هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
◾️در تفسیر اول افرادی چون ابن عربی(متوفی۵۴۳) و ابن تیمیّه(متوفی۷۲۸) [۱] و به دنبال آن وهابیون متاثر از او، بر حاکمیت اموی صحه میگذاشتند و جنایات یزید را اینگونه توجیه می کنند، که یزید شخص صالحی بود و عمل ابیعبدالله(ع) یک حرکت شتابزده و شورش گونه و تحت تأثیر تحریکات تندروان و اوباش کوفه انجام گرفت.
هدایت شده از این روزها نابودی اسرائیل
⚫️السلام علیک یا ابا عبدالله⚫
🅾همراه با کاروان عاشورای حسینی🅾
۷۲ قسمت(۳۰)
☸پیرمردان سپاه امام حسین ع☸
2⃣مسلم بن عوسجه
✅اومردی عابد ، شجاع، واز اصحاب واز رسول خدا ص بود
شجاعت او در جنگ ها وفتوحات اسلامی همیشه ورد زبانها بود.
✅ مسلم بن عوسجه با دوستش حبیب بن مظاهر مخفیانه (روزها پنهان وشبها حرکت میکردند)تا خودرا به امام ع رساندند.
✅مسلم ،بعد ازجنگی تحسین بر انگیز. یاران عمر سعدحمله ای به سمت مسلم نمودند. واورا به زمین زدند ،
✅امام بالای سر او آمد وفرمود خدا رحمتت کند
✅«مسلم بن عوسجه» در کوفه نماینده مسلم بن عقیل ع و مسئول جمع اوری اموال وتهیه سلاح بود.
✅ حبیب بن مظاهر دوست قدیمی اش ، بالای سر مسلم آمدوبه او وعده بهشت داد
✅با شهید شدن مسلم ،سپاه عمروبن حجاج فریاد زدند مسلم بن عوسجه را کشتیم.
✅شبث بن ربعی ملعون روزگاری از صحابه پیامبر ص بود ،وحالا از فرماندهان سپاه عمر سعد است
فریاد زد شما پهلوانی مانند مسلم بن عوسجه را کشتید.
او جایگاه بزرگی داشت ودرفتوحات اسلام در آذربایجان شجاعت های زیادی داشت
سید حسین
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
◼️گروه دوم همچون ابن خلدون(متوفی۸۰۸)، بر نگرش امثال ابن عباس، عبد الله بن عمر و محمد بن حنفیه صحه میگذاشتند و معتقد بودند که یزید شخص فاسدی بود و قیام علیه او لازم بود ولی حسین بن علی(ع) در برآورد قدرتش در مقابل یزید دچار اشتباه محاسبه شد، ارزیابی او از دشمن دقیق نبود، قدرت یزید بیش از حدی بود که ایشان محاسبه می کردند و قدرت نظامی امام در حدی نبود که بتواند بر دشمن پیروز شود، به همین جهت قیام او نتیجه بخش نبود. این نگرش عکسالعمل یزید را نسبت به حسین بن علی(ع) غیر قابل توجیه میداند و آن را محکوم میکند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
👁🗨دیدگاه سوم متعلق به امثال شافعی، حنبلی و نواندیشان معاصر اهل سنت است. این دیدگاه در جبهه موافق با حرکت سیدالشهداء قرار دارد؛ هم یزید را شخص فاسد و مستحق سقوط میداند و هم عمل سیدالشهداء را عملی عاقلانه، مسئولانه و نتیجه بخش میخواند.
🏴 بر اساس این دیدگاه، خاطرهی شهادت حسین بن علی(ع) باید انگیزه بر پایی مراسم جشن و سرور باشد، نه اشک و عزاداری و آه، همچنانکه عید بزرگ مسلمین عید قربان به همان اندازه یادآور یک موفقیت انسانی و فداکاری است و در آن جشن و سرور برگزار میگردد. [۳]
🔅اگر چه دیدگاه سوم به نگرش شیعه نزدیکتر است، ولی بر آن از جهاتی منطبق نیست
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
💠 سیاست و برنامهریزی شیعه در بهره برداری از این نهضت، به دست فرزندان امام حسین(ع) انجام گرفت.
🔹با وجودی که این حادثه برگ زریّن اسلام و انسانیت است و افتخار بشریت و از این جهت جشن و سرور می طلبد، اما رویهی ائمه جشن و سرور نبود، بلکه اشک و عزا بود؛ چون درشرایطی که بنی امیه به مناسبت پیروزی خود و اعراب به مناسبت سال نو جشن میگرفتند، جشن اهل بیت نمیتوانست منعکس کننده اعتراض به سفاکی بنی امیه باشد.
جشن، یعنی هماهنگی اقلیت با اکثریت، نمیتوانست اعتراض اقلیت تحت ستم را نشانگر باشد؛ تراژدی و کشتار فجیع بنی امیه در کربلا با شادی تناسب ندارد.
حسین بن علی(ع) با شهادت خود قصد داشت تا روح اعتراض به ستم را جاودانه کند. این هدف از طریق تحریک عواطف بهتر امکانپذیر می نمود.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
♦️روایات بسیاری از ائمه اطهار(ع) نقل شده که حاوی این نکته است که مخلوقات خداوند از آسمانها و زمین و فرشتگان و اجنه حتی حیوانات، بر حسینبن علی(ع) گریه و نوحهسرایی کردند. [۴]
◼️هر کس بر حسین بن علی(ع) بگرید ولو به اندازه بال پشهای، گناهانش آمرزیده خواهد شد و بهشت بر او واجب خواهد شد. اگر انسان خود را به گریه وادارد یا شعری بسراید و یا آواز سوزناک بخواند و دیگران را بگریاند، بهشت از آن او خواهد بود. [۵]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚫️تأکید بر عزا و ماتم و گریه از سوی ائمه(ع) نوعی مبارزه منفی برای زنده نگهداشتن حرکت ظلم ستیزانه سید الشهد(ع) و آماده سازی نهاد ناآرام تشیع برای هماهنگی با اهداف ابی عبد الله الحسین(ع) بود، ولی در گذر زمان گریستن و عزا، در بین شیعیان نه وسیله ای برای آن هدف، که به تدریج خود هدف شد.
▪️نوشته شدن کتابهایی چون مفتاح البکا، طوفان البکا، محیط البکا (اقیانوسگریه)، مثیر الاحزان (برانگیزاننده غمها)، محرقالقلوب(سوزاننده قلبها) و نفس المهوم(نفس غمبار) و… تأییدی بر این نظر است.
▪️در اغلب این کتابها صحنههای پر شوری «خلق» میشد، تا دستمایه گریستن شود.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
📍تداخل فرهنگ تشیع و تصوف در برخی از زمانها، باعث میشد که بیش از هر چیز بر رفتار پارسایانه و تسلیم جویانهی امام تحت عنوان «مظلوم» تأکید شود. این نگرش علیرغم خواست ائمه(ع) از امام و عزاداری چهرهای ساخت که تعارضی با نظامهای ظالمانه صفویه یا قاجار نداشته باشد و حتی آنان خود تعزیه گردانان این نوع از عزاداری باشند و بعضاً از آن برای تحکیم قدرت خود از آن بهره برداری سیاسی کنند.
🖋 با شروع مبارزات مردم ایران در جریان نهضت مشروطه و سپس در تداوم آن بهویژه پس از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تفسیرهای نوینی از حادثه عاشورا صورتگرفت، که مورد تأیید حاکمیت استبداد نبود.
💢در این دوران، نوعی نواندیشی برای پیرایش این واقعه از خرافات و تحریفها و در واقع نوعی تجدید نظر در برخی ازتفسیرها قابل مشاهده است.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🔳 آنان بر این نکته حساسیت نشان میدادند که نباید تفسیر واقعه عاشورا به گونهای انجام گیرد که حرکت امام(ع) یک جریان خاص و منحصر به فرد با مقاصد و انگیزههای از پیش طراحی شده و شخصی جلوه کند.
💠 این نواندیشی را میتوان حول محور سه موضوعدانست:
اولا انگیزه قیام سید الشهدا چه بود؟
ثانیاً آیا چنین حرکتی در مقابلحاکمیت سیاسی وقت معقول یا مشروع بود؟
ثالثاً آیا روشی که برای نیل به این هدف انتخاب شد درست و نتیجه بخش بود؟
🏴 در غیر اینصورت، این حرکت غیر قابل تکرار، الگوگیری و بازآفرینی خواهد شد، حال آنکه بر اساس آموزههای شیعی، امام الگوی پیروان، و مقتدای آنان است و رفتار وی قابل آموزش و پیروی برای همگان است.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚫️ بر این اساس، حرکت امام یک حرکت سیاسی – انقلابی برای براندازی حکومت نامشروع موروثی استبدادی و سلطنتی است و میتوان آن را الگو قرار داد. بر طبق این تحلیل، حرکت ابی عبدالله(ع) کاری عقلایی، طبیعی و اساساً سیاسی – انسانی است.
◼️ رسالت اصلی که این نوشته بر عهده گرفته، این است که، نسل جوان را با عصاره تفسیرهای مختلفی که از جریان عاشورا انجام شده است، آشنا سازد تا او به اندیشه واداشته شود و سخنان مختلف را بشنود وخود بهترین را انتخاب کند. هدف این نوشتار این نیست که به صحت و سقم یا بررسی و نقد این دیدگاهها بپردازد چرا که پیش فرضهای فکری، اعتقادی، علایق عاطفی و انتظارات هر فرد از یک حادثه، نقش اساسی را در تبیین و تفسیر آن ایفا می کند و نقد هر دیدگاه در مرحله اول مستلزم بررسی و ارزیابی پیشفرضها و علایق و انتظاراتی است که پشتوانه هر یک از این نظریههاست.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
♦️ما تنها در هر تحلیل، سعی در برجسته کردن پیش فرضهای آن تفسیر داشتیم، تا هر کس با قبول آن پیش فرض ها تحلیل مورد نظر خود را از بین آنها برگزیند
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
◼️ ۱ـ تفسیر اسطورهای – ماورایی
🕯 این تحلیل از زاویهای کاملا ماورایی و اسطورهای [۶] به حادثه کربلا مینگرد.
⚫️ این دیدگاه ابعاد اجتماعی – سیاسی حرکت ابی عبدالله را نادیده میانگارد و به عنوان پیش فرض این را پذیرفته است، که حرکت امام حسین(ع) از قبل توسط خداوند طراحی و برنامه ریزی شده بود و پر از رمز و رازهای ناگشودنی برای بشر است و ابعاد آن حرکت برای او قابل فهم نیست.
◾️ در این نگرش تقریباً ویژگی بشری معصومین(ع) و از جمله سید الشهدا نادیده گرفته میشود.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🔻ملاحسین کاشفی، در روضة الشهدا می نویسد: عداوت یزید و امام حسین(ع) دو نوع بود، ظاهری و معنوی. تمام آنچه اتفاق افتاد مثل اختلاف بنی امیه و بنی هاشم، علی(ع) و معاویه، یزید و امام حسین(ع) اختلاف ظاهری بود که ناشی از اختلاف معنوی این اشخاص در سرشت ارواح آنهاست.
🔮 خداوند دو گونه روح آفریده است. ارواح پاک به هم مایل و ارواح ناپاک به هم متمایل هستند و این دو نسبت به هم دشمن هستند که اجتماع و اختلاف آنها در دنیا خود را نشان می دهد و حادثه کربلا همان قضای مبتنی بر خلقت ارواح است. [۷]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
💬👁🗨 این دیدگاه اظهار میکند: خداوند در «عالم ذر»، مقرر فرمود که امامحسین(ع) در کربلا کشته شود و پیامبر(ص)، علی، فاطمه، حسن و خود امامحسین (علیهم السلام) این قرار را امضا نمودند. [۸]
◼️ از همان زمان مقام ابی عبدالله(ع) در نزد ملائک، انبیاء و اولیاء همواره والا بودهاست و امام همواره در عالم نمود و حضور اسطورهای داشته و احتمالا در آینده نیز خواهد داشت. مقام او در آسمان به مراتب بالاتر از زمین است. خداوند، فرشتگان گنهکاری چون درکائیل، صلصائیل و فطرس را به برکت تولد ایشان بخشد. [۹]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🔶 گرفتاری پیامبرانی چون آدم، نوح، ابراهیم، اسماعیل، موسی، سلیمان، عیسی(علیهم السلام) پس از لعن به قاتلین ابیعبد الله حل و فصل شد. [۱۰]
⚫️ توبهی حضرت آدم، بر زمین نشستن کشتی نوح، استجابت دعای زکریا برای فرزند، نجات یونس از شکم ماهی، برطرف شدنگرفتاریهای ایوب، نجات اسماعیل از ذبح پدر، نجات یوسف از چاه و زندان و خلاصی یعقوب از غم دوری فرزند، همه و همه فقط با توسل به او ممکن گشت. [۱۱]
🔷 حمل، تولد و نامگذاری امام به صورت معمولنیست. [۱۲] شیرخوارگی حسین بن علی(ع)، نه از مادر، بلکه از زبان رسول خدا بوده است. [۱۳]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
💎این نگرش بر این باور است که: «ائمهی هدی (علیهم صلواه الله) هر کدام تکلیفی آسمانی داشتند که به مقتضای زمان آنان بود.» [۱۴]
🔵 "هر یک از ائمه، نظربه کتاب ممهور که جبرئیل از آسمان آورد، مکلف به تکلیف خاصی بودند و در وقت امامت، آن مهر را باز کرده و به آن عمل مینمودند." [۱۵]
🔆 این دیدگاه معتقد است همه چیز مطابق خواست امام انجام میشود. «برگیاز درخت نیفتد، مگر آنکه با اجازه امام زمان (عج ) است و در آن وقت امامزمانی نبود، مگر حضرت حسین(ع).» [۱۶]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
📍"مردن هر کس را باید امام (هر) زماناجازه دهد و مردن خودش را هم خودش باید اجازه دهد." [۱۷[
🏴 حتی شهید شدن امام حسین(ع) توسط شمر بن ذی الجوشن، بدون اجازه امام حسین(ع) ممکننبود، حضرت با این استدلال که خدا کشته شدن من را از قبل مقرر داشته است، درخواست کمک فرشتگان و قبائل جن را چه در مسیر مدینه به مکه و چه در روزعاشورا نپذیرفت. [۱۸]
🔴 امام در جریان حادثه کربلا رفتارهای معجزه آمیز بسیاری دارد. او شب عاشورا با زدن تبری بر زمین باعث شد از زمین آب فوران کند. [۱۹]
صبح عاشورا با نفرین خود سه نفر از دشمنان را درجا به هلاکت رساند. [۲۰]
او تنها در لحظات آخرکه به دشمن حمله کرد ۱۹۵۰ نفر از کفار را به تیغ در گذراند. [۲۱]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🏴 حتی در یک نگاه غیر مشهور، امام حسین(ع) در کربلا شهید نشد، بلکه دشمن شخصی شبیه او را به نام «حنظله بن اسعد» که شبیه او بود را کشت و خدا آن حضرت را به آسمان برد. [۲۳]
💎 در این نگرش، امام شخصیتی کاملا استثنایی دارد، بطوریکه نه کسی میتواند مثل او باشد و نه مثل او عمل کند و از ایشان الگو بگیرد.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚫️ آنان در پاسخ به این سؤال که بر اساس این تفسیر، فایدهی شهادت حسین بن علی(ع) چه بودهاست؛ میگویند: «شهادت آن مظلوم کفارهی گناهان و معاصی عاصیان امت است از گذشته و آینده. و چه منفعت و فایده از این بیشتر و عظیمتر» [۲۴]
💎 "شهادت ابی عبدالله لطف است بر شیعیان. ایشان متحمل بار گناهان شیعیان خویشگردیدند، لذا مبتلا به این بلاها بودند تا مایهی نجات شیعیان گردیدند… شهادتآن جناب مایهی نجات شیعیان و دوستان است از درکات و هلکات و ورطات وعقبات روز قیامت و بضاعت خلاص و نجات از آلودگیهای گناهان است."
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
◼️ این نگرش، به استناد روایاتی با این مضامین که: «آنان آگاهند که چه زمانیمیمیرند.» یا «هر امامی که نداند چه چیز به او میرسد و سرانجامش به کجا میرسد، او حجت خدا بر خلق نیست» [۲۲]
🔻معتقد است امام حسین(ع) بنا بر علم لدنی خویش از قبل، حتی جزئیترین حوادثی را که برای او اتفاق میافتاد و تکالیفی که در مقابل این حوادث داشت را میداند. او مسیری را که از قبل برایشمشخص شده است به طور دقیق و همانگونه که باید دنبال میکند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🔴 علاوه بر این، در عصر حاضر، ثمره شهادت آن حضرت را باید در عزاداریها دید. «به سبب ماتم داری بر آن جناب و بکاء و صرف اموال و سایر خدمات در اقامهی عزای آن حضرت» [۲۵] ثواب به شیعیان میرسد. هزاران نفر در اثر زیارتامام حسین(ع) آمرزیده میشوند و با لعنت به قاتلین وی به بهشت میروند، براثر گریه به مصیبت او گناهانشان بخشیده میشوند و بیماریهای جسمانی و روحانی شفا مییابند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
✍🏼 جمـع بنــدے :
⚡️خداوند در قرآن دو شخصیت را به عنوان اسوه برای ما معرفی میکند؛ یکی پیامبر اسلام(ص) و دیگری ابراهیم خلیل(ع)
⚡️اسوه با اسطوره فرق میکند. بیشتر پرداخت ما نسبت به کربلا وجه اسطورهای پیدا کرده است و نه اسوهای؛
⚡️وجه اسطورهای آن است که حقیقت تاریخی را با افسانه درآمیزیم و شخصیتی مطرح کنیم که قابل «شدن» نیست، یعنی نمیشود به او نزدیک و همچون او شد و فقط ویترینی و قشنگ است.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚡️اسطوره فرا انسان است، اما اسوه، انسانِ فراتر است، که میشود رفتار و سلوک او را دریافت کرد و به آن سیره خود را آراست.
⚡️در کربلا مشاهده میکنیم که حضرت اباعبدالله(ع) خود را اسوه معرفی میکند و میفرماید: «لکم فیه اسوه» من برای شما اسوه هستم.
⚡️واژه «من» به معنای فقط شخص حضرت نیست ، بلکه کل مجموعه حرکت اباعبدالله برای ما اسوه است. اصحاب ایشان، جریانهای پس از کربلا و ترجمان ارزشها و عظمت این رخداد برای ما اسوه هستند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚡️همه آدمها با هر سن، نژاد و رنگ میتوانند اسوه خود را در کربلا پیدا کنند.
⚡️ترکیب عجیبی در کربلا داریم، که در هیچ یک از جنگهای اسلام دیده نشده است؛ آفریقایی، آسیایی، ایرانی، اروپایی در نهضت امام حسین(ع) هست و به شهادت رسیدهاند. قصه بسیار شگفت است؛ هیچ عنصری در کربلا زائد نیست، هر کس را که امام با خود همراه کرده است، نقشی دارد که این نقش را یا در کربلا و یا پس از آن ایفا میکند و همه با همان انضباطی که امام تعیین کرد، به وظایف و نقش خود عمل کردند.
⚡️مدیریت پس از کربلا هم به عهده امام حسین(ع) بود؛ ایشان در آخرین لحظات برای امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و بچههایی که بودند نقشها و وظایف را تعیین و تبیین کردند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚡️در کربلا ابهام وجود ندارد و البته جز این هم انتظار نمیرود چون امام مصباح و سفینه است و باید همه چیز را مشخص کند.
⚡️در یک بررسی فقط در یک حرکت ۲۴ روزه امام حسین(ع) از مکه به کربلا ۵۳۷ عبرت استخراج شده است. با اینکه این نهضت کوتاه است میشود برای فرهنگ امام حسین(ع) دانشگاه ترسیم کرد.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚡️امام حسین در آغاز حرکت خود ۱۸ جمله دارد، که دقیقاً پیامهای یک حرکت مثبت و سازنده را ترسیم میکند. از اینها میتوان استفاده کرد.
💎 حسین(ع) بین ما ناشناخته مانده است. امام حسین(ع) ۱۹ هزار و ۹۹۹ روز در این دنیا زندگی کرد و ما فقط یک روز عاشورا را میدانیم، آن یک روز را هم خوب نمیشناسیم. سعی کنیم از وجه اسطوره ای به وجهه اسوه ایِ حضرت بپردازیم ...
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
📝 پی نوشت ها :
[۱] نگاه شود به العواصم من القواصم قاضی ابوبکر محمد بن عبد الله بن عربی، منهاج السنة، ابن تیمیه، البدایة و النهایة، ابن کثیر(متوفی۷۷۴)
[۲] حمید عنایت، اندیشه سیاسی در اسلام، بهاء الدین خرمشاهی، انتشارات خوارزمی، چ۲، ۱۳۶۵،ص۳۱۶-۳۱۴
[۳] اندیشه سیاسی در اسلام، ص۳۲۴
[۴] محمد بن جعفر قمی، کامل الزیارات، مکتبه الصدوق، چاول، ۱۳۷۵، ص۱۰۶-۸۲
[۵] کامل الزیارات، ص۱۱۵-۱۰۶
[۶] اینجا «اسطوره» به معنای حوادث غیر قابل تبیین عقلی است نه امور بیپایه و خرافی.
[۷] دوستی و دشمنی در هر نهاد/ زاختلاف روز میثاق اوفتاد/ و آنکه جنس هم نبودند از نخست/ این زمان در دشمنی هستند جست. ملا حسین کاشفی، روضة الشهداء، دفتر نشر نوید اسلام، ۱۳۸۲، ص۲۶۳-۲۶۴
[۸] محمد تقی بروجردی، کتاب الاسرار شهادت، مؤسسهی مطبوعاتی افتخاریان، چاپ سوم، بیتا،ص۴۶۱
[۹] ناسخ التواریخ، ج۱، ص۲۲-۱۹
[۱۰] بحارالانوار، ج۱۰، ص۱۵۶
[۱۱] کتاب الاسرار شهادت، ص۴۶۰٫
[۱۲] محمدتقی سپهر، ناسخ التواریخ، انتشارات اسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۶۳، ج۱، ص۱۲، ۱۳و۳۱
[۱۳] ناسخ التواریخ، ج۱، ص۲۷-۲۶
[۱۴] کتاب الاسرار شهادت، ص۴۴۶
[۱۵] کتاب الاسرار شهادت، ص۴۵۳
[۱۶] کتاب الاسرار شهادت، ص۴۴۶
[۱۷] کتاب الاسرار شهادت، ص۴۶۵
[۱۸] ناسخ التواریخ، ج۲، ص۱۹-۱۷ و۲۲۹
[۱۹] ناسخ التواریخ، ج۲، ص۲۱۶
[۲۰] ناسخ التواریخ، ج۲، ص۲۲۷-۲۲۶
[۲۱] ناسخ التواریخ، ج۲، ص۳۷۴
[۲۲] محمد تقی مصباح یزدی، راهنماشناسی، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۶۷، ص۴۸۲
[۲۳] شیخ طوسی: المفوضه شکوا فی قتل الحسین(ع) کما شک الغلاه فی موت علی(ع). تلخیص الشافی ۴: ۱۹۸ . مرحوم مجلسی در بحار الانوار این دیدگاه را در ضمن روایتی نقل کرده است که مورد انکار امام رضا(ع) قرار گرفته است. ج۴۴، ص۲۷۱، ح۴
[۲۴] کتاب الاسرار شهادت، ص۴۶۴
[۲۵] کتاب الاسرار شهادت، ص۴۵۲
🆔 @AndishkadehFCT
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
animation.gif
1.1M
🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴
جنـــــاب
"استــادسیــد"
بسیـــــار عــــــالی
اجــرتــون بـــا
سالار شهیدان حسین
مظلوم(علیه السلام)
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
animation.gif
124.5K
🕋🏴🕋🏴🕋🕋
از همـراهی همـه کاربران
وادمین ها ومدیران
گروه هـــای ولایــی
که در هماهنگی واجرای
کنفـــرانس ما را
همراهی نمودند
بسیار سپاسگزاریم ..