و ازدواج‌شان با هم صورت می‌گرفت، اما بدیهی است که هویت خانوادگی آنها با هویت دانشگاهی شان هم‌خوانی و مطابقت نداشته باشد و لذا منجر به اختلاف شود چرا که در محیطی خواستگاری صورت گرفته که محیط زندگی شان نبوده است. خواستگاری در منزل خانم و با حضور خانواده‌ها صورت گیرد لذا توصیه به دانشجویان این است که خواستگاری‌ها باید حتما در خانه و با حضور خانواده دختر صورت گیرد تا با دیدن فضای خانواده همسر مقداری از فضای حاکم بر ذهن که در دانشگاه شکل گرفته خارج شود حتی خواستگاری در واحد مشاوره‌ای دانشگاه و تحت نظارت مشاور نیز مطلوب نیست و دو طرف نمی‌توانند در این محیط فرهنگی یکدیگر را شناسایی کنند. به بهانه اینکه خانواده دو طرف در شهرستان دیگر هستند مسئله ازدواج را نباید سرسری بگیرند پسر باید به منزل خانم دانشجو برود و هر دوی با محل رشد و نمو و تربیت همدیگر و فضای شکل گرفتن هویت همسر احتمالی آینده‌شان آشنا شوند چرا که مسئله ازدواج و 50، 60 سال زندگی مشترک بازیچه نیست.  دختر خانم‌ها هم باید در جلسات سوم و چهارم با خانواده همسر آینده خود آشنایی پیدا کنند زیرا محیط خانواده معرف فرهنگ یک خانواده است. حتی برادران و خواهران کوچکتر که در حیاط منزل مشغول بازی هستند و در جلسه خواستگاری شما در دانشگاه حضور ندارند معرف فرهنگ خانواده‌اند. تحقیقات را منحصر به محیط دانشجویی و دانشگاه نکنید بنابراین تحقیقات منحصر به محیط دانشجویی و دانشگاه نکنید زیرا بنا نیست تا آخر عمر شما در دانشگاه به سر ببرید از شهر و دیار و محیط زندگی فرد در گذشته نیز اطلاعات کسب کنید تا در مسئله کفویت و تطابق به نتیجه صحیحی برسید. هویت خانوادگی و محل افراد قطعا با هویت دانشگاهی متفاوت است و نکته مهم این است که قرار است شما با هویت محلی و خانوادگی وی زندگی مشترک خود را آغاز کنید و هویت دانشگاهی هویتی گذراست. تاثیر اساسی هویت فرهنگی ما شدیدا تحت تاثیر هویت فرهنگی‌مان هستیم هر چند فرهنگ جامعه ما جنبه‌های دینی قوی دارد اما متاسفانه آن قدر که تحت تاثیر فرهنگ عام جامعه هستیم از دین خود تاثیر نمی‌گیریم. مثلا ممکن است کسی شراب بخو
رد یا فکر شراب نوشیدن را در اندیشه و فکر خود خطور دهد شما بلافاصله از اینکه من چنین مثالی می‌زنم نفرت پیدا می‌کنید علتش این نیست که شراب در دین شما حرام شده بلکه علتش این است که این عنصر دینی خیلی خوب در فرهنگ شما جذب شده است و شما بیشتر از هر گروهی به دلیل اینکه افرادی فرهنگی و تحصیلکرده هستید و در فرهنگ‌تان شراب یک امر فوق‌العاده نابه‌هنجار است حتی ذکر مثالش را هم بد می‌دانید اما در مورد غیبت کردن با اینکه در دین شما حرام است ولی از آنجا که در بخشی از فرهنگ جامعه امری صد در صد نابه‌هنجار به شمار نمی‌آید و مثل نقل و نبات در برخی محافل رواج دارد. فرهنگ‌های خاص گاه وقتی ریشه برخی اختلافات عروس و دامادها را بررسی می‌کنیم علتش این است که با فرهنگ قومیت، یا منطقه‌ای یا شغلی همسر خود آشنایی نداشته‌اند و سخنی را گفته‌اند که هر چند از نظر شرعی خلاف بیّنی مرتکب نشدند اما در آداب و رسوم خانواده طرف مقابل توهین تلقی می‌شده است.  گاهی آداب و رسوم‌ها همه اعتقادات طرفین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد به طوری که فرد تمام اعتقادات خود را به فراموشی می‌سپارد و هر یک دیگری را به مسئله‌ای متهم می‌کند. مثلا در برخی خانواده‌ها خانم‌های خانه رسم ندارند به سر خیابان بروند و سوار تاکسی شوند در حالیکه این هیچ منع شرعی ندارد لذا اگر مثلا داماد عروس خانم را با تاکسی سر خیابان به محل مورد نظر ببرد خانواده خانم این را نوعی اهانت فرض می‌کنند لذا وقتی رفتارها تطابق فرهنگی ندارد شرایط را برای تداوم یک زندگی موفق سلب می‌کند. فاصله از فرهنگ دینی بسیار کم اتفاق می‌افتد که کسی بگوید در ازدواج به هیچ فرهنگ و قومیتی کار ندارد و تنها ملاک و معیار من در ازدواج فرهنگ ناب اسلامی است. مثلا اگر در بحث مهریه مطرح می‌شود که مهریه کم را باید به مهرالسنه برسانیم باید لوازم و فرهنگ پذیرش چنین سخنی هم در جامعه فراهم شده باشد و صرفا نباید براساس احساسات و شور تصمیم‌گیری کنیم. ترجیح تطابق فرهنگی بر احساسات احساسات آدم مانند شعله‌های آتش است که تا روشن است اطرافش را روشن می‌کند و دیده‌ها را به سمت خود جلب می‌کند اما وقتی فروکش کرد دیگر جلوه‌ای ندارد. لازم است که کفویت و تطابق فرهنگی را بر احساسات ارجح بدانیم به افرادی که می‌خواهند دو نفر را به هم معرفی کنند سفارش می‌کنیم فقط به خوب بودن دختر و پسر توجه نکنند و ببینند آیا خانواده‌های آن دو جوان هم با هم تطابق فرهنگی دارند یا نه و از نظر اعتقادی و فرهنگ اجتماعی و اقتصادی دو خانواده را ارزیابی و سپس به هم معرفی نمایند. فرهنگ خانواده‌ها توصیه‌ام به دختران و پسران جوانم این است که از خواستگاری مستقیم اجتناب کنند. خواستگاری سنتی روش مطمئن‌تری است اما باید ایرادهای آن با توجه به شرایط زمانه برطرف شود. علت موفقیت در خواستگاری سنتی این است که قبل از اینکه با فرد روبرو شوند با خانواده و فضای کلی آن آشنا می‌شوند و خانواده‌ها وقتی با هم گفتگو کردند تشخیص می‌دهند که تطابق فرهنگی با هم دارند یا نه. لذا خود را فریب ندهند و نگویند ما می‌خواهیم با هم زندگی کنیم و کاری به خانواده‌هایمان نداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 شرط درک فلسفه نماز ...
🌺🌺 کمیاب ترین در آخر الزمان ....
وقتے سرمـا مےخوریم✋😪 نه عطر گلـها|🌹| رو مےفهمیم و نه مزه غــذاهاے|🍲| خوشمزه رو... ویروسِ گناه هم همین‌طـوره👌😊 باعث میشه ما از عطر انتظار ڪه با ارزشــ ‌ترین [عبادتــ💕] هست لذت نبریم و مزه‌ے شیرین‌ترین عبادت و بقیه‌ی عبادتا رو نچشیم...🙂✋ تا دیر نشده،|⚡️| به فڪر درمان باشیم،🎈 تا لذت منتظر [مولا بودنــ] رو احساس ڪنیم... . @uniquran_shz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🌺❤️❤️💗 مسلمان اما مجرد ... ⁉️
با سلام حضور شرکت کنندگان در طرح کتابخوانی شیعه پاسخ می گوید. جهت شرکت در طرح، حتما به نکات زیر توجه فرمایید. این طرح در دو مرحله انجام می شود: الف) پیامکی: سؤالات هر بخش در کانال ایتای معاونت فرهنگی بارگزاری می گردد؛ پاسخ هر بخش باید در وقت مقتضی و بدون تاخیر (حداکثر ده روز پس از ارسال سوالات) به شماره اعلامی پیامک گردد. ب) کتبی حضوری: با اتمام آزمون های غیر حضوری (پیامکی)، آزمون نهایی به صورت حضوری و از میان سؤالات ارسال شده در دانشکده های علوم قرآنی برگزار می گردد؛ تنها کسانی می توانند در آزمون حضوری شرکت نمایند که پیش از آن درمراحل پیامکی هم شرکت کرده باشند. نکته مهم این که ارسال پاسخ سوالات در مراحل غیر حضوری، بعد از اتمام مهلت ده روزه یا به صورت یکجا پذیرفته نیست و کسانی که فقط در شب آزمون مبادرت به ارسال پیامک نمایند، از حضور در آزمون نهایی محروم خواهند و در صورت شرکت و کسب رتبه، از لیست برندگان حذف خواهند شد.
اولین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 17 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*1*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
(1) سوالات پیشگفتار و فصل اول 1. به چه دلیل فعالیت های انجام گرفته جهت وحدت مسلمین کافی نبوده است؟ 1) کارهای انجام شده بسیار سطحی بود، طرح ها و اقدامات دشمنان گسترده تر و بعضی از سیاستمداران اسلامی کوتاه¬نگر بودند 2) کارهای انجام شده ریشه ای نبود، طرح ها و اقدامات دشمنان گسترده تر بود، کوتاه نگری بعضی از سیاستمداران غربی 3) کارهای انجام شده ریشه ای نبود، اقدامات نظامی دشمنان گسترده تر بود، کوتاه نگری بعضی از سیاستمداران اسلامی 2. بعضی از طرح هایی که برای ایجاد بدبینی از سوی دشمنان انجام می گیرد کدام است؟ 1) توزیع کتب تفرقه انگیز میان حجاج، سم پاشی های خطبای متعصب وهابی 2) کشتار افراد مظلوم و بی دفاع، تحریک گروه های تندرو 3) موارد 1 و 2 3. هدف آمریکایی ها از تحریک گروه های تندرو چیست؟ 1) خشن نشان دادن چهره اسلام – ایجاد شکاف میان مسلمین 2) خشن نشان دادن چهره اسلام – فروش سلاح در خاور میانه 3) ایجاد شکاف میان مسلمین – سازش با سران کشورهای اسلامی 4. کدام گزینه نظر شیعه در مورد تحریف قرآن درست است؟ 1) این قرآنی که در دست ما است، عین قرآنی است که بر پیامبر اکرم نازل شده و حتی یک آیه اضافه یا کم نشده است 2) این قرآنی که در دست ما است، عین قرآنی است که بر پیامبر اکرم نازل شده و حتی یک کلمه اضافه یا کم نشده است 3) این قرآنی که در دست ما است، عین قرآنی است که بر پیامبر اکرم نازل شده و هیچ سوره ای اضافه یا کم نشده است 5. یکی از دلایل ادعای "اضافه نشدن چیزی به قرآن" کدام است؟ 1) اجماع علمای اهل سنت 2) اجماع علمای شیعه 3) اجماع علمای شیعه و سنی 6. کدام گزینه در مورد کتاب "فصل الخطاب فی تحریف کتاب ربّ الارباب" صحیح است؟ 1) به وسیله حاجی نوری در موضوع تحریف قرآن نوشته شده و مورد انکار بزرگان حوزه نجف قرار گرفت و در نهایت جمع گردید 2) به وسیله حاجی نوری در موضوع عدم تحریف قرآن نوشته شده و مورد انکار بزرگان اهل سنت قرار گرفت و در نهایت جمع گردید 3) به وسیله حاجی نوری در موضوع تحریف قرآن نوشته شده و مورد تایید بزرگان حوزه نجف قرار گرفت و در نهایت جمع گردید 7. کتاب "حفظ الکتاب الشریف عن شبهه القول بالتحریف" از کیست و در چه موضوعی تالیف شده است؟ 1) از علامه بلاغی و در رد کتاب فصل الخطاب 2) از علامه شهرستانی و در رد کتاب فصل الخطاب 3) از علامه شهرستانی و در رد کتاب فصل الخطاب علامه تهرانی 8. کتابی که از اهل سنت در تایید تحریف قرآن نگاشته شده کدام است و نویسنده آن چه کسی است؟ 1) دُرّ المنثور – سیوطی 2) الفرقان فی تحریف القرآن – ابن الخطیب مصری 3) الجامع لاحکام القرآن - قرطبی 9. ویژگی راویان کتاب فصل الخطاب کدام است؟ 1) ضعیف العقل، دروغگو، فاسد الاخلاق 2) دروغگو، فاسدالرای، معلوم الحال 3) فاسد المذهب، دروغگو، مجهول الحال 10. بر اساس نقل قولی از عایشه، کدام سوره قرآن در ابتدا 200 آیه بود که 73 آیه آن بیشتر نماند؟ 1) سوره احزاب 2) سوره فاطر 3) سوره نور 11. کاتبان وحی چند نفر بودند؟ 1) 14 نفر 2) 40 نفر 3) از 14 تا حدود 400 نفر 12. آیه شریفه: "انّا نَحنُ نزّلنا الذکر و انّا له لحافظون" دلالت دارد بر: 1) عدم تحریف آیات مکی قرآن 2) عدم تحریف الفاظ قرآن 3) عدم تحریف لفظی و محتوایی قرآن 13. ترجمه دقیق حدیث شریف امام جواد علیه السلام:"و کان مِن نَبذِهِمُ الکتابَ اَن اَقاموا حروفَه و حَرَّفوا حدودَه" کدام است و در چه موضوعی است؟ 1) گروهی از مردم قرآن مجید را رها کرده اند، به این صورت که مفاهیم قرآن را برپا داشتند، اما عبارات آن را تحریف نموده اند. - در موضوع تحریف لفظی قرآن 2) گروهی از مردم قرآن مجید را رها کرده اند، به این صورت که عبارات قرآن را برپا داشتند، اما مفاهیم آن را تحریف نموده اند. - در موضوع تحریف لفظی قرآن 3) گروهی از مردم قرآن مجید را رها کرده اند، به این صورت که عبارات قرآن را برپا داشتند، اما مفاهیم آن را تحریف نموده اند. - در موضوع عدم تحریف لفظی قرآن 14. منظور از تحریف قرآن که در روایات آمده است چیست؟ 1) تحریف معنوی 2) تحریف لفظی 3) تحریف عبارت 15. حدیث معروف ثقلین (انّی تارک فیکم الثقلین...) چگونه بر عدم تحریف قرآن دلالت دارد؟ 1) قرآن مجید پناهگاه بسیار مطمئنی برای مردم است، حتی دچار تحریف شده باشد، باز هم می تواند پناهگاه باشد 2) قرآن مجید پناهگاه بسیار مطمئنی برای مردم است، اگر دچار تحریف شده باشد، چگونه می تواند پناهگاه مطمئن باشد؟ 3) قرآن مجید در کنار سایر کتاب ها، پناهگاه مطمئنی برای مردم است، لذا دچار تحریف نشده است 16. کدام گزینه صحیح است؟ 1) بعضی از محققان و علمای بزرگ شیعه قائل به تحریف لفظی قرآن هستند 2) چنان چه در قرآن تحریفی صورت گرفته باشد، فقط در بعضی از الفاظ است، نه همه آن 3) هیچ یک از محققان و علمای بزرگ شیعه قائل به تحریف قرآن نبوده و نیستند
17. وجود تعصب های مذهبی و تکرار موضوع تحریف موجب می شود تا: 1) از اعتبار قرآن کاسته شود 2) بهانه به دست دشمن بیافتد 3) موارد 1 و 2