🔹️پایان ۳۲ شب هندیبازی
کاش مدیران رسانه ملی به این پرسشها فکر کنند
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3825/
▫️@vaavmag
🔻پایان ۳۲ شب هندیبازی
▫️کاش مدیران رسانه ملی به این پرسشها فکر کنند
✍️ مصطفی قاسمیان
🔹 در روزگاری که صنعت سریالسازی در جهان، چهارنعل پیش میرود و با سرمایهی سنگین پلتفرمهای آمریکایی، از کرهی جنوبی و ژاپن گرفته تا ترکیه و حتی کویت، در حال آزمایش و توسعه شیوههای داستانگویی تلویزیونیاند، رسانهی ملی کشورمان، محصولاتی روی آنتن میفرستد که چند سور میزند به ملودرامهای آبکی و فراموششدهی دهههای گذشته. نمونهی اخیر آن «تب و تاب» است که پس از ۳۲ قسمت کشدار و قابل پیشبینی، دیشب به پایان رسید.
شاید روایت پایانبندی این سریال، برای پی بردن به کیفیت آن کافی باشد:
🔸 جایی که بعد از دههها بیخبری، سرنخهایی از برادر گمشده به دست آمد، مریض روی تخت بیمارستان پس از مدتها به هوش آمد، زایمان کرد و یک کاکلزری به دنیا آورد، دخترخانم باحیا به آقاپسر بااصالت رسید، خانمی که به شوهرش شک کرده بود متوجه درستکاری همسر شد، آدمبد قصه که همه را به جان هم انداخت به زندان افتاد و حتی از اعمالش پشیمان شد، عروس و مادرشوهر با هم آشتی کردند و... . «تب و تاب» البته همهی این هندیبازیها هست و فقط این نیست. سریال کیفیتی پایینتر از آن دارد که تنها به پایانبندیاش توجه کنیم.
🔹 فهرستی از موضوعات بسیار تکرارشونده در سریالهای خانوادگی سیما را در بند قبل خواندید؛ «تب و تاب» مجموعهی همهی آنها بود و عملاً به هرکدام، ناخنکی زده بود، بی آنکه کمی دقیق و عمیق شود و درامی تماشایی بسازد. تصور کنید تأثیرگذارترین موقعیت دراماتیک سریال، جایی بود که پسر نازای خانواده، بازی کودکان را در خیابان میدید و حسرت میخورد که چرا بعد از آن همه دوا و درمان، نتوانستهاند فرزنددار شوند.
سوءتفاهم بین عروس و مادرشوهر که پیرنگ اصلی سریال را ساخته بود، به قدری پیشپاافتاده بود که از همان ۳، ۴ قسمت اول، میشد فرجام آن را حدس زد؛ با این حال ماجرا ۳۲ قسمت طول کشید و شاخوبرگ بیهودهای یافت تا در نهایت مادرشوهر دریابد دربارهی عروسش بد قضاوت کرده است.
🔸 فیلمنامهای که برای هیچکدام از شخصیتها، پرداخت دقیق، جالب توجه یا متفاوتی نداشت، در مرحلهی تولید هم جز محمود پاکنیت، با نقشآفرینی خوبی از هیچکدام از هنرپیشهها همراه نشده بود تا عملاً هیچ قلابی برای جلب نظر تماشاگر عام نداشته باشد؛ مضاف بر اینکه در مقاطعی شعارهای مستقیم داد تا همان مخاطب وفادار سریالهای سیما را هم بپراند!
🔹 بسیار گفته شده که ملودرام، باب طبع مخاطب ایرانی است، اما آیا نباید در تولید اینگونه آثار سختگیر بود؟ آیا صرف روایت شعاری از یک «خانوادهی ایرانی» بیننده را جذب میکند؟ آیا هر قصهای ظرفیت ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقهای را دارد؟ کاش مدیران رسانهی ملی به این پرسشها هم کمی فکر کنند.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️عروس یا مدل عروس! قیمت این کالا چند ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3826/
▫️@vaavmag
🔻عروس یا مدل عروس! قیمت این کالا چند؟
✍️ صغری عاشوری
🔹پردهی عفت زن از جانب هیچکس جز خود او دریده نمیشود اما وقتی دریده شود، آسیب آن فقط برای خودش نخواهد بود بلکه گریبان زنان دیگر را نیز میگیرد.
یک زن هیچگاه عفت خود را نمیدرد مگر آنکه نظام فکری و ارزشی او از تنظیمات کارخانهاش که همان «فطرت» اوست، بر مداری دیگر که نقطهی مقابل فطرت است قرار بگیرد. آیا این اتفاق رخ داده است؟! جای تاسف دارد اما برای برخی از زنان، بله! اما این اتفاق برای برخی از مردان نیز رخ داده است.
🔸مکالمهای که میان دختر اصطلاحا مدل و پسر تصویربردار ردوبدل شد، نمونهای است از تغییر نظام ارزشی و فکری که مبتنی است بر این باور که همه چیز میتواند یک کالا باشد حتی وجود یک زن. سرمایهداری حیاتش در این است که همه چیز را کالا کند، قیمت بگذارد و بفروشد! به و وقتی زن تبدیل به کالا شد، این کالا با«عرضهگری» مخاطبان یا خریداران خود را جذب میکند.
🔹نقطهی جدایی فطرت الهی و مادیگرایی اینجاست که فطرت میگوید، جسم تو برای عرضه عمومی آفریده نشده و در مقابل مادیگرایی وعده میدهد که برای بدست آوردن ثروت، مقام، شهرت و مقبولیت عرضهگری کن تا رشد کنی! اینجاست که پردههای عفت دریده میشوند و شرافت انسان به ابتذال میگراید به ماننده آنچه در مکالمهی مشاهده میکنید. قلب دختر مدل را نمیدانم اما قلب من مچاله شد زمانی که پسر تصویربردار به دختر مدل گفت «اگر خوب بودی عروس میشدی نه مدل عروس!» نهاد خانواده، مفهوم ازدواج، شخصیت دختر تا چه اندازه دون مایه و مصرفی شده است که تا این میزان دم دستی و تحقیرآمیز با آنها برخورد میشود؟
🔸حقیقت این است که ابژگی زنان، آنان را در رقابت جاهلانه و نابرابر زیبایی و عرضهگری قرار میدهد که همگی در راستای بیشتر شدن سود سرمایهداری است و تنها آوردهش برای آن زن و همه دختران دیگری که او را میبینند و دنبال میکنند تحقیر و پایمال شدن عزت نفس است. ازدواج نکنی ناشایست خطاب میشوی و ازدواج کنی اما ثروت هنگفتی نداشته باشی، به گونهای دیگر ناشایست خطاب میشوی، چاق باشی مورد تمسخر قرار میگیری و لاغر باشی باید مضطرب باشی که نکند چاق شوی و از اعتبار بیفتی! کاش کسی ترمز اضطراری قطار مادیگرایی را بکشد، بلکه انسان از این رویای در ظاهر بهشت گونهی پرزرق و برقی که در حقیقت جهنمی کشنده است، بیدار شود.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
37.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹️ از منچستر ۱۹۰۱ تا دوچرخه سواری عریان ۲۰۲۳
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3827/
▫️@vaavmag
🔻از منچستر ۱۹۰۱ تا دوچرخهسواری عریان ۲۰۲۳
✍️ میثم آخوندی
🔸همین چند روز پیش بود که ویدئویی ۸۰ ثانیهای از «منچستر ۱۹۰۱» در فضای مجازی دست به دست شد. تأکید این ویدئو بر پوشش زنان انگلیسی در آن سالها بود. زنانی با لباسهای بلند، گشاد و بعضا داشتن حجاب سر که در سطح شهر منچستر تردد میکردند. شاید در نگاه اول انگلستان و این حجم از توجه زنان به مقوله پوشیدگی، شگفتانهای برای ما محسوب شود، اما کافی است نگاهی به فیلمهای تولید شده در اواسط قرن بیستم هالیوود و کشورهای غربی بیندازیم.
🔹میزان توجه کارگردانان و تولیدکنندگان آن دوران به لزوم پوشش زنان شاید امروز ما را شگفتزده کند. اما آن تولیدات برآیندی از فضای جامعهی آن روزهای کشورهای غربی و آمریکا بود. حال شاید این سؤال مطرح شود که چرا فضای جوامع غربی و شوربختانه شرقی به سوی عریانگرایی سوق پیدا کرده است؟ پاسخ این سؤال را باید در سوددهی بنگاههای اقتصادی جستوجو کرد. هرقدر آحاد جامعه به سوی مدگرایی و مصرفزدگی حرکت کنند این بنگاههای اقتصادی هستند که میتوانند با فروش بیشتر سود بیشتری نصیب خود کنند.
🔸البته این تنها بخشی از واقعیت موجود است و موضوع تنها منحصر در پوشش و حجاب نیست. آنچه بزرگترین دشمن این بنگاههای اقتصادی است که اجازه نمیدهد آنها همهچیز را کالا کنند، کانون خانواده است. شاید اگر ۵۰ سال پیش کسی سخن از رواج همجنسگرایی در غرب می زد مخاطب خود را به خنده وا می داشت و باور آن سخت بود، اما این موضوع امروز در بسیاری از دولتهای غربی به اصلی پذیرفته بدل شده است. بعد از آنکه هلند در سال ۲۰۰۱ به عنوان اولین کشور دنیا ازدواج همجنسبازان را به رسمیت شناخت پذیرش ازدواج همجنسبازان در کشورهای دیگر ضریب تصاعدی گرفت.
🔹اما ماشین اباحه گری فرهنگ غرب در اینجا متوقف نشد. حالا دیگر سازمانها و نهادهای بینالمللی پای کارآمدهاند تا تحت عنوان احترام به حقوق بشر محتوای متعفن خود را برای به رسمیت شناختن این لاابالیگری جنسی به خورد جوامع مختلف دهند. امروز دیگر گسترش جنسیسازی مدارس، آموزش انحرافات جنسی و عادیسازی فجایع اخلاقی چون پدوفیلی (سوءاستفادهی جنسی از کودکان) را در جزوهها و دستورالعملهای منتشرشده از سوی یونیسف، سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل می توان دید که آموزشهای جنسی غیراخلاقی را که تمام آسیب برای روح و جسم کودک است در اسناد خود گنجاندهاند. به این دسته از انحرافات تجمعات مختلف (نمونهی آخر آن در آلمان) برای به رسمیت شناختن ازدواج با حیوانات را هم سنجاق کنید.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻یک مستند جذاب دربارهی سرنوشت عجیب سه قلوها
💠راوی: محسن اردستانی
🔹️ خطری بیخ گوش بچه های ما :
از خودکشی و قتل تا انحرافات جنسی در انیمه های ژاپنی
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3828/
▫️@vaavmag
🔻 خطری بیخ گوش بچههای ما:
▫️از خودکشی و قتل تا انحرافات جنسی در انیمههای ژاپنی
✍️ فاطمه محمدی
🔸داستان مصور مشرق زمین «مانگا»ی ژاپنی، سالها زودتر از کمیکهای آمریکایی و داستانهای تن تن، در قرن دوازده میلادی در بین مردم این کشور محبوب بود. اما بعد از جنگ جهانی دوم شکل جدیدی از آن در قالب مانگاهای امروزی توسط هنرمندانی مانند اوسامو تزوکا ابداع شد و به میان مخاطب خارجی نیز راه یافت.
🔹این محبوبیت در دو دههی اخیر سرعت گرفته است و طبق گزارش گاردین، فروش مانگا در انگلیس از ۴۰۰ هزار جلد در ۲۰۱۲، به حدود ۲ میلیون نسخه در ۲۰۲۲ رسیده است. سبک تصویرسازی مانگا نسبت به کمیک دارای ویژگیهایی است، از جمله سادگی در طراحی آناتومی و اغراق به کار رفته در بیان احساسات. چشمان درشت، موهای حالتدار و رنگی، (گاهی موی مجعد، فر یا حتی سیخ سیخی! به رنگهای سبز و صورتی و زرد!) نمایش حالات عاطفی افراطی، مثل اشکهایی که فواره میشود یا آتش گرفتن از عصبانیت، و همچنین رگههای طنز در همهی ژانرهای داستانی از جمله خصوصیات مانگا است. البته در سالهای اخیر برهنگی و مؤلفههای جنسی در مانگا به شکلی پررنگ و محوری دیده میشود. تبدیل مانگا به تصاویر متحرک آن را به «انیمه» بدل میسازد که احتمالا شما این اسم را بیشتر شنیدهاید.
🔸مانگا و انیمه با داستان و شخصیتهای ساده که واکنشهای رمانتیک و کودکانه اما مطابق با فطرت دارند جای خود را در میان مخاطب بینالمللی باز کرده است و یکی از پرسودترین محصولات صادراتی چشم بادامیها محسوب میشود.
🔹فرشتگان مرگ، کیمیاگر تمام فلزی، دفترچهی مرگ و خانوادهی جاسوس ایکس، مانگاهای پرمخاطبی هستند که عنوان آنها تا حدی نشاندهندهی مفاهیم گنجانده شده در آن است. در دنیای کمیک نیز اغلب آثار در ژانر نوآر یا آخرالزمانی قرار میگیرد و سرنوشت ناگزیر سوژهها به سادگی با باورهای مشترک در همهی ادیان از جمله وجود خدا تضاد دارد.
🔸در این داستانها معمولا قصه حول محور خودکشی، قتل، جادوگری، زندگی در جهانهای موازی و در لایههای بعدی انحرافات جنسی و جهان بیخدا یا چندخدایی شکل میگیرد. کمتر از پنج سال قبل چنین محتوایی به دلیل مغایرت با قوانین نشر و چهارچوبهای تربیتی، صرفاً در فضای مجازی و از طریق فیلترشکن در دسترس قرار داشت اما در دو سال اخیر در بین محصولات ناشران داخلی، نسخهی اصلی این آثار به زبان انگلیسی و بدون ممیزی در دسترس نوجوانان قراردارد و قابل خرید است.
🔹دراماتیزه شدن انواع رفتارهای هنجارشکنانهی ضداخلاقی و غیرشرعی مانند دروغگویی قتل، انواع انحراف فکری از مسائل توحیدی تا هویتی و گرایش جنسی، خودکشی و خودویرانگری که توسط شخصیتهای اصلی داستان به کرات انجام میشود و در واقع موتور محرک داستان است نوجوانان را با الگوی جدیدی از سبک زندگی آشنا میکند.
🔸عادی شدن گناه در این سبک زندگی و انجام هر عمل خلاف عرف و شرع برای دیده شدن در گروه همسالان یا تجربه موقعیت هیجانانگیز، محبوبیت پیدا میکند و به تدریج چارچوبهای دنیای واقعی را در ذهن مخاطب زیر سؤال میبرد. در خلأ جایگزین جذاب از میان تولیدات داخلی، این آثار مخرب بدون رقیب پیش میروند و زمینهساز نهادینه شدن باورهای غلط در کودکان و نوجوانان میشوند. آیا مسئولان فرهنگی حواسشان هست؟!
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️ خطر سِر شدگی!
در برابر جسارت به قرآن، در صف بی تفاوت ها نباشیم
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3829/
▫️@vaavmag
🔻خطر سِر شدگی!
▫️دربرابر جسارت به قرآن، در صف بیتفاوتها نباشیم
🔸نمرود وقتی میخواست ابراهیم نبی علیهالسلام را در آتش بیندازد، دستور داد روزها هیزم جمع کنند و بعد آتشی خیرهکننده برپا کرد. مَثَل معروفیست که در همان زمان، گنجشکی با نوکش قطرهای آب بر میداشت، میآورد و روی آتش میریخت و این کار را با هر سختی، بارها انجام داد. به گنجشک گفتند از این چند قطره آب مقابل این حجم عظیم آتش، چه کاری بر میآید؟ جواب داد که خدای ابراهیم میتواند آتش را برای پیامبرش گلستان کند و نیازی به من ندارد؛ اما میخواهم در این هنگامهای که برپا شده، در صف خاموشکنندگانِ آتش ابراهیم باشم؛ نه در صف آنهایی که ایستادند و تماشا کردند.
🔹این نخستین بار نیست که در جوامعی که مدعی احترام به عقاید هستند، مجوز چنین اعمال زشت و جنایتکارانهای صادر میشود. اما تکرار این جسارتها به مقدسات نه تنها مسلمانان بلکه به مقدساتی که مورد احترام همهی ادیان الهی است چه آسیبی به افکار عمومی وارد میسازد؟
توهین به مقدسات، ماجرای سادهای نیست؛ با هر رذالت دیگری فرق میکند. یک ترور روانی است که ذهن و روح میلیونها نفر را به خشنترین شکل ممکن هدف قرار میدهد. برای همین است که در نمونههای تاریخی، واکنش به هتاکها متفاوت و بدون اغماض بوده است. زمان فتح مکه، وقتی که پیامبر رحمت صلیاللهعلیهوآله حتی قاتلین حضرت حمزه سیدالشهدا را عفو کردند، دستور مجازات هتککنندگان را دادند به طوری که در غیرقابل بخشش بودن آن هتاکان فرمودند حتی اگر به پردهی کعبه آویزان شده باشند. باید مجازات شوند.
🔸عالم، ربّ دارد و حکیمانه تدبیر میکند؛ خدا برای دفاع از حق و حقیقت و برای محافظت از کلامش، به هیچ بندهای نیاز ندارد اما هر صحنهای در عالم برای سنجش عیار و عمل ماست. بیتفاوتشدن نسبت به هتک مقدسات و مخصوصا قرآن که همهی هستی مسلمانان است، زنگ هشدار بزرگی است؛ هم خودمان را باید از ورطهی بیتفاوتی نجات بدهیم، هم به اطرافیان اهمیت موضوع را یادآوری کنیم. با هر روشی که هر کدام از دستمان بر میآید مثلا یادداشت بنویسیم، در شبکههای اجتماعی با هشتگهای داغ شده کاربران مسلمان در جهان همراه شویم؛ در تجمع اعتراضی شرکت کنیم؛ پست و عکس از قرآن به اشتراک بگذاریم. خلاصه آنکه، نسبت خودمان را با این صحنه مشخص کنیم. در صف معترضان به هتک حرمت قرآن باشیم، نه در صف بیتفاوتها.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️ اگر غذا ها آدم بودند
یا چگونه هنر ضد انسان می شود ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3830/
▫️@vaavmag
🔻اگر غذاها آدم بودند
یا چگونه هنر ضد انسان میشود؟
✍️صغری عاشوری
🔸این روزها تصویرسازیهای طنزگونهای با عنوان «غذاها اگر آدم بودند» در فضای مجازی دست به دست میشوند که با استقبال کاربران همراه بوده زیرا ایدهای جالب در خود دارد. اما این ایدهی جالب، آیا در خدمت انسان است یا ضد آن؟
🔹تمام اندیشمندان جهان در عصرهای مختلف از کانت گرفته تا علامه جعفری در یک موضوع اشتراک نظر دارند و آن قائل بودن ذات و روح برای اثر هنری است. روح دمیدهشده در هر اثر هنری برگرفته از افکار، اندیشه و نگاه خالق آن اثر است.
🔸اندیشمندان غربی چون کانت، بر این باور بودند که روح آثار هنری خصوصا نگارگریها و تصویرسازیها برگرفته از طبقهی اجتماعی هنرمند است. بر این اساس قشر معمولی یا کارگری جامعه ظاهرگرا دانسته میشدند زیرا از سلیقهی فرهیختگانی که آن را متعلق به ثروتمندان جامعه میدانستند فاصله داشتند. لذا در آثار هنری که مادیگرایانه و همسو با اندیشمندان غربی است، واضحا آنچه بروز پیدا میکند دوگانهای است مادیگرایانه از فقیر و غنی، زشت و زیبا، چاق و لاغر، شهری و روستازاده.
🔹حال، امتداد این نوع تفکر را در تصویرهایی که این روزها با عنوان «لازانیا اگر آدم بود، سیرابی اگر آدم بود و...» قابل مشاهده است. در این تصاویر ارزشگذاری انجام شده بر زنان و مردان، برگرفته از آن آیهی قرآن نیست که میفرماید «به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم». در آیهی ۷۰ سورهی اسراء خداوند کرامت انسان را در دوگانههای مادیگرایانه شرط نمیکند بلکه آن را امتیازی برای تمام انسانها با هرجنس و نژاد و ملیتی میداند و اینگونه در فرهنگ عمومی انسانها کرامت انسانی را متعلق به تمام انسانها میداند.
🔸هنر، ظاهرگرا نیست و هنرمند هم نباید ظاهربین باشد. اثر هنری آینهای است که اندیشههای هنرمند را به جامعه منعکس میکند و این اندیشهها را در فرهنگ عمومی جامعه و روزمرگی انسانها جاری میسازد. تعجب ندارد اگر در محاورات گفتوگوی معمولی مردم، مرد کوتاه قامتی که موی سر و صورت ندارد به دلیل تصویرسازی انجامشده به «سیرابی»؛ با نام "سیرابی" خطاب شود. تعجبی ندارد زنی پوشش اجتماعی خود را منطبق با مدهای خارجی انتخاب کند، زیرا در تصویرسازی انجام شده زنان شیکپوش با استانداردهای ابژگی، دامن کوتاه، آرایش صورت و رقاصه در تصاویر لازانیا، فلفل دلمه و آش رشته معرفی شدند!
🔹هنرمند خالق اثر هنری است و اندیشهی خود از معنای زندگی را به سان روحی در اثر هنری خلق شدهاش میدمد. هنرمندی متعهد است که اندیشهاش بر مدار کرامت انسانها باشد و اثر خلق شدهاش انسانها را به سوی کرامت انسانیشان رشد دهد نه آنکه دوگانهای باطل و معطوف به بدنمندی و ثروت را در زندگی انسانها بیش از پیش رواج دهد و پررنگتر کند.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️ « نیکان » با اغماض پرامید و رو به جلو
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3831/
▫️@vaavmag
🔻«نیکان»، با اغماض پرامید و رو به جلو
✍️ مصطفی قاسمیان
🔹سریال «نیکان» که این روزها روی آنتن شبکهی ۳ سیما میرود، از آثار نسبتا باکیفیت تلویزیونی طی ۲، ۳ سال اخیر است. ماجرای دختر نوجوانی به نام «نیکان» که پس از فرار پدر و زندانی شدن مادرش در پی تقلب در تولید محصولات دارویی، ناگهان در گردابی از مشکلات میافتد.
🔸اثری که از قصهای پرکشش بهره میبرد و حول شاهپیرنگی با موضوع جامعهپذیری که هنوز در آثار تلویزیونی، تکراری و دستمالی نشده، چند خردهداستان مرتبط را روایت میکند. این داستانها عوارض طبیعی گره اصلی قصه به شمار میروند و ابعاد دراماتیک مختلف آن را به تصویر میکشند. از این رو قصهی «نیکان» حتیالامکان استاندارد و طبیعی است و دست خالقان نیز تاکنون در آن پیدا نبوده است. تمهیدات داستانی نویسندگان برای طرح تدریجی موانع مختلف پیش روی «نیکان» در مسیر رضایت گرفتن از شاکیان والدینش، جذاب و قابل توجه است و تعادلی را که آنها میان تیرهروزی و کامیابی شخصیت اصلی ایجاد کردهاند، احتمالا میتوان از علل اصلی موفقیت این اثر برشمرد.
🔹علاوه بر آن، فیلمنامهی سریال نیز برای شخصیتها تدارک مناسبی دارد و آنها را سفید نیافریده. این شخصیتهای خاکستری و بعضا سیاه، امکان خلق قصهای را برای سازندگان فراهم کرده که در حد و اندازههای یک سریال تلویزیونی ایرانی، غیرقابل پیشبینی باشد. هرچند اگر بعضی محدودیتهای رایج سیما وجود نداشت، مؤلفههای اولیهی بیشتری برای جذابتر شدن «نیکان» در قصهی آن هست که میتوانست مورد استفادهی سازندگان قرار گیرد و این سریال را به نمونهی کمیابی از یک داستان ایرانی بلوغ تبدیل کند.
🔸گروه بازیگران خوب «نیکان» به نسبت محصولات یکی دو سال اخیر سیما جلب توجه میکند و به قدر محصولی در ردهی الف فاخر مانند «آتش و باد» مناسب است؛ هرچند کارگردان در بازی گرفتن از آنها، توفیق ویژهای ندارد و به نظر میرسد بازیهای خوب سریال، بیشتر حاصل درک درست بازیگران است، نه هدایت فیلمساز. چراکه به خلاف نقشآفرینی درجهیک پژمان بازغی و شقایق فراهانی، بازی هنرپیشههایی مثل «نیکان» و برادر خردسال او، موفق نیست و جزو نقاط ضعف اثر به شمار میآید.
🔹از دیگر نکاتی که در «نیکان» به چشم میآید، موسیقی آن است که شباهت فراوانی به موسیقی «زخم کاری» دارد؛ گویی سازندگان تلاش کردهاند تا از رهگذر مشابهسازی آن با سریال پربینندهی محمدحسین مهدویان، طرفی ببندند، اما یادآوری آن برای مخاطب، به پاشنه آشیل «نیکان» تبدیل شده، چراکه ناخودآگاه در ذهن مخاطب، مقایسه بین دو اثر را رقم میزند.
🔸سریال «نیکان» ساختهی علی سراهنگ، در نهایت از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار است و به نسبت محصولات رایج این مدیوم، اثری شستهرفته از آب درآمده که میتواند مخاطب را به خوبی با خود همراه کند. حال باید منتظر پایانبندی آن ماند و دید این محصول باکیفیت چگونه خاتمه خواهد یافت.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️ویکتوریا سکرت چگونه با تحقیر زنان پول به جیب می زند ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3832/
▫️@vaavmag
🔻ویکتوریا سکرت چگونه با تحقیر زنان پول به جیب میزند؟
✍️فاطمه امی
🔹تیتر نیویورک تایمز «فرشتگان در جهنم: زن ستیزی در ویکتوریا سیکرت» است. سایت گاردین هم این تیتر را زده: «ویکتوریا سکرت یک فانتزی خطرناک به زنان میفروشد». انگار این روزها دیگر همه از پشت پرده ویکتوریا سکرت خبر دارند.
🔸ویکتوریا سکرت بزرگترین فروشگاه آمریکایی است که به صورت تخصصی لباس زیر زنانه و اقلام زیبایی و آرایشی میفروشد و سالهاست که با فشن شو یا همان نمایش مد و لباس شناخته میشود. صنعت درآمدزایی که بلای جان زنان در تمام دنیا شده است. نمایشی که این برند آمریکایی راه انداخت، بسیار فراگیر شد. دختران بسیار لاغر با پوست و اندامهایی به ظاهر بینقص در لباسهایی عجیب اما جذاب به لحاظ جنسی بر روی فرش قرمز و صحنهی نمایش، توجه مردم را به خود جلب میکنند.
🔹مشکلی که در پس این ماجرا وجود دارد به تغییر استانداردها و ایجاد تصویر جدید از زن زیبا برمیگردد. در واقع این فروشگاه مشغول فروش و ایجاد الگویی از جذابیت برای زنان شده است. الگویی که البته مردان بیشتر آن را میپسندند. این نمایش هرساله با نشان دادن دختران بسیار لاغر که تحت رژیمهای گرسنگی و تمرینات سخت بودهاند، با پوست سفید و بینقص، قدهای بلند و مواردی از این قبیل؛ استانداردهایی غیرقابل دستیابی برای زنان ایجاد کرده که آنها را تحت فشار قرار میدهد.
🔸در واقع از یک سو فشار جسمی و روانی بر روی خود دختران مدل که تبدیل به کالای جنسی متحرک شدهاند و خیل در صف دختران و زنان در سرتاسر جهان که در آرزوی مدل شدن، چشم به قوانین این برند دوختهاند و از سوی دیگر پیامی که برای باقی زنان و دختران دارد؛ باب اعتراض و اتهام به ویکتوریا سیکرت را باز کرد. رسانهها کمپین تحریم این نمایش فانتزی را به دلایلی مانند: هراس از چاقی، عدم تنوع نژادی، مسائل محیط زیستی و ایجاد یک الگوی غلط برای زنان منتشر کردند.
🔹سال ۲۰۱۷ برای ویکتوریا سیکرت کابوس بود. زنان و فعالان این حوزه کمکم فهمیده بودند چه کلاه بزرگی بر سرشان رفته است. اعتراض به نبودن مدلهایی با سایزهای مختلف و فانتزی بودن مدلها و لباسهایی که به نمایش گذاشته میشود، باعث شد محبوبیت این برند ۴۶ ساله کم شود. مسئلهای که به صاحبان این فروشگاه عظیم فشار آورد تا در سالهای اخیر تنوعی در نمایشهای خود ایجاد کنند اما اینبار همه میدانند که این اقدامات تنها تقلایی برای بازاریابی و افزایش فروش است.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️تب تند جراحی بینی:
از بینی عروسکی تا لب شتری
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3833/
▫️@vaavmag
🔻تب تند جراحی زیبایی:
از بینی عروسکی تا لب شتری
✍️سجاد بلوکات
🔸جو «زیبا شدن به هر قیمت» در آسیا روز به روز در حال گسترش است. ترکیه، ایران، عراق، حتی کره و چین. اوضاع قدری عجیب شده است که میل به مدیریت بدن و تغییرات ظاهری در کشورهای شرقی گوی رقابت را از غربیها ربوده. سوغات کتاب قانون ابن سینا و علوم خوارزمی و شیخ طوسی که روزگاری از شرق به غرب ترجمه میشد حالا دوباره در حال بازگشت به زادگاهش یعنی ایران است اما با یک تفاوت مهم؛ این بار ایران نه مقصد مهم جراحیهای بزرگ، بلکه مقصد سودآوری برای جراحیهای زیبایی شده است. از بینی عروسکی تا لب شتری تا سه نقطه! از پزشکان مهم و برند تا جراحان معمولی حتی با شرایط پرداخت قسطی!
🔹اوضاع اینقدر دارک و پیچیده شد که دیاکو عباسی، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت ایران سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که بیشترین مراجعهی بیماران خارجی به ایران برای عمل زیبایی، پیوند اعضا، چشمپزشکی و درمان ناباروری بوده است. حالا شاهد از غیب رسیده و دانا، اینفلوئنسر تیکتاکی، داستان جراحی بینی خود در ایران را به اشتراک گذاشت و با خوشحالی گفت چیزی که در آمريکا باید ۵۵۰۰ دلار برای آن هزینه میکرد اینجا با ۶۰۰ دلار جمع شد.
🔸شاید در نگاه اول باید خوشحال باشیم که حتی از آمریکا برای جراحی بینی به ایران میآیند اما دقیقتر که نگاه کنیم این میل از تغییر ظاهر، پیامد عدم اعتماد به نفس و عدم مقبولیت بدن توسط هزاران ایرانی است. تب تغییر ظاهری با استفاده از آرايش غلیظ و سپردن صورت و بدن به تیغ جراحی، ارث شوم دههی هشتاد و نود میلادی غرب است که حالا چندین سالی هست در آنجا جای خود را به آرایش سبک و پذیرش تغییرات چهره در دورههای مختلف سنی داده است.
🔹اما این تب داغ هنوز در ایران فروکش نکرده و سال به سال پزشکان بیشتری به خاطر رونق بازار از تخصصهای مهم درمانی به نفع تخصصهای مرتبط با زیبایی تغییر رشته می دهند. شاید جالبتر باشد که بدانید طبق گفتهی رییس سازمان پزشکی اقبال برای رشتههایی مثل جراحی قلب به وضعیت قرمز در کشور رسیده و خواهانی میان پزشکان جوان وجود ندارد.
🔸بله این خوشحالکننده نیست که در کتاب رویکردی جامعهشناختی انتقادی به جراحی زیبایی آمده است: هر ساله بیش از ۳۶ هزار ایرانی جراحی زیبایی انجام میدهند و حداقل به لحاظ عمل زیبایی بینی، ایران دارای رتبهی نخست در سال ۲۰۱۰ بوده است.
🔹حالا شاید راحتتر میتوان از اثر میل به زیبایی افراطی در دورهی مدرن بهعنوان میراث یا حتی نه، جنایت غرب در شرق صحبت کرد. قیمت پایین جراحی و تخصص دکترهای ایرانی در عملهای زیبایی و سفر از کشورهای غربی به ایران بازی دو سر برد گردشگری سلامت در ایران نیست. شاید بیشتر شبیه این ضربالمثل است: قاتل همیشه به صحنهی جرم بر میگردد!
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
🔹️آیا جایزه نوبل اقتصادی مردم را سر کار گذاشته است ؟
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3834/
▫️@vaavmag
🔻آیا جایزه نوبل اقتصادی مردم را سر کار گذاشته است؟
✍️میثم آخوندی
🔸مگر میشود پایت به مترو باز شده باشد و صدای بنفش دستفروشان به گوشت نخورده باشد؟ وقتی وارد این شهر زیرزمینی میشوی، دنیایی از تبلیغ و فروش محصول خودنمایی میکند؛ از آدامس گرفته تا لوازم آرایشی. فروشندگانی که همانند مغازهای سیار، در واگنهای مترو در حال جذب مشتریانی هستند تا جنس خود را به هر شکلی به فروش برسانند. در هیاهوی این داد و فریادها برای جذب مشتری و تبلیغ محصول توسط فروشندگان متروگرد گاهی هر مسافر به فکر خریدی یکباره میافتد، خریدی که از قبل تصمیمی برای آن نداشته، اما هیجان لحظهای، قیمت ارزان و زبان بازی فروشنده، کار خود را میکند و فرد را مجاب میکند که «میخرم، به امتحانش میارزه!»
🔹نظریهی معروفی در علم اقتصاد وجود دارد به نام «انتخاب عقلایی»، که به زبان ساده میگوید انسان قبل از اینکه چیزی را بخرد ابتدا به آن چیز فکر و حسابی آن را برانداز میکند. این نظریه سالها در دانشگاههای مختلف تدریس شده و بسیاری از رفتارهای اقتصادی جوامع را با آن تحلیل کردهاند. اما در سال ۲۰۱۷ ناگهان همهچیز برعکس شد و نوبل اقتصادی به نظریهای رسید که گفت مردم ممکن است در حال عبور از جلوی مغازهای ناگهان از جنسی خوششان بیاید و تصمیم بگیرند آن را بخرند بدون هیچ فکر قبلی!
🔸مصرف کالایی که بوسیلهی این سبک از رفتار فروشنده به ترغیب خرید کالا منجر میشود، مصرف غیرضروری میگویند. این شیوه از فروش کالایی که شما بدان نیازی ندارید، در ابعاد بسیار گستردهتر در رسانههای جهان به وفور دیده میشود. رسانهها در اینجا همان کاری را با شما میکنند که فروشندههای مترو با تبلیغات و زبان بازی، با افکار شما کردند.
🔹یکی از بزرگترین سردمداران این شیوهی تبلیغی که شما را به خرید وارد میکند، رسانههای آمریکایی هستند. آمریکا با اینکه کمتر از ۱۰ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده، اما بالغ بر ۷۰ درصد از تبلیغات کالایی یا خدماتی جهان را بر عهده گرفته است. وقتی شما نام و برند محصولی را به صورت مکرر در رسانههای مختلف ببینید، چشم و ذهن به صورت ناخودآگاه با چنین نامی ارتباط برقرار کرده و پس از مشاهدهی آن ترغیب به خرید کالای مدنظر میشود.
🔸شاید اولین خرید، حاصل تبلیغات باشد اما در برخی از کالاها به خصوص کالاهای لوکس نوعی نیاز کاذب بوجود میآورد. یعنی من بهعنوان یک شهروند ایرانی نیاز به خرید یک تلویزیونی ال ای دی با برندی مخصوص دارم که حتما عینک سه بعدی داشته باشد تا فیلمهای سه بعدی را به صورت سه بعدی به نظاره بنشینم! لوازمی که پس از خریدشان شاید تا چندین سال یکبار هم مورد استفاده قرار نگیرد.
🔹در اینجا دو اتفاق میافتد: اگر هزینهی خرید این کالاها را داشته باشیم کمکم به ورطهی تجملگرایی میافتیم و این کالاها را همانند رزومهای موفق برای خود در چشم دیگران فرو میکنیم تا شأن اجتماعی بالاتری به دست آوریم! اما اگر پول تهیه این نیاز کاذب را نداشته باشیم، در چاه دیگری که نامش احساس فقر است میافتیم و مدام خود را آدمی فقیر و ضعیف حس میکنیم و روز به روز ناامیدی در وجود ما محکمتر میشود.
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این ۲۰ ثانیه را در هیأتها پخش کنید!
✍️رضا عبداللهی
🔸خدا رحمت کند شهیدی را که صدای فریادش در گوشمان است
شمر زمانهات را بشناس
🔹این روزها تصویر این دختر سه ساله و حسرت آغوش پدرش هر چه نخواهی هم میبردت به گوشهی خرابه شام
🔸حماسه لبخند پدر و زنجیر پاهای استوارش با روضهی دخترکی که به زحمت قدش به زانوهای مردانی میرسد که پدرش را میبرند
🔹به دخترک و حیرتش فکر کردن جگر میخواهد
چرا پدر برایم خم نشد
چرا زانو نزد و در آغوشم نکشید
این روزها که در محرم و صفری هستیم که اسلام را زنده نگاه داشت، میچرخم بین سخنرانیها و مداحیها ببینم کسی حواسش به شمر زمانهاش هست؟
به قدس که مسئله اول مسلمین است؟
فرمود جهاد تبیین را فهم مسایل منطقه و تبیین معادلات آن برای مردم بدانید،
آنقدر برای تطهیر چهره شیطان تلاش کردهاند که بعضی جوانان هم وطنمان
تشخیص جوانان فلسطینی که برا خانهی شخصی خود میجنگند از تروریستهای وهابی سخت شده
از این منبرها استفاده کنیم
به داد حق و باطلی که تشخیصش برای عدهای سخت شده برسیم
🔹از دلهای آمادهی به لطف اشک بر اباعبدلله استفاده کنیم و تلاشهای چندین ساله شیطان برای اسراییل را خنثی کنیم
@vaavmag
🔹️۶ دلیلی که کوفه به عنوان مرکز قیام امام حسین ( ع ) انتخاب شد
▫️https://vaavmag.ir/2023/05/3835/
▫️@vaavmag
🔻۶ دلیلی که کوفه به عنوان مرکز قیام امام حسین(ع) انتخاب شد
حتما برای شما این سؤال پیش آمده که چرا با وجود اینکه کوفیان حضرت علی(ع) را به شهادت رساندند اما باز امام حسین(ع) این شهر را به عنوان پایگاه قیام انتخاب کردند؟ بخوانید:
۱. كوفه دارای اهمیت نظامی بود. این شهر در سال ۱۷ هجرى به نیت ساخت يك پادگان بزرگ نظامى شكل گرفت. همین اهمیت نظامی بود که گفته میشود بیش از شصت هزار نفر در مسجد کوفه قابلیت حضور داشتند. امام على(ع) هنگامى كه براى خاموش كردن فتنهی ناكثين از مدينه عازم عراق شد، دوازده هزار نيرو از كوفه به سپاه ايشان پيوستند. نامهی ایشان خطاب به اهل كوفه بیانگر همین اهمیت است: «از بندهی خدا، على اميرمؤمنان به كوفيان، گروه ياران شرافتمند و بلندپايگان عرب.»
۲. كوفه در قلب سرزمین اسلام قرار داشت یعنی اگر میخواستید به نقاط مختلف سرزمین و بلاد اسلامی نظارت کنید، به همهجا دسترسی یکسان و خوبی داشت. در دوران حکومت امام على(ع) بود که مقرّ خلافت از مدينه به كوفه منتقل شد كه بىترديد يكى از دلايل آن، دسترسى آسان از اين شهر به بلاد مختلف اسلامى خصوصا هنگام نياز به اعزام نيرو براى جنگ با معاويهی ملعون بود.
۳. كوفه مهمترين پايگاه فرهنگى جهان اسلام بود. سياست خليفهی دوم، پرورش مسلمانان تکبعدی در کوفه بود که با قرآن آشنا و با حدیث بیگانه بودند؛ امّا پس از به خلافت رسيدن امام على، سياستهاى فرهنگى ايشان از يك سو و حضور ياران بزرگ پيامبر از سوى ديگر، نقش مؤثّرى در رشد فرهنگى مردم كوفه داشت. هنگام قيام امام حسين مردم كوفه به طور نسبى از بالاترين سطوح فرهنگى در ميان جوامع اسلامى برخوردار بودند.
۴. نقش تعيينكنندهی كوفيان در فتوحات اسلامى و درگيرى آنها با حكومت ستمگر شام، بويژه در دوران حكومت امام على، ايجاب مىكرد تا طبعا رضايت ندهند كه شام، مركز خلافت و تصميمگيرى در جهان اسلام باشد. لذا در طول حكومت اُمَوى، كوفه كانون مبارزه و مخالفت با حكومت اُمَوى شام بود و در اين راه، بيشترين كشته، زندانى و تبعيدى را داد. اوضاع اینقدری برای معاويه تلخ بود که در وصيّت به فرزند ملعونش يزيد به این شکل از دست کوفیان حرص میخورد: دربارهی عراقىها به هوش باش كه هرگز تو را دوست نمىدارند و خيرخواه تو نيستند امّا تا جايى كه ممكن است و در توان توست، با آنها مدارا كن و اگر هر روزه خواهان بركنار كردن كارگزارى هستند اين كار را انجام بده كه بركنار كردن يك كارگزار آسانتر و سبُكتر از اين است كه صد هزار شمشير بر ضدّ تو بكِشند.
۵. کوفه محل زندگی بسیاری از دوستداران اهل بيت عليهمالسلام بود. طعم شیرین زندگی زیر بیرق حکومت علی خیلیها را سر به راه کرده بود. کوفه حدود پنج سال مركز حكومت عدل امام على بود و جمع بسيارى از ياران بزرگ پيامبر خدا، همراه با ايشان به اين شهر آمده بودند و از اين طريق احاديث فراوانى در فضائل اهل بيت در ميان مردم انتشار يافته بود به همين جهت پس از مرگ معاويه هنگامى كه جمع كوچكى از پيروان راستين اهل بيت فعاليت تبليغاتى خود را براى بيعت با امام حسين و مبارزه با حكومت اُمَوى آغاز كردند، در فضاى باز اجتماعى ناشى از ضعف فرماندار كوفه، در مدّت كوتاه و موقتی فضاى عمومى شهر در اختيار هواداران امام حسين قرار گرفت.
۶. جدای از همه نکاتی که گفتیم در سراسر جهان اسلام، جز اهل كوفه، هيچ كس از امام حسين براى قيام بر ضدّ حكومت يزيد دعوت نكرد. از اين رو، يكى از پاسخهاى امام به معترضان، استناد به دعوت نامههاى مردم كوفه بود. در چنين فضايى، اگر امام براى آغاز نهضت به نقطهی ديگرى عزيمت مىكرد و به دست كارگزاران حكومت، كشته مىشد، آيا او را به بىسياستى متّهم نمىكردند؟
🆔 @vaavmag
🔗 https://vaavmag.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ماجرای کشیدن تابلوی معروف عصر عاشورا به روایت استاد فرشچیان
🔸استاد محمود #فرشچیان، از ماجرای خلق تابلوی #عصر_عاشورا میگوید. آیا میدانستید این اثر دقیقا در روز عاشورا کشیده است؟
#محمودفرشچیان
#عصرعاشورا #عاشورا #محرم
@vaavmag