#جلسه_چهاردهم
🖍استعمال لفظ دربیش از یک معنی به صورت هم زمان
🔸سوال این است که آیا می شود یک لفظ،
🔸که مشترک لفظی است را در یک استعمال به صورت هم زمان
🔸در چند معنی به کار برد.
🔴مثلا بگوییم " رایت عینا و همزمان اراده چشم ، چشمه ،طلا و.. بکنیم.
1⃣نکته1:تفاوتی نمی کند آن دو معنی حقیقی باشند یا مجازی
2⃣نکته2: محل نزاع در جایی است که هردو معنی به صورت مستقل مورد نظر باشد.
❌پس این دو مورد خارج می شوند.
1⃣1-استعمال به صورت عام مجموعی
2⃣2-استعمال در معنی جامع (مسمی بالعین)
🔵#کانال_مدرس مجازی اصول فقه وحقوق کاربردی. 👇👇
🌷@usolefegh
فایل صوتی در ادامه.....👇👇
هدایت شده از کلاس اصول فقه و حقوق
#جلسه_پانزدهم
#اقوال_اشتراک_لفظی
1⃣آخوند،نائینی،مظفر: ❌مطلقا جایز نیست.
2⃣خویی،سبحانی: ✅مطلقا جایز است.
3⃣تفصیل⬅️کلام مثبت❌کلام منفی✅
4⃣تفصیل⬅️ کلمه مفرد❌مثنی وجمع✅
✅الحق جواز استعمال می باشد✅
⭕️دلیل:
1⃣وقوع آن در کلام عرب می باشد.
2⃣وقوع آن در قرآن می باشد.
🔶مثال: مرج البحرین یلتقیان هم به معنی دو بحر می باشد
◽️و هم به معنی امیر المومنین (ع)و فاطمه (س) می باشد.
🔵#کانال_مدرس مجازی اصول فقه وحقوق کاربردی. 👇👇
🌷@usolefegh
فایل صوتی در ادامه.....👇👇
جلسه۱۵اقوال در اشتراک لفظی.3gpp
11.34M
#جلسه_پانزدهم
✅چهار قول در اشتراک لفظی
#جلسه_شانزدهم🌹
#مقدمات_علم_اصول
#مقدمه_دهم
#حقیقت_شرعیه_و_حقیقت_متشرعه
1⃣طرح مسئله:آیا الفاظ شرعی در زمان پیامبر برای معانی فعلی خود وضع
شدند یا بعد از پیامبر و به مرور زمان توسط صحابه و تابعان ؟
2⃣حقیقت شرعیه : وضع لفظ برای یک معنی(معنی حقیقی شدن)توسط شارع یا کثرت استعمال
در زمان پیامبر(ص)
♦️مثال:وضع لفظ« صلاه » که در ابتدا (لغوی)به معنی دعا بوده برای اعمالی که به آن نماز می گویند.
✅دلیل:امکان ندارد که مسئله ای به این مهمی را پیامبر رها کرده باشد و مردم را
به معنی مد نظر خود از صلاه و...راهنمایی نکرده باشد.
و۲۳سال زمان کمی نیست برای تبدیل شدن یک معنی مجازی به معنی حقیقی یا
نقل یک لفظ ازمعنایی به معنایی دیگر.
⭕️کانال_مدرس مجازی اصول فقه وحقوق کاربردی. 👇👇
🌷@usolefegh
فایل صوتی در ادامه.....👇👇
#جلسه_هفدهم🌹
#مقدمات_علم_اصول
#مقدمه_دهم
#حقیقت_شرعیه_و_حقیقت_متشرعه
3⃣حقیقت متشرعه: وضع لفظ برای یک معنی در زمان صادقین(ع) توسط صحابه و تابعان
♦️مثال: همان مثال با این تفاوت که واضع به وضع تعینی(کثرت استعمال) لفظ را از یک معنی به معنی دیگر منتقل کرده است
✅دلیل:چون حقیقت شرعیه امکان ندارد پس حقیقت متشرعه است.
❇️زیرا لازمه حقیقت شرعیه یا وضع تعیینی یا تعینی اولی بعید است و به ما نرسیده و دومی هم به خاطر فرصت کم نبوت امکان ندارد.
❌اشکال:۲۳سال فرصت کمی نیست جهت وضع تعینی .
4⃣ثمره بحث:
♻️ثمره بحث در الفاظی که بر زبان پیامبر(ص) بدون قرینه جاری شده است میباشد.
👈قائلین حقیقت شرعیه این الفاظ را حمل بر معنی شرعی
👈قائلین حقیقت متشرعه این الفاظ را حمل بر معنی لغوی
⛔️نکته:چون ما شکی در معانی الفاظی که در کتاب وسنت اند نداریم مگر به ندرت
لذا این بحث ثمره زیادی ندارد.⛔️
⭕️کانال_مدرس مجازی اصول فقه وحقوق کاربردی. 👇👇
🌷@usolefegh
فایل صوتی در ادامه.....👇👇
جلسه۱۷حقیقت متشرعه.3gpp
5.7M
#جلسه_هفدهم
#حقیقت_متشرعه
⏰مدت زمان: ۵:۵۴ دقیقه
#جلسه_هجدهم🌹
#مقدمات_علم_اصول
#مقدمه_یازدهم
#صحیح_و_اعم
♦️نمودار کلی بحث♦️
1⃣طرح مسئله:آیا الفاظ عبادات(صلاه)و معاملات (بیع)برای خصوص معنی صحیح وضع شده یا اعم از صحیح و فاسد را شامل میشود؟
✅کلیات بحث
1⃣معنی صحت وفساد
2⃣مقصود ازالفاظ عبادات
3⃣مقصود از الفاظ معاملات
4⃣جریان بحث در الفاظ عبادات
✅اقوال در آن:
⬅️قول اول: الفاظ برای صحیح وضع شدند.
⬅️قول دوم:الفاظ برای اعم وضع شده اند.
❌اشکال به اعمی ها
5⃣جریان بحث در الفاظ معاملات
🔶درصورت وضع الفاظ معاملات
🔹برای اسباب⏪ نزاع در این صورت جاری است
🔹برای مسببات⏪ در این صورت نزاع جاری نیست.
♻️ثمره بحث:در تمسک به اصالت الاطلاق روشن می شود.♻️
⭕️کانال_مدرس مجازی اصول فقه وحقوق کاربردی. 👇👇
🌷@usolefegh
🎵فایل صوتی 👇👇
جلسه ۱۸کلیات صحیح واعم.3gpp
4.7M
#جلسه_هجدهم
#خلاصه_صحیح_و_اعم
⏰مدت زمان:۴:۵۰ دقیقه