eitaa logo
️کانال دکتر واعظی
77 دنبال‌کننده
15 عکس
43 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ناترینگ ۱۶ بصیرت در فتنه ها فتنه یکی از پدیده های جامعه اسلامی است که همواره در طول تاریخ اسلام وجود داشته است و همواره دشمن کوشیده است تا برای رسیدن به منافع سیاسی و اقتصادی خود با ایجاد فتنه جبهه حق را تنها گذارد تاریخ مسلمانان بعد از رحلت پیامبر (ص) گواه بر وجود فتنه های متعدد در جامعه اسلامی است ، امامت علی (ع) امری بدیهی و یقینی با حضور ۱۰۰ هزار نفر مسلمان در غدیر نقش بست ولی ایجاد فتنه باعث شد که مسلمانان این امر بدیهی را نادیده بگیرند و بعد از ۲۵ سال همه متوجه اشتباه خود شده و به دامن علی (ع) برگردند ولی در ادامه با قتنه های دیگر ۳ جنگ صفین، جمل، نهروان را بر حضرت تحمیل نمود که بلاخره مانه ظهور خورشید امامت علی(ع) در جامعه و سرانجام شهادت آن حضرت را در پی داشت و نهج البلاغه پر از فریادهای حضرت از فتنه های زمان خودش می باشد ، این فتنه ها بعد از آن در طول تاریخ و همیشه وجود داشته است و تا آخر هم وجود خواهد داشت به ویژه فتنه های آخرالزمان که ویران کننده است به طوری که ذکر شده است در آخرالزمان فرد صبح با ایمان از خانه خارج می شود و شب مرتد به خانه بر می گردد لذا کسب بصیرت برای نجات از فتنه های زمان ضرورت دارد ابتدا عوامل فرو افتادن در فتنه ها را باید شناخت عوامل افتادن در فتنه ها ۱ . کینه و دشمنی با حق بسیاری از افراد با اینکه می دانستند حق با علی (ع) است ولی به خاطر کینه های قبلی حاضر به همراهی با او نشدند احقاد بدریه و خیبریه و غیرهن ۲ . حسادت بسیاری از کسانی که با حضرت مخالفت کردند به خاطر حسادت بود مانند عایشه ۳ .فرزند برخی از افرادی که از حق فاصله گرفتند به خاطر تبعیت از فرزند بود مانند زبیر که دوستدار اهل بیت بود ولی با وسوسه های پسرش حق را نادیده گرفت و عاقبت به خیر نشد ۴ . حزب گرایی برخی افراد هم چون در دستجات سیاسی قرار گرفتند قدرت تحلیل را از خود سلب کرده و هر آنچه تشکل متبوعشان بگوید عمل می کنند لذا از حق دور می شوند ۵ . قدرت طلبی برخی هم چون در نظام اسلامی از قدرت کنار گذاشته می شوند شروع به مخالفت می کنند مانند طلحه یا احمدی نژاد ۶ . شهرت گرایی برخی هم به خاطر مطرح شدن شروع به مخالفت با نظام حق می نمایند ۷ . ثروت گرایی برخی هم برای رسیدن به ثروت از هر راهی اقدام می کنند ولی چون نظام اسلامی مانع می شود شروع به مخالفت و ندیدن حق می نمایند مانند اشعث عوامل بصیرت افزا چه کنیم در فتنه ها وقتی که حق و باطل در هم آمیخته شده است حق را تشخیص داده و گرفتار باطل نشویم ۱ .تقویت اعتقادات باید از اعتقادات ارثی که از پدران گرفتیم به اعتقادات استدلالی برسیم مطالعه آثار استاد مطهری و علامه مصباح یزدی توصیه می شود وگرنه گرفتار شبهات می شویم ۲ . تقویت ایمان راههای تقویت ایمان را جستجو کرده و عمل نماییم ۳ . زمان شناسی شناخت و تحلیل زمانی که در آن به سر می بریم بسیار مهم است چه بسا علمای بزرگ که علم بالا و تقوای عالی داشتند ولی به خاطر نداشتند تحلیل سیاسی گرفتار فتنه شدند در خدمت فتنه گرها قرار گرفتند و در مقابل حضرت امام ره موضع گرفتند ۴ . دشمن شناسی شناخت دشمن و کیدهای دشمن بسیار مهم است خوارج به خاطر نداشتن تحلیل و ندانستن حیله های دشمن ۱۲ هزار نفر در مقابل علی ع قرار گرفتند و نبرد برده شده را باختند ۵ ‌ شناختن مفاهیم دو پهلو مانند آزادی ، دموکراسی،خشونت و... و فتنه گران از آنها استفاده می کنند ولی قصدشان فریب است نه اصلاح ۶ . داشتن سواد رسانه ای و ترفندهایی که دشمن در فضای مجازی از آن استفاده می کند ۷ . شناخت منافقان ، افرادی که در جامعه اسلامی زندگی می کنند و ظاهر اسلامی دارند حرفهای ارزشی می زنند ولی در واقع پیاده نظام دشمن هستند ۸ . رهبری بر فرض اگر نتوانستیم در شرایط فتنه حق و باطل را تشخیص دهیم وجود رهبری در جامعه برای همین می باشد یعنی در اختلافات که هر کس حرف خودش را می زند جایگاه رهبری قرار داده شده است تا از هرج و مرج و جنگ داخلی نجات پیدا کنیم لذا اگر چه در مساله ایی با رهبری هم عقیده نباشیم ولی به خار جلوگیری از فتنه های بزرگتر با از رهبری تبعیت نمود. @vaezi_vazna
ناترینگ ۱۷ روحانیت بیدار در فتنه ها ایجاد فتنه در جوامع اسلامی از بزرگترین حربه های استعمارگران و قدرت طلبان برای استعیلا بر مسلمانان می باشد از فتنه سقیفه تا جمل و نهروان تا کربلا همه حکایت از کاری بودن این نقشه دارند سکوت و بیداری علما و دانشمندان نقش مهمی در تاثیر گذاری و یا خنثی سازی این فتنه ها دارد تا جاییکه علی (ع) فرمودند: ما اخذالله علی العلما ان یغار وا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم نمونه های تاریخی حکایت از آن دارد که روحانیت شیعه در طول تاریخ هم در شناخت فتنه و هم افشاگری آن سربلند بیرون آمده است که به برخی از فتنه های دویست سال اخیر و نقش روحانیت اشاره می شود. ۱ . فتنه مدرنیته پدیده مدرنیته در دویست سال اخیر جوامع اسلامی را مورد تهدید قرار داده است که در کنار منافع بسیار ،مشکلات عدیده ای را هم در سبک زندگی امروز ما به وجود آورده است که به بحران مدرنیته نامیده شده است. روحانیت شیعه از جمله سید جمال اسدآبادی از ابتدا متوجه این فتنه شده و تهدیدها آن را متذکر شدند ولی ناشنیده باقی ماند. ۲ . فتنه مشروطیت پدیده مشروطیت نیز در آغاز بسیار عالی برای تحدید نمودن قدرت دیکتاتوری سلطنت ایجاد شد ولی در میانه راه به انحراف رفت . روحانیت شیعه از جمله شیخ فضل‌الله نوری فریادها زد تا اینکه به شهادت رسید ولی مسموع نشد ولی همه دیدند که دوباره دیکتاتوری رضاخان حاکم شد و زحمات مشروطیت به هدر رفت و تذکرات شیخ شهید حق بود. ۳ . فتنه جمهوریت رضاخان جهت انتقال قدرت از قاجاریه به پهلوی دست به فتنه دیگری به نام جمهوریت زد . عده بسیاری فریفته شدند ولی عالم مجاهدی به نام سید حسن مدرس فریاد مخالفت بلند کرد تا اینکه به شهادت رسید و بلاخره همه دیدند که از جمهوریت رضاخانی فریبی بیش نبود ۴ . فتنه تفرقه فتنه تفرقه که همیشه به ویژه قرون اخیر مهمتمرین دست مایه استکبار شده است تفرقه شیعه و سنی ، تفرقه اقوام ایرانی ولی این فتنه هم با روشن اند یشی مرد بزرگی به نام روح الله الموسوی خمینی خنثی شد هر چند خطر همچنان ادامه دارد. ۵ . فتنه سبز فتنه سبز که حربه استعمار در برخی کشورهاست که بسیار هم موفق بوده است برای جمهوری اسلامی رقم خورد ولی ایستادگی و افشاگری دانشمندانی مثل خامنه ایی کبیر و علامه مصباح یزدی باعث خنثی شدن این توطئه‌ها شد خلاصه اینکه روحانیت شیعه همیشه در تشخیص فتنه موفق عمل نموده است ولی نحوه پاسخگویی مردم به آن ، موجب خروج از فتنه و یا ابتلا به فتنه ها را فراهم آورده است . @vaezi_vaznz
ناترینگ ۱۸ مهدویت در آیینه فلسفه نگاه فلسفی به مهدویت بیشتر در فلسفه تاریخ و بیان جبر تاریخی قابلیت بررسی دارد، آنگاه که تاریخ به عنوان شیوه اندیشه ورزی مطرح می شود که بیشتر در فلسفه هگل بیان شده است. هگل تاریخ را همچون رودخانه ایی می داند که گرچه در مسیر حرکت خود آبگیرها و گردآب های متعدد دارد ولی دارای حرکتی واحد که از جایی آغاز و به نقطه ایی پایان خواهد یافت می باشد. تاریخ صحنه برخورد تزها و آنتی تزهای بسیاری می باشد تا سر انجام در نقطه پایانی مهدویت سنتز بین تز واقعیت و انتی تز حقیقت اتفاق خواهد افتاد مهدویت هموار کننده جاده آنچه هست به آنچه باید باشد می باشد زیرا در دوران حکومت مهدی آنچه باید تحقق خواهد یافت و بسیاری از واقعیت های غیر ضرور در زندگی بشر رخت بر می بندد چنانکه قران نیز صحنه تاریخ را عرصه نزاع بین حق گرایان و باطل گرایان می داند که سر انجام با پیروزی حق بر باطل به پایان خواهد رسید و در پایان تاریخ ، بشر از سردرگمی ها و نفس طلبیها نجات می یابد و به حقیقت وجود خود خواهد رسید و در نهایت به سعادت که همان نجات از فردیت و اتصال به روح کلی باشد خواهد رسید همانی که پیامبر فرمود: (لیثیروا لهم دفاین العقول) پس مهدویت در فلسفه یک حادثه نیست بلکه یک حقیقت تاریخی است . مهدویت اوج عقلانیت بشر در آینده تاریخ است که بر اثر جبر تاریخی باید اتفاق بیافتد. @vaezi_vazna
منشور روحانیت ۱ سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شب چراغ ساخته اند. افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد، رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبکبالان به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سروده اند @vaezi_vazna
منشور روحانیت ۲ صدها سال است که روحانیت اسلام تکیه گاه محرومان بوده است ، همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شده اند . از مجاهدات علمی و فرهنگی آنان که بحق از جهاتی افضل از دمای شهیدان است که بگذریم ، آنان در هر عصری از اعصار برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود مرارتها و تلخیهایی متحمل سده اند و همراه با تحمل اسارت ها و تبعیدها ،زندانها و اذیت و آزارها و زخم زبانها ، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم نموده اند . @vaezi_vazna
منشور روحانیت ۳ علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه داران و پول پرستان و خوانین نرفته اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده اند و این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه داران در یک کاسه است آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خوانده‌اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه و با فقر و تهیدستی و عدم تلق به تجملات دنیا زندگی کرده اند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفته اند. @vaezi_vazna
منشور روحانیت ۴ مخالفت روحانیون با بعضی از مظاهر تمدن در گذشته صرفا به جهت ترس از نفوذ اجانب بوده است . احساس خطر از گسترش فرهنگ اجنبی ، خصوصا فرهنگ مبتذل غرب موجب شده بود مه آنان با اختراعات و پدیده ها برخورد احتیاط آمیز کنند علمای راستین از بس که دروغ و فریب از جهان خواران دیده بودند به هیچ چیزی اطمینان نمی کردند. @vaezi_vazna
ناترینگ ۱۹ اقبال لاهوری و ختم پیامبری خاتمیت دین اسلام به عنوان یکی از آموزه‌های اسلامی مورد کنکاش برخی روشنفکران مسلمان از جمله اقبال لاهوری قرار گرفته است. اقبال لاهوری در تفسیر خاتمیت نکاتی چند را بیان می کند ۱ . زندگی غریزی خداوند برای ادامه حیات موجودات زنده عنصر غریزه را در زندگی آنان قرار داد تا برای پاسخ به نیازهای خود به صورت غریزی حرکت نمایند ، و انسان هم از این قاعده مستثنی نیست. ۲ . تجارب عرفانی غریزه خاص برای هدایت انسان در قالب تجارب عرفانی می باشد ، در واقع برای پاسخگویی به نیاز انسان به تکامل، پیامبر به وسیله تجارب عرفانی مطالب وحی را دریافت و برای بشر بیان فرمود. ۳ . خرد استقرایی فصل ممیز جهان جدید با جهان قدیم برخورداری بشر از خرد استقرایی می باشد که بشر از کودکی وارد مرحله بلوغ می شود و دیگر به وحی تجربی نیازمند نیست. ۴ . اجتهاد بشر در عصر جدید با توجه به خرد استقرایی توان حرکت و بروز شدن را داراست و این راز جهانی بودن و جاودانگی اسلام است اینکه اسلام باید وارد همه فرهنگها در گستره زمین شود و برای همه زمانها پاسخگوی همه نیازهای بشر باشد با توجه به برخوردای از خرد استقرایی و نیروی اجتهاد است که اقبال با عنوان «اصل حرکت در ساختمان اسلام» از آن یاد می کند. @vaezi_vazna
ناترینگ ۲۰ استاد مطهری و ختم پیامبری استاد شهید مطهری نیز برای تفسیر خاتمیت دین اسلام دو گونه تفسیر ارایه می دهد تفسیر اول ۱ . بشر قدیم توان حفظ کتاب آسمانی خود را نداشت لذا نیازمند تجدید نبوت بود ولی بشر جدید این توان را دارد. ۲ . بشر قدیم به خاطر نبود بلوغ فکری نمی توانست نقشه کلی برای مسیر خود دریافت کند ولی بشر جدید به بلوغ فکری رسیده است . ۳ . بشر قدیم توان ترویج و تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر را نداشت لذا اکثر پیامبران تبلیغی بوده اند ولی بشر جدید دارد. ۴ . بشر جدید با اصل اجتهاد می تواند از کلیات وحی برای شرایط مختلف مکانی و زمانی احکامی وضع نماید. تفسیر دوم ۱. انسان موجودی ثابت نیست که قوانین ثابت دریافت کند و صد در صد متحول نیست که هیچ گونه قانون ثابت نداشته باشد بلکه هم نیاز ثابت دارد و هم نیاز متحول ۲ . اسلام برای نیاز ثابت پاسخ ثابت داده است و برای نیاز متغیر پاسخ متغیر داده است. ۳ . عنصر پاسخ گویی به نیازهای متغیر انسان اصل اجتهاد است ، وقتی مجتهد به روح اسلام آشنایی پیدا کرد می تواند فروع را به اصول برگرداند و پاسخی در خور دریافت نماید. ۴. اصل اجتهاد با استفاده از اصولی دیگر مانند قانون اهم و مهم، احکام اولی و ثانوی، عدم تحجر به شکل خاص زندگی، اختیارات حاکم شرع و ولی فقیه باعث می شود که اسلام برای همه مکانها و همه زمانها پاسخگوی نیازهای متغیر بشر باشد. @vaezi_vazna
ناترینگ ۲۱ فرهنگ در اندیشه مارکسیسم مارکسیسم فرهنگ را مستقل از جامعه و مردم می داند بلکه آنرا ساخته دستگاه حاکم می داند در واقع دستگاه حاکم ارزشهای فرهنگی را می سازد و خود در بین جامعه مدیریت می کند . در اندیشه مارکسیسم حرکت جامعه بر اساس اصل تضاد می باشد که زیر بنای حرکت را اقتصاد تشکیل می دهد لذا مارکس با طرح نظریه بت وارگی کالا معتقد بود که ساختار اجتماعی بر محور نظام طبقاتی بوده که صاحبان ابزار تولید، طبقه حاکم و کارگران طبقه محکوم می باشند لذا این سرمایه داران هستند که محور حرکت جامعه می باشند و جهت استثمار بیشتر مردم ، فرهنگی که به نفع منافع خودشان باشد را در جامعه به وجود می آورند. لذا فرهنگ محصول ایدىولوژی است ، ایدىولوژی و فرهنگ در مقابل زیر بنای اقتصاد ، رو بنا محسوب می شوند لذا برای فهم فرهنگ باید منافع طبقه حاکم و نهایتا فهم راوبط تولید و زیر بنای اقتصادی را فهمید. @vaezi_vazna
ناترینگ ۲۲ فرهنگ در اندیشه لیبرالیسم لیبرالیسم که شعار آزادی فردی و پاسداری‌ از حقوق فردی محور اصلی آن می باشد فرهنگ را ساخت مردم می داند ، مردمی که کم سوادتر و از جایگاه اجتماعی پایین تری بر خوردار هستند بر علیه نخبگان شورش کرده و به جای اینکه حاکمان بخواهند برای مردم تدبیر کنند خود به صحنه گردانان اصلی فرهنگ تبدیل می شوند زیرا این توده مردم هستند که از طریق تقاضا و ثبت سفارش ،تولیدات فرهنگی را در خدمت خواست خود قرار می دهند. نقد: این تفکر بر خلاف ظاهر فریبنده خود باز تولید فرهنگ را در خدمت صاحبان قدرت و ثروت قرار داده است. این مردم نیستند که به تولید فرهنگ می پردازند بلکه صاحبان ثروت هستند که به واسطه تکنیک های جدید برای کسب سود در بازار مصرف کنندگان رخنه می کنند و سلایق مردم را جهت مصرف بیشتر تولیدات کارخانجات مدیریت می کنند و این رسانه ها هستند که برای ساخت سبک زندگی مردم متناسب با تجارت فرهنگ سازی می کنند لذا مفاهیمی بنیادی مانند رفاه ، فراغت ،سرگرمی،لذت جویی و ...را مطابق کسب سود بیشتر صاحبان سرمایه هدایت و مورد بهره‌برداری اقتصادی قرار می دهند و شعار مردم و دموکراسی و .. فریبی بیش نمی باشد @vaezi_vazna
ناترینگ۲۳ بی حجابی تهدید یا فرصت یقینا بی حجابی ادامه آشوب های پاییز ۱۴۰۰ است در آشوب های اخیر با حضور مردم و بسیجیان عزیز دشمن نتوانست موفقیتی کسب کند ولی در ادامه با جریان بی حجابی به دنبال اهداف خود است متاسفانه این حربه دشمن بسیار حساس و زیرکانه انتخاب شده است چه آنکه اگر نظام با آن برخورد انتظامی داشته باشد و یا نسبت به آن بی خیال باشد در هر دو صورت به نفع دشمن می باشد لذا در مرحله خاصی از انقلاب رسیده ایم چه باید کرد تا نظام از این مرحله سر بلند خارج گردد متاسفانه از سوی مسولان بالادستی چاره ایی اندیشیده نمی شود و سکوتی مصلحت اندیشانه بر پیکر مسولین حاکم شده است و مردم انقلابی که حافظین اصلی نظام و انقلاب هستند نیز در یک حیرت و سردرگمی به سر می برند چه باید کرد؟ به نظر می رسد قدمهایی چند باید برداشته شود تا در مهار بی حجابی موفقیتی به دست آید قدم نخست تشکیل یک اندیشکده برای رصد موقعیت ها و نحوه برخورد با پدیده بی حجابی می باشد قدم دوم ایجاد نهضت اغناسازی در مدارس و جوامع هدف می باشد قدم سوم فشار به مجلس برای تصویب قوانین بازدارنده متناسب امروز جامعه قدم چهارم ایجاد محدودیت‌هایی برای کشف حجاب ها قدم پنجم برخورد انتظامی با افرادی که هدفمند از سوی دشمن برای عادی سازی بی حجابی اقدام می کنند قدم ششم برخورد با مراکز و مجامعی که قوانین حجاب و عفاف را زیر پا می گذارند قدم هفتم ایجاد تک صدایی در بین مردم و مسولین ، هر گونه دوصدایی در بین مسولین و یا مردم انقلابی تمام اقدامات فوق را بی اثر خواهد کرد لذا باید با درایت و خرد این موارد را عملی ساخت تا از تهدید موجود فرصت عالی به وجود آید @vaezi_vazna