🔹 درباره سخنان هنجارشکن خانم نویسنده در جشنواره فجر،
بعضی دوستان انقلابی و اتفاقا صاحبتحلیل،
قضیه را کوچک و منحصر به اظهارنظر شخصی یک خانم ضعیف و خائف! میکنند،
و اصرار دارند که جریان اعتراضات به این قضیه، یک بازی رسانهای، برای پرت کردن حواس انقلابیها از مطالبه در موارد مهمتر است.
▪️اولا، این که عدهای از انقلابیون، و صاحبان تریبون و منبر، که در بزنگاههای مهم کشور، ساکت بودهاند،
در این مورد فریاد برآوردهاند، محل سوال است،
ولی قرار نیست حالا که عدهای سیاست دوگانه دارند، بقیه هم ساکت شوند.
▪️ثانیاً امام خامنهای اخیراً چندبار مسئله فرهنگ را از مسائل اساسی و اولویتدار کشور خواندهاند،
ولی بعضی بزرگواران همچنان اصرار دارند که قضایای فرهنگی را، فرعی دستهچندم و بیاهمیت معرفی کنند.
🔹 اما مسئله اصلی اینجاست که آیا این جریان، یک اتفاق، یک مورد، و یک اظهار نظر شخصی و مقطعی است؟
آیا خط اباحهگری، و ترویج ابتذال اخلاقی، توسط لشگر سلبریتیها، که سالهاست خیلی نرم و قدم به قدم جلو آمده، یک مسئله اتفاقی و موردی است؟
آیا خطوط قرمز فرهنگی، که در سالهای گذشته، یکی پس از دیگری شکسته شده،
چیزی جز نتیجهی تکرار همین حرفها و نمایش فیلمهای برخاسته از همین طرز تفکر بودهاست؟
یا یک مسئله شخصی و محدود به یک نفر یا یک فیلم است؟
🔹 این حرف خانم نویسنده، و امثال ایشان، نشاندهنده طرز فکر ایشان است،
طرز فکری که با آن فیلم میسازند و به خورد جامعه میدهند.
و تمام مقدسات دین ما را به بازی میگیرند،
حالا گاهی اینگونه صریح و بیپرده میگویند،
و گاهی لابلای فیلمها و صفحات مجازیشان نگاه دینستیز و غیراخلاقی خود را به مخاطب تزریق میکنند.
و امروز میلیونها جوان و نوجوان، صفحات ایشان را دنبال میکنند،
و فیلمهایشان را میبینند.
🔹 درست است که شاید فلان مسئله سیاسی، و فلان خرابکاری اقتصادی، اهمیت زیادی برای پیگیری داشتهباشد،
اما آیا نقشی که جماعت سلبریتی در نابودی فرهنگ دینی و اعتقادی ما داشته، کوچک و قابل اغماض است؟
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 در سالهای گذشته، استراتژی جریان اپوزیسیون و ضدانقلاب، در مسائل اعتقادی و فرهنگی اینگونه بوده،
که ابتدا یک حرفی را در رسانههایشان مطرح میکنند،
اگر این سخن، مغفول یا مورد اقبال واقع شد،
که بدون دغدغه، به سراغ پله بعدی میروند،
اگر با آن مخالفت شد، باز هم خود طرح مسئله، یک قبحزدایی و یک قدم هرچند کوچک به جلو است،
و البته با یک عذرخواهی و شخصی کردن ماجرا، سروته قضیه به هم میآید.
🔹 همین عذرخواهی هم بخشی از بازی است.
که اولا عدهای با همین عذرخواهی فکر میکنند همه چیز تمام شده، و میگویند دیگر نباید مسئله را کش داد،
و ثانیا عدهی قابل توجهی از جریان مذهبی، بعد از این مظلومنمایی، بلافاصله عذاب وجدان میگیرند،
و به خودیها میتوپند که چرا قضاوت کردید، و این همه سروصدا به راه انداختید.
🔹 و عدهای هم که همواره در مقابل انقلابیها شمشیر زبانشان را از رو بستهاند، وقتی نوبت به چنین مواردی میشود، بلافاصله به یاد رأفت اسلامی میافتند و دم از اسلام رحمانی میزنند
🔹 اصلا وقتی فردی به صراحت میگوید نظر من چنین است، مگر صرف معذرتخواهی بعد از آن چیزی را عوض میکند؟!
🔹 یک نمونه واضح برای این استراتژی جریان غربگرا، روزنامههای جریان اصلاحات در سالهای پایانی دهه هفتاد، و ابتدایی دهه هشتاد است.
در این روزنامهها، ابتدا حکمی از احکام الهی، یا بخشی از مقدسات دینی، زیر سوال میرفت،
بعضا هم با نویسنده برخورد میشد،
یا حتی روزنامه تعطیل میشد،
اما دفعه بعدی، دستشان برای طرح دوباره آن شبهه،
یا سوار شدن بر آن شبهه، و رفتن به سراغ شبهه بعدی، بازتر میشد.
🔹 هسته فکری مرکزی جریان اصلاحات، به این شیوه میگفتند فتح سنگر به سنگر.
عادیسازی گزارههایی که هنجارشکنی محسوب میشوند،
و حرکت پله به پله، به سمت گزارههایی که تغییر در آنها میتواند به تغییرات سیاسی فرهنگی عمیق در جامعه منجر شود.
🔹 بخشی از این حرکت، به عهده جریان معلومالحال سلبریتی است،
تا جایی که طی سالهای گذشته، سبک زندگی منحط خود را از طریق رسانهها (ی غیررسمی و رسمی!) به خورد جامعه (ی حتی مذهبی) دادهاند.
و بسیاری از مناسبات و بروزات فرهنگی در کشور ما، که شاید سی سال پیش، ناهنجار، قبیح، و ضدارزش شمرده میشدند،
امروز توسط رسانه، که در اختیار سلبریتیهاست، به هنجار و عرف، و بعضاً ارزش! تبدیل شدهاند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 حرفهای خانم نویسنده، برای بعضی عجیب و شوکآور بود،
اما وقتی به فضای شغلی و هوای تنفسی ایشان نگاه کنیم، میبینیم اتفاق خاصی نیفتاده
🔹 شما فضایی کاملا غیررسمی را ترسیم کنید،
که یک تعداد خانم و آقا، پیر و جوان، از صبح تا شب با یکدیگر هستند، و دائما با هم سرو کله میزنند،
و بعضی وقتها چندین شبانهروز را هم به دور از خانواده، و با یکدیگر میگذرانند.
خواه ناخواه به این سمت میروند که با هم راحت باشند،
خصوصا که تقیدات مذهبی آنچنانی هم نداشتهباشند.
🔹 و وقتی سالها در چنین فضاهایی تنفس کردند،
کمکم کار به جاهای دیگر هم میکشد،
و کمکم جهانبینی و نگاهشان به دین، اخلاق، حریمها، غیرت، حیا و خیلی مسائل دیگر متفاوت از آن چیزی میشود که باید باشد.
🔹 مذهبی و غیرمذهبی هم ندارد.
وقتی یک خانم و آقا، قرار است نقش زن و شوهر همدیگر را بازی کنند،
و دائما به همدیگر نگاه عاشقانه کنند، و به یکدیگر بگویند قربانت بروم،
چه فرقی میکند که فیلم درباره یک موضوع غیراخلاقی باشد، یا در مورد یک شهید؟
وقتی قرار است کارگردان، تمام جزئیات صورت یک خانم بازیگر را
از پیش از گریم و انتخاب بازیگر، تا پس از گریم،
بررسی کند، و دربارهاش نظر بدهد،
و تمام حرکات صورت و بدن او را که هزار قلم گریم و آرایش کرده، (و حتی بعضاً به خاطر نقشی که دارد، حجاب کاملی هم ندارد)،
به دقت بررسی کند، و زیر نظر بگیرد،
آیا فرقی میکند که کارگردان، مسلمان حزباللهی باشد، یا لاقید و لاابالی؟!
🔹 قرار گرفتن در این فضاها، اقتضائات و فرهنگی را با خود به دنبال میآورد،
که نتیجهاش چیزی جز چنین نگاههای مسخره و غیرعقلانی به دین و اخلاق نخواهدبود،
و بسته به زمینههای فرهنگی و نگاههای پیشینی افراد مختلف، سطوح متفاوتی را منجر میشود،
ممکن است فلان کارگردانی که سابقه جبهه و جنگ دارد، مثل فلان بازیگری که هیچ پیشینه اخلاقی و اعتقادی ندارد، فکر نکند،
اما هر دوی ایشان، بدون شک از این فضا تاثیر منفی میپذیرند،
و به مرور، بسیاری از ارزشهای اخلاقی در نظر ایشان کمرنگ میشود.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 در سالهای پس از انقلاب، هرچند در سینما و تلویزیون، حرکتهای خوبی در جهت «محتوا»های مفید انجام شده،
و تعداد زیادی فیلم با محتوای فرهنگی و دینی تولید شدهاست،
اما در زمینه «قالب»، همچنان همان روال سابق و چارچوب تحمیلی سینمای غربی را پذیرفتهایم،
و هیچ فکر و ارادهای برای تغییر قالب وجود ندارد.
و تا زمانی که قالب همین باشد، و توسط نخبگان انقلابی تغییر نکند، به هیچ وجه راه برای ورود عمومی نیروهای انقلابی به عرصه سینما و تلویزیون باز نیست.
❓کدام مرد باغیرتی به همسر و دخترش اجازه میدهد که نقش همسر و دختر مردی دیگر را بازی کنند؟
❓کدام خانم عفیف و باحیایی حاضر است عاشقانه در چشمان یک نامحرم نگاه کند و به او بگوید «عزیزم!»؟
❓کدام مرد باحیایی به خودش اجازه میدهد که در صورت و سکنات یک خانم نامحرم زوم کند،
و به او بگوید که مثلا دستت را اینگونه تکان بده، یا لبخندت باید اینچنین باشد؟
❓کدام خانم باحیایی میپذیرد که تصویر بسته صورت او، ولو با حجاب کامل،
روی صفحه چند متری سینما، و چندده اینچی تلویزیونها نقش ببندد،
و میلیونها نفر، بارها صورت او را تماشا کنند؟
❓کدام مومن باحیایی حاضر است اینها را بپذیرد؟
ولو پای بازیگری یا کارگردانی یک فیلم ارزشی در میان باشد!
🔹 محتوا مهم است،
اما قالب هم تاثیرگذار است،
حضرات معصومین به ما آموختهاند که هیچ خیری از مسیر گناه محقق نمیشود،
و هدف نمیتواند وسیله را توجیه کند،
وقتی برای یک کار مستحب، هزاران مکروه و حرام مرتکب شویم،
بدون تردید، آن کار ما، دیگر اثر مثبتی نخواهدداشت،
ولو ما پیش خودمان فکر کنیم که فلان فیلم عجب محتوای بلند و عمیقی داشت، و چقدر تأثیرگذار بود، و چند نفر پای آن گریستند!
🔹 ظرف کثیف، آب زمزم را هم آلوده میکند.
و اگر کسی از آن بنوشد، مریض خواهد شد.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 گفتند با ۷۰درصد واکسیناسیون، زنجیره ابتلا را قطع میکنیم.
همه امکانات کشور برای ایشان بسیج شد، تا آنچه میخواهند محقق شود.
🔹 همه پای کار آمدند
ارتش و سپاه، طلبهها و بسیجیهای داوطلب، خیرین، و..
همه شدند نیروی وزارت بهداشت،
و مردم، بیسابقه اعتماد کردند، با واکسیناسیون بالای ۸۵درصد،
🔹 بالاترین اختیارات را داشتند،
ستادی که همهکاره کشور بود، با اختیارات بیسابقه،
همه چیز کشور، را در کنترل خود داشت،
وچیزی شبیه حکومت نظامی برقرار کرد،
رفتوآمد شبانه ممنوع،
و عبور و مرور و دریافت خدمات، به ارائه کارت واکسن منوط شد،
🔹 میلیونها نفر نیروی انسانی هماهنگ،
میلیونها دلار ذخایر ارزی کشور،
صدها و بلکه هزاران ساعت آنتن یکطرفه رسانه ملی،
و صدها و هزاران صفحه و کانال پرمخاطب مجازی،
هرچه خواستند و نخواستند در اختیارشان بود،
🔹 نتیجه چه شد؟
پیک ششم، با حدود بیستهزار ابتلای روزانه، و بیش از ۲۰۰ فوتی،
که میگویند هنوز هم افزایشی است.
🔹 حالا توپ آمار فاجعهبارشان را به زمین مردم میاندازند،
یا میگویند فوتیها واکسن نزدهبودند،
یا رعایت شیوهنامهها پایین آمده،
یا..
🔹 دو سال تمام گذشت!
آیا دو سال اصرار بینتیجه و پرخسارت، بر یک شیوه انحصاری پیشگیری و درمان، کافی نیست؟
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔸 جهت استحضار اعضای محترم
1⃣ امروز در فضای مجازی و حقیقی و رسانههای مختلف، مطالب مفید سیاسی، فرهنگی و.. کم نیستند.
ما نمیخواهیم همان حرفها را تکرار کنیم، هرچند با زبانی دیگر.
هدف در «والعادیات»، گفتن حرفها و ورود در حوزههایی است که با وجود اهمیت و تأثیرگذاری، معمولا در هیاهوی مسائل سطحی و روزمره، از آنها غفلت میشود، و یا توسط عرفهای غلط سرکوب میشوند.
2⃣ با توجه به هدف گفتهشده، مطالب والعادیات الزاماً نشاندهنده مسائل اولویتدار از منظر نگارنده نیست.
هرچند اهمیت این مسائل به گونهای است که در میانمدت و درازمدت، جهتگیریهای اصلی در مسائل اولویتدار کشور را تحت تأثیر قرار خواهدداد.
3⃣ بیشتر این حرفهای نگفته، صبغه فرهنگی دارند.
این یک واقعیت است که ما امروز علیرغم تحلیلهای پرتعداد و باکیفیت «سیاسی»، با فقر شدید تحلیلها و نگاههای متقن، جامع، و خصوصاً اصیل «فرهنگی» مواجهیم.
4⃣ مخاطب اغلب مطالب در اینجا، قشر مذهبی و انقلابی است.
اگر قشر مذهبی و انقلابی جامعه، در مسیر کنشگری صحیح قرار گیرند، هرچند در اقلیت هم باشند، جامعه اصلاح خواهدشد.
5⃣ «والعادیات»، در حقیقت یک کانال به سبک رایج نیست.
و به جای بمبباران مطالب کوتاه و مخاطبپسند، به دنبال تبیین مسائل است. هرچند این رویکرد به طولانی شدن مطالب و کمتر خواندهشدن از سوی مخاطبان منجر شود.
6⃣ از هرگونه نقد و نظری درباره مطالب کانال استقبال میشود،
و «والعادیات» در حد توان و امکان، خود را موظف به انعکاس نظر اعضا میداند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
این جماعت متخصص!، مدتهاست با همین دروغها مردم را میترسانند، و به واکسن زدن مجبور میکنند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
«این منطق درست نیست که ما بگوییم چون تا پنج سال دیگر فنآوری ماهواره پیشرفت خواهد کرد و بدون بشقاب هم مردم ممکن است تصاویر ماهواره را بگیرند، پس از حالا جلویش را باز کنیم! این منطق، منطق صحیحی نیست. آن کسی که این منطق را مطرح میکند، باید بگوید برای جلوگیری از آن، چه کار تازهای باید کرد. این منطق و استدلال، اینگونه باید نتیجه بدهد.
البته دشمن فنآوری را پیشرفته میکند. در مقابل، شما باید فکر کنید که با تطوّر و پیشرفت فنآوری ماهواره، چه کارهایی را میتوانید انجام دهید تا از نفوذ ماهواره جلوگیری کنید.
اما این استدلال، که چون دشمن پیشرفت میکند، پس ما بیاییم هر مانعی را از جلوِ راهش برداریم، منطقی نیست. این مانع، علیالعجاله مانع است. مثل این است که دشمن تا مرزهای ما پیش آمده، آن وقت بگوییم، ما که نمیتوانیم بیشتر از دو ساعت مقاومت کنیم، پس برویم! نه آقا! این دو ساعت را مقاومت کنید، شاید پیروز شدید. این چه حرفی است!؟
قانون ممنوعیت ماهواره - که مجلس شورای اسلامی، چند سال قبل از این، آن را تصویب کرد - یک قانون کاملاً درست و بجا بود. حدّاقلش این است شما توانستهاید چند سال این نفوذ را به عقب بیندازید و انشاءالله باز هم خواهید توانست.»
امام خامنهای
۲۸ اردیبهشت ماه ۷۸
حدود پنج سال بعد از تصویب قانون!
@valaadiyat
🔹 نقلی وجود دارد از امام خامنهای که فرمودند من اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی میشدم،
این که این نقل صحیح است یا خیر، چندان مشخص نیست،
اما بعضی فعالان مجازی فکر میکنند اگر امام خامنهای مسئول فضای مجازی میشدند قرار بود بیایند کنار ایشان بنشینند و توئیت کنند و هشتگ بسازند.
🔹 در حالی که مروری کوتاه بر فرمایشهای ایشان نشان میدهد که غالب مطالبات امام خامنهای در مورد فضای مجازی،
از جنس مدیریت این فضا، و کوتاه کردن دست قدرت سکوهای بیگانه و صهیونیستی است که عملا در این فضا حاکمیت مطلق و بدون قیدوشرط دارند.
🔹 واضح است که هر حرکت اصلاحی فرهنگی و تربیتی، واجد ابعاد سلبی و ایجابی است.
کما اینکه حرکت انبیا، و تمام ادیان الهی به عنوان بزرگترین حرکتهای فرهنگی، چنین بودهاست.
🔹 اما این دقیقاً همان چیزی است که امروز برخی بزرگواران انقلابی، از بیخ و بن با آن مخالفند!
یعنی هر نوع رفتار سلبی، و محدود کردن دیکتاتوری سکوهای دشمن در این فضای افسارگسیخته را، مصداق دیکتاتوری میخوانند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
وظیفه ما تولید کالای فرهنگی مفید
وجلوگیری از کالای فرهنگی مضر است.
بازنشر...
متن کامل در این لینک
🔹 حدود هفت ماه از تصویب بررسی طرح صیانت در مجلس، بر اساس اصل ۸۵ میگذرد.
و البته بیش از سه سال است که طرحهایی با عناوین و مضمون مشابه، در مجلس شورای اسلامی مطرح شدهاست.
🔹 همانهایی که از ابتدای طرح میگفتند باید پیش از تصویب، اقناع عمومی صورت گیرد،
هنوز هم بعد از گذشت چندسال، و بعضاً چندماه، همان حرفهای سابق را میزنند!
و در این مدت، خود ایشان نهتنها هیچ اقدام روشنگرانهای در راستای این طرح انجام ندادهاند،
و بلکه صرفاً با تکرار این حرف که باید اقناع صورت گیرد، عملاً بر آتش مخالفتها دمیدند.
🔹 گذشته از اینکه همان جریانی که برجام را نخوانده تقدیس کرد،
امروز هم طرح صیانت را نخوانده تقبیح میکند،
یک نگاه اجمالی به نقدها و ایراداتی که در رابطه با این طرح عنوان میشود، نشان میدهد که حتی غالب نیروهای انقلابی مخالف این طرح نیز، از مفاد آن بیاطلاعند،
و صرفاً بر اساس جوسازیهای رسانهای، این طرح را محکوم میکنند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
در قضیه طرح صیانت، چه کسی باید اقناع عمومی را ایجاد کند؟
در جایی که تمام تریبونهای وسیع داخلی و خارجی ضدانقلاب و جریان غربگرا، به توپخانههای کوبیدن این طرح تبدیل شده،
و حتی صدا و سیما،
و غالب نیروهای پرمخاطب رسانهای مذهبی هم تصریحاً یا تلویحاً دم از مخالفت میزنند.
در چنین شرایطی یقیناً اندک کارشناسان پشتیبان طرح، که با بضاعت اندک خود در فضای مجازی،
و البته با تمام قوا، و ایثار مال و وقت و آبرو،
مشغول روشنگری هستند،
(لااقل روی کاغذ) نمیتوانند اقناع عمومی را محقق کنند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
دوستان انقلابی، که عموماً داشتن وجهه آزاداندیشی، و مخالفت با هر نوع محدودیت، برایشان جذاب است،
لطفاً یک بار خیلی شفاف و صریح توضیح دهند که به نظر ایشان،
❓مقصود امام خامنهای از توصیهها، تأکیدها، و اوامر چندینباره، در خصوص مدیریت فضای مجازی چیست؟
به طور شفاف بفرمایند که
❓مصداق عملی این فرمایشها، در رابطه با امثال اینستاگرام و تلگرام چه رفتاری میتواند باشد؟
و البته بین خودشان و خدای خودشان، به این سوال پاسخ دهند که
❓در راستای پیگیری موضوعی که پرتکرارترین دغدغه امام خامنهای در فرمایشهای یکی دو سال اخیر ایشان بودهاست، چه کردهاند؟
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔸 صدای همه درآمده دیگر!
🔹 دیشب حاج سعید قاسمی، در برنامه ثریا،
به عنوان نفر هزار و یکم!
از باقی ماندن نیروهای دولت قبل در جایگاههای مدیریتی، انتقاد کرد،
و از سنگاندازیهای این جماعت، در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور گفت، و نقدهایی صریح در آنتن زنده ارائه داد.
🔹 احتمالا مسئولان صداوسیما، آن ساعت دیروقت شب خواب بودهاند!
وگرنه شاید این صحبتها سانسور میشد!
با توجه به اینکه برنامه ثریا تکرار ندارد!!،
پیشنهاد میکنم تا از روی تلوبیون حذف نشده، حتما این برنامه را ببینید
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
این یعنی اعتراف به اینکه تمام محدودیتهایی که تا کنون برای افراد واکسننزده ایجاد شده، مبنای علمی ندارد.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat