🔸 یک بار برای همیشه
🔹 این آرایش جبهه انقلاب و جبهه مخالفین و ضدانقلاب در اینستاگرام است.
▪️ به عبارتی این نتیجه سالها تلاش شخصیتهای تاثیرگذار و سازمانهای عریض و طویل فرهنگی، و هزاران فعال سیاسی و فرهنگی جریان انقلاب است،
در تلاش برای کاهش آسیبهای اینستاگرام،
یا برای استفاده از فضا و فرصت(!) به وجود آمده در اینستاگرام برای تبلیغ دینی،
و یا حتی تغییر هویت(!) اینستاگرام، به تریبونی برای فعالیتهای فرهنگی
نتیجه هم واضح است؛
▪️ به جز صفحه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آقا، و چند مورد بسیار معدود،
پرطرفدارترین صفحههای جریان انقلابی، به اندازه نصف یک صفحه متوسط جریان ضدانقلاب هم نتوانسته مخاطب جذب کند
▪️ اگر آمار بازدیدها و نظرات پای پستها را هم ببینیم که دیگر این مقایسه خیلی دردناکتر میشود.
تازه بماند صفحات غیراخلاقی چندده میلیونی چهرههای خارجی، که ردّ آن را در همین صفحات بالا هم میشود مشاهده کرد.
وضعیت در دیگر پلتفرمهای صهیونیستی هم به همین منوال است.
🔹 دلیل اینها هم معلوم است؛
ماهیت اینستاگرام و اغلب پلتفرمهای صهیونیستی همین است.
اینها برای چیز دیگری درست شدهاند،
خود گردانندگان این پلتفرمها بارها این مسئله را گفتهاند، ولی ما خودمان را به خواب زدهایم.
▪️ اصلاً جنس این پلتفرمها، به گونهای است که اعتیاد میآورد،
و حتی کسانی که از آن برای امرار معاش هم استفاده میکنند، حاضر نیستند آن را با یک پلتفرم امن و مشابه داخلی، و لو با همان تعداد دنبالکننده و بیننده، عوض کنند.
🔹 اینستاگرام، یک زمین بایر نیست که اگر کسی زحمت کشید و مجاهدت کرد و در آن درختی کاشت، دیگرانی بدون دردسر از میوه و سایه آن بهره ببرند،
اینستاگرام یک میدان مین است، که اگر وسط آن یک درخت میوه کاشتیم، به ازای هر یک استفاده موفق از آن، صدها کشته و زخمی باید بدهیم.
آمارها را در تصاویر بالا ببینید!
🔹 و متأسفانه مهمترین کارکرد جریان مذهبی در این سالها، توجیه این فضا، با حضور پررنگ در آن بود.
▪️ و دیگر فلان نوجوان برای ورود و پرسه زدن در این فضا، هیچ قباحت و دستاندازی از جنس احساس گناه را در رفتار خود نمییابد،
چرا که فلان حاجآقا و فلان مداح،
و فلان دوست مذهبیاش هم در همین فضا هستند.
▪️ نحوه ورود در این فضاهای غیراخلاقی، در نوع استفاده خیلی تاثیرگذار است،
این که با احساس گناه باشد یا به عنوان یک امر عادی و عرفی
🔹 اگر مذهبیها بعضی از این پلتفرم ها را تحریم میکردند، نوع نگاه جامعه و خانوادهها، به آنها خیلی فرق میکرد
حداقلش این بود که روی استفاده بچههایشان مواظب و کنترل بیشتری میکردند.
▪️ و مطالبه از مسئولان برای ساماندهی این فضا به وجود میآمد.
مطالبهای که در حال حاضر فقط یک مدعی دارد
رهبر انقلاب، حضرت امام خامنهای
امامی که عَلَم مطالبه اش را کسی بلند نمیکند.
دیگر حضرت آقا به چه زبانی باید بگویند؟
🔹 دوستان فعال در فضای مجازی، و نهادهای انقلابی، باید پاسخ بدهند،
چقدر در زمینه این مطالبه حضرت آقا که در این سالها و خصوصاً این ماهها، بسیار پرتکرار شده،
و با الفاظی که درباره هیچ مطالبه دیگری (در این اواخر) سابقه ندارد، بر آن تأکید شده،
فعالیت کردهاند و گفتهاند و نوشتهاند و عمل کردهاند؟
▪️ اصلا اعتقادی به درست بودن این مطالبه داریم؟!
🔹 و سوال دیگر این است که
وقتی به لحاظ فرهنگی زورمان به فضای غیراخلاقی و ضددینی حاکم بر این پلتفرم ها نمیرسد، و ماهیت فضا و مدیریت آن، طور دیگری اراده شده،
و به لحاظ فنی هم امکان فیلتر کردن فلان صفحات غیراخلاقی و ضدانقلاب دروغساز،
که عملا نبض فضای فرهنگی و سیاسی کشور را در دست گرفتهاند وجود ندارد،
راه حل چیست؟
▪️ آیا نباید یک بار برای همیشه، تصمیم انقلابی گرفت، و با خود این پلتفرمهای سراسر آسیب و دشمنی خداحافظی کرد؟
🔹 متأسفانه یک خاصیتی در نوع آدم، و خصوصاً در قشر مذهبی فعال وجود دارد، که وقتی کاری میکند، سعی میکند هرطور شده پای آن بایستد و آن را توجیه کند،
حتی اگر با هزار دلیل، برایش ثابت شود که اشتباه کردهاست.
@valaadiyat
#یک_بار_برای_همیشه
🔹 دوقطبی آزادی_فیلترینگ
🔹 صفحات و کانالهای میلیونی ضدانقلاب، در انتخابات پیش روی ما قطعا تاثیرگذار خواهندبود.
کما اینکه در انتخابات قبلی هم در راستای اهدافشان موفق عمل کردند.
و ما جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم منفعت است.
🔹 توهم تأثیرگذاری را کنار بگذاریم.
متأسفانه اغلب دوستان و بزرگواران، یا خیلی خنثی و سادهانگارانه به فضای مجازی نگاه میکنند،
یا چون چند سال در این فضا فعالیت کردهاند، و چند کانال و گروه زدهاند، و چند اصطلاح بلد هستند، فکر میکنند سواد فضای مجازی یعنی همین.
▪️ و فکر میکنند در اینجا ریش و قیچی دست خودشان است و هرقدر زحمت بکشند، همانقدر نتیجه میگیرند.
در حالی که مدیریت این پلتفرمها دست دشمن است،
▪️ و حضرت آقا هم بارها بر همین در دست گرفتن مدیریت فضای مجازی در داخل کشور تأکید کردهاند.
🔹 ژستهای روشنفکری و جذب حداکثری را رها کنیم، کدام جذب حداکثری؟
جذب حداکثری در پلتفرمهای صهیونیستی، بدون شک برای صفحات و کانالهای دشمن بودهاست.
▪️ هرچقدر هم که به خیال جذب حداکثری، خودمان را به این پلتفرم ها آلوده کنیم،
باز هم دشمن برچسب افراطی به ما میزند، و شب انتخابات، با ابزارهایش آن را به مخاطبانی که ما برایش جذب کردهایم میخوراند.
الان وقت بازی خوردن از دوقطبیهای ساختگی دشمن نیست.
🔹 دوقطبی آزادی_فیلترینگ را بیش و پیش از آنکه جریان غربگرا بگوید، خود مذهبیها قبول دارند و از آن میترسند.
▪️ اگر حرف و اقدام انقلابی درباره این پلتفرمها، در ایام نزدیک انتخابات، مصداق بازی در قطبیهای دشمن بود،
حضرت آقا در سخنرانی فروردین امسال، سخن از «ول بودن» فضای مجازی و «تاثیر آن بر انتخابات» نمیگفتند، و برای ساماندهی آن مطالبهگری نمیکردند.
▪️ دوستان انقلابی که در توئیتر و تلگرام فیلتر شده، خلاف قانون جمهوری اسلامی (و طبیعتاً خلاف شرع) به طوفانهای انقلابی مشغولند،
و هر کس در زمینه ساماندهی فضای مجازی مطالبه یا اقدامی کند را به تمسخر میگیرند و عاقل اندر سفیه به او نگاه میکنند،
یادشان باشد!:
پرچمدار این مطالبه گری، آن هم در ایام انتخابات، و دقیقاً با هدفگذاری انتخابات، خود حضرت آقا هستند.
@valaadiyat
#دوقطبی_آزادی_فیلترینگ
«مسئلهی مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ما است که این مسئله، مسئلهی بلندمدّت هم نیست؛ مسئلهی کوتاهمدّت و میانمدّت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها مسائل کلیدیای وجود دارد. توجّه کنید دچار حاشیهها نشوید، دچار مسائل فرعی و بیاولویّت نشوید.»
امام خامنهای
ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس
۲۲ تیر ماه ۹۹
🔹 بزرگواران لطفاً به تاریخ این مطالبهگری حضرت آقا توجه کنید!
کمتر از یک سال تا انتخابات؛
و حضرت آقا میفرمایند جزو مسائل نزدیک ما، کوتاه مدت و میان مدت است.
یعنی اگر به انتخابات بخورد هم اصلا مهم نیست!
و در آخر هم میفرمایند در انجام این مسئله، به «حاشیهها» دچار نشوید.
باز هم میفرمایید دوقطبی نسازید؟!
متأسفانه ما مسئله را درک نکردهایم،
این یک مطالبه در کنار سایر مطالبات حضرت آقا نیست، که با تشخیص خودمان در ایام انتخابات اولویتبندی کنیم و آن را کنار بگذاریم،
این دقیقاً راهبرد پیروزی در انتخابات است.
@valaadiyat
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
قدیما، به بعضیها توی مدرسهمان میگفتند "توسریخور"
یعنی اینها "عادت" کرده بودند به توسریخوردن!!!
تاسفبارتر اینجا بود که " #توسری_خورها " دربرابر "توسریزن" کُرنش میکردند و درمقابلِ "معترضین به توسریزدن" گردنکشی!
اون موقع درک این ذلتِ نفس برایم مشکل بود! ولی حالا میبینم "توسریخوردن" برای خیلیها عادت که هیچ! افتخار شده است...😔
میدَوَند به دنبال توسریزنها و التماس میکنند برای تحقیر شدن!
#حقارت_اختیاری !!!
✍ روحالله #مومن_نسب
🆔 sapp.ir/momennasab
🔗 momennasab.ir
این بیانیه تاجزاده یا اکبر گنجی نیست
اشتباه نکنید!
این بیانیه مشترک بسیج دانشجویی دانشگاههای امیرکبیر، شریف و خواجه نصیر است.
@valaadiyat
🔸 در شرایط حساس کنونی!
🔹 اکنون که لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری اعلام شدهاست، اگر صلاحیت چهرههای منتسب به وضع موجود تأیید میشد، شورای نگهبان مورد طعن و تمسخر عموم مردم قرار میگرفت.
🔹 اما متأسفانه در میان خواص خودی، عدهای همصدا با دشمنان داخلی و خارجی، به رأی شورای نگهبان حمله کردند،
و با کلمات و عباراتی کاملاً مشابه ضدانقلاب،
عدم تأیید منفورترین چهرههای این روزهای کشور، و نمادهای ناکارآمدی را نشان از بیقانونی شورای نگهبان خواندند،
و آن را باعث کم شدن مشارکت در انتخابات معرفی کردند.
🔹 در این خصوص توجه به چند نکته، که در رسانهها کمتر به آنها توجه شدهاست، ضروری مینماید؛
1⃣ تکرار این حرف که شورای نگهبان سلیقهای عمل کردهاست، از زبان خودیها،
خودش اثرگذارترین عامل برای دلسردی مردم و کاهش مشارکت خواهد بود.
2⃣ اگر این دولت، و همپیمانان داخلیاش در زمان مسئولیتشان،
توسط مراجع ذیصلاح، مانند مجلس و قوه قضائیه مورد بازخواست قانونی قرار میگرفتند،
و پیش از ثبتنام برای انتخابات، به نوعی سابقهدار میشدند،
امروز این همه مناقشه بر سر یک حکمِ به حق شورای نگهبان نداشتیم.
▪️ دوستانی که دیروز استیضاح و محاکمه تیم روحانی و همدستان مجلسیاش را خلاف مصلحت میدانستند،
امروز باید پاسخگوی کسانی باشند که رفتار شورای نگهبان را خلاف مصلحت میدانند.
نه آنها معنای مصلحت را فهمیدند و نه اینها.
▪️ از دیدگاه این جماعت، هیچ وقتی برای اجرای شرع و قانون مناسب نیست،
و ما همیشه «در شرایط حساس کنونی!» به سر میبریم،
و باید حق را به اسم مصلحتاندیشی قربانی کرد.
نترسیم!
از ابتدای انقلاب، هرچه خوردهایم، از ترس و مصلحتاندیشی،
و هر جا بردهایم از انقلابیگری بودهاست.
3⃣ تنها و در اقلیت ماندنِ آنان که به حق عمل میکنند، باعث میشود به مرور زمان، فضای غالب و اکثریت جامعه،
و در نتیجه، عرف جامعه تغییر کند،
و هنجارها به ناهنجاری،
و ضدارزشها به ارزش تبدیل شوند.
و دیگر هرکس به وظیفه خود عمل کرد، به افراط و خودسری متهم شود.
🔹 متأسفانه سالهاست که بخش بزرگی از قشر مذهبی جامعه، به نوعی انفعال ترسآلود، و فرو رفتن در لاک دفاعی دچار است،
و با ژست مصلحتاندیشی و جذب حداکثری، زحمات و جانفشانیهای انقلابیهای پیشرو را به باد میدهد،
و بعضاً زیر سوال میبرد.
@valaadiyat
#در_شرایط_حساس_کنونی
🔸 دو خاطره
🔹 خاطره اول؛
حدود ساعت ده شب، داشتیم به اتفاق خانواده وارد منزل میشدیم.
داخل کوچه و حدود ۳۰_۲۰متر آنطرفتر، دو نفر از بچههای مسئول رده بالای بسیج محله، مشغول صحبت بودند.
در همین شرایط، دو خانم با پوشش نامناسب، که یکی از آنها روسری هم به سر نداشت، از مقابل آن دو نفر عبور کردند و به سمت ما آمدند.
وقتی از کنار ما رد میشدند، همسر من خیلی محترمانه، با اشاره، به یکی از ایشان فهماندند که روسریاش افتاده، اما ایشان توجهی نکرد و به مسیر خود ادامه داد.
بعد از این صحنه، به سراغ آن دو دوست بسیجی رفتم،
به ایشان گفتم که نباید بیتفاوت بود و امر به معروف و نهی از منکر، وقتی فقط یک نفر بگوید و تکراری در کار نباشد، بیاثر خواهدماند.
یکی که سکوت کردهبود، اما دیگری جواب جالبی داد
ایشان گفت که اعتقادی به این رفتارها ندارد، و این نوع رفتارها را ناشی از نوعی عقده برای خالی کردن خود میداند!
🔹 خاطره دوم؛
جلسه ساکنین در آپارتمان بود، و از واحدهای مختلف ساختمان، در آن حضور داشتند.
به جز یک نفر، بقیه اعضا مذهبی بودند،
و از همه اقشار مذهبی هم در آن حضور داشتند!
روحانی، معلم مدرسه اسلامی، مهندس، کارمند..
و البته هیچ کدام، از قشر مذهبی سنتی و عرفی نبودند.
ظاهراً عضو غیرمذهبی! جلسه، روی پشتبام آپارتمان، گیرنده ماهواره نصب کرده بود
و بحثی در این باره در میان جمع افتاد
البته از این جنس که پایههای آنتن ماهواره، به ایزوگام پشتبام آسیب میزند!
در این میان من گفتم که فضای پشتبام جزء فضای مشاع است، و برای استفاده خصوصی از فضای مشاع، باید رضایت سایر ساکنین ساختمان را جلب کرد،
و از طرفی نصب ماهواره خلاف قانون است،
بنابراین نباید اجازه نصب روی پشتبام داده شود.
آن همسایهای که ماهواره داشت، به طور مفصل از رفتار خود دفاع کرد، و آن را حق خود دانست.
و من نیز به طور کاملاً مختصر و ملایم درباره فضای مشاع و خصوصی، و قانون ماهواره صحبت کردم.
و ایشان باز هم تکرار..
در تمام این مدت، هیچ کدام از همسایههای مثلا مذهبی ما، که در مورد مسائل صنفی! ساختمان با شور و حرارت سخن میگفتند، یک کلمه حرفی نزد.
فقط یک نفر از ایشان، یک جمله گفت،
و آن اینکه استفاده از ماهواره، دیگر تبدیل به عرف شده، و نمیتوان به آن ایراد گرفت!
و آن همسایه خطاکار هم با این جمله جانی دوباره گرفت!
و تلویحاً مرا به تجاوز به حقوق دیگران متهم کرد!
و بار دیگر سکوت حضار ریشو! و البته عمامه به سر!
🔹 متأسفانه امروز عموم قشر مذهبی ما، به جماعتی عافیتطلب تبدیل شده،
و از هر نوع سخن یا رفتاری که کوچکترین هزینهای برای او داشتهباشد، پرهیز میکند.
اما متأسفانه موضوع به همینجا ختم نمیشود،
و ضعف تحلیل اعتقادی و فرهنگی در قشر مذهبی، حتی گاهی باعث همراهی و همنوایی با جریان ضدفرهنگی میشود.
▪️ و نه تنها در مواجهه با ناهنجاریهای اجتماعی، جسارت هیچگونه حرف و حرکت فیالبداهه و خودجوشی ندارند،
▪️ و نه تنها! وقتی کسی جرأت میکند و سخن حقی را در مواجهه با ناهنجاریها به میان میآورد، سکوت میکنند و از او حمایت نمیکنند، و او را تنها میگذارند،
▪️ بلکه طرف جریان مقابل را میگیرند، و حتی گاهی با برچسبها و تهمتهایی چون افراطی و عقدهای، گوینده سخن حق را مورد هجمه قرار میدهند.
این دو خاطره!، دو مورد از دهها موردی بود که در سالیان گذشته با آنها مواجه شدهبودم،
و امروز به مناسبتی از آنها سخن گفتم.
▪️ این واقعیت امروز در بخش بزرگی از جامعه مذهبی ماست؛
جماعتی عافیتطلب، و بعضاً ترسو،
رنگ باز، و آفتابپرست صفت، که خود را به سرعت با عرف بیرونی خود هماهنگ میکنند، بدون توجه به ارزشها و هنجارهای دینی،
و به شدت دچار خطای تحلیل، و کمسواد در مورد رفتارهای اجتماعی فرهنگی
@valaadiyat
#دو_خاطره
🔸 واجب مظلوم
پیش از این بارها گفتیم که قشر مذهبی در زمینه مسائل فرهنگی، که دارای ابعاد اجتماعی هستند، به خطاهای تحلیل و اشتباهات محاسباتی بزرگی مبتلاست،
🔹 الف_ متاسفانه قشر مذهبی در سالهای گذشته، در مواجهه با مسائل اجتماعی، همواره خود را در موضع ضعف، جبهه اقلیت، و در مظان اتهام میبیند.
🔹 ب_ همراهی ضعف تحلیل و سواد پایین اعتقادی و فرهنگی قشر مذهبی، با این موضع ضعف و انفعال، و نداشتن جسارت لازم برای پاسداری از حریمهای اجتماعی شرعی، باعث شده قشر مذهبی جامعه، به مرور خود را با استانداردهای عرفی و رفتارهای طیفهای غیرمذهبی هماهنگ کند.
🔹 پ_ این هماهنگی با مرور زمان و تکرار، لااقل در برخی مصادیق، به همفکری تبدیل شدهاست،
🔹 ت_ گاهی اوقات این همفکری تا جایی پیش میرود که اقشار مذهبی، رفتارهای رادیکالی از خود بروز میدهند که هیچکدام از اقشار غیرمذهبی جرأت آن را ندارند،
و طرفهای مذهبی مقید را با سنگینترین و توهینآمیزترین برچسبها متهم میکنند.
🔹 ث_ یکی از بارزترین مصادیق این همفکری با جریان غیرمذهبی و حتی ضد دین، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، خصوصاً در مقوله حجاب است.
جایی که درصد بالایی از قشر مذهبی، تذکر لسانی در فضای عمومی جامعه را غیرسازنده، و حتی بعضاً نوعی عقده، و نشانی از خشونت تحجر و افراط میدانند.
و عقاید آنها به شدت به لیبرالهای خارجنشین، و هشتگسازها علیه حجاب و هر نوع مظاهر اجتماعی دین نزدیک میشود.
ادامه در نوشتار بعدی 👇👇👇
ادامهی نوشتار قبلی:
از آنجا که پیش از این، در مطلبی با عنوان #جنگ_چریکی_با_لیبرالیسم به این مسئله پرداختیم، در اینجا فقط به ذکر چند نکته دیگر بسنده میکنیم؛
1⃣ عدهای با این توجیه که تذکر لسانی درباره افراد بدحجاب(!) اثر و فایدهای ندارد، آن را از سر خود باز میکنند.
در این باره باید گفت که از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال اثر است.
شرع در این باره، سخنی از اطمینان از اثر نگفته، بلکه احتمال اثر را ملاک قرار دادهاست
▪️ ممکن است گاهی ما طرف مقابل و روحیاتش را به طور کامل بشناسیم، و بگوییم تذکری من در او اثر ندارد،(؟!)
اما در مورد کسی که در خیابان دارد از کنار ما میگذرد، و ما هیچ چیزی از او نمیدانیم، چرا احتمال اثر وجود نداشته باشد؟
اطمینان از اثر وجود ندارد، اما احتمال اثر که وجود دارد.
2⃣ بزرگترین عامل در کاهش اثر امر به معروف و نهی از منکر است، رفتارهای خود قشر مذهبی است.
این تأثیرگذاری منفی، از دو جهت قابل بررسی است:
▪️ اولاً سکوت در مقابل خطا، چنانچه از کسی صادر شود که ظاهر مذهبی دارد، قطعا تاثیر بیشتری بر جری شدن فرد خاطی دارد، تا سکوت یک ناظر با ظاهر غیرمذهبی.
سکوت یک مذهبی، در نظر فرد خاطی، به معنای موجه بودن آن خطا از منظر دین است.
علاوه بر این، از مهمترین عوامل در تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر، تکرار همگانی است،
▪️ وقتی در یک جماعت «مذهبی»، یک نفر نسبت به یک ناهنجاری تذکر دهد، اگر دیگران سکوت کنند، فرد خاطی این گونه برداشت میکند که مشکل از نوع نگاه آن یک نفر است،
در حالی که اگر فقط بخشی از آن جمع، با آن تذکر همراهی کنند، فرد خاطی احساس میکند که شاید یک جای کارش ایراد دارد.
▪️ ثانیاً وقتی خود مذهبیها، تذکر دادن را مصداق افراط بدانند، واضح است که فرد خاطی، هیچگاه تحت تأثیر کسی که حتی خود مذهبیها او را افراطی میخوانند، قرار نخواهد گرفت.
3⃣ وضعیت امروز جامعه در زمینه حجاب و حیا، نتیجه سالها بیتفاوتی و تساهل و تسامح قشر مذهبی نسبت به رفتارهای ناهنجار (و یا عوامل این رفتار ناهنجار، مانند فضای مجازی افسارگسیخته همچون اینستاگرام) است،
و نه رفتارهای افراطی.
▪️ بدون تردید میتوان گفت که پیدا کردن کسی که نسبت به این مسائل بیتفاوت نباشد، بسیار بسیار دشوار!
و در مقابل، پیدا کردن مذهبیهای بیتفاوت بسیار بسیار آسان است.
4⃣ قشر مذهبی سالهاست با این مشکل مواجه است که در مسائل اجتماعی فرهنگی، نمیداند در کجا و در مقابل چه کسی باید چگونه رفتاری بروز دهد
و اقتضائات تفاوت در فضا، زمان، و مخاطب را نمیشناسد.
5⃣ با وجود تمرکز جریان ضدانقلاب و برانداز بر روی مسئله حجاب، و سایر مظاهر گناههای علنی در جامعه، متأسفانه جریان مذهبی هنوز به اهمیت این مسئله پی نبردهاست،
و فضای عمومی جامعه را رها کرده، تا فرهنگ حاکم بر هنجارهای اجتماعی را عملاً چند نوجوان و جوان جاهل، و بعضاً برخی عناصر فریبخورده و مزدور تعیین کنند.
6⃣ نگاه غلطی که توسط عناصر ضد فرهنگی، و برخی مذهبیها و روحانیون روشنفکرنما، به خورد جامعه مذهبی داده شده، این است که همه انسانها تشنه یک برخورد خوب، و نگاه محبتآمیز هستند تا به راه راست هدایت شوند!
در این مورد نیز باید به نکات زیر توجه کرد:
▪️ اولاً مروجان این نگاه (چه مذهبی چه غیرمذهبی)، فقط به رفتارهای ناهنجار افراد غیرمذهبی اینگونه مینگرند،
و این نگاه ملایم و محبتآمیز را هیچگاه در مورد رفتارهایی از قشر مذهبی، که توسط این گروه، افراطی خوانده میشوند، روا نمیدارند.
▪️ ثانیاً امر به معروف و نهی از منکر، وقتی با شرایط و برخورد صحیح انجام شود، بزرگترین مصداق محبت به فرد خاطی و جامعه است.
▪️ ثالثاً این حرف توهمی بیش نیست، و شاهد آن هم رفتار ناصوابی بود که اقوام پیامبران الهی با ایشان کردند.
در حالی که پیامبران بهترینِ امت خود بودند، که توسط خداوند (یعنی بدون ذرهای خطا در انتخاب) برای امر «تبلیغ» انتخاب شدند،
یعنی بهترین، هم در نیت، هم در عمل، و هم در «توانایی بیانی»،
▪️ یعنی نه عقدهای بودند!، نه افراطی، و نه بیانشان نامناسب بوده،
اما امتهای آنها از آنها رویگردان بودند، و بعضاً خشنترین و سختترین برخوردها را با آنها انجام دادند.
و مثلا حضرت نوح، بعد از صدها سال تبلیغ، میفرمایند من جز خودم و اهلم، کسی را نتوانستم هدایت کنم.
▪️ بنابراین چنین نیست که همه تشنه و مشتاق یک برخورد درست باشند.
گاهی تأثیر تذکر، نه هدایت خاطی،
بلکه میتواند صرفاً بازدارندگی، و جلوگیری از خطای علنی او باشد.
@valaadiyat
#واجب_مظلوم