🔸 رییسی و جلیلی (۲)
🔹 با مروری بر برنامههای مختلف تبلیغاتی نامزدها، به نظر میرسد که آقای جلیلی نسبت به دیگر نامزدها برنامههای جامعتری داشت،
و یا حداقل اشراف بیشتری نسبت به برنامههای خود داشت.
🔹 آقای رییسی در اغلب برنامههای تبلیغاتی، عمدتا به پرسشها و خصوصا پرسشهای اقتصادی، پاسخهای کلی میدادند، و یا به لحاظ استفاده از آمار و مستندات، ضعیف بودند،
در حالی که دیگر نامزدهای جبهه انقلاب اینچنین نبودند.
▪️ مثلا آقای زاکانی در یک برنامه انتخاباتی تلویزیونی، حدود ۸-۷دقیقه بدون حتی یک بار نگاه کردن روی کاغذ، چندین بار و مستمراً از آمار و ارقام، با ارجاع آن ارقام به منابع موثق، استفاده کردند،
▪️ و یا آقایان جلیلی و قاضیزاده، بارها در تبلیغات مختلف، برنامههای کامل و تدوین شدهای، در خصوص هر کدام از مسائل اقتصادی ارائه کردند.
و اینها (لااقل در ظاهر) نشان میداد که این بزرگواران در این زمینهها نسبت به آقای رییسی بیشتر کار کردهاند، و به لحاظ برنامه، آمادگی بیشتری داشتند.
🔹 اما در اینجا توجه به یک نکته تخصصی مدیریتی لازم است،
مدیریت، آن هم در بالاترین سطح، علاوه بر برنامه، به یک کاریزمای مدیریتی، و توانایی اجماع سازی در بدنه جامعه هدف نیز نیاز دارد،
اگر مدیر، با وجود داشتن بهترین برنامهها، نتواند بدنه سازمان و جامعه هدف را با خود همراه کند، قطعا در اجرای برنامههایش با مشکل مواجه خواهد شد.
🔹 این مسئله جدای از مسئله مقبولیت است.
و به یک توانایی در خود مدیر اشاره دارد، بدون در نظر گرفتن نگاه جامعه نسبت به مدیر،
سخن بر سر این است که یکی از تواناییهای لازم برای مدیریت، قابلیت اقناع جامعه، و دفاع از ایده خود در جهت ایجاد موج اجتماعی، برای پیشبرد اهداف، آرمانها و برنامههاست.
چیزی که در آقای جلیلی نسبت به آقای رییسی کمتر بود،
و به قول معروف، ادبیات ایشان، ادبیات نخبگانی است، و قابلیت ارتباط گیری کمتری با مردم داشت.
🔹 گاهی ممکن است یک مدیر، توانایی ارتباط گیری موثر و رساندن کامل پیام و ایده خود را داشتهباشد، اما مخاطبان به دلایل دیگری با او همراه نشوند،
مانند برخی پیامبران که علیرغم توانایی تبلیغی بسیار زیاد و سرآمد، و حتی بعضاً داشتن مقبولیت، نتوانستند اقوام خود را با خود همراه و هم رأی کنند.
▪️ اما گاهی مشکل از نوع ارسال پیام است،
مثلا در مورد صحابی بزرگوار، جناب ابوذر، با وجود مراتب بسیار بالای معرفتی و ژرفای کمنظیر مبانی فکری، امیرالمومنین نهتنها هیچ مدیریتی به ایشان ندادند،
بلکه به ایشان فرمودند حتی اگر در جمعی دونفره هم مجبور به انتخاب مدیر شدید، تو مدیر نباش و مدیریت را به آن نفر دوم واگذار کن!
البته چنین نیست که آقای جلیلی دقیقاً اینگونه باشد، اما واضح بود که ایشان توانایی ارتباط گیری پایینتری نسبت به آقای رییسی دارد.
در حالی که آقای رییسی ضمن پایبندی به اصول انقلاب، توانست با مردم ارتباط بگیرد، و ایشان را تا حدودی نسبت به ایدهها و نوع نگاه خود اقناع کند.
🔹 یک نکته اساسی و تعیینکننده در این بحث هم همینجاست که گاهی ممکن است شخصی با رفتارهای عوامپسندانه و حرف های دوپهلو، و یکی به نعل و یکی به میخ، به دنبال کسب مقبولیت و همراه کردن مخاطبان متنوع با خود باشد،
این رفتار، به طور کامل محکوم است، و در دورههای گذشته نیز شخصیتهایی بودهاند که با وجهه و ظاهر انقلابی، همین سیاست را در پیش گرفتهاند،
▪️ اما نکته مهم در خصوص آقای رییسی این است که ایشان با وجود سوابق انقلابی، و پافشاری بر اصول انقلاب، و تقریبا بدون رفتارهای دوگانه، توانستند مردم را با خود، و در حقیقت با نگاه انقلابی به مسائل کشور همراه کنند.
این توانایی همراه سازی، یک مزیت بزرگ ایشان نسبت به دیگر نامزدهای جبهه انقلاب بود.
🔹 بنابراین با توجه به اینکه امتیاز نامزدهای جبهه انقلاب، خصوصا آقایان جلیلی و رییسی، به یکدیگر نزدیک بود، و هر کدام نسبت به دیگری برتریهایی داشتند،
شرایط صحنه انتخابات اینگونه نبود که اگر کسی تشخیصش در خصوص اصلح، با تشخیص ما یکسان نبود، او را به خطایی بزرگ محکوم کنیم.
@valaadiyat
#رییسی_و_جلیلی
🔸 مسیر خیر، از گناه نمیگذرد
🔹 چندشب پیش، در برنامه گفتوگوی گروهی مجازی کانال جبهه (jebheh@)، استاد «آل داود»، نکتهای فرمودند که جای بحث دارد.
ایشان فعالیت انقلابی تابلودار در برخی پلتفرمها مانند توییتر را با رعایت برخی ضوابط و به شرط داشتن تخصص لازم، مجاز دانستند،
و برای مثال هم از برخی دوستان انقلابی، که با نام خودشان در توئیتر به فعالیت مشغول هستند، اسم بردند.
🔹 قطعا ایشان به عنوان استاد فضای مجازی، نسبت به فراز و فرودهای این فضا، و بایدها و نبایدهای آن آشنا هستند،
و با رصد و تحلیل دادههای متنوع این فضا، نسبت به این مسئله که چه زمانی و در کجا باید به مواضع دشمن حمله کرد،
و یا چگونه از چنگ برخی فیلترهای هوشمند گریخت،
اشراف دارند،
هرچند برخی اساتید، در این خصوص نظر دیگری دارند،
🔹 اما اگر به لحاظ فنی هم این نگاه را بپذیریم،
یک مسئله دیگر باقی میماند،
و آن این است که توئیتر بر اساس قانون جمهوری اسلامی، فیلتر، و بنابراین فعالیت در آن، حتی برای متخصصان و کارشناسان، ممنوع است.
البته در موارد خاص، با اجازه مراجع قانونی، ممکن است مجوزهای خاص هم صادر شود.
شاید این استاد بزرگوار، یا هر بزرگوار دیگری، چنین مجوز خاصی از مراجع قانونی داشتهباشند، اما در غیر آن قطعا به طور عمومی و حتی برای متخصصان نمیتوان چنین فعالیتی را مجاز دانست.
🔹 بر اساس حکم صریح امام جامعه، انجام خلاف قانون، مساوی انجام خلاف شرع است.
و بر اساس فرموده اهل بیت علیهم السلام، هیچ خیری از مسیر خلاف شرع نمیگذرد.
🔹 و اگر قرار به استفاده از رفتارهای غیرشرعی، برای پیشبرد شرع بود، امیرالمومنین بارها میتوانستند کار معاویه را یکسره کنند.
ولی ایشان با وجود جایگاه بلند خودشان، و بزرگی حقی که از ایشان، اسلام، و جامعه اسلامی ضایع شدهبود، و اهمیت مسئله حکومت اسلامی، حاضر به این رفتارها نشدند.
🔹 بنابراین اگر گاهی انجام برخی فعالیتهای فرهنگی، «مستلزم» انجام حتی یک خلاف شرع باشد،
احساس اثرگذاری مثبت پس از انجام آن فعالیت، توهمی بیش نیست،
هرچند ظواهر امر به ما اینگونه نشان دهند که موثر واقع شدهاست.
و بنابراین، فعالیت پرشمار چهرههای شاخص مذهبی و انقلابی، در پلتفرمهای فیلترشدهای مانند توئیتر یا تلگرام، فاقد اثر مثبت است.
هرچند ظاهر بازنشرها، کامنتها، و بازتابهای آن بسیار وسیع و مثبت باشد.
🔹 فعالیت فرهنگی برخی دوستان در پلتفرمها و پیامرسانهایی که قانوناً فیلتر شده، مرا به یاد روایتی از امام صادق علیهالسلام میاندازد.
گروهی از عیاران، از اغنیا میدزدیدند و بین فقرا تقسیم میکردند، با این استدلال که ثواب این اطعام مساکین، بر گناه آن دزدی برتری دارد.
و حضرت به ایشان فرمودند عمل خیری که بر پایه گناه باشد، مقبول و موثر نخواهدبود.
@valaadiyat
#مسیر_خیر_از_گناه_نمیگذرد
دستور امام خامنهای به نمایندگان مجلس،
و عکسالعمل مدیریت مجلس، پس از یک سال انفعال و بیتوجهی
موارد «اضطراری» و با اولویت بالاتر از فرمایش حضرت آقا را در این تصویر مشاهده بفرمایید!
@valaadiyat
🔸 بزرگترین میراث روحانی
🔹 دولت روحانی، ضربات سهمگینی به پیکر فرهنگ، سیاست و اقتصاد کشور وارد کرد.
اما اغلب این خسارتها امروز مورد نفرت مردم ایران واقع شدهاست، و دست روحانی و جریان غربگرا، در این زمینهها برای مردم رو شدهاست.
🔹 در مورد خسارات اقتصادی که تکلیف مشخص است،
در مورد سیاست و خصوصا سیاست خارجی هم که دیگر حنای غربگرایان رنگی ندارد، و سیاست التماس به غرب و آمریکا، در نظر مردم ایران بیارزش شدهاست.
🔹 اما آن کاری که روحانی به نوعی بانی آن بود،
و بدون هیچگونه مخالفت داخلی، و بلکه با اقبال عمومی موفق به اجرای آن شد،
تسلیم فضای مجازی کشور، به آمریکا و دشمنان نظام، و فراهم کردن ابزار قدرتی بزرگ برای غربگرایان داخل کشور بود.
🔹 تفاوت اساسی در این اقدام روحانی با دیگر رفتارهای کلان او، در همین استقبال عمومی است،
امروز هرچه به دولت روحانی منسوب باشد، در نظر مردم ایران منفور است،
اما در مورد فضای مجازی، نهتنها اقبال عمومی به سیاستهای او همچنان ادامه دارد،
بلکه این سیاستها توسط اقشار مذهبی و انقلابی نیز مو به مو دنبال میشود،
و هرگونه نقد و اصلاحی بر این سیاستها، توسط خود انقلابیون مورد تمسخر و توبیخ قرار میگیرد.
🔹 و حتی مطالبات مکرر و نقدهای جدی حضرت آقا در این زمینه نیز، در بین جماعت انقلابی محکوم به بایکوت است.
🔹 بزرگترین میراث روحانی به جا گذاشتن ویروسی است که فرهنگ، سیاست، اقتصاد، و امنیت کشور را با همکاری خود اقشار مذهبی و انقلابی تخریب میکند.
بزرگترین میراث روحانی، تربیت نسلی است که برای رضای خدا، و به اسم انقلابیگری، قتلگاه جوانان و نوجوانان و نسل آینده این انقلاب،
و در حقیقت قتلگاه این انقلاب را،
روز به روز تقویت میکند، و توسعه میدهد.
@valaadiyat
#بزرگترین_میراث_روحانی