🔹️چرا ایرانی ها آیفون دوست دارند ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3823/
▫️@vaavmag
🔻 چرا ایرانیها آیفون دوست دارند؟
✍️ میثم آخوندی
🔹 تا حالا شده کالایی را بخرید که به آن نیاز نداشته باشید؟ چه چیزی باعث شده تا به خرید آن کالا ترغیب شوید؟ وقتی نظام سرمایهداری انبوهی از کالاها را تولید میکند باید فکری هم برای فروش آن بکند تا پول به جیبش سرازیر شود. اما برای اینکه مخاطب مجاب به خرید شود چه باید کرد؟ سرمایهدارهای جهان یک کار هوشمندانه کردند! آنها آبرو و شأن اجتماعی را هم تبدیل به یک کالا کردند که با پرداخت پول، آن را هم میتوانید بخرید!
🔸 وقتی به شما القا میشود که با خرید کالایی میتوانید: دیده شوید، توجه دیگران را به خود معطوف کنید و یا ژست مدرن و به روز بودن را در خود احساس کنید، شاید سنسورهای شما هم برای انتخاب آن کالا حساس شود. اینجاست که دستهای رسانه به کمک سیستم سرمایهداری میآید.
🔹 مثلا با وجود آنکه بسیاری از کاراییها و امکانات گوشی آیفون در ایران به دلیل تحریمها غیرقابل استفاده است اما باز هم انتخاب بعضیها چند ده میلیون بیشتر پول دادن و خریدن آخرین ورژن این گوشی است! چون بخش عمدهای از دلیل این انتخاب، شأن اجتماعی است که این گوشی به صاحبش میدهد! چرا؟ چون همه نمیتوانند آن را بخرند و اگر شما در دستتان یک گوشی آیفون دارید حتما یک آدم بالاتر از سطح عموم جامعه هستید! این فرهنگی است که آیفون با کمک رسانهها آورده و این دقیقا همان چیزی است که نظام سرمایهداری میپسندد. بیشتر مصرف کن تا در نگاه جامعه بالاتر بروی!
🔸در چنین شرایطی است که موجی از نمایش جامعه را در بر می گیرد! و آدمها به بازیگرانی فرورفته در نقشهای مختلف تبدیل میشوند. نقشهایی که شاید خود نیز آن را نپسندند اما گویا میارزد به قیمت تحسین شدن. در این شرایط مردم برای رفع نیاز خرید نمیکنند بلکه برای به دست آوردن شأن و آبرو خرید میکنند.
🔹اینجا دیگر فقط بحث فروش کالا نیست، بلکه فرهنگ مطلوب غرب و تمدن مادی نیز به خورد مخاطب داده میشود. وقتی شما آدمها را با برند گوشیشان سنجیدید به تدریج خیلی از ارزشهای مثل قناعت، گذشت، سخت نگرفتن و ساده زندگی کردن، برایتان بیارزش میشود. مصرفزدگی تاب ارزشهای دینی و سنتی جامعهی ما را ندارد و در این نبرد، نظام سرمایهداری هم کالایش را میفروشد و هم به جنگ باورها و اعتقادات مردمان میرود تا تمام سنگرهایی که در ذهن آنها باقی مانده را فتح کند و آنها را تبدیل به بردههای دائم المصرف کند.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
27.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چرا موضوعات سیاسی-اجتماعی با اینکه تصور میکنیم راهحلهای سادهای دارند، اما همچنان حل نمیشوند؟
🔸 مثلا چرا برخلاف تصور عدهای که معتقد بودند حوادث مهرماه سال گذشته، منجر به انقلاب جدیدی خواهد شد اما عملا اتفاقی نیفتاد؟ گره کار کجاست؟
🔹 محمد پورغلامی در این ویدئو، به یکی از دلایل این موضوع میپردازد.
#ویدیو_واو
🔹️من حسود نیستم
راهکارهایی برای کنترل حسادت کودک به عضو جدید خانواده!
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3824/
▫️@vaavmag
🔻من حسود نیستم
🔹راهکارهایی برای کنترل حسادت کودک به عضو جدید خانواده!
✍️ حدیثه افشار
🔸تولد فرزند در هر خانواده اتفاقی منحصربهفرد است اما ممکن است برای فرزند بزرگتر این ماجرا تبدیل به کابوس شود. نوزادان از چهارده پانزده ماهگی حسادت را درک میکنند و این حس ممکن است حتی زمانی که مادرها به نوزاد دیگری توجه نشان میدهد رخ دهد. به همین علت در کمترین فاصلهی سنی میان دو فرزند نیز ممکن است والدین شاهد حسادت باشند.
🔹حسادت نسبت به عضو جدید خانواده به دو صورت در رفتار کودکان مشاهده میشود، یا کودک با نارضایتی و پرخاشگری و حتی اعمال خشونت نسبت به نوزاد، این حس را نشان میدهد، یا اینکه با اعلام رضایت غلو شده سعی در کسب تأیید والدین دارد تا همچنان مورد علاقهی آنها باقی بماند. در چنین شرایطی نخستین کاری که والدین باید انجام دهند درک و همدردی با کودک است. آنها باید بدانند که این حس کودک طبیعی و بسیار منطقی است و اگر خودشان نیز جای او بودند به کودک دیگری که رقیب محبت و توجه پدر و مادر آنها شده است، حسادت میکردند.
🔻چه باید کرد؟
۱. پیش از تولد فرزند جدید، با خواندن کتاب، تعریف قصه و انجام نمایش عروسکی موقعیتهای مشابهی که در آینده رخ میدهد را بازی کنید تا کودک آمادهی پذیرش عضو جدید خانواده شود. تغییراتی که قرار است با تولد نوزاد اتفاق بیفتد مانند تغییر جای خواب فرزند بزرگتر، فرستادن او به مهد، تغییر خانه و... را پیش از به دنیا آمدن نوزاد انجام دهید تا کودک، نوزاد تازه متولدشده را مقصر شرایط جدید نداند.
۲. انکار حسادت فرزندتان چیزی را حل نمیکند، از او بخواهید با شما در این رابطه حرف بزند و از ترسها و نگرانیهایش بگوید و شما تا آنجایی که امکان دارد، نگرانیهایش را برطرف کنید.
۳. کودک را مسئول کارهای کوچک نوزاد قرار دهید، مثلا مسئول بازی با او یا مرتب کردن و انتخاب لباس برای او یا هرکاری که با توجه به توانایی، کودک شما میتواند از عهده آن برآید.
۴. هیچوقت به کودک بزرگتر جملاتی مانند «تو دیگر بزرگ شدهای» یا «تو بزرگتر هستی و باید آرام باشی» و نظایر اینها را نگویید. کودک نباید با آمدن فرزند دیگر احساس کند که محدود شده است. بلکه شما باید با توجه به شرایط، زمان و مکان خواب و قرار گرفتن نوزاد در طول روز را مدیریت کنید تا فرزند بزرگتر محدود نشود.
۵. و نکتهی آخر اینکه بدانید این شرایط گذرا است و با بزرگتر شدن فرزندان همهچیز به خوبی پیش خواهد رفت. پس صبور و امیدوار باشید.
#مجله_مجازی_واو
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️پایان ۳۲ شب هندیبازی
کاش مدیران رسانه ملی به این پرسشها فکر کنند
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3825/
▫️@vaavmag
🔻پایان ۳۲ شب هندیبازی
▫️کاش مدیران رسانه ملی به این پرسشها فکر کنند
✍️ مصطفی قاسمیان
🔹 در روزگاری که صنعت سریالسازی در جهان، چهارنعل پیش میرود و با سرمایهی سنگین پلتفرمهای آمریکایی، از کرهی جنوبی و ژاپن گرفته تا ترکیه و حتی کویت، در حال آزمایش و توسعه شیوههای داستانگویی تلویزیونیاند، رسانهی ملی کشورمان، محصولاتی روی آنتن میفرستد که چند سور میزند به ملودرامهای آبکی و فراموششدهی دهههای گذشته. نمونهی اخیر آن «تب و تاب» است که پس از ۳۲ قسمت کشدار و قابل پیشبینی، دیشب به پایان رسید.
شاید روایت پایانبندی این سریال، برای پی بردن به کیفیت آن کافی باشد:
🔸 جایی که بعد از دههها بیخبری، سرنخهایی از برادر گمشده به دست آمد، مریض روی تخت بیمارستان پس از مدتها به هوش آمد، زایمان کرد و یک کاکلزری به دنیا آورد، دخترخانم باحیا به آقاپسر بااصالت رسید، خانمی که به شوهرش شک کرده بود متوجه درستکاری همسر شد، آدمبد قصه که همه را به جان هم انداخت به زندان افتاد و حتی از اعمالش پشیمان شد، عروس و مادرشوهر با هم آشتی کردند و... . «تب و تاب» البته همهی این هندیبازیها هست و فقط این نیست. سریال کیفیتی پایینتر از آن دارد که تنها به پایانبندیاش توجه کنیم.
🔹 فهرستی از موضوعات بسیار تکرارشونده در سریالهای خانوادگی سیما را در بند قبل خواندید؛ «تب و تاب» مجموعهی همهی آنها بود و عملاً به هرکدام، ناخنکی زده بود، بی آنکه کمی دقیق و عمیق شود و درامی تماشایی بسازد. تصور کنید تأثیرگذارترین موقعیت دراماتیک سریال، جایی بود که پسر نازای خانواده، بازی کودکان را در خیابان میدید و حسرت میخورد که چرا بعد از آن همه دوا و درمان، نتوانستهاند فرزنددار شوند.
سوءتفاهم بین عروس و مادرشوهر که پیرنگ اصلی سریال را ساخته بود، به قدری پیشپاافتاده بود که از همان ۳، ۴ قسمت اول، میشد فرجام آن را حدس زد؛ با این حال ماجرا ۳۲ قسمت طول کشید و شاخوبرگ بیهودهای یافت تا در نهایت مادرشوهر دریابد دربارهی عروسش بد قضاوت کرده است.
🔸 فیلمنامهای که برای هیچکدام از شخصیتها، پرداخت دقیق، جالب توجه یا متفاوتی نداشت، در مرحلهی تولید هم جز محمود پاکنیت، با نقشآفرینی خوبی از هیچکدام از هنرپیشهها همراه نشده بود تا عملاً هیچ قلابی برای جلب نظر تماشاگر عام نداشته باشد؛ مضاف بر اینکه در مقاطعی شعارهای مستقیم داد تا همان مخاطب وفادار سریالهای سیما را هم بپراند!
🔹 بسیار گفته شده که ملودرام، باب طبع مخاطب ایرانی است، اما آیا نباید در تولید اینگونه آثار سختگیر بود؟ آیا صرف روایت شعاری از یک «خانوادهی ایرانی» بیننده را جذب میکند؟ آیا هر قصهای ظرفیت ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقهای را دارد؟ کاش مدیران رسانهی ملی به این پرسشها هم کمی فکر کنند.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️عروس یا مدل عروس! قیمت این کالا چند ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3826/
▫️@vaavmag
🔻عروس یا مدل عروس! قیمت این کالا چند؟
✍️ صغری عاشوری
🔹پردهی عفت زن از جانب هیچکس جز خود او دریده نمیشود اما وقتی دریده شود، آسیب آن فقط برای خودش نخواهد بود بلکه گریبان زنان دیگر را نیز میگیرد.
یک زن هیچگاه عفت خود را نمیدرد مگر آنکه نظام فکری و ارزشی او از تنظیمات کارخانهاش که همان «فطرت» اوست، بر مداری دیگر که نقطهی مقابل فطرت است قرار بگیرد. آیا این اتفاق رخ داده است؟! جای تاسف دارد اما برای برخی از زنان، بله! اما این اتفاق برای برخی از مردان نیز رخ داده است.
🔸مکالمهای که میان دختر اصطلاحا مدل و پسر تصویربردار ردوبدل شد، نمونهای است از تغییر نظام ارزشی و فکری که مبتنی است بر این باور که همه چیز میتواند یک کالا باشد حتی وجود یک زن. سرمایهداری حیاتش در این است که همه چیز را کالا کند، قیمت بگذارد و بفروشد! به و وقتی زن تبدیل به کالا شد، این کالا با«عرضهگری» مخاطبان یا خریداران خود را جذب میکند.
🔹نقطهی جدایی فطرت الهی و مادیگرایی اینجاست که فطرت میگوید، جسم تو برای عرضه عمومی آفریده نشده و در مقابل مادیگرایی وعده میدهد که برای بدست آوردن ثروت، مقام، شهرت و مقبولیت عرضهگری کن تا رشد کنی! اینجاست که پردههای عفت دریده میشوند و شرافت انسان به ابتذال میگراید به ماننده آنچه در مکالمهی مشاهده میکنید. قلب دختر مدل را نمیدانم اما قلب من مچاله شد زمانی که پسر تصویربردار به دختر مدل گفت «اگر خوب بودی عروس میشدی نه مدل عروس!» نهاد خانواده، مفهوم ازدواج، شخصیت دختر تا چه اندازه دون مایه و مصرفی شده است که تا این میزان دم دستی و تحقیرآمیز با آنها برخورد میشود؟
🔸حقیقت این است که ابژگی زنان، آنان را در رقابت جاهلانه و نابرابر زیبایی و عرضهگری قرار میدهد که همگی در راستای بیشتر شدن سود سرمایهداری است و تنها آوردهش برای آن زن و همه دختران دیگری که او را میبینند و دنبال میکنند تحقیر و پایمال شدن عزت نفس است. ازدواج نکنی ناشایست خطاب میشوی و ازدواج کنی اما ثروت هنگفتی نداشته باشی، به گونهای دیگر ناشایست خطاب میشوی، چاق باشی مورد تمسخر قرار میگیری و لاغر باشی باید مضطرب باشی که نکند چاق شوی و از اعتبار بیفتی! کاش کسی ترمز اضطراری قطار مادیگرایی را بکشد، بلکه انسان از این رویای در ظاهر بهشت گونهی پرزرق و برقی که در حقیقت جهنمی کشنده است، بیدار شود.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
37.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹️ از منچستر ۱۹۰۱ تا دوچرخه سواری عریان ۲۰۲۳
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3827/
▫️@vaavmag
🔻از منچستر ۱۹۰۱ تا دوچرخهسواری عریان ۲۰۲۳
✍️ میثم آخوندی
🔸همین چند روز پیش بود که ویدئویی ۸۰ ثانیهای از «منچستر ۱۹۰۱» در فضای مجازی دست به دست شد. تأکید این ویدئو بر پوشش زنان انگلیسی در آن سالها بود. زنانی با لباسهای بلند، گشاد و بعضا داشتن حجاب سر که در سطح شهر منچستر تردد میکردند. شاید در نگاه اول انگلستان و این حجم از توجه زنان به مقوله پوشیدگی، شگفتانهای برای ما محسوب شود، اما کافی است نگاهی به فیلمهای تولید شده در اواسط قرن بیستم هالیوود و کشورهای غربی بیندازیم.
🔹میزان توجه کارگردانان و تولیدکنندگان آن دوران به لزوم پوشش زنان شاید امروز ما را شگفتزده کند. اما آن تولیدات برآیندی از فضای جامعهی آن روزهای کشورهای غربی و آمریکا بود. حال شاید این سؤال مطرح شود که چرا فضای جوامع غربی و شوربختانه شرقی به سوی عریانگرایی سوق پیدا کرده است؟ پاسخ این سؤال را باید در سوددهی بنگاههای اقتصادی جستوجو کرد. هرقدر آحاد جامعه به سوی مدگرایی و مصرفزدگی حرکت کنند این بنگاههای اقتصادی هستند که میتوانند با فروش بیشتر سود بیشتری نصیب خود کنند.
🔸البته این تنها بخشی از واقعیت موجود است و موضوع تنها منحصر در پوشش و حجاب نیست. آنچه بزرگترین دشمن این بنگاههای اقتصادی است که اجازه نمیدهد آنها همهچیز را کالا کنند، کانون خانواده است. شاید اگر ۵۰ سال پیش کسی سخن از رواج همجنسگرایی در غرب می زد مخاطب خود را به خنده وا می داشت و باور آن سخت بود، اما این موضوع امروز در بسیاری از دولتهای غربی به اصلی پذیرفته بدل شده است. بعد از آنکه هلند در سال ۲۰۰۱ به عنوان اولین کشور دنیا ازدواج همجنسبازان را به رسمیت شناخت پذیرش ازدواج همجنسبازان در کشورهای دیگر ضریب تصاعدی گرفت.
🔹اما ماشین اباحه گری فرهنگ غرب در اینجا متوقف نشد. حالا دیگر سازمانها و نهادهای بینالمللی پای کارآمدهاند تا تحت عنوان احترام به حقوق بشر محتوای متعفن خود را برای به رسمیت شناختن این لاابالیگری جنسی به خورد جوامع مختلف دهند. امروز دیگر گسترش جنسیسازی مدارس، آموزش انحرافات جنسی و عادیسازی فجایع اخلاقی چون پدوفیلی (سوءاستفادهی جنسی از کودکان) را در جزوهها و دستورالعملهای منتشرشده از سوی یونیسف، سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل می توان دید که آموزشهای جنسی غیراخلاقی را که تمام آسیب برای روح و جسم کودک است در اسناد خود گنجاندهاند. به این دسته از انحرافات تجمعات مختلف (نمونهی آخر آن در آلمان) برای به رسمیت شناختن ازدواج با حیوانات را هم سنجاق کنید.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻یک مستند جذاب دربارهی سرنوشت عجیب سه قلوها
💠راوی: محسن اردستانی