هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
♦️روایات بسیاری از ائمه اطهار(ع) نقل شده که حاوی این نکته است که مخلوقات خداوند از آسمانها و زمین و فرشتگان و اجنه حتی حیوانات، بر حسینبن علی(ع) گریه و نوحهسرایی کردند. [۴]
◼️هر کس بر حسین بن علی(ع) بگرید ولو به اندازه بال پشهای، گناهانش آمرزیده خواهد شد و بهشت بر او واجب خواهد شد. اگر انسان خود را به گریه وادارد یا شعری بسراید و یا آواز سوزناک بخواند و دیگران را بگریاند، بهشت از آن او خواهد بود. [۵]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚫️تأکید بر عزا و ماتم و گریه از سوی ائمه(ع) نوعی مبارزه منفی برای زنده نگهداشتن حرکت ظلم ستیزانه سید الشهد(ع) و آماده سازی نهاد ناآرام تشیع برای هماهنگی با اهداف ابی عبد الله الحسین(ع) بود، ولی در گذر زمان گریستن و عزا، در بین شیعیان نه وسیله ای برای آن هدف، که به تدریج خود هدف شد.
▪️نوشته شدن کتابهایی چون مفتاح البکا، طوفان البکا، محیط البکا (اقیانوسگریه)، مثیر الاحزان (برانگیزاننده غمها)، محرقالقلوب(سوزاننده قلبها) و نفس المهوم(نفس غمبار) و… تأییدی بر این نظر است.
▪️در اغلب این کتابها صحنههای پر شوری «خلق» میشد، تا دستمایه گریستن شود.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
📍تداخل فرهنگ تشیع و تصوف در برخی از زمانها، باعث میشد که بیش از هر چیز بر رفتار پارسایانه و تسلیم جویانهی امام تحت عنوان «مظلوم» تأکید شود. این نگرش علیرغم خواست ائمه(ع) از امام و عزاداری چهرهای ساخت که تعارضی با نظامهای ظالمانه صفویه یا قاجار نداشته باشد و حتی آنان خود تعزیه گردانان این نوع از عزاداری باشند و بعضاً از آن برای تحکیم قدرت خود از آن بهره برداری سیاسی کنند.
🖋 با شروع مبارزات مردم ایران در جریان نهضت مشروطه و سپس در تداوم آن بهویژه پس از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تفسیرهای نوینی از حادثه عاشورا صورتگرفت، که مورد تأیید حاکمیت استبداد نبود.
💢در این دوران، نوعی نواندیشی برای پیرایش این واقعه از خرافات و تحریفها و در واقع نوعی تجدید نظر در برخی ازتفسیرها قابل مشاهده است.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🔳 آنان بر این نکته حساسیت نشان میدادند که نباید تفسیر واقعه عاشورا به گونهای انجام گیرد که حرکت امام(ع) یک جریان خاص و منحصر به فرد با مقاصد و انگیزههای از پیش طراحی شده و شخصی جلوه کند.
💠 این نواندیشی را میتوان حول محور سه موضوعدانست:
اولا انگیزه قیام سید الشهدا چه بود؟
ثانیاً آیا چنین حرکتی در مقابلحاکمیت سیاسی وقت معقول یا مشروع بود؟
ثالثاً آیا روشی که برای نیل به این هدف انتخاب شد درست و نتیجه بخش بود؟
🏴 در غیر اینصورت، این حرکت غیر قابل تکرار، الگوگیری و بازآفرینی خواهد شد، حال آنکه بر اساس آموزههای شیعی، امام الگوی پیروان، و مقتدای آنان است و رفتار وی قابل آموزش و پیروی برای همگان است.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚫️ بر این اساس، حرکت امام یک حرکت سیاسی – انقلابی برای براندازی حکومت نامشروع موروثی استبدادی و سلطنتی است و میتوان آن را الگو قرار داد. بر طبق این تحلیل، حرکت ابی عبدالله(ع) کاری عقلایی، طبیعی و اساساً سیاسی – انسانی است.
◼️ رسالت اصلی که این نوشته بر عهده گرفته، این است که، نسل جوان را با عصاره تفسیرهای مختلفی که از جریان عاشورا انجام شده است، آشنا سازد تا او به اندیشه واداشته شود و سخنان مختلف را بشنود وخود بهترین را انتخاب کند. هدف این نوشتار این نیست که به صحت و سقم یا بررسی و نقد این دیدگاهها بپردازد چرا که پیش فرضهای فکری، اعتقادی، علایق عاطفی و انتظارات هر فرد از یک حادثه، نقش اساسی را در تبیین و تفسیر آن ایفا می کند و نقد هر دیدگاه در مرحله اول مستلزم بررسی و ارزیابی پیشفرضها و علایق و انتظاراتی است که پشتوانه هر یک از این نظریههاست.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
♦️ما تنها در هر تحلیل، سعی در برجسته کردن پیش فرضهای آن تفسیر داشتیم، تا هر کس با قبول آن پیش فرض ها تحلیل مورد نظر خود را از بین آنها برگزیند
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
◼️ ۱ـ تفسیر اسطورهای – ماورایی
🕯 این تحلیل از زاویهای کاملا ماورایی و اسطورهای [۶] به حادثه کربلا مینگرد.
⚫️ این دیدگاه ابعاد اجتماعی – سیاسی حرکت ابی عبدالله را نادیده میانگارد و به عنوان پیش فرض این را پذیرفته است، که حرکت امام حسین(ع) از قبل توسط خداوند طراحی و برنامه ریزی شده بود و پر از رمز و رازهای ناگشودنی برای بشر است و ابعاد آن حرکت برای او قابل فهم نیست.
◾️ در این نگرش تقریباً ویژگی بشری معصومین(ع) و از جمله سید الشهدا نادیده گرفته میشود.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🔻ملاحسین کاشفی، در روضة الشهدا می نویسد: عداوت یزید و امام حسین(ع) دو نوع بود، ظاهری و معنوی. تمام آنچه اتفاق افتاد مثل اختلاف بنی امیه و بنی هاشم، علی(ع) و معاویه، یزید و امام حسین(ع) اختلاف ظاهری بود که ناشی از اختلاف معنوی این اشخاص در سرشت ارواح آنهاست.
🔮 خداوند دو گونه روح آفریده است. ارواح پاک به هم مایل و ارواح ناپاک به هم متمایل هستند و این دو نسبت به هم دشمن هستند که اجتماع و اختلاف آنها در دنیا خود را نشان می دهد و حادثه کربلا همان قضای مبتنی بر خلقت ارواح است. [۷]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
💬👁🗨 این دیدگاه اظهار میکند: خداوند در «عالم ذر»، مقرر فرمود که امامحسین(ع) در کربلا کشته شود و پیامبر(ص)، علی، فاطمه، حسن و خود امامحسین (علیهم السلام) این قرار را امضا نمودند. [۸]
◼️ از همان زمان مقام ابی عبدالله(ع) در نزد ملائک، انبیاء و اولیاء همواره والا بودهاست و امام همواره در عالم نمود و حضور اسطورهای داشته و احتمالا در آینده نیز خواهد داشت. مقام او در آسمان به مراتب بالاتر از زمین است. خداوند، فرشتگان گنهکاری چون درکائیل، صلصائیل و فطرس را به برکت تولد ایشان بخشد. [۹]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🔶 گرفتاری پیامبرانی چون آدم، نوح، ابراهیم، اسماعیل، موسی، سلیمان، عیسی(علیهم السلام) پس از لعن به قاتلین ابیعبد الله حل و فصل شد. [۱۰]
⚫️ توبهی حضرت آدم، بر زمین نشستن کشتی نوح، استجابت دعای زکریا برای فرزند، نجات یونس از شکم ماهی، برطرف شدنگرفتاریهای ایوب، نجات اسماعیل از ذبح پدر، نجات یوسف از چاه و زندان و خلاصی یعقوب از غم دوری فرزند، همه و همه فقط با توسل به او ممکن گشت. [۱۱]
🔷 حمل، تولد و نامگذاری امام به صورت معمولنیست. [۱۲] شیرخوارگی حسین بن علی(ع)، نه از مادر، بلکه از زبان رسول خدا بوده است. [۱۳]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
💎این نگرش بر این باور است که: «ائمهی هدی (علیهم صلواه الله) هر کدام تکلیفی آسمانی داشتند که به مقتضای زمان آنان بود.» [۱۴]
🔵 "هر یک از ائمه، نظربه کتاب ممهور که جبرئیل از آسمان آورد، مکلف به تکلیف خاصی بودند و در وقت امامت، آن مهر را باز کرده و به آن عمل مینمودند." [۱۵]
🔆 این دیدگاه معتقد است همه چیز مطابق خواست امام انجام میشود. «برگیاز درخت نیفتد، مگر آنکه با اجازه امام زمان (عج ) است و در آن وقت امامزمانی نبود، مگر حضرت حسین(ع).» [۱۶]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
📍"مردن هر کس را باید امام (هر) زماناجازه دهد و مردن خودش را هم خودش باید اجازه دهد." [۱۷[
🏴 حتی شهید شدن امام حسین(ع) توسط شمر بن ذی الجوشن، بدون اجازه امام حسین(ع) ممکننبود، حضرت با این استدلال که خدا کشته شدن من را از قبل مقرر داشته است، درخواست کمک فرشتگان و قبائل جن را چه در مسیر مدینه به مکه و چه در روزعاشورا نپذیرفت. [۱۸]
🔴 امام در جریان حادثه کربلا رفتارهای معجزه آمیز بسیاری دارد. او شب عاشورا با زدن تبری بر زمین باعث شد از زمین آب فوران کند. [۱۹]
صبح عاشورا با نفرین خود سه نفر از دشمنان را درجا به هلاکت رساند. [۲۰]
او تنها در لحظات آخرکه به دشمن حمله کرد ۱۹۵۰ نفر از کفار را به تیغ در گذراند. [۲۱]