eitaa logo
کانال سابق واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام
796 دنبال‌کننده
140 عکس
2 ویدیو
8 فایل
واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 📣 قابل توجه طلاب، اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه خراسان 💎معاونت علمی حوزه علمیه خراسان برگزار می‌کند، با مشارکت آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد مقدس 💎 💳 حمایتی ویژه طلاب، اساتید و پژوهشگران 🏛با حضور ۱۴۰ ناشر معتبر کتب حوزوی و معارف اسلامی 📚کتب تخصصی حوزوی، درسی، کمک درسی و علوم دینی 📕علوم و معارف اسلامی 📗شهدا و دفاع مقدس 📘خانوادگی و اخلاقی و تربیتی 📔کودک و نوجوان 📆زمان: از ۱۴ تا ۲۱ مهرماه 🛍زمان بازدید ویژه خواهران: یکشنبه ۱۷ و سه شنبه 19 مهرماه ⏰ساعت بازدید: 8:30 الی 17 🕌مکان: مشهد-بین چهارراه شهدا و خسروی-مدرسه آیت الله العظمی خوئی (ره) ✳️بازدید برای عموم آزاد است 🔰حداقل تخفیف الزامی ناشران 20 درصد جزئیات بن کارت حمایتی بزودی اعلام می شود •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
(۸) « ضرورت مکتب‌شناسی در اجتهاد » ✉️ استاد مدعو: آیت‌الله حاج شیخ 🗓 زمان: شنبه مورخ ١١ ربيع‌الأول ١٤٤٤ / ساعت ١٦:٣٠ 🕌 مکان: محل هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 🕌 🕌🕌 🕌🕌🕌
کانال سابق واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام
#سلسله_نشست‌های_تخصصی (۸) « ضرورت مکتب‌شناسی در اجتهاد » ✉️ استاد مدعو: آیت‌الله حاج شیخ #مهدی_زما
🔻 گزارش هشتمین نشست تخصصی مدرسه علمیه نورالرضا علیه‌السلام 🔵 استاد مدعو: آیت‌الله حاج شیخ مهدی زمانی‌فرد 🔴 موضوع نشست: ضرورت مکتب شناسی در اجتهاد ⚫️ خلاصه نشست: 🔸 ایشان در ابتدای بیانات با اشاره به شرایط و لوازم اجتهاد، مکتب‌شناسی را یکی از مقدّمات لازم برای اجتهاد دانستند و گفتند: 🔹 مکتب‌شناسی در واقع به روش‌شناسی علم بر می‌گردد. هر علمی روشهای خاص خود را دارد و بحث روش‌شناسی بهترین راه به مقصد را به ما نشان می‌دهد و مسیر را کوتاه می‌کند. در کشورهای غربی روش‌شناسی آن قدر مهم هست که در اولین مواد درسی دانشگاه‌ها به آن پرداخته می‌شود. بحث ما انواع مکاتب فقهی است. عمدتاً سه مکتب در تاریخ فقه ما وجود دارد: اوّل مکتب روایی محض ( مکتب قدماء از فقهای شیعه قبل از شیخ طوسی ) که صرفاً مسائل مطرح شده در روایات را بحث می‌کردند و تفریع فروع انجام نمی‌دادند. اوّلین کسی که تفریع فروع را شروع کرد شیخ طوسی در کتاب المبسوط بود. ایشان در مقدمه کتاب به این مطلب اشاره می‌کنند که مباحث فقهای شیعه منحصر در حیطۀ روایات بوده و دلیل تالیف کتاب را طعن برخی از اهل تسنن نسبت به عدم پویایی فقه شیعه بیان کرده‌اند. ایشان در مقابل این إشکال به تفریع فروع و جواب به مسائل مستحدثه پرداختند. با این کتاب به تعبیری تحجّر و جمود در فقه امامیّه شکسته شد. البته این تحوّل ریشه روایی دارد. حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: علینا القأٰء الأصول و علیکم أن تفرّعوا. 🔹 جناب استاد زمانی در ادامه بیان کردند: مکتب شیخ طوسی بعد از مرحوم شیخ انصاری و به بعد به دو دسته تقسیم شد: یکی مکتب قم به تاسیس آیت‌الله بروجردی است. یکی از خصوصیّات مهمّ این مکتب، نگاه ویژه به فقه اهل تسنن است و مرحوم آیت‌الله بروجردی آن را کلید حل احادیث امامیه می‌دانستند. و لذا برخی کتب فقه مقارن مثل الخلاف شیخ طوسی و تذکرة الفقهاءرا احیاء کردند. خصوصیّت دیگر این مکتب نگاه پدیدار شناسانه و حلّ مسألۀ فقهی در بستر تاریخی است. دیگری مکتب نجف که این دو ویژگی را ندارد و بیشتر از اصول عملیه استفاده می‌کند. 🔸 استاد درس خارج حوزه مشهد در بخش دیگری از کلامشان اشاره کردند: در میان أعاظم نجف آیت‌الله سیستانی که در ابتدا مدّتی در قم بوده‌اند و بعداً به نجف رفته‌اند، بر اساس مکتب فقهی قم بحث می‌کنند و این مسأله در کتاب «الرافد» ایشان مشهود است. 🔹 استاد زمانی در انتها خاطرنشان کردند: مکتب فقهی قم که بر مبنای پدیدار شناسی است، بر روشهای تحقیقی روز دنیا منطبق است. (۸) 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 🕌 🕌🕌 🕌🕌🕌
✅هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی با موضوع « ضرورت مکتب‌شناسی در اجتهاد » با سخنرانی استاد آیت‌الله حاج شیخ در محل هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی برگزار گردید. 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📢 📢📢 📢📢📢
(۱۱) 🔹 تاریخ و مکتب‌شناسی منطق ✉️ استاد دوره: حجة الاسلام شیخ 🗓 زمان: سه‌شنبه ها ساعت ١٤:٣٠ الی ١٥:٣٠ 🕌 مکان: سطح یک مدرسه نورالرضا علیه‌السلام / مدرس ۸ 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📚 📚📚 📚📚📚
(۱۲) 🔹 مبادی علم الأخلاق ✉️ استاد دوره: حجة الاسلام شیخ 🗓 زمان: پنج‌شنبه ها ساعت ١٤:٣٠ 🕌 مکان: سطح یک مدرسه نورالرضا علیه‌السلام مدرس ٤ 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📚 📚📚 📚📚📚
(۱۰) 🔹 سلسله کارگاه‌های آشنایی با دانش‌های زبانی 🔸 دوره اول: کاربرد زبان‌شناسی شناختی در فهم قرآن ✉️ استاد دوره: حجة الاسلام سید 🕌 مکان: سطح یک مدرسه نورالرضا علیه‌السلام ⚠️ طلاب محترم برای تهیه کتاب و ثبت‌نام به واحد تحقیق مراجعه بفرمایند. 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📚 📚📚 📚📚📚
کانال سابق واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام
#کارگاه‌های_آموزشی_تحقیقاتی (۱۰) 🔹 سلسله کارگاه‌های آشنایی با دانش‌های زبانی 🔸 دوره اول: کاربرد زب
📋 توضیحات نسبت به محتوای کارگاه: ⁉️ شاید شما نیز جزء کسانی باشید که در خلال مطالعه کتاب های ادبی و نحوی، نسبت به برخی نکات «روش‌شناختی»، حساس و دغدغه‌مند شده باشید؛ مسائلی از این قبیل: 1️⃣ چرا نحات در تحلیل ساختارهای نحوی، دست به تقدیر می‌زنند؟ مثلا آیا واقعا در اسلوب باب اشتغال، «وإیّای فارهبون» (بقره، 40) به معنای «ارهبوا إیّای فارهبون» است؟ 2️⃣ آیا واقعا حرف «فی» در آیه شریفه «لأصلبنّکم فی جذوع النخل» (طه، 71) به معنای «علی»‌ است؟ در این صورت، چرا خود خداوند متعال از تعبیر «علی» استفاده نفرمود؟ آیا (نعوذ بالله) خدا با جزئیات زبان عربی آشنا نبود؟ یا اینکه غرض دقیق‌تر و عمیق‌تری در کاربرد این تعبیر وجود دارد؟ 3️⃣ مدلول تقدیم و تأخیر صفات الهی در قرآن کریم چیست؟ به عنوان مثال، تفاوت «إنّ‌ الله غفور رحیم» (بقره، 173) با «هو الرحیم الغفور» (سبأ، 2) چیست؟ 4️⃣ تفاوت «کلٌّ یجری لأجل مسمّی»‌ (فاطر، 13) با «کلٌّ یجری إلی أجل مسمّی» (لقمان، 29) چیست؟ آیا غیر از ارجاع معنای «لام» به «الی» یا معنای «الی» به «لام»،‌ راه دیگری وجود ندارد؟ 5️⃣ زمخشری و سیوطی معتقدند «مأتی» در آیه شریفه «إنّه کان وعده مأتیّا» (مریم، 61) به معنای «آتی»‌ است؛‌ زیرا وعده آمدنی است؛ نه اینکه چیزی به سوی آن برود. آیا این دیدگاه قابل دفاع است؟ 🔹 به واسطه تمرکز کتب ادبیات عرب در حوزه‌های علمیه بر «روش‌شناسی نحات بصری و کوفی»، معمولا طلاب با سایر روش‌ها و نظریات موجود در عرصه «شناخت زبان» و «تحلیل‌ متن» مطرح است آشنا نمی‌شوند. زبان‌شناسی و رشته‌های مرتبط با آن در قرن بیستم، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. از این رو، توجه به دستاوردهای زبان‌شناسی و حوزه‌های مجاور آن، امری اجتناب‌ناپذیر در مطالعات دینی است. قرائن، شواهد و تحقیقات فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد به کارگیری دستاوردهای جدید در این عرصه، تحولات مهمی را در مباحث «ادبیات عرب»، «تفسیر» و «فهم حدیث» به دنبال خواهد داشت. 🔸 «معناشناسی شناختی» یکی از انواع مختلف معناشناسی است که می‌توان در تحلیل آیات قرآن، آن را به کار گرفت. البته این نوع معناشناسی، مزایا و قابلیت‌های فراوانی دارد و از جهات بسیاری بر دیگر انواع معناشناسی ترجیح دارد. معناشناسی شناختی، اوج تفکر معناشناختی معاصر و دستاورد سترگ جریان‌های بسیاری در زبان‌شناسی معاصر است. 🔹 مبتکر تحلیل‌های دستور زبان شناختی در عالم اسلام را باید کسانی از قبیل سیبویه نحوی و مرحوم رضی در شرح کافیه دانست. اما تحلیل‌های این بزرگان، نظم و سامان مورد نظر را نیافته بود و در ادامه،‌ بسط و گسترش نیافتند. 🔸 از میان مفسرین معاصر نیز مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف «المیزان» و ابن‌عاشور در تفسیر «التحریر و التنویر»، تحلیل‌های ادبی دقیقی مطرح فرمودند که می‌توان از منظر «معناشناسی شناختی» به بررسی و بهره‌گیری از آنها پرداخت. ادامه دارد... 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📚 📚📚 📚📚📚