eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
597 دنبال‌کننده
389 عکس
166 ویدیو
409 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
چاوشی، زاویه.mp3
28.09M
❖ 🎙 گفتگوی برنامه زاویه با پیرامون نسبت فلسفه صدرایی با فلسفه غرب • سه ظهور فلسفه در یونان ایران اروپا • فلسفه اسلامی شرح فلسفه یونان نیست، گرچه زادگاه فلسفه یونان است • با فلسفه است که میتوان با ذکر گسست ها با آنچه از اروپا تحمیل میشود بایستیم . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef @vajeazeh
❖ نظام صدرا ، سه مکتب و سه مدرسه در ایران دارد. 📝 • ... اگر چیزی به نام نظام صدرایی داشته باشیم این نظام سه مکتب دارد، شیراز و اصفهان(حاج ملاهادی سبزواری) مکتب قم(علامه طباطبایی) مکتب تهران (آقاعلی مدرس طهرانی). اینها هر کدام اصول صدرا را قبول دارند و در تلاش برای بسط تفکر صدرایی هستند. در هر کدام مدارسی شکل می‌گیرد. مکتب قم سه مدرسه دارد، مدرسه علامه حسن‌زاده آملی، آیت‌الله ‌جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی. مدارس ذیل مکاتب شکل می‌گیرند یعنی نظام، مکتب، مدرسه... - در ایران حاصل تفکر ملا صدرا بود . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef@vajeazeh
❖ فلسفه صدرا جز تجربه ای که در خود متن میخوانیم نیست، ما باید به متن فلسفه صدرا برگردیم اما فلسفه صدرا فهم ضمائر و نوشته های آن نیست. 📝 • متون دیگر اینگونه است که فیزیک میخوانیم و گزارش چیز هایی که در آزمایشگاه رخ داده است را در کتاب می آوریم اما فلسفه متن چیز دیگری و جز تجربه ای که در متن میخوانیم نیست. به همین جهت خواندن متون پاسخ به پرسش من و شماست. برای هرکدام از ما مهم ترین امر شناخت خودمان است. امروز ما بدون شناخت همین متون مهیا نمیشود. • حال این متن چگونه خود فلسفه است؟ آخوند در مفاتیح الغیب میفرماید من نمیگویم کسی بخواهد فلسفه بلد باشد باید کتاب اسفار بلد باشد بحث سر ضمائر نیست بحث سر این که ضمائر را پیدا کنید و درست عبارت ها را وصف کنید نیست. شاید اصلا شارح های صدرا بهتر از صدرا این کار را کرده باشند، بلکه خود اسفار که متن آن را صرفا بیان کرده است فلسفه است. • وقتی ما متن فلاسفه را میخوانیم یا آن متن مارا ورق میزند و نسبت مارا با عالم آشکار میکند و یا فلسفه ما نیست. بیش از هر فلسفه ای امروز من و شما را رقم میزند. • کاری که فلسفه میتواند بکند آخرین دستاویز انسان است. چراکه نسبت ما در ساحت های مختلف خواسته در ساحت دین با بسیاری از امور از بین رفته و با فلسفه میتوانیم گسست هارا یک بار دیگر به آن ها متذکر شویم. و با فلسفه میتوان با ذکر گسست ها در مقابل آنچه از غرب تحمیل میشود یکی از آن هاست و یکی از آن هاست قبول سوبژکتیویته هم یکی از آن هاست. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef@vajeazeh
شیوۀ تحصیل علوم حوزوی با رویکرد تمدنی.mp3
22.87M
شیوه تحصیل علوم حوزوی با رویکرد تمدّنی 🎙حجة الإسلام وثوق‌زاده ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
💢نظر جدید استاد شهیدی پیرامون معنای «منکر» ✔️استاد شهیدی در جلسه روز شنبه (ششم خردادماه ۱۴۰۲) درباره تغییر نظر خود پیرامون معنای «منکر» بیان داشت: «ما قبلا قائل بودیم به این که قدر متیقن از لفظ منکر، حرام منجز و حرام شرعی است زیرا این لفظ در لسان شارع منصرف است به آن چه که خود شارع آن را منکر می‌داند. و همچنین سایر الفاظ و عناوین اعتباری دیگری که در لسان شارع استعمال می‌شوند مانند عنوان زوج و عنوان مالک، منصرف به معنای آن نزد خود شارع هستند بر خلاف عناوین تکوینی مانند رکوع (که به معنای عرفی باید حمل شود). و هر مقننی قوانینی را بیان کند الفاظ بکار رفته در آن قانون منصرف به معنایی هستند که در اعتبار خودش است. لکن بعد از تامل دیدیم بین منکر عقلی و منکر عرفی فرق است زیرا منکر عرفی را ممکن است شارع منکر نداند مثل رد کردن مهمانی که به خانه ما آمده است که منکر عرفی است ولی دلیلی بر منکر بودن و حرمت شرعی آن وجود ندارد لذا ادله نهی از منکر شامل آن نمی‌شوند. ولی منکر عقلی آن است که شارع نیز منکر بودن آن را ادراک می‌کند منتهی در مورد آن تشریع ندارد و بعید نیست که گفته شود ادله وجوب نهی از منکر شامل نهی از منکر عقلی نیز می‌شوند.» غالب فقها، معروف و منکر را به واجب، حرام، مکروه و مستحب معنا کرده و برخی از ایشان نیز مانند ابی الصلاح از فقهای متقدم( الكافي في الفقه، ص: ۲۶۴) و حضرت امام از معاصرین (تحرير الوسيلة، ج۱، ص: ۴۶۲)، مصادیق واجب و حرام را از شرعیات به عقلیات هم توسعه داده‌اند. 🌐منبع: الفقه الاصول 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_6005940867813084990.ogg
22.49M
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅ 🔻 : عرض سلام و احترام به طور کلی خیلی این حرف زده میشه که مشکلات اجتماعی و فرهنگی و.... جامعه ما بخاطر غلبه است. این حرف من قبلا از می‌شنیدم اما جدیدا خیلی از طرفداران هم این حرف و بیان میکنند. با این بهانه‌ها که اینقدر رو بزرگ کردیم که در متوقف شدیم!! یااینکه ملاصدرا بیش‌ازحد عرفانیه و نتیجه میشه اوضاع جامعه ما و.... ممنون میشم نظر شما رو بشنویم ┄═༻⃘⃕❀ŏ‌🦋ŏ‌༻⃘⃕❀═┄ فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
ویژه‌نامه الحاد جدید.pdf
21.7M
📒«ویژه‌نامه الحاد جدید» 🔻این ویژه‌نامه در قالب ۵۲ صفحه همراه با محتوایی چون:‌ ❓ آیت الله‌ : آیا علم فیزیک می تواند ماورای طبیعت را نفی کند؟ ◽️حجت‌الاسلام‌ استاد حمیدرضا : جریان شناسی الحاد جدید ◽️گفتگو با دکتر یوسف دانشور نیلو «فرگشت و الحاد جدید» ◽️گفتگو با حجت‌الاسلام‌ استاد محمد سربخشی «رابطه الحاد جدید و فیزیک کوانتوم» ◽️کتابهایی در پاسخ به شبهات الحاد جدید و اثبات وجود خدا ◽️نقد و بررسی تلقی ‌هاوکینگ از خداوند به قلم دکتر همایون همتی ◽️همراه با طلیعه نخستین با موضوع الحاد سیستمی و تمدنی به قلم حجت‌الاسلام محمدرضا برته می‌باشد. @vajeazeh
🌹سمت مشهد... غم‌های زمانه‌ام که بی‌حد باشد یا آب و هوای دل من بد باشد در تق‌تق این قطار، حل خواهد شد وقتی حرکت به سمت مشهد باشد @vajeazeh
🌿 ••[ وجیزه ]••
واقعا این شعر خوانی آقای برقعی محشره 👌 @vajeazeh
اینم شعر اصلی جناب آقای برقعی ای راهب کلیسا دیگر مزن به ناقوس خاموش کن صدا را، نقاره می‌زند طوس آیا مسیح ایران کم داده مرده را جان جانی دوباره بردار با ما بیا به پابوس آن‌جا که خادمینش از روی زايرینش گرد سفر بگیرند با بال ناز طاووس خورشید آسمان‌ها در پیش گنبد او رنگی ندارد آری چیزی شبیه فانوس رویای ناتمامم ساعات در حرم بود باقی عمر اما افسوس بود و کابوس وقتی رسیدی آن‌جا در آن حریم زیبا زانو بزن به پای بیدار خفته در طوس... @vajeazeh
استاد سید احمد غفاری قره باغ.mp3
32.45M
💠نشست "امتداد حکمت صدرایی در مسائل اجتماعی" 🎙حجةالاسلام‌والمسلمین غفاری قره‌باغ (عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) ❇️ مدرسه علمیه تخصصی علوم عقلی عباسقلی خان؛ همایش بزرگداشت صدرالمتألهین محمدبن ابراهیم قوام شیرازی 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
البلغة في الحکمة تألیفِ عبدالقادربن حمزة‌بن یاقوت أهری، درگذشتۀ سال ۶۵۷ هجری قمری، کتابی است در حوزۀ حکمت اسلامی- ایرانی. و مشتمل بر امهات مسائل حکمی. که در آن هم از روش تعقلی و استدلالی استفاده شده است و هم در جای‌جایِ مباحث به آیات بیّنات قرآنی و احادیث نبوی و مرویات صحابه و تابعان استناد شده است و هم به مواجید و دریافت‌های عرفانیِ عرفا و اهل شهود ارجاع داده شده است. به تعبیری، می‌توان گفت که در این کتاب، سه ساحتِ عقل و شهود و نقل با یکدیگر تلاقی می‌کنند و مباحث کتاب براساسِ این تلاقی و تلقی شکل می‌گیرند. نویسندهْ کتابِ خود را به دو فن تقسیم کرده است: فنِ نخست به بحث دربارۀ ماهیت عالم و اقسام و اعراضِ آن می‌پردازد و فنِ دوم به بحث دربارۀ سببِ وجود عالم و صفات ذات و فعل او. هر فن نیز خود به دو قطبِ شمالی و جنوبی تقسیم می شود. قطبِ شمالیِ فنِ اول، خود دو باب دارد که بابِ نخست دربارۀ عنصریات است و بابِ دوم دربارۀ فلکیات. قطبِ جنوبیِ فنِ اول هم دربارۀ امور روحانی یا عالم غیب و ملکوت که آن نیز خود دو باب دارد: بابِ نخست دربارۀ نفوس سفلی و بابِ دوم دربارۀ نفوس عالیه است. فنِ دوم هم مشتمل بر دو قطب است که قطب اولِ آن دربارۀ مبدأ مطلق و مشتمل بر چهار اصل درباۀ ذات و صفات و افعال و اسماء الهی است و قطب دوم دربارۀ معاد. در این قطب، دربارۀ دو معادِ روحانی و جسمانی و مسائل مربوط به نفس و قدرت‌ها و قوای خارق‌العادۀ آن، و از وحی و نبوت و معجزه و کرامت و حقیقتِ بهشت و جهنم بحث می‌شود و از جهت اشتمال بر مسائلی دربابِ نفس‌شناسی و وحی‌شناسی و مباحث مرتبط با آنها اهمیت دارد. کتاب با ذیلی دربابِ انواع معقولات و روش‌های عامِ کسب مجهولات از معلومات و نیز بحثی دربارۀ ریاضت و مجاهدت پایان می‌یابد. نکتۀ مهم آن است که این کتاب از منابع و مراجع ملاصدرا در تبیین برخی مباحث فلسفی و تفسیری است و در موارد متعددی از آن مطالبی مستقیماً اخذ یا نقل به مضمون شده است ولی در هیچ‌یک از آثارِ وی نامی از این اثر و نویسندۀ آن نیامده است. بیشترین منقولاتِ ملاصدرا از این کتاب در مفاتیح‌الغیب است. پیشتر، این کتاب با عنوانِ الأقطاب القطبیة به‌وسیلۀ استاد مرحوم محمدتقی دانش‌پژوه تصحیح و منتشر شده است. تصحیحِ فعلی برمبنای چهار نسخۀ خطیِ موجود از کتاب در کتابخانه‌های مختلف انجام شده است و مصحح کوشیده است مآخذ و منابعِ مطالب منقول در آن را بازیابی کند و با افزودن یادداشت‌هایی توضیحی در رفع برخی ابهامات و مشکلاتِ آن بکوشد. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماشاءالله ،لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم خورشید ما در مقابل ستاره ی stephenson 2-18 شعاع این ستاره حدود 2150 برابر خورشید است و حجم آن 10 میلیارد برابر خورشید. حقیقتا ما کجای عالمیم ... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@vajeazeh
تاریخ مشهور اصالت وجود.هما رنجبر.pdf
387.3K
✅تاریخ مشهور اصالت وجود 🖋️سرکار خانم دکتر هما رنجبر @shatahiat @vajeazeh
OstadAbedi_Aklag_14020310.mp3
4.24M
فایل صوتی بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی در پایان درس خارج فقه و اصول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ 🔸 ضروری ترین بحث برای جامعه امروز 🔹 اهمیت مطالعه کتب اخلاقی 🔸 بردباری، حلم، ایثار و گذشت از بایسته های زندگی 🔹 احترام به مردم 🔸 اهمیت مطالعه، انس با کتاب و تبلیغ __________________ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🆔 @ahmad_aabedi
کم حجم مساله یابی.mp3
32.29M
عرصه‌های مسئله‌یابی و پژوهش در احادیث اعتقادی ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
هدایت شده از استاد حسین بغدادی
نشست استاد بغدادی سه شنبه 14020309.MP3
28.85M
جلسه اول؛ فقه تمدن ساز؛ چیستی و چرایی، 14020309 🔰 جلسه دوم نیز در هفته جاری برگذار و اطلاع رسانی خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر می‌خواهید این همه خون‌های پاکی که برای برپاییِ این نظام الهی ریخته شده دوام پیداکند، از پیش‌دبستانی باید کار کنید. وقتی تبلیغ می‌روید، همین‌ها را پیداکنید برای اینها برنامه بگذارید. «سلام فرمانده» به همه دارد پیام می‌دهد که روی این نسل کار کنید. بنظر میرسد پرسود ترین کار تبلیغی در این روزگاری که اوضاعش چنان در و بهم شده که انسان گیج میشود کدام را باید اول درست کند کدام را دوم ، کار روی کودکان و نوجوانان است چون فطرتشان آنقدر دست نخورده که نشود کاری کرد، یاد دادن توحید با زبان ساده در این سن و سال ، کاری بس آسانتر است از گفتن توحید فلسفی و عرفانی به فردی که سالها درس خوانده و هزاران شبهه بی ربط و با ربط در ذهنش حک شده و منیتش از ماهیتش پیشی گرفته ... منظورم از توحید همانی نیست که از کلاس اول به ما می گفتند ، توحید یعنی خدا یکیه نه دوتا بنظرم گوش کردن به این صوت استاد وکیلی ( حفظه الله تعالی)برای همه مربیان بس راه گشا خواهد بود.... @vajeazeh
نشست با فعالان تربیتی. استاد وکیلی.mp3
30.99M
◽️اصول کلی تعلیم و تربیت در نگاه مکتب قرآن و اهل بیت علیهم‌السّلام ◽️معنای تربیت در متون دینی ◽️راه‌های ایجاد تغییر هدفمند و پایدار مثبت، در متربی ◽️اهمیت هدف در نظام تربیتی اسلام 🎙بیانات حضرت استاد وکیلی در جمع فعالان حوزه تربیت ☑️ @ostad_vakili | towhid.org
26.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎖دیوید چالمرز در این گفتگو👆(پاییز ۱۴۰۱) درباره و تبعات نظری آن صحبت می‌کند. 🎖او درباره آزمون دو شقه کردن مغز و عدم دسترسی حالات ذهنی مربوط به نیمکره راست مغز به حالات مربوط به نیمکره چپ و بالعکس، تفکیک جالبی بر اساس تمایز مشهور از مطرح می‌کند: تفکیک وحدت پدیداری از وحدت دسترسی. پاسخی که سعی دارد همچنان وحدت پدیداری آگاهی را محفوظ بدارد. 🎖اما نکته عجیب آنجاست که وحدت آگاهی را به تئوری گره می‌زند و توضیح نمی‌دهد چرا وحدت آگاهی نمی‌تواند با سایر نظریات سازگار باشد؟ 🎖او همچنین فاعلان تجربه را نیز براساس وحدت آگاهی، ویژگی‌های بنیادین جهان معرفی می‌کند. ولی در این‌جا هم اشاره‌ای به (combination problem) ندارد که اگر به ازای هر ذره، یک فاعل بنیادین تجربه وجود داشته باشد، چطور این‌همه فاعلان بی‌شمار در قالب یک فاعل و سوبژه واحد در می‌آیند و ما یک خود و فاعل واحد از تجربیات‌مان را ادراک می‌کنیم؟ @PhilMind
بررسی تطبیقی دیدگاه «استمرار روانی» و «جوهر غیرفیزیکی» در باب این‌همانی شخصی.pdf
344.7K
📘بخوانید | مقاله علمی "بررسی تطبیقی دیدگاه «استمرار روانی» و «جوهر غیرفیزیکی» در باب این‌همانی شخصی" نوع مقاله : علمی - پژوهشی نویسنده: صفدر الهی راد | عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) مجله: دو فصلنامۀ علمی | پژوهشهای هستی‌شناختی | سال یازدهم، شمارۀ 22 پاییز و زمستان 1401 | ص 563-588. چکیده مقاله مسئولیت‌پذیری حقوقی و اخلاقی و همچنین جاودانگی انسان در حیات پس از مرگ و معقولیت آن مبتنی بر پذیرش «این‌همانی شخصی» است. با توجه به وجود تغییرات گوناگون در انسان، در صورتی می‌توان این­همانی شخصی» را پذیرفت که به لحاظ هستی­شناختی، حقیقتی ثابت در طول زمان را بتوان در انسان کشف کرد. از این رو، پرسش مهم از این قرار است که با توجه به وجود تغییرات گسترده در طول حیات انسان، چه ملاکی برای هویت شخصی قابل پذیرش است؟ دیدگاه­ای گوناگونی در باب ملاک«این‌همانی» وجود دارد. مقالۀ حاضر با روش تحیلی-انتقادی به تبیین و بررسی تطبیقی دو دیدگاه مهم در در باب این‌همانی، یعنی «استمرار روانی» یا «این‌همانی عرضی» و دیدگاه «جوهر غیرفیزیکی» می­پردازد. توجه به چالش های مهم هر یک از این دو دیدگاه مورد توجه جدی نوشتار حاضر خواهد بود. از آنجا که دیدگاه جناب ملاصدرا ملاک دقیقی برای این‌همانی جوهری ارائه می‌کند و هم مشکلات دیدگاه‌هایی همانند استمرار فیزیکی (به‌ویژه عرض‌پنداری من) را ندارد، با حل چالش جمع میان «این­همانی» و «حرکت جوهری نفس»، این‌همانی جوهری غیرفیزیکی دیدگاه برگزیدۀ این مقاله به حساب می‌آید. @vajeazeh
نشست 10 - تبیین فنون مطالعه و برنامه ریزی در ایام امتحانی.mp3
32.62M
نشست علمی با موضوع «تبیین فنون برنامه‌ریزی و مطالعه در ایام امتحانی» ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آن‌ها از آدم می‌ترسند! • معرفی کنید اسلام را به مردم که این بچه های ما گمان نکنند که خب این یک آخوند پوسیده ایی است که آن جا ( در نجف) دارد برای خودش چه میکند برای خودش احکام حیض و نفاس می خواند، این چکار دارد با سیاست ، باید دیانت از سیاست جدا باشد این ها را بی دین ها می گویند! - جلسات درس ولایت فقیه- ۱۳۸۹ ه.ق • سیمافکر ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فلسفه شناخت و برهان وجوب و امکان استانبول .mp3
16.07M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: سخنرانی: فلسفه شناخت و برهان وجوب و امکان در دانشگاه آجی بادام استانبول بنیاد علم، فلسفه و دین ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ @vajeazeh