🔻رازهای مهم رابطه مادر و فرزند
▪️تحقیقات جدید عصبشناسی، پرده از راز مهمی درباره جایگاه «مادری» برداشت
✍️ سیده راضیه حسینی
🔸یک موقعیت پرتنش در فضای عمومی را در نظر بگیرید؛ مثلا بهسختی جای پارک پیدا کردهاید، دیرتان شده و یکی بهناحق آن را تصاحب کند. چه واکنشی نشان میدهید؟
🔹در چنین موقعیتی معمولا آدمها یکی از این چند واکنش را انتخاب میکنند: یا به سرعت شروع میکنند به داد و فریاد و دعوا؛ یا برای اجتناب از درگیرشدن، قید آن جای پارک را میزنند و دوباره شروع میکنند به گشتن؛ یا از دیدن آن موقعیت شوکه میشوند و میمانند چه واکنشی نشان دهند. بعضیها هم پیاده میشوند و سعی میکنند محترمانه و قاطع از حق خود دفاع کنند.
🔸تحقیقات علمی جالبی در این خصوص وجود دارد که نشان میدهد واکنش فرد را «سیمکشی» مغزش تعیین میکند؛ یک مشخصهی مغزی که در کودکی شکل میگیرد و ریشه در نوع ارتباط مادر با فرزندش دارد. (این ارتباط در غیاب مادر، توسط مراقب نوزاد شکل میگیرد.) این تحقیقات در حوزه «عصبشناسی بینفردی» (Interpersonal Neurobiology) انجام گرفتهاست؛ در این شاخهی علمی که از تلفیق ۱۳ رشته ایجاد شده، نحوهی رشد مغز و تأثیر ارتباطات فردی بر روی آن مورد مطالعه قرار میگیرد. همچنین محل دقیق فعالیتهای مختلف در مغز مشخص شده و ثابت شده اگر این قسمتها در دوران نوزادی و کودکی به درستی شکل نگیرد، مشکلات عمده در زندگی افراد ایجاد میشود. طبق تحقیقات صورت گرفته در این حوزه، مغز دو بخش تحتانی و فوقانی دارد:
🔹بخش تحتانی که با حیوانات مشترک هستیم را بخش Fight Flight Freeze (بجنگ؛ فرار کن؛ در جا خشک شو) مینامند. این بخش واکنشی و کاملا غریزی هست و تعقل در آن جایی ندارد. این قسمت از مغز زمانیکه فعال میشود به شکل ناخودآگاه فرد را در تعاملات با سایرین به یکی از این سه واکنش سوق میدهد: پرخاش، طفره رفتن و ترک تعامل و یا ستمپذیری.
- بخش بالایی که حیوانات یا ندارند و یا خیلی کوچک است بخش تعقل است که امور مربوط به تفکر و استدلال منطقی و بطور کلی برخورد عاقلانه با موضوعات مختلف در این قسمت مدیریت میشود.
🔸بخش عمدهی ساختار مغز انسان و از جمله این دو قسمت در دوران کودکی و در «تعامل مادر با فرزند» شکل میگیرد. کودکی که در سالهای ابتدایی زندگی، نیازهای عاطفی و مراقبتی وی بواسطهی حضور محبتآمیز و مداوم مادر یا یک مراقب امن تأمین نمیشود، یک دلبستگی ایمن در وی شکل نمیگیرد و بخش تحتانی مغز او فعالتر میشود. این فرد به تدریج که رشد میکند، بخش حیوانی مغز او غالب می شود و نتیجه آنکه در برخورد با موضوعات مختلف به جای برخوردی عاقلانه و مبتنی بر منطق، واکنشهایی نظیر پرخاش، طفره رفتن از موضوع و یا سکوت و ستمپذیری در وی شکل میگیرد؛ رفتارهایی که در جامعه به کرات دیده میشود. به عنوان نمونه میتوان به برخورد پرخاشگرانهی بین افراد به کوچکترین بهانه اشاره كرد؛ چه در ترافیک و تصادفات و... و چه در روابط کاری و تجاری.
🔹بنابراین از نظر فیزیولوژیک، در صورت شکلگیری یک دلبستگی عاطفی سالم در اثر حضور محبتآمیز مادر در کنار فرزند، فردی با توانایی بالای مغزی جهت تعاملات منطقی و بهرهمند از قدرت استدلال وارد جامعه میشود و در اثر عدم شكلگيری دلبستگی ايمن در دوران كودكی و در تعامل با مادر، فردی پای به جامعه میگذارد که قدرت تعقل پایینی دارد و برخوردهای غریزی در تعاملات وی غالب میشود. نکتهی مهم اینجاست که اگر به هر دلیلی مادر در کنار فرزند حضور ندارد، فردی که بهعنوان مراقب در کنار نوزاد حضور دارد، باید با مهر و عاطفه، همان احساسِ امنیت حضور مادر را به او منتقل کند.
🔸اين موضوع يكی ديگر از شواهد بیشماری است كه ثابت میكند نقش مادری، كليدیترين و اساسیترين نقش در جامعه است كه هيچ نقش دیگری نمیتواند در شكلدهی به يک جامعهی متمدن و اخلاقمدار بر آن پيشی بگيرد.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
27.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مستند طنطوره 🔻
💠 به روایت محسن اردستانی 💠
#ویدیو_واو
🔹️سه نکته درباره جدیدترین کتاب تقریظی رهبر انقلاب
▫️https://vaavmag.ir/2023/04/3816/
▫️@vaavmag
🔻سه نکته درباره جدیدترین کتاب تقریظی رهبر انقلاب
✍️ محمد سلیمی
🔹خاتون و قوماندان نام کتابی است که امشب تقریظ رهبرانقلاب بر آن رونمایی شد. این کتاب شرححال امالبنین حسینی، همسر شهید مدافعحرم علیرضا توسلی، فرماندهی تیپ فاطمیون است.
🔹در سالهای اخیر، این چندمین کتابی است که سوژهی اصلی آن یک «زن» است و با تقریظ رهبرانقلاب همراه میشود. پیش از این نیز، تنها گریه کن، مهاجر سرزمین آفتاب، دختر شینا از جمله کتب شرححال بودند که داستان زندگی یک زن را روایت میکردند. اما چرا در بین آثار متعدد در حوزهی دفاع مقدس و دفاع از حرم، شرححالهای زنانه بیشتر مورد توجه و تقریظ قرار گرفته است؟
1⃣ دوگانهی زن موحد- زن مادیگرا
به نظر میرسد رهبرانقلاب به دنبال معرفی و شناساندن الگوهای قابل دستیابی از یک زن موحد هستند. الگویی که پیشتر از آن بهعنوان «الگوی سوم زن» نام برده بودند. در واقع تقریظ بر این نوع کتب میخواهد بگوید وقتی از الگوی سوم زن و نفی الگوی غرب و شرق حرف میزنیم، از چه چیز حرف میزنیم؟ وقتی این کتابها را میخوانیم با زنانی مواجه میشویم که در هر موقعیتی وظیفهی خود را درست شناسایی کردند. آنجا که باید مادری کردند، آنجا که باید غمخوار همسر شدند، آنجا که باید از این محله به آن محله رفتند تا برچسب «همسران شما برای پول رفتند» را از چهرهی شوهرانشان پاک کنند، آنجا که باید نانآور خانه شدند و آنجا که باید، اسباب زندگی دختران نیازمند را تهیه کردند. آنها هیچ وقت در دوگانههای نادرست قابل جا دادن نیستند و این تقریظ نشان داد که شاید دوگانه اصلی، زن موحد- زن غیرموحد بوده و باقی دوگانهها تعاریف نادقیق است.
2⃣ چون در زمانه جنگ نرم قرار داریم
اگر پذیرفتیم که نبرد امروز، نبرد نرم است پس جامعه نیاز به الگوهایی دارد که بیشتر قابل انطباق با شرایط امروز باشند. به همین دلیل است که میبینیم در سالهای گذشته شرححال خود رزمندگان بیشتر مورد توجه قرار میگرفت و امروز شرححال همسران یا مادران شهدا. چون در این نبرد نرم، زنان، هم در جایگاه جنسیتی خود و هم در نقشهایی که برعهده دارند نظیر نقش مادری، وزنه سنگینتری نسبت به مردان دارند.
3⃣ حمایت از نویسندگان و شاعران زن
به نظر میرسد یکی از اهداف نوشتن تقریظ بر این کتب، حمایت از زنان نویسنده است. نویسندهی اکثر کتب تقریظی در سالهای اخیر زنان بودند. آیتالله خامنهای با هوشمندی تمام با نوشتن این تقریظها یا با دادن میدان برای شعرخوانی زنان در دیدار شاعران، دو هدف مهم را دنبال میکنند: اول حمایت از رشد و تعالی زنان در عرصهی ادبیات و دوم تلاش برای حفظ زبان فارسی و هویت ملی به واسطهی تولیدات ادبی آنان.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
34.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸راوی: جعفر حسنخانی
🔻راه حل وضعیت امروز ایران چیست؟
▪️آشوب، مداخله خارجی و مشکلات نهاد دولت، این هر سه با هم از چالشهای ایران امروز است. اما ایران برای اولین بار نیست که با این شکل از چالشها مواجه شده است. در تاریخ معاصر ایران چنین چالشهایی قبلا نیز وجود داشته است. راهحل چیست و چه باید کرد؟ در این ویدئو دربارهی آن صحبت کردهایم.
#ویدئو_واو
🔹️پیشنهاد ها و ضد پیشنهاد های نمایشگاه کتاب
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3817/
▫️@vaavmag
🔻پیشنهادها و ضد پیشنهادهای نمایشگاه کتاب
✍️ محمدصادق علیزاده
🔸یک. هرزهگردی نکنید! به بیان مؤدبانهتر، بدون برنامه راهی نمایشگاه نشوید. چرا؟! توی یک چاه ویل میافتید که ته ندارد. خودتان هم فکر میکنید خیلی بهره بردهاید درحالیکه صرفا چند ساعت وقت تلف کردهاید و خستگی مضاعفی برای خودتان به جان خریدهاید که تا یک هفته باید پماد ویکس به پاهاتان بمالید!
🔹دو. نمیگویم ریز دقیق کتابهای مورد علاقهتان را فهرست کنید؛ نه! شما حتما بعضی حوزههای مطالعاتی دارید که بهدلیل شغلی، علاقهی شخصی، مهارتی یا حتی تحصیلی آنها را دنبال میکنید. لاجرم پیش از رفتن به نمایشگاه ناشرانی که توی این حوزهها فعالیت دارند را شناسایی کنید و در مرحلهی اول فقط سراغ آنها بروید. تأکید میکنیم توی این مرحله فقط و فقط سراغ همینها بروید. در مراحل بعدی اگر جانی ماند و البته چیزی توی کارت بانکیتان، شروع کنید به هرزهگردی.
🔸سه. خب حالا سؤال اصلی رخ مینماید که چطور ناشران و علایقمان را شناسایی کنیم. در زمینهی علایق مطالعاتیتان بهترین کسی که میتواند بهتان کمک کند خودتان هستید. اینها را لیست کنید. در مرحلهی بعد بروید سراغ کسی که توی فضای نشر شناخت دارند؛ از خبرنگاران و روزنامهنگاران گرفته تا خورهی کتابها تا دوستان و آشنایان و حتی بلاگرهای آدمحسابی حوزهی کتاب. معمولا این افراد توی شبکههای اجتماعی، توی شبکههای بهم متصل، بهم وصلند. کافیست صفحهی اینستاگرام یکی از اینها را پیدا کنید و بروید توی لیست فالویینگهایش تا همینجور بهصورت گلولهبرفی تعدادی از این افراد را شکار کنید.
🔹چهار. ترجیحا بهصورت تیمهای سه چهار نفرهی دوستانه به نمایشگاه بروید. البته تیمهایی که اعضایشان مثل شما مقدمات بندهای قبل را طی کرده باشند. اینجوری یک گروه کوچک هستید با علایق متنوع و متعدد که همدیگر را از نظر معرفی کتابهای خوب پوشش میدهند، هم اینکه گذران زمان را کمتر را متوجه میشوید. دقت کنید بیشتر از چهار نفر نشوید. تعداد که بیشتر بشود نه تنها مفید نیست بلکه اثر عکس هم دارد.
🔸پنج. اگر راجع به خرید بعضی از عناوین تردید دارید قبل از رفتن به نمایشگاه با دوستان و آشنایان کتابشناس مشورت کنید یا سری به شبکهی اجتماعی کتابخوانها (هم گودریدز هم بهخوان) بزنید و عنوان مورد نظر را جستجو و مطالبی را که دیگران دربارهاش نوشتهاند بخوانید. توی اینستاگرام هم هشتگ آن عنوان کتاب را جستجو کنید و مطالب را بخوانید.
🔹شش. اگر به نیت خرید به نمایشگاه میروید یک چرخدستی خرید خانگی با خودتان ببرید. از همانها که بعضیها توی راهپیمایی اربعین هم میبرند. خرید هم کردید محموله را بگذارید توی چرخ دستی. اینجوری از خرکش کردن انواع و اقسام نایلونهای تا خرخره پر از کتاب هم راحت میشوید.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️در شبکه یک سیما چه خبر است ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3818/
▫️@vaavmag
🔻در شبکه یک سیما چه خبر است؟!
✍️ امین علویزاده
🔹در روزهایی که تلویزیون وضعیت نگرانکنندهای را از حیث مخاطب پشت سر میگذارد، با نگاهی گذرا به آنتن برخی از شبکهها که اتفاقا خاستگاه تحولی سازمان به حساب میآیند، نگرانی پیرامون این نهاد مهم انقلاب اسلامی بیشتر گردیده است. بهطور مثال فقط به این آمار گذرا از شبکهی یک سیما توجه کنید:
- برنامهی «ورزش و مردم» که جزو قدیمیترین برندهای تلویزیونی سیما به حساب میآید پس از ۴۲ سال (از سال ۱۳۶۰) تولیدش متوقف شده است.
- برنامهی «سیمای خانواده» که مهمترین برنامهی خانوادگی سیما در دهههای ۷۰ و ۸۰ به حساب میآید، پس از ۲۹ سال چراغش خاموش شده است.
- برنامهی «صبح بخیر ایران» که تا همین پارسال طبق نظرسنجیهای اعلامی صداوسیما پرمخاطبترین برنامهی صبحگاهی سیما به حساب میآمد پس از ۳۰ سال دیگر در تلویزیون دیده نمیشود.
- فرمول یک، آفتاب شرقی، مسابقهی ایران، نگاه یک و... هم طی یک سال گذشته تعطیل شدهاند.
🔸آنهایی که تلویزیونی هستند و خاک صحنه خوردهاند میدانند که برای خلق یک برند رسانهای چه تعداد منابع انسانی کار کردهاند، چه پولهای درشتی خرج شده است و چه میزان صبر و اعتماد با آزمون و خطا همراه شده که مخاطبین بنشینند پای چنین برنامههایی. میدانند که چهره شدن امثال هرمز شجاعیمهر، ندا ملکی، علی ضیاء و... چقدر هزینهبردار بوده است و برای هنگامهی به ثمر رسیدنشان چند نفر ساعت خودشان را خرج کردهاند.
🔹به نظر میرسد بزرگترین مشکل کنونی شبکهی یک، ساختار مدیریتی آن است. رئیس محترم و جدید شبکه که از معاونت استانهای حوزهی هنری (که اتفاقا در آنجا خیلی موفق بوده) به ناگاه با رزومهی صرفا مستندسازی، به ریاست ملیترین شبکهی سیما منصوب میشود و دومینوی فقدان تیم رسانهای، کنار گذاشتن تهیهکنندههای کارآمد به اسم انقلابیگری، خلاء استراتژی در مدیریت صف و ستاد، و حضور پررنگ طیف مشهد حوزهی هنری در لایههای مدیران میانی شبکه، همه و همه دست به دست هم میدهد تا نهادی که تا چند سال پیش گوی سبقت پرمخاطبترین شبکه را از شبکهی سه گرفته بود، امروز بییال و کوپال و بدون هیچ طراحی مشخصی هزینههای هنگفتی را برای تولیدات خود خرج کند و خروجیاش بشود برنامههای بیکیفیت و دود آن هم بیشتر از همه، به چشم مخاطب بینوا برود.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️انتخاب کنید: شما جزو کدام یک از دسته ها هستید ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3819/
▫️@vaavmag
🔻انتخاب کنید: شما جزو کدام یک از دستهها هستید؟
✍️ فاطمهسادات امامی
🔸تابهحال با این سؤال مواجه شدهاید که ما در چه سطحی از معنای زندگی هستیم؟ اگر زندگی روزانه و سالانهی ما را چارلی چاپلینوار و صامت روی دور تند بگذارند روزمرگیهای ما چه هدف نهایی را در خودش دنبال میکند؟ آدمها چطور میفهمند هدف دیگران در زندگیشان چیست؟ دیوید بروکس در کتاب کوه دوم، تحلیلی از دو سطح متفاوت زندگی و هدفگذاریهای ما دارد:
🔹در دستهی اول آدمها میخواهند یک پلیس، پزشک، کارآفرین یا چیزی مثل اینها باشند و برای آن تلاش میکنند. میخواهند هویتی برای خود تشکیل دهند و سعی کنند نشانی از خود در جهان بر جای بگذارند. خانواده تشکیل میدهند و از والدین خود مستقل میشوند. به عقیدهی دیوید بروکس این آدمها در مسیر رسیدن به قلهی نخستین کوه هستند که شمال آرزوها و هدفهایی است که فرهنگ عمومی آنها را تأیید میکند؛ مثل رسیدن به موفقیت، شهرت مناسب، دعوت شدن به اجتماع، تجربهی کامیابیهای شخصی و تمام چیزهای معمولی مثل خانهی خوب، خانوادهی خوب، غذای خوب، دوستان خوب...
🔸اما به عقیدهی دیوید بعد از رسیدن به قلهی کوه اول یک اتفاق میافتد یک سؤال بزرگ پیش روی همه قرار میگیرد: «همهاش همین بود؟!» در این نقطه در سراشیبی کوه اول به سمت پایین سقوط میکنند. یعنی بعد از چشیدن طعم موفقیتهای کوه اول احساس رضایت کامل ندارند. تعجب میکنند. احساس میکنند باید سفری عمیقتر وجود داشته باشد. البته بعضیها هم نه با این سؤل بلکه با تجربهی یک شکست از بالای آن قله به پایین میافتند. این نقطه دقیقاً جایی است که «شکست خوردن در زندگی میتواند شما را متوجه هدفی کند که بهتر از خوشبختی است». بعد از این درک و در این مرحله شما در آستانهی صعود به قلهی کوه دوم قرار میگیرید به قول دیوید بروک این درک و این فصلهای رنج، راهی برای افشای عمیقترین بخشهای خودمان هستند اگر در این سراشیبی سقوط باقی بمانیم و راکد باشیم، میشویم آن آدم سالخوردهای که در درون خودش از شکایتها و رنجشهای ابدی پرستاری و مراقبت میکند و زندگی خود را مثل یک سرخوردگی بیپایان میبیند که تا روزهای آخر عمر با او همراه خواهد بود.
🔹اما برای عدهای این فصل از سرخوردگیها در حکم توقفی است در جریان سطحی زندگی روزمرهی ما. با این وقف میتوانند بخش عمیقتری از خودشان را ببینند. جریانی که در آن یک تمایل به فراتر رفتن از خود و مراقبت از دیگران وجود دارد. چیزهای آشنا را اینبار با چشمهای جدیدی میبینند. دیگر علاقهمند به چیزی نیستند که دیگران به آنها القا میکنند. دیگر صرفاً بهدنبال منفعت شخصی نیستند. بهدنبال پول، قدرت و شهرت نیستند بلکه میخواهند به چیزی برسند که واقعاً ارزشمند است. دیوید بروکس این خواسته را کوه دوم زندگی اخلاقی میداند که تلاش برای رسیدن به آن از درهی رنجها شروع میشود و در متن رنج، انگیزهی حرکت به سوی آن شکل میگیرد. آنها در سیری قرار میگیرند که اگر جهان به آنها بگوید خواهان استقلال باشند آنها وابستگی متقابل میخواهند.
🔸دنیا به آنها میگوید بهدنبال آزادی فردی باشند اما آنها بهدنبال صمیمیت، مسئولیت و تعهد هستند. مجلات روی دکهها از آنها میخواهند که از خود بپرسند: «چه کاری میتوانم انجام دهم تا خودم را خوشحال کنم؟» اما آنها به چیزی بزرگتر از کامیابی شخصی چشم دوختهاند. این آدمها از طریق رنجهایشان ساختهوپرداخته شدند. در این نقطه آدمها متوجه میشوند که بله بعد از همهی این رنجهای سپری شده، کوه اول، کوه من نبوده است. یک کوه بزرگتر هم وجود دارد که در تضاد با کوه اول نیست و باید به سمت آن حرکت کرد. این سفر دورهی جدیدی از حس رضایتمندی عمیق برای آنهاست.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️لطفاً سوت پایان را بزنید !
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3820/
▫️@vaavmag
🔻 لطفا سوت پایان را بزنید!
✍️ صغری عاشوری
🔹پول زیاد درآوردن و خوب خرج کردن، عمل ناپسندی نیست مشروط به رعایت تعادل! وقتی تعادل رعایت نشود این رفتار آفتی میشود که گریبان آدمی را سفت میچسبد و روزگارش را تیره میسازد. امروز کسی که ثروت زیاد دارد و زندگی لاکچری برای خود رقم میزند مورد شماتت قرار میگیرد یا حسادت؟ به نظر میرسد کسی چنین فردی را شماتت نمیکند که هیچ، بلکه بسیاری به داشتههای او غبطه هم میخورند! آدمها مصرفزده شدهاند و از آن لذت میبرند! مسابقهای که هیچ خط پایانی ندارد!
🔸اما از چه زمانی به جای دست رد زدن به مصرفزدگی انسانها تشنهترش هم شدند؟ پاسخ این است از وقتی که شادکامی و خوشبختی با امکان راحت و زیاد خرج کردن معنا شدند. برای این کار رسانه، بازیگران، تبلیغات مد، ورزشکاران و حتی سیاستمداران وارد میدان شدند. آنها زندگیهای ثروتمندانه خود را با تصاویری جذاب به مردم مخابره میکردند و خود را شادکام و خوشبخت، مقبول و محبوب در میان مردم معرفی میکردند.
🔹این تصویرسازی آنقدر قدرتمند بود که حتی پس از خودکشی افراد سرشناسی چون مرلین مونرو یا ویرجینیا وولف که درمجلات نمادی از «مصرفگرایی، خوبشختی است» بودند، کسی از خود سوال نکرد اینها که رفاه زیادی داشتند پس چرا دست به خودکشی زدند؟
🔸وقتی مصرفزدگی در نگاه مردم تبدیل به یک چیز خوب و باارزش شد، آنان که ثروتی نداشتند هم به سوی تظاهر به ثروتمند بودن سوق پیدا میکردند. آنجا بود که فیکها شروع به رشد کردند. از طلای بدلی بگیرید تا محصولاتی فیکی که برند و نشان شرکتهای معروف را کپی کرده و روی محصول خودشان میچسبانند. البته اسمش را هم به جای فیک گذاشتند «های کپی» تا مصرف کننده در باطن خودش کمتر دچار عذاب وجدان شود!
🔹مصرف گرایی برای انسان عاقبت گزافی دارد اما عاقبت آن برای زنان گزافتر است. زنان در کنار تمام جنبههای مصرفزدگی که با مردان مشترک است یک گرفتاری مضاعف هم دارند و آن سپردن جسم به انواع جراحیها و تزریقهاست چرا که مصرفزدگی جسم را هم به مثابه کالا میبیند.آنها مجبورند برای چشیدن طعم خوشبختی که دنبالش هستند با تمام جسم و جان خود به دنیای مصرفگرایی وارد شوند.
🔸مصرفگرایی به مثابه سرابی میماند که انسان را به طمع سیراب شدن به سمت خود میکشاند اما در نهایت برهوت بیآبی را نصیبش میکند. این درحالی است که دین میگوید راه اینکه شما حس کنید خوشبختیت این همه سخت گرفتن به جسم و روان و جیبتان نیست، شادکامی در دیدن کاستیها حاصل نمیشود بلکه با شکر داشتهها پدیدار میشود.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
38.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸راوی : محمد پورغلامی
🔻چرا و چگونه ما انسانها خشمگین میشویم؟
🔹 اگر در جامعهای «خشم» بازتولید شود، چه افقی در انتظار آن است؟. جامعهی خشمگین چگونه جامعهای است؟ چه کسانی خشم را در جامعه به وجود میآورند؟ در این ویدئو دربارهی این موضوع صحبت کردهایم.
#ویدیو_واو
🔹️بمب ها فرقی بین خون ها نمیگذارند
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3821/
▫️@vaavmag
🔻بمبها فرقی بین خونها نمیگذارند
✍️ عبدالله حسنی
🔸سال ۱۳۶۴ به ایران مهاجرت کردیم، روزهایی که ایران درگیر جنگ با رژیم بعث بود. وقتی صدای آژیر بلند میشد با همسایهها همگی سمت پناهگاه میدویدیم، آن لحظات ایرانی و افغانستانی معنا نداشت. برای بمبی که به سمت ما شلیک شده بود ملیتها و خونها فرقی نداشت. جنگ باعث شد ما فقط همسایه نباشیم، وقتی بزرگترهایمان کنار ایرانیها به جنگ با صدام رفتند، همخون هم شدیم. حتی در صف نفت و کوپن خواربار هم با هم بودیم!
🔹یکبار در مدرسه، مدیرمان سرصف نام من را خواند تا جایزهای به من بدهد، او رو به همهی بچهها گفت: «عبدالله و هموطنان او قهرمان هستند، آنها ارتش سرخ شوروی را شکست دادند». همگی الله اکبر گفتند. بعد از جنگ وقتی اسرای ایرانی آزاد شدند و به میهن بازگشتند من هم میرفتم تماشا، با دیدن آزادههای ایرانی از ته دل شاد میشدم.
🔸ما یک گروه جهادی داریم که با هدف کمک به مهاجرین افغانستانی تأسیس شده اما بارها به کمک برادران ایرانی هم شتافتهایم. مثلا وقتی سیل گلستان آمد و آن خسارتها را زد، ما هم گروهمان را برداشتیم و رفتیم گلستان. در این گروه جهادیمان یک پزشک ایرانی از اهالی میانه حضور داشت که هر جمعه صبح داوطلبانه خودش به خانهی مهاجرین افغانستانی میرفت و بیمارانشان را ویزیت میکرد.
🔹اوایل دههی نود در سوریه فتنهای بزرگ اتفاق افتاد و فصل دوم «خونشریکی» به تعبیر مرحوم محمد سرور رجایی شروع شد. ایرانی و افغانی کنار هم زیر یک پرچم جان دادند. آنجا برادری ما خیلی بیشتر شد. آن چیزی که ما را باهم برادر کرده بود نه همسایگی خاکها، که یکی بودن عقیدهها بود.
🔸ایران و افغانستان در هم تنیده است. یادم هست یکی از آشنایان، زن ایرانی از تبریز گرفته بود، همیشه طعم کوفتههای تبریزیاش را با لذت به یاد می آورم.یا دوستان دیگری دارم که دختر به خانواده ایرانی دادهاند. دلم میخواهد حداقل در این متن، مرزهای دستساز بشری را بردارم و آنقدر ایرانی و افغانی نگویم وقتی این همه در هم تنیدهایم، وقتی دیگر شمار دوستان ایرانیام از دستم در رفته، مثل صادق، مثل ذبیحالله...من با دوستان ایرانیام ساعتها بحث کردهام باهم گفتهایم و خندیدهایم و خیلیجاها غم یکدیگر را خوردهایم.
🔹شاید عجیب باشد، تنها جایی که یادم میاندازند من یک افغانستانی هستم و نه ایرانی و یکهو تمام این خط کشیهای انسانی و دستساز پررنگ میشود، موقع تمدید اقامت است. اینها را نوشتم تا یادآوریای باشد که ما خیلی سال است دیگر فقط همسایه نیستیم، خیلی وقت است که همجانیم، و خونشریک.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
44.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻در #کابل چه خبر است؟
بعد از فرار آمریکاییها از #افغانستان چه اتفاقی افتاد؟ #طالبان چگونه حکومت میکنند؟ محسن اردستانی، در این روایت، مستند جدیدی دراینباره معرفی میکند.
#ویدیو_واو
🔹️از فمنیست های کره شمالی، چه می دانید ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3822/
▫️@vaavmag
🔻از فمینیستهای کره شمالی چه میدانید؟
✍️ محمد سلیمی
🔹 در سال 2018 مقالهای در یک نشریهی علمی فمنیستی منتشر شد که با مطالعهی رفتار دههزار سگ، نظریهای ارائه داد که چگونه فمنیستها میتوانند در مقابل رفتارهای مردانه مقابله و آنها را کنترل کنند! آنها بر مبنای نظریهی جودی باتلر که گفته بود جنسیت نقشی است که ما در آن فرو میرویم و نه واقعا یک تفاوت روحی و جسمی، این پژوهش را انجام دادند. پژوهش آنها نشان میداد آیا سگها میل به همجنسگرایی دارند یا نه! و نهایتا اثبات کردند باتلر درست میگوید و جنسیت تنها یک نقش ساختگی توسط خود آدمهاست. آنها بر اساس رفتار سگها و صاحبانشان نتیجه گرفتند اگر مردان را مانند سگها کنترل کنیم و حتی به گردنشان قلاده بیندازیم به خوبی میتوانیم مردها را در فرهنگ تجاوز کنترل کنیم!!
🔸 این مقاله آنقدر به مذاق این نشریهی فمنیستی خوشآمد که علاوه بر چاپش تصمیم داشتند جایزهای هم به این دو پژوهشگر بدهند. آنها 11 مقالهی دیگر هم نوشتند که در تمامشان اندیشههای فمنیستی از طریق آزمایشهای عجیب و غریب نظیر همان آزمایشی که بر رفتار سگها انجام داده بودند تأیید میشد. آنها حتی یکی از فصلهای کتاب «نبرد من» هیتلر را هم که در آن درباره اینکه چرا باید حزب نازی داشته باشیم و مردم چه کار باید بکنند تا صلاحیت عضویت در حزب نازی داشته باشند را برداشتند و هرجا عبارت «حزب نازی» بود را به جنبش فمنیستی تغییر دادند! اما این بار دیگر دستشان لو رفت!
🔹پیتر بوقوسیان و جمیز لیندسی به گفتهی خودشان در 20 مقاله ارسالیشان به نشریات علمی «خزعبلات» جذابی که فمنیستها دوست داشتند را نوشته بودند. ابتدای هر مقاله یک مسألهی مورد علاقهی آن نشریه را مطرح میکردند و بعد تا انتهای مقاله هر دروغی را که میتوانستند در متن میریختند! جالب اینجاست که داوران هم علاوه بر تأیید مقالات، برایشان مینوشتند که از صمیم قلب با یافتههای مقاله موافقند!
🔸آنها در واقع با این کار قصد داشتند سلطهی بسیاری از نظریات پستمدرن در حوزهی فمینیسم را زیر سؤال ببرند. چیزی که امروز در دنیا شاهد آن هستیم: مثلا امروز شما به جای واژهی زنا و همجنسبازی دهها اسم جدید مثل کوئیر، بایسکشوال، پلیسکشوال، پنسکشوال، الجیبیتی و... میشنوید! همه آنها یک هدف دارند: رسمیت دادن و اعتباربخشی به چیزهایی که شما به مرور جرأت نکنید غلط بودن آن را زیر سؤال ببرید؛ چون هم نام تخصصی دارند، هم برایش کلی مقالهی علمی وجود دارد و هم کلی طرفدار و انجمنهای حامی! چیزی مثل فمینیستهای کرهی شمالی که تا به حال کسی آنها را ندیده، اما تیتر جذابی برای جلب توجه است!
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
27.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چرا مناسک مهم است؟ آیا مناسک در تضاد با معرفت دینی است؟
🔹راوی: جعفر حسنخانی
🔸در سالهای اخیر عدهای از افراد از زاویهی ادبیات دینی، منتقد مناسک دینی مهمی چون راهپیمایی اربعین، مراسمات باشکوه محرم و ماه رمضان، و حتی جشنهای ویژهای چون جشن غدیر و میلاد امام زمان(عج) شدهاند. به باور این افراد، رشد این مناسک، در تضاد با عمیق شدن باورها و ارزشهای دینی است. اما آیا واقعا چنین است؟ آیا مناسکی چون اربعین در تضاد با باورها و معرفت دینی است؟ جعفر حسنخانی در این ویدئو، اصل ماجرا را روایت کرده است.
#ویدیو_واو
🔹️چرا ایرانی ها آیفون دوست دارند ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3823/
▫️@vaavmag
🔻 چرا ایرانیها آیفون دوست دارند؟
✍️ میثم آخوندی
🔹 تا حالا شده کالایی را بخرید که به آن نیاز نداشته باشید؟ چه چیزی باعث شده تا به خرید آن کالا ترغیب شوید؟ وقتی نظام سرمایهداری انبوهی از کالاها را تولید میکند باید فکری هم برای فروش آن بکند تا پول به جیبش سرازیر شود. اما برای اینکه مخاطب مجاب به خرید شود چه باید کرد؟ سرمایهدارهای جهان یک کار هوشمندانه کردند! آنها آبرو و شأن اجتماعی را هم تبدیل به یک کالا کردند که با پرداخت پول، آن را هم میتوانید بخرید!
🔸 وقتی به شما القا میشود که با خرید کالایی میتوانید: دیده شوید، توجه دیگران را به خود معطوف کنید و یا ژست مدرن و به روز بودن را در خود احساس کنید، شاید سنسورهای شما هم برای انتخاب آن کالا حساس شود. اینجاست که دستهای رسانه به کمک سیستم سرمایهداری میآید.
🔹 مثلا با وجود آنکه بسیاری از کاراییها و امکانات گوشی آیفون در ایران به دلیل تحریمها غیرقابل استفاده است اما باز هم انتخاب بعضیها چند ده میلیون بیشتر پول دادن و خریدن آخرین ورژن این گوشی است! چون بخش عمدهای از دلیل این انتخاب، شأن اجتماعی است که این گوشی به صاحبش میدهد! چرا؟ چون همه نمیتوانند آن را بخرند و اگر شما در دستتان یک گوشی آیفون دارید حتما یک آدم بالاتر از سطح عموم جامعه هستید! این فرهنگی است که آیفون با کمک رسانهها آورده و این دقیقا همان چیزی است که نظام سرمایهداری میپسندد. بیشتر مصرف کن تا در نگاه جامعه بالاتر بروی!
🔸در چنین شرایطی است که موجی از نمایش جامعه را در بر می گیرد! و آدمها به بازیگرانی فرورفته در نقشهای مختلف تبدیل میشوند. نقشهایی که شاید خود نیز آن را نپسندند اما گویا میارزد به قیمت تحسین شدن. در این شرایط مردم برای رفع نیاز خرید نمیکنند بلکه برای به دست آوردن شأن و آبرو خرید میکنند.
🔹اینجا دیگر فقط بحث فروش کالا نیست، بلکه فرهنگ مطلوب غرب و تمدن مادی نیز به خورد مخاطب داده میشود. وقتی شما آدمها را با برند گوشیشان سنجیدید به تدریج خیلی از ارزشهای مثل قناعت، گذشت، سخت نگرفتن و ساده زندگی کردن، برایتان بیارزش میشود. مصرفزدگی تاب ارزشهای دینی و سنتی جامعهی ما را ندارد و در این نبرد، نظام سرمایهداری هم کالایش را میفروشد و هم به جنگ باورها و اعتقادات مردمان میرود تا تمام سنگرهایی که در ذهن آنها باقی مانده را فتح کند و آنها را تبدیل به بردههای دائم المصرف کند.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
27.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چرا موضوعات سیاسی-اجتماعی با اینکه تصور میکنیم راهحلهای سادهای دارند، اما همچنان حل نمیشوند؟
🔸 مثلا چرا برخلاف تصور عدهای که معتقد بودند حوادث مهرماه سال گذشته، منجر به انقلاب جدیدی خواهد شد اما عملا اتفاقی نیفتاد؟ گره کار کجاست؟
🔹 محمد پورغلامی در این ویدئو، به یکی از دلایل این موضوع میپردازد.
#ویدیو_واو
🔹️من حسود نیستم
راهکارهایی برای کنترل حسادت کودک به عضو جدید خانواده!
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3824/
▫️@vaavmag
🔻من حسود نیستم
🔹راهکارهایی برای کنترل حسادت کودک به عضو جدید خانواده!
✍️ حدیثه افشار
🔸تولد فرزند در هر خانواده اتفاقی منحصربهفرد است اما ممکن است برای فرزند بزرگتر این ماجرا تبدیل به کابوس شود. نوزادان از چهارده پانزده ماهگی حسادت را درک میکنند و این حس ممکن است حتی زمانی که مادرها به نوزاد دیگری توجه نشان میدهد رخ دهد. به همین علت در کمترین فاصلهی سنی میان دو فرزند نیز ممکن است والدین شاهد حسادت باشند.
🔹حسادت نسبت به عضو جدید خانواده به دو صورت در رفتار کودکان مشاهده میشود، یا کودک با نارضایتی و پرخاشگری و حتی اعمال خشونت نسبت به نوزاد، این حس را نشان میدهد، یا اینکه با اعلام رضایت غلو شده سعی در کسب تأیید والدین دارد تا همچنان مورد علاقهی آنها باقی بماند. در چنین شرایطی نخستین کاری که والدین باید انجام دهند درک و همدردی با کودک است. آنها باید بدانند که این حس کودک طبیعی و بسیار منطقی است و اگر خودشان نیز جای او بودند به کودک دیگری که رقیب محبت و توجه پدر و مادر آنها شده است، حسادت میکردند.
🔻چه باید کرد؟
۱. پیش از تولد فرزند جدید، با خواندن کتاب، تعریف قصه و انجام نمایش عروسکی موقعیتهای مشابهی که در آینده رخ میدهد را بازی کنید تا کودک آمادهی پذیرش عضو جدید خانواده شود. تغییراتی که قرار است با تولد نوزاد اتفاق بیفتد مانند تغییر جای خواب فرزند بزرگتر، فرستادن او به مهد، تغییر خانه و... را پیش از به دنیا آمدن نوزاد انجام دهید تا کودک، نوزاد تازه متولدشده را مقصر شرایط جدید نداند.
۲. انکار حسادت فرزندتان چیزی را حل نمیکند، از او بخواهید با شما در این رابطه حرف بزند و از ترسها و نگرانیهایش بگوید و شما تا آنجایی که امکان دارد، نگرانیهایش را برطرف کنید.
۳. کودک را مسئول کارهای کوچک نوزاد قرار دهید، مثلا مسئول بازی با او یا مرتب کردن و انتخاب لباس برای او یا هرکاری که با توجه به توانایی، کودک شما میتواند از عهده آن برآید.
۴. هیچوقت به کودک بزرگتر جملاتی مانند «تو دیگر بزرگ شدهای» یا «تو بزرگتر هستی و باید آرام باشی» و نظایر اینها را نگویید. کودک نباید با آمدن فرزند دیگر احساس کند که محدود شده است. بلکه شما باید با توجه به شرایط، زمان و مکان خواب و قرار گرفتن نوزاد در طول روز را مدیریت کنید تا فرزند بزرگتر محدود نشود.
۵. و نکتهی آخر اینکه بدانید این شرایط گذرا است و با بزرگتر شدن فرزندان همهچیز به خوبی پیش خواهد رفت. پس صبور و امیدوار باشید.
#مجله_مجازی_واو
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir