🔶توئیتر علیکریمی دست چه کسی است؟
🔹اطلاعات موجود در دستگاههای پیگیری کننده مسئله نشان میدهد علیکریمی از ماهها قبل خود را برای خروج از ایران و تبدیل شدن به یک ضد انقلاب فعال و عملیاتی آماده کرده و مقدمات آن را طی کرده بود. اسناد ثبتی در ایران نشان میدهد کریمی حدود سه ماه قبل از وقوع آشوبها در حال فروش داراییها و املاک خود در ایران و انتقال وجه آن به خارج از کشور بوده است. آیا کریمی می دانسته به زودی پدیده امنیتی رخ خواهد داد که باید در آن نقش جدی ایفا کند و به همین دلیل از مدتها قبل در تدارک آماده شدن برای آن بوده است؟!
🔹جالب تر از همه اما این است که مراجعه به اطلاعات ورود و خروج افراد به کشور نشان میدهد، علی کریمی تنها سه هفته قبل از شروع آشوبها ایران را به مقصد دبی ترک کرده و حداقل تا ۱۶ مهر در امارات بوده است. پس از آن و زمانی که کریمی احساس کرد ممکن است دست بلند امنیتی ایران در دبی به او برسد این کشور را به مقصد کانادا ترک کرد و اکنون در پناه سرویسهای اطلاعاتی غربی در این کشور اقامت دارد. نکته جالب این است که حاکمان امارات به رغم ادعای تلاش برای کاهش تنش با ایران هیچ همکاری برای مهار کریمی از خود نشان ندادند و همه اقدامی که دبی در مقطع آغازین آشوبها علیه کریمی انجام داده در این حد بوده که پلیس دبی او را احضار کرده و به گفته مسئولان ارشد دبی از او تعهد کتبی اخذ کرده که از مبدأ امارات هیچ اقدامی علیه امنیت ایران انجام ندهد. پیداست که چنین اقدامی حتی اگر واقعاً انجام شده باشد کاملاً فرمالیته بوده و هیچ مانع واقعی بر سر راه فعالیتهای کریمی علیه کشور ایجاد نکرده است.
🔹در مدتی که کریمی در دبی اقامت داشت و به صراحت دعوت به خشونت کشتار و جنایت درون ایران میکرد تلاشهایی از داخل کشور برای ارتباط گیری با وی و مذاکره با هدف آرام کردن وضعیت صورت گرفت که تقریباً همه آنها بی نتیجه ماند. یک مورد بسیار جالب تماسی است که یکی از فوتبالیستهای بسیار محبوب مقیم ایران با او گرفته و از او درخواست کرده به اقدامات ضد ملی در اکانت توئیتریاش خاتمه بدهد و خصوصاً تأکید کرده این اقدامات به ضرر فوتبال تمام خواهد شد. پاسخ علی کریمی در این تماس تلفنی بسیار مهم است. کریمی به فرد تماس گیرنده گفته است اساساً اکانت توئیتری او در اختیار خودش نیست و آن را از چند ماه قبل به یکی از تجار اماراتی واگذار کرده است.
🔹اطلاعات فنی که در ایران وجود دارد نشان میدهد از یک منظر این سخن نادرست نبوده و اکانت توئیتری کریمی در جریان آشوبها نه توسط یک شخص بلکه توسط یک تیم شبانه روزی و در هماهنگی کامل با شبکه دیگری از اکانت های ضد انقلاب اداره میشده است که میتوان آنها را هسته سخت آشوب در فضای مجازی به ویژه توئیتر ،خواند، اما در عین حال او خود در تمام این مدت به محتوای اکانت خویش اشراف داشته و فعالانه برای تشدید خشونت در ایران تلاش میکرده است.
@vaavmag
✅خانه اشتراکی فقط و فقط به خانم مجرد
✍مریم مومن
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
✅خانه اشتراکی فقط و فقط به خانم مجرد
🔷️ پدیدهی #خانه_اشتراکی دیگر پدیده نیست. حالا نه اینکه به یک رویه و عرف تبدیل شده باشد اما نگاهی به آگهیهای ثبت #اجارهخانه نشان میدهد که داستان خانههای اشتراکی به یک اتفاق پرتکرار تبدیل شده است. اتفاقی که با دیدنش، حالا نه مثل گذشته چشمهایمان گرد میشود و نه احتمالا هنوز میتوانیم به راحتی با آن کنار بیاییم.
🔶️ داستان اجارهخانه در #تهران که آنقدر از رگ گردن به مستأجران نزدیکتر است که نیاز به نوشتن و پناه بردن به عدد و آمار برای اثباتش نیست. درحالیکه میانگین تاریخی تورم نقطهای اجارهبها در شهر تهران در طول سه دههی گذشته حدود ۲۲درصد بوده است، این عدد در دو سال اخیر به بالای ۵۰درصد رسیده است!
🔷️ اینکه هر تابستان به جز «التماس رسانهای» به صاحبان خانه با زیرنویس کردن فلان کمپین در تلویزیون چه راهکاری دیگری برای کنترل تورم اجارهی مسکن در دستور کار قرار گرفته را باید از مدیران مربوطه پرسید! پرسشی که البته بعید است کمکی به روند حل مسئلهای کند که درکش از روز هم روشنتر و از نان شب برای مدیران واجبتر است.
🔶️ #مالیات بر خانههای خالی، نظارت بر قراردادهای چندساله و... که همان راهکارهای تکراری است اما فعلا راهکارها روی کاغذ مانده و روی کاغذ خشکشان زده که وضعیت بازار آگهیهای خانهی اشتراکی داغ شده است. فلان سایت برای نمایش «خانم یا آقا» بودن فرد آگهیدهنده خانهی اشتراکی از کاربرانش پول دریافت میکند! فلان آدم هزینهی نصف اجارهی عرف را با قید «فقط خانم مجرد» آگهی میکند!
🔷️ این سادهترین تحلیل دربارهی ازدیاد آگهیهای «خانههای اشتراکی» است. پدیدهای که نه فقط یک غم اقتصادی که در بلندمدت پایههای اخلاقی یک جامعه را هدف میگیرد. به این داستان دهها مشکل فرهنگی و امنیتی که میتواند، رشد این اتفاق در جامعه رقم بزند را هم اضافه کنید.
🔶️ خانههای اشتراکی هرچند بیشتر در بین افراد مجرد مقبول است اما کشدار شدن روند افزایش قیمت مسکن، میتواند باعث نشت این اتفاق در بین خانوادهها شود. آنوقت بیشتر از چند خبر ساده که سال گذشته با محوریت خانوادههایی که در یک منزل زندگی میکنند، میتواند تغییرات جدی در سبک زندگی خانوادهها در تهران ایجاد کند! مشکلات متعدد روحی که به دلیل عدم انطباق این سبک زندگی با فرهنگ ایرانی، بوجود میآید، افزایش معضلات اجتماعی که حاصل زندگی اشتراکی است، میتواند خیلی زود تاثیراتش را در جامعه متبلور کند.
✅درشبکههای اجتماعی واو را دنبال کنید
https://zil.ink/vaavmag
@vaavmag
May 11
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مدرسه یا تلنتشوی معلم بلاگرها؟!
✍️علیرضا خسروی
🔷️ این روزها شاید باید برای معلمان بعضی از مدارس هم #ناظم بگذاریم. از همان ناظمهای کلیشهای خطکش به دست ایستاده در راهروی مدارس. کسی که با یک نگاه میتوانست زیر و بم شیطنت نشسته در چشممان را کشف کند. بفهمد که برای تزریق هیجان به #مدرسه چه نقشهای در ذهن داریم. برای اینکه کمی توی چشم برویم چه کاسهای زیر نیمکاسهمان است. همان ناظمی که آوردن موبایل به مدارس را ممنوع کرده بود تا ما تمام فکرمان را معطوف به درس کنیم. درس بخوانیم در مدرسه.
🔶️ ناظم معلمها باید این روزها به بعضی از آنها همین یک نکتهی ساده را یادآوری کند. اینکه آنها آمدهاند تا درس بدهند، پرورش را به تکنیکهای آموزشی خود اضافه کنند و معجون دلچسبی به دانشآموزان ارائه دهند. ناظم معلمان باید موبایل را از دستشان بگیرد و یادآوری کند که #معلم باید گچ به دست در کلاس راه برود.
🔷️ #دوربین و #موبایل و #بلاگری از کجا به مدرسهها آمد؟ چند فیلم بیشتر دیدهشدهی این روزهای مدارس را مرور کنید. همان فیلمهایی که معلم جوان دوربین را ناشیانهترین مدل ممکن در یک کلاس درس قرار داده. آماتورترین حالت ممکن قاب مدنظرش را بسته و البته به بهترین مدل ممکن از بازیگرانش بازی میگیرد. از دانشآموزانش. دانشآموزانی که معمولا آنقدر کم سن و سال هستند که نمیتوانند «نه» بگویند. بازیگران بیاختیار کلاسهای بازیگری معلمانی که کلاس درس را با تلنت شوی آموزشی اشتباه گرفتند.
🔸ادامه یادداشت را در اینجا بخوانید
@vaavmag
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در دوران بادی به هر جهتها
تو «عمو پورنگ» باش
✍️ علیرضا خسروی
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
✅در دوران بادی به هر جهتها
تو «عمو پورنگ» باش
🔷️ در دوران «شابلنهای مجازی»، در دورانی که «دیکتاتورهای رسانهای» به دنبال همانندسازی چهرهها برای مورد تأیید قرار گرفتن توسط افکار عمومی هستند، نوشتن و گفتن از ارزش کاری که #داریوش_فرضیایی در فضای مجازی میکند، اجباری است.
🔶️ صفحهی رسمی او را بالا و پایین کنید. بدون قضاوت و پیشداوری از ارزشهای اخلاقیاش، او را ارزیابی کنید. عکسالعملهای رسانهای او، در تمام این سالها به ما ثابت میکند که مهم نیست رفتارش را بپسندیم یا نه، او مسیر ارزشهایش را بدون درنظر گرفتن فشارهای بیرونی انتخاب میکند و خب همین موضوع به رفتارهایش ضریب میدهد. در معادلات ذهنی ما، #عمو_پورنگ بهعنوان یکی از شاخصترین چهرههای رسانهای کودک و نوجوان تاریخ تلویزیون برای از دست ندادن طیفی از مخاطبانش، باید به دنبال تأیید جمعی باشد. تأیید جمعی که او را به تابعی از رفتار دیگران تبدیل میکرد اما او تصمیم گرفته است که با این دست فرمان جلو نرود.
🔷️حداقل روی کاغذ کسی فکرش را نمیکند که نوشتن از «جایگاه مادر» در دستورالعمل لایک و کامنت فضای مجازی جایی داشته باشد. حداقل ما در پیشفرض ذهنیمان، فکرش را هم نمیتوانیم بکنیم که یک به اصطلاح #سلبریتی به این راحتی بتواند از خانواده و اهمیت این موضوع در شبکهی اجتماعی خودش حرف بزند. عمو پورنگ اما درست برخلاف دستورالعمل ذهنی خیلی از ما رفتار میکند. پستهای با محوریت مادر را که در پیج داریوش فرضیایی مرور میکنیم، ذرهای احساس مصنوعی بودن به مخاطب دست نمیدهد. به همین خاطر، میتوان حس واقعی بودن را از او در محیطی گرفت که سر تا پایش را فیک بودن و رفتارهای نمایشی فرا گرفته است.
🔶️ او اخیرا در یک هماورد مجازی به جان کسانی افتاد که تلاش داشتند با یک آهنگ و تولید محتوای مبتذل به ریشههای اخلاقی جامعه آسیب بزنند. عمو پورنگ اما حالا میتواند به نمادی از یک چهرهی رسانهای تأثیرگذار با فعالیت مؤثر در فضای مجازی تبدیل شود. باید قدر عمو پورنگهای فضای مجازی را بیشتر بدانیم.
@vaavmag
May 11
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷فریاد «زندگی» روی سکو قهرمانی
✍️ علیرضا گرانپایه
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
✅️ ولع فتح قله رکوردها هم نمیتواند معنای واقعی زندگی را از ما بگیرد
🔷️ چسبیدن نام یک کشور به یک #ورزشکار بهعنوان نمایندهی مردم در مجامع بینالمللی همان تیغ دو لبهای است که اهمیت رفتار ورزشکاران در مسابقات را چند برابر میکند. ورزشی که میتواند فوکوس صدها دوربین رسانههای مختلف جهان را به سمت خودش بکشد و ذهنیت ما را نسبت به مردم آن کشور تغییر دهد.
🔶️ برای عاشقان فوتبال، مردم #ایتالیا با فریادهای درآمیخته با عشق بازیکنان تیم ملی این کشور در هنگام خواندن سرود ملی کشورشان قبل از آغاز مسابقات به یاد آورده میشوند. به همین خاطر است که فوتبالیها بدون آنکه شناختی از فرهنگ عامهی این کشور داشته باشند، «میهنپرستی» را به بخش مهمی از رفتار شخصیتی ایتالیاییها نسبت میدهند. و دقیقا به همین دلیل است که تصویر حضور #سارا_جوانمردی روی سکوی قهرمانی با نوزاد سهماههاش در مسابقات پاراآسایی اهمیت پیدا میکند. مدال مادری که به گردن فرزندش آویخته شد خیلی بیشتر از تمام افتخارات دیگر ورزشکاران ایرانی دست به دست میشود. آن قاب میرود جزو ماندگارترین قابهای ورزشکاران مسابقات آسیایی.
🔷️ «مادر» بودن از «قهرمان» بودن سبقت میگیرد. نقطهی تمایزی میشود برای ماندگاری مدالی که میتوانست در بین صدها مدال کاروان ایران گم شود. میتوانست بین هزاران قاب مسابقات #هانگژو گم شود اما یک نماد فرهنگی از زن ایرانی آن را ماندگار میکند.
🔶️ درست مثل قابی که ماهها قبل #الهام_فرهمندی بازیکن تیم ملی فوتبال کشورمان ثبت کرد. ورزشکاری که تصمیم گرفت «خانواده» را به شخصیت قهرمانی خودش پیوند بزند و «مادر» بودن را مانعی برای ادامهی مسیر قهرمانی خودش نداند.
🔷️ ورزشکاران زن ایرانی حالا ایستادن روی سکوی قهرمانی در مسابقات مختلف را بهانهای برای نشان دادن فرهنگ یک ملت کردند. اینکه قرار نیست ولع فتح رکوردها بلای جان «زندگی» شود. اینکه مدالها میتواند چیزهای بزرگتر و مهمتری از چند عدد سادهی ثبتشده روی تابلوی نتایج را فریاد بزند. اینکه قهرمانی همهی زندگی یک ورزشکار موفق نیست. حداقل، قهرمانی همهی زندگی یک انسان موفق نخواهد بود.
@vaavmag
✅«اسکار» یک شوی شلخته
🔹مهران مدیری با یک رئالیتیشو به شبکهی نمایش خانگی برگشت. این بار او و تیم سازنده به سراغ یک شوی تلویزیونی مشهور بریتانیایی رفتند و آن را در «اسکار» کپی کردند.
🔸4 چهرهی مشهور مقابل مجری مینشینند و در طول برنامه با چالشهای مختلفی که تیم نویسندهی برنامه طراحی کردند مواجه میشوند. چالشهایی که قرار است به امتیازدهی و رتبهبندی نهایی این چهار نفر ختم شود.
🔹«اسکار» برنامه شلختهایست. شتاب زدگی که که مهران مدیری از آن به عنوان ریتم بالا یاد میکند، باعث شده تا برنامه سر و شکل درستی نداشته باشد. مدیری با اغراقهایش در تیک زدن کنداکتوری که روی تبلت مقابلش قرار دارد، سعی دارد فضای گفتگو بین خودش و مخاطب را گرم کند اما در واقع به سردرگمی بیشتر برنامه کمک میکند. صدای خنده مونتاژشدهی روی تصاویر هم کاملا توی ذوق میزند که ربطی به افراد داخل استودیو ندارد.
🔸اما مهمترین مشکل «اسکار» همان چهرههای تکراری هستند که صدباره در رئالیتیشوهای مختلف حضور داشتند و زیر و بالای آنها را از حفظ هستیم. نیکخواه چه شوخی قرار است انجام دهد که قبلتر در جوکر انجام نداده؟ الیکا عبدالرزاقی چه جذابیتی برای مخاطب دارد وقتی او را در تمام شوهای شبکهی نمایش خانگی تماشا کرده است؟
🔹چالشهای درنظر گرفته شده تا به اینجای برنامه خلاقانه است اما اجرای نیما شعباننژاد که کسی نمیداند در استودیو و کنار مهران مدیری دقیقا چه کاری قرار است انجام دهد، قدرت کمدی کار را کم کرده است. برنامه در این بخشها خیلی ایرانیزه نشده و خب با توجه به تفاوتهای جدی فرهنگ کمدی بین ایران و کشورهای دیگر، خیلی نمیتواند از مخاطب خنده بگیرد.
@vaavmag
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷دینداری به روش بلاگرها
🔶️ به جای نماز، تمرین یوگا کن
درادامه بخوانید🔻
@vaavmag
محیط شبکههای اجتماعی مخصوصا #اینستاگرام به حدی ولنگ و باز شده که هر کسی هر چیزی که دلش بخواهد میتواند بگوید و ادعا کند. این روزها که دیگر سبک جدید #دینداری برای کاسبی و پول در آوردن هم باب شده است.
🔽 میزانسن را یک بار با هم مرور کنیم: زنیبدون #حجاب، و حتی بدون رعایت پوشش لازم در پارهای از مواقع، با بکگراندی از طبیعت، جلوی دوربین موبایل حاضر میشود و شروع میکند دربارهی آیهای از #قرآن یا فرازی از دعا تفسیر و تأویل کردن. محتوای حرفها، همان حرفهای صد من یک غاز روانشناسی زرد است: قدر خودت را بدان، تو از همهی کائنات بالاتری، تو خدا را داری و خدا هم به تو فخر میفروشد و بهترین بندهی خدا تویی.
🔽 در این نوع دینداری، نیازی نیست که تو پایبند به #شریعت و احکام باشی. به جای #نماز، سیخکی بشین و چشمهایت را ببند و #مدیتیشن کن و تمرینات یوگا را انجام بده. نه دین با حجاب مخالف است، و نه با #قمار. اینها هم چیزهایی است که لابد آخوندها درآوردهاند و به خورد ملت دادهاند!
✅️ بله، روش خوبی است برای پول درآوردن و تیغ زدن جیب مردم به نام دین. نظر شما چیست؟ آیا این نوع تبلیغ دین درست است یا نادرست؟
@vaavmag
May 11
✅۱۰ تاکتیک مقاومت در برابر ارتش چهارم جهان
🔹بارها گفته شده که مقایسه شیوه نبرد در غزه بدون پیش فرض قرار دادن اینکه یک نیروی کلاسیک و یک نیروی نامتقارن در حال جنگ هستند، غیر ممکن است. حماس میتوانست در همان مرزهای 1948 تا همین امروز هم مقاومت کند و یک سانت خاک به اشغالگر ندهد اما این امر نتیجهای جز انهدام نیروی مقاومت نداشت.
انعطاف پذیری در برابر آتش:
نیروی مقاومت در میدان واقعبین است. اگر حجم آتش بالا باشد، عقب نشینی کرده و مراحل بعدی را اجرا میکند. هدف، حفظ حماس و مقاومت است زیرا هدف دشمن، نابودی حماس است.
🔹هدف؛ عدم تثبیت:
خط قرمز مقاومت اما عدم تثبیت ارتش رژیم در مواضع مستقر است. تثبیت مواضع حتی در اولویت دشمن هم نیست اما هر جا احساس شود دشمن استقرار کامل یافته و آرامش گرفته از رو و زیر زمین یورشهای کشنده پارتیزانی آغاز میشود.
🔹گسترش عرضی؛ هدیه اشغالگر به مقاومت: هر چه دشمن عریضتر و پرحجمتر بازی کند، دایره اهداف یاسین 105، تاندوم و خمپاره 60 توسعه خواهد یافت.
🔹هر میدان مسکونی؛ یک جبهه:
در غزه ما خاکریز و نیروی یکپارچهای نداریم و هر کوچه و خیابان و محله نیروهای مختص به خود را دارد. در تقسیمبندی اتاق عملیات مقاومت، هر گروه رزمی که از 10 نفر فراتر نمیرود یک میدان مسکونی را با وظایفی مشخص در اختیار دارد. تلاش نیز این است که از نیروهای بومی همان محلات استفاده شود.
🔹پویایی، ریکاوری و شارژ مستمر خطوط پدافندی و آفندی:
این گروهها پس از انجام وظایف خود به سرعت پنهان شده و گروه جدیدی جایگزین میشود. این مسئله موجب عدم شناسایی، حفظ نیروها از لحاظ روحی و جسمی و جلوگیری از فرسایش سایر نیروها میشود. در اثر همین تاکتیکها نیز هیچ میدانی از نیرو و تجهیزات خالی نمانده و خطوط به سرعت و با کیفیت شارژ میشوند.
🔹حفظ نیروهای مقاومت:
همانطور که بارها گفته شده، جدای از 10 الی 20 درصد نیرویی که در اثر حملات دشمن از بین رفته و یا آسیب دیده، حماس در میدان از حدود 20 تا 30 درصد توانش استفاده میکند و دهها هزار نیروی مقاومت آماده هر سناریویی هستند. فراموش نکنید، طوفانالاقصی و نبرد فعلی در چند ماه خلاصه نمیشود؛ افق دید حماس چندین ساله است. وقتی دشمن گفته به دنبال نابودی مقاومت است، حفظ مقاومت، هدف اصلی خواهد بود.
🔹اتکا فرماندهی مقاومت به تبادل تجربه و علم: فرماندهان مقاومت خود را بی ایراد نمیدانند و دائما به دنبال توسعه تاکتیکهای عملیاتی، افزایش کیفیت عملیاتهای دفاعی و هجومی، افزایش تلفات دشمن و کاهش تلفات خودی هستند. از این رو تمام گروههای رزمی موظفاند تجارب و نکات خود را به بالا انتقال داده تا روشها آپدیت شوند.
علم، سلطان است و مقاومت در عرصه طراحی میدان خود را از آن بی نیاز نمیداند.
🔹تنوع تاکتیکی در مقابل فقر تاکتیکی حریف:
حکایت رژیم صهیونیستی نیز حکایت تیمی است که بهترین مهرهها را در لبههای تکنولوژی دنیا در اختیار دارد اما تاکتیکی جز حملات گسترده هوایی، تهاجم سریع زرهی و نفر زیر پوشش آتش سنگین توپخانه و هوایی و سپس تخریب سیستماتیک زیرساختها ندارد؛ منابع میدانی در غزه میگویند دیگر حتی اهالی و مردم غزه نیز به تاکتیکهای رژیم پی بردهاند.
🔹صبر:
ترجمه این واژه همین است که هر روز در نقشههابخش بیشتری در تسلط رژیم نمایش داده میشود، اما چند روز بعد بیشترین تلفات ارتش کودک کش دقیقا در مناطق فتح شده چندین روز قبل است.
🔹بازسازی در سایه جنگ:
همه این مسائل باعث نشده تا آن نیروها، تجهیزات یا تونلهای آسیبدیده(در مورد ۶) به همان شکل باقی بمانند بلکه بازسازی سلولها و تونلهای ضربه خورده در جریان است.
منبع:مُحَلِّل
@vaavmag
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅اگر میخواهید عقلتان را از دست ندهید، تایملاینتان را تنظیم کنید
✍️ سارا مصطفوی
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag