هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
در اینجا به مهمترین اصولِ این مکتب اصلاحی، که از زبان و عمل امام(ع)، در جریان حادثهی کربلا استفاده میشود، اشاره میکنیم :
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
اصل اول، نفی سلطهی جابرانه و نامشروع :
در مکتب حسین(ع)، حاکمی که صلاحیتهای لازم را نداشته باشد و بدون رضایت مردم به زور و ستم بخواهد برمردم حکومت کند، نامشروع است.
کمااینکه معاویه به ناحق بر جایگاه پیامبر خدا(ص) تکیه زده بود و آنرا اِشغال کرده بود.
او آثار حاکمیت نبوی را تضعیف کرد و آن را به سلطنت استبدادی موروثی مبدل ساخت.
تبلیغات گستردهی آنان که نان دین به نرخ روز میخوردند، از وی چهرهای ساخت که به عنوان صحابی رسول الله(ص)، کاتب وحی و خال المؤمنین‼️، تا رفتارش اجتهاد شرعی و غیرقابل نقد تلقی شود.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
در طرح پیشنهادی معاویه، یزیدی که از ابتداییترین شرایط یک رهبر اجتماعی، سیاسی و ارزشی تهی است، حاکم مسلمانان معرفی شده و بر مردم تحمیل میگردد.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
اباعبدالله الحسین(ع) نظام فاسد و ستمگر یزید را نیز هم چون حکومت معاویه نامشروع میدانست، و از هر فرصتی برای افشای چهرهی ننگین او برایافکار عمومی استفاده میکرد.
ایشان در مکه، خطاب به علما اسلام، دلایل محکومیت و ویژگیهای این نظام فاسد را اینگونه تبیین میکند: «ستمگرانی رابه جای خود نشاندهاید که با شبهه [۱۰۶]
کشور را اداره میکنند و در راه شهوت و کامجویی گام مینهند…
به هوسرانی، رسوائیها به بار میآورند. سیرت اشرار پیش میگیرند و بر خدا دلیری میکنند، در هر شهری سخنرانی بر فراز منبر دارند و همهی مملکت را قبضه کردهاند. دستشان همه جا باز است.
مردم چون برده در برابرشان نیروی دفاع از خود ندارند. برخی جبار و سرکش و برخی برناتوانان سختگیر هستند.
خدا و قیامت را نمیشناسند.
شگفتا چگونه شگفتزده نباشم که سرزمین اسلام در قبضهی کسانی است که یا خائن و ستمگر، یا باج گیر و نابکار و یا حکمران بیرحم و بیانصاف است.» [۱۰۷]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
ایشان در نامهای به مردم بصره مینویسند:
«سنت و قانون اسلامی از بین رفته است و سنتهای قومی و شخصی مناسب با منافع عدهای خاص، جای آن را گرفته و احیا شده است.» [۱۰۸]
حضرت، ضمن اینکه خود را با صلاحیتترین منتقد حکومت معرفی میکند، خطاب به لشکر حُر، دلایل نامشروع بودن حکومت بنی امیه را اینگونه تشریحمیکند:
«ای مردم، این حاکمان به اطاعت شیطان در آمده و اطاعت رحمان را رها ساختهاند تباهی و فساد آورده و حدود الهی را تعطیل کردهاند.
غنایم را بهخود اختصاص دادهاند و حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام ساختهاند.» ؛
«من در اولویت یاری خدا، عزت بخشی به شریعت الهی و جهاد در راه خدا هستم تا کلمة الله فراتر از همه قرار گیرد.» [۱۰۹]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
دیدگاه عمومی کوفه نسبت به حکومت بنی امیه، با آنچه حضرت تشخیص میداد هماهنگ بود، لذا آنان در نامه خود به امام حسین(ع) از مرگ معاویه ابراز شعف کرده و نوشته بودند:
«ستایش خدا را که دشمن جبار و سرسخت تو را نابودکرد، دشمنی که بر این امت یورش برد تا خلافت را به ناحق گرفت و اموال آنراغصب کرد و بدون رضایت آنان بر آنها حکومت کرد.
نیکانشان را کشت واشرارشان را به جا نهاد و مال خدا را دستخوش جباران و توانگران امتساخت.» [۱۱۰]
این نگرش در اذهان یاران صدیق امام نیز وجود داشت.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
زُهِیر بن قین، سیاستمداری که سابقهی تمایل به عثمان داشت، اما در جریان کربلا به یاری ابی عبدالله برخاسته بود، با توجه به گذشتهی حکومت بنی امیه، چشمانداز حکومت یزید را در سخنانش با لشکر ابن زیاد اینگونه ترسیم میکند:
«در ایام سلطهی آنان جز بد نخواهید دید.
چشمانتان را میل میکشند.
دستها و اعضایتان را میبرند و بر تنههای خرما بالا میبرند.
پارسایان و قاریان شما امثال حجر بن عدی و یارانش و هانی بن عروه و نظایر او را میکشند.» [۱۱۱]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
شیعه نسبت به رهبری همواره حساس بوده و آن را با صلاح و فساد جامعه همدوش میدانسته است.
جامعهی ایمانی نمیتواند سرنوشت خویش را به دست افراد نالایق، بیصلاحیت و بیایمان دهد، طبیعی است که در صحنهی عمل سیاسی نیز رای و خواست طبیعی مردم به کسانی که برای باورها و مقبولات مردم، ارزشی قائل نیستند تعلق نمیگیرد و چنین نظامی را مشروع نمیدانند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
حکومتِ چنین کسی جز فلاکت، بدبختی، ظلم و بیعدالتی، نژادپرستی و حق ستیزی چه ارمغانی بهبار میآورد❓
به قول امام، اگر جامعهگرفتار رهبری چون یزید شود، فاتحهی آئین عدل خوانده است، انا لله و انا الیه راجعون و علی الاسلام، السلام. [۱۱۲]
نفی حکومت امثال معاویه و یزید به دنبال خود، اثبات امامتی را دارد که سیدالشهداء(ع) مصداق بارز آن است و دعوت مردم برای بیعت با او شرط مردمی آن را تضمین میکند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
اصل دوم، ضرورت حکومت صالحان :
در مکتب حسین(ع)، نفی سلطه جابرانه به خاطر باور به مشروعیت حاکم صالحی است، که پشتوانه مردمی دارد.
امام در پاسخ به دعوت مردم کوفه ویژگیهای رهبری را چنین معرفی میکند:
«به جان خودم، امام جز آن نیست که به کتاب خدا عملکند و به عدالت و قسط برخیزد و ملتزم به راه و روش حق باشد و خود را فداییخدا بداند.» [۱۱۳] ، نه فدای قدرت و ثروت و طبقه و جریان خاص.
کسیکه مسئولیت مدیریت جامعهی دینی را دارد، باید پایبند به لوازم چنین نظامی باشد.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
حق جویان، منتظر مرگ معاویه بودند، تا با مرد شایستهای چون حسین (ع) بیعت کنند.
امام نیز میفرمود:
تنها کسیکه صلاحیت برقراری نظام عادلانه را دارد، ما هستیم:
«ما اهل بیت محمد (ص)، بر داشتن حکومت نسبت به اینکسانی که مدعی حکومت هستند و با ظلم و جور حکم میرانند و حقی نسبت به آن ندارند، اولی هستیم.»
و در این زمان «من نسبت به دیگران، بر حکومت احق هستم.» [۱۱۴]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
حضرت در نامهای به مردم بصره پس از تأکید بر حقانیت خویش آنان را دعوت میکند که به او بپیوندند:
«شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر او دعوت میکنم. امویان سنت را میراندهاند و بدعت را احیا کردهاند.
اگر گفتارم را بشنوید و دستور مرا اطاعت کنید، شما را به راه رشاد هدایت خواهم کرد.» [۱۱۵]
واقعه کربلا، در واقع آخرین تلاش امام شیعه بود ، تا بار دیگر حکومت را بهجایگاه اصلیش برگرداند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
حسین(ع) به انسان مسلمان آموخت که باید نسبت به سرنوشت اجتماعی خود حساسیت نشان دهد.
مشارکت و نظارت سیاسی، نه تنها حق هر انسانی است، بلکه تکلیف اوست.
نقد مستمر عملکرد نظام سیاسی، تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر و آزادی اعمال این حق، تضمین کنندهی سلامت جامعه و نظام اسلامی است.
فشارهایسیاسی در جهت منع مشارکت مردم و جلوگیری از اظهارنظر آزادانه ، حرام و مخالف وجوب اصل امر به معروف و نهی از منکری است، که حق و تکلیف مسلّم هر انسان مسلمان است.
مهمترین انگیزهی قیام امام حسین(ع) انجام همین وظیفه بود.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
ایشان سعی در دمیدن روح حساسیت نسبت به ارزشها و مسؤولیت پذیری در جان امت اسلامی داشت، لذا از قول رسول خدا (ص) میفرمایند:
«هر کس که حکومت ظلمی راببیند که حرام خدا را حلال کرده، پیمان شکنی میکند، مخالف سنت رسول الله است و با بندگان خدا به گناه و دشمنی بر خورد نماید و اقدامی عملی یا سخنی در مخالفت با آن نگوید، حق خداست که او را با همان ظالمین در یک جا محشور سازد.» [۱۱۶]
معروف و منکر امام بر خلاف آنچه برخی تصور میکنند، صرفاً نفی و اثبات سطحی و جزئی امور نیست، بلکه امور کلانی است که در پناه خود، امور سطحی و جزئی را نیز اصلاح میکند.
معروف و منکرِ امام ، همان بود که ایشان در عمل نشان داد و مبارزات سیاسی خویش را در همان راستا جهت داد.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
در هرصورت حکومت یزید که نماینده و تجلی باورها و مطالبات مردم نیست و میخواهد به وسیله زر و زور و تزویر برای خود بیعت بگیرد، نه صلاحیت مدیریت رهبری سیاسی جامعه را دارد و نه منطبق با آرمانهای جامعهیاسلامی است.
حضرت در کلام خود مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را دقیقاً امور کلان حکومتی وسیاسی اعلام میکنند و در ضمن بیان اهمیت انتقاد و نظارت عمومی نسبت به حکومت میفرمایند:
«خداوند وجوب امر به معروف و نهی از منکر را در اولویت قرار داد، چون میدانست بقیهی وظایف در پناه آن انجام خواهد شد.
امر به معروف و نهی از منکر، به اسلام دعوت میکند. حقوق ستمدیدگان را باز میستاند، با ستمگر میستیزد، بیتالمال را به تساوی تقسیم میکند و مالیاتها را از آنجا که باید میگیرد و در جایگاه خود صرف میکند.» [۱۱۷]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
سیدالشهداء که از عدم حساسیت سیاسی علما و مردم نسبت به حکومت یزید ناراحت بود، در اجتماع حج ضمن سرزنش علما که بیشترین بار مسؤولیت امر به معروف و نهی از منکر را به عهده دارند انتقاد، میکند.
حضرت خطاب به آنان میفرماید چرا شیوه علمای یهود را در پیش گرفتهاند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
علما در مقابل بهرهمندیشان از جامعه برای نقد حاکمیت مسئولیت اصلی را دارند.
حضرت ادارهی جامعه را کاری علمی میداند و متعلق به عالمان، لذا میفرماید:
اگر شما اندیشمندان وظیفهی خود را در این مورد انجام میدادید، حکومت را از شما نمیربودند.
«مصیبت شما از همهی مردم بیشتر است؛ چون شما بر مسند علم تکیه زدهاید. ای کاش گوش شنوا داشتید.
جریان امور و احکام باید به دست دانشمندان دیندار باشد.
آنها بر حلال و حرام خداوند امین هستند.
این موقعیت را از شما ربودند.
این عقب نشینی نتیجهی جدا شدن شما از حق و اختلاف در سنت آشکار پیامبر(ص) بود.
اگر شما در مقابل آزار و اذیتها مقاومت میکردید و از بذل جان و مال دریغ نداشتید، الان جریان امور الهی در دست شما بود و کارها تحت نظر شما انجام میگرفت.» [۱۱۸]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
حضرت، عامل اصلی ترک مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر از ناحیهی علما را، «ترس از مرگ» و «دنیا طلبی» آنان میداند. [۱۱۹]
امام در جایی دیگر، رسالت مردم را به یادشان میآورد و میفرماید:
«آیا نمیبینید به حق عمل نمیشود و از باطل دوری نمیگردد⁉️
با این شرایط انسان آرزوی مرگ میکند.» [۱۲۰]
ایشان تمام نهضت خویش را خلاصه در انجام همین تعهد و مسئولیت میبیند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
پی نوشت ها :
[۱۰۵] کلام امام حسین (ع) با لشکر حر:و لکم فی اسوه. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، مؤسسه التاریخالعربی، بیروت۱۹۸۹، ج ۲، ص۵۵۳٫
[۱۰۶] شبهه یعنی آنچه پایهی علمی شفافی ندارد و درست و نادرست بودن آن آشکار نیست.
[۱۰۷] مکنتم الظلمه من منزلتکم، و اسلمتم امور الله فی ایدیهم یعملون بالشبهات و یسیرون فیشهوات…فاسلمتم الضعفاء فی ایدیهم فمن بین مستعبد مقهور و بین مستضعف علی معیشتهمغلوب، یتقلبون فی الملک بأرائهم و یسشعرون الخزی بأهوائهم، اقتداء بالاشرار و جراه علی الجبار،فی کل بلد منهم منبره خطیب یصقع فالارض لهم شاغره و ایدیهم فیها مبسوطه، و الناس لهم خوللایدفعون ید لامس، فمن بین جبار عنید و ذی سطوه علی الضعفه شدید، مطاع لایعرف المبدء المعید،فیا عجبا و مالی (لا) اعجب او الارض من غاش غشوم و متصدق ظلوم و عامل علی المؤمنین بهم غیررحیم. حسین بن شعبه الحرانی، تحف العقول، احمد جنتی، انتشارات علمیه اسلامیه، بیتا،ص۲۷۲-۲۷۱
[۱۰۸] فان السنه قد امیتت و البدعه قداحییت. تاریخ طبری، ج۲، ص۲۶۶
[۱۰۹] الا و ان هؤلاء قد لزموا طاعه الشیطان و ترکوا طاعه الرحمن و اظهروا الفساد و عطلوا الحدود و استأثرواالفیء و احلوا حرام الله و حرموا حلاله و انا احق من غیر. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۰۴ انا اولی من قام بنصرة دین الله و اعزاز شرعه و الجهاد فی سبیله لتکون کلمة الله هی العلیا.(سبط ابن جوزی، تذکرة الخواص، ص۲۴۱
[۱۱۰] ارشاد، ج۲، ۳۵
[۱۱۱] تاریخ طبری، ج۲، ص۳۲۴٫
[۱۱۲] علی الاسلام السلام اذا بلیت الامه براع مثل یزید. مقتل خوارزمی، ج ۱، ص ۱۸۵
[۱۱۳] فلعمرمی ما الامام الا االعامل بالکتاب، القائم بالقسط، الداین بدین الحق، الحابس نفسه علی ذاتالله. شیخ مفید، الارشاد، سید هاشم رسولی، انتشارات علیمه اسلامی، ج۲، بیتا، ص۳۶
[۱۱۴] تاریخ طبری، ج۲، ص۲۶۶
[۱۱۵] تاریخ طبری، ج۲، ص۲۶۶
[۱۱۶] ان رسول الله (ص) قال: من رأی سلطاناً جائراً مستحلا لحرم الله ناکثا لعهد الله مخالفاً لسنه رسولالله(ص) یعمل فی عباد الله بالاثم و العدوان فلم یغیر علیه بفعل و لاقول کان حقا علی الله ان یدخلهمدخله. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۰۴
[۱۱۷] فبدأ الله بالامر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضه منه، لعلمه بأنها اذا أدیت و أقیمت استقامتالفرائض کلها هینها و صعبها و ذلک ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر دعاء الی الاسلام مع ردالمظالم و مخالفه الظالم و قسمه الفییء و الغنائم و أخذ الصدقات من مواضعها و وضعها فی حقها.تحف العقول، ص۲۷۰
[۱۱۸] انتم اعظم الناس مصیبه لما غلبتم علیه من منازل العلماء. لو کنتم تسعون ذلک بأن مجاری الامور والاحکام علی أیدی العلماء بالله و الامناء علی حلاله و حرامه. فانتم المسلوبون تلک المنزله و ماسلبتم ذلک الا بتفرقکم عن الحق و اختلافکم فی السنه بعد البینه الواضحه. و لو صبرتم علی الاذیو تحملتم المؤونه فی ذات الله کانت امور الله علیکم ترد و عنکم تصدر و الیکم ترجع. تحف العقول،ص۲۷۱
[۱۱۹] فرارکم من الموت و اعجابکم بالحیاه التی هی مفارقتکم. تحف العقول، ص۲۷۱
[۱۲۰] الا ترون الی الحق لایعمل به و ان الباطل لایتناهی عنه، لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقاً . تاریخطبری، ج۴، ص۳۰۵
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
animation.gif
1.1M
🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴
جنـــــاب
"استــادسیــد"
بسیـــــار عــــــالی
اجــرتــون بـــا
سالار شهیدان حسین
مظلوم(علیه السلام)
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
animation.gif
124.5K
🕋🏴🕋🏴🕋🕋
از همـراهی همـه کاربران
وادمین ها ومدیران
گروه هـــای ولایــی
که در هماهنگی واجرای
کنفـــرانس ما را
همراهی نمودند
بسیار سپاسگزاریم ..
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
animation.gif
71.3K
🕋🕋🏴🕋🕋🏴🕋🕋🏴🕋
التماس دعای فرج
یا علی
پایان کنفرانس
🕋 🕋🏴🕋🕋
هدایت شده از به یاد شهید محسن حججی
◾️▪️◾️
▪️◾️
◾️
🔴 #فوری اطلاع رسانی کنید
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست...
#حسین_تنها_نمی_ماند
یه عده کمپین نه به محرم راه انداختند، به امام حسین (ع) و حضرت رقیه (س) توهین کردند.
مثلا تو جمع عزاداران کاغذ بدست یه متن هایی رو درست کردند و در گروه ها کار میکنند. هتک حرمت کردند.
🚨 در صورت مشاهده سریعاً یا به پلیس گزارش بدهید، یا به شماره ۱۱۴ حفاظت اطلاعات سپاه گزارش بدهید.
📸 جهت شناسایی عکس هم بندازید.
@shahid_mohsen_hojaji_ya_hosein
🔴 حتما و سریعاً این مطلب رو نشر دهید...
◾️
▪️◾️
◾️▪️◾️
هدایت شده از شهید مدافع حرم آل الله روح الله طالبی اقدم
#حسین_تنها_نمی_ماند
#زنجان
بازهم ندای #لبیکیاحسین زنجانیان تن دشمنان را هزاران کیلومتر آنطرف تر در سرزمین های اشغالی لرزاند❗
کانال شهیدمدافع حرم ابا حنانه
روح الله طالبی اقدم
https://eitaa.com/abahannane
🕊🌺
#غلام_سیاه_امام_حسین_ع
🔸تو #آمریکا مراسم #روضه بود ...
شب اول یه #سیاهپوست هم اومد مراسم ...
🔹براش یه مترجم گذاشتیم ...
شبای بعد همین جور هی تعداد #سیاه_پوستها زیاد میشد تا مجبور شدیم
یه جای دیگه رو هم برا مراسم بگیریم
🔸شب آخر 150 تا #سیاه_پوست گفتن که میخوان #شیعه بشن!
🔹پرسیدم برا چی میخواهین #شیعه بشین؟!
همه نگاه کردن به #سیاه_پوستی که شب اول اومده بود #روضه!
🔸ازش پرسیدم برا چی #شیعه؟!!
گفت شب اول یه تیکه از #روضه جوانی رو خوندی!!!
🔹 #غلام_سیاه #امام_حسین ....
🔸همونی که وقتی #امام_حسین #سر #غلامش رو گذاشت رو پای خودش، #غلام سه بار #سرش رو انداخت و گفت جایی که #سر علی_اکبر بوده جای #سر #غلام_سیاه نیست!!
🔹ولی #امام_حسین_ع #سرش رو گذاشت رو پاهاش و جوان #شهید شد!!
من رفتم و گفتم بیاید که #دینی رو پیدا کردم که توش #سیاه و #سفید فرقی نداره ...
#لبیک_یا_حسین #حب_الحسین_یجمعنا