eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
846 دنبال‌کننده
433 عکس
168 ویدیو
51 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم و فلسفه وجودی حکومت و حاکمان دکتر مرتضی یوسفی‌راد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم؛ گذر از جامعه به اجتماع حجت الاسلام دکتر احمد اولیائی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم و اجتماع در فلسفه سیاسی علامه طباطبائی حجت الاسلام دکتر احمد یزدانی مقدم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم در حکمت سیاسی متعالیه دکتر شریف لک‌زائی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم در گستره آیات مکی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم و فطرت اجتماعی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب‌اله بابائی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم از منظر اخلاق سیاسی دکتر نجمه کیخا
موسسه آموزش عالی امام صادق(ع) به مناسبت فرارسیدن دهه فجر،برگزار می کند. نشست علمی‌با موضوع: نظریه ولایت مطلقه فقیه، نظریه ای در خلاء یا کارآمد در عمل؟ با ارائه حجه الاسلام استاد سید مهدی موسوی زمان: سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ بعد از نماز عشا مکان:پردیسان، ابتدای بلوار امام صادق(ع)، مرکز تخصصی کلام،موسسه امام صادق (ع) https://eitaa.com/kalamcenter
🔴 طنز را جدّی بگیریم‼️ (تاملاتی در فلسفه طنز) [این متن است خواستید نخوانید] ۱. هیچ پدیده انسانی از جمله طنز ، خنثی نیست چون انسان خنثی نیست و میل به تاثیرگذاری و بهره‌گیری دارد. ۲. طنز به سُخره گرفتن نظمی است که انسان در آن سکونت دارد. ۳. هر جامعه‌ای نظم های متعددی دارد که روابط اجتماعی و انسانی را سامانه و ساختار می‌دهد. ۴. وقتی ساختارهای اجتماعی با مشکلات و بحران هایی مواجه می شود روابط اجتماعی به درستی سامان نمی‌یابد روابط ظالمانه شکل می‌گیرد. این روابط ظالمانه زندگی را برای انسان مشکل می کند و برای تعالی و ترقی افراد موانعی ایجاد می‌کند. ۵. هدف طنز فاخر به سخره گرفتن ساختارهای معیوب و روابط ظالمانه‌ی قدرت و فرهنگ است که سکونت آدمی را مشکل کرده است. ۶. تشخیص ساختارهای معیوب و روابط ظالمانه قدرت و فرهنگ به چشم انداز فکری، پایگاه معرفتی و تعلقات اجتماعی و سیاسی کنشگر اجتماعی از جمله طنزپرداز وابسته است. ۷. چشم‌اندازها، پایگاه‌ها و تعلقات افراد نوعا آشکار نیست و پنهان است و فقط نشانه‌های آن به صورت هنرمندانه و زیرکانه در اثر نشان داده می شود. ۸. نشانه‌ها در ناخودآگاه آدمی رسوخ می‌کند و به صورت آرام و بسیار تدریجی و غیر محسوس ذائقه‌ها را شکل می دهد و از این طریق مسیر آینده را تعیین می‌کند. ۹. عادی‌سازی ناهنجاری‌ها از مسیر نشانه‌ها در متنی است که شاید به‌ظاهر هنجارمند جلوه کند و حتی ممکن است سازتده بر برخی ظواهر فرهنگی و سیاسی موردپسند مخاطبان هم تاکید کند. اما نشانه‌ها و علائم جای دیگری را نشانه گرفته است. ۱۰. بهترین عرصه برای ظهور نشانه‌ها در راستای تغییر نرم و غیرمحسوس فرهنگی و به سخره گرفتن نظم‌های موجودِ قدرت و فرهنگ، طنز است. ۱۱. خنده و شادی یک ضرورت انسانی است و در هنگام خنده آنچه مهم است خود خنده و حال‌بُردن بیشتر از آن و سرگرم شدن است، خنده ناشی از تحریک احساسات و اختفای عقل محاسبه‌گر است. آنکه درصدد خنده بیشتر و حال بردن بیشتر است، به دقت و تمرکز بیشتر نیاز دارد تا احساساتش برانگیخته گردد و آن کس که احساساتش بیشتر برانگیخته شود بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از خود واکنش نشان می‌دهد. ۱۲. نکته مهم این است که یک اثر طنّازانه، کجا را با چه چشم انداز فکری، پایگاه معرفتی و تعلقات اجتماعی و سیاسی نشانه رفته است. و... 📣 "طنز اجتماعی‌ترین، جدّی‌ترین و پرتاثیرترین اثر هنری است"‼️ [این را فقط برای خودم نوشتم تا ذهنم آسوده شود شما خیلی نگیرید] سید مهدی موسوی ۵ فروردین ۱۳۹۹ در کانال مرحوم تأملات https://eitaa.com/hodanandboshra از اصول فلسفه تا طرح کلی https://eitaa.com/usul121/946
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹طلاب اگر برای انتخابات کار نکنند نزد خدا مسئولند 🎙امام خمینی (ره) https://eitaa.com/usul121/947
🌷الإمام الكاظم عليه السلام: رَجُلٌ مِن أهلِ قُمَّ يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ ، يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديدِ ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّياحُ العَواصِفُ ، ولا يَمِلّونَ مِنَ الحَربِ ولا يَجبُنونَ ، وعَلَى اللّه ِ يَتَوَكَّلونَ ، وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ 🌸امام كاظم عليه السلام: مردى از اهالى شهر قم، مردم را به سوى حقّ فرا مى خواند و عده اى بر گردش جمع مى شوند كه چونان قطعات آهن، سخت و استوارند، بادهاى توفنده، آنان را از جاى نمى جنباند و از جنگ، خسته نمى شوند و از آن، نمى هراسند، به خدا توكّل دارند و عاقبت، از آنِ پرهيزگاران است. البحار : 60 / 216 / 37. https://eitaa.com/usul121/948
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💠مردم مرکز محوری تغییرات اجتماعی 🔰 در چهارمین برنامه از روایت شفاهی فصل مردم؛ حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به روایت مردم در اندیشه‌ی امام خمینی(ره) پرداخت. 🔹امام خمینی (ره) معتقد بودند؛ انقلاب اسلامی انقلاب خود مردم بود و جایی فرمودند: «وقتی دیدم شعارهایی که در روستاهای خمین می‌دهند همان شعارهایی است که در تهران می‌دهند فهمیدم این انقلاب پیروز می‌شود». امام انقلاب را محصول انقلاب فکری مردم می‌دانستند و اساس انقلاب را به مردم نسبت می‌دادند. 🔹در کتاب «ولایت فقیه» آمده است: مهمترین عامل و موتور محرکه تغییرات اجتماعی مردم هستند و وظیفه مصلحان فقط آگاهی بخشی به مردم است. 🔹ایشان در دیداری که سال 1343 (ه.ش) با آیت الله حکیم داشتند (آیت الله حکیم یک شخصیت مبارز و مجاهد در عراق بودند) به نقش کلیدی مردم در ایجاد تحولات اجتماعی اشاره کردند در حالیکه آیت الله حکیم این نگاه را به مردم نداشتند. این نگاه بسیار مثبت امام خمینی به مردم برآمده از منظومه فکری ایشان بود و یک تاکتیک در مبارزات سیاسی نبود. 🔹در همه آثار امام خمینی با همه تنوعی که دارند نقش مردم بسیار مهم و اساسی است و می‌توان امام را فیلسوف انسان و فیلسوف مردم نامید. 🔹امام خمینی بزرگ‌ترین فاجعه را نگاه‌های جزئی به معارف اسلام می‌دانند و در چندین مورد از آثارشان به این آسیب و آفت توجه داده‌اند و ما هم در شناخت نگاه امام به مردم نباید دچار جزئی نگری به نگاه ایشان بشویم. 🔹انسان در اندیشه امام نقش محوری و مرکزی دارند و در آثار فلسفی، کلامی، فقهی و اصولی ایشان بحث انسان بحث خیلی مهم است مثلا در کتاب «تقریرات فلسفی» می‌فرمایند: تمام حکمت نظری و حکمت عملی برای انسان است برای عمل اوست برای این است که ترقی و تعالی پیدا کند و مسیر رشد و کمال را بپیماید. 🔹از منظر امام انسان مخلوق الهی است و محل ظهور اسماء الهی مثل قدرت و حکمت الهی است از همینجا می‌توان تفاوت مبنای امام را درباره مردم با مبنای امانیست‌ها به وضوح دید. 🔹امام خمینی (ره) معتقد است انسان‌ها دو نوع حرکت دارند یک حرکت غیرارادی و قصری که همان مراحل جنین و سپس تولد و رشد و نموی است که همه جانداران تا زمان مرگ دارند و یکی هم حرکت ارادی و اختیاری است؛ انسان به واسطه عقلی که دارد می‌تواند شخصیت خود را و سرنوشت خود را بسازد و علاوه بر این دو می‌تواند جامعه خود را هم بسازد. 🔹در منظومه فکری امام راحل انسان دارای دو فطرت است؛ فطرت اصلی یعنی میل همه انسان‌ها به کمال مطلق و اینکه همه انسان‌ها به دنبال ثروت مطلق، زیبایی مطلق، علم مطلق، آزادی مطلق، رفاه مطلق و سایر موضوعات هستند از این باب است که همه اینها مصادیق کمال مطلق هستند و این فطرت از بین رفتنی هم نیست «لا تبدیل لخلق الله»؛ فطرت دیگر انسان‌ها فطرت تنفر از نقص است یعنی همه انسان‌ها از نقص تنفر دارند. امام خمینی (ره) در آثارشان متذکر شده‌اند که؛ اینکه انسان‌ها به دنبال همین کمالات محدود هستند از این جهت نیست که محدود هستند بلکه از این جهت است که آنها را کمال می‌دانند و اگر بفهمند این کمالات ناقص هستند از آنها متنفر می‌شوند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤صوت نشست علمی ۱۷ بهمن ماه، باعنوان: "ولایت مطلقه فقیه، نظریه ای در خلا یا کارآمد در عمل؟" استاد سیدمهدی موسوی 〰〰〰〰 مرکز تخصصی علم کلام @kalamcenter
شهید بهشتی: تا زنده هستیم هرگز شاهد نخواهیم بود که رژیمی غیر از جمهوری اسلامی در این سرزمین باشد. https://eitaa.com/usul121/953
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌جمهوریت در علوم انسانی اسلامی بررسی اهمیت و جایگاه بحث جمهوریت در علوم انسانی اسلامی و بررسی مبانی قرآنی آن در اندیشه امام خمینی و متفکران انقلاب اسلامی) استاد: سید مهدی موسوی قم: یکشنبه 10 دی 1402 https://eitaa.com/usul121/954
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مکتب تربیتی امام خمینی و متفکران انقلاب اسلامی بررسی شبکه‌ی مفهومی (فطرت، کرامت، عقلانیت، مسئولیت و پیشرفت) 🎙گفتگو: سید مهدی موسوی جلسه اول: مبانی تربیت ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ https://eitaa.com/usul121/956
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍روایت شفاهی؛ فصل مردم 🔹 🎙️روایت حجت الاسلام سیدمهدی موسوی از دیدگاه امام خمینی(ره)، پیرامون جایگاه مردم در حاکمیت دینی تبیینی از ۱۴ محور مکتب فقاهتی امام خمینی از انسان شناسی تا مردم سالاری دینی 📚 تهیه ||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch https://eitaa.com/usul121/957
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عظمت بی‌نظیر امام خمینی (رضوان الله علیه) پیشگویی ایت الله قاضی درباره انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و امام خامنه ای حفظه الله از زبان عارف بالله آیت الله ناصری اصفهانی به نقل از آیت الله قوچانی وصی آیت الله قاضی (رحمة الله علیهم) ❇️ از «اصول فلسفه» تا «طرح کلی» https://eitaa.com/usul121/958
📌جمهوریت و علوم انسانی اسلامی 🔹زمانی جمهوریت محقق می‌شود که تربیت عقلانی، تربیت مسئولانه، تربیت اخلاقی، تربیت قانونی و قانون‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در جامعه به ارزش اول تبدیل شده باشد؛ اما زمانی که به نظام آموزشی و نظام تصمیم‌گیری‌ها در سطح خرد تا سطح کلان می‌نگریم، سه عنصر عقلانیت، عدالت و مسئولیت جایگاه نخست را ندارند. به تعبیر دقیق‌تر عقلانیت، مسئولیت و عدالت سه ارزش بنیادی جامعۀ ما نیستند و نتوانسته‌ایم این سه عنصر را به مفاهیم بنیادین، ارزش‌ها و هنجارهای اصلی جامعه تبدیل کنیم. تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔸پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی - ویژه‌نامه جمهوریت؛ جمهوریت یکی از محوری­ترین دوال گفتمان انقلاب اسلامی است که همواره مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی بوده است از همین رو ویژه‌نامه جمهوریت گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین با هدف تبیین نسبت جمهوریت و علوم انسانی اسلامی ترتیب داده است که متن پیش رو محصول این گفتگوست. ادامه در ... https://irdc.ir/fa/news/8747
📌جمهوریت و علوم انسانی اسلامی 🔹زمانی جمهوریت محقق می‌شود که تربیت عقلانی، تربیت مسئولانه، تربیت اخلاقی، تربیت قانونی و قانون‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در جامعه به ارزش اول تبدیل شده باشد؛ اما زمانی که به نظام آموزشی و نظام تصمیم‌گیری‌ها در سطح خرد تا سطح کلان می‌نگریم، سه عنصر عقلانیت، عدالت و مسئولیت جایگاه نخست را ندارند. به تعبیر دقیق‌تر عقلانیت، مسئولیت و عدالت سه ارزش بنیادی جامعۀ ما نیستند و نتوانسته‌ایم این سه عنصر را به مفاهیم بنیادین، ارزش‌ها و هنجارهای اصلی جامعه تبدیل کنیم. تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔸پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی - ویژه‌نامه جمهوریت؛ جمهوریت یکی از محوری­ترین دوال گفتمان انقلاب اسلامی است که همواره مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی بوده است از همین رو ویژه‌نامه جمهوریت گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین با هدف تبیین نسبت جمهوریت و علوم انسانی اسلامی ترتیب داده است که متن پیش رو محصول این گفتگوست. ادامه در ... https://irdc.ir/fa/news/8747
📌جمهوریت و علوم انسانی اسلامی 🔹زمانی جمهوریت محقق می‌شود که تربیت عقلانی، تربیت مسئولانه، تربیت اخلاقی، تربیت قانونی و قانون‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در جامعه به ارزش اول تبدیل شده باشد؛ اما زمانی که به نظام آموزشی و نظام تصمیم‌گیری‌ها در سطح خرد تا سطح کلان می‌نگریم، سه عنصر عقلانیت، عدالت و مسئولیت جایگاه نخست را ندارند. به تعبیر دقیق‌تر عقلانیت، مسئولیت و عدالت سه ارزش بنیادی جامعۀ ما نیستند و نتوانسته‌ایم این سه عنصر را به مفاهیم بنیادین، ارزش‌ها و هنجارهای اصلی جامعه تبدیل کنیم. تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔸پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی - ویژه‌نامه جمهوریت؛ جمهوریت یکی از محوری­ترین دوال گفتمان انقلاب اسلامی است که همواره مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی بوده است از همین رو ویژه‌نامه جمهوریت گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین با هدف تبیین نسبت جمهوریت و علوم انسانی اسلامی ترتیب داده است که متن پیش رو محصول این گفتگوست. ادامه در ... https://irdc.ir/fa/news/8747 https://eitaa.com/usul121/961
🔰جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی (ره) 🔰 در چهارمین برنامه از روایت شفاهی فصل مردم؛ حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به روایت مردم در اندیشه‌ی امام خمینی(ره) پرداخته شد. 🔸در سیرِ بررسی وجودی انسان از منظر امام در می‌یابیم که؛ ✔️انسان در اندیشه امام نقش محوری دارد و همه چیز در عالم برای انسان فراهم شده است تا به هدف خلقت که قرب به خدا و تعالی وجودی است، دست پیدا کند. ✔️ انسان مخلوق الهی است به وجود ربطی و اضافه اشراقی؛ وجود اصیل است، پس انسان وجود است نه ماهیت. ✔️حرکت انسان دو گونه است؛ حرکت طبیعی جسم و حرکت ارادی و اختیاری که حرکت وجودی است، به معنای تعالی و دستیابی به کمالات وجودی. ✔️بر این اساس این انسان است که خود و جامعه را می‌سازد. انسان فطرتا میل به کمال مطلق و تنفر از هرگونه نقصی را دارد و این میل فطری عاملی است برای حرکت به سمت تعالی و کمال. ✔️در نگاه حکمت متعالیه و به تبع آن امام اینگونه نیست که فرد به تنهایی و به خودی خود بتواند مسیر کمالی خود را طی کند، حداقل در وضع اجتماعی اینگونه نیست، بلکه به تعبیر امام، انسان دارای فطرت محجوبه ای است که تعلق و توجه به دنیا پیدا کرده است و از فطرت اصلی خود، محجوب مانده است. ✔️این انسان برای آنکه بتواند مسیر کمالی خود را طی کند نیاز به مربی دارد تا تحت تربیت او خود را بازیابد و در مسیر صحیح حرکت کند و انسانیت یک انسان به تربیت اوست. ✔️در خصوص مشارکت‌های اجتماعی نیز، انسان نیاز به تربیت دارد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است اما برای شیوه مشارکت نیاز به تربیت دارد. بنابراین مشارکت صحیح اجتماعی بدون تربیت ممکن نیست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔰نقش اساسی خواص و نخبگان در تربیت اجتماعی مردم 🔰 حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به جایگاه نخبگان و خواص در تربیت اجتماعی جامعه از منظر امام پرداخت؛ ✔️امام خمینی (ره) معتدند؛ مشارکت‌های اجتماعی انسان نیاز به تربیت دارد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است اما برای شیوه مشارکت نیاز به تربیت دارد. بنابراین مشارکت صحیح اجتماعی بدون تربیت ممکن نیست. 🔹در الگوی تربیتی امام؛ تربیت به مثابه پرورش است و نقش مربی هدایت عقل انسان‌ها است. نقش ولی و سرپرست در حکومت اسلامی از بین بردن واسطه‌ها و فاصله‌ها و شکوفایی استعدادها و تقویت اراده‌ها و به عهده گرفتن مسئولیت‌هاست. 🔹از نظر امام؛ حکومت، با سه عنصر عقلانیت، معنویت و عدالت، بسترساز مشارکت فعال مردم در همه صحنه‌هاست. این ساختارها و نهاد اجتماعی هستند که موجب فعال‌سازی اندیشه انسان می گردد، بنابراین تغییر و تحول و پویایی ساختارها، امری ضروری است. 🔹امام خمینی (ره)، آگاهی بخشی و تشویق مردم به مشارکت‌های اجتماعی را وظیفه خواص می‌داند، از نظر او این خواص (نخبگان حوزوی و دانشگاهی در هر نهادی) هستند که با تربیت عقلانی و معنوی و ایجاد عدالت در بین مردم، عامل مشارکت اجتماعی مردم می‌گردند و اگر در حال حاضر، شاهد مشارکت پائین مردم هستیم، یعنی خواص کار خود را به درستی انجام نداده‌اند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت